zord:
A cseh Strnad-klán modernizálta 12 darab használt UH-60L Black Hawk mellett döntött Szlovákia?
ww... (2024.12.18. 15:43)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
Február 27-én hol vettek részt közös képzésen a Magyar Honvédség KFOR kontingensének katonái az amerikai Nemzeti Gárda 159-es légi mentőegységének UH-60 Black Hawk típusú helikoptereken repülő személyzetével?
Szerintem a katonai rendészet a rendszerváltás óta megfelelően látta el feladatát. De most kellett egy mini TEK, fideszes vezetéssel, és kötődéssel és kémkedéssel...
@Kelepisti: Igazából annyi a lényeg, hogy az idáig alakulatokon belül működő rendész alegységeket egy alakulatba vonták össze. Szóval idáig volt szolnoki meg kecskemét, stb. rendész, ez után központi lesz.
Sztem valamit spórolni akarnak ezzel is, egyidőben persze erőt és egységet szimbolizálni...De teljesen indokolatlan ezért egy dandár szintű szervezetet létrehozni. Esetleg ha jelentős létszámnövekedéssel járna, de kötve hiszem...
@JohnTerry: engem a külsős pk aggaszt. Jogszerű ez egyáltalán? Lehet fogni egy rendőrt, és odarakni dandárparancsnoknak csettintésre?
Zavart érzek az erőben, uraim. Nem tudom mi folyik itt, de attól tartok nemcsak olyan egyszerű, mint a vkf mondta januárban, amikor bejelentette: ~"ne horvát katonai rendőrnek kelljen eljárni magyarral szemben misszióban".
Szerintem ez egy gyakorlati fegyelmező/elrettentő erő lesz az állomány háta mögött, direktebb nyomásgyakorlásra, mint a korábban hárombetűs, most négybetűs szerv. És abban is biztos vagyok, főleg a pk miatt, hogy nem magyar katonai-szakmai a kezdeményezés.
A másik, amit érzek, az egy rendőr és katona között félúton lévő jogállás, amivel esetleg kikerülik a terrorvészhelyzetes alkotmánymódosítást.
Nem viccből dandár ez.
"We are willing to replace the Mi-24 gunships, thus we are looking for helicopters with proper firepower that would be capable of carrying several troops, for provision of support for the land forces. We do not want to transport 15-20 troops, as in case in Poland, looking for the successor of the transport helicopters. For us, manoeuvrability and armament, along with the capacity to carry 6-8 soldiers, as Mi-24 does, are the more important features of a helicopter. Thus, we are looking for a platform which would carry as much firepower as possible."
@zord: Kérdés van-e ilyen típus a Hinden kívül... Amit leírnak az pont a Mi-35-re igaz. Ráadásul egy könnyű szállítóra - mert a 6-8 katona szállítása az a kategória - kérdés mennyi "tűzerőt" lehet felpakolni, pláne a 24-es váltó típusaként ahhoz mérten...
Olyan "róka fogta csukának" tűnik a dolog....
Ilyen az, amikor az amerikai katonai ipari komplexum érdekei miatt 16 évig nem szolgáltatnak igazságot egy halott Osprey személyzetnek és családjaiknak:
@Hollywood:
A szokásos protokoll volt, egy ilyen volumenű ünnepségen...semmi más nem volt említve, semmilyen szinten. Még nem hivatalosan sem...legalábbis részemről.
Mindig elmegy a kedvem az egésztől, amikor rájövök hogy hamarabb tudom meg hogy mi lesz Angliában vagy valahol Nyugat-Európában, mint Kecskeméten vagy Ferihegyen.
Hanyadik nagy Gripen kötelékről maradtam/tunk most le, a harmadikról?
@Levente B.: Nagyon jó a video. @Open Skies: Arról, hogy 10es áthúzás lesz én is a bázis bejáratánál értesültem. Az idő viszont pocsék volt rá, még eső is szitált. Mikor vége lett, és kb 10 percet autóztunk akkor már szép napsütés kék ég..
Én tegnapelőtt egy pillanatig keményen dolgoztam, hogy belülről megnézhessem a Nucleo Elicotteri della provincia autonoma di Trento AW139-esét belülről. Hálistennek nem sikerült, csak némi fájdalom.
@Open Skies: Voltak már képek februárban itt a blogban képek a 01-es és 02 példányról is.
Most már a hollandokat várom elsősorban, hogy az Open Dagen-en lássuk őket. (Igazából jó lenne Fairfordban egy F-22, F-35 közös áthúzás is...).
Majd meglázjuk. Én már azt tervezem, hogy Fairfordban nem a sajtóhelyen fotózok, hanem a szokásos helyemen az amerikai hangár elött a végen, és akkor mikor kifordulnak a gépek - ha jó a szélirány - akkor szinte minden oldalról meg lehet lőni a gépeket.
@Kelepisti: Zord ott akart lenni az első olasz gép első repülésénél. Most épp jókor volt ott a közelben a másodiknál. Így még mindig ő lenne az első közöttünk, aki igazi F-35-öst fotózott a levegőben :)
Ejtsünk pár szót a Honvédség humánpolitikájáról is...
2014-ben megjelent egy hozzászólás a pilótaképzésről:
"Hogy tisztuljon a kép, első példa: tavaly végzett az eddigi két utolsó, NFTC programra jelentkezett HM ösztöndíjas Nyíregyházán. 1/A-s orvosijuk van. A végzés után közölték velük, hogy sem Gripen, de még NFTC sem, hanem más feladat (ami azóta szintén ugrott). Egyikük rögtön kiszállt, ma már business jetet vezet, a másikuk még kitart és hisz a csodában. Azóta repült vagy másfél órát JAK-on, a többit a saját pénzén civil kisgépeken. Került mellé egy új 1/A-s jelölt. Minden nap mást hallanak arról, hogy mi lesz a jövőjük.
Második példa: 9 évet akart aláíratni a HM kanadai refreshment képzésért, de a szerződésből valahogy kimaradt, hogy utána hajózó beosztást kap az illető. Ja és 70 repült óráról van szó. Ez minimum tahóság annak ismeretében, hogy ki is állja a számlát.
Amíg széket a fenekükhöz két kézzel szorító, csapatéletet közelről sohasem látott, rendszerben gondolkodni képtelen vízfejek így veszik semmibe és kezelik a tőlük szakmailag és emberileg is toronymagasan különb, elhivatott és kiváló felkészültségű jelölteket, söprik le az asztalról a szakma véleményét illetve igényeit, addig akár el is lehet felejteni az utánpótlást. Ezen a területen nincs helye ilyen mértékű rögtönzésnek, nem zsák krumpliról van szó, amit egyszer ide teszek, egyszer oda.
Hiába a csilivili toborzás és hiába tesz meg az RFO és Szolnok minden elképzelhetőt azért, hogy mindenki a lehető legjobb képzést kapja, ha utána a fentiek szerint megy tovább a folyamat és jól fizetett hazaárulók (bocsánat, de nincs jobb kifejezés az ország védelmi képességének szándékos csökkentőire/lerombolóira) tesznek keresztbe ahol csak tudnak. Csak ismételni tudom: Ez minimum tahóság annak ismeretében, hogy ki is állja a számlát.
Egyébként nagyon helyes, ha a kanadaiak finanszírozzák a képzést, mert így legalább az anyagi háttér biztosítva van. Az pedig nem őket minősíti, hogy Magyarország mi mindenre b…tt el bicskanyitogató összegeket.
Fontos: A példákat az érintettek tudta és beleegyezése nélkül hoztam fel, szerintem még etikus határokon belül. "
Van ugye az a jelölt, aki a Nyíregyházi Főiskolán végzett katonai hajózó szakirányon. Valamiért belőlük elég keveset képeztek, talán 5 főt.
A jelenlegi létszámhiányokat tekintve szerintem nem csak én vagyok meglepve, amikor azt hallom, hogy ez a srác már második éve nem jut ki a kanadai képzésre. Megvan mindene: orvosi (már II-es rovat, nem is I/A); STANAG nyelvvizsga, két túlélő tanfolyam, a Jakot is befejezte elég jó eredménnyel.
Tavaly orvosi okora hivatkozva nem utazhatott Kanadába (amúgy ahogy azt kezelte a Honvédség, az szánalmas); idén pedig először az elhivatottság hiánya miatt nem akarták küldeni. Miután kiderült, hogy ez alaptalan, azonnal a magatartására kenték rá, mert nem ujjongva ment kerítést építeni a határra. Itt azért megjegyzem, hogy a rendszerben lévő jelöltek közül csak ő volt kerítést építeni és határt védeni. Jelenleg a jelöltek közül csak ő teljesíti a kiutazás összes feltételét, ismét megjegyzem, hogy elég magas szinten.
Az itt leírt negatívumok abszolút Szolnokra vezethetők vissza, sem a bázisvezetés, sem az RFF nem feszül meg nagyon, sőt semennyire. Ami azért érdekes, mert ez lenne a munkájuk.
A jelölt helyében már rég nem lennék ott, de ugye ő nem elhivatott...
Fontos: A példákat ismét az érintettek tudta és beleegyezése nélkül hoztam fel, szerintem még etikus határokon belül.
@Missingman: igen, a tíz éves Gripen rendezvény kapcsán merült fel, hogy vannak új arcok. Nem tudom, mikor kapott friss vért utoljára a vadász csapat? Azért sem mindegy, mert ez a nagy sikerként felmutatott 1800 óra sem elég akármennyi emberre, főleg úgy, hogy ~nyolc főnek tolnia kell a CAS-t is...
A képzett, elhivatott ember a magyar elit szemében leginkább veszélyes akadály a még több konc megszerzésének útjában.
@zord: Az lhsn.hu facebook képein szerepel pár srác Dongó-felvarróval akik 1-2 évnél régebb óta nem lehetnek itt.
Nem tudom így hányan vannak most aktívak, de 1800 óra, nagyon minimál...
@Hollywood: Azért helyenként túlzásokba esik. A 2008-as megszorítások óta tudtommal igen kevés NATO országban repkednek 160-200 órákat a multirole pilóták. Az egyfeladatosan meg még az USAF-ban sem. (Az F-15C/D zsokék évi 120-130 órát repülnek és még egyszer ennyi szimulátoros trénning.) Pár éve volt RoKAF-ban is az F-15K személyzetek évi 120-130 órát toltak.
A NATO minimum 120 óra leírva szép, de hol van előírva a minimum? Mert elvi elvárásként leírni ok, de papíron hol van ez? Mert sajnos túl sok oldal állítja be ezt a számot így, ami azért nem korrekt még akkor is, ha tényleg botrányosan keveset repül néhány pilóta.
@Hollywood: De legalább van program, ami most már nagyjából működik.
Jó lenne ha most már a többi repülő fegyvernemért is tenne a rendszer, legalább a töredékét...
@molnibalage: Tökéletesen igazad van, elvi elvárás, és szinte sehol nem repülik. Azonban ahogy leírtad a SAS zsokék 120+140 szim az már 240-280 óra, és nem 40-50+szim talán száz de inkább 80-90.
@piratvitorla: Neked is igazad van, hogy nagyjából működik. Azonban ez a írás a Gripen 10 évéről szólt. A helikopteres fegyernemről sokkal csúnyábbat írnák, és szoktam is írni az IHO-ban. A HT-ban nem, az egész Magazinnak, a LÉT a TÉT, ezért aktuális katona-politikai, kérdésekről, különösen a Honvédséggel kapcsolatban nincs semmi bírálat, vagy véleménynyikvánítás. .. és én is mostani számban a brit 1.UK páncéloshadosztályról írtam, majd Mirage2000 típusismertetés...
Nem vitatkozom veled, nyilván igazad van abban amit leírtál.Laikusként ennyi túlzás belefér, és ha csak ennyi hibája van a cikknek istenem ez van.Láttunk már rosszabbat is.
Nyilván más területen is el kellene(kellett) volna már kezdődnie valaminek. De a Gripen program során elkövetett hibák más programoknál már mint tapasztalatok jelentkeznek és az elkövethető hibákat csökkentik.(legalábbis remélem)
És itt mindenki tudja hogy a Gripen programot is lehetne sokkal jobban csinálni.
Részletek a Magyar Honvéd magazin március 11-én, pénteken megjelenő számából:
"Reményeink szerint 2016-ban megérkezik a két Eurocopter AS350B Ecureuil könnyű kiképző-helikopter, amelyek segítségével újraindítható az 1998-ban megszakadt helikoptervezető kiképzésünk. Az oktatás a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel együttműködve zajlana: ők biztosítanák számunkra az elméleti felkészítést, mi pedig a gyakorlati képzést hajtanánk végre. A vizsgák után kerülhetnek majd a hajózók a közepes kategóriára, azaz a Mi–8-as és a Mi–17-es típusokra. Ez utóbbiból 4+1 helikopter nagyjavítására írtak ki pályázatot, de az átfutási idő miatt leghamarabb csak 2017-ben lehet velük számolni – mondta el Bali Tamás alezredes, a helikopterbázis parancsnokhelyettese.
– Szintén fejlesztés várható a könnyű kiképző repülőgépeknél: típusváltás előtt állunk. A vegyes kiképzőrepülő-század Jak–52-eseinek üzemképességi mutatói már nem megfelelőek, így szükséges lett kiváltásuk. A közbeszerzési eljárás folyamatban van, és ha időben megköttetik a szerződés, akár már 2016-ban megérkezhetnek az új repülőgépek, melyek szintén a leendő katonairepülőgép-vezetők kiképzését segítik majd."
@Open Skies: azért röhögök, mert ezekben a cikkekben minden korábbi eredeti anyag összeollózott változatban benne van, abból gyúrnak időről-időre újat flekkhiányban szenvedve. A hibákat is direktben másolják, azért is felismerhető. Érdemes ilyen id bélyegeket belerakni a cikkekbe, és nézni, hol bukkan elő, valami még régebbivel összegyúrva.
@zord: @Open Skies:
A haditechnika iránt érdeklődők pedig reménykednének, hogy van igazságtartalma. 5 nagyjavított Mi-17, pár Mi-8 mellé még 10 új gép - milyen szép is lenne. És olcsó. Legalábbis nem 170 milliárd. Esetleg FLIR torony rajta, és önvédelmi eszközök, sőt, függeszthető fegyverzet... Hm...
Lezuhant egy An-26-s Banglades partjainál, a személyzet mind a 4 tagja orosz állampolgár volt, az üzemeltető Cargo Transporter True Aviation, azonban helyi volt.
@zord: Igen vad kormánypropaganda. (amúgy olvasottsága is hasonló..). DE lehet, hogy a MI munkánk is benne van többé-kevésbé, valahogy reagálni kellett rá, hogy mennyi médium, blog közösség foglalkozik, hogy helikopteres fegyvernem 2-3 működőképes forgószárnyassal - gyakorlatilag papíron létezik.
A cikktől még nem lesz helikopter, de az megmosolyogtató, hogy van pilóta elég, igen de nincs amin fenntartanák a jártasságukat :-( és nem fiatalok... a másik, hogy nincs büdzsé. Az emberekkel el akarják hitetni, hogy olyan egy nagyértékű beszerzés, hogy vegyünk 30 hejikoptert, van is 170Milliárd a zsebemben, és odaviszem befizetem berakom a kosárba és hazahozom :)... Ami még inkább nevetségessé teszi a kijelentést, hogy közben lézer Jani, meg külön jogosítványt kreál magának, ha valamilyen költség nincs a költségvetésben és ennek ellenére pénzt akarnak rá költeni, akkor költenek a semmiből,(illetve szerintem a következő évi költségvetés terhére)... hahaha... Legalább összefüggésben kéne hazudni, de ezek csak rövid távon, és reflexből csinálják..
@Kelepisti: a gyönyörű az, hogy miközben a lézer j dezinformál és a direktbe nekik dolgozó sajtó vadnál vadabb dolgokat ír, olyan apróságok, hogy készülőben van, majd aláírják a rendőrök MD 902 szerződését, sehol nem jelenik meg. Nekem is csak akkor lett meg, amikor már "késő". És ezzel nem akarom bántani a típust, de az eljárás pofátlan, bár bizonyára jogszerű.
Szerintem nagyon egyszerű a képlet: amit ezek mondanak, már lényegében csak dezinfó, esetleg semleges elkenés. Szóval akkor járunk el jól, ha készen állunk honvédségi meglepetésre is. Mi van, ha a Mi-17 nagyjavítás kiírás dezinfó? Mi van, ha valami használt 12 darabos (x) ügyletet épp hegesztenek a háttérben?
@zord: Talán annyi, hogy a Mi-17 nagyjavításról megkezdetek egy beszerzési eljárást, amire rá kell mozdulni az ajánlattevőknek, tehát ennyiben nem dezinfo. Az már más kérdés, hogy a lefolytatott eljárás eredeményes, vagy eredménytelen lesz-e, illetve ha eredményes, akkor sem biztos, hogy azt szerződés követi. (megindokolhatják, hogy a költségvetésben közben változás következett be, és nem áll rendelkezésre forrás..
... a bizonyára jogszerű feltételezés, de nem nem lett nyilvánosságra hozva a részletei....
@Kelepisti: A cikkben ez volt: "Jogos lehet a kérdés, ha hirtelen beesne húsz–harminc helikopter, kik ülnének a vezérállásba? E téren viszonylag megnyugtató a helyzet, pilóta ugyanis akad bőven."
Húsz-harminc helikopterhez 80-120 pilótára plusz egyéb hajózóra 8fed. technikus, crew chief stb.) van szükség (a standard NATO 2X állományt, illetve kétpilótás üzemet figyelembe véve.)
Lázár János a válsághelyzet kapcsán: "Megértjük az ellenzéki pártokat és a sajtót, de a biztonság ügyében nem lehet halogatni"
Helikopter, tüzérség, air strike (stb.) ügyek ugyebár nem tartoznak a biztonság fogalomkörébe.
@Gaudi: nagyon populáris csúnya dolgot írok: a Válsághelyzetet semmi sem indokolja, de a helikopter, tüzérség, air-strike ügyek nem tartják vissza a migránsokat. (a forgószárnyasok max. a felderítésben segíthetnek, de olyan mint ágyúval lőni verébre.)
Természetesen értem Gaudi társunk iróniáját, és igazat is adok neki..
@zord:
4 szállító, és 10 harci:
szvsz ez a nagyjavításra küldött 4-5 Mi-17 és a fűbe félretolt 10 Mi-24-es. Ugyanis elsősorban felújításról beszél.
"nem tudjuk egyelőre, hogy karbantartás esetén ezek felújíthatók, vagy hadrendben tarthatók-e" - tehát karbantartani és felújítani csak azt lehet, ami már megvan. Nagyjából pont 10 darab Mihu várhatná sorsa jobbra fordulását (8 db V és 2 db P változat).
Személy szerint örülnék, ha tényleg komolyan felmerülne ezek felújítással egybekötött hadrendben tartása. Időnyerésre ez a lépés tökéletes lenne. Szegény ember vízzel főz, megértem, ha új gépekre egyelőre nincs pénz, de így legalább látszódna a meglévő erőforrások jobb kiaknázása. (És továbbra is mondom: nagyjavítás során lehetne modernizálni is. FLIR torony - a kedvenc vesszőparipám.)
"Harci helikopterek hadrendben tartása is nemzeti érdek lenne." - kivételesen jól beszélt.
@Beat it!: nekem az egész dolog annyira valószerűtlen, olyan érzésem volt, hogy igazából nem tudja, miről beszél. Először jön a 4 szállító tíz harcival, majd azt mondja, hogy elsősorban szállításra, de harci is. És hagy egy bizonytalanságot a fogalmazásával, miközben mind tudjuk, hogy a meglévő gépek nagyjavíthatóak, csak döntés kérdése.
Nem tudom, mit gondoljak.
Miért pont most szedik elő a harci heliket? 4 évig nem érdekelt senkit Viktoréknál..... Lézer most jól megkeverte a lapokat :) Lenne egyáltalán fegyverzet hozzá? A pct. rakétákat kivonták, ilyesmit írtatok már itt, ugye
@zord: @ms007:
Majd a közbeszerzési értesítőből kiderül, mit gondolnak. Szerepel-e majd benne Mi-24. Biztos persze csak akkor lesz, ha a Ruszlán beparkol, hogy fedélzetére vegye a javítandó gépeket.
Azon gondolkodom, hogy ez az irányváltás (a meglévő gépeket is gondozni kell) vajon Simicskótól jött, vagy a kormány felől kapott rá biztatást?
Mihu nagyjavítás esetén 100-200 pct rakéta beszerzése nem kellene, hogy gondot jelentsen.
@zord: nem lehet kicsit sem komolyan venni. Mondott valamit, amivel demonstrálta most, hogy az ügy mozgásban van... ebből akármi is lehet vagy az ellenkezője.
@ms007: az még hagyján, de minden személyzet, összes jogosítása réges-rég lejárt...
@Beat it!: először üzemeljenek biztonságosan, megfelelő tartalékokkal a szállítók, aztán majd beszélhetünk harciról, hiszen egyelőre éppen késélen táncol az előbbi.
@ms007: @zord: Sima banális félreértés történt. 5 Mi-8, öt Mi-17 szállító, és 4 harci (2db P és 2db V). Lézer Janinak rosszul gépelték le, vagy rosszul memorizálta. Ennyi. az 5 Mi-8 most is repül, (3 orosz amit beszereztej+ finn minyo, meg még talán egy ami akár 17-es is :) ) 5db. Mi-17 nagyjavításra. Aztán a kettő P amit így nem tudnak lenyulni és eladni alkatrészként egyik cég sem, akárcsak a sok gépből még két V-t. amit kiválasztanak.
Gondolom, hogy nem probléma, akár a cseh, szlovák, lengyel vagy ukrán készletből pctörő rakétát venni, akár a nagyjavítás lehet modernizálás is, (még izraeli is lehetne, mint a Macedonoknál). Ott meg anullálták a pctörő rakétákat. meg lehet rá Spike LR-t is integrálni. minden lehet a Mihu-val, csak fizetni kell érte.
@zord:
"Ahogy az Amerikai Egyesült Államok tengerészgyalogságánál is vallják, a katona elsősorban lövész, s azt követően logisztikus, pilóta, vagy tüzér."
....
A Honvédségnél megtiltották a hadmérnököknek az mk.alezredes, őrnagy stb. aláírást, és a megnevezést, hogy közgazdász, jogász ezredes, őrnagy stb. sincs.
A hadmérnökök mindig is a krém közé tartoztak, mert a sima harcászati/hadászati tudás mellett bizony komoly mérnöki végzettséggel rendelkeztek. Nálunk már mutatóba sincs pld légierő vonalon, olyan aki kétdiplomás mérnök és mellette tiszt. Elkoptak, és nincs utánpótlás. Akik néhányan maradtak, azoknak meg elveszik még ezt a kis erkölcsi dolgot is. Egyébként a phd és doktort is el akarták venni, de mivel Orosz Zoltán is phd-sként van megjelentetve, nem tudják :-(... szerintem ez is szégyen és összefügg a szakcsapatok megsemmisítésével. A szakcsapatoknak ugyanis szakemebrekből kell álni, és magasabb szakvégzetségű tisztekből..
Ha már saját törvényét sem tartja be a pártunk és kormányunk és válsághelyzetet hirdetett, legalább egy hatalmas baromság indokot is kitaláltak hozzá:
Igaz, hogy most nem jönnek annyian, mint amennyit a törvény meghatároz, de éppen azért nem jönnek, mert Magyarország védekezése sikeres volt. És éppen azért kell meghosszabbítani, illetve kiterjeszteni az egész országra, mert sikeres volt, és fennáll a lehetősége, hogy újra védekezni kell.
@Kelepisti:
A helikopteres számokhoz linkelj be légy szíves egy hivatkozást, vagy valami kormányzati tájékoztatót. Amit írtál, hihetetlennek tűnik. Ha félreértés volt, szeretném látni az eredeti javaslatot. Ugyanis az 5 Mi-17 mellett, amit most nagyjavíttatnának, még van kettő, amit Szekeres idejében javíttattak - ez összesen 7.
Az 5, általad is említett Minyó mellett még van két ex-irkai, ami a közelmúltban is repült.
És miért pont a Mi-24-esekre vonatkozna a 4-es szám? Mondjuk ha ipari javításra küldenek 4-et, akkor nem zárható ki, hogy jövőre is mehetne 4.
@Beat it!: Én is azt gondolom, hogy simán félrebeszélt. Úgy gondolom, tekinthetjük abszolút hozzá nem értőnek, olyannak, aki még csak nem is érdeklődik a téma iránt. Így a "harci" kategória az nála valószínűleg a katonai helikoptert jelenti, és ez 10 mi-8/17 lesz, erre nagyban mernék fogadni. Amin én gondolkodtam, hogy ennek fényében mit jelenthet nála a szállító? De valószínűleg valamit csak mondott, hogy erre a kérdésre is válaszoljon, és kész. Nem kell (sajnos) komolyan venni.
@Gaudi: Lézer Johnnnynk hetente mást mond heli ügyben :) Múlt héten még nem volt pénz, de ma már rég kihalt típust élesztenének fel, ami egyrészt elavult, másrészt se fegyver, se ember hozzá.... Miért nem tudják végre normálisan megcsinálni a szállítókat, miért kell hetente új dolgokat bedobni?...
@Beat it!: Nem tudok linkelni semmilyen kormányzati tájkoztatót. Amit írtál ha összeszámoljuk:
5 Mi-17 nagyjavítás, (2 amit Szekeres idején nagyjavítottak az összesen 7.
3 orosz beszerzési Mi-8T, hozzá a két finn közül 1. és akkor még 2 ex iraki.. 7+6=12...
Viszont 4 harcit még akkor is ki lehet hozni, ha a specimpex, solar stb. mind eladná alkarészenként is akár, ha megszereznék bagóért mint a többit..
A rég elavult gépeket azért nem kéne így nézni. Mivel a Griffek GBU-i drágák és a nem biztosítható velük a folyamatos tűztámogatás, a D-5 tarackoknak nincs megfelelő mobilitása, hiányzik a tüzérségi radar stb., tehát a szárazföldiek támogatására - gyakorlásnak mindenképpen - használhatóak. Nem véletlenül nem vonják ki a lengyelek, a csehek, a bolgárok most élesztik újjá, a románok Socat-j hasonló kategória.
De mi máshogy gondolkodunk mint a kormánypárt politikusai (ne feledjük, a HM, csak végrehajtó, és a honvédelmi bizottság tagja csak pártkatonák.
@Kelepisti:
Tehát megint csak a Lérez Jani-féle félinfók maradtak... A kormányzattal és a propagandájával mindig az volt a baj (kormánytól függetlenül), hogy nem tudnak, vagy nem akarnak pontosan fogalmazni. Lehet, hogy egy ilyen általános sajtótájékoztatónak nem feladata, de valami kormány-portálon megjelenhetne, hogy pontosan mit is akarnak. Persze csak ha ők is tudják. Ugyanis feltételes módban fogalmazott.
Ha felületes is, azért annyira szerintem képben lehet, hogy tudja mi a különbség a szállító és a harci között. Márpedig 10 harcit emlegetett, ami pont ki is jönne számtanilag. Ráadásul egyik sem röpképes, mehetne akár egyszerre mind a javításra.
Sőt, talán a szállítókkal és a harcikkal külön üzem foglakozik - legalábbis Oroszországban.
Tüzérség: úgy tudom, a tatai laktanyában még van 2 db Sznar-10-es tüzérségi radar. Más kérdés, hogy erkölcsileg elavult, és nem tudom, hogy a D-20-asokhoz használták-e valaha.
"A forgószárnyasok max. a felderítésben segíthetnek,"
Meg még elég sok mindenben, pl. szállítás, erők átcsoportosítása, erő demonstráció, VIP szállítás stb.
"...de olyan mint ágyúval lőni verébre."
Gondolod otthon a fotelben.
@piratvitorla:
szállítófeladatra: igen lehetséges, szállítóhelikopterek. Enyhén szólva drága megoldás...jóval olcsóbb, ha bizonyos szakaszokon keritéselemek tárolnának, étel, ital, van mindenhol közel a hárhoz, mit akarunk még szállítani?
erő átcsoportosítása. 100-200 katona/rendőr szállítására mindenképpen alkalmasak, kérdés, hogy mit érne..
erő demonstráció??? megijednek ezek az emberek mert helikopterek repkednek körülöttük? Ha rotorszéllel akarod őket megijeszteni 100 jogvédő szervezet meg a média rajtad veri el a port.
VIP szállítás: igen éppen ez hiányzik migránsok ellen, meg köröm a tökünkre. Nekem elég volt OV. gumicsizmába a gáton látva... mint Kim Jong Il.. irányította szakképzettségével a műveleteket. A primitív emberek persze beszopták, hogy miniszterelnök irányította a védekezést, bicskával ette a kolbászt, meg a kenyeret, jó, hogy lapáttal nem hadonászott... A migránsok ellen is mászkálhatott volna egyenruhában és mutogathatott volna, mint Porosenkó a frontvonalon...
ágyúval lőni verébre... A schengeni határokat úgy kell megvédeni, hogy minden külső ország, vagy ha azok nem, akkor éppen mi, akik szerbia felöl szintén külsők vagyunk, és még a románok, ukránok felöl is, a határátkelőhelyekhez kényszeríteni őket, hogy azonosítani lehessen, valamint próbálni kiszűrni az esetleges terroristákat ISIS stb. illetve magát a tényt kikényszeríteni, hogy embertömegek nem járhatnak át ahol akarnak európa külső határain, mert mi itt lakunk. (Ahogy csinálják az amcsik, ausztrálok, gazdagabb arab országok, csap az impotnes eu nem.)
Ha nem hajlandóak rá, már bocsánat de dögöljenek meg ott ahol vannak, ez a mi országunk, uniónk, ők a menedékkérők és tartsák be a törvényeinket. (orbános volt, de nem kirekesztő módon gondolom, írtam), hanem szabályokat kell minden demokráciában betartani a polgároknak, és aki nem tartja be attól kezdve nincs helye az unióban.. bocsi a helikopteres témától az elkanyarodást.
@zord: Hanyadszor akarják eladni az F-16-ost a Warthog utódjának. Az igazság, hogy drágábban, rövidebb ideig tartózkodhat a hactér felett, bár high-end, s ténylegesen kiváló bombaszállító is (persze amerikai adófizetőnek nem drága semmi, hogy GPS/lézervezérlésű bombákat hajigáljanak Toyotákon telepített gépágyúkra, de költséghatékonyabb a 30mm GAU-8 -al támadni azokat, a Litening pedig elegendő a A-10-esekkel is precíziós támadásra) Igaz több típus, drágább szupport..
Monduk sok közünk nincs hozzá, előbb-utóbb lenyomják a hadsereg s a kongresszus torkán.
A 104FW MA ANG & 144FW CA ANG F-15C gépei a Scramble szerint jövő héten Izlandon kezdenek, utána áprilisban Hollandia, és amit nem írnak, de mi tudunk, onnan jönnek az ígéretek szerint hozzánk, vagy legalábbis a térségbe.
@Kelepisti:
Mert szerinted aki illegálisan jön, meg embercsempész stb. az nyugodt ha meghallja a helikopter hangját? Merre fog menni, amerre könnyebben elkaphatják vagy amerre nem?
Ha töketlenek más országokban akkor magunknak kell megvédeni magunkat. Egyébként gondolom a szomszédod felé is van kerítésed (ha családi házban laksz)...
@piratvitorla: A töketlenek.. kezdetű bekezdéssel egyetértek teljesen. A második Ja és még valamivel is.. Ott bizony mikor magyar Mihu-k és BTR-80A-k gurultak a határ mellett ék alakú felségjellel, a katonákat megtapsolták, megálíltották kajával, meg itallal a határ mellett élők.
Az illegálisan jövők felett teljesen mindegy, mi berreg, mert jóval keményebbeket is hallhatot mire ide ért. Gondolom a Görög, török parti őrség, rendőrség, csendőrség stb. eddig is a fejük felett berregett, és nem lőttek róla, ahogy nálunk sem a minyoról.. Nem állítja meg őket. Az embercsempész... Hát igen, bár gondolom a határ felett repkedő helikopterből nehezen lehet látni,hogy mi/ki van a teherautó ponyvája, váza alatt. (legfeljebb távolabb rakják ki az "árút" és még többet kérnek érte.. de ha a határt megvédjük, és a kerítést, akkor a határállomáson át nem tudnak jönni nagyobb számban illegálisan, máshol meg nem tudnak (jó lenne kamerarendszer , mozgásérzékelők stb. és gyorsreagálású alegységek - gondolom az illetékeseknél is eszükbe jutott tehát embercsempészet sem igazán lehet.
@piratvitorla: @Kelepisti: az egészet tegyük igazi biztonság- és katonapolitikai kontextusba. Végre lábon áll a haderő, ami biztosan nem csak a mi érdekünk, de biztos a miénk is. Két hete a távozóban lévő Breedlove megmondta, hogy az egészet az oroszok használják...azaz beillesztette oda, ahova ők akarják, hogy kerüljön. Az új hidegháború hadszínterei közül Szíria az egyik.
Persze a manőverek nem véglegesek:
"On 8th November 1976, nearly 40 years ago, the 5 Sea Kings arrived all together in Koksijde. The Sea Kings were flown in from RNAS Culdrose. Today they have already exceeded 58000 flying hours. Now there are 3 more helicopters available (RS02, RS04 and RS05). The RS01 is exposed since 2008 in the Army museum in Brussels and the RS03 made its last flight in 2013 and is now stored in the 'maintenance'.
In this 58.000 flying hours the Sea King has done 3.185 scrambles. There are about 1712 people saved by the Sea King of the 40 Squadron. "
Ősszel lesz a SAR Meet, eme alkalomból:
"The BAF announced that the SAR Meet 2016 will take place at Koksijde in october this year.
They will celebrate the 40 year seaking service and 45 year Alouette III service."
"St. chor. Marcin Kostrzewa is the second Polish soldier who in a multinational base in Hungary gained the status of the main technique of loading on a Boeing C-17 Globemaster III. "
@Open Skies:
Jelen pillanat szerint májusban lesz egy nyílt nap - talán - bár csak szerb szemelyivel lehet bemenni, illetve egy lesz egy még ismeretlen időpontban, ott már lesznek külföldiek is, ez egy kisebb repulonap lesz.
Nyugati értékelés a szíriai orosz misszióról, benne a hibás-arrogáns nyugati percepciók kudarcával:
"We’d all expected after an initial flurry of activity we’d start seeing planes falling out of the sky or needing repairs. But they managed to keep up a schedule and keep the supply chain functioning. It was classic Russian style: a bit inelegant, a bit ad hoc, but it worked,” said Mark Galeotti, professor of global affairs at New York University and currently based in Moscow."
"A Swiss Air Force Pilatus PC-9 returning to Emmen airbase after another mission. In service since 1988 (first batch), the remaining eight out of originally 12 aircraft are expected to be retired starting from 2016."
"A trilateral Link 16 network is new to this year’s exercise providing a significant increased capability for the Royal Thai Air Force. Link 16 is fundamental to interoperability because it increases mission effectiveness by raising the situational awareness of all the forces on the network facilitating improved team work and safety."
@Open Skies: naná. Nem tudom miért, de ezt a "kivonulást" minden hülye atlantista beszopta, és persze elkezdtek okoskodni, hogy az oroszok nem bírják anyagilag, az oroszok összevesztek Aszaddal, stb.
A valóság: az oroszok maradnak. Szíria megosztott marad: Aszad-nem Aszad síita/alavita rezsim nyugat-középen, kurd sáv északon, szunnita csoportok/IÁ idővel átlényegül tolerálható szunnita entitássá. Lesz beszéd Szíriáról is még sokáig, miközben de facto megszűnt, és nem is lesz ismét.
@zord: Ennek a "kvázi" kivonulásnak szerinted lesz pozitív hatása a hadműveletekre nézve? Furcsa, hogy pont a csapásmérő kapacitás javát vitték haza. Mit terveznek ezután?
@JohnTerry: Marad azért ott egy század SzU-24M. Ami inkább meglep, hogy a csatagépeket hazarepítették. A 34-eseknek gondolom megvolt az éles tesztje...
A Szu-30 és Szu-35 gépek maradtak. Gondolom utóbbival még porszívóznak és tesztelik, Előbbiek azért komoly multirole kapcitással rendelkezik.
Mondom. Ez egy cseh-magyar misszió lesz. Ha nem idéntől, akkor 2017-től. A csehek keresték az utat: éveken át a tótok 8 gépes Gripen-megrendelésében bíztak, de az elmaradt (C-27J, Black Hawk, Scipio elvitte a zsetont). Ezért jöttek képbe a magyarok.
A mai Nemzetben megírtam picit részletesebben (a lehetőségről már írtam 2014 decemberében), sajnos az mno-ra nem került fel.
@zord: Szerintem az egyik legfontosabb hozadéka a missziónak, hogy nem lehet downgradelni a légi utántöltési képességet, mert töltőgép kell az áttepülésekhez és az QRA.hoz is.
@JohnTerry: a "pozitív hatás" már megtörtént. Most megtartás van. Ami kell ehhez, ott marad. De napok alatt visszaviszik az egész bandát is, ha úgy fordul. A többi, nem publikált dologról (létszám, szf, tüzérség, intel, tanácsadók) semmit sem tudunk.
Továbbmenni az oroszok nem akartak, mert abból jönne a direkt török-szaúdi intervenció (az előkészületek megtörténtek), ami eszkalációs illetve "bennragadási" és ezáltal kivéreztetési potenciált hordoz számukra.
Ez most egy olyan állapot, ami hosszú távon is megfelel és fenntartható az orosznak, és talán másnak is. Ha nem így lenne, nem lenne csendesedés.
Nem volt se a heti tükörben, se az MTI napi tükrében, de az MTI mint " Honvédelmi Minisztérium közleménye" hozta le.
A közleményt ne tévesszük már össze a sajtótájékoztatóval, elvtársak!
Egyébként ez volt a tartalom:
"HM: Állást kínál a közfoglalkoztatottaknak a Honvédség
A korábbi évek hagyományait követve a Magyar Honvédség továbbra is folytatja toborzó tevékenységét és most a közfoglalkoztatottak részére kínál álláslehetőséget arra, hogy önkéntes alapon a szerződéses állomány tagjai legyenek és ezzel egy kiszámítható életpályára lépjenek. A Magyar Honvédség ezzel is azt juttatja kifejezésre, hogy nyit mindenki felé, aki elkötelezett a haza védelme iránt.
A Belügyminisztérium közreműködésével mától a munkaügyi központokon keresztül, egyes járásokra kiterjesztve, közvetlenül szólítják meg mindazokat, akik önként vállalják a katonai szolgálatot és megfelelnek az ezzel járó követelményeknek. Az a közfoglalkoztatott, aki vállalja az önkéntes szolgálatot és megfelel az általános szolgálati pszichikai és fizikai követelményeknek, az a Magyar Honvédség szerződéses állományú tagjává válhat határozott, 3 éves szerződés keretében, amely lejártakor meghosszabbítható.
A szolgálat a szokásos katonai eskütétellel és alapkiképzéssel kezdődik, az első évben közkatona rendfokozattal, a közfoglalkoztatotti bérnél jóval magasabb fizetésért történik. Azokat a közfoglalkoztatottakat, akik nem élnek ezzel a lehetőséggel, természetesen nem éri semmilyen hátrány. A honvédelmi feladatokban csak az alapkiképzést sikeresen elvégző, kiképzett katona működhet közre.
A Magyar Honvédség emellett - ahogy eddig ezután is - természetesen minden a haza szolgálatát fontosnak tartó fiatalt vár a soraiba."
@zord: Persze, hogy vannak okos emberek. Ráadásul még szakmájuk is, ami nekünk csak akármennyit is olvasunk hozzá nyilvánosságra hozott anyagokat, civilek vagyunk :)
A zuhanyhíradó szerint honvédség ejtőernyősei sztrájkba léptek. Addig nem hajlandók földet érni, amíg a minisztérium nem teljesíti a követeléseiket. :-)
"As for Russia, with whom Golan led multiple rounds of coordination talks regarding respective operations in Syria, the Israeli officer said Russian counterparts “were talented and wise… in contrast to their reputation in the movies.”
"For the first time, fighter aircraft from all three participating countries are networked together via Link 16. Link 16 enhances interoperability, increases mission effectiveness and raises situational awareness, which is critical in military flying. The networked fighters have brought the interoperability among the Forces to a whole new level!"
Állítólag a Monyinói Múzeumot bezárják idén nyáron! A kisebb gépeket átviszik Kubinkába, de a 60 tonna felettieket megsemmisítik helyben. Ez jó pár ritka repülőgép elvesztését jelentené! De egy fórumon meg azt olvastam, hogy csak a mellette lévő J. Gagarin katonai akadémiát zárják be, őrzés és pü.-i források nélkül hagyva a múzeumot. Ebből mi lehet igaz? Hatalmas veszteség lenne ha tényleg bezárnák!
@Jaktfalken: Annyit olvastam, hogy mindkettő igen igaz, annyi különbséggel, hogy az akadémia bezárása után, megszűnne az örzés-védelem, így a kisebb gépeket Vadim Zadorovszky és Kubikna között megosztják a nagyobb gépek maradnak, én nem tudtam hogy helyben megsemmisítek, arról nem tudok. Mindenestre, ahogy Khodinka esetében a vandálok amúgy is szétb*sznák.
Ha minden sikerül megye mi május 9-re, és ellátogatok oda, hogy még meg tudjam örökíteni a gépeket.
"As for the commemorations in honor of SEM, they will revolve around meetings, the program is not yet fully rigged, with a ceremony to be held on 12 July, before, perhaps, one last passing noticed above the Champs Elysees at the July 14 parade."
@Open Skies: Hát ott kéne lenn. Landivisiouban viszont én hétfőn még Farnboroughban leszek, éjjel kelünk át a csatornán és onnan még 7 óra autóval, más közlekedési eszközt első blikkre nem látok..
"Frissen érkezett információ arról, milyen repülőgépek kerülnek majd a légifelvételen is látható üres helyekre még az idén a RepTár - Szolnoki Repülőmúzeum területére:
Li-2T
An-2
Mi-9
Hunter
SAAB J-32
SAAB AJ 37
F-104 G (2 db)
Mi-4A
Mi-8P"
"Az 1-es csatorna 24 óra c. műsorában Hardy Mihály a szakma és a politika illetékeseivel beszélget a MiG-29-esek beszerzéséről, a vadászgéppark jövőjéről. Meghívottak: Urbán János vezérőrnagy, MH repülőszemlélő, Szendrei László HM politikai államtitkár és Wachsler Tamás honvédelmi bizottsági tag (Fidesz)."
@molnibalage: jaja, már felszínen van egy ideje. A mezítlábas AMRAAM földről igencsak gyengécske. Célszerű az okos fejecskéjét rárakni egy ESSM-re vagy Standardra (SM-6).
@zord: mi a csoda lehet a Nonákra málházva?
Világos, hogy hátul az ejtőernyők látszanak, de az a rámpaszerű dolog a tetején szintén a ledobófelszerelés része lenne?
Gdańsk kikötőjében egy VII típusú német tengeralattjáró elemeiből létezett egy óvóhely...ezt most kiemelték, és a helyre állítás után a Wisłoujście erődben lesz kiállítva:
@zord:
A JSF mozaikszóról mindig valami egészen más jut eszembe. Jeux sans frontières - Játék határok nélkül, a régi népszerű tv-s játéksorozat. Valahogy az F-35 majdani bevethetősége is hordozhatja ezt az áthallást. És az élettartama is.
Erről jut eszembe! Várnám a kommentelők tippjeit arra nézve, hogy az LRS-B (B-21) hány darab F135-ből kifejlesztett hajtóművel rendelkezik majd. A lehetséges válaszok: a, 2; b, 4;
amiért ideraktam:
Pest megyei kutató-mentőszolgálat ??? mi ez, mivel repülnek?
Hol van az NVG-s kutatómentő helikoptere a Honvédségnek (költői kérdés)
Hol van az helikoptere a Honvédségnek? Szolnokról repült valami keresni (éjjel kvázi minek, max, az oldalablakból nézelődhettek volna NVG szemüveggel ki a büdös éjszakába..
No ennyit a kutatómentésről.. Talán a rendőrök MD500-al repültek, nekik van rá felszerelésük.
@zord: A facebook-ról.. Puzsér irása kiváló, azonban én ezt már vagy 5 éve mondom mindenkinek. A baj, hogy a fiatalok szekveciális érdeklődésük és a közösségi háló miatt, nem is jutnak el információkhoz, mert a facebook-on kivül nem olvasnak mást. Nem az interenetről mennak a faszbukra, amiután elolvastak pro és kontrát, hanem a faszbnukról amit kapnak, és az szűrt.. és az van benne ami őket érdekli el sem mozdulnak, tehát kvázi primitívekké válnak..
@Open Skies: Nagyon valószínű, hogy az ASMP rakétát nem lehetett közelről mutatni, viszont a LaFayette 2000N gépei a nuki csapásmérő erő részei, gyakorlatialag ez a fő fegyverzete. Elég kevés a közeli nagyfelbontású kép róla a NET-en.
A 2/4 Lafayette egyébként elég sok hagyományos éles bevetésen is részt vett, jelenleg az Operation Chamal keretben például az ISIS/ISIL ellen.
@Kelepisti: Én is ASMP-re gondoltam az elmosódott körvonalaiból. De akkor miért nem szerelték le a filmezés előtt? Vagy ha egy belsős filmhez kellett a felvétel, akkor a nyilvános videóból miért nem hagyták ki azt a gépet, amelyiken a rakéta volt?
@zord:
A rendőrségi kamerás dzsipre gondolsz? Mert konkrétan nem hallottam, hogy beszéltek volna róla, mondjuk lehetett nyugodtan kérdezni a kezelőket, én ezt kihagytam...annyit említett Dr. Halmosi Zsolt, r. vezérőrnagy, hogy 75 millióba került :)
@Levente B.: Meg kell kérdezni! A képeknek kell képelá. Amikor az objektumokat körbejárja az ember, akkor is jó odaírni, hogy MN xyzzs. És csak az tudja megkérdezni, aki ott van.
A Land Rovert már láttam egyszer az autópályán, gyanús is volt a doboza. Én valami mobil KNBSZ-egységre tippeltem volna, de akkor nem.
"Első alkalommal kerül megrendezésre a Laczkó Dezső Múzeum és az lhsn.hu szervezésében az I. Veszprémi Honvédelmi Nap, ahol számos hagyományőrző, gyűjtő mutatkozik be, hozza el katonai járműveit a honvédelem napja alkalmából. "
"Hamarosan ismerteti a Magyar Honvédség, hogy pontosan milyen fejlesztésekre tart igényt a terrorizmus elleni akcióterv keretében, amelynek elfogadását még húsvét előtt jelentette be a kormány – mondta el lapunk érdeklődésére Benkő Tibor, a Honvéd Vezérkar főnöke."
@Levente B.: a rosszindulatú pletykák szerint azt, hogy a régóta lebegtetett, megfoghatatlan Lövész 2020 programot előszedték, és minden erre megy, minden más rovására. Pluszpénzről ugyanis eddig senki nem beszélt.
Jövő februártól folyamatos, egyenként kilenc hónapos amerikai páncélos rotáció Európában, azaz három dandárra nő a jelenlét. A rotáló dandár a saját technikájával jön. Marad, és korszerűsítik az előrevont technikát (EAS, APS) is, ami egy további ABCT felszereléséhez kell. De lesznek előre vonva "division-level enablers"-ek is:
@zord: @Levente B.: számomra logikus, hogy a Lövész2020-at veszik elő (persze módosítva és minél olcsóbban) + a KRE-t fejlesztik. A OV kormányzat nem valós kihívásoknak akar megfelelni, hanem saját magát (és jövőképét) igazolni.
Gripenekkel nem bombázhatjuk a migránsokat, Mi-24-eseinket sem hiszem, hogy felújítanák. Harckocsik, önjáró tüzérség szintén a hagyományos háború eszköze inkább, mint ez a koncepció. Ráadásul a katonák nagy részét érinti, mert azért a szárazföldiek többen vannak, és minden javulás, modernizáció + szavazat a választásokon..
@Kelepisti:
Nem tudom, hogy a második csatolmányt honnan sikerült előásni, minden esetre tanulságos.
Csemegézek a 16-os számú diaképről:
Mig-29 / L-39: kivonás, L-159 beszerzés
Mi-8: 2011-2016 - eszközcsere
Mi-24: 2016-ig modernizálás
An-26: 2016-tól csere
Konkursz: 2016-tól csere
Hídrakó felszerelés: csere - nemrég számolt be a tatai dandár arról, hogy a BLG-60 újra üzemképes és bevethető...
A többit nem is írom ki, nézzék meg az emberek az eredeti diát.
Mi valósult meg?
L-39 kivonva utód nélkül
Mi-24: jelenleg kivonva, utód nélkül
An-26: nagyjavítás és tovább üzemelés (a kivonások fényében ez pozitív....)
Lérak rendszer (Kub): se döntés, se modernizáció.
Jók ezek az írások korlenyomatok gyanánt. Ember tervez... Vagy mondjuk azt, hogy le vagyunk maradva, mint az aprópénz.
@Beat it!: Nem akartam a második csatolmányt kommentálni.. :-).. Igen, ezek voltak a tervek, és az ország gazdasági teljesítményének függvényébe ezek tarthatóak lettek volna. Sem a ballib, sem a mostani meghatározhatatlan rezsim nem volt érdekelt a honvédség ilyen arányú modernizálásban. (nem volt meg a fenyegetettség érzése a társadalomban, nem volt érdekérvényesítő képesség).
Emlékszem amikor a Csehek a repnapon aláírták volna a szerződést. Hoztak pedig ALCA-t, akkor repült szlovák L-29 magyar felségjellel, osztogatták az L-159 ALCA sapkát cseh és magyar zászlóval stb. Aztán mégse írtuk alá.. (rossz nyelvek szerint a svédek köptek a levesbe, akik +repórákat és gépeket ígértek az ALCA század árában.). No később egyikre sem lett újra politikai akarat.
Április 1-én holnap érkezik a Hollandiai Leeuwarden AFB-re 350müszaki és 8 F-15/D a Massachusettsi ANG 131 FSQ és a Kaliforniai 194 FSQ állományából. A müszakiakat és felszereléseke C17-el szállítják. Azz expedíciós század 2016 szeptemberig lesz Európában. Itt is fognak állomásozni. A 8 vadászgép mellett 4-et Izlandra is irányítottak az Air Policing feladatra. A hollandai gépek a Frizz Zászló gyakorlaton fognak repülni, több mint 60harci repülőgéppel együtt, amely a TigerMeet és a TLP mellett az év legnagyobb légi gyakorlata Európában. (én megyek a Frizz Zászlóra). Ha minden igaz Hollandiai gyakorlat után Romániába települ át a 8 gép (remélem Aranyosgyéresre, mert Fetestin amúgy is ott vannak a Kanadai Hornetek).
"Moody welcomes home #FlyingTigers from the 74th Expeditionary Fighter Squadron after a deployment to Eastern Europe supporting #NATO in Operation Atlantic Resolve. The 74th EFS worked with 14 different nations during the Theater Security Package deployment, successfully building relationships and reassuring NATO allies."
@Open Skies: a széttelepíthetőség egy újabb képesség, amire képtelen az MH. Pedig ez alap, enélkül békebeli operett az egész vadászerőlködés...
Mindig is gondolkodtam, hogy lehet az, hogy a csehekkel ellentétben nekünk nincs a pontosan ezt szolgáló műszaki utánfutónk. Egy példának.
Ahogy kisilabizálom a dolgokat...az ostravai repülőnap körül is morgolódik a politikai elit...valakinek nem tetszik a repülőnap neve, valaki megszüntetné, valaki szerint a városnak egyáltalán nem kéne promotálnia.
@zord: Ez az APKWS nem a Hydra X-ik reinkarnációja. Mindenesetre viszonylag kis ütőrejeű, de pontos fegyver, gondolom a Litening célzóval is meg lehetne világítani neki a célt. Szerintem egy ilyen rakéta (viszonylag olcsó) jobb lehet az ISIS Toyoták, meg PSZH-k stb. ellen mint egy drágább ejtőlőszer. Valószínűleg csak a fejet kell cserélni, a Hydrából, meg gyártottak a fene tudja mennyit.
Mindenesetre újabb eszköz a légitámogatásra, bár MBT-k és épületek ellen nem sokat ér (talán ha berepítik az ablakon egy thermobarikus fejjel..
@zord: tök igaz. A széttelepülés az egyetlen lehetőség egy ekkora légierő számára, legalább 3 rajt lehetne három különböző reptérre telepíteni. De hét ugyanez vonatkozik a lérakosokra is. Szerintem terroristaveszély esetén (pld. most) nem kéne 1-2 alegység legalább Budapestre illetve Paksra, (talán Veszprémbe, Kecskemétre, Szolnokra)
Gondolom a nálam tájékozottabbak és hivatásos katonák tudják a választ, illetve lehetséges hogy van is ilyen terv, vagy gyakorlatilag meg is történt..
Más: ehhez kapcsolodó. A Paksi Neutron egység is a TEK alá került? Létezik egyáltalán?
@Kelepisti:
Elolvastam a tanulmányt.
Egy apró kiegészítés, bár a téma szempontjából már nem releváns: lehet, hogy Pintér mondta, hogy "elég lesz nektek egy század", de Matolcsy volt, aki mindenképp Gripent akart a jó gazdasági konstrukció miatt, amit a svédek ajánlottak. Végső soron a döntő szó az övé volt. Mostanában sokat piszkálják az inkompetenciái miatt. Az viszont biztos, hogy honvédelmi, katonai kérdésekhez egyáltalán nem ért.
A másik:
Számomra új infó volt, hogy a Nato oroszokkal történő megállapodásában írásban nem rögzített feltétel volt a komolyabb műveleti képesség mellőzése.
Új elem:
az ország pénzügyileg elviselné még egy század fenntartását. Lehetséges. De fordítsuk meg: vajon még egy századra lenne szükségünk? Vagy inkább lérak rendszerre? Ha még egy századot nem is szereznénk be, 4-6 géppel simán elbírnánk. És a fegyverzeti csomag bővítése is beleférne.
@Beat it!: Matolcsy volt az F-16-os sírásója, de az egyszázados harcászati légierő Pintér kijelentése és a HM és vezetői érdekérvényesítő képtelensége miatt történt. Az előadásban kitértem rá, hogy újabb század repülőgépet csak azután szereznék be, ha a lérak rendszerben az KuB helyett új beszerzés lenne, vennék igazi MANPADS-ot, lene szállító helikopter és repülőgép beszerzés, szükséges önjáró tüzérség tüzérségi lokátorral, egy dandárt pedig BTR80A helyett korszerű PSZH-kkal (GyHJ-kkal látnának el). Ugyanakkor a Gripen képességeit a jelenlegi gépállománnyal és fegyverzettel és repült idővel nem lehet kihasználni, különösen koalíciós keretek között, mert egy század mag békebeli légirendészetet láthat el Nagy-maygaroszág + Izland/Baltikum légterében.
"“The F-35 will become operational in the U.S in the coming months, its price is lower than other jets in the market and its software consists of a breakthrough. The F-35 isn’t only a jet, it is a concept” Chief of Air Staff, Brig. Gen. Tal Kelman, this morning in the International Air Conference in Tel-Aviv"
"In the center of the conference stood the "Adir" F-35I, the fifth generation stealth fighter, which is expected to land in Israel on December 12, 2016 in Nevatim AFB and start a new era in operational maintenance and training concepts in the IAF and IDF."
Nyilván ezért nem mondhatta egy izraeli konferencián hogy vannak még problémák. A hozzászólók már szétszedték az állításokat. Lehet hogy Tal Kelman minden állítása igaz, csak nem mondta meg hogy mikor lesz az, hány hónap lesz az az "in the coming months".
"USEUCOM Information Sharing Program ($8.0 million)
Description: Provides information environment monitoring capability to identify and assess issues, propaganda, and misinformation, which
supports rapid assessment and response activities.
Funding Details: This initiative funds contract personnel and monitoring tools in USEUCOM Operation Centers, including coordination with
other relevant agencies."
"Information Operations ($5.0 million)
Description: Supports the Operational Influence Platform (OIP), initiated in FY 2015, is an influence capability which leverages social media
and advanced online marketing techniques to counter misinformation and propaganda by malicious actors by delivering messages through
traditional, digital, and emerging media. The OIP builds upon lessons learned gathered under previous USEUCOM web-based programs. Key
components of the OIP include developing close relationships with host nations as well as creating tactics and procedures to provide USEUCOM
the agility to quickly counter misinformation and propaganda during contingency operations. The OIP is enabled primarily by local market
research and augmented by open source data.
Funding Details: This initiative funds contracted OIP research, production, and dissemination functions, as well as capacity for program
management and assessment at HQ USEUCOM. During FY 2017, USEUCOM will build upon the OIP pilot program emphasizing enhanced
research, production, and dissemination capabilities."
"Multi-National Information Sharing ($8.5 million)
Description: Procures and sustains of the Atlantic Resolve Network, sustainment of the U.S.-Ukraine bi-lateral network (Maidan), and
one Staff-year of Technical Effort (STE). The Atlantic Resolve Network will be a coalition mission network to support rotational
regional training events and rapidly transition to support crisis response if the need arises. The Atlantic Resolve Network will serve as
the central operational synchronization platform to enable coalition multi-national training and execution at the tactical and operational
level spanning Central Region to the Baltics. The Maidan Network will support ongoing bilateral USEUCOM-UKR Joint Commission
Engagements.
Funding Details: This initiative funds MAIDAN Network labor and software/hardware licenses, including limited new
hardware/software purchases that result from the expansion of the network due to changing mission requirements. This initiative also
funds the establishment of the Atlantic Resolve network, including hardware/software procurement, engineering costs, sustainment, and
the addition of engineer planners to the USEUCOM J6 staff to manage and coordinate network establishment."
Mivel sokat autózgatunk, a legújabb 1984-es húzás, a szupertraffipax megkeserítheti az életünket. Kecskemét, Szolnok, Pápa, Hajmáskér vonatkozásában jó lenne egy specifikus felkészítő anyag.
@zord: Miért keserítené meg? A helyük ismert, és a titok az hogy betartjuk a sebességhatárokat, meg bekötjük magunkat. 19 éve vezetek, egy gyorshajtásom vagy közúti büntetésem nem volt még.
@Levente B.: Kis piac, és sokan külföldről veszik a vázat, objektíveket, mert olcsóbb, ráadásul a magyar akár CANON, akár NIKON, akár OLY stb. csak 1-1 nyilt napra áldoz, amelyen modelleket fotózhatsz pucéron max. (egyébként a studiófotósok vásárolnak talán itthon masinákat)
Szerintem pld. Kecskeméten akármelyik nagy gyártó/forgalmazó el tudna érni ilyet (más kérdés, hogy nem trombitálnák össze Szolnokról is a heliket :)
A Lengyeleknél a HESJA féle társaság már nagyon sok mindent letett a NIKON-nak az asztalra (és viszont)..
@Kelepisti:
Plusz adaléknak adnám hozzá, hogy a Lengyel Légierő hivatalos Facebook oldalán a fotók 70-80% már civil spotterektől van, amit megosztanak és nem feltöltenek.
@Levente B.:
A Lengyel SAR parancsnok úr, tehát évente 80 órát sem repült, így lett neki 30 év alatt 2500 óra. Ez bizony nem sok, különösen, hogy a tenger felett nagyobb távolságokat tesznek meg..
@zord: Erre az F-35 elrettentésre az is lehet mondani, hogy HÚ...
Egy ki nem forrott rendszer, amelynek még csak fegyvertesztjei, integrációi voltak meg és maximum korlátozott combat ready-t kapnak talán a MARINE első gépei (nekik talán a legsürgősebb, az elaggott F/A-18 Hornetjeikkel.. Majd 2-4 év múlva talán..
Nem jönnek Magyarországra az CA és MA ANG F-15-ösei? Elég kimerítő cikk, nem nem vagyunk benne...igaz, a fogalmazásban benne van a szó, hogy "including"
"A frissített adatbázis szerint Magyarországon a 2006-15-ös időszakban harminc százalékkal csökkentek a katonai célú kiadások, tavaly egészen kis mértékben 281 milliárd forintról 286 milliárdra emelkedtek az előző évhez képest."
Válasz erre
Moderál
Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2016.04.07. 11:03:35
Azt a statisztikát hiszem, amit én hamosítottam :). W.C.
Szóval egyrészt kelet európában igazából Lengyelország emelkedik ki a beszerzési volumennel, a Litván beszerzés inkább csak %-os arányban jelentős. Ne feledjük el, ameddig a nyugati államok folyamatosan költenek a fegyverzetükre, addig közép-kelet európában több ország most cseréli le a keleti-technikát nyugatira, vagy éppen valamelyik képességét fejleszti (pld, Lengyelek többek között a csapásmérő képességet, illetve az elavult légvédelmi komplexumaikat). A Románok az F-16 programra, a Szlovákok a BlackHawkra költik a pénzt. A többi kis balti állam, pedig az orosz "fenyegetés" miatt költ, erős nacionalista, és USA/NATO bátorítással. (Gondolom ezen országokban élő orosz kisebbség nem igazán szavazná meg, de hát van ahol még szavazati jog sem illeti meg Őket). Ezzel együtt még Euroatlantinak vallom magam, és igen ott kell költeni a fegyverkezésre, elsősorban akik a tűzvonal közelében vannak. (Mi is, csak nekünk Hauszmann terv, Városliget terv, olimpia és Stadionok kellenek helyette, tehát minden olyan amiből lopni lehet, mert a beton nem beszél...
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2016.04.07. 16:52:28
@Kelepisti: Ez a W.C. idézet egy UL, csak szólok... :)
"Resilient Resolve is a military exercise with CF-18 Hornets from the Royal Canadian Air Force (RCAF) and MiG-21 Lancers from the Romanian Air Force, increasing coordination and solidarity between pilots and support personnel from both nations."
@zord: ha nem f-16-os lesz (mert mondjuk fönntartanák, típust üzemeltetését), akkor esélyes lehet a Gripen NG és a lengyelek birtokába kerülhetnek az információnak, ami többek között molnit is izgatja: az F-16-os és a Gripen összehasonlító üzemeltetési költségeinek... :)
De nyilván F-35-öst fognak akarni.
@Batkaa: Szerintem F-16Block60+ és F-35 között les a választás, Előbbi akkor, ha lesz még gyártósor és nem lenne elég költségük a beszerzésre. Azért ne feledjük el, hogy további F-16-osokat akartak a Szukák helyett, de elfogyott a pénz. Utána kitalálták, hogy a Szuhojok helyett UAV-okat üzemeltetnek majd. Aztán mégis üzemidő hosszabbítás lett, nem tudom az irányított rakétákat felújtották, üzemidő hosszabbítás lett, vagy csak ejtőlőszer marad és a nem irányított rakétát + gá.
@Kelepisti: Block 60+ az mi? A Block 70? A gép csak papíron létezik, nem tudom, hogy ezt a lengyelek bevállalják-e. F-35A lenne a logikus fejlődési spirál. A Block 60+/70 ára sanszosan alig lenne az F-35A alatt.
@molnibalage: Igen a papíron létező gondoltam, meg arra, hogy amennyiben lesz gyártósor akkor pakolnak még bele modernebb elektronikát és változna a típusjelzés. Nem biztos, hogy lesz pénzük F-35-re, úgy emlékszem például az F16-ost rendelésnél gondolkodtak kb F-15S/SA/DG felszerelésű SAS-ban, de az nem az Ő pénztárcájuknak való, pedig az ország nagysága indokolhatná..
@zord:
- A szövetségesek kárára történő kémkedés mindig is bűncselekmény volt, azt hiszem most is az.
- Akkor lehetne rehabilitálni, ha nem követett volna el bűncselekményt.
@zord: Valahol régebben az jelent meg az esetről, hogy az amerikai pilóták a védett státuszt kihasználva az útvonaltól eltérve valószínűleg felderítést is akartak csinálni...
@molnibalage: Ahogy olvastam, két csoportban repülnek gondolom közel azonos sebességgel csoporton belül, egy-egy tanker támogatással. Tehát 4 Jaguár + egy IL78 és négy Szuhoj + egy IL78, valószínűleg a gazdaságos fogyasztás a fontos számukra, tehát 7-900 km/órával repülhetnek, gondolom minél magasabban. A minél magasabban azt is jelenti szerintem, hogy a minimál-maximális sebesség között kis határértékkel.