A tavalyi walesi NATO-csúcson dőlt el, hogy az eddigi NRF-struktúrán belül egy gyorsabban, 48 órán belül reagálni képes ~dandár nagyságú erőt is felállítanak VJTF ("Spearhead") néven. A koncepció még formálódik, az első váltás a kísérletezés terepe is, de van, és az életre hívók számára ez a legfontosabb: eszközt akartak a kezükbe mihamarább. A német és holland magra épülő első VJTF a Noble Jump gyakorlat második, települő fázisán a lengyelországi Zagan mellett demonstrálta a komponensek közötti integrációt.
Egy jellemző mondat a narrációból: "After defeating the main power of the opponent's resistance they will engage dismounted soldiers who won't give up resistance". Hát igen, ez is az oroszokra jellemző aszimmetrikus kihívás - srácok, akik meghalnak a hazájukért. Röviden - bár amit ma láthattunk nagyon impresszív volt -, élesben nem kellene kipróbálni, főleg nem amerikai "hátulról vezetéssel".
A lengyel különleges erőket (4101-es kommandósok) a legújabb, nem sokkal a válság előtt Oroszországtól vett Mi-17V-5-ösök szállították. A közvetlen légi támogatásukat Mi-24W-kel oldották meg.
Újabb szívfájdító kép a magyar helikopterbeszerzés cudar sorsa felett búslakodóknak. A VJTF-be az amerikaiak inkább "enabler"-eket adnak, így a helikopteres szállítási feladatok egy részét a DV-napon amerikai Black Hawkok oldották meg.
A légi tűztámogatás helyi Mi-24W-k képében érkezett. Itt: össztűz a géppuskával és a szárnycsonkok alatti gépágyúkonténerekkel.
Norvég CV90-es és tüzérségi felderítő M113-as változat az NM201 Ildlederpanservogn. Felettük egy Javeline rakéta tör a magasba, hogy aztán lecsapjon az egyik kihelyezett célra.
Akcióban a norvég akadályelhárítók. A Leopard 1 alvázra épülő jármű norvég neve Ingeniorpanservogn vagy röviden IngPv (páncélozott műszaki jármű). Van egy egy köbméteres markolója és tolólapja is harctéri objektumok bontására és építésére; két csörlője vontatásra/mentésre; képes nyújtott töltet indítására is átjárónyitásra aknamezőn.
Továbbiak hamarosan...
Zord