Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

június 2021
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (20) AirPowerNews (73) éleslövészet (20) f 16 (20) gripen (76) Gripen (63) H145M (25) Hajmáskér (30) helikopter (44) hírek (24) honvédség (20) hungarian (29) hungary (63) Kecskemét (57) kecskemét (45) Körös-hegy (20) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Magyar Honvédség (15) Mi-17 (22) Mi-24 (27) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (21) radar (18) Szolnok (47)

HTML

Magyar Gripen, caslavi gyászmenet

2015.05.21. 16:13 | zord | 216 komment

A helyszíni szemle lezárultával ma elszállították a kedden szerencsétlenül járt 42-as oldalszámú magyar Gripen roncsát a caslavi beton mellől, ahol befejezte pályafutását. A LégierőBlogger a helyszínről tudósít, ahol arról is meggyőződhetett, hogy tényleg egyben vannak a katapultált pilóták. Hál' Istennek!

150521_caslav_gripen42_elszallitas_1.jpg

Tatra 6x6-os alvázra szerelt AD 20-as daru emeli a 42-es legnagyobb egyben maradt darabját a szintén 8x8-as Tatra által vontatott nehéz harckocsiszállító trélerre. Innen is jól kivehető a roncsolódás mértéke.

150521_caslav_gripen42_elszallitas_2.jpg

UAZ és katonák kísérik a szállítmányt. Ebből a szögből is látszanak a "hiányosságok". 

150521_caslav_gripen42_elszallitas_3.jpg

8 kerekes Tatra mögött 24 kerekes nehéz harckocsiszállító tréleren a gép. A letört bal szárny külső részét már leválasztották (az első képen még kábeleken, csöveken lóghatott), a belső tartó alatt még ott fityeg a póttartály.

Akik katapultáltak

 

csaba.jpg

Újjászületett: Ugrik Csaba dandártábornok, bázisparancsnok...

geri.jpg

...és Gróf Gergely őrnagy, hadműveleti tiszt.

Zord

Címkék: magyar roncs Gripen Caslav Lion Effort 2015

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr307480066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.01. 13:04:29

@zord: én most csak kíváncsiságból futtatnám, hogy az LHKE-n 2015. évben. Eléggé kacifántos a keresőrendszer..

szabszi · http://psycho.blog.hu 2015.06.01. 13:59:03

@molnibalage: Az "E" szekcioban irjak, hogy a ZLS 98B ill. ZSS 99B (ha jol ertem ez a majomfogok azonositoja) nem hasznalhato.

zord 2015.06.01. 15:02:15

@szabszi: @molnibalage:

A reptérsémán látszik a helyük, de írja is a NOTAM.

Ez a sor a számunkra releváns:

RWY 31:ZSS 99B 30M BEHIND THR 13 U/S

Azaz 31-es pálya, ZSS 99B elfogórendszer harminc méterrel a 13-as pálya küszöbe mögött használaton kívül

A ZSS 99B pedig ebből áll:

Aerazur M6 Friction Brake, Aerazur Type 5 Stanchion System, Aerazur Multiple Element Net.

Érdekes, hogy a kábeles elfogórendszerek (ZLS 98B) is ugyanilyen energiaelnyelőhöz vannak kötve.

Zord

JohnTerry 2015.06.01. 17:42:24

@zord: Délután már jött is vissza, Gripen műszakiakat hozott haza tanfolyamról.

zord 2015.06.01. 18:57:15

@JohnTerry:

Akkor túlkombináltam. Persze az alapötlet ez lehetett volna, ha nincs baleset.

Zord

2015.06.02. 09:55:26

Azt már pedzegette itt valaki, hogy miért nem robbant fel a 42-es? A pilóták esetleg még leállították kattintás előtt a hajtóművet, és elzárták a tűzcsapot?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.02. 10:02:40

@Z69: Mert ez nem Hollywood. A földön balesetet szenvedett gépek közül mikor láttál ilyet? Én gyakorlatilag egy ilyen gépet sem láttam.

2015.06.02. 10:21:21

@molnibalage:
Értem, tehát egy pályáról lerohanó, kettétört gépből kiömlő kerozin begyulladásának csak Hollywoodban van esélye.
Igaz, nem Hollywood, hanem Japán: www.japannewsreview.com/society/chubu/20071031page_id=2792

Mást hirtelen nem találtam.
A pilótáknak vészhelyzetre kiadott utasítás, hogy a hajtóművet le kell állítani katapultálás előtt. Csak megkérdeztem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.02. 11:15:12

@Z69: Te robbanást mondtál. Az, hogy egy gép kilég vagy felrobban nem ugyanaz..

2015.06.02. 11:19:46

@molnibalage:
Ok, akkor rosszul fogalmaztam. Én arra gondoltam, hogy nem volt tűz.

Xtral2 2015.06.02. 14:42:36

@Z69:

Szerintem az elején, ahol tört, ott nincs üzemanyag vezeték.

zord 2015.06.02. 18:59:08

Maradjunk abban, hogy egy ilyen esetből lesz-e tűz, az nem hollywoodi szempontok alapján dől el. A fizika, meg a Jóisten eldönti. Ahogy azt is, hogy zérózéróból földet érve felkenődsz-e lokalájzer antennájára, vagy sem.

Ami a lényeget illeti, azt tudom nektek mondani, hogy lehetett nem jelentéktelen üzemanyagfolyás a helyszínen, ugyanis a roncs elszállításának másnapján Bobcat-ek pakoltak egy platós kocsira földet a roncs megállásának helyén. Egyébként pedig üzemanyag jöhetett ki: leszakadt az egyik póttartály a pilonról; megreccsentek a szárnyak. Az orr-rész leszakadása vélhetően annál a szekciónál történt (második fülke hátsó fal), kacsavezérsík bekötések előtt, aminél más nincs üzarendszer (az utántöltő cső ezek mögött van, azaz rajta maradt a fő roncson).

Zord

2015.06.03. 13:02:03

Jól nekem estetek, csak épp a lényeg sikkadt el, hogy miért kérdeztem. Volt-e idejük és lélekjelenlétük leállítani? Na itt jön be a kétkormányos tényekző, hogy ezt ki dönti el, és hajtja végre egy milliszekundum alatt.
Az antennával valóban szerencsésen jártak. Ha jól sejtem, akkor a másodikként kilövésre kerülő.

zord 2015.06.03. 13:07:51

@Z69:

Részemről nem volt nekiesés. Nem tudom, nincs-e valamilyen automatizáció?

Zord

2015.06.03. 14:33:12

@zord:
Automata arra, hogy leáll a hajtómű katapultálás után?
Elvileg jó ötlet lenne, egy korszerű gépen ezt simán meg lehet oldani.
Ugye volt rá precedens, hogy Lengyelországból egy MiG-23M Belgiumig repült pilóta nélkül.
A másik sztori teljesen eltérő volt, de mégis hasonló a kérdéskör. Ismert az eset, a város fölül kifordította a 23-ast a pilóta, és csak utána húzta meg a pirosat. Dícsértetet kapott, de ha jól tudom, egy kicsit mégis felemlegették neki, hogy nem tette Stop helyzetbe a HVK-t távozás előtt.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.06.03. 16:26:53

1. A dolog apropóján merült fel a kérdés, hogy mennyire napi rutin a DACT (dissimilar air combat training)? Szlovák 29, román 21, lengyel, cseh verdák mennyire rendszeresen jönnek át gyakorolni? Se-?
2. A gép mivel áttelepült, gondolom, a kerót ehhez tankolták, és így a vésztartalékot leszámítva kifogyaszthatta a készletét. Remélem, annyira nincs csóróság, hogy a visszaútra is "magyar kerót" vitt.

zord 2015.06.03. 17:10:27

@KGyST:

Nincs rutin cross border DACT környező országok vadászaival. Bizonyos irányokban (Szlovákia) hiányzik a jogi háttér is.

A szlovén air policing miatt vannak PC-9/Gripen elfogások itt is, ott is. Régebben olaszokkal (Cervia, F-16) is volt tali Szlovénia felett, hogy most van-e EF-ekkel, nem tudom.

Zord

toth.tomi 2015.06.03. 21:43:18

@zord: Mintha hallottam volna olyat, hogy kattintás után automatikusan leáll a hajtómű a Gripennél.

zord 2015.06.03. 22:27:48

@toth.tomi:

Mintha én is :-)))

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.04. 15:30:00

A Hende féle nyilatkozatból azért a cseh felelősség marhaság..
Miben lehetnek felelősek?
Nem volt érdes a beton :-)
A háló, csak az esemény súlyosságát mérsékelhette volna.

zord 2015.06.04. 17:30:56

@Kelepisti:

Próbálkozik, mint a kiskutya. És persze aki időt nyer, életet nyer.

Egyébként nemcsak a HM teljesítménye szánalmas. Az a tisztelt bizottságé is. Ennyivel megúszta?
Ajánlom a bizottsági tagok figyelmébe hogy egy-két ilyen meghallgatás videóját a nagy testvér/nagy sátán országából nézzék meg!

Zord

2015.06.04. 20:04:54

Két dolgot emelnék ki:
1. 2009-hez képest többet repülnek, megint kicsit hátramutogatunk.
2. Az ellenzék elmehet a sunyiba a szakértelmük hiánya miatt. Az egy dolog, hogy a vizsgálat nem zárult le. De arra rákérderdezhettek volna, hogy hol történt a földetérés, volt-e átstartolási kísérlet. Erre ha nem ad választ, egyértelmű, hogy mellébeszél, és terel, mert ezeket tudnia kell!

KGyST · http://repules.tumblr.com 2015.06.04. 21:12:42

Még ez jutott eszembe nekem is, hogy most mennyi az annyi?
Amennyire én emlékszem, hogy (pár éve) kb. 2 hajózó jutott egy Griffre meg az ő 120 éves órájára, ami nagyjából kemény 60 óra/évet tett lehetővé, ha kihasználták. Ez most mennyi?
Emellett mennyit szimulátoroznak, gondolom, ez inkább jelképes mennyiség.
Thx

Open Skies 2015.06.04. 23:43:50

65500/15-71/24
2015. június 4.

Balti Légtérrendészeti feladatba kijelölt magyar erők felszerelésének, anyagainak közúti szállítása

hm.vedelemgazdasagihivatal.kormany.hu/65500-15-71-24

zord 2015.06.08. 15:45:31

Közben találtam egy ilyet a KBSZ honlapján. Wizzair Airbus vs HUAF 36 és 37, súlyos repülőesemény:

www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2012-104.pdf

Zord

Hollywood 2015.06.09. 13:11:55

"Gripen-baleset: csak az egymásra mutogatás megy"

"Továbbra sincs pontos információ arról, mi okozhatta a Csehországban szerencsétlenül járt magyar Gripen balesetét. Új hír viszont, hogy a vizsgálóbizottságot már nem a csehek vezetik, ahogy azt korábban tudni lehetett. Egész pontosan a svéd gyártó, illetve a hadiexportot felügyelő szerv úgy tudta, hogy a csehek vezetik a vizsgálatot, így amikor megkérdeztük őket, hol tart az eset felderítése, javasolták, hogy keressük meg a cseheket...."

index.hu/tech/2015/06/09/gripen_baleset_kbsz/

zord 2015.06.09. 13:59:29

@Hollywood: Ügyes srác ez a Kolbert András, lelkes, kezd a témára rápörögni. Jó, csak így tovább. Terminológiailag nem kötözködünk, mert tudomásul kell venni, hogy a Jancsi bácsinak is meg kell érteni. Kb. jó az egyensúly ebben a tekintetben.
Engem is a HM-hez irányított a KBSZ.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.09. 14:18:01

@zord: Tegnap a Légvédelmi Múzeumról írt és igaz ,hogy csak oldalt, de linkelte a nem túl hízelgő írást a Szolnokon levő Repmúzeummal kapcsolatban is.

zord 2015.06.09. 15:35:25

@molnibalage:

Minden józanságra intő szó, jogos kérdésfelvetés jól jön ebben a káoszban.

Zord

zord 2015.06.09. 17:09:10

NATO légügyi szabványosítási konferencia Budapesten. Mennek Kecskemétre is. A képeken felfedezhető volt Gripen-pilóta is:

www.honvedelem.hu/cikk/51524_legugyi_nato_konferencia_budapesten

Zord

zord 2015.06.10. 11:16:25

Újabb Gripen tört össze Kecskeméten, Sucu kattintott!

Zord

Allesmor Obranna 2015.06.10. 11:19:33

Futó nem nyilt ki leszállás közben?

2015.06.10. 11:55:45

A lényeg, hogy Sucu rendben van.

Nagy nyomás alá kerül most a HM.

2015.06.10. 12:00:51

Ha meghibásodott gépet akart lehozni, akkor én a HM helyében kihasználnám a helyzetet. Hallgatás helyett a helytállást hangoztatnám minden lehetséges fórumon.

lawabidingcitizen 2015.06.10. 12:08:06

Az a lenyeg, h. Sucu eletben van. A gep potolhato. A deltaval egyutt, termeszetesen

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.10. 12:12:25

Balszerencsés év.. Én még következtetésekbe nem mennék bele..

Liverbird 2015.06.10. 12:12:38

Gondolom most tényleg jár a reptilalom a típusnak.

De mint írtátok is, a pilóta a legfontosabb.

balou84 2015.06.10. 12:31:18

@zord: A gép 9 óra körül szállt fel, majd leszálláshoz készülődő a pilóta jelezte, hogy nem nyílik ki a gép futóműve. A kecskeméti reptérre mentőegységek érkeztek, rendőrök pedig 10 óra körül lezárták a 44-es utat és a Szentkirályra vezető utat. Úgy tudjuk, a gép addig volt a levegőben, amíg az üzemanyag ki nem fogyott belőle, ellenkező esetben tartani kellett volna attól, hogy a kényszerleszálló gép felrobban. A pilóta végül a kecskeméti légibázis területén hajtotta végre a kényszerleszállást.

www.baon.hu/bacs-kiskun/kozelet/kenyszerleszallast-hajtott-vegre-egy-gripen-katapultalt-a-pilota-615143

block50 2015.06.10. 12:39:07

Pontosabban

Ez a gep is kuka?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.10. 12:43:45

@Z69: Egyhajtóműves ilyen rözskialakítással bíró gépeknél, ahol hasraszállásnál komoly borulásveszély van meg sem próbálják gépet lehozni tudtommal. Az, hogy talajfogás után (?) kattintott nekem arra utal, hogy megpróbálták a valószínűtlent.

Amennyire rémlik az F-16-nál, ha nincs futó és nem két szárnypótos van, akkor kattintás van, mérlegelés nélkül. Leszállás után a gép szinte biztos, hogy oldalra borulna, leér a szárny és szélsőséges esetben olyan cigánykerék lehet a vége, mint anno volt a Gripennel a vezérlőrendszeres hibánál még a program elején.

Hollywood 2015.06.10. 12:52:23

@block50:

"A Honvédelmi Minisztérium (HM) délben sajtótájékoztatót tart az ügyben. Orosz Zoltán altábornagy, a vezérkari főnök helyettese elmondta, hogy a 30-as oldalszámú gép 9 óra 5 peckor kiképzési feladatra szállt fel. Az orrfutóművet nem tudta behúzni a felszállás után, hiába próbálta.
Vészhelyzetet jelentett, és elkezdte kifogyasztani az üzemanyagot, hogy csökkentse a veszélyt.
A pilóta döntött a hasraszállás mellett, mondta az altábornagy."

www.origo.hu/itthon/20150610-megint-katapultaltak-egy-magyar-gripenbol.html

index.hu/belfold/2015/06/10/kenyszerleszallt_egy_ujabb_magyar_gripen/

block50 2015.06.10. 12:55:33

Origo szerint menthető...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.10. 13:00:20

A Balti misszióra lesz így elég gép..?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.10. 13:12:08

Biztos, hogy lesz.. A kiképzési és karbantartási terveket viszont ez az esemény is komolyan fogja befolyásolni ...
konkrétumok nélkül nem találgatnák.

2015.06.10. 13:18:50

@molnibalage:
Tudjuk, mi van meghatározva erre a típusra ilyen helyzetre? Nem!
A repülőgép parancsnokának joga van önállóan döntést hozni odafent a gép megmentésének érdekében. Joga van felülbírálni a katapultálási parancsot is.
Ismerem. Ha valaki vadászpilótának való, akkor Ő az. Sok mindent elviselt , azért hogy oda kerülhessen, és bent maradjon. Nem úgy van ám, hogy eldobjuk egyből a repülőgépet, ha baj van! Ez gép a seregé, az országé, és kicsit az övé is volt.

balou84 2015.06.10. 13:20:48

Érdekes, h a másik eset miért annyira titkos:

Orosz szerint a mai eset első ránézésre nincs összefüggésben a csehországi eseményekkel. A csehországi esettel kapcsolatban még annyit mondtak, hogy részeredményeket nem hoznak nyilvánosságra, meg kell várni a végeredményt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.10. 13:27:12

@Z69: És mi alapján mered kijelenteni az első pontot? Miért divat ma más nevében beszélni...? Honnan tudod te, hogy én mit tudok és ahhoz képest mit írok le....? Hm..?

Egyébként meg lapozz fel n+1 FM-et és nézegesd, hogy adott konfig és futómű hiba esetén a EP mit ír elő. Innentől fogva elég egyértelmű a dolog...

Hollywood 2015.06.10. 13:34:30

@molnibalage: @Kelepisti:

"A többi gépet is átvizsgálják, de a meghibásodás jellege nem feltételezi, hogy a többinél is előjön. Az átvizsgálás végéig nem szállnak fel a magyar Gripenek, de ez a természetes eljárás, mondta az altábornagy. A honvédség szerint a szeptemberi Baltic Air Policing és a hazai légvédelem ellátható, de az időszakos kiesést kezelni kell."

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.06.10. 13:46:06

@molnibalage: @Hollywood: @Kelepisti:
Zord is ott volt a HM sajtótájékoztatón ma, a mai nap biztos lesz bejegyzése.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.10. 13:46:47

@Hollywood:
Az időszakos kiesés gondolom arra értette altábornagy úr, amíg a 30-ast kijavítják...

2015.06.10. 13:48:17

@molnibalage:
Valóban egyértelmű. Egy repülőgépvezető megtett mindent azért, hogy megóvja a rá bízott technikai eszközt, esküjéhez, és saját elvárásaihoz hűen. A testi épségét, az életét kockáztatta ezért.

Hollywood 2015.06.10. 13:54:59

@Kelepisti:

Nem akarok előre spekulálni de azért kíváncsi leszek hogy fogják/tudják kezelni ezt a helyzetet?!(-2 gép rövid időn belül, pilóta létszám hál istennek változatlan, feladatok mennyisége szintén változatlan)

Remélem komolyan elgondolkodnak odafönt a Honvédség és ezen belül a légierő jövőjéről mert ilyen esetek világítanak rá arra hogy mennyire sérülékenyek vagyunk és hogy mennyire elhanyagolt az egész terület.(-2 gép és oda légierő kb 14%-a stb)

zord 2015.06.10. 14:02:10

@Z69:

Kádár Sanyi.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.10. 14:12:09

@Hollywood: @molnibalage:
Sajnos nem hiszem. Saját véleményem szerint b*sztatni fogják a repülőbázis személyi állományát, és talán szekvenciálisan tesznek valamilyen változtatásokat, akár javadalmazásban, akár biztonsági előírásokban stb.

Azért gondolom ezt, mivel már maga a 14 gép lízingje is politikai döntés után történt, emlékezzünk rá, hogy 24-ről volt szó, és aztán egyik politikus - neve nem érdemli, hogy leírjam a honvédelmi bizottság akkori tagjait - de az igen, hogy Fidesz kormányzat alatt következett be - szó szerint ezt mondta, nem kell nektek 24 elég lesz 14.. nos ez volt a "szakma"-i igényekre a válasz. Most a gombnyomogatóktól várnád el, hogy a führer megnyilatkozása nélkül csináljanak valamit?
Egy százados légierő a békebeli légtérrendészeti feladatok ellátására elegendő.
Ezzel minden légierővel foglalkozó akár laikus egyetért. Ugyan miért lenne másként ezután? A bal és jobboldali kormányok volt, hogy 4-5 üzemképes 29-essel láttatták el ezen feladatokat. Most van kaki, mert Balti légtérvédelem, és 2016-tól EBUG... de szerintem ezt is kigazdálkodják a 12 géppel..

Ákyka 2015.06.10. 14:20:27

Továbbszállították a Honvéd Kórházba,mert csigolyatörése van...:(

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.10. 14:36:57

@Hollywood: Az origós kommentek szokás szerinti színvonalúak. Komolyan mondom nem értem.

Ennyi idióta hol dolgozik és ki alkalmazza őket bármire...?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.10. 14:43:04

@Ákyka: Gyógyuljon meg! Sajnos valószínűleg szuperszonikus gépet már nem vezethet..

@molnibalage: nem csak az origo-sok, hanem index, htka kommentek is borzalmasak. Ennyi ****-t

De attól félek, hogy ez az esemény is a begombolkozást, a seggösszeszorítást, és a csapatokra, műszakiakra, hajózókra kenését hozza majd az eseményeknek, a rendszerszemléletű megközelítés helyett. Arra ugyanis a politika nem ad pénzt, posztót, fegyvert.
Félek, addig jutnak el, hogy X.Y hibázott.

Hollywood 2015.06.10. 14:47:02

@Kelepisti:

Nem lettem ettől optimistább :(
És ilyenkor jut eszembe, vajon aki még a rendszeren belül vannak náluk hogy állhat a kitartás, elhívatottság, optimizmus kérdése?!

Mert szerintem ez ami még működésben tartja az egészet azok ellenére, ahogy a politika és társadalom ehhez a kérdéskörhöz áll.

És itt a kesergést be is fejezem. :(

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.06.10. 14:47:13

@Kelepisti:
Erre mondta apám...nem az a gond, hogy elmondja az értelmetlen véleményét, hanem még szavazati joga is van ;)

Hollywood 2015.06.10. 14:50:35

@molnibalage:

Már nem nagyon olvasom a kommenteket mert csak feldühítenek. :(

Néha elgondolkodok hogy egy-egyre válaszolok (és néha meg is teszem) de utána rájövök hogy fölösleges, csak egy szélmalomharc az egész. :(

zord 2015.06.10. 14:52:04

Ügyeljünk ismét a kommentekre, és köszönöm hogy eddig jó mederben zajlik a diskurzus.

Zord

Ákyka 2015.06.10. 15:05:11

@Z69:
A legfontosabb,hogy él!!!!
Azt kívánom gyógyuljon meg minél előbb,mert nagy jó scrác ő is!

GSF 2015.06.10. 15:28:11

Az első esetnél megy a maszatolás, hallottam pletykákat, amikből következően egyértelmű, hogy mi a helyzet, de az hogy odavezetett amihez, a rendszerben is keresendő hiba lehet, ha nem is technikai. meg pech.

Ez technikai. Attól még nem biztos, hogy bárki is hibázott. Sőt.

De az biztos, hogy nem elégségesek a feltételek, maga a rendszer nem képes kielégíteni a növekvő igényeket!

A Balti-feladatra készülés jegyében növekvő terheket nem képes lekövetni az alulfinanszírozott, elvándorlástól terhes közösség. Ez nem emberi, hanem döntéshozói hiba.

Most jön ki, rendszerszinten az elmúlt évek felelőtlen személyzeti gazdálkodása, a belenyugvás és tétlenség a műszaki elvándorlásba.

És most jön az a fekete leves, amiről itt mindenki beszél, hogy Gripen pilóták is készülnek átnyargalni polgári platformra... A közösség méretéhez képest sokan.

A vizsgálat majd megmondja van-e felelős vagy nincs. De az biztos, hogy mindez, maga a jelenség nem véletlen. A Gripen egy megbízható típus. Mi pedig küzdünk vele, mert küzdünk az alulfinanszírozott rendszerrel, ahol leginkább a humán tényező nincsen megbecsülve. Ez pedig kiütközik most. Áttételesen ugyan.

Minden hétköznap van repülés, tolják, tolják tolják, ahogy csak lehet, mert tolni kell, mert jönnek a feladatok, csak hiányzik az átgondolt perspektivikus háttér.

A rendszer soha nem kapta meg azt a kezdő löketet, és azt a töltöttséget, ami a komoly feladatok ellátáshoz kell.

Szerintem áttételesen mindez ennek a jele. Most két gépveszteség, hála Istennek 3 életben maradt hajózó. Most kell észbe kapni, ne jöjjön a harmadik.

Üdv!

zord 2015.06.10. 16:03:36

Ide a továbbiakban csak a caslavi 42-es híreket. A kecskeméti 30-asét a sajátjába.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.24. 15:26:01

@Levente B.: Ezzel a szalagcímmel, sikerült egy jelentős szolgálati időt eltöltött hajózót, és egyben parancsnokot nevetségessé tenni.
Ha úgy írták volna, hogy a tábornok úr nem húzta vissza alapgázra a gázkart, és emiatt a fékezés eredménytelen volt, akkor szebben hangzik. A full laikusok úgy gondolják, hogy itt is két pedál van, és egyszerre nyomta a két lábával :-(
A tényeken nem változtat, de a stílus nagyon gáz.. Bár a ténylegesen megtörtént eset is az..

zord 2015.06.24. 15:26:46

@Levente B.:

Mondjuk úgy, nem vette le (eléggé) a gázt.

Zord

zord 2015.06.24. 15:31:45

@Kelepisti:

Ez a HM munkája. Most eljött az a fázis, ahol ráhúzzák a vizes lepedőt a hajózóra, a parancsnokra. Szerintem nagyon beszédes az, hogy más a szerző, mint az korábbi cikkeknél.

Egyetértek, hogy hogy ez a két esemény kíván személyi következményt, akár a bpk-t is, de ha csak ő lesz az, akkor az igazságtalan és semmi értelme. Egy egész sorban hiszek, leírom ide is, mint a másikba: HM, vkf, ÖHP pk, ÖHP pkh lehf, bpk.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.06.24. 15:39:52

@zord:
Pont az tűnt fel nekem is, hogy nem ugyanaz írta.

zord 2015.06.24. 15:44:31

@Levente B.:

A HM-kommunikáció becsúszik oda, ahova csak tud. Szakmai forráskritika az újságírók 99 százalékánál nincs, amúgy is lusták bárminek utána járni, felszívják azt a taknyot, amit eléjük köhint a disznófejű nagyúr.

Hú...ezt inkább ne vizualizáljátok :-)))

Zord

zord 2015.06.25. 06:20:50

Páncélozott Rohamkukac 2015.06.24. 15:36:47

index.hu/belfold/2015/06/24/a_gripen-pilota_egyszerre_nyomta_a_gazt_es_a_feket/

A gépet Ugrik Csaba dandártábornok vezette, aki - a leírás szerint - elfelejtette lehúzni a gázkart.
Nem értem.
A két gázkar gondolom össze van kötve, tehát aki hátul ül, annak is látnia kell, hogy rá van tolva.
Úgy tudom, a Gripen leszállósebessége 130 csomó, ami kb 66m/sec, és a beton nem rövid, 2,5 kilométeres. Gyors osztással kijön, hogy ha normál helyen érnek földet, akkor kb fél perc alatt érik el gurulva a pálya másik végét, mindenféle lassítás nélkül. Még ha egy nagyon-nagyon elbénázott leszállással kegyetlenül rövidre is jönnek, akkor is 15-20 másodperc. Ezalatt nem jöttek rá ketten, hogy mi a helyzet? Nem esett le, hogy nem igazán lassul a gép? Egyetlen megoldáként csak a folyamatos fékbe kapaszkodást, majd katapultálást tudták kitalálni? Az fel sem merült, hogy esetleg féket ki, gázt rá, elemelni, aztán utána gondolkozni, hogy mi a gond?
Tipikus két kapitányos szitu...

zord 2015.06.25. 06:21:42

KGyST · repules.tumblr.com 2015.06.24. 20:43:51

@Páncélozott Rohamkukac:
Nem tudom, hogy egy gyakorlógépnél ebben az esetben mi a felállás, utasszállítónál a nem a gépet vezető pilótának is "vétójoga" van a leszállásnál, és akármikor megszakíthatná és átstartolhatna, itt ez is elmaradt. Az nem meglepő, hogy nem nyúlt bele egyik a másik munkájába, de szólhatott volna, hogy Go Around.
Válasz erre Moderál

proletair · lemil.blog.hu 2015.06.24. 22:01:51

@Páncélozott Rohamkukac:

Ez nekem is feltűnt. Ez olyan hiba, amit el sem hiszek. Ez olyan, mintha az öregem, aki 19 éve ugyanazzal az autóval ugyanabba a garázsba beállva egyszer csak nem fékezne le a művelet végén, hanem lebontaná a garázs végé meg a Punto orrát. Ha nem tudná senki a családból, hogy absztinens, azt hinnék biztos volt előtte egy pit stop valami csehóban...

Ha tényleg így volt, akkor ilyenkor mi van? A pilótát eltiltják ezer évre úgy hogy még papírrepülőt sem hajtogathat? vagy van még ilyenkor esélye újrázni? És függ valami attól, hogy ő nem egy zöldfülű főhadnagy volt hanem egy tábornok? Megannyi kínzó kérdés...

(+ bónusz kérdés: És amúgy egy nemzetközi gyakorlaton miért kellett egy tábornoknak repülnie, miért nem egy olyan pilóta tolta, akinek szüksége lett volna egy ilyen gyakorlatra?)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.25. 08:40:40

@zord: @Z69:
A kérdések jók! A válaszokat csak a műszakiak és a ténylegesen hajózok ismerik. Valószínűleg holnap Kecskeméten leszek néhány órát, kíváncsi leszek, hogy lesz-e olyan bulvármédia amely rákérdez.. Én biztos nem fogok, mivel a hivatalos vizsgálati eredményt nem hozták nyilvánosságra, az Index, kiszivárogtatott verziója, pedig nem hivatalos.

Harrdder 2015.06.25. 09:16:13

Azt valahogy nem tartom reálisnak, hogy át lehessen kapcsolni kizárólagos 1. vagy 2. kabinra.
Lehet, hogy hülyeséget írok, de mintha hallotam volna régebben (műszaki volnalról), hogy a régebbi, tehát tolórdudas, hidraulika rásegítős kétülésesekben a hátsót úgy méretezték, hogy az oktató mindenképp "erősebb" lehessen.
Talán az elektronikus vezérlésnél a hátsót (oktatót) veszi figyelembe, és nem az elsőt, ha mindkettőtöl kap parancsot. Az biztos, hogy erre megvan a megfelelő programzás a szoftverekben.

zord 2015.06.25. 14:53:47

A latolgatásoknál mindenki a "ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna" elvet tartsa szem előtt.

Zord

zord 2015.06.25. 18:20:17

@Kelepisti:

Nem másoltad ki? Már nem nyílik...

Zord

ljuka71 2015.06.25. 20:18:04

@zord: Siklósi Zoltán (újra) volt Kálmán Olgánál és tkp Ő is valószínűtlennek tartja,hogy ilyet hibáztak volna.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.25. 20:33:33

@ljuka71: A végét azt bár ne írták volna le? Mégis mi az érthetetlen abban, hogy az egyik gázkar képes felülírni a másikat? Azért kétüléses harci oktató változat? Átlagolja a kettőt vagy mi a tököm? Más logika nem is lehetséges, ha két gázkar van, hogy az egyik képes felülírni a másikat...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.25. 21:25:09

@molnibalage: Igen mi a tököm. Te se tudod, én sem tudom, de a Gripent tervezők, üzemeltetők, szerintem tudják.
Az szerintem biztos, hogy nem átlagolja, mert az égbekiálltó marhaság lenne. Általában az oktató ül hátul. Kérdés, hogy melyik gázkar és milyen módon írja felül a másikat.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.06.25. 21:32:05

Megkérdeztem a gyártót! Meglátom mire megyünk vele...

ambasa 2015.06.28. 10:13:52

@molnibalage: (de nem csak neked)

Hangsúlyozom, nem Gripen, azt nem ismerem, de ezt az Airbus A320-as típuscsalád magassági és csűrővezérlésénél a következőképen oldják meg:

Sidestick priotity:
-A sidestickek kitérítésének előjelhelyes összegével arányos a kormányfelületek kitérítése. Ha egyirányúak sidestickek kitérítése, akkor az összeadódnak, ha különböző irányúak a sidestickek kitérítése akkor kivonódnak egymásból.
-Az egyik oldali prioritás gomb megnyomása, illetve ha annak 30 sec-en túl nyomva tartásának következtében az az oldal fog csak működni, egészen addig amíg a másik oldali sidestick prioritás gombjának megnyomásával fel nem oldjuk azt. Ha az illető folyamatosan nyomva tartja a saját gombját a másik nem tudja feloldani azt, hiába nyomja a sajátját

Gondolom ha nem létezik mechanikus kapcsolat, akkor itt is valami hasonló prioritás gombnak kell lennie, azzal a feltétellel, hogy a másik kabinban látszik a másik kabin gázkarhelyzete, mint ahogy az Airbuson is a felszállási fázisban ez kijelzésre kerül a primary flight displayen.

Egyébként egy kérdés, ha ez ekkora gond/kérdés a gázkaroknál, akkor vajon a botkormánynál és a lábpedálnál, hogy van megoldva? Ott van mechanikus kapcsolat, és ha igen akkor miért nem lehet, a gázkaroknál is, vagy ha ott sincs, akkor vajon ott, hogy küszöbölik ki ezt a problémát?

TG

Open Skies 2016.01.09. 17:40:37

Az együlésesért is nekünk kell fizetni?

"the additional cost of replacing the two aircraft for use during the 2017-2026 lease period should not exceed HUF9.5 billion (USD33 million)"

www.janes.com/article/57002/hungary-will-sign-agreement-covering-loss-of-two-jas-39-gripens

zord 2016.01.11. 07:50:08

@Open Skies: úgy rémlik, a magyar szöveg ki van hegyezve a 42-es pótlására.

Zord

Hollywood 2016.06.06. 09:33:33

Lassan lezárul a történet:

"A csehek szerint ők nem hibáztak a magyar Gripen baleseténél"

www.origo.hu/nagyvilag/20160603-gripen-baleset-csehorszag.html

Open Skies 2016.06.07. 20:59:35

@Hollywood: "Lassan lezárul a történet."

Ugyanmár.
süti beállítások módosítása