zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
Levente B. 2014.12.15. 17:46:00
Világok harca, avagy milyen amikor C-17-ek infráznak éjszaka :)
foxtrotalpha.jalopnik.com/formation-of-c-17s-light-up-the-night-sky-like-youve-ne-1639810110
Válasz erre
Moderál
Levente B. 2014.12.15. 17:50:30
Itt egy videó róla:
Miután a cseh kormány tenderen szerzi be az új települő/réskitöltő lokátorokat, s a Retia feladta az önálló fejlesztést, a cseh cég most az izraeli ELTA-val állt össze:
Ennél lehetne bátrabban, de legalább szólt egy-két szót az elvándorlásról Benkő, de a helikopterekről, és a szállítógépekről is:
"Ennek bizonyos megvalósulását már felfedezni véljük a jövő évi költségvetésben. Sok az elmaradásunk, vannak olyan technikai eszközeink, amelyek cseréjét, korszerűsítését, modernizálását már évekkel ezelőtt el kellett volna kezdeni. Mindenekelőtt a személyi állomány egyéni felszerelését – korszerű ruházat, fegyverzet stb. – kell fejleszteni. A technikai eszközöknél elsősorban a helikopterképesség megvalósítását, a szállítórepülőgép-képesség megőrzését emelem ki, hiszen olyan vállalásaink vannak, amelyekhez ez a kapacitás nélkülözhetetlen, például 2015-ben a balti légtérfelügyelet részeként Gripenjeink hat hónapig állomásoznak majd a térségben. Mindezt viszont úgy kell megvalósítanunk, hogy a szárazföldi képességek terén is előbbre kell lépnünk. Feltétlenül meg kell említeni a katonákról történő gondoskodást is: az életpálya-modellt, ezen belül az illetmények rendezését. Mert törvényszerű, hogy ha a gazdaságban van egy kis fellendülés, akkor az elviszi tőlünk azokat a szerződéses katonákat, akiknek az illetménye olyan alacsony, hogy pár ezer forint különbségért kénytelenek elhagyni a honvédséget. "
es egyebkent megint hova tuntek a kommentjeim ?
ertem en hogy te vagy itt a gore, de ettol nem kell mindent kitorolni, amiben ellent mondanak neked, ez csak tovabb erositi a rolad kialakitott kepet bennem...
@zord: A holland F-35-ösök óraköltsége a 38500 és 48000 eurós sávban lesz. (Ez természetesen nem fajlagos programköltség, hiszen nem tükrözi a 37 gép 4,6 milliárd eurós bekerülési árát).
ami nekem furcsa, hogy nem látom a MIG29 köteléket dinamikuson, de még szoló Fulcrumot sem és statikusan sincs ott egyetlen gép sem. Mi van a Maláj Fulcrumokkal...
A 2015-ös Air Tatoo meghívási listája. Ami érdekes, sem Orosz, sem Ukrán, sem Fehéroroszország repülőerői nem kaptak meghívást, de Kína és Kazahsztán példul igen... és persze mi is.. Ismét reveláció az F-35. (Szerintem Párizsban nem mutatják be, bár ha Hollande jól benyal most mint euróatlanti társ, akkor minden elképzelhető. Volt B2 is Párizsban..
Kik lesznek ezután a Wittmundi célvontatók? A Draken megszerezte a Németországi A4 Skyhawkokat...
( Pedig de jó volt őket látni, akár statikon, de még inkább repülni.)
@Kelepisti: Ezt a szokás szerint részt nem értem. Mindig is ez volt a helyzet. A BA az 50-es évek óta, ha kétszer jött át, a TB a magyar 1991-es túra után legközelebb valamikor tizenix évvel később jött és 1991-ben is csak a hurráoptimista hidegháború végi PR húzás miatt jöttek.
@molnibalage: Kis pontosítás, a Blue Angels 1992-ben volt Európában, többek közt Svédország, Finnország, Olaszország, Oroszország(!), Bulgária és Románia lakói is láthatták hazájukban őket.
@molnibalage: Na jó, egyszer voltak 1992-ben, ez fejből nem tudtam.ű
Szóval továbbra is ott vagyunk, "nem lassan szokás szerint", hanem mindig is az volt a felállás, hogy kb. 15-20 évente nagy kegyesen átjönnek egy showra vagy egy kisebb túrára és ennyi.
A fingot csócsáljuk, de erősen. Nincs itt semmi hír. Nem az a hír, hogy nem jönnek, hanem ha jönnek...
Holland-norvég-lengyel program lesz az EDA-s európai tankerbeszerzés, aminek a kezdetén mi is jelen voltunk. Mint megtudtam nemrég, minket jóformán csak a pápai állomásoztatás érdekelt volna az egészből, fizetni soha nem akartunk...
@zord: Ja csak a különbség,ó pld. Powitzban akkora hangár épült, hogy 2 db 767/MRTT méretű gép is befér (már akkor épült mikor ott voltam, még a tervekről is kaptunk slide-ot..
Mi meg megint nem akartunk fizetni semmit.
@zord:
Rába járművek:
Dévényi Veronika jó fotókat csinál, de sajnos a dokumentum értéke ennek a paklinak most kevés.
(Persze az is lehet, hogy felülről cenzúrázták...)
Megnéztem volna pl a tűzszerész járművet. De a spec járműveket is, hogy van-e a vízszállítón kívül egyéb érdekesség.
@Beat it!:
"A Gépjármű Beszerzési Program keretében vásárolt teherautók jövőre kerülnek ki a csapatokhoz, de már idén leszállították azokat az MH Anyagellátó Raktárbázis budapesti objektumába."
Nyilván Karácsony, meg minden, de még jó, hogy nincs tél... bevételezés, kivételezés után jó lesz az a hóeke tavasszal is...
Kösz! Mint mindig, ezúttal is zseniális az Englishrussia képanyaga. Én is elkattogtatnék egy ilyen üzemben...a DR is lenyűgöző volt, még a kilencvenes években, amikor már leáldozóban volt. Talán egyszer lesz időm felrakni ilyesmiket!
A nagyobb katonai repülőgépes gyakorlatokon, csak minimális és jelképes létszámot láttam. Amit talán kiemelek, az éleslövészet Visdelben, a Balti légirendészet. EBUG minősítő gyakorlat,
Pásztázott légtér, Lord Mountain, Tiger Meet (35 fő..)
Amin például csak jelképes erők, pld. JAWTEX (pedig ez fontos gyakorlat, --- feltöltöttük az adatbázisokat talya, aztán jóccakát :), AMPLE Strike 2015 JTAC, Tactical helicopter Belgium (Ha nincs mivel, Mini TLP Svédország...
csak a légierős dolgokat néztem. de a cseh lérakos dolog (gondolom MISTRAL).. is jó, hogy résztveszünk..
@T-Jay: Kösz. Úgy tűnik, hogy biztos ami biztos alapon megint mindent beleírtak...
Ami számomra fontos, néhány saját kommentel kiegészítve:
VADÁSZOK:
C121/15
LÉGI FÖLÉNY harcászati
repülő éleslövészet
(Vidsel, szokásos)
C155/15 EHV kiképzés és gyakorlat, Sévdország
C150/15
TIGER MEET repülő
harcászati gyakorlat
(Konya...bele fog ez férni?????)
C302/15
BALTIC AIR POLICING
(ebből azt veszem le, hogy az augusztus végi kitelepülés előtt még lesz rágyúrás?)
C301/15 V4 EUBG AIR COMPONENT
B301/15
V4 EU BG minősítő gyakorlat (COMMON CHALLENGE)
(ezeken vizsgázik elvileg a Gripen CAS képessége)
LÉRAK/LÉGVÉDELEM:
C157/15
TOBRUK LEGACY légvédelmi
rakéta éleslövészet
(Mistral rendszerrel, Boletice, Csehország, előtte, ha minden igaz lesz egy kis V4 légvédelmi gyakorlat is)
Mivel Tamás írt róla nemrég az Aeróban, itt egy hír a kiwi Seasprite-okról. A régi öt megy Peruba, miután elkezdik szállítani Új-Zélandnak az új nyolcat:
@zord: ezek az indiaiak tényleg komolyan gondolják, hogy a kicsinyített Mirage2K, Tejas horzodófedélzeti gépként használatát. Azért nézzük meg a nekifutás hoszút. Igaz első felszállás, de katapult hiányában, mi a tökről fog felszállni? 1 km hosszú hordozó lesz? Én még mindig erősen szkeptikus vagyok a Tejas-sal kapcsolatban. Szerintem a 21-esek egy részét leváltják velük, lesz néhány század, de mivel amerikai a hajtómű (és saját már nem lesz benne), nem hiszek még 200-as sorozatban sem. Hordozófedélzeti gépnek meg.. (mikor van 29M és talán lesz Rafale szerződésük -onnan már egy urgás a hordozós változat - tök felesleges..
@Kelepisti: Először is a videón a kifutó hossza talán, ha volt 350-400 m hosszú. A hordozórol való felszállás során a hajó megy 30 csomóval és jó esetben van 10-20 km/h-ás szél is. Tehát alsó hangon 60-65 km/h-ról gyorsul a cucc... Nem nehéz csapásmérő konfiggal, de AA-val simán fel tud szállni.
Egyébként csak pusztán technikailag felszállni sáncos hordozóról AA konfigban minden szárazföldi bázisú gép képes lenne, csak leszállni nem tudnak...
@molnibalage: No 400 méteres hordozojuk sem lesz. Aztán a fene tudja, hogy mennyi kero volt a gépben, és függesztmények sem voltak, két indítósínen kívül. Igen és landolni kell. Ezzel a filozófiával (ha nem imbolyogna a fedélzet,) akkor gyakorlatilag egy fékezőkampóval és kellően megerősített sárkánnyal és futóművel, bármely szárazföldi telepítésű gép is le tudna szállni.
Én nem hiszek a Tejasban mint hordozófedélzeti gépben. Mikor volt utoljára deltaszárnyú hordozóvadász??
Kele, engedelmeddel ne legyünk már olyan kurva okosak innen a budapesti műkedvelő militaristák egyletéből, hogy kerek-perec hülyének nézzük egy olyan kontinensnyi ország repülőmérnökeit, döntéshozóit, stb. amely ha csak belépő, kezdő szinten is, de szuperszonikus harci gépet fejleszt, illetve jópár százat (ezret) licenszben gyártott. Nyilván lehet a Tejasből hordozó fedélzeti harci gép, benne van a potenciál, még ha vélhetően szűken is (keró, fegyver, bringback, és ebből fakadóan szf. kitérő reptér távolság, stb.) Ez az első start volt, ilyenkor nagy rátartással dolgoznak, majd lesz ez 300-200 méter is. A szárazföld, ahogy Molni is rámutatott, áll, a hajó mozog, plusz a szél.
Nyilván jobb egy 18-as, Rafale, és persze a 29K is, de hogy ne lehetne, azt kizárom. Erről szól egy nemzet erőfeszítése. (Eleinte) minden ráfizetés, de ha foggal-körömmel küzdesz, akkor lesz eredmény.
Jó kis 1999-es koszovói fotó a 81.FS egyik disznójáról.
A cikk szokás szerint szélsőséges. Nem az a kérdés, hogy kell-e, jó gép az F-35-ös. Biztos, hogy az. A kérdés, hogy mire jó, és mennyiért. Szerintem a világ legnagyobb hatalmának a "force mix"-ébe bele kellene, hogy férjen továbbra is egy dedikált CAS gép, akár az A-10-es, mely a világ végéig elszolgálna, viszonylag olcsón, akár egy egyszerűbb, turboprop, vagy szubszonik jet utód.
Egyszóval nem hiszek az ilyen direkt szembeállításokban. Éppen ezért ez nem szakcikk, hanem politikai.
Ami viszont a fő tételt illeti (the US defense industry has nothing at all to do with defending America), az biztos, hogy pénzt akarnak keresni mindenek előtt. Ez még Amerika hatékony védelménél is fontosabb.
Zord
Ps: Persze az F-117-esről is vannak benne hülyeségek, ("F-117 has never been a good aircraft, especially in ground-attack role" WTF????) és az F-4-esről is ("produce a single aircraft that both USAF and USN could use, just like the F-4 Phantom…and we know how well that worked out.") És még sorolhatnánk...
Na meg az ilyen dumák: "The Serbs were a weary, aging, minor Balkan enclave—basically some gray-haired Chetnik veterans trying to keep the dream of an independent Serbia alive despite the fact that they were running on slivovitz fumes."
Tipikus amerikai arrogancia, és teljes tudatlanság.
@zord: Az egész cikk a balfasz koncepciója miatt szerint egy ökörség. Igen, az A-10-nek van pár spéci képessége, emiatt dedikált oda a gép .Azonban vagyük már észre azt is, hogy mit csinál az A-10? Pontosan ugyanazokat az LGB, és JDAM-eket hajigálja, mint az F-15, F-16 és F-35...
A szerbes résznél már a fejemet vertem a falba. Komolyan mondom, ha ebből megél valaki, akkor elmegyek újságírónak. Ekkora baromságokat legalább nem írok le...
Márpedig az újságírótársadalom 80-90 százaléka lényegében ilyesmiből él.
Az én meglátásom szerint van az egész légi támogatásban egy fokozatosság. Ha az szf. nyakán van az ellenség, helikopter kell. Ha kicsit kijjebb, csatagép. Amikor több száz méter a távolság, akkor lehet bombázni, PGM-el gyakorlatilag akármiről, akárhonnan, gyorsról, magasról, távolról. Persze, vannak átfedések és kényszerek is, de a világ legnagyobb hatalmának szélesen kellene tartania a spektrumot, hogy "mindenkihez intézhessen egy-két jó szót". Az is nyilvánvaló, hogy egy F-35-öst nincs az a pénz, amiért leküldenék ágyúzni, míg egy A-10-es, vagy helikopter kibírhatja a golyókat, illetve van olyan olcsó, és sok belőle, hogy elveszthessék néha.
Hát, ez nagy szégyen. Ezek szerint emberek millió élnek meg abból, hogy akkor vakerálnak, amiről láthatólag lövésük sincs...? Kurva ój. Mintha olyan mérnkök dolgoznának, akik összeadni sem tudnak....
A-10 és olcsó egy mondatban? Ezen azért csóválom a fejem. Ma már csak C változat van ugye....
@zord: @molnibalage: Kurvára nem nézem le a TEJAS-t még egy 16 oldalas cikket is írtam a fejlesztéséről, eddig azért nem jelent meg, mert nagyon nehéz jogtiszta képeket szerezni róla, pedig a HAL, az indiai nagykövetség és az indiai légierő is fel lett rá kérve.Addig folyamatosan frissítve van.
Azonban vegyük meg észre, ahogy a Tejas egy "kis" Mirage2000 (látszik a Dassault mérnökeinek munkája rajta) és az önálló Kaveri hajtómű nem lesz. A General Electric F414-INS6 120KN-t ad le utánégetéssel.
A protok a régebbi "Gripen" hajtóművel F404-GE-IN20 repülnek, ezek 84KN-t adnak le maximum. A naval protoba szerintem már az újabb turbina van. de a 120kN-hez összehasonlítás,hogy a a MIG-29K 2x 88,2 KN-es turbina(összesen 172,4) kN nyomja fel az égbe az indiai hordozóról..
Deltaszárnyú repülőgépnek általában hosszabb kifutópálya kell, mint a fel és leszálláshoz egyaránt. A leszállási jellemzői is rosszabbak, mint más szárnytípusú gépeknek. A Fly-by-ware amelynek a feljesztésébe a LM és a BAE is alvállalkozó volt , szintén szárazföldi géphez készült eredetileg. Az egész gépbe 2458 kg kero fér el, ami tengerészeti szolgálathoz, amikor utánégetővel startol el kevés.
Szerintem kiváló lesz a gép a 21-esek felváltására, bár a kínai FC-1 (JF-17) potensebb harcosnak tűnik, kérdés az elektronika és a fegyverzet melyikben lesz jobb.
A tengerészeti szolgálatra nem tartom jó megoldásnak. Okosabb lenne szerintem akár a további 29K-t beszerezni, akár a Rafale-t amely szintén tudna siugrósárncról is üzemelni, lásd Molni megjegyzését, legfeljebb kevesebb fegyverzetet hordozna..
@zord: @Kelepisti:
Az A-10 arra volt jó amire készítették. A vsz tankok megállítására. Amikor készült, akkor még az LGBU ára a mennyekbe volt, és kevés gép is hordozta. A 30mm-es uránnyilnál nincs olcsóbb tankok ellen. A világ azonban változott. Most már léteznek olyan kazettás pctörő töltetű bombák amelyeket lehet irányítani és nagy területen képes pusztitani az ellenség páncélosait. Ez viszont kiváltja az A-10-et, amely egy pctörő ágyú köré épített replőgép, (repülő tank) amit csak teljes fölény, légiuralom esetén lehetett volna bevetni. Ilyen pctörő tölteteket ráadásul repülőgépek mellett MLRS-el és utódaival is lehet akár 10-20km-es távolságba is eljuttatni.
Én úgy gondolom, hogy egy olyan háborúban, amikor az USA az egyik háborús fél, ott nincs olyan, hogy annyira közel vannak az ellenséges páncélosok, hogy akár kézi páncéltörő, akár helikopter kell (amit az UCAV is kiszorit - hiszen épúgy ott rajta Hellfire, és olcsóbb, mint egy harci kopter).. - hacsak nem a taktika része. Az ilyen csoportosításokat a mai felderítőeszközökkel már jóval előbb meg lehet találni, mint akár 5-10 éve.
"kibírhatja a golyókat, illetve van olyan olcsó, és sok belőle, hogy elveszthessék néha" az első tagmondat az A-10-re vonatkozik, a másik a helikopterekre, úgy általánosságban.
Az A-10-es beszerzése, üzemeltetése, fajlagos óraköltsége természetesen SOKKAL olcsóbb, mint az F-35-ösé valaha is lesz. Az olcsót így kell érteni, meg úgy is, hogy költségei miként viszonyulnak a mindenkori amerikai védelmi büdzséhez. Egy F-35-ös, ha csökkenő mértékben is a mennyiség növekedésével, de mindig sokkal nagyobb szelete lesz a büdzsének, mint egy A-10-es valaha volt. Nehéz az összehasonlítás, (alma-körte) de a lényeg az, hogy nem kellene a fürdővízzel kiönteni a gyereket, főleg egy USA-nak nem.
Megy előre a lengyel lérak program is. Thales-MBDA (Eurosam) megállapodás a WZU-val az Aster indítók összeszereléséről, kiképzésről és a töltőkocsik fejlesztéséről, illetve a rendszerkarbantartásról. Feltéve persze, ha az európaiak nyernek:
A CENTCOM szerint nem lelőtték (...) az Iszlám Államban lepottyant jordán F-16-ost. A pilótát elfogták. Arra azért kíváncsi volnék, hogy ugyanaz-e a CSAR-eljárás, ha egy arab szövetséges srác kattint, mintha egy amerikai WASP/NAJ legénynek kellene ugrania.
A sokat szidott hazai költségvetési arányok után érdemes egy pillantást vetni az olaszokra....
'"The new document breaks down spending for 2015, with 2.67 billion euros allocated for procurement, 1.17 billion euros for Maintenance and Operations, and 9.74 billion euros for personnel."
@zord: én még ennyivel se számoltam, csak ~30 Mrd/év növekménnyel.
Ekkor olyan 5-6 év múlva -ha nem marad el a strukturális átalakítás sem- már komoly összegű fejlesztési keret lesz/lehet, amivel már a HM saját büdzséjéből fedezhető a technikai fejlesztés (az exponenciális növekedés komoly dolog, márpedig most ezt ígérték a katonáknak).
40-50 Mrd-nál még hamarabb, 4-5 év múlva. De a szükséges szerkezeti átalakítás aligha érhet be sokkal rövidebb idő alatt!
@zord: ez 19,7%+8,6%+71,7%
ami miatt szerintem mégis működik, hogy a fejlesztési keret volumene azért mégis csak 2,67 Mrd USD/év...
A fegyverpiaci árak miatt nekünk is elengedhetetlen úgy feltornászni a beszerzésre fordítható összeget, hogy azzal már komolyan vegyenek. Az én számításom 16 év alatt 7Mrd USD (a technika effektív lecserélése mehet ennél gyorsabban, 6-8 év alatt).
Ezt a pénzt valahogy elő kell teremteni, márpedig a 0,1%-os növelés megadja a fedezetét, ennél többet nem lehet várni a költségvetéstől, innentől a HM felelőssége, hogy valóban hasznosuljon, ne nyelje be a rossz struktúra.
Komolyan bajban kezdünk lenni. A HM-ben az IMINT feloldása nem Imagery Intelligence, hanem Imaginery Intelligence....:-)))))
Hivatalos értesítő 2014/64 (dec. 23.) 13302. oldal:
"Katonai Egységes Felderítő Rendszer kialakítása érdekében a felderítő és technikai felderítő szervezeti
elemek és technikai eszközök modernizálásának megkezdése, a nemzeti képi felderítő – Imaginery
Intelligence – (a továbbiakban: IMINT) képesség koncepció és szervezeti struktúra vázlat kialakítása, valamint
a szövetségi Összhaderőnemi Információ-feldolgozó, Megfigyelő, Felderítő – Joint Intelligence, Surveillance
and Reconnaissance – (a továbbiakban: JISR) rendszerhez történő csatlakozás előkészítése"
Ide is beteszem a miniszter interjúját: www.honvedelem.hu/cikk/48475_akar_jovore_megkezdodhet_a_helikopterbeszerzes
És egyúttal felhívom a figyelmet az első ellentmondásra, amit észre vettem:
"Ezzel a HM költségvetése 2015-ben mintegy 9 milliárd forinttal emelkedik az idei évhez képest. ... Így a kiadási főösszeg és a bértömeg növekedése folytán a honvédelmi költségvetés mintegy 20 milliárd forinttal növekszik 2015-ben..."
- na tehát, akkor most mennyi is lesz a növekedés? Vagy netán a 9 milliárdos növekedésen felül jön majd a 22 milliárdos kiadás, így mínusz 13 milliárd lesz a végszámlán?
Szerintem ez a megoldás a kérdésedre: "Hende Csaba elmondta, hogy a katonai életpályamodell részeként július elsejétől megvalósuló illetményfejlesztéshez szükséges többletforrást a központi költségvetés céltartalékából fedezik. "
Tehát a bérnövekedés összege nem része a HM költségvetésének, azt külön forrásból, külön költségvetési sorból fedezik. Ez később épül majd be a HM költségvetésébe. Legalábbis ahogy én értelmezem a nyilatkozatát.
Én inkább a közös beszerzés miatt aggódom.
Remélem csak arról van szó hogy egy csomagban szerzik be a szükséges gépeket(többféle kategóriában) így kialkudva árkedvezményt, és remélem nem arról hogy csak egyféle típus lesz.
Egy kis külföldi kitekintés.. Azt az olasz-görög kompot amely bajba került még megnéztük Patrasban az A7 kivonáskor mivel ott volt a szállásunk a városban és este elmentünk a kikötőbe.
Az egyik olasz mentőhelikopterből készített felvételek:
A 2012-es nominális szintentartási bázis 241 milliárd. Eredetileg ez maradt volna 2015-ben is. Ehelyett lesz a HM fejezeten belül plusz 9 milliárd, illetve központilag a Gripen V4 EUBG CAS 2015-ös több mint egymilliárdja (bombák, etc), illetve szintén központilag a második félév 30 százalékos bértömeg növelésének költsége (11 milliárd). Tehát a 241 milliárdos nominális szintentartáshoz képest a honvédelemre 2015-ben mintegy 262-263 milliárd jut.
Mivel elég konkrétan megkérdeztem ezt a minap Hendétől, szerintem frankón ez a terv.
Az F-35 IOC a tíz évvel ezelőtti legacy képességnek fog megfelelni CAS-ban? Az EOTS pl. jelentősen el van maradva a jelenlegi podokhoz képest. Nincs video downlink, IR pointer, stb.
Az utolsó 100 komment: