Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Air Power News 17. (2014. aug.)

2014.08.01. 21:15 | zord | 165 komment

Csapkodó villámok, égi háború. Aktuális 2014 augusztusában.

140801_AirPowerNews17m.jpg

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr556573911

zord 2014.08.04. 21:27:01

Open Skies 2014.08.04. 21:05:29
Mi ez a furcsa félgömb szerű valami?

media.englishrussia.com/newpictures/Russian-bombers-preparing-to-take-off/0_ebb7a_d400bb74_orig_full.jpg

zord 2014.08.04. 21:27:30

@zord:

Mak indításjelző.

Zord

zord 2014.08.04. 21:42:11

A Saab nyomul a Gripennel a Fülöp-szigeteken:

“And after the F/A-50s, we are hoping that we will soon acquire our first modern fighter aircraft,”

www.angmalaya.net/nation/2014/08/02/2770-jas-39-gripen-will-meet-air-forces-multirole-combat-aircraft-needs

Zord

zord 2014.08.04. 22:00:28

Javítanak az indiai Szuhojok AL-31FP-in:

www.tribuneindia.com/2014/20140804/main4.htm

Zord

zord 2014.08.05. 11:30:16

@stonefort2:

Szép. Nekem az aranyosgyéresi emlékmű 21-essel van.

Zord

zord 2014.08.05. 18:03:39

@ljuka71:

Ezt most kellene abbahagyni. Úgy gondolom, a horvátoknál és ukrán partnereiknél is komoly gondok vannak a technika további biztonságos üzemeltetésével és javításával kapcsolatban. Múltkor hajtóműleállás, most gépveszteség.

Vagy találnak valami jó megoldást, vagy menjenek a szlovénok után. Északi AOR a magyar, a déli az olasz keszié legyen.

Zord

zord 2014.08.05. 18:21:35

Na. Afganisztánban is megyünk előre: megöltek a nemzetvédelmi egyetemen egy amerikai tábornokot green on blue incidensben.

edition.cnn.com/2014/08/05/world/asia/afghanistan-violence/index.html?hpt=hp_t3

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.08.06. 07:42:21

Stonefort, ismerős a most katapultált horvát pilóta?

Zordabb 2014.08.06. 07:58:39

@zord:

megis mivel szeretned megoldani a keszit ?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.06. 10:09:46

Nem értem a problémát. A MiG-21 alkalmas a légirendészeti feladat végrehajtására. A horvát21-es, nem az uikrajnai gépek közül való, hanem a bő évtizede román felújításból. A 21-es olcsón üzemeltethető típus. Mellé mondjuk kell egy helikopter/ vagy lassab légcsagaros típus is, mivel egy minimálon repülő cessna-t vagy forgószárnyast vagy lelő, vagy békénhagyja, mert sok lehetősége nincs, nem lehet vele a kijelölt reptérre kísérni. A franciák pld a keszit, rafale/mirage200, helikoptett és kis gép mesterlövésszel combóval oldják meg. Ha összeszámoljuk, hogy mennyi 21-es repül (a kinai licencgyártással együtt) még majd 1000 darabszám jön ki.
Az ukrán felújtások is szépen repülnek afrikában, a horvát felújított hajtóműleállása. Mit várunk egy polgárháborúban álló országban. Minőségi munkaként... (ez közhely volt).
Egyébként ha így nézzül, és akkor a AN-26-osokból is potyognak évente, és ukrajnában nagyjavítottuk őket.... ez is kicsit demagóg..

Zordabb 2014.08.06. 11:49:42

@Kelepisti:

arrol nem is beszlve, hogy QRA feladatokra mind a mai napig jobb a 21-es mint a mi Gripenunk. Foleg ilyen kicsi orszagoknak. Riasztastol szamitva 5 percen belul a gep a levegoben, es olyan emelkedokepessege van, ami keves masik gepnek. Persze lehet ilyenkor jonni a fejlettebb fegyverrendszerrel, BVR kepesseggel, de azt ne felejtsuk el, hogy a vizualis azonositas is resze kell hogy legyen az elfogasnak, ami a Gripen kepessegei miatt lehetetlen kishazank felett, mert mire utoler valamit, az mar reg 3 orszaggal odebb van.

azert az sem mindegy, hogy azokat az ukrajnaban nagyjavitott gepeket, hol milyen korulmenyek kozott, milyen szaktudasu allomany ezemelteti. Mi nagyon szerencsesnek mondhatjuk magunkat, hogy ilyen muszaki allomanyunk van.

Batkaa 2014.08.07. 01:04:24

@Zordabb: nem tudom, mi a bajod, a horvát (fél) légtér átvételével csak erősödne a hazai képesség, hiszen még nagyobb figyelem esne rá és ez az, ami mindennél jobban kikényszeríti, hogy a problémákat megoldják és ne a szőnyeg alá söpörjék.
Lóf.... mindegy, hogy mi a hardver.
Alkalmas a feladat megoldására és aláhúzza a képesség megőrzésének fontosságát.
Minden egyéb csak prüszkölés.

A 21-es meg (paramétereitől függetlenül) nyilván -bár ez nyilván triviális- az adott szituációban azért szorul leváltásra, mert kiesik (kiesett) mögüle a háttér. Tanulság mindenkinek...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.07. 10:23:22

@Zordabb: A Gripen ennél rövidebb idő alatt is fent van, ha a gép hiberált rendszerekkel áll készenlétben a pálya végén.

A MiG-21 emelkedőképességében semmi rendkívüli nincs, QRA konfigban talán még gyengébb is, mint a Gripen...

Zordabb 2014.08.07. 11:22:52

@Batkaa:

akkor ajnalom figyelmedbe az altalanos iskola elso osztalyat. Mennyi gepunk is van, abbol mennyi fog menni a Baltikumba, mennyi teljesit majd QRA szolgalatot Magyarorszag es Szlovenia felett, es nemi is beszelve a kikepzesi repulesekrol. A vegen kijon majd hogy minimum 3-4 gep hianyzik.

Elviekben egyet ertenek a felvetessel, hogy lassuk el azt is, csakhat nincs mivel.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.07. 13:10:50

Most nem arról van szól hogy a QRA-t mi adjuk Horvátország egyik felében, hanem, éppen Gábor szidta a "hazaáruló" szlovákokat, akik ahelyett, hogy megfelelő szupporttal üzemeltetnék a 29-eseket, inkább elb*nak x milliárdot sima légvédelmi vadásznak kinevezett griffekre. Ebből a pénzból még 20 évig üzemeltetnék a Fulcrumot (lásd, lengyelek..).
A horvátok meg a legolcsóbb megoldást választották. Igen lezuhant egy gépük most, meg egynek berepülés közben legállt a hajtóműve.
Ehhet írtam, hogy fentiek ellenére megfelelő üzemeltetéssel a 21-es a békebeli légirendészeti feladatokra helikopteres készültséggel megfelelő. Az meg, hogy leállt a hajtómű. Griff hajtóműve is leállt már kis hazánk felett, ujraindították és a veszélyhelyzeten úrrá let a hajózója. Ua történt, igen nagyjavított géppel. Ezért vana berepülés. Emlékszem Randjelovics alezredes éppen egy nagyjavított alig néhány órás 29-esel zuhant le a szerbeknél.
Nem fognak a horvátok egy baleset és egy hajtóműleállás miatt rögtön használt nyugati gépeket vásárolni. pedig eladtak volna nekik, griffet, tornadot, f4-et, jurofájtert és persze a sokak által szeretett vipert is. Csak Ők rájöttek, hogy nem fognak ennyi pénzt kiadni olyan feladatra amit olcsóbban is el tudnak végezni, amig még van 21-esük. Azt azért elbénázták, hogy a kevesett repült gépeket konzerválták, a régieket modernizálták, majd amikor repidejük lejárt, kiderült, hogy a konverválás nem sikerült, és azokat a gépeket sokkal drágábban lehetett volna nagyjavítás után egyáltalán szolgálatba állítani.Igy aztán kaptak az ukránoktól más - azt hiszem valamilyen afrikaiaknak nagyjavítgott, de ki nem fizetett gépeket. (ha jól emlékszem a törénetre. Itt is utána lehet keresni a bloggon.

Zordabb 2014.08.07. 14:06:46

@Kelepisti:

az a vicc az egeszben, hogy ideosebb sved vadaszpilotak mondtak a Gripenrol, hogy igazabol semmire sem jo, mert azt akartak, hogy mindenre jol legyen.

Viggenen repulo ismeros az elso repules utan megjegyezte a muszakaknak, hogy sracok nem jo a hajtomu, majd kitorte a "gazkart" a gep meg nem ment. ok akneztek es valaszoltak. Fonok a hajtomu jo, a gep a szar ugy ahogy van.

Foleg a sebesseg elvesztese utan vannak problemak a sebesseg visszanyeresevel.

A 21-es modernizalasunk kicsit a mi SZU-22 nagyjavitasunkra hasonlit. Igaz mi egybol a ge;pek hazaerkezese utan tettuk ra a gepekre a tutu lakatot :(
Szerintem teljesen jol tettek, hogy megtartottak a 21-est. Azokra a feladatokra megfelelnek egyelore, amire ok akarjak hasznalni. Nekunk sem kellett volna kikukazni a Fulcrum-ot, de ez is politikai dontes volt, nem szakmai. Persze a Gripent sem a szakma valasztotta...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.07. 15:25:13

@Devil 505:
Igazad van, tolóerejéből vesztett.. (meg hát a fene tudja mi lett volna, ha nem az történt, ami történt.)
De egyébként tudtommal gyakorolják a hajtóműleállással adód vészhelyzeteket a hajózók, vagyis indítottak már újra Griffet a levegőben, illetve hajtómű nélküli vészleszállásokat? (vagy nem??)
Avianoban rendszeresen gyakorolják a két század vipernél a hajtómű nélküli landolást. (legalábbis ezt mondták nekünk a hajózok tavaly novemberben).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.07. 15:43:41

Sziasztok!

Ománban ezen a héten repültek az utoljára Jaguárral, kivonják a típust a légierjükből. Már csak India marad (ha nem crashingelik lassan a modernizált gépeiket). Egyébként brit spotterek szerint a Cosfordi hangárokban konzeválva állnak a Jaguárok, tehát ezért is lehet viszonylag kevesett látni a kivont brit gépekből (pld. Manstonban fotóztam egy tigriscsíkóst).

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.08.07. 18:14:16

@Kelepisti: Elég gazdag a fantáziám, de nem tudom elképzelni, hogy egy egyhajtóműves gép pilótája leállítsa a hajtóművet a levegőben.
Valóban sokat gyakorolják az F-16-oson, de nem leállítva.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.07. 19:07:48

Lehet, hogy elértettem a magyarázatot a bázison... gondolom akkor alapgázon siklanak be...

Batkaa 2014.08.07. 21:17:28

@Zordabb: a balti keszi idején komolyan ki lesz élezve a kiképzésre rendelkezésre álló gépek mennyisége, ez tény. (átlag 70%-os hadrafoghatósággal számolva ez 1-2 gépre is csökkenhet.) De attól, hogy Horvátország is ide tartozik nem kell megnövelni a QRA létszámát (2+2 tartalék). (annyi csak, hogy nem csalható el valami kreatív módszerrel...)
Illetve, amit itt Zord is rendszeresen fölhoz: a valódi szűk keresztmetszet a kiszolgáló személyzet lesz, ha nincs változás...

piratvitorla 2014.08.07. 21:50:25

@Kelepisti:
A leállt hajtóművet szimuláló feladatot általában SFO (Simulated Flame Out) gyakorlatnak hívják.
Természetesen "csak" leveszik a gázt - így nem igazán van vonóerő/tolóerő, viszont ha nem jön ki a dolog (kiszámítás) akkor sincs nagy gond...

Több hajtóműves gépen viszont sokszor azt csinálják, hogy pl. leállítják az egyiket, majd újra indítják. Ezután leállítják a másikat és így egy hajtóművel szállnak le (2 hajtóműves esetében). Ezáltal a légi indítást is gyakorolják... És sok típus nem ugyanúgy viselkedik akkor, ha a bal, illetve a jobb hajtóművet állítják le...

Azért azt megjegyezném még, hogy a modern repülő eszközöknél csak minimális távolságra lehet elsiklani/autorotálni.
Ha jól tudom a legjobb siklószámuk az utasszállítóknak van...

piratvitorla 2014.08.07. 21:55:04

@Zordabb:
"A vegen kijon majd hogy minimum 3-4 gep hianyzik."

És a hozzá tartozó hajózó és műszaki állomány, rep. idő, logisztika, fegyverzet stb...
Ami megint plusz kiképzést igényelne, hiszen ha 3-4 plusz gép kell a feladatokra, akkor a plusz állomány kiképzésére is kell kb. plusz egy gép... Tehát nem 3-4, hanem 4-5... Ez egy ördögi kör.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.07. 23:19:52

@piratvitorla:

F16CJ esetén itt találasz adatot a 610 oldaltól.

info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

Elég szép távolságokra el tud menni a gép. Van pár példa a diagram használatára is, amik a 612. és 613. oldalakon vannak.

Az első példa 50 drag index, 35k font tömeg esete. Ez kb. két 370 gallonos ptótos teli és full belső keró. Még ezzel is megy ~10 km magasságból (30k láb) is 92 km (50 tmf).

Ekkor alapjárat van. A 616. oldalon meg ott a hajtóműleállás is.

Utasszállítónál az elhíresült Air Transat 236 járat 217 km- távolságot siklott alsóhangon és vesztett 10 km-et, de letették a gépet.

piratvitorla 2014.08.07. 23:31:01

@molnibalage:
"Még ezzel is megy ~10 km magasságból (30k láb) is 92 km (50 tmf)."

Hát ez az: azért a feladatok többségét nem 10 ezer méter magasan repülik... Ha feltételezzük, hogy minden magasságon ugyanúgy siklik, akkor ötezerről az már csak 46 km, ami a valóságban jóval kevesebb (pl. a fordulás, futónyitás stb.) miatt... Mivel a gyakorló légterek a legtöbb esetben több tíz km távolságban vannak ezért igencsak necces a dolog még sűrű reptérhálózat esetén is...

Nem véletlen, hogy Kanadában három esetben próbáltak Hawkkal leszállni álló hajtóművel, ebből csak egyetlen egy sikerült! A magyar Hajósi András századosnak...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.07. 23:57:01

@piratvitorla: Nem kell feltételezni ott a diagram, olvasd le.

piratvitorla 2014.08.08. 06:34:24

@molnibalage:
"Nem kell feltételezni ott a diagram, olvasd le. "

Hogyne kellene... Ott van, hogy az értékek SZÁMÍTOTT értékek... Standard időjárással... A 615 oldalon írja is, hogy SZÉLCSENDDEL számol...

Ez csak az aerodinamikai összetevőket tartalmazza egy ideális esetre: leáll a hajtóműved és szemben ott a repülőtér X tengeri mérföld távolságra.
Szél az esetek 99%-ban van. Ha már van bármilyen kicsi szembeszél vagy akár oldalszél komponensed is akkor csökkenni fog a siklási távolságod.
A repülőtér a legtöbb esetben nem orrirányban van. Ha csak 90 fokos elfordulással számolunk a reptér felé fordulásnál, illetve ugyanennyivel a leszálló irányra állásnál az adott esetben több száz méter magasságvesztés... (Most nincs nálam navigációs számolóvonalzó, így nem állok neki kiszámolgatni képletekkel...)
Ha a hőmérsékleted, a légnyomásod és a páratartalmad nem standard lesz akkor az értékek jelentősen eltérhetnek...
Nincs benne, hogy mekkora végső egyenes fogsz repülni, hiszen ez igencsak helyzet függvénye...
Nincs benne a repülőtér tengerszint feletti magassága, mert az kapásból az eset legelején lejön az adott magasságból...
Stb, stb...

Tehát egy álló hajtóműves szituációban igenis nagyon sok dologban feltételezni kell dolgokat és becsülnie kell a pilótának... Még a legmodernebb technika esetében is...
Írja is, hogy "MAXIMUM Range Descent", tehát egy elérhető maximális érték ideális körülmények között, ami a valóságban kevesebb lesz...

Ilyenkor jön be az, amit a keleti rendszerben "megfigyelői becslés" -nek neveznek...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.08. 08:31:39

@piratvitorla: A feltételezést arra értettem, hogy a siklási paramétereket nem kell úgy becsülni ahogy te felvázoltad. A többi amit írtál néhány százalékot jelent a siklási távban, ha nem extrém a szél és a többi. A kérdés az volt, hogy mit tudnak a vadászgépek. A linkelt anyag egy igen jó átlagos képet ad, mert egy gépre teljesen egzakt. Erről szólt a kommentem.

piratvitorla 2014.08.08. 08:37:29

@molnibalage:
Igen, átlagos képre teljesen jó...

Viszont itt néhány százalék, ott megint az összesen több tíz százalék lehet, ami jelentősen befolyásolja a tevékenységet...

piratvitorla 2014.08.08. 08:39:02

@molnibalage:
Meg az is biztos, hogy sok gyártó nem ad ilyen pontos és mindenre kiterjedő értékeket a leírásokban...

Zordabb 2014.08.08. 10:41:08

@piratvitorla:

igy van, minden adat idealis esetre vonatkozik, amik soha nincsnek, es emiatt nem is lehet veluk szamolni

az sem veletlen hogy egy take off performance is tervezesnel mindig wet runway-el van szamolva, hiszen az a rosszabb, meg olyan helyen is, ahol 3 evente esik eso

az a baj, hogy egyes emberek, csak az ilyen hiteltelen adatok alapjan probalnak osszehasnlitani egy almat a kortevel....

piratvitorla 2014.08.08. 10:43:19

@Zordabb:

Nem hiteltelen adatok, csak tudni kell kezelni őket...

Zordabb 2014.08.08. 10:57:21

@piratvitorla:

jogos.
bar talan a legpontosabb megkozelites az, ha zt mondom, hogy egy szakember szamara hitelt erdemlo, de egy lelkes amator szamara viszont hiteltelen, mert nem tudja helyen kezelni az adatokat

Allesmor Obranna 2014.08.08. 11:58:49

Érdekes kisérleti függesztmény F-15-ösön 2003-ból:

al-datr.livejournal.com/117374.html

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.08. 12:29:28

@piratvitorla: Ebben nem lennék biztos.

Több jenki gép flight manualját láttam már A műszaki tartalom nagyon hasonló, csak éppen egyes fejezetek/dokumentumok nem publikusak.

Az F-16CJ esetén ez valahogy kiszivárgott (?) - van más nem publikusnak szánt F-16 anyag is a neten - ezért sanszosan a többi 4. gen vadásznál is megvannak ezek a görbék,csak soha nem láttuk őket. A doksik számozása alapján ki lehet deríteni, hogy mi az ami létezik, csak egyszerű halandó azt nemigen látja.

Példátlan, hogy az F-16CJ teljes PE görbeserege publikus lett imígyen.

@Allesmor Obranna: Pár hónapja linkeltem, de akkor nem reagált rá senki. :)

piratvitorla 2014.08.08. 13:05:08

@molnibalage:

Én meg több keleti típus légi üzemeltetési és földi üzembenntartási utasítását is igen mélyen megismertem.
Meggyőződésem, hogy mind keleten, mind nyugaton nagyon sok olyan dolog van, ami többé-kevésbé csak elméleti számítás, gyakorlati tapasztalat nincs vagy nem került bele a dokumentumokba. Vagy egyszerűsített érték, esetleg kiragadott egy-egy szám a sok közül, hiszen a túl sok már kezelhetetlen...

Ha jól tudom az izraeliek se tudták volna lebombázni az osiraki atomerőművet, ha teljesen hisznek az eredeti gyári leírásoknak, legalábbis hatósugár tekintetében...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.08. 13:37:31

@piratvitorla: A FM-nak gyakorlati célja van. Valamiből ki kell indulnli.

Ithon valamiért az komoly elméleti alapokat valamiért divat fikázni. Ha azzal ezt akarod mondani, hogy ezek nem használható, akkor fogom a fejemet. Nem viccből raknak össze 700 oldalas doksikat ilyen komplex dolgokkal, mert nincs jobb dolga valakinek...

piratvitorla 2014.08.08. 14:28:24

@molnibalage:

Keleti légi üzemekben találtunk már néhány ellentmondást, hibát... A hibás fordításon túl...

Allesmor Obranna 2014.08.08. 17:00:14

Az elmélet kontra gyakorlat mióta világ a világ, komoly vita a repülés világában (is).
Ez azért van, mert a repülés, mint tudományterület, igen komoly elméleti számításokat vonz magával, vagy képes generálni, mely elvégzett munka nyilván nem lebecsülendő. Ugyanakkor a gyakorlat legalább ekkora igénybevétellel jár, ahol "akkor és ott" sokszor a rutin és a kézzel fogható valóság többet ér, mint egy sor, kemény munkával kiizzadt diagram.

Mind a két félnek igaza van, de nem csak itt, másutt se nagy divat a komoly elméleti alapok éltetése. Ennek meg az az oka, hogy nincs annál lenézettebb, mintha egy szemüveges, logarléces szobatudós magyarázza el, hogyan is kell repülni egy olyan embernek, aki ténylegesen repül is. A gyakorlat látványos, a könyvtárnyi diagram meg inkább nem.

Nos, az igazán jó pilóták, akik talán a legkisebb valószínűséggel állnak bele a földbe, azok, akik ismerik a komoly elméleti alapokat, a diagramokat, számításokat és értelmezni is tudják, de közben repülni is tudnak.

Egy repülőgép nem úgy keletkezik, hogy néhány "3000 órás levegő királya" összeáll és vadul elkezd építeni egy gépet, hanem szemüveges, logarléces szobatudósok kezdenek komoly számításokat mindenféle irodák mélyén.

Először van az elmélet, utána a gyakorlat. De nem egyik a másik helyett.
Hogy a repülésben tisztán lássunk, aerodinamikát, meteorológiát és szerkezettant kell tanulnunk és valahogy repülnünk is kell.

Allesmor Obranna 2014.08.08. 17:02:36

És azt kifelejtettem, hogy üzemeltetni se árt a gépet. Ha ez a hármas megvan valakinek, akkor az tudni fog repülni, érti is amit csinál és az alázata is megvan a géphez.

piratvitorla 2014.08.08. 17:12:04

@Allesmor Obranna:
"Hogy a repülésben tisztán lássunk, aerodinamikát, meteorológiát és szerkezettant kell tanulnunk és valahogy repülnünk is kell. "

Meg navigációt, légijogot, rep. egészségügyet, szabályzatokat, stb...
Sőt, ha már katonai gépről van szó akkor harcászatot is...

egyébként ezért van, hogy a legjobb berepülő pilóták mérnök-pilóták pl. Kurt Tank, Szuhoj...

Allesmor Obranna 2014.08.08. 20:11:06

@piratvitorla: Tank professzor valóban repült berepülőpilótaként, de Pável Oszipovics Szuhoj sohasem.

piratvitorla 2014.08.08. 20:16:11

@Allesmor Obranna:
Bocs, Iljusint akartam írni. egészen pontosabban az ifjabbik Iljusint...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.08. 21:04:02

@Allesmor Obranna: Kicsit sztereotíp. Egyébként meg lehet, hogy neki kell elmagyarázni, mert ugyanis nem a pilóta muszklija, hanem az emberi elme találékonysága emelte a levegőbe az emberiséget...

zord 2014.08.08. 21:39:15

Hát, amíg Tudjman élt, addig sok minden igaz volt Horvátországban. Aztán meghalt, és azóta leáldozott ahaderőnek. Állandóan csak lefele. A 21-es küzdelmükkel csak az a baj a románokkal szemben, hogy nem volt korszerűsítés, nincs ipari háttér, és most szarrágásból rábízták magukat egy szèthulló ország cégére. Ezek nem jó jelek, és persze az ismerősök is panaszkodnak.
Egyszóval megint ott tartunk, hogy nem volt légbőlkapott a magyar keszi ötlete. Ráadásul
közelebb van, mint Szlovénia.

A 21-es jobb keszire, mint a Gripen témához csak annyit, hogy ajánlanám a nagyokosoknak, hogy próbálják ki. Milyen hosszú a lába? Mit tud kezdeni a nagyobb csúcssebességével, stb?

Zord

Open Skies 2014.08.08. 21:58:33

@zord: A 21-es jobb keszire...

Esetleg meg is válaszolhatnád a kérdéseidet, hogy legyen miről vitatkozni :)

zord 2014.08.08. 22:19:30

@Open Skies: kurva táblagépről meg is őrülnék. Most csak arra vagyok képes, hogy a józan észre apelláljak. Minek kell most erről itt sírni? 2000-ben volt utoljára időszerű. Már a horvátoknál is átlép rajta az idő.

Zord

Open Skies 2014.08.09. 00:00:46

@zord:Az ukrán válsághoz már hozzászoktunk, a közel-kelet (Irak, Izrael) már senkit sem érdekel. Ez meg még mindig jó gumicsont.

Allesmor Obranna 2014.08.09. 20:21:06

@molnibalage: Nagyon jó videó, de a kommentelők minket sajnálnak le :)

Open Skies 2014.08.09. 22:29:34

Állítólag német Tornado-k vannak Kecskeméten. Erről tudna itt valaki bővebbet mondani?

zord 2014.08.10. 00:08:24

@molnibalage:

Szerintem a svéd fanok rossz néven veszik, hogy a magyar demo megjelenésével megjelent a fantázia is a Gripen-demók világában, ami addig hiányzott (kerógyújtás, infracsapdák)

Zord

Pocok75 2014.08.10. 09:06:24

@Allesmor Obranna: én ott voltam tavaly és szemre sokkal jobb volt a magyar demo! Volt mellettem két öreg angol szaki ők is azt mondták! Mindkét nap lemosta a svédet!

T-Jay 2014.08.10. 10:52:58

@Open Skies:

Azt olvastam, hogy 7-én 1245 körül jöttek, 8-án repültek Gripenekkel, 11-én mennek haza.Egyik pilótájuk nyugdíjba megy nemsokára...a hétvégére jöttek hozzánk.Én is nagyon megköszönném, ha valaki aki "közel van a tűzhöz" megerősítene vagy cáfolna :)

T-Jay

Open Skies 2014.08.10. 18:33:25

T-Jay: A képeket én is láttam, azért kérdeztem. Köszönöm.

Zordabb 2014.08.11. 08:56:19

@zord:

"A 21-es jobb keszire, mint a Gripen témához csak annyit, hogy ajánlanám a nagyokosoknak, hogy próbálják ki. Milyen hosszú a lába? Mit tud kezdeni a nagyobb csúcssebességével, stb? "

nem tarthatod a Gripeneket allandoan RS02-ben, es az inditasi ciklusa a 21-esnek 60-90-sec, ezzel szemben a Gripen-e az vagy 20 perc alaphelyzetbol. Tudod mennyi ido atrepulni kicsi orszagunkat ? Ki felelos elos korben az azonositasert ?

nyugat-keleti iranyban M076-al 22 perc, M080-al 21 perc, az utvonal GOTAR UY570 SVR UL606 INVED

elso korben a HC felel az azonositasert, ez azt jelenti, hogy sok esetben a gep mar a Duna vonalaban van, mikor a legiero megkapja a riasztast. Innettol kezdve viszont igencsak erdekes a gep inditasi ciklusa.

JohnTerry 2014.08.11. 10:22:12

@Zordabb: Azonosítást külön végez a polgári légiforgalmi irányító- és a katonai légvédelmi irányító szolgálat. Hasonló módszerekkel, de a kettő mégsem egy és ugyanaz. A civil irányító akkor azonosítja a gépet mielőtt átveszi az irányítását. A katonai ennél sokkal hamarabb, jellemzően még a határ előtt, az IDZ és a TPA területek függvényében. Habár a problémás gépekről jóval előbb tudhat, a veszprémi CRC a riasztást minden esetben a torrejon-i CAOC-tól kapja!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.11. 10:45:48

@Zordabb: Bár tudnám, hogy akkor a sok "hülye" nyugati légierő hogyan ad keszit a MiG-21-nél korszerűbb géppel úgy, hogy nem 20 perc a keszi emelésének ideje...

A '70-as években tervezett B-1-nek is volt gyorsindítási lehetősége hibernált állapotból, beszálláskor a futón vagy mellett levő gombot nyomtak le és mire a személyzet a kabinan volt a hajtómű már majdnem alapjáraton volt és a navigációs rendszer is élt.

Szóval nem igazán vágom hogy ez a 90sec vs 20 perc marhaság honnan jön...

stonefort2 2014.08.11. 11:00:04

@molnibalage: Nem marhaság. Szó szerint azt írta a kolléga, hogy "alaphelyzetből". A keszi más egy kissé, rövidebb a reakcióidő.

Zordabb 2014.08.11. 11:41:37

@molnibalage:

ez a marhasag olyan kollegatol, aki uzemeltette mindket tipust, de te biztos jobban tudod.

mondjuk azt nem tudom, hogy RS15-ben milyen muszerek vannak felkapcsolva a Gripenen, de a hajtomuinditasi ciklus biztos hosszabb mint a 21-nel, de gondolom azt te is belatod, hogy nem allhat ott a beton vegen folyamatosan ket Griff jaro hajtomuvel.

megint probalaod osszehasonlitani az almat a kortevel. A B1-esnek nem volt olyan bonyolult rendszere, mint egy mai gepnek.

Zordabb 2014.08.11. 11:48:48

@JohnTerry:

mind a ketto a benyujtott repulesi tervek illetve transzponder adatok alapjan probal azonositani, szekunder adatokbol. A CRC-nel ott vannak a primer adatok is, de tapasztalatbol mondom, hogy hasznalni nem nagyon hasznaljak.
Mi szamodra a problemas gep ? Nem radiozik, mi meg a hosi Griffjeinkel jol elfogjuk. Ne nevetessel mar. Ez akkor mukodik, ha egy masik szovetseges orszagbol jon es mar ott sem radiozik, es mar a hatar utan atveszi oket a keszi.

JohnTerry 2014.08.11. 12:59:16

@Zordabb: Így van, a squawk és a flight plan az ALAPVETŐ. Budapest FIR-ben, ha az ACC légterét nézzük ezzel nincs is baj, hiszen ott minden gép rendelkezik transzponderrel és érvényes repülési tervvel (elvileg). Viszont a légvédelmi irányító szolgálat a teljes magyar légteret ellenőrzi és egy tekintélyes darabot a határon túl is. Ha tényleg tapasztalatból beszélsz, és nem a levegőbe, akkor tudod milyen azonosítási kategóriába szokták sorolni a Bécs körüli civil forgalom nagy részét...és ezzel mindent elmondtam.

Más: Én úgy tudom RS15-ben semmilyen műszer nincs bekapcsolva a Gripenen. Egy Tango riasztásnál általában 8 perc körül szállnak fel (plusz, mínusz 1 perc). Ennek az időnek jelentős részében a hajózó arra vár, hogy a számítógép lefuttassa az önellenőrző teszteket. Tény, ez az idő hosszabb mint a 21-es változatoknál.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.11. 14:02:37

@stonefort2: Ja persze, ha hülye kezdeti feltétellel hasonlítod össze. Ez olyan, mintha a nukleáris keszid adó B-1 nem nuki keszi felkészítést kap. Hát ennek marha sok értelme van...

Zordabb 2014.08.11. 15:32:18

@JohnTerry:

es azalatt a 8 perc alatt barhonnet el lehet repulni Budapestig, Paksrol nem is beszelve... es akkor meg csak felszallatak a gepek, meg nekik is oda kellene erniuk...

azt tudod hogy osszefuggo radarhalo milyen magassag felett van jelenleg ?

zord 2014.08.11. 15:39:05

Az olaszok is visszasírják ilyen alapon a 104-est. De azt vegyük már tudomásul, hogy nem mindegy, hogy az egész technika mit tud, milyen repbiztonság mellett, stb. Egy 21-es gyorsabban indul (persze csak egy hagyományos, egy LanceR kb. ugyanolyan lassú, mint egy korszerű gép), gyorsabb is, mint egy Gripen, de hol vannak az időjárási minimumjai, a navigációs rendszere, a radarja, stb. És nemcsak airlinert kell elfogni. A lo&slow tekintetben szarban van a 21-es. Radarja hasznavehetetlen, és nem tud függesztve 400 kmh alatt repülni. Talán emlékeznek a régiek, hogy ezért magyar gép veszett is oda.
Komolyan mondom hihetetlen ez az egész vita.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.11. 15:56:19

@zord: Az. Már azt vártam, hogy mikor sírja valaki vissza a Me-109-et...

JohnTerry 2014.08.11. 17:31:12

@Zordabb: Radarhálóról még nem hallottam, de az összefüggő rádiólokációs mező alsó határa FL100 a NATO-ban. Természetesen békeidőben. Azt nem tudom pontosan, hogy jelenleg nálunk ez mennyi, de a határ alatt van.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.12. 10:46:52

@molnibalage: Jaj azok a Me-109G-k :-))..
Egyébként annyiban is parttalan a vita, hogy a 21-est leselejteztük, meg abban is, hogy egységes légvédelmi rendszerbe vagyunk a NATO-val. NATINADS. Ennek ellenére éppen az IHO-ban írtam, de a végleges cikkből kihúzták, hogy egy robbanóanyaggal stb. megtölött légcsavaros, növényvédő gép mélyrepülésben, különösen magyarországi reptérről ellen, jelenleg a Jóisten védi magyarország fontosabb objektumait, hiszen MANPADS nincs hála, (minden légrak győrben tudtommal) hála a HM bölcs előrelátásának. És közben határunk melletti országban polgárháború van, amibe vannak akik szívesen berángatnák az országunkat és az egész NATO-t.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.12. 10:49:04

Akármilyen technika a gripol mellé kéne helikopteres készültség is. Nem véletlenül van a rafale mellett is a franciáknál pld. gazelle mesterlövésszel.. (gondolom nem országos védelemre, de párizsnál, meg 1-2 fontosabb helyen..

zord 2014.08.12. 12:46:27

@Kelepisti: @JohnTerry:

Háromezer méter kb. mindenhol megvan, alatta igencsak foltos, és a telepítési hely adottságának és a szándékoltságnak a következménye. Medina is ebbe vág bele, kis magasságban inkább szektoros/regionális rendszer, mint nagy hatótávolságú távolfelderítő, főként Budapest, Paks déli megközelítéseit őrző képességgel.
Ha úgy vesszük, csak Bánkút van optimális helyen ahhoz, hogy a lokátor teljes felderítési potenciálja realizálva legyen.

Zord

zord 2014.08.13. 12:07:45

Az amik nagyon elkezdtek Görögországba járni. Úgy gondolom, az Sz-300 miatt, és mivel az ország két vállra van fektetve, a korábbi görög-orosz titokvédelmi megállapodásoknak már nem szereznek érvényt. Most a 480-asok vannak éppen Szúdában:

www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/494091/us-partners-with-greece-for-bilateral-training.aspx

Zord

zord 2014.08.13. 12:30:13

Az amerikai kül- és biztonságpolitika sikerességének bizonyítéka: milyen amerikai fegyvereket bombáznak most a USS Bush gépei Észak-Irakban?

intercepts.defensenews.com/2014/08/us-navy-bombing-american-made-equipment-in-iraq/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.13. 13:06:43

@zord: Gondolom ez irónia volt. Ellenben, ennek fényében furcsa, hogy miért csak annyit és oda adtak el a régebbi gépekből amennyit.

szasa30 2014.08.13. 21:02:35

@zord: ez az amerikai gazdasagpolitika sikeressegenek ekes bizonyiteka....:-)

zord 2014.08.13. 23:28:33

@molnibalage:

Arra ugye már rádöbbentünk, hogy nem a "piac dönt"?

@szasa30:

Az úgynevezett ortodox gazdpol?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.14. 00:06:21

@zord: Azért ennyire alacsony ár alapján egyszerűen ár/érték arányban papíron ez a legjobb van, ha csak a felét tudja annak, ami állítanak róla. 30 misis ár egy ilyen gépért egyszerűen nem pénz. Vagy szokás szerint valami nem kerek a hírben...

zord 2014.08.14. 10:59:46

@molnibalage:

Szerintem nem kerek. Azt írja, hogy "annál is több". Ez bármit jelenthet. Mindenesetre valószínűleg tartom, hogy olcsóbbak, mint Nyugaton, ahol úgy érzem, soha nem látott mértékben tombol a kapitalizmus (2M egy AMRAAM? Ez mekkora infláció húsz év alatt? 300 százalék?)
Hogy az ár-érték viszony tekintetében hogy állnak, azt alighanem az dönti el, hogy hogyan muzsikálna. És megmondva a frankót, nem hiszem, hogy egy-két századnyi akármilyen csillivilli Szuhoj útját állná egy komolyabb (értelemszerűen nyugati) agressziónak. Ha már ez a kérdés, én inkább lérakba ölném a pénzt: a beszerzés ott is drága, de a fenntartás jóval olcsóbb. És azt továbbra is úgy gondolom, hogy egy különböző SA-XX-ekből felépített légvédelem nagyobb elrettentő erő, mint egy Flanker-X-ekből álló légifölény/elfogó flotta. S ha már mégis, és pénz van mindkettőre, akkor a repülő csapást mérjen. Lába van hozzá, teherbírása szintúgy. Lérakkal kibekkelni a támadásokat, Szuhojjal néha "kiszúrni", vagy "behúzni" az agresszor OCA-t egy SAMbush-ba.

Zord

zord 2014.08.14. 13:14:39

A Magyar Honvédség töretlenül folytatja az objektumkoncentrációt, amikor lassan újra a széttelepítésen kellene gondolkodni. Klasszik szolgai, gondolkodásmentes attitűd. Előre!

www.honvedelem.hu/cikk/45821_esszeru_atcsoportositas

Zord

zord 2014.08.14. 17:07:52

Ez ez Orbán-kormány hozzáállása a magyar repüléssel kapcsolatban:

index.hu/belfold/budapest/2014/08/12/alairasgyujtes_a_harmashatarhegyi_repterert/

Zord

zord 2014.08.16. 22:02:41

@Z69:

Teljesen igazad van. De nem harckocsizók illetve más szakemberek döntenek. Hanem politikusok és fegyverkereskedők. Konjuktúra van, és ilyenkor csak ez számít. Ha pedig tényleg háború lesz, igazi orosz-ukrán, gyorsan kellhetnek a 72-esek is.
Még egyszer: igazad van, de csak racionális alapon.

Zord

stonefort2 2014.08.17. 09:33:29

@zord: Legjobb tanítványaik a magyar szekusok már régen hozzák ezt a kiváló szintet.

zord 2014.08.18. 08:16:55

@stonefort2:

Nemcsak a szintet, a tendenciát a figyelni kell. Mi tartósan hülyék vagyunk. Az USA romlik ezen a téren. Nekem is a nyolcadik Farnborough-i kiállításomon sikerült "végre" összefutnom több példátlanul is hülye angolszász (egykutya) szekussal.

Zord

zord 2014.08.18. 13:09:55

Hallottatok már erről a jelzősről: E-3G? Ez a Block 40/45 modernizált AWACS típusjelzése, amely mellesleg most jelentett IOC-t:

www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/494300/awacs-upgrade-achieves-initial-operational-capability.aspx

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.18. 23:04:10

@Open Skies: Eszemfaszom megáll. De tényleg bazdmeg...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.18. 23:08:12

@Open Skies: A kérdésem az, hogy ilyen hülyéktől egyébként ki véd meg minket...?

zord 2014.08.19. 07:40:57

@molnibalage:

Ez a demokrácia :-) Érdekes, a csepeli pógárok vagy negyven évig befogták a pofájukat a megszállók ellen (az igazság kedvéért, a Laci épp a napokban mondta, hogy azért akkor is felvetették a Tanácsban, de meg lett nekik mondva, hogy elvtársak, ez a béke zaja...azaz kuss).
De a magyar a magyart nyírni tudja. Gratulálok!

Zord

Batkaa 2014.08.19. 09:26:30

@zord: illetve a 14 év repülés nélküliség sem igaz, hiszen a PG és a DR még működött ebben az időszakban...

De itt azért figyelembe kell venni azt is, hogy az üzemeltetők folyamatosan magasról tettek a lakossági panaszokra és olyan tevékenységeket is bevittek, mint pl. az autóversenyek. Vagy a műrepülés gyakorlását sem feltétlenül ebben a légtérben kellene végezni...
Ha figyelembe vették volna, hogy a lehetőségek szerint csökkentsék a zajterhelést, talán nem mérgesedett volna el ennyire a probléma (de ugye itt volt egy olyan helyzet a háttérben, hogy erős politikai lobbi védelmet kaptak és szó, mi szó kicsit elszaladt velük a ló).

Ráadásul megnehezítik a többi repülőtér helyzetét is, mint hivatkozható rossz példa. Összességében nem használ az eset a repülés ügyének.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.19. 20:43:23

@Batkaa: Szigetszentmiklóson laktam cirka 30 évet. @zord: 50+ éve reptér működik ott basszák meg. Tényleg meglepő, hogy ott gépek repkednek. Mi lesz a következő? Vasút mellé költözik valaki és azt fogja bezáratni a zaj miatt...?

Komolyan mondom, hogy eszemfaszom megáll néha. És ennek semmi köze a demokráciához...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.19. 21:04:02

de köze van a demokráciához. És az érdekérvényesítéshez. Ezeket a lakóhelyeket amikor építték éppen a reptér miatt jóval kevesebbért lehetett megépíteni, mert olcsó volt a telek. Az ott lakok nem néztek utána, hogy itt bizony zajterhelés van. A vállalkozók sem figyelmeztették őket, az önkormányzat sem. Aztán nekiálltak a tiltakozásnak. Az önkormányzat és a kormányzat pedig a "független" magyar bíróság szerint nekik van igazuk.
Nekem hasonló ez, mint mikor az államfő, aki a hadsereg főpk-ja odakötözte magát egy fához, hogy ne építsék oda a légvédelemhez szükséges 3D lokátort...
Valahogy az állam néha szerepet téveszt. Éppen ilyen esetben, mikor az unliberális meghirdetett politikai szerint a többségi érdek felette áll a kisebbség érdekének. Én liberális gondolkodású vagyok, de itt én max kompenzációt adnák a lakoknak. (de hasonló harc van Heatrow-nál is a 3 kifutópálya építésével kapcsolatban,

zord 2014.08.19. 21:41:10

Open Skies 2014.08.19. 18:52:48

Egy kép Ausztriából (sajnos nem saját):

fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/q84/s720x720/10628884_683585668394562_2727554457698629771_o.jpg
Válasz erre

zord 2014.08.21. 11:32:52

@molnibalage:

Győztek a végén? :-)

JHMCS-el repülő A-10C pilóta gropro-felvételen:

theaviationist.com/2014/08/20/a10-cockpit-gopro/

Zord

zord 2014.08.21. 11:39:54

82 F-16D-t kabinkeret-hossztartók repedése miatt repülésképtelennek nyilvánítottak az USAF-ban. Azért a cikk végén rámutatnak, hogy az átlagos kora a flottának 24 év, óraszámuk 5500. (IEzt ugyan egy kicsit sokallom, lehet, hogy nem jó a fogalmazás, de akár igaz lehet nemcsak fleet leaderre, hanem átlagra is)

www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/494432/82-f-16ds-removed-from-flight-status-due-to-longeron-cracks.aspx

Zord

zord 2014.08.21. 11:49:59

Az ghedi srácok (köztük egy csaj), négy százados halottak. Isten nyugosztalja őket!

www.corriere.it/cronache/14_agosto_20/ecco-chi-erano-4-capitani-morti-05d61b5e-2851-11e4-abf5-0984ba3542bc.shtml

Zord

Nighthawk9 2014.08.23. 15:52:17

@molnibalage: Évek óta várom hogy elkészüljenek vele és végre repüljön.

zord 2014.08.24. 12:30:27

P-8 Poseidon vs. kínai Szuhoj (érdekes, már PL-12-essel repült):

edition.cnn.com/2014/08/22/world/asia/us-china-air-encounter/index.html?hpt=hp_t3

Zord

zord 2014.08.24. 12:44:20

@molnibalage:

Populár stílusban az, hogy a 73-ason kívül egy fos a 29-es. És hát persze közben megint lejön, hogy nyugati barátaink csak egyféle univerzumban képesek gondolkodni.

Zord

zord 2014.08.24. 20:50:32

A tökéletes transzparencia példája, hogy mi bizony minden egyes legyártott amerikai gépről mindent tudunk, előre és biztosan:

www.janes.com/article/42235/singapore-quietly-expanding-f-15-fleet

Zord

zord 2014.08.24. 21:06:42

Lövészet HARM Control Section Modification (HCSM) rakétával. Képes volt két ugyanolyan sugárzó között különbséget tenni helyzetük alapján.
(Ilyesmi nem volt 1995-ben, amikor hozzánk is átjött egy német HARM, illetve amikor 1999-ben elmentek Szófiába párszor :-)
Itt is új a jelölés: AGM-88F

raytheon.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2631

Zord

zord 2014.08.24. 21:11:56

Nigéria megvesz kettőt az Indiának szánt AW101-esekből. Az olaszok nem vesztegették az időt, tudták hova kell menni ;-)

www.defenseworld.net/news/10934/Nigerian_Air_Force_To_Get_Two_AW101_Helicopters_Originally_Intended_For_India#.U_o4s6PvIxg

Zord

zord 2014.08.25. 14:58:29

Az Irán fölött lelőtt izraeli drón roncsa:

www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.612311

Zord

Open Skies 2014.08.25. 22:31:33

Újabb megszorítások Ausztriában: tovább csökken a QRA képesség

www.janes.com/article/42214/austria-further-reduces-qra-capabilities

(Valahol már olvastam. Remélem nem itt. )

zord 2014.08.26. 09:22:49

Az emirátusok Egyiptomból ismét dolgoznak Líbia felett. Állítólag az USA értesítése nélkül :-)

www.bbc.com/news/world-africa-28933070

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.08.27. 18:31:20

medium.com/war-is-boring/the-indians-hate-their-new-russian-made-stealth-fighter-d89b9ce721de

Elég érdekes kommentek. Akkor a Szu-30MKI-t miért nem hordják le a sárga földig? Annak repteljesítménye a TVC-t leszámítva a PAK-FA-ét sem éri el sanszosan függezsztmények nélkül sem, nemhogy külső függesztés vs belső fegyvertéres PAK-FA val összevetve...

Open Skies 2014.08.27. 20:07:01

@Open Skies:

Azért a balti légtér őrzése még megy nekik:

http://www.luftwaffe.de/portal/a/luftwaffe/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP3I5EyrpHK9nHL9cJBsSqpecn5eagmILEnNK8kEkulFiSX5RXoF-UUlOSCZ0qIioIxeZop-pIGhi5OBmQEMGNZY-jlZBHsYWhi6eDoF6Rfk5joCANpwMb0!/

Open Skies 2014.08.27. 23:00:28

"The Netherlands is to withdraw its Raytheon Patriot surface-to-air (SAM) missile batteries from Turkey in January 2015"

www.janes.com/article/42395/dutch-to-withdraw-patriots-from-turkey

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.28. 08:48:01

@Open Skies: Sok-sok ujságírói tulzással. Voltam Laage-ben, ott azért voltak infok is. Ráadásul csak 6 EF szállt fel. Aztán még az összes JG-ból voltak ott EF-ek, amelyek odarepültek. Volt jó néhány JG71-es is a földön, lehet, hogy tényleg nem repülőképesek stb. A Tranche I. változatokat nem tekintik full képességünek pld. mert korszerűsítés nélkül csak légifölény vadászok.. Kb. ennyit a jelentésről. Inkább a probléma, sok más mellett, hogy nagyon kevés pótalkatrészt rendelte akár a Luftwaffe, akár a RAF. A Líbiai konfliktusra a britek is kannibalizálták vadiúj gépeiket.
más: a légvédelemből is bemutatták az Ozelt (wiesel járműves kis hatótávolságú, a MANPADS ua. hatótávolságú, és a Patriot rendszereiket, valamint a MANTIS-t. mindegyikről van fotó, gábor ha kéred és van hozzá szakértő véleményed akkor küldök képeket.

zord 2014.08.28. 09:33:11

@molnibalage:

David Axe ügyes gyerek, de a maga módján sajnos egy neokon szarkavaró.

Zord

zord 2014.08.28. 09:35:06

@Kelepisti:

Megköszönném. Ha adattáblát fotóztál, azt is. Nekem tetszik a kis dög.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.28. 15:13:54

Hogyan lehet ekkora f*ságot leírni:

index.hu/kulfold/2014/08/28/magyar_vadaszgeppel_zuhant_le_egy_katona/

Hozzátenné, hogy az Aero polgári célra adta el a mi kiképzőgépeinket, és azt használhatták katonai célra, mert ocson vették...

zord 2014.08.28. 18:44:24

@Kelepisti:

De ha igaz, hogy a mi gépeink kerültek Jemenbe, a légierőhöz, akkor az megint csak azt jelzi, hogy mi hülyék vagyunk. Eladjuk, ami még használható.
Egy Alba Gripen kijelzőkkel és HOTAS-szal, nem lenne lehetetlen vállalkozás. Az ALCA is ebbe az irányba megy. De persze a hazai realitásokkal ez mindig csak álom volt, 2009 óta pedig túllépett rajta az idő. De akkor is igaz, hogy egy ilyen "Albán" jól lehetne repültetni a fiatalokat, amíg nincs Gripen slot, vagy járulékos órákat adni az állománynak, jóval olcsóbban.

Zord

Zordabb 2014.08.29. 09:41:41

@Kelepisti:

a vegen meg majd kiderult az UFO-rol is, hogy nem foldonkivuli eszkoz, hanem csak magyar kiserleti repulogep :)

zord 2014.08.29. 11:10:15

A P&W dolgozik az F135-ös hibáin, melyek az egyik harmincötös júniusi pusztulásához vezettek:

www.defensenews.com/article/20140828/DEFREG02/308280040/USAF-Chief-Pratt-Close-Developing-F-35-Engine-Fix

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.29. 11:50:38

@zord: Lehet, hogy én tudom rosszul, de a mi Albáink közül a legtöbbet már csak polgári célra lehetett felújítani, komoly G korlátozásokkal stb. mert a sárkányból már az időt kirepülték. Úgy tudom az ilyen gépeket több helyről vettek vissza az aerosok, hogy gazdag polgárok repkedjenek velük azt USA-ban. Persze nem kizárt, hogy néhány gépünkben még volt tartalék, és egy nagyjavítás után eladták Jemennek.. (de Jemennek eladhattak közvetlenül gépet, nem az USA terminológia szerinti letor, gonosz ország??) Persze lehet, hogy sz*nak rá a csehek, hiszen még mindig kapnak az oroszok Letov L410UVP-ket...

Zordabb 2014.08.29. 12:10:47

@Kelepisti:

ha jol latom, akkor mindenhol azt irjak, hogy nekik C modelljeik vannak, nekunk pedig nem az volt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.29. 12:14:53

index.hu/kulfold/2014/08/29/valami_nem_stimmel_eltuntek_a_magyar_tankok/

Na akkor most mi is van?? Az MN vagy egyéb kormányközeli médiák ha hallgatnak, akkor szerintem mégis mennek a harcjárművek ukránokhoz, csak a papírozás hosszantartó.. Ha viszont ténylegesen megkérdezik a NATO és EU társországunkat akkor talán megnyugtatóbb lenne a magyar szerepvállalás tagadása..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2014.08.29. 12:57:45

Nekem az a probléma, hogy mi az, hogy "C". "Cvicna= kiképző)
Az Aero szerint ezek sima gyakorlók szovjetunio és Csehszlovália is exportálta. 2 pilonnal rendelkezett.

Én úgy tudom, hogy a mi gépeikkel ez lett..

www.aero.cz/en/defence-mro/programs/l-39-civil-program/#scrollTo=obsah

zord 2014.08.29. 14:05:30

@Kelepisti:

Akkor az is lehet, hogy az egyik közép-európai országot összetévesztették a másikkal. Magyar gyártmányú-cseh gyártmányú.

Zord

zord 2014.08.30. 09:11:52

Geilenkirchen javítása alatt három NATO E-3 Konyában van:

www.dvidshub.net/news/140624/fob-konya-provides-home-nato-awacs

Zord

zord 2014.08.30. 09:48:57

Amerikai lérak teszt az AI3-al, ezúttal robotrepülőgép ellen:

raytheon.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2635

Zord
süti beállítások módosítása