Az olaszországi Vicenzában állomásozó 173. légideszant dandár harccsoport (ABCT) számára nem idegen helyszín Magyarország. Bő tíz éve itt gyakorolták egyik legfontosabb feladatukat, az ellenséges területen lévő repülőterek elfoglalását és biztosítását a főerők beérkezéséig - ezt a tudást 2003-ban Észak-Irak megszállásakor kamatoztatták, ahova egy C-17-es kötelék juttatta el őket Avianóból. Miután idén részt vettek a baltikumi NATO-tagországokban folytatott gyakorlatokban, a 173-asok katonái visszatértek Magyarországra, ahol a szolnoki 25/88 könnyű vegyes zászlóalj katonáival hajtottak végre közös ejtőernyős ugrásokat Pápán, a ramsteini 86. szállítóezred egyik Juliet Herculeséből.
A hajtóművek pörögnek, a vicenzaiak készülődnek a következő körre.
A 25/88-asok a C-130J-30 rámpája mögött.
A Könnyű Vegyes Zászlóalj katonái elhagyják a Hercules oldalajtóit, jól megfigyelhetőek az áramlásterelők, melyek a biztonságos eltávolodást segítik, és csökkentik az ugróra ható légerőket.
Látható a nagy állásszög, a gép nyitott mechanizációval repül, kb 100-120 csomóval.
Mi tagadás, kissé gnómul fest a nagyobb felületű, kisebb süllyedési sebességű T-11-es deszanternyő, amivel úgy az amerikaiak, mint a magyarok ugrottak. 2011-ben volt egy gyártási hibára visszavezethető halálos baleset Fort Braggben, akkor a típus használatát fel is függesztették. Idén májusban is volt ugyanott egy katasztrófa, de ezt nem követte tilalom.
A közös ugrások során sajnos sor került egy súlyos balesetre. Az egyik magyar ugró, aki a földet érés előtt találkozott egy másikkal, körülbelül kupolamagasságból lezuhant. Itt az a pillanat, amikor a szomszéd észreveszi a bajt, és fűben fekvő sérült társa fölé hajol...
...bajtársához inti a készültségben álló mentőket.
A reptéri mentők és a városi rohamkocsi után a Légi Mentők EC135-öse is a helyszínre érkezik. Itt a jelző kék füstjét keveri leszállás közben.
Három mentőkocsi és a helikopter a baleset helyszínén.
A sérült magyar ejtőernyőst az EC-hez viszik. Számomra érdekes volt, hogy oldalról tették be a hordágyat, nem hátulról, amit a típus jellegzetes kialakítása miatt gondolnék logikusnak, EMS-dilettánsként.
Távozik a mentőhelikopter, a helyszínen már zajlik a vizsgálat. A sérültet a győri kórházba szállították.
A kellemetlen incidens után folytatódott a gyakorlat. Az amerikai csoport ugratását követően, kigurulóban a Juliet Hercules. Előtérben a 173-asok és a 25/88-asok már földet ért katonái, háttében a Kőris-hegyi ATC radar.
Az amerikai katonák feladata a magyarok támogatása volt, a célpont elleni rohamban nem vettek részt. Bár konkrét tájékoztatást nem kaptunk, az amerikaiak valószínűleg a kommunikációs összekötő, esetleg JTAC-mozzanatot imitáltak.
Rohamban a 25/88-asok, háttérben a HAW egyik Globemasterje.
A Könnyű Vegyes katonái felszámolják az ellenállást az "ellenséges géppuskafészek" környékén, melynek egy szebb időket megért beton repülőgép-fedezék adott otthont.
Zord