Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Forgószárnyasok: a svéd modell

2014.03.12. 19:35 | zord | 5 komment

Míg idehaza jóindulattal már csak szimbolikus, rosszindulattal komolytalan (esetleg nem létező) helikopter erőkről lehet beszélni, addig Svédországban (ahol a források a tévedések elkerülése végett távolról sem végtelenek) egyedi, összhaderőnemi módon kezelik ugyan a kérdést, de láthatóan jó eredménnyel. Ha valami nem megy, megoldást keresnek, és találnak: az álomprojekt (Hkp 14 - NH90) úszik ugyan, de a sürgős követelményre tudtak választ adni, "késztermék" beszerzésével (Hkp 16). És közben "könnyű lazának" ott vannak a Hkp 15-ösök (A109LUH). Mert komoly országban olyan nincs, hogy nincs.

140312_SAAB_7.jpg

A Linköping melletti Malmenben állomásozó Helikopterflottilljen egyik Hkp 14-esével repülve ma ez a szárazföldi Hkp 15A kísért bennünket.

140312_SAAB_5.jpg

Gépünk, az 51-es oldalszámú Hkp 15D, ami a rétestészta jelleget öltő programban még mindig átmeneti konfigurációnak számít. Műveletre talán 2018-tól lesznek alkalmasak. A háttérben egy másik malmeni lakos, egy Erieye-os Saab 340 (S 100B). Ma reggel ugyaninnen indult egy Open Skies konfigurációjú háromnegyvenes (Tp 100, 001) Ukrajnába, hogy afölött (a hivatalos közlemény szerint a Krím kivételével) ellenőrző repülést végezzen a kijevi kormány kérésére, a svéd személyzet mellett brit, norvég és belga megfigyelőkkel.

140312_SAAB_6.jpg

Megoldás az afganisztáni misszióra. Mivel az NH90-essel lehetetlen volt kimenni és dolgozni, a Mazar-i-Sarifban a svédek másfél év alatt FMS-el beszerzett UH-60M-ekkel mentek. Itt egy példány ma, gyakorlórepülés közben a malmeni bázison.

Zord

Címkék: Malmen Helikopterflottiljen Hkp 14 Hkp 15 Hkp 16

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr345857489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2014.03.12. 20:21:41

@Zord: a svédeknél a hkp4 az igazi érdekesség. Már régen kivonták, de maradt 1-2 gép az egyik múzeumban. Ha minden igaz, idén az egyiket repülőképessé teszi a Swedish Air Force Historical Flight.

zord 2014.03.13. 07:58:00

@Open Skies:

Tegnap az egyik NH90-es műszaki is kettőt mondott: egy Malmenben a múzeumban, a másik a veterán gépek között.
És persze elhangzott az is, hogy az volt a legjobb gépük.

Zord

samoth 2014.03.13. 09:49:26

És hamarosan egy Sk35C is repülni fog!

piratvitorla 2014.03.13. 10:14:03

@zord:

" És persze elhangzott az is, hogy az volt a legjobb gépük."

Nem véletlen, hogy Kanadától Afganisztánig mind a mai napig repülnek a típus példányai...

zord 2014.03.26. 14:40:51

Hajmeresztő adat. Ausztrál MRH-90 repóra: 31790 AUD...

elpdefensenews.blogspot.com.au/2012/10/adf-cost-per-flying-hour.html

Közben rohadásügyi kérdések is felmerültek:

www.flightglobal.com/news/articles/dutch-maritime-nh90s-suffer-corrosion-397191/

elpdefensenews.blogspot.sk/2014/03/new-australian-helicopter-for-navy.html

...hát ami igaz az igaz, a svédek úgy repülték az NH90-est, mintha hímes tojással bánnának....

Zord
süti beállítások módosítása