Míg idehaza jóindulattal már csak szimbolikus, rosszindulattal komolytalan (esetleg nem létező) helikopter erőkről lehet beszélni, addig Svédországban (ahol a források a tévedések elkerülése végett távolról sem végtelenek) egyedi, összhaderőnemi módon kezelik ugyan a kérdést, de láthatóan jó eredménnyel. Ha valami nem megy, megoldást keresnek, és találnak: az álomprojekt (Hkp 14 - NH90) úszik ugyan, de a sürgős követelményre tudtak választ adni, "késztermék" beszerzésével (Hkp 16). És közben "könnyű lazának" ott vannak a Hkp 15-ösök (A109LUH). Mert komoly országban olyan nincs, hogy nincs.
A Linköping melletti Malmenben állomásozó Helikopterflottilljen egyik Hkp 14-esével repülve ma ez a szárazföldi Hkp 15A kísért bennünket.
Gépünk, az 51-es oldalszámú Hkp 15D, ami a rétestészta jelleget öltő programban még mindig átmeneti konfigurációnak számít. Műveletre talán 2018-tól lesznek alkalmasak. A háttérben egy másik malmeni lakos, egy Erieye-os Saab 340 (S 100B). Ma reggel ugyaninnen indult egy Open Skies konfigurációjú háromnegyvenes (Tp 100, 001) Ukrajnába, hogy afölött (a hivatalos közlemény szerint a Krím kivételével) ellenőrző repülést végezzen a kijevi kormány kérésére, a svéd személyzet mellett brit, norvég és belga megfigyelőkkel.
Megoldás az afganisztáni misszióra. Mivel az NH90-essel lehetetlen volt kimenni és dolgozni, a Mazar-i-Sarifban a svédek másfél év alatt FMS-el beszerzett UH-60M-ekkel mentek. Itt egy példány ma, gyakorlórepülés közben a malmeni bázison.
Zord