Közép-Európa egyik országában vannak, akik mostanában sokat beszélnek a hadiipar újraélesztéséről. Nem tudni, igazából milyen pecsenyét sütögetnek, mindenesetre ha átkukkantanak a szomszédba, láthatnak egy követendő példát. A posztjugoszláv, szerb hadiipar sem élt át könnyű esztendőket, „hála” az ország szétbomlásának és a helyenként kétezer fontos adagokban potyogó demokráciának (melyek közül sok specifikusan vette célba infrastruktúráját, kutatás-fejlesztési és termelési eszközeit), de teljesítménye még így is és még mindig irigylésre méltó. Néhány villanásnyi benyomás Miroslav Gyűrösi barátomnak köszönhetően a múlt heti belgrádi Partner 2013 hadiipari kiállításról:
Az átfogó Kub modernizációs program része a P-40-es komplexum részét képező PRV-16A magasságmérő korszerűsítése is. Az 1RL128-as körfelderítő lokátor modernizált példányát tavaly, a 250. Lérak Dandár 50. éves születésnapján mutatták be.
A Pegaz-011 UAV, mögötte a TAM 150 6x6 alvázon lévő irányítókabin.
Az UAV-irányítókabin belseje. Az egész projekten látszik a professzionális, már a kezdetektől katonai szempontú hozzáállás, mint a légi, mind a földi platform tekintetében.
A blogon korábban esett szó a tűztámogatás jövőjéről. Itt a nagy hatótávolságú, precíziós „man in the loop” ALAS rakéta indítójárműve látható.
Az ALAS irányítókabinja. Mint az indítójárműnél, itt is fontos a mobilitás, amit egy ilyen kategóriájú, a rendszerben standard terepjáró tehergépkocsi megfelelően biztosít.
A tűztámogatás egy kevésbé szofisztikált, de a kor igényét tükröző megoldása: 122 milliméteres SORA löveg töltőautomatával. Hat lövés, 120 másodperc, és már odébb is állt, 2-4 fő személyzettel.
A Partner kiállítás panorámája, a Száva partján lévő belgrádi vásárváros (Beogradski Sajam) egyik csarnokában a Száva partján. Előtérben a Nora-B52 K1 önjáró 155/52 löveg egy szériapéldánya meg nem nevezett kliens számára.
Saját fejlesztésű LAZAR II pszh. Nyuszibusz önerőből a gyorsan mozgó lövészeknek.
Zord