Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

MHTT Légierő Szekció - újratöltve

2012.12.21. 14:32 | zord | 168 komment

Több évnyi hiátus után ismét szárnyát bontogatja a Magyar Hadtudományi Társaság Légierő Szekciója (Szakosztálya). A LégierőBlogger néhány közösségbeli ismerőssel együtt még részt vett a korábbi erőfeszítésben is a maga szerény eszközeivel, így most is igent mondott Óvári Gyula professzor úr hívó szavára. A kezdeményezés nyitott, így arra kérnék minden kerítésen belülit és kívülit, a magyar katonai repülés és légvédelem legszélesebb értelemben vett közösségének tagjait, hogy csatlakozzanak. Ki tölti meg a létező kereteket, ha nem mi? A lehetőség adott, élni kell vele. A tudomány szó senkit se rémítsen meg! Nem csak a hallgatóság soraiba, hanem az előadók közé is be lehet kerülni egy-egy ügyes kutatómunkából született prezentációval.

Zord

Címkék: légierő Magyar Hadtudományi Társaság MHTT

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr274976312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alabama Man 2013.02.14. 02:44:38

@molnibalage: az 1988 elírás lehet, az 1998. A DF pedig az 1995-ös Operation Deliberate Force.
www.globalsecurity.org/military/ops/deliberate_force.htm
Egyébként Bosznia felett folyamatos volt a NATO jelenlét, a VMAQ-2 pl. két túrán is volt 96 és 97-ben
planken.org/balkans/sfor/operation-joint-guard/air-operations

2013.02.14. 11:28:13

Először is elnézést kérek az elgépelésért, valóban 1998-at akartam írni, és pár betűt is tévesztettem.
A többit pedig megválaszolták helyettem. Köszönöm!
Talán még annyit kiegészítésként, hogy 1996 óta mentek a fegyveres harcok Koszovóban az albánok és a "jugoszláv" rendőrség valamint a hadsereg között, 1997-től pedig már a nyugati diplomácia tagjai foglalkoztak az üggyel. Igazán 1998-ban lángolt fel a harc. Az elején még csak burkoltan, de később egyre nyíltabban kilátásásba helyezték a légicsapásokat. Az AF nem pattant ki csak úgy a semmiből, nagyon hosszú folyamat kulminálódása volt. Szóval egy tengerészgyalogos elektronikai harci század nem véletlenül volt Avianoban 1998 februárjában.
Az viszont figyelemre méltó, hogy ZG bejelentése a holnapi programjáról milyen szép kis kommentelést generált.

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 09:02:23

@Open Skies:

is-is. jómagam is MH-s alkalmazott vagyok

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 09:05:18

@Open Skies:

Még nem tudom, hogy lesz-e cikk belőle. Szeretnék, de hivatalosan kerülnöm kéne a HM-es és MH-s témákkal kapcsolatos megnyilvánulást. Pont az előbb említett ok miatt.

Puhatolózás folyik, ha lesz lehetőség, természetesen születik belőle írás. :)

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 09:07:26

@Z69:

Igen, már korábban személyesen is egyeztettünk ilyenről. Veled is, Stonefort kollégával is. Szükség lenne ilyenre, akár az MHTT keretében is meg lehetne ejteni. Délután javasolni is fogom.

Open Skies 2013.02.15. 18:35:19

Valaki röviden össze tudná foglalni a ma elhangzott előadásokat?

stonefort 2013.02.15. 19:48:33

@Open Skies: Dr Varga Ferenc ezredes beszámolt a nyugati gépek tesztelési tapasztalatairól. A legtöbb lehetőség az USA-ban volt, HUD video felvételeket is mutatott a repüléseiről, különös tekintettel az extrém helyzetekre (sebesség elvesztése, dugóhúzó)
A másik előadás a tehergépekről szólt, érdekes adalékokkal, amelyeket eddig nem tudtam. Érdekes elképezelések körvonalazódnak, hamarosan.

stonefort 2013.02.15. 21:17:50

Na ez tényleg rövid lett, nyilván nem elégít ki. Időt kérek. Az AS-ban elkezdtem egy új sorozatot, amelyben pilóták töréneteit vesszük sorra. Az első Varga Feri, több részben. Kissé más stílusban írom, mint a névrokona, Varga "Tömör", azaz nem a piálás a No.1 téma. Ebben a sorozatban lesz részletesen szó a tesztelésről. (is)

Open Skies 2013.02.15. 21:56:51

@stonefort: Köszönöm szépen. A teherszállítókról esetleg lehetne még egy kicsit bővebben?

stonefort 2013.02.15. 22:02:38

@Open Skies: Ezt Phoeinx kollégára bízom, mivel Ő volt az előadó.

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 22:05:49

@Open Skies:

Egyelőre a század részéről nem feltétlenül szeretnék azt, hogy nyilvánosságra kerüljenek (értsd felkerüljenek a netre) az ott elmondott dolgok. A héten egyeztetek velük, próbálunk közös nevezőre jutni.

Phoenix_HTKA.hu 2013.02.15. 22:13:57

De nagyon szeretnék belőle cikket rittyenteni. Jó lenne, ha azelőtt kapna publicitást a dolog, mielőtt pl az indexes kollégák "szakszerű" írást publikálnának a témában...

2013.02.15. 23:30:16

@Phoenix_HTKA.hu:
Jó volt a mai előadás. Különösen a kritikák kivédése. Ott még több használható új infót mondtál.

Batkaa 2013.02.16. 00:22:47

@Z69:
Persze, tekerjed csak, így is sárgulunk erősen, akik nem lehettünk ott... :))

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.02.16. 19:33:10

Ami az előadásokat illeti a kritikák kivédése, azon alapult, hogy az előadó nem használhatott bizonyos információkat fel, valamint magában az előadásban sem lehetett teljes vertikumában végigjárni a kérdést (itt repülőgépek, bekerülési és üzemeltetési költsége, vmint a döntéshozók és a politika döntési hátterének feltérképezése és Molnibalage helyesen mutatott rá, a döntéselőkészítés során hiányzik, hogy egyáltalán milyen feladatokat prognosztizálnak hazánkban a katonai szállítógépeknek.
A biztos, szvsz, hogy a HM-nek (és talán mondjuk ki, hogy Magyarországnak legalább
legalább 20-30 év ne volt olyan beszerzése mikor egy tényleges igényre adott volna választ, helyette fegyverrendszereket, egyéb berendezéseket, harceszközöket stb. vásároltunk, általában komplexitás és kompatibilizás nélkül, majd megpróbáltuk azt belekerőszakolni valahova.
Varga Ferenc ezredes úr előadása inkább élménybeszámoló volt, és kis színesek amit eddig nem hallottunk (bár nagyon komoly dokumentumokat is láthattunk) gyakorlatilag konkluzió az volt, hogy 3 pilóta és egy tucat műszaki mérnők erősen limitált idő alatt tesztelt (képességeiknek és a gyártóknak a korlátaival) 4 repülőgépet és próbálta jelentésben is leírni, hogy melyik harcászati repülőgép is lenne jó hazánk számára megfelelő, de gyakorlatilag a döntéshozók végül le sem szarták az egészet.. (és az egészet akkor hajtották végre, amikor itt volt egy MiG-29 amely megfelelő volt arra a feladatra amely a körkörös védelem esetén szükség volt, vmint még ehhez a típushoz sem rakott a HM ( és a politika vmint talán a szakma sem) megfelelő support, modernizációs elképzeléseket sem anyagi és egyéb eszközöket.

zord 2013.04.05. 15:42:47

Kedves Elvtársak!

Jövő hét csütörtökén Repüléstudományi Konferencia Szolnokon! A fő téma az UAV-ok, de van persze más is!

www.szrfk.hu/rtk/doc/RTK_2013_program.pdf

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.04.09. 16:41:29

Sajnos az a csütörtök nem szerencsés számomra, pedig már kinéztem néhány témát ami érdekelne. A fő téma az UAV kicsit "merjünk álmodni" kategória, mikor gyakorlatilag nincs helikopterünk, lehetne a Griffekről sok mindent tartani, hol a szállítórepcsi flottánk, erre beszéljünk az UAV-okról. Igen ez a jövő-jövője... Na előre ne fanyalogjak, meg sajnos még az is lehet, hogy nem tudok ott lenni :-(

zord 2013.04.09. 16:46:28

@Kelepisti:

Sajnos lehet, hogy előbb terjednek el az UAV-ok a magyar haderőben, mint hogy a függőben lévő ember vezette technikák ügye (heli, szállító) rendeződne...

Zord

zord 2013.04.11. 06:26:32

MÉG EGYSZER, UTOLJÁRA! MA 9-től SZOLNOKON KONFERENCIA!

www.szrfk.hu/rtk/doc/RTK_2013_program.pdf

Zord

Open Skies 2013.05.25. 11:11:28

Milyen volt a tegnapi összejövetel?

2013.05.29. 10:56:35

@Open Skies:
Az első előadást a szolnoki bázis pk. helyettese tartotta a magyar helikopteresek afganisztáni munkájáról.
Érdekes előadás volt, elsősorban az emberi kapcsolatok, az ottani kúltúrális közeg volt központba állítva, hiszen ez nagyban befolyásolta a tevékenységüket. Nem tekinthető túlzásnak, hogy valóban nagyszerű munkát végeztek kint a katonáink szakmailag, és emberileg egyaránt. Ez a helyiekkel való viszonyukat megfelelő irányba terelte, kivívták a megbecsülésüket.
Afganisztánban a pilóták számára nagy kihívás a "Brownout", vagyis a le és felszállás közben felkavart por és homok, amely miatt nem látni a talajt. Láthattunk pár videót ilyen helyzetekben történt balesetekről. A kiképzés során megpróbálnak felkészülni a hasonló események elkerülésére, a biztonságos le, és felszállásokra.
A másik előadás az iraki légierő két bázisáról, és az ott 2004-ben fellelt gépekről, illetve egyéb eszközökről szólt, fényképekkel szemléltetve.

zord 2013.06.19. 22:22:02

Sziasztok! Pénteken ismét MHTT légierő szekcióülés:

2013. 06. 21-én (pénteken), 15:30-kor
az NKE ,A' épület Bolyai-termében (a szokott helyen!) lesz.
Témák:
1. Repülőgépeink fegyverzete,
Előadó: Dr. Szilvássy László okl. mérnök alezredes, egyetemi docens (tagtársunk)
2. Egyéb
2.1. HADTUDOMÁNY c. MTA/MHTT folyóirathoz szerkesztő bizottsági tag (katonai repüléstudomány) delegálása (Téma felvezető: Óvári Gyula);
2.2. Igény szerint "a rongáltak-e rakétát a magyar repülőműszakiak Asztrahányban" c. polémiához utolsó hozzászólások és a vita lezárása.
Remélve, hogy minél nagyobb számban el tudtok jönni, mindenkit üdvözöl: Óvári Gyula

zord 2013.06.21. 08:35:09

@zord:

Utolsó figyelmeztetés! Remélem jöttök!

Zord

Open Skies 2013.09.15. 10:52:55

Mikor lesz a következő összejövetel? Ha jól emlékszem, most Kővári Laci MAKS-os és párizsi élményei lennének a téma.

JohnTerry 2013.09.15. 12:45:36

@Open Skies: Plusz még további kettő, nyugat-európai repülőnapról szóló beszámoló, ha jól hallottam! :)

Open Skies 2013.09.15. 12:54:15

@JohnTerry: Melyik az a kettő? Laci Zeltwegben, Aranyosgyéresen, Kecskeméten, Radomban és Sziácson járt még, de ebből csak Zeltweg Nyugat-Európa.

Vagy ezeket te tartod? Akkor gondolom az egyik Nordholz. Mi a másik?

JohnTerry 2013.09.15. 13:39:57

Bocsi, rosszul fogalmaztam! Igaz csak fél füllel hallottam, de nekem az dereng, hogy a RIAT-ról és Le Bourget-ról tart előadást másik két szakújságíró! Igyekszem lepontosítani az illetékesekkel.

Open Skies 2013.09.17. 19:24:36

Következő összejövetel:

2013. 09. 27. 15:30
NKE Bolyai terem (a szokott helyen)

Előadások:
A MAKSZ 2013 és Le Bourget 2013 újdonságai

Előadók:
Kővári László és Zord Gábor

Open Skies 2013.09.17. 19:27:08

És ha már ott vagytok ne siessetek haza mert ezen a napon több érdekes előadás is lesz még az Egyetemen, igaz más témában:

Kutatók éjszakája a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (Budapest)

Időpont:2013.09.27. péntek

www.kutatokejszakaja.hu/2013/esemenynaptar/index.php?menu_id=4&hely=173

zord 2013.09.18. 09:22:56

@Open Skies:

Bizony! Részvétel kötelező!

Terveink szerint Lacié a repülő, enyém a légvédelmi rész, természetesen egymást kiegészítve.

Mindenkit szeretettel várunk, olyanokat is, akik fontolgatják a belépést, és kíváncsiak, mit is kaphatnak, ha eljönnek!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.18. 10:47:47

@zord: A címek alapján én nem látok egyetlen olyan előadást sem, ami repülős vagy légvédelmis. Melyikekre gondolsz?

Liverbird 2013.09.18. 12:40:38

@molnibalage:

Open Skies 2013.09.17. 19:24:36

Következő összejövetel:

2013. 09. 27. 15:30
NKE Bolyai terem (a szokott helyen)

Előadások:
A MAKSZ 2013 és Le Bourget 2013 újdonságai

Előadók:
Kővári László és Zord Gábor

zord 2013.10.16. 12:33:03

Tisztelt Tagtársaim!

Október 25-i rendezvényünk - a terem konferenciára történő lefoglalása miatt (1 héttel később pedig halottak napja) - 2 hetet csúszik, így
november 8-án pénteken, 15:30-kor a szokott helyen
(NKE A-épület, 8. e. Bolyai terem)
találkozunk. Programunk:

2013. 11. 08.

- Airbus vs Boeing

- Csehszlovák – magyar repülőkapcsolatok

Kővári László

Takács Miklós

Tisztelettel: Óvári Gyula

Liverbird 2013.10.16. 13:01:50

@zord: Egy napon a 21-es konferenciával.

stonefort 2013.10.16. 13:30:38

@Liverbird: No problem, a 21-es konferencia a tervek szerint 13 óráig tart, van idő ebédre, aztán irány a Hungária körút.

zord 2013.10.16. 16:16:09

@stonefort: @Liverbird:

Ha november 8, akkor repülési infúzió!

Zord

Liverbird 2013.10.16. 17:44:02

@zord: Sajnos nem vagyok a tűz közelében, pedig mindkettő érdekelne...

zord 2013.10.17. 10:52:46

@Liverbird:

Ahogy az igazi magyar főnök mondaná, "Oldd meg!"
:-)

Bármikor lehet csatlakozni, örömmel látunk, látnak.

Zord

Open Skies 2014.01.17. 22:59:34

@Zord: 2014-ben az MHTT összejöveteleken esetleg lehetne téma a szlovén légtérvédelem és a légiirányítás kérdései, törvényi háttere, amit JohnTerry is feszegetett:

legiero.blog.hu/2014/01/17/keszi_szlovenia_felett/fullcommentlist/1#c21446153

Illetve - összehasonlításképpen - hogy a Magyarország felett elfogott utasszállító gépek esetén hogyan történik ugyanez.

zord 2014.03.16. 15:58:06

"Tisztelt Tagtársaim!
A két soron következő, 2014. 03. 21-i szakosztály-, illetve áprilisi konferencia rendezvényeinkről, a tagdíj befizetés lehetőségeiről a mellékletben leírtakban tájékoztatlak Benneteket.
Üdvözlettel: Óvári Gyula"

2013. 03. 21.

15:30

NKE ,A’ ép.

Bolyai terem

Milyen helikopterek jöhetnek számításba a MH

közelgő fegyverzetváltásakor? (35’-40’)

- Mi-8 helyett esetleg Mi-8? (ha marad idő, 20’-25’!)

- A légi jog polgári és katonai sajátosságai (35’-40’)

Zord Gábor

Dr. Óvári Gyula

Dr. Tóth Alexandra

Mivel én is előadok, ezért én is szeretettel várlak titeket!

Zord

zord 2014.03.28. 17:56:07

Tisztelt Kollégák!
Az alábbiakban továbbítom Dr. Szilvássy László alez. úr levelét saját MHTT-s névjegyzékem alapján, elnézést, ha valaki másik forrásból is megkapta már. Üdv: Óvári Gyula
Tisztelt Kollégák, Érdeklődők!

Összeállítottuk a Repüléstudományi Konferencia 2014 rendezvényünk program tervezetét, melyet a www.szrfk.hu honlapon elérhetnek, vagy megtekinthetik a következő hivatkozás segítségével

www.szrfk.hu/konferencia/RepTudKonf_2014_program.pdf

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Tisztelettel a szervezők nevében
Szilvássy László

zord 2014.12.05. 14:33:49

Jövő pénteken lesz az idei utolsó MHTT légierő szekciótalálkozó!

Zord

zord 2014.12.05. 14:34:31

2014. december 11. (csütörtök)

17.00 órakor kezdődik a Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem, melynek témája a katonai repülőgépek összehasonlítása mérnöki szemmel. Előadó: Kavas László mérnök alezredes.
Honvéd Kulturális Központ

Gobelin terem,

1143 Budapest, Stefánia út 34-36.

Open Skies 2015.02.20. 22:12:13

Milyen volt a mai MHTT Légierő szakosztály összejövetel?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.02.21. 09:57:36

Sziasztok!
Az MHTT szakosztály összejövetelen kaptunk egy kis előadás a légi ágyúnaszádoknak nevezett, gunship repülőgépekről, aminek a C-130-as változatait ismeri inkább a nagyérdemű. Az előadás szerintem ismert terjesztőnek jó volt, tisztelet érte a nagyon idős eladónak. Igaz több adata amit bemutatott már nem időszerű, több változat már 10 éve nem repül, de a téma iránt érdeklődőknek jó kezdőpont. Aztán Stonefort barátunk mutatta be sok képpel illusztrálva Ferihegy katonai szerepét és az idelátogató katonai célra használt repülőgépeket. Mindegyikhez szinte volt személyes emléke, vagy olyan különlegesség is hozzáfűzve részletfotóval illusztrálva, amellyel nagyon jóvá és kicsit személyessé is tette az előadást. Sok gépnél amelyet bemutatott jó volt emlékezni, hogy ennek is voltam már a fedélzetén :-)...
Egyet sajnáltam, az alacsony részvétel. Azt hittem hogy kb. 20-an leszünk, de egy focicsapatot sem tettünk volna ki. Ennél jóval több a tagok száma és az előadások sem voltak annyira műszakiak vagy jogi témák, amelyek elriasztották volna a tagságot. Szóval nem tudom mi volt a probléma..

zord 2015.04.09. 19:47:09

Ma ismét sor került Szolnokon a szokásos repüléstudományi konferenciára. Többek között elgondolkodtató légierő-elméleti, uav, ew és biztonságpolitikai tárgykörű előadásokat hallhattunk.

Köszönet a szervezőknek!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.09. 21:00:36

@zord: Ugyanakkor érezhető volt, hogy egyetlen előadás szólt gyakorlatilag a magyar katonai repülés jelen-jövő kérdéséről és abban is inkább semmi konkrétum, kivéve, hogy a légierő doktrína kialakításra került, benne a légierő szerepe stb. Konkrét adatok, típusok, számok semmi.
Viszont az előadók mindenféle elméleti kutatómunkával foglalkoztak, a katonai és polgári repülés terén. Volt meglepő előadás, pld
közúti és légi kombinált fuvarozás közötti választás a földrajzi elhelyezkedés és az átfutás idő függvényében. Ez olyan kakukktojás volt, mint apáca a kuplerájban. De a légiforgalmi irányítói munkaterhelés meghatározásának támogatása archiv-radaradat manipuáló és megjelenítő funkciókkal előadáson is azon gondolkoztam, hogy a magyar falusi reptereken nevelkedő polgári és katonai repirányítók képzésére is szánt program, amelynek még csak kutatása folyik, mennyre felesleges humán erőforrás és pénz (TÁMOP) köt le, mikor a nagyforgalmu NATO katonai bázisok, és a sokkal nagyobb forgalmu EU, vagy USA repterek polgári irányítóinak képzésére valamit biztosan használnak, amit csak meg kell venni. Amit már egyszer kifejlesztettek azt kutatni iszonyú felesleges, még akkor is ha magyar szellemi termék. Igy nézve, lehetne kutatni, hogyan lehet olyan eszköz kitalálni amely a levegőbe emelkedik. Doktorandusz ebből is lehet valaki s TÁMOP pénzt meg erre is ki lehet dobni.
A MASAT műhold és utódairól az előadás viszont zseniális volt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.11. 20:31:05

A Repülőkonferencia fontosságát jelzi, hogy a Magyar Honvédség központi portálján a www.honvedelem.hu -n egy szó, egy kép sem került fel a konferenciáról..
Ez jelenleg a magyar valóság?

zord 2015.04.16. 08:31:05

@Open Skies:

Köszönjük, nagyon jó kis rendezvény volt!

Zord

zord 2015.09.23. 08:35:13

Pénteken ülésezik a légierő-szakosztály

2015. 09. 25.
15:30

- A magyar katonai repülőipar fellegvára: a Pest-vidéki Repülőgépgyár és a DRRT története egy ott dolgozó és a management szemszögéből (50')

- A Corvus Corone ügy, avagy egy tragikus repülő-esemény kivizsgálásának sajátosságai és következ-ményei egy érintett szemével (45’)

Kővári László,

Kocsis László

Koncz Imre

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.29. 16:46:03

@zord: Nem került fel összefoglaló a sok esemény miatt, ezért pótolom. Kővári Laci ismét kitett magáért és bemutatta a Pestvidéki/DDRT történetét, és Kocsis László nyugalmazott ezredes úr is hozzátett némi információmorzsákat az előadáshoz a menedzsment és a még felsőbb szintek hozzáállásáról, a rendszerváltástól kb. 2006-ig terjedő időszakhoz. Több dolog homályban maradt, elsősorban mert még történelmi távlatban közeliek az események, és több titkosított és minősített dolog is van benne. Az biztos, hogy az állandó katonai repülőgép javítás mellett létezett/létezik? egy koncepció, amelyről keveset beszélnek, a harctéri sérülések/javítások, alakulatnál illetve erre kijelölt HM hadrendi résznél történő javításáról, esetleg tábori körülmények között. Ez tartotta fenn a Kecskeméti üzemet, amely jelenleg egyedüli repülőeszköz javító bázisa hazánknak. A másik előadásra, amely szintén érdekes lett volna, végül nem maradt idő, mivel több tagtársnak menni kellett, ezért elhalasztásra került az előadás, amelyre reméljük többen jönnek el, mint az elsőre, ahol kb. egy tucat érdeklődő jelent meg.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.10.16. 19:45:33

Ma volt a Légierő szekció újabb összejövetele. Dr. Varga László ezredes úr (volt moszkvai katonai attasé)
- Az Oroszországi Föderáció haderejének átalakítása és fejlesztése az utóbbi években előadása ismertette az orosz haderő jelenlegi hadrendjét, és a haderő átalakítás szakaszait. Sajnos kevés volt benne kicsit a légierős rész, de így is sok-sok adattal érdekes előadás volt. A másodikat szerény személyem tartotta a XH558 Vulcanról az utolsó működő denevér-szárnyú bombázó repülőgépről. A végén láthattunk a repülőtéri tüzolókről két rövidfilmet. Az egyikben fél perc alatt odaért a tüzoltóság egy TNT repülőgép leszállásakor amely fél főtutóval landolt. A másik egy kínai reptéren, ami kb. akkora mint Ferihegyy az állóhelyen lévő gép gyulladt ki, amiről lemenekültek az utasok, ott volt ugyan mellett másik gép is, azt sem vontatták el, és akkor érkeztek oda a tüzoltók (modern járműveikkel), amikor már a törzskeret is megroppant a hőtől..
Az előadásokat végre többen hallgatták, az egyik hosszú asztalnál nem maradt üres hely...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.10.16. 21:13:05

Hát az én előadásom nem volt nagy szám...
de az orosz előadás érdekes volt..

zord 2015.10.17. 08:19:54

@Kelepisti:

Sajnos hétig melóztam az orosz drón török lelövésén meg az orosz géppuskás iráni lőszeres amerikai tankon.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.10.17. 16:12:18

@zord: Igy írja felül a valóságos terveket az igazi háború :-).. én ,hogy én mondtam-e vagy Clausewitz lényegtelen..

zord 2015.11.17. 08:17:45

2015. 11. 20. 15:30 NKE Bolyai-terem

Koncz Imre

- A Corvus Corone ügy, avagy egy tragikus repülőesemény kivizsgálásának sajátosságai és következményei egy érintett szemével (45’)

Kővári László

- Negatív tendenciák a közforgalmi repülésben műszaki, humán és adminisztratív területen (45’)

Zord

zord 2015.11.23. 20:31:45

Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2015.11.21. 21:43:01
A Hadtudtományi Társaság tegnapi összejövetelén két témáról volt szó. Elöször a Corvus Corona itthoni és Osztrák balesetéről, előbbi kivizsgálásának anomáliájáról Koncz Imre előadásában. A második előadás a polgári légiközlekedés humán faktor tendenciájának alakulásáról szólt Kővári Lacitól. Mindkét előadás, bár nem katonai jellegű de, nagyon tanulságos és néha megdöbbentő volt. A létszám kb. az előzőekkel egyező volt. Ami még kiemelendő, hogy a Bolyaira a bejutás már a komolyabb őrzés-védelem mellett történt, pld. a kevlársisakos gépkarabélyos őrjáratnak köszönhetően az parkoló autók tulajdonosai jóval biztonságban érezték járműveiket.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.12. 09:00:09

Sziasztok!
Ebben az évben tegnap volt az utolsó szakosztály összejövetel. Az előadás változott, mert az előzetesen tervezett előadó nem tudott eljönni, így tartaléktémaként a VTOL/STOL légijárművekről tartott Óvári Professzor úr kiváló előadást. Az előadás elsősorban az amerikai, brit, francia és szovjet VTOL/STOL repülőgépek fejlődését mutatta be.

Az előadás vége egyben egy hároméves ciklus végét is jelentette, a következő évben új három éves szakasz kezdődik a Hadtudományi Társaság Légierő Szekcióban.

A tagság félszáz fő - benne a fiatal és idősebb katonai repüléssel foglalkozó aktív, vagy volt katona, polgári repüléssel foglalkozó illetve nyugállományú honfitársunk valamint a katonai repülés iránt érdeklődő fiatalok és nyugdíjasok egyaránt.

A következő évben javaslom akit érdekel ez a téma, az jelentkezzen az Társaságba, ahol az előadások ingyenesek (esetleges érdeklődőként nézzen be hozzánk.)

zord 2015.12.12. 18:26:44

@Kelepisti:

Tisztelt Tagtársak!

Ezúton is szeretném elnézéseteket kérni, amiért tegnap nem tudtam megtartani az előadásomat a Balti Légtérrendészeti (BAP) misszióval kapcsolatban!
Amennyiben lehetséges, mulasztásomat egy következő alkalommal bepótolnám. Január első hetében zárul a misszió, így a téma szerencsére még aktuális lesz.

Boldog karácsonyt és új évet kívánok mindannyiótoknak!

Zord Gábor László

JohnTerry 2016.02.18. 21:59:51

Akkor holnap?

(Zrínyi, A épület, VIII. emelet, Bólyai terem) 15:30:

- A magyar katonai repülők baltikumi missziója, Zord Gábor László.

- Légi bázisok Nyugat-Európában, Kővári László.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.02.19. 08:39:33

@JohnTerry: Basszus de jó lenne ott lenni, de esélyem sincs rá... :(

Open Skies 2016.02.20. 17:04:56

Valaki nagyon röviden össze tudná foglalni az elhangzott előadásokat?

zord 2016.02.20. 21:19:25

@Open Skies: én a BAP-ról nyomtam előadást előzmények, felkészülés, végrehajtás, összehasonlítás tagolással. Itthoni NATINADS keszi, feladat, vezetés, NATO szinten mi hol, szlovén AP. Éleslövészet, repesemények az úton, statisztikailag sokszor rezsimváltásra esik a baj: megnőtt a feladatvállalás, BAP, EUBG CAS, felpörgött a rendszer, és akkor. Siauluai, létesítmények, emberi erőforrás, fegyverzet, EW, légifotózás, VAPB. Kik voltak eddig BAP-on, románok általunk lesajnált 21-essel 2007 -ben, csehek Gripennel először 2009-ben, a gépek megkapása után négy évvel (mi 9 és fél!), az éjjeli VID-hez szükséges NVG-t nem sikerült összehozni, sebaj, a VAPB EF-jeinek volt, ninics publikus elfogási kép, miért? - de akkor is sikeres, első saját gépes, települős éles feladatvégrehajtás, számok.

Laci a nyugat-európai repteren tett látogatásainkon tapasztaltakról mesélt - elsőnek, mert szokás szerint én késtem.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.20. 22:09:13

@zord: Blogger barátom megelőzött az írásban.
Lacié azért volt számomra érdekes, mert az említett bázisokra más-más évben de bejutottam.. Gábor eladásában az időrendi sorrendet, az konklúziók levonását és a sok adatot emelném ki, valamint a rendszerszemléletet.

Hozzá kell tenni, hogy jelenlegi és volt katonák és mi többiek, akik kívülről próbáljuk segíteni a honvédelmi elkötelezettséget, eléggé belemelegedtünk különféle aktuál események tárgyalásába amely 2015-16 évben a légierő tevékenysége során történtek.

Végre volt egy kis pezsgés is, aminek személy szerint örültem, valamint a két előadás is szerintem az elmúlt évi előadásokat is figyelembe véve a top 5-be beletartoztak.

Open Skies 2016.02.20. 22:56:04

@zord: "elsőnek, mert szokás szerint én késtem."

Nem lehetne ezeket az összejöveteleket egy kicsit később kezdeni? Pénteken csak a szerencsések dolgoznak 14:00-ig, a többi érdeklődőnek esélye sincs odaérni. Neked is jobb lenne.

Open Skies 2016.02.20. 22:56:57

Köszönöm az összefoglalókat.

wape 2016.02.25. 00:46:34

@zord: megtartanéd az előadásodat mégegyszer, ha szervezek hozzá közönséget?
wp

Open Skies 2016.02.25. 01:09:24

Voltak olyan részei az előadásnak, ami még nem lett megírva itt, az Aeroban vagy az MN-ben? Esetleg a bővebb képanyag alapján?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.25. 12:58:31

@Open Skies: Az előadásnak is, illetve még inkább az azt követő beszélgetésnek voltak olyan részei, ami nem jelent meg, és nyilvánosan talán sose fog.
De éppen egyik vonzereje is a Hadtudományi Társaságnak, hogy kicsivel, többet, kicsivel mélyebben lát, hall az ember, mint ami a sajtó nyilvános anyagokban vannak.
Egy példa: lesz cikkem a HT-ban, a 2KRE megalakításáról. Abban nem lehet azonban leírni, hogy jelenleg nincs olyan különleges műveleti légi szárnya a magyar haderőnek, ami kiegészítené, teljessé tenné a speciális műveleti képességet. Itt ezt el lehet mondani akár előadás keretében, akár hozzászóláskor.

Liverbird 2016.02.26. 00:22:08

@Open Skies: Hát még ha videó, vagy legalább hangfelvétel készülhetne. Vidéki vagyok...

wape 2016.02.26. 07:19:06

szuper, akkor ha hazaértem megpróbálok öszehozni egyet, kutatóknak, egyetemi érdeklődőknek

wape 2016.02.26. 07:20:26

@Kelepisti: Miért nem lehet leírni? Nem kapnál meghívót többet ilyen sajtóeseményekre? Vagy milyen retorzió érne?
wp

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.26. 10:23:35

@wape: Egyszerű a dolog. A Magyar Honvéd, Haditechnika stb. a HM és intézményeihez, pld. Zrinyi Média tartozik. A két "nem HM" alá tartozó magazin (Aero és a Asas) szintén kap(ott) kap, támogatást. Ezekben nem lehetséges, tényleges problémákról, a jelen és a közelmúlt rep.eseményeiről cikket írni, tényfeltáró, oknyomozó dolgot írni.
Egy főszerkesztő egyszer azt mondta = rossz hangulatú hadseregről, nem lehet jó hangulatú cikket csinálni.
Maradnak az alternatív internetes lehetőségek, illetve a pártpolitikától (jobb, bal, zöld) átitatott folyóíratok, újságok ahol a kérdés, hogy a főszerkesztők harapnak-e a témára. És igen. Bizonyos tényközléseket akármikor minősítettnek nyilváníthatnak a jelenlegi szabályozás szerint, amely a harcképességgel, létszámmal, technikával kapcsolatos adatokat tartalmaz. A "nincs" "nem repül" stb. is az.
A meghívók igen, nagyon sok esetben függenek az írásoktól, megjelenésektől. Sőt volt többször olyan, hogy egy kecskeméti eseményen, a MTVA zsoldosain kívül, 1-2 díszpinty helyi médián kívül (+Zrinyi, de hát ők sem szarnak a saját fészkükbe) más nem kapott meghívót, elutasításották, nem sajtónyilvánosnak minősítették stb. Ezek nem a csapatoknál dölnek e, hanem feljebb a HM vagy még magasabb szinten..

zord 2016.03.15. 08:53:38

Ismét légiető-szekció előadás!

2016. 03. 18. 15:30 A-épület VIII. e. Bolyai-terem

- Beszámoló az MHTT 2016. évi küldöttgyűléséről (5'-10')

- Egyszázados taktikai légierők közép-kelet Európában, képességek politikai és katonapolitikai érdekellentétek között
Kelecsényi István

- A Mars-utazás megvalósításának követelményei és végre-hajtásának reális időpontja
Dr. Szabó József

Mindenki megjelenésére számítva, üdvözlettel: Óvári Gyula

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.19. 08:18:21

Szerbusztok!
A légierő szekció előadásán kb. 8-an voltunk. Megtisztelte az előadást Dr. Takács Jozef vk.mk.alezredes úr, a Szlovák Köztársaság Véderő Attaséja. Előadásomat amely a sajtónyilvános források alapján készült, kiegészítette a Szlovák Légierő jelenlegi helyzetéről nyilvánosságra hozható adatokkal, és a tagság is aktívan bekapcsolódott a beszélgetésbe. A beszélgetés második részében áttértünk Dr.Óvári Gyula professzor úr, légi tankolásról tartott előadásos-beszélgetéses egyvelegébe amely körülbelül 18 óráig tartott.

Open Skies 2016.03.19. 12:57:22

@Kelepisti: Én továbbra is azt mondom hogy rossz az időpont, ezért kicsi az érdeklődés. Pedig a téma most is érdekes volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.03.19. 14:17:51

@Open Skies: Egyetértek. Az átlagembernek 15:30-ra odaérni munkanap ilyen rendezvényre mission impossible.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.19. 14:58:01

Az időpont nagy kompromisszumok eredménye.
Az egyik ilyen, hogy ekkora van lehetőség teremre, a másik, hogy a vidéki tagságnak,amikor 18-19 óráig tart rendezvény haza is kell érnie. Erről beszéltünk is tegnap. Egyébként van mikor 30-an is vagyunk, máskor 10 fő környéke aki jelen van. Most a Szolnoki tagság nem tudott jönni mivel Csobánkán voltak fejtágítón.
Mindenesetre tolmácsolom Óvári professzor úrnak, hogy nem-e lehetne 4-kor, vagy 4.30-kor kezdeni. Az biztos, hogy most vártunk még 1/4 órát, a kezdéssel.
A következő rendezvény a Szolnoki Repülőkonferencia lesz április 14-én.

zord 2016.04.01. 11:06:24

Tisztelt Kollégák!

Hagyomány teremtő célzattal létrehoztunk idén egy kiadványt Repüléstudományi szemelvények címen. A kiadvány ISBN számot kapott.
A 2016-os száma megtalálható a www.repulestudomany.hu oldalon vagy a következő linken:
www.repulestudomany.hu/kiadvanyok/RepSzem-2016.pdf

Tisztelettel
Szilvássy László

zord 2016.04.02. 21:46:06

Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2016.04.02. 16:31:29

Sziasztok!

A letölthető prezentáció:

copy.com/uQGwDR1LKlAozDYd

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.04.06. 13:41:37

Szerbusztok!
A 2016. évi Repüléstudományi Konferencia tervezett programja a következő linkről tölthető le:

www.repulestudomany.hu/index_rtk.html

2016. április 14. Belépés helyszíni regisztráció után, díjtalan.
Helyszín: Szolnok Helikopterbázis (elnézést It. Kiss József nevét nem írom ki teljes hosszában..)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.04.16. 19:25:10

Csütörtökön volt a Repüléstudományi Konferencia. A délelőtti előadásokban a dronok elleni védelemről érdekes előadást hallottunk. A Magyar Légierőről fejlesztéséről szintén volt egy előadás Böcz Lajos mk.alezredes úrtól. Itt két dolgok volt szerintem kiemelendő - passzív lokátorok beszerzése a következő évtizedben, valamint futárrepülőgpek beszerzése (a futárrepülő alatt egy üzleti jet képe volt), tehát lehet, hogy a állami VIP szállító feltámasztása más név alatt?? Ugyanakkor ott az állam által megvett CRJ Ferihegyen/Liszt Ferencen...
Kiváló előadás volt a légiirányítás történetéről, valamint a MASZAT csapat SZMOG műhold fejlesztéséről. Délután Légierőbloggerrel a "lopakodó" szekcióba mentün, ahol tisztelet az előadó tiszjelölteknek, hogy minimális idő alatti felkészüléssel előadásokat kreáltak a témában, mert a légierős tisztjelölteknek következő feladata a határon a kerítés nézegetése lesz, akárcsak a győri lérakosoknak is ez teszi ki a feladatok egy részét a szakmai gyakorlás helyett. A migránsmánia elleni kerítésvédelem miatt félő, hogy a szakcsapatok kiképzettségi szintje csökkeni fog, mert ha egy légierős, vagy lérakos katona nem a szakfeladatát gyakorolja, hanem őrzés-védelmet, az nem tesz jót a kiképzésnek. Visszatérve az előadásokra, amilyen kevés idejük volt a fiataloknak, olyan volt a miősége is, magyarán szólva a tisztes helytállás is figyelembe véve úgy gondolom, hogy akár Légierblogger akár jómagam kb. 1 órás felkszüléssel (ami kell a Powepont elkészítéséhez) nívósabb előadást kreáltunk volna.Más szekcióba is volt ismerősünk, neki tetszett az ottani program. A konferenciát megtisztelte Szlovákia védelmi attaséja, valamint az Oroszország védelmi attaséja és helyettese. Az amerikaiak beharangozták, hogy jönnek, de mivel ott voltak az oroszok nem jöttek - ez policy náluk..
A szlovák attasé úrral sikerül beszélgetni több érdekes témáról, Légierőbloggerrel együtt. Mindenesetre tisztelet az előadóknak és remélem, hogy lesz jövője is a konferenciának, mert a honvédség ÖHP részéről és benne a légi haderőnem egyre kevesebb az érdeklődés, sem Sáfár Albert, sem Orosz Zoltán, nem vett részt az konferencián. Az ÖHP Böcz Lajos ezredes úr képviselte aki 2008-ban egy napra vendégül látott anno a győri lérakosokkal együtt az ELITE gyakorlaton a heubergi lőtéren.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.06.03. 14:29:28

Ma pénteken (június 3-án) lesz, a meghirdetett programmal a szokott
helyen és kezdési időponttal lesz szekcióülés:

2016. 06. 03.15:30
Bolyai terem

- A Mars-utazás megvalósításának követelményei és végrehajtás várható időpontja (45');
- Aviadarts légierő versenyrendszer (45')

Dr. Szabó József

Dr. Dunai Pál

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.06.05. 18:47:38

A pénteki eseményen a Mars utazásról tudtunk meg elsősorban a pályára állás, visszatérés és különféle sebességekről összefoglalót az űrdinamika keretében.

A második előadás, inkább katonai volt, az orosz haderő meghirdetett nemzetközi versenyiről, elsősorban a Légierő AVIADARTS légierős versengéséről hallottunk érdekes előadás, benne a különféle repülőeszközök által végrehajtandó feladatokról, a verseny lebonyolításáról, és értékeléséről. Utóbbinak egyébként van nyílt napja, tehát érdeklődő el tud jutni hazánkból is oda, semmilyen médiaakkreditáció nélkül is. Ebben az évben augusztusban lesz a verseny. Részletek az interenten.

zord 2017.01.12. 16:02:36

"Ezredesként vezetheti az Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Repülő Intézetét Palik Mátyás"

www.honvedelem.hu/cikk/61310_ezredesi_eloleptetes

Gratula!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.11.17. 20:19:46

Ma volt a novemberi szekcióülés: témák:
Dr. Szilvássy László
- Repülőfedélzeti rakéták napjainkban
Érdekes volt nagyon, hiszen az ezredes úr a rakéták egyik legnagyobb szaktekintélye Magyarországon. Az általános ismertető mellett végigtekintette napjaink légiharc rakétáinak egy részét, különös tekintettel a Gripenre függeszthetőkre és a szíria háború apropóján az orosz légierős rakétákra.

Az Airbus H-151M könnyűhelikopter fegyverzetének próbájáról a Bloggazda tartott érdekes előadást, olyan felvételekkel, amelyet szintén az itt gyakran kommentelő Levente készített. A meghatározott idő után még jó félórát tartott a vitakörré, és eszmecserévé változott szekcióülés.

Akit érdekelnek az ilyen és hasonló témák, az legyen tag, illetve látogassa az ingyenes rendezvényeinket

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.02.23. 22:35:13

A februári szekcióülésen Dr.Hegedüs Ernő mk.őrnagy a HT főszerkesztő helyettese a Légideszantról tartott érdekes előadást. Ismertette a légideszant fogalmát, annak merev és forgószárnyas történetét, a légideszant egységek felszerelést, fegyverzetét a múltban, jelenben és közeljövőben. Borján József a repülőgépek sárkányszerkezetét mutatta be elsősorban a héjszerkezetekről beszélt, kitekintve az építészetben vagy, éppen a természetben is fellelhető héjszerkezetekre
Márciusban nem lesz előadás.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.10.01. 14:10:48

Szerbusztok!
Szeptember 28-án pénteken indult az MHTT őszi előadás időszaka. Első előadóként Kővári Laci tartott érdekes előadást a katonai és polgári repülőgépek esetében a technikai fejlődésről, és azon belül is a két repülési ág azonos, vagy különböző fejlesztési irányairól.
Utána jómagam anyagát beszéltük végig a résztvevőkkel, a JAS-39 Gripen C/D modernizációs lehetőségeiről Kővári Laci és Légierőblogger hathatós támogatásával, majd Gábor saját anyagát adta elő az Armija 2018-on látható repülő légvédelmi és páncéltörő eszözökről.
Szeretettel várunk minden érdeklődőtt október hónapban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.19. 14:41:53

Sziasztok!
Tegnap volt a 2019. év első találkozója az MHTT-nek az évben. Az első óra adminisztratív volt (ez minden évben így van, tisztségviselők, munkaterv stb megszavazása), aztán Stonefort barátunk tartott előadást a Mi24 helikopterek történetéről különös tekintettel a IL-76-al történő visszahozatalra, valamint a helikopterek módosításával, fegyverzetével kapcsolatos polémiákra. Légierőblogger is több kiegészítéssel ért a témakörben, amellyel kapcsolatban a hivatalos időn túl még egy órát töltöttünk.

Az MHTT-be lehet jelentkezni, mindenkit szeretettel várunk. Ja és lesz ebben az évben is Szolnoki Konferencia.

zord 2019.01.23. 15:59:42

@Kelepisti:

Tisztelt Kollégák!

Szeretném felhívni a szíves figyelmüket a Repüléstudományi Konferencia 2019 rendezvényünkre.

A konferencia felhívást itt tekintheti meg:

www.repulestudomany.hu/doc/RepTudKonf_2019.pdf

Ha magyarul nem tudó kollégáját kívánja meginvitálni a konferenciára, az angolnyelvűt itt nézheti meg:

www.repulestudomany.hu/doc/ConfAeroNautical_2019.pdf

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

A rendezvény a bázisra történő belépés engedélyezése miatt regisztrációhoz kötött. A regisztrációs űrlapot

magyarul

www.repulestudomany.hu/index.html

angolul

www.repulestudomany.hu/index_en.html

oldalakon keresztül lehet majd elérni.

Kérem figyeljenek a regisztrációs határidők betartására!

Tisztelettel a Szervezők nevében

Szilvássy „SziSziLaci” László
***************************************************************************
Dr. Szilvássy „SziSziLaci” László okl. mk. alez., tanszékvezető, egyetemi docens
Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar
Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.02.25. 08:52:36

Sziasztok!
pénteken volt a 2019. év másodikalálkozója az MHTT-nek az évben. Dr. Óvári Professzor úr átadta Dr. Hegedüs Ernő részére a stafétabotot, mint Elnök,de továbbra is akítv tag marad.Utána Stonefort barátunk tartott előadást a "ferihegyen" előforduló katonai helikopterekről sok fotóval illusztrált előadást, majd Gyula bácsi a forgószárnyasok jövőképét mutatta be, a meghajtás, az üzemanyag, és különféle új, illetve ismét felfedezett technikai megoldások figyelembevételével. A következő összejövetel Májusban lesz, közben ott a Repüléstudományi Konferencia Szolnokon..
süti beállítások módosítása