Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

MHTT Légierő Szekció - újratöltve

2012.12.21. 14:32 | zord | 168 komment

Több évnyi hiátus után ismét szárnyát bontogatja a Magyar Hadtudományi Társaság Légierő Szekciója (Szakosztálya). A LégierőBlogger néhány közösségbeli ismerőssel együtt még részt vett a korábbi erőfeszítésben is a maga szerény eszközeivel, így most is igent mondott Óvári Gyula professzor úr hívó szavára. A kezdeményezés nyitott, így arra kérnék minden kerítésen belülit és kívülit, a magyar katonai repülés és légvédelem legszélesebb értelemben vett közösségének tagjait, hogy csatlakozzanak. Ki tölti meg a létező kereteket, ha nem mi? A lehetőség adott, élni kell vele. A tudomány szó senkit se rémítsen meg! Nem csak a hallgatóság soraiba, hanem az előadók közé is be lehet kerülni egy-egy ügyes kutatómunkából született prezentációval.

Zord

Címkék: légierő Magyar Hadtudományi Társaság MHTT

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr924976312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JohnTerry 2012.12.21. 17:38:31

Nagyon örülök a kezdeményezésnek! Azt hiszem az említett név garantálja a magas fokú színvonalat! :) Amennyiben lehetséges terjesztem az igét a fogékony hallgatók között LHSN-en.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.12.24. 14:59:46

Engem érdekel a téma. Óvári Professzor urat ismerem, tartott előadást is nekünk. Viszont vszeg béna vagyok, mert a társaság honlapján, nem találtam erről semmit ez e-mail címeket kivéve. El kell köldeni vmi jelentkezésfélét? formanyomtatvány nincs..

stonefort 2012.12.24. 15:04:42

@Kelepisti: Egyszerűen gyere el jan.18-án.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2012.12.24. 17:06:49

OK. köszönöm. Békés karácsonyi ünnepeket kívánok mindenkinek.

Open Skies 2013.01.07. 05:11:20

"A kezdeményezés nyitott, így arra kérnék minden kerítésen belülit és kívülit, a magyar katonai repülés és légvédelem legszélesebb értelemben vett közösségének tagjait, hogy csatlakozzanak. "

A csatlakozáshoz jó lenne tudni a pontos időpontot és a helyet. Milyen előadás lesz 18-án? Te fogod tartani? Lehet menni hallgatónak is, ha jól értem.

zord 2013.01.07. 15:34:06

@Open Skies:

Igen, bárki jöhet. El lehet jönni hallgatónak, és ha tetszik, belépni. Évi ötezer dolgozóknak, kevesebb tanulóknak, nyugdíjasoknak.
Január 18-án délután háromkor én tartok előadást az 1999-es légvédelmi harcokról.
A Zrínyi bejáratánál azt kell mondani, hogy Hadtudományi Társaság Légierő Szekció gyűlésére jöttél, igazolvány ellenében kapsz belépőt. A konkrét hely előre láthatóan a főépület lesz, de meg fogom hirdetni pontos hellyel időben.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.01.18. 14:31:35

Sajnos ma derült ki, hogy nem tudok elmenni a munkám miatt. Legközelebb mikor lesz? Az előadásodról lesz vmilyen anyag ami olvasható nézhető, hallható? (pld. powerpoint mp3 stb.)
Természetesen belépek..
Kele

zord 2013.01.19. 12:13:09

@Kelepisti:

Semmi baj, legközelebb várunk!

Tegnap Óvári professzor úr adott elő az aktuális "Harci helikopter-e a felfegyverzett helikopter" címmel, én pedig a 1999-es háborúról (jé...)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.01.19. 20:19:11

Köszönöm az infot.
Nagyon érdekelne, hogy mi lett a konkluziója a harci helikopter-e a felfegyverzet, mivel hazánk is erre a tendeciára állt rá valószínüleg.több eu. köztük NATO tagállam is hasonlóképpen használja forgószárnyas flottáját.

zord 2013.01.19. 20:27:20

@Kelepisti:

A konklúzió röviden annyi, hogy "harci helikopter ≠ felfegyverzett helikopter". A túlélőképesség nagyon fontos tényező.

És nem csak azért, hogy az aktuális feladatot végre tudja-e hajtani a helikopter, hanem azért is, hogy másnap vissza tud-e menni, ha ma nem sikerült - ez már az én hozzászólásom volt a témához.

Az AgustaWestland ügyletre vetítve ez számomra annyit jelent, hogy 2x119 és 12x139 mellett én 6x129-est látnék szívesen. Ez egyébként nem csak nekünk jutott az eszünkbe, csak hát a költségek rögtön megugranak. Egyébként az segítene, hogy a 129-es rakétafegyverzete/fegyverrendszer nagyon hasonló lenne a kingondolt 139M konfigurációnkhoz. Úgymond továbblépési lehetőséget kínál...

Zord

Batkaa 2013.01.20. 18:07:22

@zord:
"csak hát a költségek rögtön megugranak."
Jó eséllyel lenullázná az egész projektet.

Nagy kár lenne, ha az ortodox atlantizmus miatt idő előtt kivonnák a Mi-17-est.
Szerintem a helikopter típusváltást el kellene tolni 10-12 évre, most a legsürgetőbb a Mi-24-es hajózók alá tenni valamit, ami lehetne valahogy 2db P még 2-3 évig és utána egy többfeladatos könnyű típus.
Illetve biztosítani, hogy mind a 7db Mi-17-es kihúzza még 10 évig, majd leváltani egy hasonló kapacitású típussal.
Valószínűleg ez lenne a költségek, lehetőségek és képességek figyelembevételével megalkotott legjobb kompromisszum, csak ebben nem nagyon van helye az Aw139-esnek...
(könnyű és közepes közötti átmenetet képviseli, árban is)

Zordabb 2013.01.29. 15:10:54

@Batkaa:

sajnos pont azt fogja legkevsbe nezni, hogy mire van szukseg, inkabb hogy mire van penz, es honnet csurran-cseppen tobb

szvsz MI-171, 172 lenne a legidealisabb megoldas

zord 2013.01.29. 15:32:13

Mint platform én is a Mi-8 vonal továbbvitelének a híve volnék.

A problémám kétrétű: ha eddig képtelen volt az ország és magyar-orosz kapcsolatrendszer a fenntartás, hadrafoghatóság optimalizálására, akkor hogyan lenne az új gépek esetében?

A másik pedig a képességek, ami nagyon berendezésfüggő. Sajnos, vagy nem, kellenek nyugati berendezések a korszerű képességekhez, és ezeket nem adhatod oda az orosznak integrációs célra, de még a javítások ideje alatt is ki kell kapni.

Egyszóval, ha hadrafoghatóságban és a helikopteres képesség tartalmában, minőségében előre akarunk lépni, akkor nyugati típus KELL.
Ha nem, akkor jöhetnek a ténylegesen jobb Mi-171 stb. aktuális változatok, és a gépek felélése legalább reszetelődik, tehát 5-10 évre ez is mindenképpen előrelépést jelentene, de sajnos nem lenne hosszú távú megoldás.

Ahogy az UH-1N kapcsán lefolytatott diskurzusok közepette leírtam, az orosz vonalat CSAK úgy tudná sikeresen tovább vinni Magyarország, ha a PG/DR szintű képességet helyreállítanánk, és erre nincs semmi esély.

Zord

zord 2013.02.11. 21:12:55

Óvári professzor úr üzenete:

"Tisztel Tagtársaim!
Felhívom mindenki figyelmét a 2013. 02. 15-én 15:00-kor a szokott helyen (NKE A-épület, VIII. emeleti Bolyai termében) terv szerint kezdődő rendezvényünkre, melynek előadókkal is egyeztetett programját a mellékelt éves munkatervben beszíneztem. E dokumentumot adtam le az MHTT Elnökségének beszámoló és munkaterv gyanánt. Meg kellet jelölni a március 1-i küldött gyűlésen bennünket képviselők nevét (minden 10 tagra 1 küldött, a szakosztály elnök hivatalból delegált!), így létszámunkat kicsit felfele kerekítve 4 főt improvizatívan jelöltem azt figyelembe véve, hogy minden állománycsoport (civil, katona, főiskolás) lehetőleg képviselve legyen. A nevek természetesen a 15-i találkozásunkkor még igény szerint a munkatervvel együtt fikázhatóak, módosíthatóak.
Áttanulmányozva a munkatervet kérem a szolnoki kollégákat, hogy az előadóként érintettek akivel még nem tudtam egyeztetni (dr. Palik, dr. Szilvássy, Vass Timea) tekintsék előzetes felkérésnek egy pesti előadás megtartására a rájuk vonatkozókat (a dátumok feltételesek).
Kérem továbbá:
- anyagi lehetőségeihez képest az éves tagdíjak mielőbbi befizetését (diák/nyugdíjas 2500 Ft, aktív állomány 5000 Ft);
- az újonnan belépők "Belépési nyilatkozatukat" és Statisztikai adatlapjukat kitöltve adják át nekem. Lényeges a pontos cím, azért, hogy a (tagdíjat fizető) tagoknak pontosan kézbesíteni tudják a Hadtudomány c. folyóiratot;
Tisztelettel köszöntök mindenkit, várva a pénteki találkozást: Óvári Gyula"

Open Skies 2013.02.12. 05:37:46

@zord: A pénteki előadásokon miről lesz szó?

Open Skies 2013.02.12. 07:15:54

@Open Skies: A február 15. pénteki előadásokon.

stonefort 2013.02.12. 08:20:40

@Open Skies: Dr Varga Ferenc ezredes tart beszámolót a kilencvenec évek végén általa tesztelt nyugati típusok tapasztalatairól. (F-16, F/A-18, Mirage 2000-5, Gripen) A másik előadó Liszkai János, témája a prespektívikus katonai teherszállító, amely az Ancsákat válthatná.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.12. 09:26:03

@stonefort: @stonefort: @stonefort: Az előadásnak legalább a hanganyagát nem lehet felvenni és feltenni valahova? Úgy elmennék én, de dolgozó ember hogy a rákba érjen oda 3-kor bárhová is...? :(

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.02.12. 09:33:22

@molnibalage: Pl. szabit vesz ki ... vagy előbb eljön a munkahelyről, ha lehet. :)

stonefort 2013.02.12. 09:54:28

@molnibalage: Visszatérő téma a részedről. Szinte soha nem mész el az események helyszínére, pedig az az igazi (lásd Ostrava, pedig az csak egy ersó volt) Ha érdekel, el kell menni az ilyen helyekre, meg Le Bourget-ba, stb. Ha dolgozó ember vagy, akkor össze tudod spórolni rá a pénzt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.12. 11:37:50

@Open Skies: Pontosan hol lesz az előadás? Milyen hosszú szokott lenni egy ilyen?

stonefort 2013.02.12. 14:02:52

@molnibalage: Ott van feljebb 20 centire.... A két előadás kb. másfél óra, de utána kötetlen beszélgetés még tovább is lehet, ahogy szokott.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.12. 14:07:05

@stonefort: A kommentben található infókkal nem találok meg semmit. Nem vagyok ismerős, azt sem tudom, hogy egyáltalán melyik egyetemet és annak melyik részét takarja a rövidítés.

stonefort 2013.02.12. 14:26:37

@molnibalage: NKE=Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Hungária körút. a volt Zrínyi.

2013.02.12. 16:58:41

Tegyük még hozzá, hogy tényleg kötetlen az egész, ha valaki késve esik be, azt sem szólják meg. A bejutás a kapun is könnyű a civileknek. Kérdésre eligazítanak, merre is a Bólyai terem. Szóval nyugodtan, minél többen.

Johnfighter 2013.02.12. 19:05:23

@molnibalage: jómagam kecskeméti munkahelyemről megyek fel 3-ra előadást tartani. Szerintem egy pestinek (vagy Pest közelében lakónak) is van lehetősége feljutni.

El lehet kéredzkedni ügyet intézni, ha nem engednek, szabadságot vesz ki az ember :)

Annyit azonban pontosítanék stonefort kolléga beharangozóján, hogy nem feltétlenül leváltásról beszélünk, legalábbis ami a HM jelenlegi terveit illeti. A többit majd az előadáson, tessék eljönni. ;)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.12. 19:12:16

@Johnfighter: Megoldottam, ma holnap és holnapután is ráhúzok, így pénteken dobbantok korábban.

stonefort 2013.02.12. 19:17:43

@Johnfighter: Azért írtam azt szó szerint, hogy "válthatná"...

Hpasp 2013.02.12. 19:28:53

Vagyis most pénteken 15:00
maps.google.hu/maps?q=1101+Budapest,+X.+Hung%C3%A1ria+krt.+9-11.,&ie=UTF8&oe=utf-8&client=firefox-a&hnear=1101+Budapest,+X.+ker%C3%BClet,+Hung%C3%A1ria+k%C3%B6r%C3%BAt+9&gl=hu&t=h&z=16

Dr Varga Ferenc ezredes tart beszámolót a kilencvenes évek végén általa tesztelt nyugati típusok tapasztalatairól. (F-16, F/A-18, Mirage 2000-5, Gripen) A másik előadó Liszkai János, témája a prespektívikus katonai teherszállító, amely az Ancsákat válthatná.

A bejutás a kapun is könnyű a civileknek. Kérdésre eligazítanak, merre is a Bólyai terem. Szóval nyugodtan, minél többen.

Igyekszem...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.02.12. 20:09:34

Szerbusztok!
vki tud segíteni, honnan lehet letölteni a
..
- az újonnan belépők "Belépési nyilatkozatukat" és Statisztikai adatlapjukat kitöltve adják át nekem.
..
mert a weblapon nincs fenn

mhtt.eu/legiero_szakosztaly.html

Open Skies 2013.02.12. 20:24:24

@Johnfighter:

"Liszkai János, témája a prespektívikus katonai teherszállító, amely az Ancsákat válthatná. "

Ez mi akar lenni? A "perspektívikus" szót az oroszok szokták használni.

stonefort 2013.02.12. 20:54:07

@Open Skies: Meg a hazai katonai szaknyelv.

stonefort 2013.02.12. 20:55:30

@Hpasp: A térképen pont rossz épület van jelölve, a felette lévő fekvő "H" betű alakú épület a kérdéses tetthely.

Batkaa 2013.02.12. 20:56:22

@Open Skies: gondolom fölvázolja a szükségleteket és azok folyományaként a kellő paramétereket, akár konkrét típusmegjelölés nélkül.

Roppant mód sajnálom, hogy messze vidékről nem lehetek ott. Kérlek, legalább tömör összefoglalót adjatok majd közre!

Open Skies 2013.02.12. 21:06:05

@stonefort: A PAK-FA "lefordíthatatlan" elnevezésével került be ez a szó a katonai köztudatba?

Open Skies 2013.02.12. 21:29:48

@Batkaa: A szervezeten belülről is látja a dolgokat, kap információkat vagy irodalomkutatáson és gyűjtőmunkán alapul az előadás?

Batkaa 2013.02.12. 21:50:13

@Open Skies: fogalmam sincs, csak a beharangozó alapján ezt várnám az előadástól...
jaj, jó lenne meghallgatni.

stonefort 2013.02.12. 22:01:52

@Open Skies: Ez a szó a hazai katonai nyelvezetben sok évtizedes.

Open Skies 2013.02.12. 22:02:41

@Batkaa: Biztos lesz belőle majd egy cikk a HTKA-n :) (ha le lehet írni az elhangzottakat)

Open Skies 2013.02.12. 22:16:41

@stonefort: A Top Gun/ Aranysasban nem emlékszem hogy olvastam volna. De akkor megint tanultam valamit.

2013.02.12. 22:24:37

A PAK-FA-t miért ne lehetne lefordítani? Igen, megfigyeltem, hogy mindenki 20 körömmel görcsölve kapaszkodik a szó szerinti fordításhoz.
Pedig egyszerűen át kell ültetni magyarosan, a szakmai elnevezésekkel. Na ezért most megköveztek, de ez egyszerűen Korszerű Harcászati Vadászgép. Ennyi.
Az amerikaiaknak a szokása, hogy egy teljesen meghatározható fegyverkategóriának hiper szupr nevet adnak, és idehaza a fordításokból meg találgatjuk elsőre, hogy mi is az. MEg kell vizsgálni minden ilyen esetben a feladatot, a szerkezetet, a működési elvet, és máris megkapjuk, hogy az egy már létező fegyverfajta.
Ez is lehetne egyszer egy szakmai vita, megbeszélés tárgya, hogy mit minek nevezzünk. MErt soikan már a netről veszik az angol szakkifejezéseket, amiből szép kis kalamajka adódik időnként.

2013.02.12. 22:27:35

A perspekívikuson már korábban is gondolkodtam, az angolban egyszerűen a Future a megfelelője, ha egy ilyen fegyverprogramról van szó. De a jövőbeli nem hangzik túl jól. Márpedig szerintem a fordításoknál az a lényeg, hogy az frappáns, de legfőkébb magyarul jól hangzó legyen.

Open Skies 2013.02.12. 22:43:29

Ha már nyelvészkedünk: mit jelent a reszursz?
Illetve a reszursz üzemidő?

www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/a_ruszlan_visszater/

zord 2013.02.12. 23:04:00

Elvtársak és bajtársak, sajnos nem lehetek veletek, mert Cavalese térségében a 15. évfordulón gyűjtöm össze a VMAQ-2 katasztrofális látogatásának emlékeit. De lélekben veletek vagyok!

Zord

Allesmor Obranna 2013.02.12. 23:47:59

@Z69: A Front Légierő Perspektivikus Repülő Komplexuma lenne ugye a szó szerinti fordítás, de ez így tényleg hülyén hangzik elsőre. Azonban megvizsgálva az elnevezés környezetét. rájöhetünk, hogy ez bizony még oroszul is pont olyan nagyot mondóan hangzik, mint a jenkik saját programelnevezései. És pont ez a lényege. Ezek a projektnevek a politikusoknak készülnek. A PAK-FA gépet odahaza se illetik a snassz "Korszerű Harcászati Vadászrepülőgép" névvel, holott ez ugye rímelne az egykori ATF-re is.
Aminek megfelelője az orosznál az MFI volt, ami Többfunkciós Vadászrepülőgép-et jelentett.

A PAK-FA az új idők gyermeke, ez nem egyszerű vadászrepülőgép, hanem perspektivikus repülő komplexum. Bizony. Tessék hasra esni. Sajnálom, kedves Z69, de mi más egyebet ebben az esetben nem tudunk enni, mint hogy követjük őket. Itt ugyanis a stílust is bele kell vinni a fordításba. A saját nyakatekertségével együtt.

stonefort 2013.02.13. 07:34:09

@Open Skies: Nagyjavítások közötti üzemidő.

stonefort 2013.02.13. 07:36:03

@Open Skies: Az AS-ban biztosan lesz, de nem erről az eseményről. Varga Ferivel egy sorozat készül, amelynek egyik része teljes egészében a teszteléssel foglalkozik majd. Innen jött az ötlet, hogy javasoljam előadónak a témában.

2013.02.13. 09:29:07

@Allesmor Obranna:
Én értem a logikát, és tudom, hogy a politikusoknak, vagy inkább a népnek kell az ilyen magasztos elnevezés. Magam is le akartam írni. De azért engedjetek meg nekem egy kis nyelvészkedést ismét, kiegészítve egy kis russzkaja termilogijával. A front légierő az nem más , mint a harcászati repülőerők, az angolban pedig a tactical a megfelelője. De lássuk mindezt bővebben kifejtve, szó szerint: A Frontlégierő a katonai légierő hadműveleti seregteste.
Rendeltetése a megszabott feladatok végrehajtása a front, a hadsereg és hadtesthadműveletekben, a HADSZÍNTÉRI légi és légvédelmi hadműveletekben , a tengerideszant, tengerideszant elleni, és légideszant hadműveletekben. A frontközvetlen hadseregközvetlen repülőcssapatokból áll.
ÉS MOST JÖN A LÉNYEG! Egyes Államokban (lásd mondjuk már nálunk és az NATO-ban) a fronrepülőerőknek megfelelő repülőerőket harcászati légierőnbek nevezik! Ami mivel van felszerelve? Harcászati repülőgépekkel. Vagyis a Frontlégierő gépe=harcászati repülőgép. Idézet a Repülési Lexikonból, Akadémiai kiadó 1990. Ez még vasatagon a szovjet (lásd ma is használt orosz) terminológiákkal operált ilyen címszavaknál. Így azért talán belátjátok, hogy eléggé megbízható forrás ebből a szempontból. NEm ragaszkodom mindenáron az igazamhoz, de azért vegyetek figyelembe ilyen dolgokat az orosz megnevezések magyarításához. Egy kicsit visszamehetünk a kályhához.
Még egy példa, de ez már egy kicsit eltér. Mind a mai napig az oroszoknál a dalnaja aviacija, vagyis távolsági repülőerőkhöz tartoznak a Tu-95MSz, Tu-160-as bombázók. Ezt a szervezeti egységet azonban ne nevezzük idehaza távolságinak! Nyugodtan lehet hadászati (nem stratégiai, azt hagyjuk meg meg a szó szerinti fordítóknak) repülőerőknek hívni.

2013.02.13. 09:38:39

A perspekívikus egyik jelentése távlati, innét jön, hogy jövőben rendszerbe állítandó. Magyarul a jelenlegieknél korszerűbb.
Az ATF lett felhozva péládul. Jó az analógia, mert a T-50-es ugye ennek megfelelő generáció, kategória. Az Advenced szót is lehet korszerűnek fordítani, vagy inkább magyarítani ilyen esetekben. Ismét megérkeztünk.
A kompleksz maradjon komplex, hagyjunk meg valóban valamit abból, hogy ez egy nagy előrelépés.
Amúgy nagy szükségét látnám egy ilyen témákkal foglalkozó szakmai nyelvi konferenciának egyszer. Elképesztő zavar van az erőben a sok szó szerinti fordítás miatt.

2013.02.13. 09:54:53

@zord:
EA-6B kábelszakítása, csúnya ügy volt. Sokat olvastam róla, különösen a tárgyalási szakaszról. Hosszan elhúzták.
Az emlékgyűjtés mit jelent pontosan?
Az Easy 1-esből találtak még leszakadt darabokat? VAgy csak megemlékezés?
Ha jól emlékszem, akkor a pilótát nem gondatlanságból elkövetett emberöléséárt, hanem csak azért ítélték el, mert félre akarta vezetni a bíróságot, és megsemmisítette az általuk felvett videofelvételt (tiszthez méltatlan viselkedés). A JAG sorozatban is feldolgozták az ügyet, abban persze ártatlannak hozták ki a repülőszemélyzetet, valami külső okot hoztak fel.
Külön kiemelték, hogy nagy harcra készültek a szerbek ellen. Azért gyakoroltak a "leendő harcterülethez" hasonló völgyekben alacsonyan, hogy elkerüljék majd az ellenséges légvédelmet. A film végén be is indul a hadművelet, és persze győztesen, veszteség nélkül jönnek vissza. Mosolyog mindenki, vége.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.13. 13:39:55

Egyáltalán miért repült alacsonyan egy Prowler? Egy SOJ gépnek mi a haszna úgy, hogy szinte mindent kitakar a terep...?

stonefort 2013.02.13. 14:04:36

@molnibalage: Komolyan magyarázni kell??? Ingress/egress útvonal rejtve marad, ha pucolni kell akkor is jól jön a mélyrep, pop-up jamming,stb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.13. 14:19:19

@stonefort: A SOJ gép alapvetően két módon operál. Vagy repül együtt a kötelékkel vagy őrjáratozik a front saját oldalán. Ebből az egyik esetben semmi értelme az alacsonyan repkedésnek, de éjszaka TFR hiányában meg a Prowler nem repked alacsonyan.

Élesben volt már erre az alacsonyan repkedésre példa valaha? Még az EF-111-től sem láttam ilyet túl gyakran említve.

2013.02.13. 14:50:21

Elnézést, nem akarok személyeskedni, és megbántani senkit. De tényleg ennyire újdonság ez a 98-as eset? Zengett tőle a sajtó, itt volt a közelünkben. Na ilyenkor gondolkodom el, ha egy 15 éves esemény sincs bent a köztudatban, akkor mi lehet a régebbiekkel.
Amennyiben a terep lehetővé teszi a rejtett behatolást, akkor minek elektronikai zavarás a korai szakaszban. Az más kérdés, hogy utána már a célkörzetben a csapásmérő kötelék oltalmazása érdekében más profilra váltanak. Amúgy a század EA-6B gépei akkoriban a boszniai műveletekben vettek részt, be is repültek. Olaszországban a lehetséges célterületnek megfelelő hegyes-völgyes terepen gyakorlatooztak. Akkoriban pedig már a láthatáron volt az újabb művelet. Koszovó hegyeit szintén nézegették a bevetést tervezők. Maga az esemény amúgy megérne egy újabb nagy cikket, mert pár érdekes dolgot felhoztak a személyzet védelére, igaz ellenük még több szólt. A kábel pedig nem egy átlagos sífelvonó volt, hanem azt hiszem 80-100 m magasan volt. Ez vitte fel a kabint, amiben 20-an zuhantak le a mélybe.
Volt ott a védekezésben midenről szó, nem volt a térképen, nem volt jó a rádiómagasságmérő, optikai csalódás, stb. De végül is ha nem is nagyon durván, de a személyzetre verték a dolgot. Igazságot nem az én dolgom tenni, nagyon bonyolult vizsgálat volt.

2013.02.13. 14:58:10

Az EF-111-es személyzetének éjszakai mélyrepülési gyakorlata pedig igazán jól jött 1991 január 17-én. Hiába szórták a csalit, az mentette meg őket a lelövéstől, hogy földközeli magasságra süllyedtek az üldöző Mirage F1EQ elől. Olyan ütemben és olyan mértékben, hogy az iraki már nem tudta felrántani, és kissé feltúrta a sivatagot. Igazolt légigyőzelemnek fogadták el.
Szerintem a 86-os líbiai akciónál is együtt hatoltak be a szárazföldre alacsonyan. Ne felejtsük el, hogy először délre repültek, majd észak felé fordulva csaptak le a célokra az F-111F-ek. Én mintha úgy emlékeznék, hogy mögöttük említette volna egy pilóta. Szóval logikus, hogy akkor ők is lementek alacsonyra, majd felugrottak Tripoli előtt, míg a többiek lent maradtak.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.02.13. 15:35:44

@molnibalage: Ezek a gépek nem csak zavarnak, HARM shooterek is, kismagasságú felderítést is végeznek, stb. Ezekhez is kellhet a kismagasságú gyakorlat, részben a Stonefort által írt okok miatt. Élesben? Tenger felettiről olvastam, a Desert Storm idején hajókat kerestek, csekkoltak.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2013.02.13. 15:37:35

@Z69: Igazad van, megérne egy komoly cikket. Alapos kutatómunka után. Értsd: nem a netről összecopyzott anyagokkal.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.13. 15:43:05

@Z69: Az egész AF alatt 4000 méteres alsó határ volt...

Az EDC alatt meg tudtommal az EF-111 gépek nem repültek be, kint a tenger felett járőröztek.

Hpasp 2013.02.13. 17:26:20

@Z69: "Szerintem a 86-os líbiai akciónál is együtt hatoltak be a szárazföldre alacsonyan. Ne felejtsük el, hogy először délre repültek, majd észak felé fordulva csaptak le a célokra az F-111F-ek. Én mintha úgy emlékeznék, hogy mögöttük említette volna egy pilóta. Szóval logikus, hogy akkor ők is lementek alacsonyra, majd felugrottak Tripoli előtt, míg a többiek lent maradtak"

Negatív, az EF111 és a NAVY EA6B a tenger felől zavart.

sites.google.com/site/samsimulator1972/home

2013.02.13. 17:42:56

Ok, akkor a líbiai ügyben rosszul emlékeztem.
Viszont az olaszországi esetnél egyértelműen feladatból repültek a völgyben. Az más kérdés, hogy tényleg túl alacsonyra mentek. A vádlottak védői fel is hozták, hogy a balkáni harci bevetésekre készültek így. Ezt a sajtóban is kihangsúlyozták akkor. NEm hinném, hogy ha ez nem lett volna igaz, akkor megúszta volna a pilóta és a navigátor pár hónapos börtönnel. Ráadásul mint már írtam, az ítéletet inkább a félrevezetésért és a felvétel eltűntetéséért kapták. A letöltendőt is szerintem inkább csak azért szabták ki, mert az olaszok nagyon kemény bűntetést követeltek, amit megértek.
Az AF esetében valóban volt magassági határ, de a DF esetében nem. Márpedig én a boszniai bevetésről beszéltem inkább. Az évszám 1988! 3 évvel voltunk csak túl a DF-en. A boszniai szerbekre folyamatosan nyomást kellett akkor még gyakorolni, bármikor szükséges lehetett újabb csapűásmérés. A VMAQ-2 többször volt Aviano-ba vezényelve korábban is. Az pedig, hogy az AF alatt 4000 alá nem mehettek, nem jelenti azt, hogy nem is készültek más módszerekkel. A légierő vezetői lobbiztak az AF alatt is, hogy engedélyezzék nekik a földtúrást. Pol. döntés volt, hogy erre nem került sor. Pár hónappal később, 1988-ban amúgy megrendeztek egy erődemonstrációt az Adria felett, mert Koszovóban már helyzet volt.
Szóval az EA-6B nem véletlenül volt ott.

zord 2013.02.13. 18:27:34

@molnibalage:

Sok mindenre gyakorolnak, ami egy éles műveletben nem feltétlenül jön be. Most úgy tudjuk, nem volt alacsony csapásmérés az AF alatt. Persze kivételek, CAOC-unit "félreértések" voltak, sorolhatnám a különböző eseteket (A-10, F-14 A-FAC, stb.) Szerb oldalról is van olyan állítás, miszerint egy Belgrád környéki Nyeva harci TÁS-t terepkövető támadás lepett meg (én ezt inkább mással magyarázom, de mindegy...)

Namármost azt, hogy a Prowler-Growler milyen taktikát követ, és milyen közegben, azt mi nagyon nem tudjuk, legfeljebb sejtjük. A Stand-off Jamming ugyanis megint egy kissé marketingízű terminus. Mi ellen, milyen céllal? Biztos lehetsz abban, hogy az AF alatt voltak ők stand-in helyzetben is, noha a "célok" többsége ezt nem feltétlenül indokolta volna. De ott volt a TPS-70-es, amihez eléggé közel kell menni a klasszik SOJ feladat betöltéséhez (ULSA antenna). Na ezekre az őrjáratozási légterekbe lehet, hogy lo ingress a célszerű, célkörzetben popup arra az egy perces intervallumra, amíg a az oltalmazandó kötelék a zónában van.
Szóval úgy vélem, nem volt fölösleges földközeli repülésre gyúrniuk a VMAQ-2-eseknek 1998-ban, ugyanakkor, amikor a belgrádi amerikai katonai attasé állandóan azzal ostromolta Szmiljanics tábornokot, hogy mikor érkeznek az Sz-300-asok (lásd fönn). Mert hát egy háromszázashoz, illetve annak rl hátteréhez is közel kell menni a SOJ-nak, annyira, hogy stand-off már nem is igaz.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.13. 18:47:08

@Z69: Mi az a DF? A kronológiát nem értem, hogyan jön ide 1988...? 1998-ban meg kétlem, hogy pont az AF-ra gyúrtak volna, ennyire előre sajnos még senki nem látott előre egyetlen balhét sem.

Ha tényleg eltüntettek vagy eltüntetni próbáltak tényeket, azt tényeg súlyosabb bűn, mint talán maga a mulasztás. Viszont amennyire emlékeszem, azért nem csak a pilóta hibája volt. A térképen ugyanis nem volt rajta az objektum még évekkel később is majdnem nekiment egy gép, mert annak a térképén sem szerepelt...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.02.13. 18:49:38

@zord: Nem azt mondtam, hogy felesleges, csak nemigen értettem. Ha EF-111-gyel repülnek, akkor ok, mert elvben annak volt TFR-je. Mondjuk az megintcsak elég homályos, hogy egy TFR milyen körülmények között marad üzemképes. Értsd a saját ECM zavarja -e stb.

A terepkövető meglepetésnél BGM-109-re tippelsz?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.02.13. 20:07:02

köszönöm a linket. láttam csak mégsem találtam :) érdekes a vita a zavarógépek mélyrepüléséről ..
EF-111 Ravent láttam még élőben (csak már az nem ugrik be, hogy hol), de úgy emlékszem, hogy beszéltünk akkor a személyzet vmely tagjával és ott azt mondták, hogy gyakorolják a mélyrepülést együtt a Varkokkal.. Végül is így volt anno logikus..

Hpasp 2013.02.13. 20:24:36

@zord: Azért egyszer érdemes lenne a publikus forrásokból ...
www.myaoc.org/eweb/images/aoc_images/store/EW_Book.jpg

www.myaoc.org/eweb/images/aoc_images/store/store_historyvol3_200.gif

kivesézni a rádióelektronikai harc módszereit, mer sokan úgy gondolják hogy elég megnyomni az ECM-ON gombot, és a SAM veszély már meg is oldódott.

Pedig a zavarási módszerek változatosak, és ami jó eséllyel működik egy adott komplexummal az egy másik rávezetését
megkönnyítheti...

... pár publikus módszer:

Denial Jamming:
- Barrage Noise Jamming
- Spot Noise Jamming
- Swept Spot Noise Jamming
- Cover Pulse Noise Jamming
- Modulated Noise Jamming

Deceptive Jamming:
- False Target Jamming
- Range Deception Jamming (Range Gate Pull Off)
- Angle Deception Jamming (Inverse Amplitude Modulation, Inverse Gain Jamming, Swept Square Wave
- Velocity Deception Jamming (Velocity Gate Pull Off, Doppler Noise, Narrow-band Doppler Noise, Doppler False Targets)
- Mono-pulse Deception Jamming (Cross Polarization Jamming, Cross Eye Jamming)

zord 2013.02.13. 20:31:44

@molnibalage:

1998-ban nagyon is gyúrtak már Szerbia ellen. Konkrétan a NATO augusztusban demonstrációs repülést tartott a Balkán felett, ment a felderítés, stb. És a szerbek is nagyon jól tudták ezt.

Zord

Alabama Man 2013.02.14. 02:44:38

@molnibalage: az 1988 elírás lehet, az 1998. A DF pedig az 1995-ös Operation Deliberate Force.
www.globalsecurity.org/military/ops/deliberate_force.htm
Egyébként Bosznia felett folyamatos volt a NATO jelenlét, a VMAQ-2 pl. két túrán is volt 96 és 97-ben
planken.org/balkans/sfor/operation-joint-guard/air-operations

2013.02.14. 11:28:13

Először is elnézést kérek az elgépelésért, valóban 1998-at akartam írni, és pár betűt is tévesztettem.
A többit pedig megválaszolták helyettem. Köszönöm!
Talán még annyit kiegészítésként, hogy 1996 óta mentek a fegyveres harcok Koszovóban az albánok és a "jugoszláv" rendőrség valamint a hadsereg között, 1997-től pedig már a nyugati diplomácia tagjai foglalkoztak az üggyel. Igazán 1998-ban lángolt fel a harc. Az elején még csak burkoltan, de később egyre nyíltabban kilátásásba helyezték a légicsapásokat. Az AF nem pattant ki csak úgy a semmiből, nagyon hosszú folyamat kulminálódása volt. Szóval egy tengerészgyalogos elektronikai harci század nem véletlenül volt Avianoban 1998 februárjában.
Az viszont figyelemre méltó, hogy ZG bejelentése a holnapi programjáról milyen szép kis kommentelést generált.

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 09:02:23

@Open Skies:

is-is. jómagam is MH-s alkalmazott vagyok

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 09:05:18

@Open Skies:

Még nem tudom, hogy lesz-e cikk belőle. Szeretnék, de hivatalosan kerülnöm kéne a HM-es és MH-s témákkal kapcsolatos megnyilvánulást. Pont az előbb említett ok miatt.

Puhatolózás folyik, ha lesz lehetőség, természetesen születik belőle írás. :)

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 09:07:26

@Z69:

Igen, már korábban személyesen is egyeztettünk ilyenről. Veled is, Stonefort kollégával is. Szükség lenne ilyenre, akár az MHTT keretében is meg lehetne ejteni. Délután javasolni is fogom.

Open Skies 2013.02.15. 18:35:19

Valaki röviden össze tudná foglalni a ma elhangzott előadásokat?

stonefort 2013.02.15. 19:48:33

@Open Skies: Dr Varga Ferenc ezredes beszámolt a nyugati gépek tesztelési tapasztalatairól. A legtöbb lehetőség az USA-ban volt, HUD video felvételeket is mutatott a repüléseiről, különös tekintettel az extrém helyzetekre (sebesség elvesztése, dugóhúzó)
A másik előadás a tehergépekről szólt, érdekes adalékokkal, amelyeket eddig nem tudtam. Érdekes elképezelések körvonalazódnak, hamarosan.

stonefort 2013.02.15. 21:17:50

Na ez tényleg rövid lett, nyilván nem elégít ki. Időt kérek. Az AS-ban elkezdtem egy új sorozatot, amelyben pilóták töréneteit vesszük sorra. Az első Varga Feri, több részben. Kissé más stílusban írom, mint a névrokona, Varga "Tömör", azaz nem a piálás a No.1 téma. Ebben a sorozatban lesz részletesen szó a tesztelésről. (is)

Open Skies 2013.02.15. 21:56:51

@stonefort: Köszönöm szépen. A teherszállítókról esetleg lehetne még egy kicsit bővebben?

stonefort 2013.02.15. 22:02:38

@Open Skies: Ezt Phoeinx kollégára bízom, mivel Ő volt az előadó.

Pheonix_HTKA.hu 2013.02.15. 22:05:49

@Open Skies:

Egyelőre a század részéről nem feltétlenül szeretnék azt, hogy nyilvánosságra kerüljenek (értsd felkerüljenek a netre) az ott elmondott dolgok. A héten egyeztetek velük, próbálunk közös nevezőre jutni.

Phoenix_HTKA.hu 2013.02.15. 22:13:57

De nagyon szeretnék belőle cikket rittyenteni. Jó lenne, ha azelőtt kapna publicitást a dolog, mielőtt pl az indexes kollégák "szakszerű" írást publikálnának a témában...

2013.02.15. 23:30:16

@Phoenix_HTKA.hu:
Jó volt a mai előadás. Különösen a kritikák kivédése. Ott még több használható új infót mondtál.

Batkaa 2013.02.16. 00:22:47

@Z69:
Persze, tekerjed csak, így is sárgulunk erősen, akik nem lehettünk ott... :))

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.02.16. 19:33:10

Ami az előadásokat illeti a kritikák kivédése, azon alapult, hogy az előadó nem használhatott bizonyos információkat fel, valamint magában az előadásban sem lehetett teljes vertikumában végigjárni a kérdést (itt repülőgépek, bekerülési és üzemeltetési költsége, vmint a döntéshozók és a politika döntési hátterének feltérképezése és Molnibalage helyesen mutatott rá, a döntéselőkészítés során hiányzik, hogy egyáltalán milyen feladatokat prognosztizálnak hazánkban a katonai szállítógépeknek.
A biztos, szvsz, hogy a HM-nek (és talán mondjuk ki, hogy Magyarországnak legalább
legalább 20-30 év ne volt olyan beszerzése mikor egy tényleges igényre adott volna választ, helyette fegyverrendszereket, egyéb berendezéseket, harceszközöket stb. vásároltunk, általában komplexitás és kompatibilizás nélkül, majd megpróbáltuk azt belekerőszakolni valahova.
Varga Ferenc ezredes úr előadása inkább élménybeszámoló volt, és kis színesek amit eddig nem hallottunk (bár nagyon komoly dokumentumokat is láthattunk) gyakorlatilag konkluzió az volt, hogy 3 pilóta és egy tucat műszaki mérnők erősen limitált idő alatt tesztelt (képességeiknek és a gyártóknak a korlátaival) 4 repülőgépet és próbálta jelentésben is leírni, hogy melyik harcászati repülőgép is lenne jó hazánk számára megfelelő, de gyakorlatilag a döntéshozók végül le sem szarták az egészet.. (és az egészet akkor hajtották végre, amikor itt volt egy MiG-29 amely megfelelő volt arra a feladatra amely a körkörös védelem esetén szükség volt, vmint még ehhez a típushoz sem rakott a HM ( és a politika vmint talán a szakma sem) megfelelő support, modernizációs elképzeléseket sem anyagi és egyéb eszközöket.

zord 2013.04.05. 15:42:47

Kedves Elvtársak!

Jövő hét csütörtökén Repüléstudományi Konferencia Szolnokon! A fő téma az UAV-ok, de van persze más is!

www.szrfk.hu/rtk/doc/RTK_2013_program.pdf

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2013.04.09. 16:41:29

Sajnos az a csütörtök nem szerencsés számomra, pedig már kinéztem néhány témát ami érdekelne. A fő téma az UAV kicsit "merjünk álmodni" kategória, mikor gyakorlatilag nincs helikopterünk, lehetne a Griffekről sok mindent tartani, hol a szállítórepcsi flottánk, erre beszéljünk az UAV-okról. Igen ez a jövő-jövője... Na előre ne fanyalogjak, meg sajnos még az is lehet, hogy nem tudok ott lenni :-(

zord 2013.04.09. 16:46:28

@Kelepisti:

Sajnos lehet, hogy előbb terjednek el az UAV-ok a magyar haderőben, mint hogy a függőben lévő ember vezette technikák ügye (heli, szállító) rendeződne...

Zord

zord 2013.04.11. 06:26:32

MÉG EGYSZER, UTOLJÁRA! MA 9-től SZOLNOKON KONFERENCIA!

www.szrfk.hu/rtk/doc/RTK_2013_program.pdf

Zord

Open Skies 2013.05.25. 11:11:28

Milyen volt a tegnapi összejövetel?

2013.05.29. 10:56:35

@Open Skies:
Az első előadást a szolnoki bázis pk. helyettese tartotta a magyar helikopteresek afganisztáni munkájáról.
Érdekes előadás volt, elsősorban az emberi kapcsolatok, az ottani kúltúrális közeg volt központba állítva, hiszen ez nagyban befolyásolta a tevékenységüket. Nem tekinthető túlzásnak, hogy valóban nagyszerű munkát végeztek kint a katonáink szakmailag, és emberileg egyaránt. Ez a helyiekkel való viszonyukat megfelelő irányba terelte, kivívták a megbecsülésüket.
Afganisztánban a pilóták számára nagy kihívás a "Brownout", vagyis a le és felszállás közben felkavart por és homok, amely miatt nem látni a talajt. Láthattunk pár videót ilyen helyzetekben történt balesetekről. A kiképzés során megpróbálnak felkészülni a hasonló események elkerülésére, a biztonságos le, és felszállásokra.
A másik előadás az iraki légierő két bázisáról, és az ott 2004-ben fellelt gépekről, illetve egyéb eszközökről szólt, fényképekkel szemléltetve.

zord 2013.06.19. 22:22:02

Sziasztok! Pénteken ismét MHTT légierő szekcióülés:

2013. 06. 21-én (pénteken), 15:30-kor
az NKE ,A' épület Bolyai-termében (a szokott helyen!) lesz.
Témák:
1. Repülőgépeink fegyverzete,
Előadó: Dr. Szilvássy László okl. mérnök alezredes, egyetemi docens (tagtársunk)
2. Egyéb
2.1. HADTUDOMÁNY c. MTA/MHTT folyóirathoz szerkesztő bizottsági tag (katonai repüléstudomány) delegálása (Téma felvezető: Óvári Gyula);
2.2. Igény szerint "a rongáltak-e rakétát a magyar repülőműszakiak Asztrahányban" c. polémiához utolsó hozzászólások és a vita lezárása.
Remélve, hogy minél nagyobb számban el tudtok jönni, mindenkit üdvözöl: Óvári Gyula

zord 2013.06.21. 08:35:09

@zord:

Utolsó figyelmeztetés! Remélem jöttök!

Zord

Open Skies 2013.09.15. 10:52:55

Mikor lesz a következő összejövetel? Ha jól emlékszem, most Kővári Laci MAKS-os és párizsi élményei lennének a téma.

JohnTerry 2013.09.15. 12:45:36

@Open Skies: Plusz még további kettő, nyugat-európai repülőnapról szóló beszámoló, ha jól hallottam! :)

Open Skies 2013.09.15. 12:54:15

@JohnTerry: Melyik az a kettő? Laci Zeltwegben, Aranyosgyéresen, Kecskeméten, Radomban és Sziácson járt még, de ebből csak Zeltweg Nyugat-Európa.

Vagy ezeket te tartod? Akkor gondolom az egyik Nordholz. Mi a másik?

JohnTerry 2013.09.15. 13:39:57

Bocsi, rosszul fogalmaztam! Igaz csak fél füllel hallottam, de nekem az dereng, hogy a RIAT-ról és Le Bourget-ról tart előadást másik két szakújságíró! Igyekszem lepontosítani az illetékesekkel.

Open Skies 2013.09.17. 19:24:36

Következő összejövetel:

2013. 09. 27. 15:30
NKE Bolyai terem (a szokott helyen)

Előadások:
A MAKSZ 2013 és Le Bourget 2013 újdonságai

Előadók:
Kővári László és Zord Gábor

Open Skies 2013.09.17. 19:27:08

És ha már ott vagytok ne siessetek haza mert ezen a napon több érdekes előadás is lesz még az Egyetemen, igaz más témában:

Kutatók éjszakája a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen (Budapest)

Időpont:2013.09.27. péntek

www.kutatokejszakaja.hu/2013/esemenynaptar/index.php?menu_id=4&hely=173

zord 2013.09.18. 09:22:56

@Open Skies:

Bizony! Részvétel kötelező!

Terveink szerint Lacié a repülő, enyém a légvédelmi rész, természetesen egymást kiegészítve.

Mindenkit szeretettel várunk, olyanokat is, akik fontolgatják a belépést, és kíváncsiak, mit is kaphatnak, ha eljönnek!

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2013.09.18. 10:47:47

@zord: A címek alapján én nem látok egyetlen olyan előadást sem, ami repülős vagy légvédelmis. Melyikekre gondolsz?

Liverbird 2013.09.18. 12:40:38

@molnibalage:

Open Skies 2013.09.17. 19:24:36

Következő összejövetel:

2013. 09. 27. 15:30
NKE Bolyai terem (a szokott helyen)

Előadások:
A MAKSZ 2013 és Le Bourget 2013 újdonságai

Előadók:
Kővári László és Zord Gábor

zord 2013.10.16. 12:33:03

Tisztelt Tagtársaim!

Október 25-i rendezvényünk - a terem konferenciára történő lefoglalása miatt (1 héttel később pedig halottak napja) - 2 hetet csúszik, így
november 8-án pénteken, 15:30-kor a szokott helyen
(NKE A-épület, 8. e. Bolyai terem)
találkozunk. Programunk:

2013. 11. 08.

- Airbus vs Boeing

- Csehszlovák – magyar repülőkapcsolatok

Kővári László

Takács Miklós

Tisztelettel: Óvári Gyula

Liverbird 2013.10.16. 13:01:50

@zord: Egy napon a 21-es konferenciával.

stonefort 2013.10.16. 13:30:38

@Liverbird: No problem, a 21-es konferencia a tervek szerint 13 óráig tart, van idő ebédre, aztán irány a Hungária körút.

zord 2013.10.16. 16:16:09

@stonefort: @Liverbird:

Ha november 8, akkor repülési infúzió!

Zord

Liverbird 2013.10.16. 17:44:02

@zord: Sajnos nem vagyok a tűz közelében, pedig mindkettő érdekelne...

zord 2013.10.17. 10:52:46

@Liverbird:

Ahogy az igazi magyar főnök mondaná, "Oldd meg!"
:-)

Bármikor lehet csatlakozni, örömmel látunk, látnak.

Zord

Open Skies 2014.01.17. 22:59:34

@Zord: 2014-ben az MHTT összejöveteleken esetleg lehetne téma a szlovén légtérvédelem és a légiirányítás kérdései, törvényi háttere, amit JohnTerry is feszegetett:

legiero.blog.hu/2014/01/17/keszi_szlovenia_felett/fullcommentlist/1#c21446153

Illetve - összehasonlításképpen - hogy a Magyarország felett elfogott utasszállító gépek esetén hogyan történik ugyanez.

zord 2014.03.16. 15:58:06

"Tisztelt Tagtársaim!
A két soron következő, 2014. 03. 21-i szakosztály-, illetve áprilisi konferencia rendezvényeinkről, a tagdíj befizetés lehetőségeiről a mellékletben leírtakban tájékoztatlak Benneteket.
Üdvözlettel: Óvári Gyula"

2013. 03. 21.

15:30

NKE ,A’ ép.

Bolyai terem

Milyen helikopterek jöhetnek számításba a MH

közelgő fegyverzetváltásakor? (35’-40’)

- Mi-8 helyett esetleg Mi-8? (ha marad idő, 20’-25’!)

- A légi jog polgári és katonai sajátosságai (35’-40’)

Zord Gábor

Dr. Óvári Gyula

Dr. Tóth Alexandra

Mivel én is előadok, ezért én is szeretettel várlak titeket!

Zord

zord 2014.03.28. 17:56:07

Tisztelt Kollégák!
Az alábbiakban továbbítom Dr. Szilvássy László alez. úr levelét saját MHTT-s névjegyzékem alapján, elnézést, ha valaki másik forrásból is megkapta már. Üdv: Óvári Gyula
Tisztelt Kollégák, Érdeklődők!

Összeállítottuk a Repüléstudományi Konferencia 2014 rendezvényünk program tervezetét, melyet a www.szrfk.hu honlapon elérhetnek, vagy megtekinthetik a következő hivatkozás segítségével

www.szrfk.hu/konferencia/RepTudKonf_2014_program.pdf

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Tisztelettel a szervezők nevében
Szilvássy László

zord 2014.12.05. 14:33:49

Jövő pénteken lesz az idei utolsó MHTT légierő szekciótalálkozó!

Zord

zord 2014.12.05. 14:34:31

2014. december 11. (csütörtök)

17.00 órakor kezdődik a Mindenki Hadtudománya Szabadegyetem, melynek témája a katonai repülőgépek összehasonlítása mérnöki szemmel. Előadó: Kavas László mérnök alezredes.
Honvéd Kulturális Központ

Gobelin terem,

1143 Budapest, Stefánia út 34-36.

Open Skies 2015.02.20. 22:12:13

Milyen volt a mai MHTT Légierő szakosztály összejövetel?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.02.21. 09:57:36

Sziasztok!
Az MHTT szakosztály összejövetelen kaptunk egy kis előadás a légi ágyúnaszádoknak nevezett, gunship repülőgépekről, aminek a C-130-as változatait ismeri inkább a nagyérdemű. Az előadás szerintem ismert terjesztőnek jó volt, tisztelet érte a nagyon idős eladónak. Igaz több adata amit bemutatott már nem időszerű, több változat már 10 éve nem repül, de a téma iránt érdeklődőknek jó kezdőpont. Aztán Stonefort barátunk mutatta be sok képpel illusztrálva Ferihegy katonai szerepét és az idelátogató katonai célra használt repülőgépeket. Mindegyikhez szinte volt személyes emléke, vagy olyan különlegesség is hozzáfűzve részletfotóval illusztrálva, amellyel nagyon jóvá és kicsit személyessé is tette az előadást. Sok gépnél amelyet bemutatott jó volt emlékezni, hogy ennek is voltam már a fedélzetén :-)...
Egyet sajnáltam, az alacsony részvétel. Azt hittem hogy kb. 20-an leszünk, de egy focicsapatot sem tettünk volna ki. Ennél jóval több a tagok száma és az előadások sem voltak annyira műszakiak vagy jogi témák, amelyek elriasztották volna a tagságot. Szóval nem tudom mi volt a probléma..

zord 2015.04.09. 19:47:09

Ma ismét sor került Szolnokon a szokásos repüléstudományi konferenciára. Többek között elgondolkodtató légierő-elméleti, uav, ew és biztonságpolitikai tárgykörű előadásokat hallhattunk.

Köszönet a szervezőknek!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.09. 21:00:36

@zord: Ugyanakkor érezhető volt, hogy egyetlen előadás szólt gyakorlatilag a magyar katonai repülés jelen-jövő kérdéséről és abban is inkább semmi konkrétum, kivéve, hogy a légierő doktrína kialakításra került, benne a légierő szerepe stb. Konkrét adatok, típusok, számok semmi.
Viszont az előadók mindenféle elméleti kutatómunkával foglalkoztak, a katonai és polgári repülés terén. Volt meglepő előadás, pld
közúti és légi kombinált fuvarozás közötti választás a földrajzi elhelyezkedés és az átfutás idő függvényében. Ez olyan kakukktojás volt, mint apáca a kuplerájban. De a légiforgalmi irányítói munkaterhelés meghatározásának támogatása archiv-radaradat manipuáló és megjelenítő funkciókkal előadáson is azon gondolkoztam, hogy a magyar falusi reptereken nevelkedő polgári és katonai repirányítók képzésére is szánt program, amelynek még csak kutatása folyik, mennyre felesleges humán erőforrás és pénz (TÁMOP) köt le, mikor a nagyforgalmu NATO katonai bázisok, és a sokkal nagyobb forgalmu EU, vagy USA repterek polgári irányítóinak képzésére valamit biztosan használnak, amit csak meg kell venni. Amit már egyszer kifejlesztettek azt kutatni iszonyú felesleges, még akkor is ha magyar szellemi termék. Igy nézve, lehetne kutatni, hogyan lehet olyan eszköz kitalálni amely a levegőbe emelkedik. Doktorandusz ebből is lehet valaki s TÁMOP pénzt meg erre is ki lehet dobni.
A MASAT műhold és utódairól az előadás viszont zseniális volt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.04.11. 20:31:05

A Repülőkonferencia fontosságát jelzi, hogy a Magyar Honvédség központi portálján a www.honvedelem.hu -n egy szó, egy kép sem került fel a konferenciáról..
Ez jelenleg a magyar valóság?

zord 2015.04.16. 08:31:05

@Open Skies:

Köszönjük, nagyon jó kis rendezvény volt!

Zord

zord 2015.09.23. 08:35:13

Pénteken ülésezik a légierő-szakosztály

2015. 09. 25.
15:30

- A magyar katonai repülőipar fellegvára: a Pest-vidéki Repülőgépgyár és a DRRT története egy ott dolgozó és a management szemszögéből (50')

- A Corvus Corone ügy, avagy egy tragikus repülő-esemény kivizsgálásának sajátosságai és következ-ményei egy érintett szemével (45’)

Kővári László,

Kocsis László

Koncz Imre

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.09.29. 16:46:03

@zord: Nem került fel összefoglaló a sok esemény miatt, ezért pótolom. Kővári Laci ismét kitett magáért és bemutatta a Pestvidéki/DDRT történetét, és Kocsis László nyugalmazott ezredes úr is hozzátett némi információmorzsákat az előadáshoz a menedzsment és a még felsőbb szintek hozzáállásáról, a rendszerváltástól kb. 2006-ig terjedő időszakhoz. Több dolog homályban maradt, elsősorban mert még történelmi távlatban közeliek az események, és több titkosított és minősített dolog is van benne. Az biztos, hogy az állandó katonai repülőgép javítás mellett létezett/létezik? egy koncepció, amelyről keveset beszélnek, a harctéri sérülések/javítások, alakulatnál illetve erre kijelölt HM hadrendi résznél történő javításáról, esetleg tábori körülmények között. Ez tartotta fenn a Kecskeméti üzemet, amely jelenleg egyedüli repülőeszköz javító bázisa hazánknak. A másik előadásra, amely szintén érdekes lett volna, végül nem maradt idő, mivel több tagtársnak menni kellett, ezért elhalasztásra került az előadás, amelyre reméljük többen jönnek el, mint az elsőre, ahol kb. egy tucat érdeklődő jelent meg.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.10.16. 19:45:33

Ma volt a Légierő szekció újabb összejövetele. Dr. Varga László ezredes úr (volt moszkvai katonai attasé)
- Az Oroszországi Föderáció haderejének átalakítása és fejlesztése az utóbbi években előadása ismertette az orosz haderő jelenlegi hadrendjét, és a haderő átalakítás szakaszait. Sajnos kevés volt benne kicsit a légierős rész, de így is sok-sok adattal érdekes előadás volt. A másodikat szerény személyem tartotta a XH558 Vulcanról az utolsó működő denevér-szárnyú bombázó repülőgépről. A végén láthattunk a repülőtéri tüzolókről két rövidfilmet. Az egyikben fél perc alatt odaért a tüzoltóság egy TNT repülőgép leszállásakor amely fél főtutóval landolt. A másik egy kínai reptéren, ami kb. akkora mint Ferihegyy az állóhelyen lévő gép gyulladt ki, amiről lemenekültek az utasok, ott volt ugyan mellett másik gép is, azt sem vontatták el, és akkor érkeztek oda a tüzoltók (modern járműveikkel), amikor már a törzskeret is megroppant a hőtől..
Az előadásokat végre többen hallgatták, az egyik hosszú asztalnál nem maradt üres hely...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.10.16. 21:13:05

Hát az én előadásom nem volt nagy szám...
de az orosz előadás érdekes volt..

zord 2015.10.17. 08:19:54

@Kelepisti:

Sajnos hétig melóztam az orosz drón török lelövésén meg az orosz géppuskás iráni lőszeres amerikai tankon.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.10.17. 16:12:18

@zord: Igy írja felül a valóságos terveket az igazi háború :-).. én ,hogy én mondtam-e vagy Clausewitz lényegtelen..

zord 2015.11.17. 08:17:45

2015. 11. 20. 15:30 NKE Bolyai-terem

Koncz Imre

- A Corvus Corone ügy, avagy egy tragikus repülőesemény kivizsgálásának sajátosságai és következményei egy érintett szemével (45’)

Kővári László

- Negatív tendenciák a közforgalmi repülésben műszaki, humán és adminisztratív területen (45’)

Zord

zord 2015.11.23. 20:31:45

Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2015.11.21. 21:43:01
A Hadtudtományi Társaság tegnapi összejövetelén két témáról volt szó. Elöször a Corvus Corona itthoni és Osztrák balesetéről, előbbi kivizsgálásának anomáliájáról Koncz Imre előadásában. A második előadás a polgári légiközlekedés humán faktor tendenciájának alakulásáról szólt Kővári Lacitól. Mindkét előadás, bár nem katonai jellegű de, nagyon tanulságos és néha megdöbbentő volt. A létszám kb. az előzőekkel egyező volt. Ami még kiemelendő, hogy a Bolyaira a bejutás már a komolyabb őrzés-védelem mellett történt, pld. a kevlársisakos gépkarabélyos őrjáratnak köszönhetően az parkoló autók tulajdonosai jóval biztonságban érezték járműveiket.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2015.12.12. 09:00:09

Sziasztok!
Ebben az évben tegnap volt az utolsó szakosztály összejövetel. Az előadás változott, mert az előzetesen tervezett előadó nem tudott eljönni, így tartaléktémaként a VTOL/STOL légijárművekről tartott Óvári Professzor úr kiváló előadást. Az előadás elsősorban az amerikai, brit, francia és szovjet VTOL/STOL repülőgépek fejlődését mutatta be.

Az előadás vége egyben egy hároméves ciklus végét is jelentette, a következő évben új három éves szakasz kezdődik a Hadtudományi Társaság Légierő Szekcióban.

A tagság félszáz fő - benne a fiatal és idősebb katonai repüléssel foglalkozó aktív, vagy volt katona, polgári repüléssel foglalkozó illetve nyugállományú honfitársunk valamint a katonai repülés iránt érdeklődő fiatalok és nyugdíjasok egyaránt.

A következő évben javaslom akit érdekel ez a téma, az jelentkezzen az Társaságba, ahol az előadások ingyenesek (esetleges érdeklődőként nézzen be hozzánk.)

zord 2015.12.12. 18:26:44

@Kelepisti:

Tisztelt Tagtársak!

Ezúton is szeretném elnézéseteket kérni, amiért tegnap nem tudtam megtartani az előadásomat a Balti Légtérrendészeti (BAP) misszióval kapcsolatban!
Amennyiben lehetséges, mulasztásomat egy következő alkalommal bepótolnám. Január első hetében zárul a misszió, így a téma szerencsére még aktuális lesz.

Boldog karácsonyt és új évet kívánok mindannyiótoknak!

Zord Gábor László

JohnTerry 2016.02.18. 21:59:51

Akkor holnap?

(Zrínyi, A épület, VIII. emelet, Bólyai terem) 15:30:

- A magyar katonai repülők baltikumi missziója, Zord Gábor László.

- Légi bázisok Nyugat-Európában, Kővári László.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.02.19. 08:39:33

@JohnTerry: Basszus de jó lenne ott lenni, de esélyem sincs rá... :(

Open Skies 2016.02.20. 17:04:56

Valaki nagyon röviden össze tudná foglalni az elhangzott előadásokat?

zord 2016.02.20. 21:19:25

@Open Skies: én a BAP-ról nyomtam előadást előzmények, felkészülés, végrehajtás, összehasonlítás tagolással. Itthoni NATINADS keszi, feladat, vezetés, NATO szinten mi hol, szlovén AP. Éleslövészet, repesemények az úton, statisztikailag sokszor rezsimváltásra esik a baj: megnőtt a feladatvállalás, BAP, EUBG CAS, felpörgött a rendszer, és akkor. Siauluai, létesítmények, emberi erőforrás, fegyverzet, EW, légifotózás, VAPB. Kik voltak eddig BAP-on, románok általunk lesajnált 21-essel 2007 -ben, csehek Gripennel először 2009-ben, a gépek megkapása után négy évvel (mi 9 és fél!), az éjjeli VID-hez szükséges NVG-t nem sikerült összehozni, sebaj, a VAPB EF-jeinek volt, ninics publikus elfogási kép, miért? - de akkor is sikeres, első saját gépes, települős éles feladatvégrehajtás, számok.

Laci a nyugat-európai repteren tett látogatásainkon tapasztaltakról mesélt - elsőnek, mert szokás szerint én késtem.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.20. 22:09:13

@zord: Blogger barátom megelőzött az írásban.
Lacié azért volt számomra érdekes, mert az említett bázisokra más-más évben de bejutottam.. Gábor eladásában az időrendi sorrendet, az konklúziók levonását és a sok adatot emelném ki, valamint a rendszerszemléletet.

Hozzá kell tenni, hogy jelenlegi és volt katonák és mi többiek, akik kívülről próbáljuk segíteni a honvédelmi elkötelezettséget, eléggé belemelegedtünk különféle aktuál események tárgyalásába amely 2015-16 évben a légierő tevékenysége során történtek.

Végre volt egy kis pezsgés is, aminek személy szerint örültem, valamint a két előadás is szerintem az elmúlt évi előadásokat is figyelembe véve a top 5-be beletartoztak.

Open Skies 2016.02.20. 22:56:04

@zord: "elsőnek, mert szokás szerint én késtem."

Nem lehetne ezeket az összejöveteleket egy kicsit később kezdeni? Pénteken csak a szerencsések dolgoznak 14:00-ig, a többi érdeklődőnek esélye sincs odaérni. Neked is jobb lenne.

Open Skies 2016.02.20. 22:56:57

Köszönöm az összefoglalókat.

wape 2016.02.25. 00:46:34

@zord: megtartanéd az előadásodat mégegyszer, ha szervezek hozzá közönséget?
wp

Open Skies 2016.02.25. 01:09:24

Voltak olyan részei az előadásnak, ami még nem lett megírva itt, az Aeroban vagy az MN-ben? Esetleg a bővebb képanyag alapján?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.25. 12:58:31

@Open Skies: Az előadásnak is, illetve még inkább az azt követő beszélgetésnek voltak olyan részei, ami nem jelent meg, és nyilvánosan talán sose fog.
De éppen egyik vonzereje is a Hadtudományi Társaságnak, hogy kicsivel, többet, kicsivel mélyebben lát, hall az ember, mint ami a sajtó nyilvános anyagokban vannak.
Egy példa: lesz cikkem a HT-ban, a 2KRE megalakításáról. Abban nem lehet azonban leírni, hogy jelenleg nincs olyan különleges műveleti légi szárnya a magyar haderőnek, ami kiegészítené, teljessé tenné a speciális műveleti képességet. Itt ezt el lehet mondani akár előadás keretében, akár hozzászóláskor.

Liverbird 2016.02.26. 00:22:08

@Open Skies: Hát még ha videó, vagy legalább hangfelvétel készülhetne. Vidéki vagyok...

wape 2016.02.26. 07:19:06

szuper, akkor ha hazaértem megpróbálok öszehozni egyet, kutatóknak, egyetemi érdeklődőknek

wape 2016.02.26. 07:20:26

@Kelepisti: Miért nem lehet leírni? Nem kapnál meghívót többet ilyen sajtóeseményekre? Vagy milyen retorzió érne?
wp

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.02.26. 10:23:35

@wape: Egyszerű a dolog. A Magyar Honvéd, Haditechnika stb. a HM és intézményeihez, pld. Zrinyi Média tartozik. A két "nem HM" alá tartozó magazin (Aero és a Asas) szintén kap(ott) kap, támogatást. Ezekben nem lehetséges, tényleges problémákról, a jelen és a közelmúlt rep.eseményeiről cikket írni, tényfeltáró, oknyomozó dolgot írni.
Egy főszerkesztő egyszer azt mondta = rossz hangulatú hadseregről, nem lehet jó hangulatú cikket csinálni.
Maradnak az alternatív internetes lehetőségek, illetve a pártpolitikától (jobb, bal, zöld) átitatott folyóíratok, újságok ahol a kérdés, hogy a főszerkesztők harapnak-e a témára. És igen. Bizonyos tényközléseket akármikor minősítettnek nyilváníthatnak a jelenlegi szabályozás szerint, amely a harcképességgel, létszámmal, technikával kapcsolatos adatokat tartalmaz. A "nincs" "nem repül" stb. is az.
A meghívók igen, nagyon sok esetben függenek az írásoktól, megjelenésektől. Sőt volt többször olyan, hogy egy kecskeméti eseményen, a MTVA zsoldosain kívül, 1-2 díszpinty helyi médián kívül (+Zrinyi, de hát ők sem szarnak a saját fészkükbe) más nem kapott meghívót, elutasításották, nem sajtónyilvánosnak minősítették stb. Ezek nem a csapatoknál dölnek e, hanem feljebb a HM vagy még magasabb szinten..

zord 2016.03.15. 08:53:38

Ismét légiető-szekció előadás!

2016. 03. 18. 15:30 A-épület VIII. e. Bolyai-terem

- Beszámoló az MHTT 2016. évi küldöttgyűléséről (5'-10')

- Egyszázados taktikai légierők közép-kelet Európában, képességek politikai és katonapolitikai érdekellentétek között
Kelecsényi István

- A Mars-utazás megvalósításának követelményei és végre-hajtásának reális időpontja
Dr. Szabó József

Mindenki megjelenésére számítva, üdvözlettel: Óvári Gyula

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.19. 08:18:21

Szerbusztok!
A légierő szekció előadásán kb. 8-an voltunk. Megtisztelte az előadást Dr. Takács Jozef vk.mk.alezredes úr, a Szlovák Köztársaság Véderő Attaséja. Előadásomat amely a sajtónyilvános források alapján készült, kiegészítette a Szlovák Légierő jelenlegi helyzetéről nyilvánosságra hozható adatokkal, és a tagság is aktívan bekapcsolódott a beszélgetésbe. A beszélgetés második részében áttértünk Dr.Óvári Gyula professzor úr, légi tankolásról tartott előadásos-beszélgetéses egyvelegébe amely körülbelül 18 óráig tartott.

Open Skies 2016.03.19. 12:57:22

@Kelepisti: Én továbbra is azt mondom hogy rossz az időpont, ezért kicsi az érdeklődés. Pedig a téma most is érdekes volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.03.19. 14:17:51

@Open Skies: Egyetértek. Az átlagembernek 15:30-ra odaérni munkanap ilyen rendezvényre mission impossible.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.03.19. 14:58:01

Az időpont nagy kompromisszumok eredménye.
Az egyik ilyen, hogy ekkora van lehetőség teremre, a másik, hogy a vidéki tagságnak,amikor 18-19 óráig tart rendezvény haza is kell érnie. Erről beszéltünk is tegnap. Egyébként van mikor 30-an is vagyunk, máskor 10 fő környéke aki jelen van. Most a Szolnoki tagság nem tudott jönni mivel Csobánkán voltak fejtágítón.
Mindenesetre tolmácsolom Óvári professzor úrnak, hogy nem-e lehetne 4-kor, vagy 4.30-kor kezdeni. Az biztos, hogy most vártunk még 1/4 órát, a kezdéssel.
A következő rendezvény a Szolnoki Repülőkonferencia lesz április 14-én.

zord 2016.04.01. 11:06:24

Tisztelt Kollégák!

Hagyomány teremtő célzattal létrehoztunk idén egy kiadványt Repüléstudományi szemelvények címen. A kiadvány ISBN számot kapott.
A 2016-os száma megtalálható a www.repulestudomany.hu oldalon vagy a következő linken:
www.repulestudomany.hu/kiadvanyok/RepSzem-2016.pdf

Tisztelettel
Szilvássy László

zord 2016.04.02. 21:46:06

Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2016.04.02. 16:31:29

Sziasztok!

A letölthető prezentáció:

copy.com/uQGwDR1LKlAozDYd

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.04.06. 13:41:37

Szerbusztok!
A 2016. évi Repüléstudományi Konferencia tervezett programja a következő linkről tölthető le:

www.repulestudomany.hu/index_rtk.html

2016. április 14. Belépés helyszíni regisztráció után, díjtalan.
Helyszín: Szolnok Helikopterbázis (elnézést It. Kiss József nevét nem írom ki teljes hosszában..)

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.04.16. 19:25:10

Csütörtökön volt a Repüléstudományi Konferencia. A délelőtti előadásokban a dronok elleni védelemről érdekes előadást hallottunk. A Magyar Légierőről fejlesztéséről szintén volt egy előadás Böcz Lajos mk.alezredes úrtól. Itt két dolgok volt szerintem kiemelendő - passzív lokátorok beszerzése a következő évtizedben, valamint futárrepülőgpek beszerzése (a futárrepülő alatt egy üzleti jet képe volt), tehát lehet, hogy a állami VIP szállító feltámasztása más név alatt?? Ugyanakkor ott az állam által megvett CRJ Ferihegyen/Liszt Ferencen...
Kiváló előadás volt a légiirányítás történetéről, valamint a MASZAT csapat SZMOG műhold fejlesztéséről. Délután Légierőbloggerrel a "lopakodó" szekcióba mentün, ahol tisztelet az előadó tiszjelölteknek, hogy minimális idő alatti felkészüléssel előadásokat kreáltak a témában, mert a légierős tisztjelölteknek következő feladata a határon a kerítés nézegetése lesz, akárcsak a győri lérakosoknak is ez teszi ki a feladatok egy részét a szakmai gyakorlás helyett. A migránsmánia elleni kerítésvédelem miatt félő, hogy a szakcsapatok kiképzettségi szintje csökkeni fog, mert ha egy légierős, vagy lérakos katona nem a szakfeladatát gyakorolja, hanem őrzés-védelmet, az nem tesz jót a kiképzésnek. Visszatérve az előadásokra, amilyen kevés idejük volt a fiataloknak, olyan volt a miősége is, magyarán szólva a tisztes helytállás is figyelembe véve úgy gondolom, hogy akár Légierblogger akár jómagam kb. 1 órás felkszüléssel (ami kell a Powepont elkészítéséhez) nívósabb előadást kreáltunk volna.Más szekcióba is volt ismerősünk, neki tetszett az ottani program. A konferenciát megtisztelte Szlovákia védelmi attaséja, valamint az Oroszország védelmi attaséja és helyettese. Az amerikaiak beharangozták, hogy jönnek, de mivel ott voltak az oroszok nem jöttek - ez policy náluk..
A szlovák attasé úrral sikerül beszélgetni több érdekes témáról, Légierőbloggerrel együtt. Mindenesetre tisztelet az előadóknak és remélem, hogy lesz jövője is a konferenciának, mert a honvédség ÖHP részéről és benne a légi haderőnem egyre kevesebb az érdeklődés, sem Sáfár Albert, sem Orosz Zoltán, nem vett részt az konferencián. Az ÖHP Böcz Lajos ezredes úr képviselte aki 2008-ban egy napra vendégül látott anno a győri lérakosokkal együtt az ELITE gyakorlaton a heubergi lőtéren.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.06.03. 14:29:28

Ma pénteken (június 3-án) lesz, a meghirdetett programmal a szokott
helyen és kezdési időponttal lesz szekcióülés:

2016. 06. 03.15:30
Bolyai terem

- A Mars-utazás megvalósításának követelményei és végrehajtás várható időpontja (45');
- Aviadarts légierő versenyrendszer (45')

Dr. Szabó József

Dr. Dunai Pál

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.06.05. 18:47:38

A pénteki eseményen a Mars utazásról tudtunk meg elsősorban a pályára állás, visszatérés és különféle sebességekről összefoglalót az űrdinamika keretében.

A második előadás, inkább katonai volt, az orosz haderő meghirdetett nemzetközi versenyiről, elsősorban a Légierő AVIADARTS légierős versengéséről hallottunk érdekes előadás, benne a különféle repülőeszközök által végrehajtandó feladatokról, a verseny lebonyolításáról, és értékeléséről. Utóbbinak egyébként van nyílt napja, tehát érdeklődő el tud jutni hazánkból is oda, semmilyen médiaakkreditáció nélkül is. Ebben az évben augusztusban lesz a verseny. Részletek az interenten.

zord 2017.01.12. 16:02:36

"Ezredesként vezetheti az Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Repülő Intézetét Palik Mátyás"

www.honvedelem.hu/cikk/61310_ezredesi_eloleptetes

Gratula!

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2017.11.17. 20:19:46

Ma volt a novemberi szekcióülés: témák:
Dr. Szilvássy László
- Repülőfedélzeti rakéták napjainkban
Érdekes volt nagyon, hiszen az ezredes úr a rakéták egyik legnagyobb szaktekintélye Magyarországon. Az általános ismertető mellett végigtekintette napjaink légiharc rakétáinak egy részét, különös tekintettel a Gripenre függeszthetőkre és a szíria háború apropóján az orosz légierős rakétákra.

Az Airbus H-151M könnyűhelikopter fegyverzetének próbájáról a Bloggazda tartott érdekes előadást, olyan felvételekkel, amelyet szintén az itt gyakran kommentelő Levente készített. A meghatározott idő után még jó félórát tartott a vitakörré, és eszmecserévé változott szekcióülés.

Akit érdekelnek az ilyen és hasonló témák, az legyen tag, illetve látogassa az ingyenes rendezvényeinket

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.02.23. 22:35:13

A februári szekcióülésen Dr.Hegedüs Ernő mk.őrnagy a HT főszerkesztő helyettese a Légideszantról tartott érdekes előadást. Ismertette a légideszant fogalmát, annak merev és forgószárnyas történetét, a légideszant egységek felszerelést, fegyverzetét a múltban, jelenben és közeljövőben. Borján József a repülőgépek sárkányszerkezetét mutatta be elsősorban a héjszerkezetekről beszélt, kitekintve az építészetben vagy, éppen a természetben is fellelhető héjszerkezetekre
Márciusban nem lesz előadás.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.10.01. 14:10:48

Szerbusztok!
Szeptember 28-án pénteken indult az MHTT őszi előadás időszaka. Első előadóként Kővári Laci tartott érdekes előadást a katonai és polgári repülőgépek esetében a technikai fejlődésről, és azon belül is a két repülési ág azonos, vagy különböző fejlesztési irányairól.
Utána jómagam anyagát beszéltük végig a résztvevőkkel, a JAS-39 Gripen C/D modernizációs lehetőségeiről Kővári Laci és Légierőblogger hathatós támogatásával, majd Gábor saját anyagát adta elő az Armija 2018-on látható repülő légvédelmi és páncéltörő eszözökről.
Szeretettel várunk minden érdeklődőtt október hónapban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.01.19. 14:41:53

Sziasztok!
Tegnap volt a 2019. év első találkozója az MHTT-nek az évben. Az első óra adminisztratív volt (ez minden évben így van, tisztségviselők, munkaterv stb megszavazása), aztán Stonefort barátunk tartott előadást a Mi24 helikopterek történetéről különös tekintettel a IL-76-al történő visszahozatalra, valamint a helikopterek módosításával, fegyverzetével kapcsolatos polémiákra. Légierőblogger is több kiegészítéssel ért a témakörben, amellyel kapcsolatban a hivatalos időn túl még egy órát töltöttünk.

Az MHTT-be lehet jelentkezni, mindenkit szeretettel várunk. Ja és lesz ebben az évben is Szolnoki Konferencia.

zord 2019.01.23. 15:59:42

@Kelepisti:

Tisztelt Kollégák!

Szeretném felhívni a szíves figyelmüket a Repüléstudományi Konferencia 2019 rendezvényünkre.

A konferencia felhívást itt tekintheti meg:

www.repulestudomany.hu/doc/RepTudKonf_2019.pdf

Ha magyarul nem tudó kollégáját kívánja meginvitálni a konferenciára, az angolnyelvűt itt nézheti meg:

www.repulestudomany.hu/doc/ConfAeroNautical_2019.pdf

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

A rendezvény a bázisra történő belépés engedélyezése miatt regisztrációhoz kötött. A regisztrációs űrlapot

magyarul

www.repulestudomany.hu/index.html

angolul

www.repulestudomany.hu/index_en.html

oldalakon keresztül lehet majd elérni.

Kérem figyeljenek a regisztrációs határidők betartására!

Tisztelettel a Szervezők nevében

Szilvássy „SziSziLaci” László
***************************************************************************
Dr. Szilvássy „SziSziLaci” László okl. mk. alez., tanszékvezető, egyetemi docens
Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar
Katonai Repülő Intézet Fedélzeti Rendszerek Tanszék

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2019.02.25. 08:52:36

Sziasztok!
pénteken volt a 2019. év másodikalálkozója az MHTT-nek az évben. Dr. Óvári Professzor úr átadta Dr. Hegedüs Ernő részére a stafétabotot, mint Elnök,de továbbra is akítv tag marad.Utána Stonefort barátunk tartott előadást a "ferihegyen" előforduló katonai helikopterekről sok fotóval illusztrált előadást, majd Gyula bácsi a forgószárnyasok jövőképét mutatta be, a meghajtás, az üzemanyag, és különféle új, illetve ismét felfedezett technikai megoldások figyelembevételével. A következő összejövetel Májusban lesz, közben ott a Repüléstudományi Konferencia Szolnokon..
süti beállítások módosítása