Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Ajándék minyók a levegőben

2011.12.20. 16:03 | zord | 35 komment

Ma – egy csipetnyi politikai triumfálással meghintve – sor került a Finnországtól ajándékba kapott Mi-8-asok első nyilvános repülésére Szolnokon. A körülményes hatósági eljárás felemlegetése és jogilag helytálló kifejezések keresése helyett maradjunk a tényeknél: a 3307 és 3309 oldalszámú gépek üzemképesek, és rövidesen hozzásegíthetik az elhanyagolt szolnoki helikopteres alakulatot, hogy az maradjon, ami.

Elemelkedik a 3307-es. A finn gépeket alighanem távolról is könnyű lesz megkülönböztetni a többi minyótól és tizenhetestől az óriási radom miatt.

Mindenkit, aki jól végezte munkáját, köszönet és dicséret illet, de azért nem feledkezhetünk meg a viszonyításról, vagy arról, hogy felidézzük magunkban: milyen döntések, döntésképtelenségek, dilettantizmusok és hazaárulások vezettek oda, hogy így kelljen örülnünk két harminc éves ajándék minyónak. Mindenképpen az öröm, de nem az elégedettség napja ez.

Begurulás repülés után. A megvilágítás hiánya, a hó és a „fekete lyukat” idéző sötét matt festés ma nem kedveztek a fényképezésnek Szolnokon. De azért „szódával elmegy...”

Szemből a fényszórókat tartó keret, a rezgéscsillapító és a csörlőburkolat ad egyedi karaktert az „új” gépeknek.

Szabó Miklós alezredes lépdel jelentéstételre a VIP-ek felé. A szállítóhelikopter-zászlóalj parancsnoka mint berepülő az első repülések egyik hajózó résztvevője.

A finn Mi-8-asok legnagyobb különbsége a hazaiakhoz képest a műszerezettségben található meg. Ez igényli az átképzést is.

Zord

Címkék: finn hungary hungarian szolnok mi 8

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr523478484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rudai gyerek 2011.12.20. 19:59:02

Csak így tovább!

Remélem, minél többször láthatjuk repülni a szolnoki helikoptereket.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.20. 20:31:16

Ha gyorsnak nem is volt gyors, azért ez elfogadható idő.

Különösen ezekkel a verdákkal kapcsolatban merül fel, mennyire reális a naptári élettartam hosszabbítása, mekkora időre.

A másik felmerülő kérdés, h mennyi pótalkatrész érkezett velük, segít-e ez érdemben a magyar heliken.

zord 2011.12.21. 10:44:56

@Open Skies: @rudai gyerek:

Én nagyon várom azt a tavaszi napfényes napot, amikor sikerülhet olyan fotót készíteni a gépekről, melyeken kijön a színük. Ez a festés egyszerűen nyeli a fényt. Olyan érzés, mint az amerikai helikoptereknél. Ha nincs napsütés, egy sötét foltod van csak.

Zord

Open Skies 2011.12.21. 18:21:48

@rudai gyerek: A szolnoki augusztus 20-án kívül hol láthatod még repülni?Szinte mindig olyan helyen repülnek, ahol az átlagember nem láthatja. Illetve árvízi mentésnél lehet őket látni a tv-ben, de úgy meg nem szeretném.

ikis 2011.12.21. 18:36:08

Azért jó érzés tölti el az ember szívét, amikor látja ezeket a gépeket repülni. Egyben repülni és nem alkatrészenként... Van már valami sajátos becenevük? Pl. Orrmányos?

rudai gyerek 2011.12.21. 18:43:07

@Open Skies: Azon reményemet akartam kifejezni, hogy minél többet repülhetnek a helikopterek (is), és ezzel nagyobb tapasztalatra tehet szert a kezelőszemélyzet.

De túl bonyolultan fogalmaztam :-)

rudai gyerek 2011.12.22. 09:31:00

Mennyi időbe telik a személyzetek átképzése az "új" Mi-8-asokra?

zord 2011.12.22. 10:05:46

@rudai gyerek:

Szerintem szépen fokozatosan, nem lesz "átképzési kampány".
A másik kérdés az, hogy ki mivel repülhet. Akárhogy is nézem, ami a közepeseket illeti, van egy nem elhanyagolható problémánk, az, hogy sok különböző változat és konfiguráció van. Lássuk csak:

- finn Mi-8-asok teljesen eltérő navigációs műszerezettséggel

- magyar (iraki) Mi-8-asok

- "alap" Mi-17-esek

- Korszerűsített Mi-17N-ek

- PP-ből átépített Mi-17-esek erősebb hajtóművel

Az egységesség hiánya egyébként megint csak rávilágít a rendszerben tarthatóság problémájára úgy hajózó, mint műszaki szempontból.

Zord

rudai gyerek 2011.12.22. 16:42:45

@zord: Köszönöm.

A típusváltozatok közötti különbség a már említetteken kívül miben nyilvánul meg? Az alapalkatrészek például sokban különböznek?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.12.22. 18:30:47

@zord: És ez miért nem jutott eszébe egyetlen Mi-17 fannak sem? Az,hogy a mi flottánk valójában nem flotta, hanem n+1 változat halmaza? Ellenben az UH-1 gépek egyformák lennének...

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.12.22. 19:40:00

@molnibalage:
Én attól tartok, a Mi-17-esek eredetileg egyformák voltak, csak a korszerűsítések alatt lettek különbözőek. Aminek persze az az oka, hogy a zseniális magyar politika szerint soha "nincs pénz", ami lehetetlenné tette egy a flotta egészében gondolkodó, egységes program megvalósítását.

Namost azt szeretném megkérdezni, hogy miben különböznek az UH-1-esek? Amikor érkeznek, tuti egyformák lesznek.
Erre a kérdésre majd 25 év múlva kell visszatérni (most nem beszélve arról, h a 30 UH-1 + 10 FLIR már önmagában legalább kétféle gépet feltételez).

Ezzel az UH-1 programmal az a baj, hogy álmodunk itt nagyokat, és az álmainkkal hasonlítjuk össze a Minyó-flotta realitásait.

-Először volt, hogy ingyen jönnek.
-Utána, hogy 426 miller, de nem ez az, amit ki kell csengetni
-Aztán, hogy mégis ki kell fizetni
-Együtt szolgálnak a Minyókkal, lesz könnyű és közepes heli
-Utána, hogy nem, a 8-asokat kivonjuk idő előtt, csak a 17-esek maradnak 2025-ig
-Most, hogy a 17-ese is mennek 14-ben.

Ez kb. 3 hónap híráradata.
Nem jobbak ezek sem Matolcsyéknál, csak itt kevesebb a szám, rosszabb a transzparencia, könnyebb maszatolni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.22. 20:12:03

Szerbusztok!
Én ahogy látom magam elött a HM költségvetését, nem lesz itt magyar Huey, mert a katonák bár kiválóan megfogalmazták az igényeket és a helikopter is megfelelő lenne, de a fülkeforradalmárok "csak nagyot álmodtak"..
A Honvédség müködési költségére sincs pénz 2012-re. Bóvli ország nem kap pénzt, katonai helikopterek vásárlására.. Az IMF nem hiszem, hogy ilyet támogatna..

rudai gyerek 2011.12.22. 20:20:01

@Kelepisti:

"Bóvli ország nem kap pénzt, katonai helikopterek vásárlására.."

Erre van egy kiváló ellenpélda: Görögország.

(de persze tudom, hogy a két ország csak nehezen hasonlítható össze)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.12.22. 21:34:19

@KGyST: A gépek most is ingyen jönnek. Sajánlatos, hogy ez még mindig nem esik le. A 25 éves üzemeletetést lehetővé tevő háttér fáj ennyibe meg az első 6 év supportja.

Lassan már tényleg sírok...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.12.22. 22:30:28

Meglátjuk. Görögország azért rossz példa, mert a klf. segélyt adó országok pld. államközi szerződéseket kötöttek, a francia vagy német haditechnika vásárlására (pld. német tj-k, francia mirage-k korszerűsítése stb.).
Az amcsi F-16-os gépek már tészta, de megkötött üzlet. (és ott még mindig a törökökkel a fegyverkezési verseny, bár ezt elbukták már)..
Hende nyilatkozta, hogy nincs pénz a Huey-re, most a zárolások után.. El is hiszem. Amilyen állami forrásokat kivonnak mindenhonnan. Azok maradnak meg, ahol a Fidesz közeli cégek lenyulhatják őket. A cégünknél minden szerződés szinte felbontottak - kártérítésre tekintett nélkül - és mindent fidesz holdudvar kap (persze közbeszerzéssel, d látnátok kéne az elbírálásokat...) Ja kérem az autópályákat kilopták a szocik, a közösségi közlekedés és az árfolyam játszadozás meg a fidesz.. ennyi.

Batkaa 2011.12.23. 14:57:12

@Open Skies: Ha Szolnokon vagy a környékén laknál, látnád... még sok is lenne egy idő után... :)
Bár ez utóbbit nem hiszem. :))
Vannak itt gyakorló légterek, ahol sokszor egész jó beállítások elkaphatók.

Hollywood 2011.12.23. 21:55:05

"A repülés alkalmával tartott tájékoztatójában Simon Zsolt őrnagy, a bázis repülőfelkészítési főnökségének beosztott tisztje elmondta: a két Mi–8-ast 1981-ben gyártották, kiváló műszaki állapotban kapta meg őket a magyar légierő. Finnországban, a kivonásuk előtti évben már csak kilenc órát repültek; mintegy 2500 óra repülési időtartalékkal rendelkeznek még"

forrás:lhsn.hu/az-elso-repules/

Talán van még egy-két kiegészítő és érdekes információ a cikkben.
Érdemes elolvasni!

üdv:
Hollywood

ui.:
Boldog És Békés Karácsonyi Ünnepeket Kívánok Mindenkinek!

zord 2011.12.24. 15:12:10

Köszönöm kedves karácsonyi üdvözleteiteket,
áthelyeztem őket a karácsonyi bejegyzésemhez! Érdemes megnézni, szép montázs!

Zord

zord 2012.02.13. 21:49:45

@BlackOps:

Ahogy nemrégiben linkeltem a kiírást, a HM még mindig küszködik a finn Mi-8-asok rendszerbe állításával. Több mint negyven év típusüzemeltetés után erre nem képes a mai Honvédség. Én tudom, hogy itt az eltérő rendszerek okozzák a problémát, de ez akkor is vér ciki. Szerintem.

hir.hmflu.gov.hu/documents/RVFELH77002_11-74_081.pdf

hir.hmflu.gov.hu/documents/RVFELHMOD77002_11-74_081.pdf

Zord

zord 2012.02.13. 22:04:42

@zord:

Ahogy olvasom a kiírásban a határidőket, ebből rendszerbe állítás nyáron lesz...
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az egész finn Mi-8 "üzlet" egyik előnyét, a naptári üzemidő tartalék kb. egyharmadát bukjuk. (2011 augusztusában érkeztek a gépek, teoretikusan attól kezdve repülhetnének is, mivel a rendszerbe állítás feltételrendszere nem lehetett újdonság. Volt rá bőven idő, hogy azt koordinálják minden szereplővel még a gépek érkezése előtt. Ehelyett 2012 nyarán lesz rendszerbe állás, azaz egy év elszállt, és a gépek 2014-ig maradhatnak papír szerint).

Zord

Ps: A tapasztalatok nagyon arra mutatnak, hogy kellene ismét önálló katonai hatóság. A miniszter köztudomásúan minden támogató tevékenységet ismét be akar vinni a HM/MH-ba. Ha azonban a hatóságok kívül maradnak, ennek a törekvésnek egy része el fog bukni, mert valami civil mindig bele fog pofázni, hogy mit csináljon a Honvédség.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.14. 15:38:55

@zord:
Ha már repültek, mi tud még fél évig húzódni?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2012.02.14. 15:45:29

Még egy, amit nem értek. Itt van a majdnem tíz iraki gép, amiből kettő, a 6206 és a 6215 repül még, ha jól emlékszem.

A másik nyolccal mi lett? Mert hogy az órákat nem repülték ki belőlük, az tuti, a naptári üzemidejük meg kb egyszerre jár le.

zord 2012.02.14. 16:01:32

@KGyST:

Ez mind-mind jó kérdés. A legeslegnagyobb kérdés, hogy a több mint negyven év tapasztalat után miért nem vállalunk be önálló döntéseket, különösen az elérhető anyagvizsgálati technológiák és térségi kooperációs lehetőségek fényében? Miért lógunk a szovjet-orosz technológián és "garancián"? Az orosz szállít alkatrészt így is meg úgy is a maga limitjein belül. És a customer support terén alighanem a legjobb helyzet a Mi-8/17 terén van nála, mert az a legnagyobb exportsikert aratott repülőeszköze.
De a felnövésről a feladathoz már alighanem lecsúsztunk.

Zord

zord 2012.03.09. 02:11:04

Most már a KÖRÜ általi átalakításról van szó:

www.honvedelem.hu/cikk/30678/magyar-honved-2012-marcius

WTF?

Zord

Hollywood 2012.03.09. 07:46:57

@zord:

"A Finnországtól kapott két Mi–8T típusú szállítóhelikoptert a kecskeméti MH Légijármű-javító Üzemben alakítják át a magyar igényeknek megfelelően."

Még nem olvastam a cikket (még nem vettem meg az újságot), de szerintem a magyar viszonyokat ismerve nekem ez azt jelenti, hogy kiszerelnek belőle mindent ami az itthoni gépekben nem volt és nem ismernek (ki kellene az állományt képezni rá) és így egységesítik a flottát, és repülik amíg meg nem áll.

Bár lehet, hogy ez túl negatív hozzáállás.

üdv:
Hollywood

zord 2012.03.09. 08:29:17

@Hollywood:

A számból vetted ki a szót. Éjjel leírtam egy ilyen gondolatot, de aztán kitöröltem. Hát igen. Szerintem is lehet, hogy hatóságilag-szakmailag nem tudták keresztülverni a finn konfigurációt, így az egyetlen járható út az átalakítás (visszabutítás) lesz a magyar "bevett" konfigurációra...

Zord

zord 2012.03.09. 08:30:19

@zord:

...vagy valami hasonlóra.

Zord

Hollywood 2012.03.26. 16:19:20

Elkészültek a helikopterek - Magyar bizonyítványok finn Mi–8-asoknak

forrás:lhsn.hu/magyar-bizonyitvanyok-finn-mi-8-asoknak/

zord 2012.05.31. 21:06:39

@Dynax 7:

Kösz, nagyon érdekes!

Biztos, hogy ez a befüggönyzés "olyan" befüggönyzés?

Nekem a félelölről készült kép alapján úgy tűnik, hogy inkább csak a napsütés elleni árnyékolásul húzta oda a bal oldalra a függönyt, de nem takarta ki teljesen a látómezejét, ami a műszerrepülés gyakorlásánál szokás.

Gondolom a közeli és a küszöb között voltál, ott éppenséggel éppen a műszeres bejövetel utáni kifüggönyzésre kellene sort keríteni.

De nem voltam ott, nem tudom...

Jut eszembe, Szolnokon nincs ILS?

Zord

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2012.05.31. 21:39:52

@zord: nem tudom én sem pontosan, de mindenestre először függöny nélkül jött be, aztán meglehetősen nagy sikolakör után már lassan, befüggönyözve és még jópárszor ugyanígy. Gyakorolt az nyilvánvaló és nekem jóval lassabbnak, óvatosabbnak tűnt az első, függöny nélküli kör után. De biztosat csak a személyzet tudna mondani...

zord 2012.05.31. 22:32:18

@Dynax 7:

Ha az első utáni többi teljesen be volt függönyözve, akkor egyértelmű a műszerezés.
Ebben a fűrészmalomban van ILS, gondolom azt kóstolgatták.

Zord
süti beállítások módosítása