100. születésnapját ünnepeli a hétvégén az aktuláis bolgár légi fesztiválon (BIAF) a balkáni ország repülése. A Fekete-tenger parti országként újfent nagyhatalmi ambíciók fókuszában álló Bulgária légierejének fejlesztése, fenntartása eddig mintha többfelé tekintő külpolitikát tükrözött volna, amiből azonban éppen az Egyesült Államok nem részesült kellő hányaddal. A LégierőBlogger Plovdivban az európai és orosz (!) vendégek jelenlétét látva és hallva, azzal a benyomással lett gazdagabb, hogy a jövőben sem fog.
Plovdivi "zajélet" Cougarral, Robinsonnal, svéd technikussal, egy liteninges Gripennel, és hegyekkel. A Saab volt az BIAF idei fő szponzora, esélyeit egy nyolc gép beszerzését célzó majdani bolgár tenderen jóra taksálják. Már ha lenne tender, de nincs, ahogy pénz se.
A Gripen riválisai közül csak az Typhoon volt jelen a JG74 Mölders színeiben. Függőlegesben alázott. Hiába, EJ200x2 > RM-12x1. A BIAF rendkívüli volt abban a tekintetben, hogy a másik riválisból, az F-16-osból egy sem repült...szeretem a típust, de most nem hiányzott, főleg egy holland vagy belga :-) Statikuson két spangi 50-es volt.
A bolgár 21-esek lehet, hogy idén év végén nyugdíjba mennek. Ezért megérdelemte ez a példányuk, hogy a nagyobb méret és élvezhetőség kedvéért elforgatva tegyem be ide. A scenárió, amit a géppárjával együtt eljátszottak, egy Spartan lekényszerítése volt QRA-ból. A típus a kis repülési sebességet, melyről pályafutása alatt nem vált híressé, ezúttal sem demonstrálta.
A Szuhoj 25-ös sem marad már sokáig, noha elnyűhetetlennek tűnik, úgy a földön, mint a levegőben. Ráadásul élethűen CAS-olt, miközben alant (lásd lejjebb) helikopterek inzertáltak, extraktáltak és SPIES-rope-oltak.
A MiG-29-es még hosszú évekig Bulgária egyedüli vadásztípusa lesz a 21-es kivonása után. Bulgária nemrégiben alkatrész-keretszerződést írt alá az oroszokkal, amitől az itt is gyalázatos hadrafoghatóság javulását várják, ugyanakkor terítéken van a szlovák AS-hez hasonló modernizáció is.
Izgalmas pillanatok. A földrengés sújtotta metronómhoz hasonló ütemre járó BIAF-program leglátványosabb és leginkább magával ragadó pontja a Cougarok és egy Mi-17-es közös munkája volt, Szu-25-ös fedezettel. A "harcosok" egy részét még korábban, C-27J-ből ugratták.
Rádiolókációs őrs a plovdivi repülőtéren. Diorámába kínálkozik a "Forgó Ruhaszárító Berendezéssel" együtt.
Az európai uniós finanszírozásból a határőrség számára beszerzett Agusta A109 egyike, Starfire FLIR-rel, és a hozzá tartozó munkaállomással. Vannak, akik számára az Unió fejlesztéseket hozott...(mi mit is vettünk a brüsszeli pénzből? Vízágyút?)
Spartan-protekció?
A bolgár C-27J-k közül ez a példány még csak levakolt EW-installációkkal bír: orr-rész.
Farokrész dettó.
A kiállított román példányon már ott vigyorgott minden, ami kell.
A sztár keletről jött
A múltat megtagadni lehet, de minek, meg ráadásul kiknek a kedvéért is? A BIAF díszvendége a Mihail Beljajev által "hajtott" MiG-29OVT volt.
Az egyedi kísérleti repülőgép jelenléte állítólag nem került pénzébe a vendéglátóknak, abban a fennt említett bulgáriai MiG-29 alkatrésszállítási megállapodás játszott közre.
Nem szeretem a füstölőt, de néha tagadhatatlanul feldobja a képeket.
Egy újabb csalás, elforgatással. De megbocsátja a kedves olvasó?
Ez mi?
RUM-R-01 célgép, mikrohajtóművel.
Egy politikailag korrekt festésű EADS Messzer.
Zord