Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

MiG – feltámadás Magyarországon

2011.07.11. 15:17 | zord | 66 komment

A hazai repülős közösség súlyos megaláztatást volt kénytelen elszenvedni a MiG-29-esek tavaly decemberi elsunnyogott kivonásával, mely egy korszak lezárása volt (lehetett volna...) a Magyar Honvédség történetében. A szerencse és néhány repülőbarát elszánt lelkesedése azonban úgy hozta, hogy a MiG-interregnum mindössze bő fél évig tartott Magyarországon: bár 2010 december 16-án utoljára szállt le a 27-es oldalszámú MiG-29UB Kecskeméten, ma, 2011 július 11-én 12 óra 18 perckor ismét levegőbe emelkedett egy MiG, ezúttal egy 15-ös (igaz, lengyel licenszváltozat), Tökölről. A LégierőBlogger gratulál az egész stábnak!

A magas külső hőmérséklet, az elrendezésből adódó sajátosságok és az alacsony tolóerő/tömeg arány dacára meglepően rövid nekifutás után levegőbe emelkedett a HA-UTI „031”.

Már az első repülés alkalmával, felszállás közben behúzásra került a futómű.

Visszagurulás a történelmi repülést követően.

Pinkóczi József ezredes és Rohács Tamás, a berepülés két hajózója boldogan, megkönnyebbülten és izzadtan szállnak ki a 15-ösből.

Zord

 

Címkék: első tököl mig 15

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr483057694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medve11 2011.07.11. 16:53:27

Hejhó, hajrá! Szép volt fiúk, hatalmas gratula!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.11. 17:05:42

Szép volt. Ha tudtam volna, hogy ma lesz, akkor kitekertem volna a reptér mellé. :(

zord 2011.07.11. 17:31:28

Hát, amikor visszagurult a gép, jó volt látni azt a sok férfiembert, amint küszködik az érzelmeivel. Milyen más megvilágításba helyezik az ilyen dolgok a közösséget, a magyarságot! Nem lehet generációk életét, munkáját lenullázni néhány mondatos ideológiai szólamokkal!

Zord

GSF 2011.07.11. 19:09:21

Ez egy nagyon szép pillanat! Gratula mindenkinek!

Üdv!

Beat it! 2011.07.11. 20:30:59

Ez nem akármilyen fegyvertény, hanem fényes győzelem. Minden elismerésem a csapaté! Minden nehézség ellenére és a hivatalos ellenszélben is sikerült felröppenteni a madarat. Ez a MAGYAR VIRTUS. Ezt kellene átültetni a honvédségbe is.

Flankerr 2011.07.11. 20:57:23

Minden elismerésem a résztvevőknek!

jack o'neill 2011.07.11. 21:11:05

Végre! Nem semmi munkát vittek végbe, de ezért megértem azt hiszem! Kalapot le előttük!

KATZE 2011.07.11. 22:27:32

Tököl? nem úgy volt, hogy Szolnokon lesz a berepülés?

Amúgy igen szép, hogy ez a kezdeményezés sikerrel járt. Reméljük, hogy sok repülést hajt még végre ez a gép!

Open Skies 2011.07.11. 23:27:35

@KATZE: Az első felszállás és a hatósági berepülés (~ műszaki vizsga) nem ugyanaz.

zord 2011.07.11. 23:53:41

Megmondom nektek őszintén, hogy a sok elhagyott hidegháborús objektumot járva sokszor jár a fejemben az, hogy milyen lehetett, amikor teli volt élettel. A mai repüléssel, a gyönyörű és autentikus környezettel együtt ebből az álmomból valósult meg egy darab számomra. Hogy úgy mondjam, alig akartam hinni a szememnek!
Sok biztonságos repülést kívánok a géppel azoknak az elszántaknak, akik ezt a "keresztet" a vállukra vették!

Zord

Batkaa 2011.07.12. 01:33:55

Milyen nagyszerű teljesítmény!
Szerdán lesznek Szolnokon? Majd figyelek...

rudai gyerek 2011.07.12. 11:18:22

Végre egy pozitív hír. :-)

mig23 2011.07.12. 12:58:29

Tisztelet és gratuláció, a munkában részt vett embereknek!

T-Jay 2011.07.12. 18:16:42

Minden tiszteletem mindazoknak akik ebben az óriási munkában részt vettek, segítették és támogatták!Egyúttal egy közismert kézjellel beintettek a mindig akadékoskodóknak, a mindent megnehezítő bürokratikus agyhalottaknak és baltaarcúaknak...
Szép munka,sok biztonságos leszállást kívánok!
Üdv:T-Jay

rudai gyerek 2011.07.12. 18:33:46

@zord: A szomorú az, hogy nem is messze kicsiny országunktól - ha nem is hidegháborús szinten, de - van komoly katonai repülés.

Remélem, egyszer majd Magyarországra is visszatér ez.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.12. 20:07:06

Én is csak gratulálni tudok az egész közösségnek és remélem, hogy lesz pénz arra is, hogy megtartsák a repülőgépet és repüljenek is vele.
Ne feledjük el, hogy a felújítás, újraépítés mennyibe került, valamint a MiG nem egy Li-2, hogy eje ugratással, repülős utakkal stb. valahogyan bevételt lehet abszolválni. Ide szponzorok kellenek, illetve ha fizetnének ahol repül, de ez felénk nem igazán divat..

Kele

Open Skies 2011.07.13. 05:05:27

@Kelepisti: Nem azért lett kétüléses gép felújítva, hogy tudjon utast repültetni jó pénzért? Erre főleg nyugaton lehet kereslet. A MiG-15 kabinméreteit nézve az utasok mérete is behatárolt lehet. Persze emellett kell a szponzor is.

mig23 2011.07.13. 14:39:17

Sajnos, a mára meghirdetett repülés Szolnokon, technikai probléma miatt elmaradt. Még jó, hogy nem mentem át. Megéreztem.

No°3 Szeti 2011.07.13. 16:24:26

Érdekes, itt tudott repülni 2 Gripen.. ilyenkor megy fel bennem a pumpa, az egyik a 38-as volt éles sidevinderrel (HTKA) Keszi lett volna?

KATZE 2011.07.13. 19:24:02

@No°3 Szeti: MI az a HTKA? És mire gondolsz, hol nem tudott máskor repülni két Gripen?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.13. 19:52:31

@KATZE:

htka.hu/

Szerintem forrásként gondolta ezt a részt.

A kérdésfelvetése meg szerintem az, hogy ő úgy hiszi, hogy csak üdvözlőrepülésre emeltek Griffet. Szerintem (valószínűleg) illesztve volt a kiképzési tervbe, mint precíziós útvonalrepülés. Más kérdés, hogy a 15-ös nem szállt fel. Ettől a Griffek még igen.

No°3 Szeti 2011.07.14. 13:15:45

@KATZE: Sehol se tudnak repülni! Az zavar, hogy Debrecenbe ahol tanulok, februárig ment a gyakorlás heti rendszerességgel, olykor hangsebesség felett... azóta eltelt 5 hónap és még egy hangyafingnyi pöttyöt se láttam! Aztán semmiféle gyakorlat nem lesz idén amire elmennék, tavaly legalább ott volt a Load Diffuser, külföldi repülőnapokra nem tudok elmenni! Erre Szolnokon "ingyé" bemutató, na ez már zavar! Már abban se vagyok biztos, hogy Kecskemétre érdemes "csak úgy lemennem", mi is az a 300 km.

@molnibalage: Erre gondoltam! Papíron minden lehetséges... mindenesetre érdekes egybeesés :D

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.14. 17:23:07

Köszönöm a képekre a dicséretet, de ezek közül magam 2-3 képet tudok megfelelőnek ítélni, a többi csak dokumentum ..
KATZE-nak. A szolnokon ingyér bemutató azt jelentette, hogy a készültségi géppár 4 áthúzást végzett, ebből 2-öt géppárban, 1-et imitált touch and go-val, és egyet pedig egymás után repülve. (kb. 3-4perc).
Valószínűleg erdetileg a 15-össel lett volna 1-2 áthúzás.
A Jet Age 15-gépe, az üzemeltetők, az egykori pilóták, műszakiak, illetve akik újjáépítették a gépet ennyit megérdemeltek.

Ez a néhány perc - amely akár navigációs gyakorlatként is felfogható, sőt ha a 15-ös a levegőben lett volna, akkor elfogási gyakorlatnak egyáltalán nem vett el semmilyen kiképzési időt, csak egy tiszteletadás volt.
(nem dinamikus bemutató, nem műrepülés stb).

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.14. 17:24:53

Elnézést, de No3Szeti-nek szólt a kommentem nagy része.

KATZE 2011.07.14. 19:57:53

@Kelepisti: a 3-4 perc késés a 2 gép között műszeres bejövetel is lehetett, idegen repülőtéren. Szóval nem minden bemutató, ami annak látszik!:)

No°3 Szeti 2011.07.15. 09:53:45

@Kelepisti: Nem azt mondom, hogy ne csinálják, én is örültem volna, ha látnék 15-ös, 39-es köteléket! Elég baj szegény pilótáknak, hogy ennyit repülhetnek, de akkor ne burkoljuk a dolgokat! Mindenesetre elég gáz, ha csak a keszi tudott menni...

Üdv.: Szeti

No°3 Szeti 2011.07.15. 09:57:28

OFF

@Kelepisti: Bocsánat, ha úgy fogalmaztam, elragadott az indulat! Csak itt a végeken nem nagyon lehet ugrálni, hogy lássak valamit, tájékozódni meg végképp a blogokból tudok!

ON

stonefort 2011.07.18. 15:17:42

A főnixmadár nem sokáig szárnyalt, ma délután összetört. A pilóták túlélték.

jack o'neill 2011.07.18. 19:13:01

@Reap79: B+, nem tudom, ebből lesz-e még repképes gép?

Rommel28 2011.07.18. 19:28:18

A gépben amúgy van működő katapult?

Allesmor Obranna 2011.07.18. 19:34:36

www.rchelicopter.hu/common/Photo.aspx?ID=6740ef31-2d97-487c-b042-857c9d7499c6

Itt is felteszema kérdést, hogy miért állnak a póttartályok ilyen furcsán a még levegőben levő gépen?

rudai gyerek 2011.07.18. 19:44:10

@stonefort: Még szerencse, hogy nem sérült meg senki.

A gépet már nem lehet rendbe hozni?

Kalpy71 2011.07.18. 20:38:15

Örülök, hogy megúszták.....

KATZE 2011.07.18. 21:42:26

@rudai gyerek: nem valószínű.
örüljünk, hogy élnek, és nem 500-1000 méterrel messzebb estek le. Szemmel nézve ez RWY 20 SZolnokon, ott pedig a déli vég után Rákóczifalva van.

Szörnyű:( Ennyi munkaóra, pénz és lelkesedés:( De hátha, a Főnix mindig feltámad a poraiból.

quaker 2011.07.18. 23:04:20

Ezen a gépen a lelkesedés már nem segít, csak a szerencsén múlt, hogy nem lett tragikus vége.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.18. 23:38:27

@quaker: Most a legfontosabb szerintem a türelem. Fel kell mérni, hogy mi a helyzet és nem kategorikusan kijelenteni valamit.

zord 2011.07.19. 00:10:54

Ne üssetek agyon, de minden rosszban van valami jó. A gép repült. A csapat megmutatta, hogy el tud idáig jutni. A repülés veszélyes. Mindennel, de egy 15-össel, a jetrepülés egyik úttörőjével pláne. Most így jött ki a lépés, máskor majd jobban sikerül.
És élnek! Merthogy az egész az emberekről szól. Gépet lehet találni, venni, felújítani, utángyártani, stb. De ha nincs ember, akkor nem. Kívánom nekik, hogy ne adják fel az álmukat, már csak azért se, mert azért ők jónéhányunk álmát már megvalósították. Ha a 031 HA-UTI arra volt rendelve, hogy július 11-én annak a seregletnek örömöt okozzon és hitet adjon ott Tökölön, akkor máris betöltötte a küldetését!

Szerintem.

Zord

Beat it! 2011.07.19. 10:23:00

A kép alapján én is a póttartályra gyanakodnék. Ráadásul az első repülés után említettek velük kapcsolatban valami szelep problémát (ha nem tudom pontosan mi az, vagy nincs köze ehhez akkor elnézést). Ha a póttartálynak nincs köze, akkor sem értem, minek forszírozták, hogy már eleve azzal kezdje a repüléseket. A lengyel gépen sem láttam a zeltwegi képeken. Ha azzal volt gond, akkor pláne.
A fiúk újjászülettek, hála az égnek. Remélem a légi közlekedési hatóság nem von le rossz következtetéseket, és nem szab gátat egyszer s mindenkorra a veterán (sugárhajtású)gépek felújításának.

rudai gyerek 2011.07.19. 10:40:26

@zord: Igen, az a legfontosabb, hogy emberéletben nem esett kár. Egy gép pótolható, de egy ember (a maga felhalmozott tapasztalatával) nem.

quaker 2011.07.19. 12:28:28

@molnibalage:
Szerintem meg az a legfontosabb, hogy mindkét hajózó él és egészséges.

Open Skies 2011.07.19. 20:04:36

Miért ültek benne ketten?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.19. 20:51:56

@Open Skies: Mert a műszereket össze kell repülni. Minden műszernek illik ugyanazt mutatnia.

Open Skies 2011.07.19. 22:17:13

@molnibalage: Biztos hogy a 3. repülésen ez a legfontosabb feladat?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.19. 22:44:51

@Open Skies: A gép berepülési programja egy ipari nagyjavítás után ebből áll részben. Miért?

Szerinted mi a búbánatot kellene egy frissen elkészült géppel csinálni, ha nem azt, hogy megnézni, hogy működik -e rendesen...? [fejvakarás]

Open Skies 2011.07.19. 22:56:19

@molnibalage: Igazad lehet. Végül is ez nem egy ismeretlen prototípus első repülése.

Miből áll egy gép ipari nagyjavítás utáni berepülése?

A PG-s cikkekből nem rémlik hogy a kétüléses 21-esekben első felszálláskor ketten ültek volna.

quaker 2011.07.19. 23:08:14

Itt látható a baleset:

www.youtube.com/watch?v=5X9WH6_x8Ug

Csak ismételni tudom: Szerencse, hogy élve megúszták!

Batkaa 2011.07.20. 02:24:30

@quaker:
De nem csak szerencse: abban, hogy nem vágódtak át, valószínűleg a rgv. is benne volt.
Egy hiba-egy bravúr. Hála Istennek, hogy megúszták!

Batkaa 2011.07.20. 02:29:06

@quaker:
A fotók között az utolsó a lecsuszolt farokcsúszó...
Hát... emlékezzünk a szépre, hogy szárnyalt és amit zord kiemelt, hogy ott és akkor meg volt az érzés...

jack o'neill 2011.07.20. 14:51:17

@quaker: Hú bazz! Tényleg nagy szerencséjük volt!

Allesmor Obranna 2011.07.20. 19:18:04

Ha jól sejtem, akkor a két fős személyzet úgy adódott össze, hogy volt egy, a gépen nagyon gyér rutinnal rendelkező, de nagysebességű típuson nagy tapasztalatokkal és hatósági berepülői státusszal bíró pilótánk és egy - ha jól tudom- a típuson külföldön szakszót is megszerző civilünk, megfigyelői státuszban.
A repülés végrehajtása során az utóbbinak csak észrevételei lehettek, a repülésbe ő semmilyen körülmények közt nem avatkozhatott be.
Anno felmerült a lehetősége, hogy a lengyelek repülik be, de Magyarországon csak magyar hatósági berepülő repülhet be magyar lajstromu gépet. Ez logikus. De talán jobb lett volna - ha netán ilyen nem volt - egy komolyabb felkészülés a repülés előtt. Pl egy szakszó a lengyelektől. Nem tudom, hogy az első ülésben helyet foglaló milyen mélységig jutott el a típusra való felkészülésben.

Összegezve a történteket, anno a németeknél is rommá törtek egy nagy nehezen repülőképes állapota hozott Me-109-est, mégse állt meg a világ. Ma is repül repülőképes állapotba hozott Me-109-es. Egy másik ugyan, de repül.
Ne ennél a roncsnál álljon meg ez a történet.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.21. 07:11:08

@Allesmor Obranna: Mi az alapvető difi köztünk a és németek közt? "Picivel" több ott a zseton. Ott 10 átlag feletti nyugdíjas a nyugdíjából megfinanszíroz egy ilyen hobbit. A Me-109 meg lényegesen olcsóbb és egyszerűbb szerkezet elvileg.

Nem a szándék kaszálhatja el a magyar gépfelújítást, hanem a pénz. Legalábbis szeritem.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.07.21. 09:26:50

@Allesmor Obranna: Bocs a megjegyzésért, de Pinko ezen a típuson anno repült, tehát az furcsa kijelentés, hogy gyér rutinnal rendelkezik.
A másik, nem tudom pontosan, hány óra után kap valaki szakszót az USA-ban egy MiG-15-ösön, de nem gondolom, hogy több száz óra után. Így nagy rutinja Tamásnak sem volt.
Ha megnézed a belső felvételeket, akkor a leszállásnál a hátsó kabinba ülő kezében volt a bot. Az én egyik kérdésem, miért 36 fokos melegben kellett berepülni a masinát, amikor tudjuk jól, hogy milyen a levegő?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.21. 09:35:35

A németeknél a "romámátört gép" a vörös 7-es volt, amelyet utána az EADS és a Messerschmit Stiftung átvett valamilyen formában az eredeti üzemeltetőtől. Újjáépítették de Walter Eichorn hasraszált vele. Újra megjavították, aztán a ILA-n, egyik főfutó becsuklott és a szárnyvég is megsérült.légcsavar is stb. Statikusan volt kiállítva utána. Aztán ismét kijavították, és Zeltwegben láthattuk. (Mindvégig Eichorn repülte gépet). Mellette van még két müködő-repképes gépe az EADS-nak, ezek tavaly éppen nagyjavításon voltak.

A MIG-15UTI pilótájának műrepülését több esetben csodáltam 21-esen, majd később Kecson Albán. Ez utóbbi egy sima hétköznap volt, ekkor emelkedett a magasba a géppel. Nem úgy repülte, mint általában a repnapokon, stb. a többi magyar pilóta, hanem mintha a Breitling szólógépe lett volna, vagy éppen a Aero bemutató pilótája. Persze ennek ellenére valószínűleg hibázott a video alapján. Kicsi volt a gép sebessége. Aztán meg valszeg megmentette magát és társát, mert lehetett volna egy átfordulás, és talán robbanás is. Ez is benne van a repülésben.
Az, hogy mi lett volna ha.. Ilyen nincs a repülésben, de másban sem. A konkluzió. Új gépet nem tudom kik és hogyan vesznek, ha vesznek. Maga a gép szponzorációja szvsz eleve nem volt megoldott. Ez látszott pld. hogy az újjáépítő brigádnak, nem volt tartalék futója, angliából kellett rendelni. Valószínüleg tényleg ki volt számolva nagyon a pénz. Más kérdés, hogy minek kellett a 15-re póttartály, de ez az üzemeltetők és tulajdonosok felelőssége.

Allesmor Obranna 2011.07.21. 09:56:02

Tudom, hogy repült, azért is írtam amit írtam. Az nem rutin, hogy valaki ezer éve repült valamennyit egy típuson.
Pláne, ha növendékként élte meg.

stonefort 2011.07.21. 15:57:16

Semmi sem jogosít fel arra, hogy bárkiről ítéletet mondjak, és a részletek ismerete nélkül ez pláne így van, de nagyon úgy tűnik, hogy az elöl ülő személy durva hibájának, felkészületlenségének (??) tudható be az esemény. Talán nem vette figyelembe a párnahatást, ami pár méteres magasságban csökken, elmúlik, és ha nincs sebesség, akkor bukta. Ilyen esetben (meleg, rutintatlanság) a számított paraméterekre inkább rá kéne hagyni tíz százalékot, ez fokozottan igaz a felszálló sebességre. A jelen esetben egyes hitelesnek számító források szerint a sebesség nem több, hanem kevesebb volt a szükségesnél.

_pgpetike 2011.07.22. 20:03:35

Két URL a témával kapcsolatban:
www.rchelicopter.hu/content/20110721/hautivideo.htm

forgoszarny.blog.hu/2011/07/21/szolnok_repulomuzeum_es_mig_15_ha_uti

A látottak és a tudottak alapján is csak annyit mondhatok: részvétem a csapatnak.

Nálunk - lenézett RC pilótáknál (főleg a helikopter-pilótáknál). - egy-egy törés akkor is nagyon rossz, ha műszaki hibából, akkor is ha "benézésből" adódik - annak ellenére, hogy sokkal sűrűbben történik meg, mint a nagyoknál. Önmagunk vigasztalása ilyenkor: "csak az nem tör, aki nem repül..."

Aki vesztett már el scale helikoptert, tört össze olyan gépet amiben három-négy hónap folyamatos munkája van, annak lehet némi - a befektetett munkát és pénzt nézve csak némi - sejtése arról, hogy annak ellenére mit él át a csapat, hogy legalább emberéletbe nem került. És higyje el mindenki - nagyon szívfacsaró érzés. És teljesen mindegy, mi volt a kiváltó ok.
süti beállítások módosítása