Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

HM-MRSZ: vissza a jövőbe!

2011.07.05. 13:33 | zord | 34 komment

Együttműködési megállapodást írt ma alá a Magyar Repülő Szövetséggel a Honvédelmi Minisztérium. A dokumentumban fölösleges összegeket, létszámokat, repülési órákat keresni, annak a jelentősége abban áll, hogy mintegy két évtizednyi degradálódás után igyekszik helytreállítani a két fél közötti hivatalos kommunikációt, s megjelöli azokat a területeket, melyen érdemes, sőt, a túlélés érdekében kötelező az együttműködés.

Fotó az emlékkönyvbe. A megállapodás aláírói, Fodor Lajos HM közig államtitkár és Kecskemét Tamás MRSZ-elnök a Csőrike 2. előtt, más vendégek társaságában.

Ilyen a légtérkoordináció; a sportrepülőterek oltalmazása az ingatlanfejlesztő karvalytőke és pénzszűkében lévő/korrupt önkormányzatok jelentette fenyegetéssel szemben; a honvédségi inkurrenciában még mindig fellelhető olyan anyagok átadása, melyek hasznosíthatóak a sportrepülésben; távlatokban pedig az utánpótlási háttér szervezett módon történő biztosítása, szemben a mostani eseti, ad hoc, utcáról lasszóval történő emberfogással.

Hajósi András százados NFTC oktató egy Hawk 115 2009-es, madárral történt ütközés utáni megmentéséért év katonája kitüntető címben részesült.

A LégierőBlogger üdvözli a protokollt, de hozzáteszi: a kereteket mihamarabb tartalommal kell megtölteni, mert a repülés ügyének egésze folyamatos hátrálásban van Magyarországon. Politikai képviselete gyenge, főleg az olyan kiterjedt polipokkal szemben, mint a már említett földrablók, illetve az úgynevezett „környezetvédők”. Itt az ideje annak, hogy deklarálva legyen a magyar repülés státusza, melyből senki nem kísérli meg kimozdítani. Ennek a ma aláírt papír legfeljebb az első lépéseként értékelhető. 

Az aláírási ceremónia hátteréül szolgáló statikus bemutató egyik szereplője, a 716-os díszmadár búcsúzkodik Koller József ezredes jóvoltából a Körépület előtt.

Zord

 

Címkék: mrsz budaörs hm mi 24

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr923041554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rudai gyerek 2011.07.05. 15:22:17

Egy másik oldalon azt írták, hogy ez az egyetlen repülőképes Mi-24-es helikopter az MH-ban.

zord 2011.07.05. 15:33:40

@rudai gyerek:

Igen, ma Budaörsön is találgattuk, hogy a hc.hel. harcérték 50, vagy 100 százaléka települt át a rendezvényre.
Én ugyan a múlt héten "legfelső -1 szintről" kaptam egy határozott igent arra, hogy meg kell tartani a típust, de aggódom. Csehországban kivonást szorgalmaznak (Fehér Könyv), Szlovákiában nem hivatalosan ugyancsak erről van szó. S ha meglesz a precedens, itt is könnyebb lesz megindokolni a kivonást.
És ezt mondom úgy, hogy én sem vagyok a legfeltétlenebb híve jelenlegi formájában, korszerűsítés nélkül. Ha a jelenlegi teljes fegyverzetet (Sturm is!) tudná alkalmazni éjjel, nem haboznék egy percet sem.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.05. 17:37:21

Én inkább azt szeretném megkérdezni, hogy mit mutatott fel a nemzeti kormány honvédelem ügyében az elmúlt évben?

Ugyan mit tesznek a "karvalytőke" "földrablók" és "könyezetvédők" ellen.

Ne legyen már hányingerem, ezektől a könnyen skandálható három szótól..

A méregdrága Gripenek a földön vannak, repidejük töredéke a szerződöttnek. Harci helikpter kapacitásunk nincs, szállító is a 0 felé konvergál (szvsz talán még a szlovén gyakorlat is azért maradt el, és nem az időjárás miatt)..

Az afganisztáni kaland halottain kívül mit mutatunk fel? A szent korona védelmét?

Azt várta volna az ember egy nemzeti kormánytól, hogy a nemzeti haderőt ha már nem fejleszi, de legalább szinten tartja, a képességeket megpróbálja növelni és lassan modernizáció is lesz, Minyok vagy utódkopterek, SA-6, AN-26 közel-középtávú pótlása.

Mi van-e helyett. A "békés" európában harcolunk a munkanélküliség ellen, hogy növelik, az államadóság ellen, hogy elveszik a megtakarítás (mnyp), álcázott adokat vetnek ki (a multik felé, a só és a cukor ellen stb.) ami minket súlyt, az előnyugdíjasok ellen (kiknek a pénzét már előtte kifizette a munkáltató az állam felé) csökkentenek minden juttatást.
nem akarunk görögország lenni a szlogen, de a sz*-ban lévő görögök, spanyolok, portugálok ott voltak Nato Tiger Meet, TLP, Libia, mi meg harcolunk ... afganisztánban egy bukott ügyért, ami vért, felszerelést és pénzt követel..

Vaalmi k. el van cseszve, és ez inkább az 1 év nem az előtte levő 8, mégha mindent rá is akarnak fogni..

jack o'neill 2011.07.05. 18:25:36

Egy darab. Egy 24-es. Tökön döföm magam.
Minyók hogy állnak? Vagy ezt már ne is akarjam tudni?
Mikor azt hiszem, hogy már mindennek az alján vagyunk, kiderül, hogy "lóf*sz meg esti fény" és zuhanunk lejjebb...

Batkaa 2011.07.05. 18:51:41

@Kelepisti:
Valóban igazad van, hogy valami el van cseszve. Az is igaz, hogy nem sok mindent tudnak honvédelmi vonalon felmutatni, majdnem semmit.

Vastagon benne van a 8 év, józanul szemlélve ez miért kérdés?

Zagyválod a dolgokat, amikor ide nem tartozó minden egyebet belekeversz. A gazdasági-pénzügyi fronton az a tét, hogy ne legyünk a bedőlők első körében!
Ettől még a honvédelem működtethető lenne és kellene legyen, de a másik front azonos fontosságú, nem kellene szembeállítani.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.05. 20:27:49

Talán igazad van Batkaa. Azonban a bedőlt Görögország sem építi le képességeit, gyakoroltatja a katonáit, bár takarékosabban mint eddig.
Nagyon elegem van, hogy 1 éve mást sem hallok, csak, hogy szétlopták az országot a szocik, meg mindenki más, kivéve a tisztakezű fidesz. Valahogyan én látok paparazzik által fotózott jachtokon, palotákban élő szocikat, szdsz-eseket, mdf-es emberkéket, stb. Tény, hogy az ország eladósodott, meg sokan sokat loptak, de Demján, Széles Gábor stb. ugyanott és ugyanúgy ott ülnek. (nem börtönben), ahogy a Postabank vezér sem. Az sem tetszik, hogy a megszorításokat stb. elkövető emberek saját magukat ünneplik, és a vezért már lassan úgy választják újra mint causecut. Egyébként a kárpátok géniusza volt az első aki visszafizette Romániában az összes külföldi kölcsönt, úgy hogy közben éhen veszett a fél ország. Nem akarok párhuzamot vonni belőle mert itt azért nem ilyen durva a helyzet, azonban nem szeretem ezt az alkotmányos diktatúrát.

De vissza a katonasághoz, tudomásul kell venni, hogy ez egy drága dolog, viszont bár európában béke van, de a NATO tagság kötelezettség a közösség és a béke védelmére a szövetségi rendszerben globális szinten. Ezért a kvotákat be kell tartani. Mi nem a 2%-ot, hanem még felét sem költjük védelmi kiadásokra. Ha ki lehetne rúgni valakit a NATO-ból akkor nekünk kéne először repülni..
Akármennyire rágjuk egyszerűen szégyen ami a HM vezetése alatt a magyar honvédséggel történik. Ebben pedig az állami politikai vezetés, a HM politkai vezetése és a katonai vezetése ludas. Utóbbinak fel kéne állni és azt mondani, hogy most már elég.
Hozzáteszem, hogy a Fodor Lajos úr is HM-es lakását értékének töredékéért vette meg, mégis itt van. Pintér belügyér mai napig felveszi a rendőrtábornoki nyugdíját, közben a pártja a többségében tisztességben ledolgozott évek után lévőket "nyuggerek"-nek aposztrofálja.
Ezektől várjam a honvédségünk megújítását???
Arra döbbentem rá, hogy majd egy éve nem voltam sem Kecskeméten, sem Szolnokon. NÉhány éve még minden évben volt egy-egy olyan esemény amin érdemes volt ott lenni, mert valamit előrevitt a honvédségnél. Most?
hát ennyi.

Beat it! 2011.07.05. 20:58:56

@Kelepisti:
Én nem sok jót vártam ettől a kormánytól (eleve a radikálisabb nemzeti pártra szavaztam), ezért nem is csalódtam nagyot. Ha a Fidesz-en múlt volna, Pápa sem lenne ma katonai reptér, ha jól emlékszem, és a flottillát is felszámolták (igaz, csírája vissza lett állítva). Ettől függetlenül a szocik 8 éve is rettenetesen kártékony volt. Sajnos a jelenlegi nemzeti kormány is csak kábítja az embereket. A honvédelmi politikájuk erre kiváló példa. Lózungok szajkózásában ügyesek.

@zord:
Mi-24 modernizáció. Kedvenc vesszőparipám. A mostani Aranysasban van egy rövid hír arról, hogy az orosz légierő átvette első új gyártású Mi-35-ös helikopterét. Mondanom sem kell, FLIR is van rajta, természetesen pct rakétát is bevethet (Sturm, Ataka). Nem tudom, hogy végül az Iglát integrálták-e rajta. Ha igen, saját gépeink esetleges modernizációja során érdemes lenne azt is beszerezni, így talán Győrbe is visszatérhetne a Tüske, felélesztve egy elveszett képességet...

Globálisan nézve egy nemzeti kormány aki elkötelezett az erős államiság mellett, mit tenne, ha azt látja, hogy a szomszédok leszerelnek, katonai képességeket szüntetnek meg? Hátradőlnének, és röhögnének a markukban, hogy erősödik a térségben betöltött szerepe az országnak. Esetleg kis tőkét is invesztálnának a dologba (beszerzés, modernizáció), hogy regionális középhatalommá váljanak...

Batkaa 2011.07.06. 01:20:07

@Kelepisti:
A második felével alkalmasint egyetértek, egészen biztos vagyok benne, hogy pusztán a ma meglévő anyagi ráfordítás sokkal több mindenre elegendő lenne. Az, hogy ma már nincs meg, ami pár éve megvolt, töretlenül illeszkedik a ~25 éves leépülési folyamatba. Ebben nem történt változás, ez is tény.

Az első felénél javaslom, nézz a felszín alá.
Nem kell minden dumának bedőlni.
A görögök még nem mentek teljesen csődbe, most fognak valamikor és majd akkor összeomlik a védelmi költségvetésük (is). Már egy ideje nem képesek nagyobb beszerzésekre, most a fenntartás is meg fog kérdőjeleződni.
De az amerikai költségvetés összeomlása is küszöbön áll, ami a védelmi kiadások esését is magával fogja hozni.
A mi helyzetünkben létkérdés, hogy ne kerüljünk bele a bedőlők első hullámába (görögök, írek, portugálok, spanyolok, olaszok, valamint belgák, angolok ->amerikaiak?).
Ekkor nagy valószínűséggel az államadósságok légneműkké válnak és sok mindentől meg lehet szabadulni. Ez persze fájdalmas lesz, mert az adósság a másik oldalon vagyon, de mégis lehetővé teszi, hogy elketyegjen még egy darabig a gépezet.

Tehát az adósságcsökkentés szlogenje jórészt duma. A manyup-rendszer vagyontömegét jó ötlet volt erre a célra használni, mert efölött egyébként sem rendelkezhettünk volna ennél szuverénebb módon.
Munkából származó jövedelmet adósságcsökkentés céljára fölhasználni nem szabad. Szerintem ezt nem is fogják tenni, akármit dumálnak erről.
Kétségtelen az is, hogy bizonyos fokú diktatúra irányába haladunk. De meg fogod látni, hogy ez hamarosan európai- és világtrend lesz, nem nagyon lehet ezzel mit kezdeni, sajnos. Majd a leépülés megoldja.

rudai gyerek 2011.07.06. 09:14:57

@zord: Lehet ennél mélyebbre süllyedni (kérdésem természetesen költői)?

rudai gyerek 2011.07.06. 09:17:30

@Kelepisti: Ha jól tudom, Görögország csak úgy kapott kölcsönt Németországtól, ha átveszi a megrendelt haditechnikát (tengeralattjárókat?).

Persze nekünk nem kellene egy, a görögökéhez hasonló méretű hadsereg, de azért egy minimumot illene fenntartani.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.06. 10:20:31

Szerbusztok!

A történelem és a közgazdaságtan azért azt mutatja, hogy amennyiben az első hullám elsüllyed
(görögök, írek, portugálok, spanyolok, olaszok, valamint belgák, angolok ->amerikaiak?).

Akkor b*-tjuk, mert nem beszűkül a piac, csökken kereskedelem, és az emberek pénz helyett aranyba, földbe és mindenféle másba mentik a javaikat. Ergo összeomlik a jelenlegi gazdaság. Az erős forint/gyenge forint nem játszik, mert egy pici ország (vatikán-svájc) kivételével nem igazán tudja ezeket még kicsit sem ellensúlyozni..
A pénzügyi világrend egy nagyfokú boom felfujt rendje, amely még a 80-90 években alakult ki az ingatlanspekulációkból amerikában aztán európában is. Én azonban annak az irányzatnak híve vagyok, hogy nem a pénz (számla/cash) hanme a tényleges gazdasági teljesítmény fogja meghatározni egy ország életét, helyzetét. Ha van iparod, mezőgazdaságos és versenyképes, akkor nem dőlsz be, mert egyrészt van belső fogyasztás, 2 valaki fogja vásárolni. Az hogy ezt milyen pénz fogja ellensúlyozni (arany, dollár, euro új valamilyen valuta stb) igy nézve lényegtelen. Óriási probléma, ha a jelenlegi pü. világrend összeomlana, de ha erős a gazdaságod akkor túléled (kisebb károkat szenvedsz). nekünk semmink nincs, tehát lépéseink ergo semmit nem is érnek globális pü. katasztrófa esetén.

A segélyeket a külföldiek eddig is adtak/adták volna. C-130, Mi-24 stb. Erre azonban pénzt kell költeni a hazánk még ezt sem akarta kifizetni, mindent ingyér.. Igy meg nem megy, mert aki adja valamit akar cserébe (legalább a saját iparuk támogatását nagyjavitással, supporttal stb.)

Most minek adnák?

zord 2011.07.06. 10:56:15

Tisztában vagyok, hogy az írásaimban egy-két mondat erejéig megjelenő "értékrendem" politikai elemzéseket provokál, de kérlek titeket, hogy kommentjeitekben ti is tartsátok ezt az arányt, tisztelebe véve a tényt, hogy ez mégiscsak egy légierős blog.

Ehhez a bejegyzéshez például olyan kommentek is kerülhetnének, melyek a civil-katonai koordináció kérdéseit, konkrét eseteit boncolgatják. Én azt próbáltam megjeleníteni, hogy mostantól létezik ehhez egy jogi keret, ugyanakkor arra figyelmeztettem, hogy ezt meg is kell sürgősen tartalommal tölteni. És ez a tartalom nem azonnal pénz, tegnap ez is világossá vált számomra. Mondok egy példát: ha az állam kimondja, hogy a sportrepülőterekre szükség van, mint "kritikus infrastruktúrára", akkor azok területét nem lehet másra hasznosítani. Merthogy ez valós veszély, lásd Dunakeszi leállítását.
Egyébként meg örülök is, hogy zajlik a diskurzus. Emberek, akik gondolkodnak, érvelnek, tenni akarnak. Ez a szép az egészben. Ezért kezdtem el 2007-ben.

Zord

rudai gyerek 2011.07.06. 11:52:47

@zord: Tényleg nem ártana, ha Magyarországon lenne néhány olyan tartalék-repülőtér, ahová szükség esetén a gépek mehetnének. Kár, hogy az utóbbi években, évtizedekben teljesen elhanyagolták ezeket a repülőtereket (például Taszárt, Mezőkövesdet, stb.).

Az meg tényleg jó lenne, ha a légierő és a civil repülősök közötti kapcsolat szorosabbá válna.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.06. 15:36:54

Véleményen szerint a Hondévséget a mai formájában fenntartani semmi értelme. Lényegében már semmiféle képességet nem ad, de évi több száz milliárdot visz el

Én bizony madnem 0-ra rombolnám az egészet. Egy ekkora szarkupacot nem lehet megreformálni. Ez az ország több intézményrendszerére igaz…

Onnantól kell elkezdeni, hogy csak olyan lehet katona, aki képes legalább egy idegen nyelvben megértetni magát. A NATO közös nyelve szeritnem az angol. A legutolsó bakának is illene legalább alapszinten beszélnie a nyelvet, máskülönben vicc az egész.Amilyen kis haderőt mi képesek vagyunk fenntartani nem lehet olyan, hogy XY katona alkalmas külszolgáltatra, ZW meg nem.

Itt nem az irodalmi angolt értem. Lehet, hogy egy nyelvtanár, nyelvész vagy nyelvzseni mosolygna mikor két közepes angolsággal bíró katona kommunikál, de szonettek elemzése és szerelmes levelek írása a cél. Szakmai kommunikáció és parancsnoki lánc biztosítása. Nem véletlen van a repőlősöknek is eléggé szabányosított rádiókommunikációja...

Valami nagyon alacsony szinten el kellene érni egy valóban full NATO kompatibilis egyéseg. Ezred vagy zászlóaj szint, némi IFV, APC fegyverzetel és helikopterek, mert ezek képességeire folyamatosan szükség van. (Meg néhány különleges egyésgre.) Minden más mehet a levesbe. Igen, a légierő is. Az utóbbi 10 (20?) év tisztán bizonyítja, hogy nincs szándék egy tisztességes szuperszonikus légierő fenntarására.

Minden képességbővítés csak akkor szabadna meglépni, ha egy megvalósult képesség folyamatos szintentartása lehetséges. Pl. ha nem vagyunk képesek egy vagy több zászlóaljnyi könnyűfegyverzetű egység tisztességes harcképességben tartásása, akkor felejtsük el addig a harckocsizó fegyvernemet és a ejéseket és minden mást. Ha nincsenek alapok, akkor nincs mire építeni. Véleményem szerint ma nincs semmiféle komoly alap.

Pl. ha egyszer eljutnánk oda, hogy ejés egyésgeket kellene létrehozni, akkor ha nincs meg x ideig folyamatosan fenntarva az adott ugrás gyakoriság, akkor addig nincs továbblépés. Amíg X egység nem képes rendszeresen részt venni menzetközi gyakorlaton, addig nem lépünk egy másik képesség irányában.

Igen, ezzel a szemlélettel kb. 10 év múlva lenne valamit, amit Honvédségnek lehet hívni. Mondjuk a mostanit minek kellen hívni...?

Első körben talál el kellene dönteni, hogy mire kell Honvédség. Jelenleg ez nincs definiálva szerintem. Van egy valamiféle pénznyelő afgán missió és vergődés, ami szintén csak viszi a pénzt.

Házi feladat, hogyan lehet, hogy nem töröl el senki egy olyan renszert ami évi százmilliárdos összeget visz el, de lényegében nem ad semmiféel politikai előnnyé kovácsolható tőkét vagy valós védelmi / expedíciós képességet? Már egy komolyabb árvízzel sem tud mit kezdeni az MH...

Ha ma betörne 3000 fosztogató piréz Mohácsnál, ki állítaná meg őket és mivel?

Liverbird 2011.07.06. 15:54:13

Hu, miféle hadsereg ez? :)

"de szonettek elemzése és szerelmes levelek írása a cél."

Nyugi, tudom, hogy csak elgépelés.

rudai gyerek 2011.07.06. 18:36:33

@molnibalage: "Ha ma betörne 3000 fosztogató piréz Mohácsnál, ki állítaná meg őket és mivel?"

Kikérem magamnak a teljesen békés piréz nép nevében, hogy ilyesmit feltételezel róluk! :-)))

Amúgy igazad van: vagy vegyük komolyan a honvédelmet (a lengyeleké jó példa erre?), vagy ne tartsunk fenn hadsereget (mint Izland).

T-Jay 2011.07.06. 19:18:55

@molnibalage:
Sziasztok!
Egyetértek Molnival:ebben a formában a Honvédség fenntartása pazarlás.Sajnos nem látok
pozitív irányú törekvéseket,még a szintentartás sem valósul meg.Örülök hogy legalább mi aggódunk a történések (és nem történések) miatt és beszélgetünk a problémákról.Molni is dühből írhatott mert elgépelt szavakat :)
Zeltwegben láthattunk ízelítőt az osztrák légierőtől és bizony irigykedve néztem hogy csak a show kedvéért mennyi gépet tudnak emelni (EF-k,Herky-k, 20 heli) és azok milyen jó állapotban vannak.
Sokan és sokszor leírtuk már a vegetálás jeleit és soroltuk a teendőket (repült órák,AN-26 kivonás, helik rémisztő helyzete,SAR képesség stb).Mi megtettük.És ők????
Ma 2 Gripen jött felénk kb. 1 órára - heti egyszeri látványosság...
Talán ha elég sokáig és elég hangosan kiabálunk - talán (f)elhallatszik a panaszunk...
ui:gratulálok a MiG-15 csapatának, 13-án repülés!Szép munka volt !

T-Jay

zord 2011.07.06. 19:36:04

@rudai gyerek: @molnibalage:

A Honvédség fenntartásának alapmotívuma semmiképpen sem lehet a jelenlegi helyzet, hanem csak a jövő egy adott pillanatában realizálódó potenciális fenyegetés, mely egy jelenben (reagálásunk elméletben legkorábbi időpillanatában) meginduló negatív biztonsági tendencia eredményeképp állhat elő.

Ezt a horizontot én a mi korunkban sem tenném messzebre, mint 5-10 évre.

A "végképp eltörölnivel és újat alapítanival" az a gond, hogy többet igényel ennél az időtávnál. Szerintem. De ez csak olyan ex-has.

Zord

T-Jay 2011.07.06. 19:36:44

@molnibalage:
Majd' elfelejtettem:radikálisnak tartom magam ezért a mohácsi pirézekről csak privátban :)

T-Jay

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.06. 20:23:22

@zord: A beteg már mentetetlen. Kell egy új és fiatal csecsemő, akit fel lehet nevelni.

Batkaa 2011.07.07. 00:16:42

@zord:
@molnibalage:
Most már ténylegesen benne vagyunk a csapdában. Osztom zord 5-10-éves előrejelzését, azzal, hogy inkább kevesebb, mint több.
Ha a mostaniak azonnal hozzákezdtek volna a rendrakáshoz, lehet, akkor is késő lett volna.
8-12 évvel kell számolni, tehát kellett volna rá minimum két kormányzati ciklus.
A semmiből fölépítés még több.
Sajnos nagyon úgy néz ki, hogy elteltek a kegyelmi évek és kifutottunk az időből.

Még nincs itt a zűr, de mi már jó előre letoltuk a gatyánkat...

2011.07.07. 12:17:48

Ha minden katonát jól megtanítunk valamilyen idegen nyelvre, akkor azok közül sokan fogják a sapkájukat, és nem felveszik, hanem leteszik.
A tehetséges és valamilyen szakképzettséggel rendelkező emberek boldogulnak a civil életben is, ráadásul jobban. Ott, ahol nem kell kemény fegyelmet betartani, és nem kell olyan korán felkelni. Most lehet keménykedni, és beszélni a hazaszeretről , és a férfias helytállásról, de a kényelmesebb és egyszerűbb élelet is sokan választanák egyre többen. Pláne, hogy azt látják, a jelenlegi kurzus nem igazán baráti gesztust tesz feléjük.
Már parancsnoki szinten is felvetődött az, hogy sok szakembert veszíthetnek el a kecskeméti Mercedes gyár miatt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.07. 13:10:05

Sziasztok!

Molnival sokszor egyetértek, de ebben a kérdésben szöges ellentétet vallom. A hadsereg az nem fegyverek, technikai eszkzözök, emberek halmaza, hanem egy szilárd, keretekkel, szabályzatokkal, know-how-al bőségesen ellátott hatalamas szervezet (akár egy nagy cég). A megszüntetés és újrakezdés mindig sokkal többe kerül, mint egy fenntartott rendszer üzemeltetése, vagy ismételten üzembehozása. Pld. B-2 szerelőszalag megtartás és karbantartás, vagy szétszedem és összerakom újra amikor kell. (persze sok ellenpélda is van, hogy pld. épületeknél a modernizálás sokszor költségesebb mint e rombolás és új építése, de itt most szerezetekről van szó). Nem véletlenül van repülőgép nélküli gyakorló-harcászati repülőszázad. ha feloszlatnák majd újra kell alakiítani, akkor az állománytáblát fel kell tölteni, az ellátmány, ruha, kajajegyek, humán szoféra, állomáshely, minden support kialakítása iszonyú papírmunka, (igy max. elvezénylik x,y-t főt addig ide-oda de az anyaegységhez tartozik és minden a helyén van. Ide k.sokat tudnák írni, de nem véletlenül pld. az I.vh után a németek is megtartották a vezérkart, ahol az alakulatok keretei, a parancsoki láncolat, tervezés, szervezezés, stb. legalább papíron megvolt és mikor Hitler döntött akkor x nap alatt felállt a milliós hadsereg. Kicsiben de ua helyzet. Ha nincs meg a mag, akkor ujrateremteni egy fegyvernemi, haderőnemi kultúrát sokszorta többe kerül, mint a meglévőt, át/újra fegyverzezni, a katonákat át/kiképezni stb.

kele

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2011.07.07. 19:33:11

@Z69: A recept egyszerű. Kiképzed valamire és aláíratsz vele egy tanulmányi szerződést, mint a civil életben.
Kecskeméten ezt felejtették el a Gripen képzés kapcsán. Az érintettek csodálkoztak legjobban, hogy egy ilyen drága képzés után gond nélkül elmehetnek.

stonefort 2011.07.07. 20:04:17

@Z69: A civil életben végzett munka egyre több esetben kezd hasonlítani a katonaira, legalábbis a követelmények, fegyelem, fetétel nélküli lojalitás elvárása szempontjából. Nincs ellentmondás, lazaság, különben repülsz. És korán is kell kelni. (én 4:40-kor szoktam)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.07. 22:27:25

@Z69: öööö, ma már elvileg minimumkövetelménynek számít egy fiatalnak elsajátítatni azt a nyeltudást, amiről én írtam...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.07. 22:32:56

@Kelepisti: És te milyen magra gondolsz, ahol a katonai felső vezetés simán lefejszik a politikainak és együtt kenik el a gondokat és összevigyorognak, mint az idióták? Ezzel a maggal mit lehet reformálni és hogyan...?

Szerinted Szlovákiában mennyi idő múlva lenne abból botrány, hogy az pár éve gyak 90%-is és kalapált MiG-29 flottából 1 vagy két gép repképes? Mert a magyar heliflottát sikeresen ilyen arányban hagyták leamortizálódni 4-5 év alatt. A vadászgépflottához több kellett, de azzal is sikerült ezt megtenni. A racionalitás érdekében D-20 maradt, önjáról löveget kidobták.

Mit kezdjek egy ennyire semmire sem jó szervezeti struktúrával? Mint kezdjen az ország ennyi rakás idióta balfasszal...?

stonefort 2011.07.07. 22:44:27

@molnibalage: Furfa ellentmondás körvonalazódik. A Zrínyi sorra nyomja ki a hihetetlen elméleti felkészültésgű doktoranduszokat, akiknek aztán ZÉRÓ hasznát veszi a Honvédség. Nem kell ennyi hadtudományok leendő kandidátusa és már kandidált "szakértő",aki semmilyen gyakorlati kérdésre nem tud választ adni. Magyarországon REPÜLŐGÉP ÜZEMELTETÉS folyik bizonyos szinten, a képzés azonban nem ebben az irányban megy.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.07. 23:36:17

Ne keverjünk össze egy szervezetet a szervezetben humán erőforrásával.
A fegyvernemi kultúrákban (azok magjaiban, csíráiban akik megmaradtak) vannak értékes szakértők és olyan fiatal tisztek, tisztesek akik amennyiben fejlesztés lenne a magját képezné egy új egységnek.

Nem tudom más példával bemutatni mint a II.vh. során a német hadvezetés a francia hadjárat után megkétszerezte a pc hadosztályok számát. Mit csináltak? Az egyik páncélos ezredet (vagy zászlóaljat) elvették és új hadrendi számmal szerveztek hozzájuk új egységeket. A pc hadosztály magját harcedzett tisztek és altisztek alkották és kaptak kiképzett illetve harcban még részt nem vett ujoncokat..

Más: A brit flotta repülőseit közül a Harrier pilótákat (JHF pilótáiből a volt RNAS hajózókat) átképzik Rafale-ra, és a Degaulle-n fognak váltásokban repülni, hogy el ne felejtsék a CVN-en való dolgokat (még akkor is ha eddig csak CV-n voltak és abból is csak bébihordozon. Ők lesznek a magja a leendő F-35 századoknak az új brit hordozón

Azért kell D-20 legalább, hogy az ott szolgáló tisztek /tisztesek lássanak, és használjanak löveget. Persze én is a Gvozgyikát tartottam volna meg az Árpád lőelemképzővel, de hát ez van. Viszont Ők ha lesz rá szándék akár Paladinra is átképezhetőek lennének mert a ballisztikához, a tüzérségi harcszati dolgokhoz, még mindig többet konyítanak, mint bárki más magyarországon. Ezért kell legalább 1 hk. század. Később ők lehetnének először kiképezve akármilyen új tankra, és ők oktathatnák az friss húst. Nem tudom érthető vagyok-e.
Vannak jó elméleti szakemberek, jó csapattisztek, jó tisztesek,, pilóták, műszakiak stb. Azért mert a felsővezetés olyan, amilyen - akár sok esetben csapatszintig is, azért nem kell elzavarni mindenkit. 0-ról utoljára Napoleon kezdte a köztársaság hadseregét újra felállítani és évekbe kerül még az 1700-as évek végén is, mert a Jakobunusok és Danton szinte minden királyi tisztet lefejeztetett meg elkergetett. Voltak is nagy vereségeik, mire rájöttek, hogy a hadseregnek politika mentesnek kell lenni és az adott országhoz kell lojálisnak lennie, nem a politikusokhoz, meg a slepjükhöz.

Megint regényt irhatnék, de abbahagyom..

JohnTerry 2011.07.08. 09:52:14

@stonefort: Szerintem meg pont az egyetem a legalkalmasabb...sőt az egyetlen hely az ilyen szintű tudományoskodásra. Melyik másik intézményben lehetne érdemben kutatásokat folytatni a hadtudományokban?
A doktori képzésbe felvehető létszámről a HM dönt, arról is, hogy ebből mennyi az államilag finanszírozott és mennyi a költségtérítéses (természetesen ez a több). Kötelező beiskolázás nincs, tehát nem fordulhat elő olyan, hogy egy előljáró kötelezően elküldi a beosztottját, akaratán kívül...ez a képzés teljesen fakultatív, tehát ide csak önszántából jön az ember. Hol van itt a hiba?
Persze az is igaz, hogy az alapképzésben kibocsájtott hadnagyok létszáma is kevés (talán idén lesz a negatív rekord). Ezekről a létszámokról a HM TKF dönt, általában 2-3 évre előre, nem az egyetem. Hogy miért csökkennek a létszámok azt mindannyian tudjuk...kevesebb az alakulat...kevesebb a technika...kevesebb ember kell hozzá, ezt tiszta sor.

GSF 2011.07.09. 14:25:28

Bocs, ha nem ide tartozik, de nekem kifejezettenelgondolkodtató tapasztalatom is volt ilyen Zrínyis egyetemistával kapcsolatosan. Leszámítva a mérhetetlen nagyképűséget akkor néztem nagyot, amikor kioktatott, hogy az afgánok amerikai pénzből vettek nagy mennyiségű Mi-23(!)-as harcihelikoptert. A netes gyorskeresés sem győzte meg az ellenkezőjéről.

Akkor elgondolkodtam, ha valaki ennyire magabiztosan mond vissza hülyeséget, akkor mi a hibás?

Remélem csak egyedi eset volt, és a kivétel erősíti a szabályt és rendkívül magasan kvalifikált és a haza ügyét legnagyobb tudása szerint szolgáló vasifjúságot nevel az egyetem! Vagy nem. De minek ide "okos" katona, ha utána nem húz bakancsot a lábára?

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.10. 10:22:05

@stonefort: Ergo pont ugyanaz a baj, mint a civil egyetemekkel. Ontják az olyan embereket, akikra semmi szüksége a munkaerő piacnak.

Egyébként nem ezt érettem probléma alatt korábban, de ha már felhozt valaki ezt, akkor hozzá lehet csapni.

@Kelepisti:

Csak nem politikamentes. Lásd felső vezetés és összevigyorgás.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.07.10. 12:01:05

Hivatalosan politikamentes. Én gondolom valóban az. De most maradjunk a repülésben.
Én Nem hiszem pld. hogy Pintér, Lamos, Orsz, Kilián tábornok urak (van ki szereti, van ki nem Őket ez más kérdés), de nagyon érdekelné, hogy narancsos vagy szegfűs faszok ülnek mellettük, felettük. Persze van bennük túlélési ösztön, de ha elmennének nyugdíja, lemondanának, felmentetnék magukat stb. jobb jöhetne a helyükre?
Azt is gondolom, hogy Ők elkötelezettek, hogy legyen légierő, minél nagyobb, korszerűbb, több repült órával, képességgel és kiképzettséggel. (más kérdés megint, hogy sok mindenért amelyek a csapatoknál történtek - pld. repülőeszközök kezelése, tárolása kannibalizáció stb. természetesen felelősek.)
Azonban pdl. a Gripen program követetten már kezdetekor is boritékolható, és a jelenlegi kurzusnak meg nyilvánvaló tényedése miatt kudarca, nem jó fényt vett azokra akik a kezdetektől még legalábbis optimista, vagy akár realista módon, de próbáltak belőle tervekkel stb. egy sikeres programban reménykedtek.. és tevékenykedtek, tevékenykednek.
Nem hiszem, hogy van más európai ország, amelyik ennyire lezülleszti a légierejét, úgy, hogy közben évente ennyi pénzt tol bele.

Igaz vannak érdekes példák: Britek,. még le sem szállított Tranche3 EF gépek eladva a szaúdiaknak és kibelezett 1-2 éves EF-ek alkatrész utánpótlásnak. Britek akik beleöltek x milliárdot a korszerű Sentinelbe, hogy kivonák őket. (A Nimródról nem beszélek, de éppen vége volt a fejlesztésnek, és indulhatott volna a többi átépítése mikor lefujták. Amcsik a Commanche-ial. (de ők legalább megindokolták értelmes módon, és volt hatása a későbbiekre is, pld BinLadennél lelőtt Blackhawk XXX. Kanada a Merlin és utána Sikorsky, Ausztrália és a Super Seasprite helikopterek. stb.

Mégis úgy gondolom
süti beállítások módosítása