Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Háborúba küld(ik)ték a Gripeneket

2011.03.29. 15:30 | zord | 99 komment

Ma Fredrik Reinfeldt svéd miniszterelnök bejelentette, hogy a NATO felkérésére Svédország 8 Gripen vadászgéppel, egy C-130-assal és egy „felderítőgéppel” részt vesz az 1973-as ENSZ BT-határozat kikényszerítését célzó Unified Protector hadműveletben. A gépek őrjáratozni (és felderíteni) fognak Líbia fölött, de nem bombázhatnak. Ez lesz a típus első éles harci alkalmazása, és mint ilyenről, a LégierőBlog igyekszik rendszeresen beszámolni lehetőségei függvényében.

A számomra fontos Gripen-attribútumok, az első éles bevetésről készült képre vetítve (Fotó: Stefan Wilson/Försvarsmakten, Grafika: LégierőBlogger)

Líbiai SA-2 egy svéd Gripen Liteningjén keresztül.

Négy svéd Gripen a 2009-es Loyal Arrow 09 gyakorlaton, visszatérés után, oszolj előtt Lulea légterében. Már akkor az NRF légi komponensével együtt gyakoroltak.

A 270-es oldalszámú JAS 39C leszállás közben Lulea-Kallax légibázison, két pótossal és Litening-konténerrel.

Zord

Címkék: svéd sweden líbia gripen italy jas 39 sicily sigonella reinfeldt libya unified protector

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr882782130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.03.29. 15:49:21

Sajnos még sehol nem látom, hova fognak települni..
Kele

zord 2011.03.29. 15:50:16

@Kelepisti:

Még hivatalosan nincs is kinn az infó!

Zord

zord 2011.03.29. 15:51:19

@zord:

De okoskodni lehet!

Zord

dalos 2011.03.29. 15:52:41

Most akkor a svédek már tudnak a levegőben tankolni, vagy pótokkal meg tudnak fordulni?

zord 2011.03.29. 16:03:25

@dalos:

Már volt erről szó. Igen.

És mi ez a pótosokkal fordulás? Ez még nekem is új lenne.

Zord

stonefort 2011.03.29. 16:48:33

Amikor már nincs is szükség rájuk? Előbb kellett volna. Kirakat, reklám a folyó tenderek miatt.

zord 2011.03.29. 17:17:02

@stonefort:

Az egész világ egy bordély, eladnak-vesznek.

Mindenesetre egy hosszú hónapokig folyó műveletre kell számítani, és várható, hogy több ország több alakulatot és típust be fog még rotálni, mindenki a maga mandátumával. A svéd haderő is keresi az életben maradáshoz a politika által ma elfogadató indokokat, mert hogy a honvédelem nem elég. Most találtak egyet, és rápróbálkoztak.

A típus marketingjének kétségtelenül jót tesz, függetlenül attól, hogy mi lesz a műveletek konkrét tartalma részükről.

Mi pedig megtudunk valami újat a típusról.

Zord

dalos 2011.03.29. 18:25:15

@zord:
Arra gondoltam, hogy póttankokkal letudja pl. a Szicília Líbia távot oda-vissza.

BEARCAT 2011.03.29. 18:29:45

Már a múlt hét keddjére-szerdájára várták a felkérés megérkeztét. Biztos nem a hasukra ütve találták ki,de hát valamiért megcsúsztak vele. Most majd bizonyíthatják azt amit akkor mondtak, vagyis hogy a felkéréstől számított 10 napon belül ott lesznek a gépeik.

rudai gyerek 2011.03.29. 18:36:49

@zord: Persze mi kimaradunk belőle....

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.29. 18:38:59

@zord: Szerintem meg pont erőlködés szagú...

BGK 2011.03.29. 19:09:41

@rudai gyerek: Sajnos nem két peták akcióba küldeni a gépeket, a svédek is 200 misis költségplafont szavaztak meg (8 gripen + 1 Herci + 1 Erieye?).

Kérdés: a svédeknél megvalósult az a régebbi terv, hogy egy NATO kompatibilis "gyors reagálású" gripen századot állítanak össze?

Open Skies 2011.03.29. 19:56:37

@rudai gyerek: Jobb is. Ez kb. annyira lenne jó öltet, mint helikopterek küldése Afganisztánba.

zord 2011.03.29. 21:29:12

@dalos:

Nem tudom, milyen profilokat repülnek, honnan, de szerintem lesz légi utántöltés.

Ebből a hivatalos cikkből ez következik, mert az írja, hogy "ett transportflygplan 84 (tp 84 Hercules) för lufttankning".

www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmakten-planerar-for-flyginsats-i-Libyen/

Egyébként a cikk alapján Deci kilőve, vagy Trapani/Sigonella, vagy Souda (Heraklion) lesz belőle.

Zord

quaker 2011.03.29. 22:00:16

Festéktüsszentő Hapci Benők !
Nekem ez jut eszembe a hírről...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.03.30. 08:21:58

Trapani/Sigonella ha minden igaz tökig van gépekkel, aránylag kis bázisok (olasz soptterek mondták) inkább a görögöre szavazok..

Kele

rudai gyerek 2011.03.30. 10:57:09

@Open Skies: Nem azon van a hangsúly, hogy küldünk-e repülőgépet vagy sem, hanem azon, hogyha akarnánk sem tudnánk küldeni.

zulu74 2011.03.30. 12:02:32

@rudai gyerek: Butaság amit írtál.
A svédek felajánlása tisztán mutatja, hogy technikai értelemben képesek lennénk küldeni. Humán értelemben is képesek lennénk rá, ha akarnánk. Ehhez el kellett volna kezdeni időben a kiképzést, megfelelő repórát biztosítani, és a műszaki állományt is tisztességesen kiképezni/megbecsülni.
Ezek mind olyan döntések (voltak), melyeket mi (nem) hoztunk meg, anno.
Most kiküldeni a gépeket ostobaság lenne, mert sem gyakorlat, sem elméleti ismeretek terén nem állunk ott.
Viszont (ezért most itt meg fognak lincselni), ha nem azt nézzük, hogy a NATO milyen elvárásokat támaszt alap szinten, a műveletekben való részvétel tekintetében, akkor igenis képesek lennénk részt venni a műveltekben, méghozzá nem is rosszul.
A gépeinket repüljük, légi harcot gyakorlunk, tankolni is tankoltunk már (vagy tévedek?), A Líbiában fennálló legnagyobb fenyegetések leküzdésére pedig képesek vagyunk, efelől nincsen kétségem.
A líbiai egy elcsigázott, hitehagyott kis haderő, amelyik "félszívvel" védekezik. Ráadásul olyan erővel néznek szembe, amiről nem tudják eldönteni, hogy ellenálljanak, vállalva, hogy belenéznek egy nagy pofonba utána, mint a szerbek, vagy hagyják magukat, előbb szabadulnak.
Szvsz a magyar hajózó állomány, műszaki állomány, logisztika is képes lenne ilyen szinten részt venni a hadműveletekben, mint a svédek, ez csak akarat és pénz kérdése... de mivel a pénz előteremtése is csak akarat kérdése, ezért a végkövetkeztetés, ha akarjuk, akkor megy, de mi nem akarjuk.

zulu74 2011.03.30. 12:07:25

!update!
Félreérthető voltam:
Tehát a nato nézőpontjából nézve nem megfelelő a felkészültségünk, tehát őrültség lenne minket oda engedni.
A feladat nehézségét nézve viszont bőven meg tudnánk csinálni, ami a svédek.

A légi utántöltést csak kint gyakoroltuk, itthon nem, ezt tudom. Ennek ellenére ezt is meg lehet tanulni szerintem. Kevés ország lehet, amelyek "napi rutin" szinten töltenek a levegőben üzemanyagot. Más kérdés, hogy mindenféle jogosítványok, meg vizsgák kellenek.
Autót sem csak az tud vezetni, akinek jogosítványa van, és attól hogy jogosítványa van, még nem biztos, hogy képes rá....

Liverbird 2011.03.30. 12:21:41

@zulu74: Az, hogy a Kilián egyszer hátsó ülésen ott volt egy légi utántöltésnél, nem jelenti azt, hogy gyakoroltuk odakint...

stonefort 2011.03.30. 12:33:29

@zulu74: Rengeteg országban napi rutin a légi tankolás. Még a líbiai (!) légierő is képes volt rá, igaz, nem sok típussal. A magunk részéről egy fontos dolgot említenék. Mennyi a megszokott rep idő? Van fogalmad róla, hogy a líbiai bevetések akár 4-6 óra hosszúak? Erre SINCS felkészítve egytlen magyar hajózó sem. A gépben enni, inni, miegyebet csinálni KELL. És akkor nem sorolom az egyéb tényezőket, amelyek miatt ALKALMATLAN a kecskeméti csapat a részvételre.

zord 2011.03.30. 12:45:34

@zulu74: @Liverbird:

Én megkockáztatom, hogy a következőket kijelentsem: ha lenne nyolc pilótánk, akik az elmúlt három év mindegyikében pozitívan megrepülték a 100 órájukat, elégszer lettek volna kinn FLSC-n, és meg lenne az AAR-kvalifikációjuk; ha lenne négy gépünk "az itthon maradók éhen veszejtése nélkül" akkor ott lehetnénk A-A CAP-on.
Miért ne tudna magyar pilóta/műszaki/mindenki ilyen feladatot végrehajtani, ha adottak az előfeltételek?

Zord

Ps: Az egy másik kérdés, hogy nekünk politikai értelemben benne kell lenni egy ilyenben, vagy sem? De "svéd módra", amolyan politikailag korrekt üzemmódon, ahogy eddig is szoktuk (szállítózászlóalj, Irak), akár bele is férne. s taklán az Orbán és martonyi közti jelentős véleménykülnbség közepette ki is slisszolhatnának "nem bombázni".

zulu74 2011.03.30. 13:06:30

Anélkül, hogy szétoffolnám a topikot:
Jelen pillanatban én úgy látom, hogy az Európai országok kapva-kaptak az alkalmon, hogy egy amúgy is "visszafogottan" védekező "agresszoron" gyorsan üssenek egyet a még ki nem próbált vadászgépeikkel.Ez egy kitűnő lehetőség, hogy jelentős (anyagi)áldozatok nélkül oda lehessen ütni a prospektusban szereplő vadászgépre, hogy "TESTED!"
Így nyilván mi is profitálni fogunk valamilyen szinten abból, hogyha a svédek légiharcot vívnak, tankolnak, rakétákat lőnek ki, vagy éppen infrát szórva kereket oldanak: mindegyik értékes tapasztalat lesz a szoftver-fejlesztőknek, mérnököknek, pilótáknak stb. Tehát áttételesen egy kicsit "ott vagyunk" Líbiában.
Ami azt illeti nekünk (eladó vadászgépünk nem lévén) semmi keresni valónk Líbiában, főleg, hogy azért még mindig egy kicsit "csalódottan" néznek ránk egykori szövetségeseink "odaát", hogy támogattuk ezt az akciót.
A humanitárius oldala sosem fogja elérni a célját, a katonai oldalához meg nem tudunk sokat hozzá tenni ennek a missziónak.
Orbánék a saját csapdájuk foglyai: az eredeti szerződés pontosan azért nélkülözött bizonyos képességeket (légi utántöltés, földi célok elleni precíziós képességek), mert a szövetségesi felajánlásokba így nem kell elküldeni a technikát, kockáztatva ezzel, hogy esetleg áldozni is kelljen valamit a szövetségesi kötelezettségeinkre. Csak védjenek meg minket, és hívjanak újjá építeni, de nekünk ne kelljen csinálni semmit. - ez volt a koncepció.

Aztán durvábbak lettek ellenzékben: magyar katonák vére ne folyhasson "idegen" hatalmak érdekében... hozzák haza honvédjeinket. Csak arról felejtkeztek meg, hogy 1999-ben aláírtak valamit, és onnantól jogilag ezek az idegen nemzetek is egy szövetségbe tartoznak velünk, vagyis MI vagyunk azok, akik érdekében most bombázzák Líbiát, még akkor is ha "de facto" ezt nem mi találtuk ki.
Ezek után nem nehéz belátni: a "nemzeti érzelmű" szavazóknak nehezen lehetne beadni, ha egy magyar gépet leemelnek Kadhafi emberei, valami vak-véletlen folytán.
Ja és akkor még nem is beszéltem róla, hogy "ki fizeti a számlát?"

zulu74 2011.03.30. 13:16:37

A múltkor láttam Mike Brewer: Célkeresztben című műsorát a (RAF) Tornado GR4-ről. Ódákat zengedeztek a Lightening konténerről, de oda voltak aggatva a precíziós bombák is a gépekre. Nekünk is meg van ez a képesség a konténerben, de véletlenül sincsen hozzá értelmezhető földi fegyverzetünk. Így ennek egyetlen előnye, hogy a pod kezelését legalább meg lehet(ne) tanulni, hátha egyszer aggatnak rá bombát is hozzá.
Ez is azt bizonyítja, hogy látványos, de használhatatlan képességet vásároltunk.
Olyan ez egy kicsit, mint a Mátyás-király fabulában... hozott is ajándékot, meg nem is, volt is rajta ruha, meg nem is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.30. 13:25:51

@zulu74:

"A gépeinket repüljük, légi harcot gyakorlunk, tankolni is tankoltunk már (vagy tévedek?),"

Nem tankoltunk egyszer sem, nemhogy rutin lenne...
----------------

"A Líbiában fennálló legnagyobb fenyegetések leküzdésére pedig képesek vagyunk, efelől nincsen kétségem."

AG feladatkörben soha nem használtuk a Griffet éleslövészet sem volt. A válasz tehát az, hogy nem.
---------------

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.30. 13:54:08

@zulu74:

"...oda lehessen ütni a prospektusban szereplő vadászgépre, hogy "TESTED"

Max. a laikusnak. Légiharc kvázi nincs. Légvédelem gyakorlatilag nincs. Lényegében csak célazonosítási feladat van. Ha az ID pozitív, akkor semmiféle kihívás nincs. Cél megvan, lock, bomba dob, talál. Jöhet a következő. Lényegében éleslövészetet tartanak most és hosszútávú repülést és CAP gyakorlása megy. "Csak" odalent a célok élesek, emberek halnak meg. Morbid.

Ennél még egy két hetes Red Flag is durvább bizonyos szemszögből.

Liverbird 2011.03.30. 14:12:16

@molnibalage: Emlékeim szerint egy időben repkedtek függesztett gyakorló Maverick-kel, szóval valamiféle gyakorlás biztosan volt. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy A-G viszonylatban bevethetőek lennének pilótáink, csak jeleztem :)

zord 2011.03.30. 14:41:36

@molnibalage:

Red Flag miatt még nem voltak tüntetések; nem kínzott meg az ellenség lelőtt/lezuhant pilótát; és nem haltak meg meg civilek egpár eltévedt bomba miatt.
Igen, Nevadának van óriási kiképzési értéke, de mégsem IGAZI HÁBORÚ. A piros vonalon INNEN van.

Zord

zulu74 2011.03.30. 14:50:35

@molnibalage: Ezt az "emberek halnak meg" dumát tartogassuk valami pacifista fórumra. A hadsereg volt az, aki elsőre vadászgépekkel óhajtotta szétzavarni az "ellenforradalmi" tömegeket.
Persze a ciki az, hogy valahol mind a két félnek igaza van, mert jóllehet katona ruhában vannak, de valószínűleg sorozott fiatalokról van szó, vagy jobb esetben fanatizált zombikról, akiket most minden esélytelenség dacára harcba küldenek.

Azt viszont aláírom, hogy az USA és Anglia kivételével csak olyan helyekre mennek be a tisztelt szövetségesek, ahol már minden ellenség "puhára főtt", a lehetséges veszteségek mértéke a nulla felé konvergál, és különben is, csak az üsz kös romokat kell szétrugdosni, hogy hozzáférjünk a győzelmi babérokról.
Viszont itt okosítottak ki engem is a fórumon, még a szerbiai légicsapások miatt, hogy nem a NATO tehet róla, hogy nincs olyan hatalom, amelyik "partiba kerülhetne" vele, és hogy a háborúban nincs "fair play" díj. Csak egy számít: a győzelem.

rudai gyerek 2011.03.30. 16:58:07

@zulu74:

"A svédek felajánlása tisztán mutatja, hogy technikai értelemben képesek lennénk küldeni. Humán értelemben is képesek lennénk rá, ha akarnánk. Ehhez el kellett volna kezdeni időben a kiképzést, megfelelő repórát biztosítani, és a műszaki állományt is tisztességesen kiképezni/megbecsülni." - erre akartam én is utalni.

zord 2011.03.30. 17:34:56

@zulu74:

Ha nem vennéd észre, arra írtam, hogy bármennyire kemény is a Red Flag, mégiscsak gyakorlat. Lehet, hogy Líbia fölött nincs olyan légvédelem, de mégiscsak egy igazi háború.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.30. 17:48:23

@zulu74: Úgy ismermsz engem, mint pacifistát?

Open Skies 2011.03.30. 18:40:21

@stonefort: 4-6 óra alatt kell enni, wc-zni? Inni biztos kell, de hogyan oldják meg ezt pl. az F16, EF2000, Gripen-en? Műzlisszelet+1 liter víz vagy mint a Forma1-ben?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.30. 19:32:03

@Open Skies: Ismeretem futólag egy jenki Hornet zsokét. Küldött anno képeket. Szusit evett fent Irak felett.

zord 2011.03.31. 09:38:39

@Open Skies:

A vadászok szintjén ezek egyéni technikák. Ahogy én olvastam erről itt-ott, sok függ a századtól, hogy mit enged a környezet, mennyire veszik komolyan a "pilótafülke szentségét"....amit persze komolyan kell venni, nyilván nem lehet telezsúfolni rögzítetlen uzsonnástasikkal az oldalsó paneleket.
Több amerikai típusban elég nagy méretű, zárható tetejű térképtartó doboz van a besüllyesztve oldalra, és legtöbbször ide raknak kaját is tudtommal. Ebbe elférnek dobozoskólák, fél literes kisflakonok, és ennek megfelelő méretű kaják is.

Zord

zord 2011.03.31. 11:12:16

Érdekes a nyolc Gripenes, 1 Herkys, egy Gulfstreamos svéd kontingens (130 fő tervezett) bontása:

Stabs- och ledningspersonal 30
Piloter och besättningspersonal 20
Tekniker 30
Bevakning 10
Logistikstöd 30
Samverkansofficerare 10

A harminc technikus jó kevésnek tűnik...biztos a műszakiakhoz kell sorolni a törzsből és a logisztikából is valamennyi főt.

A másik pedig az, hogy a Gripen-pilóták nem lehetnek sokan (lehet, hogy ugyanannyian, mint a gépek?), ha a teljes települő hajózóállomány (herkyvel, gulffal együtt) 20 fő.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.04.01. 19:35:18

Apróság, a gyakorlat-éles háború témához: Scott o'Grady is volt elég jó pilóta ahhoz, hogy Jugoszlávia fölé kerüljön, és ott derült ki róla, hogy stresszhelyzetben nem tud egy Sidewindert rendesen elindítani, és nem veszi észre a visító besugárzásjelzőt.

Nem tudom, h az amcsiknál mennyire "válogatják" a legjobb pilótákat az éles missziókhoz, mennyire van "első vonalbeli" pilóta, de o'Grady gondolom, nem a legrosszabb pilótájuk volt, mégis lelőtték.

zord 2011.04.01. 21:05:46

@KGyST:

Ez így van, de azért ne felejtsük el azt sem, hogy volt egy felkészült ellenség, aki egy ritka, ha nem is teljességgel ismeretlen harceljárást alkalmazott, melyet a gép elektronikai hadviselési rendszere (ellentevékenységi könyvtára) nem tudott hatékonyan lereagálni. A történetnek ezt a részét nem túlzottan domborítják ki, és inkább teret hagytak a "hülye O'Grady" kultusz kialakulásának.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.04.01. 21:26:26

@zord:
Ami persze nem magyarázza a négy Galeb nem-lelövését.

Távol álljon tőlem ez a hülye O'Grady-dolog, számomra inkább az a lényeg, hogy tökéletes kiképzés nincsen, ill. a halálfélelmet nem lehet szimulálni.

Pilótahiba != humán faktor, itt tipikusan az utóbbi okozta a galibát.

balou84 2011.04.02. 15:11:27

@BEARCAT: Nemrég szállt fel 3 Gripen pótossal Kecskemétről, gondolom a svédek lehettek.

zord 2011.04.04. 03:59:09

balou84 2011.04.03. 11:18:40

@MF Luder: A svédek tankoltak háborúba menet. Tegnap 3, ma 3 + 2 Gripen.
Válasz erre Moderál GSF 2011.04.03. 11:51:23
Egy órával ezelőtt 3 megpakolt Gripen húzott el nyugati irányban és azóta is mentek, ahogy hallottam. Az elsők szépen befordultak a város széle fölé :-) Tud-e valamit valaki?
Válasz erre Moderál

zord 2011.04.04. 12:37:08

Kedves Kommentelők és Olvasók,

A Légierő Blog szívesen közölne a Kecskeméten keresztül települő svéd gépekről információkat (oldalszámok), fotókat! Amennyiben valaki tud ebben segíteni, kérem jelezze e-mail-ben!

Előre is Köszönöm!

Addig is, a településről: a csapatban kilenc Gripen-pilóta van!

www.thelocal.se/32980/20110403/

Zord

zord 2011.04.05. 15:32:53

A svédek PGM-eket is vittek magukkal Sigonellába, "önvédelmi" céllal (ha rájuk lő a légvédelem, vissza tudjanak csapni, ez a logika):

www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Libyen-UP/Nyheter-fran-Libyen/Ratt-vapensystem-for-insatsen/

Tehát vegyes függesztés lesz, talán asszimetrikus. 2xSidewinder/IRIS-T 2xAMRAAM, 1x tartály a törzs alatt, 1 másik az egyik belső szárnytartón, vele átellenben pedig egy GBU-12/GBU-49, és persze a Litening.

Vagy: Két tartály a két belső tartón, és egy AMRAAM illetve egy GBU-12/49 a külső tartón.

Közben szedegetem össze az oldalszámokat: 227, 262, 270...

Zord

Open Skies 2011.04.06. 21:33:15

@zord:

Szombat: 39 261, 39 262, 39 263.

Vasárnap: 39 227, 39 247, 39 249, 39 269 és 39270.

zord 2011.04.06. 22:02:46

@Open Skies:

Naggyon köszönöm!

Akkor az egyik fenti fotóval az 270-esről sikerült beletalálni! Hiába, vak tyúk is talál szemet!

Zord

zord 2011.04.06. 22:04:49

stonefort 2011.04.06. 21:18:42

www.svd.se/nyheter/inrikes/gripen-planen-kunde-inte-flyga_6069347.svd

A Gripeneknek nem ízlik a sigonellai keró.

zord 2011.04.06. 22:12:53

@zord:

Hiába, nem lehet kihagyni egy lépcsőfokot sem. Ők most másszák az első fokot. De másszák. Én ezt látom a dologból.
Jobb, mint eltömődött szűrők, stb. miatt elveszteni egy gépet.

Zord

Open Skies 2011.04.06. 22:17:50

Mielőtt a Nagy Testvérnek szemet szúrna, inkább megadom a forrást is: forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2985

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.04.06. 22:47:34

Először arra gondoltam,hogy Stonefort barátom milyen tökéletesen beszéli az IKEA nyelvet, hogy le tudta fordítani a szöveget.. Aztán rájöttem, hogy van google translate is a világon :-)
Kele

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2011.04.06. 22:50:33

Open Skies...
És a nagy testvér szerinted nem tudja, hogy Emil Lindbergh Te vagy ??
:-)

stonefort 2011.04.07. 07:41:30

@zord: Rossz minőségről szó sem lehet, hiszen azt issza a többi gép. A sokat emlegetett NATO kompatibillililitásal (copyrighz Szekeres et.) mi is a helyzet?

zord 2011.04.07. 12:51:16

@stonefort:

Tehát, milyen forrás is van a kezünkben?

EGY enyhén szólva gyenge fordítása EGY NAPILAPOS cikknek, melynek alapállása nyilvánvalóan nem pozitív, mondhatni több, mint pusztán kritikus.

A legalapvetőbb kutatói kritériumok teljesülésével biztosan látok problémát itt: úgy a kvalitás, mint a kvantitás terén. EGY forrás nem forrás. Egy NAPILAP (általánosságban) nem MINŐSÉGI forrás.

Azt vártuk, hogy a Gripen első éles külföldi településén nem merülnek fel problémák (amelyekről pontosan persze nem tudjuk, hogy milyenek, csak annyit, hogy üzemanyaggal kapcsolatosak)? Én biztosan nem.

Kérdem én, vajon amikor először külföldre (idegen reptérre, idegen logisztikai környezetbe) mentek az xyz repülőgépek, akkor nem merült fel probléma?

Úgy rémlik, volt olyan 5 generációs repülőgéptípus, melynek vissza kellett fordulnia település közben, nem is olyan régen.

Zord

stonefort 2011.04.07. 13:43:47

@zord: Így igaz. De a keró megfelelés a település egyik ELSŐ alapfeltétele.

samoth 2011.04.07. 13:44:39

Nem értem (mivel nem értek hozzá), de hogy van az, hogy a magyar/cseh Gripeneknek jó az üa., a svédeknek meg nem? A magyar és cseh gépek is járnak külföldi gyakorlatokra, gondolom nem különbözik jelentősen a nafta, mint a sigonellai. Vagy a svédek eleve egy kicsit mást használnak, és ahhoz "hozzászokik" a rendszer? Vagy ez valami ködösítés, és valójában tök más a bibi?

stonefort 2011.04.07. 13:48:39

@zord: Hogy van az, hogy a ferihegyre terven felül beeső akárkinek (pl. USAF F-15 vagy más) jó a szabvány Jet A1, a Gripennek meg nem felel
meg az a keró, amit más használ? De igazad van, egyelőre nem kell messzemenő következtetéseket levonni, amíg nem tudjuk a részleteket. Apropó. Megtudjuk egyszer a részleteket, vagy a Gripen program agyontitkosított útvesztőjében veszik majd el ez is?

stonefort 2011.04.07. 14:32:37

A friss hírek szerint a Gripennek jó a Jet A1, de Sigonellában most csak JP5 (NATO szabványú) keró van, amellyel még nem repült a svéd gép, ezért nem merik bevállalni. Kompatibilitási probléma.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.04.07. 14:48:24

@stonefort: És ez település előtt, a tankolások tervezésekor nem derült ki? Még egy Cessnával sem indulsz el úgy, hogy, ne csekkolnád le, hogy az adott reptéren van-e megfelelő nafta. Nehéz elhinni, hogy ezt nem ellenőrizték. Furcsa ez az egész.

Liverbird 2011.04.07. 15:00:44

Hát, nem tudom mennyi tapasztalata van a svédeknek az ilyen nemzetközi műveletekben. Minden kezdet nehéz...

stonefort 2011.04.07. 15:02:50

@Liverbird: Pedig voltak már többször az USA-ban , Indiában, stb. féltucatnyi közbenső leszállással, ahol tankolni is kellett.

Liverbird 2011.04.07. 15:12:28

Persze ez is igaz. Nem értek a különböző üzemanyagok jellemzőihez, de nem lehet, hogy rosszak a tapasztalataik a JP5-össel? Lehet, hogy okozott náluk némi problémát pl az amerikai gyakorlatok alkalmával, de nem hozták inkább nyilvánosságra. De miért is? Mert marketingszempontból nem biztos, hogy jól hangzik, ha a "a világ első negyedik generációs repülőgépének" nem ízlik a NATO-szabvány kerozin.

stonefort 2011.04.07. 15:33:58

A civil kontraktor meghozta a szükséges kerót. ha minden igaz, még ma délután sor kerülhet az első bevetésre.

zord 2011.04.07. 17:26:35

A titok valószínűleg megint abban áll, hogy bizonyos pecsétek hiányoznak bizonyos helyekről.
Nem az a kérdés, hogy a JP5 torkán akadna-e a Gripennek, hanem az, hogy van-e jogalap, amely alapján azt valaki felelősséget vállaló ember azt beletöltené. Nincs papír, nincs töltés, nincs repülés.

Ezért szerinem tényleg nem a Gripen a hibás. A svéd logisztikai rendszer egésze, tapasztalatlansága, hogy nem kalkuláltak azzal, hogy Sigonella amerikai felén csak ez van. De az is lehet, hogy az amerikai kért olyan papírt, miszerint beletölhet JP5-öst a Gripenbe. Olyan papírt, melyet egy amerikai szervnek kellett volna kiadnia évekkel ezelőtt, ha a svédek nagyon szépen kérték volna, de nem tették, mert nem gondoltak arra, hogy NAS-ról fognak üzemelni.

De nézzük a dolgok pozitív oldalát: amin a svédek most keresztülmennek, vastagon meg fogja erősíteni a típussal kapcsolatos tapasztalatokat.

MAGYAR MEGFIGYELŐKET A SIGONELLÁRA!

Zord

zord 2011.04.07. 21:30:08

SZép nagy felbontású kép:

www.nato.int/nato_static/assets/pictures/stock_libya/20110407_aircraft2.jpg

Egy állóhelyen az EC-130-asokkal, háttérben az Etna...

...ha én egyszer oda beszabadulnék...

Zord

stonefort 2011.04.07. 21:35:32

@zord: Mintha a sin BOL-ja felett ott lenne a régi hátrafelé néző IR szóró.

zord 2011.04.07. 22:27:17

@stonefort:

Ezt nekem kellett volna észrevennem :-))))))) De köszönöm a figyelmeztetést! 55mm-es, tripla tandem payload-okból hat darab a két külső pilon hátsó részében: BOP/B típusú kivetőberendezések.

Hát eldobható megtévesztő töltetetk tekintetében a Gripent ma már nem sok kritika érheti. BOL (2/4x160 szecska/sötét infracsapda), BOP/C (4x30 1x1, vagy 4x15 2x2 szecska/infracsapda), BOP/B (2x6 55mm tripla-tandem infracsapda). Van mennyiség is (max. 796 zavarótöltet!), és féleség is, ami széles idő- és spektrumlefedettséget jelent.

Egyébként a BOP/B-be kerültek volna a BO2D vontatott csalik is, ha nem áll le a program...pontosabban ha tudnánk hogy miért hallgattak el róla.

* A képen látott konfigurációban, a pótosok miatt a max csalimennyiség (A BOP/C-kben 1x1-eseket feltételezve) "csak" 476 darab.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.04.08. 22:05:25

@zord: Hát igen. Már csak valami MAWS kellene. 1-2 sec alatt 100-as nagyságrendű flare valszeg még egy IRIS-T / AIM-9X-nek is elég komoly fal.

zord 2011.04.09. 01:02:08

Tigris 37 és Óriás 65 hívójelekkel repülték az első éles bevetést a svédek tegnap, 2 óra 35 percet, Tripoli körzetében.

flygvapenbloggen.se/

Zord

stonefort 2011.04.09. 09:18:36

@zord: Akkor a három pótos miatt talán nem is kellett IFR.

zord 2011.04.09. 10:27:22

@stonefort:

Valóban nem kellett volna, de a szöveg szerint volt. Mighty 65 volt a Herky T.
Biztos jó nagy ráhagyásokkal dolgoznak. Helyesen.

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.04.09. 15:49:28

@zord: Töltsenek minél többet és adják át a tapasztalatokat mihamarabb. Így azt hiszem a katari Mirage-ok az egyetlenek akik nem tudnak tölteni, három pótost visznek.

Devil

zord 2011.04.10. 15:32:02

A parancsnok első tankolása az első bevetésen, ha jól látom, a 263-assal:

flygvapenbloggen.se/2011/04/09/divisionschefen-forsta-lufttankning-under-uppdraget-i-fredags/

(Majd ha megyünk fotózni, mi előtte jobban megpucoljuk az ablakot...:-)))))))))))))

Zord

zord 2011.04.10. 15:35:48

Itt még jobb fotók a svédek első éles bevetéséről:

www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Libyen-UP/Nyheter-fran-Libyen/Forsta-uppdraget-over-Libyen/

AIM-120B/IRIS-T/LITENING IIIG combó!

Zord

zord 2011.04.14. 22:03:15

A svéd gépeket így sikerült összeszedni:

De aktuella flygplanen var:
39227 (kom från F 7)
39247 (kom från F 21)
39249 (kom från F 21)
39255 (kom från F 21)
39261 (kom från F 21)
39262 (tillh. F 17)
39263 (kom från F 21)
39269 (kom från F 21)
39270 (kom från VoVc)
39282 (tillh. F 17)

forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2985#p15888

zord 2011.04.18. 21:51:48

Líbiai Volhov-tüzelőállás egy lerontott Litening-képkockán az FL01-től:

www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Libyen-UP/Nyheter-fran-Libyen/Bidrar-i-operationen/

Zord

zord 2011.04.20. 23:28:50

@zord: Vagy SPK39-es képen....

Zord

zord 2011.04.22. 13:50:48

Ezekről az újabb képekről már azt állítják, hogy a célzókonténer készítette:

www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Libyen-UP/Nyheter-fran-Libyen/Forbud-att-flyga/

Megvan az is, hogy a Liteninget hogy hívják svéd rendszerben:

"Målutpekningskapsel LDP 39"

Ez szerintem azt jelenti, hogy "célmegjelölő kapszula".

Itt a videó is:

www.youtube.com/watch?v=Ojgy5H_LJc0&feature=player_embedded

Most ezért lehet, hogy egyesek meg fognak kövezni, de egyre inkább amondó vagyok, hogy a mai célzókonténerek teljesen emencipált felderítő eszközök.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.04.22. 15:53:15

@zord: Nem kövezlek meg, éppen modani akartam én is.

Azért döbbenetes, ha előveszi az ember az ODS-es Mav és TGP képeket, akkor azon egy BMP 20-30 pixelből álló kockahalmaz, azonosíthatatlan.
Az F-111F gépek képminősége meg aztán tényleg... Ehhez képest ezek?

A nagy kérdés az, hogy melyik gép képes ezt megosztani a többivel és milyen minőségben? Az F-14D kaptak valami ilyesmi játékszert.

Normál esetben a felderítő konténerben lenne ilyen eszköz?

KGyST · http://repules.tumblr.com 2011.04.23. 23:16:56

@molnibalage: @zord:

1. A dolog másik fele, hogy ma egyre kevésbé van kapacitás a szó szoros értelmében vett felderítésre vadászbombázót bevetni, erre ott vannak a pilóta nélküli repülőgépek.
2. Emancipált felderítő eszközök ide vagy oda, én baromi kíváncsi vagyok, mi történik Miszratánál. Mert jó, h a tegnapi vagy mikori index cikk ("kazettás bombákat vetettek be Miszratánál") hülyeség, de ha kazettás lőszert vetettek be, akkor is megkérdezném, h milyen emancipált felderítő eszköz az, amivel egy hónap alatt nem bírták felderíteni az Miszratát tűz alatt tartó ketyeréket. Akkor is, ha azok kis kaliberűek. Nem kerek nekem ez a dolog.

zord 2011.04.26. 12:33:51

@KGyST:

Bár nem ide tartozik, de itt válaszolok. Kazettás harci részű aknavető lövedék, a spanyol gyártmányú MAT-120 a kérdéses fegyver, amit állítólag bevetettek Miszrátában:

www.hrw.org/en/news/2011/04/15/libya-cluster-munitions-strike-misrata

(Mielőtt elolvastam volna ezt a cikket, azazhogy egy percet rászántam volna a kérdésre, azt hittem, valamilyen sorozatvető-rakéta. És nem. Mindig tanul valamit az ember!)

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2011.04.28. 10:42:44

Tettem fel a blogomra néhány hivatalos videót a Sigonellába települt svédekről.

zord 2011.05.10. 01:03:15

Videó a svédekről a NATO-csatornán:

www.youtube.com/watch?v=-bFZ5iVZ-dE&feature=player_embedded

Ez alapján itt van a gépek állóhelye Szigony Ellán:

maps.google.com/maps?ll=37.406924,14.913282&z=17&t=h&hl=hu

Zord

zord 2011.05.16. 08:05:57

Hosszú évek óta Metigán rohadó MiG-25-ösök a svéd Gripenek felderítő fotóin:

flygvapenbloggen.se/2011/05/12/fl-01-fortsatter-att-hantera-flygforbudszonen-over-libyen/

Zord

zord 2011.07.01. 12:38:52

Mostantól már az FL02 működik Sigonellán a svédek részéről, csökkentett állománnyal:

www.forsvarsmakten.se/sv/Internationella-insatser/Libyen-UP/Nyheter-fran-Libyen/Halv-styrka-full-effekt/

Zord

zord 2011.10.27. 17:36:38

Hihihi, ciháztak a svédek, és ráfáztak:

www.thelocal.se/36976/20111026/#

(persze úgy is lehet nézni, hogy most mit csesztetik a háborúból hazatérő katonákat)

Zord

Hollywood 2011.11.03. 15:17:24

@zord:

Off kérdésem lehet?

Nem találom a régebbi anyagok között, hogy a csehek mennyi pilótát terveztek a gripen századukra és azt milyen idő alatt érték(érik ) el.

Mi elvileg ugye 24 pilótát tervezünk rá?

Ha tudnál valami linket, vagy infót azt megköszönném!

üdvözlettel:
Hollywood

zord 2011.11.04. 18:38:34

@Hollywood:

A csehek huszonegyezret, ha jól rémlik, "huszonegynéhány" pilótával. Az első évet asszem 2+8 emberrel húzták ki.

Azt hiszem, hogy a 2003-as magyar formula 21x80x10=16800 volt. Ez persze nem felel meg a valóságnak, mert nem mindenki repül ugyanannyit, de az az ökölszám. És idén már olyanok is repülnek Gripennel ideheza, akiknek nincs, és nem is lesz rá papírjuk (5-10 óra néhány embernek).

Zord
süti beállítások módosítása