Az elmúlt hetekben érdekes kiképzés zajlott Pápán. Egy amerikai védelmi kontraktor alkalmazásában lévő háborús veterán helikopterpilóták magyar személyzeteket oktattak az éjjellátó szemüveggel történő repülésre. Noha ehhez a haditechnikai értelemben vett lehetőség a két Mi-17N 2008-as visszérkezésése óta megvan a Honvédségben, a képesség igazából ezzel az intenzív kiképzési programmal vált valóságossá. Újfent beigazolódott, hogy nem lehet a babérokon ülni, a megszerzett tudást rendszeres kiképzéssel el kell terjeszteni, persze hosszú távon is gondoskodva a jártasság fenntartásáról.
Így látni az amerikai forrásból biztosított AN/AVS-9 éjjellátó szemüveggel. A kijövő fény meglepően erős.
A gyakorlat idején az amerikai darabok domináltak, szemben a -17N programmal beszerzett orosz GEO-ONV-1 típussal. Nem meglepő, hogy melyiket preferálják a felhasználók.
Indítás előtti csendélet a NATO-hangár előterében.
Visszatérés után, a hangár előterének világításában fürödve.
Bár a lökést a kiképzési programnak a potenciális afganisztáni forgatókönyvek adták - innen az amerikai hajlandóság is - a LégierőBlogger annak sokkal jobban örülne, ha az NVG-használat elsajátítása idehaza a kutató-mentő szolgálat valós 24 órás lefedettségét eredményezné, azzal a kitétellel, hogy a teljes éjszakai flexibilitás csak további beruházás, azaz FLIR-torony révén teremtődne meg.
Zord
PS: Köszönet mindazoknak, akik segítettek elhárítani a csütörtök este felmerült bürokratikus akadályokat a riportkészítés útjából, és meg tudták őrizni hidegvérüket.