Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (105) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (54) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

A világ - NVG-n keresztül nézve

2010.05.29. 00:55 | zord | 22 komment

Az elmúlt hetekben érdekes kiképzés zajlott Pápán. Egy amerikai védelmi kontraktor alkalmazásában lévő háborús veterán helikopterpilóták magyar személyzeteket oktattak az éjjellátó szemüveggel történő repülésre. Noha ehhez a haditechnikai értelemben vett lehetőség a két Mi-17N 2008-as visszérkezésése óta megvan a Honvédségben, a képesség igazából ezzel az intenzív kiképzési programmal vált valóságossá. Újfent beigazolódott, hogy nem lehet a babérokon ülni, a megszerzett tudást rendszeres kiképzéssel el kell terjeszteni, persze hosszú távon is gondoskodva a jártasság fenntartásáról. 

Így látni az amerikai forrásból biztosított AN/AVS-9 éjjellátó szemüveggel. A kijövő fény meglepően erős.

A gyakorlat idején az amerikai darabok domináltak, szemben a -17N programmal beszerzett orosz GEO-ONV-1 típussal. Nem meglepő, hogy melyiket preferálják a felhasználók.

Indítás előtti csendélet a NATO-hangár előterében.

Visszatérés után, a hangár előterének világításában fürödve.

Bár a lökést a kiképzési programnak a potenciális afganisztáni forgatókönyvek adták - innen az amerikai hajlandóság is - a LégierőBlogger annak sokkal jobban örülne, ha az NVG-használat elsajátítása idehaza a kutató-mentő szolgálat valós 24 órás lefedettségét eredményezné, azzal a kitétellel, hogy a teljes éjszakai flexibilitás csak további beruházás, azaz FLIR-torony révén teremtődne meg.

Zord

PS: Köszönet mindazoknak, akik segítettek elhárítani a csütörtök este felmerült bürokratikus akadályokat a riportkészítés útjából, és meg tudták őrizni hidegvérüket.

 

Címkék: magyar pápa éjjel papa mi 17 mi 17n nvg

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr102039391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2010.05.31. 15:00:58

Milyen kár, hogy aminek nem hegyes az orra, az érdektelen...

Pedig ez az NVG-s repülés tényleg jelentős előrelépés. A nap 24 órája teljesen kihasználhatóvá válik. Az egy más kérdés, hogy szerintem a SAR-ban kellene ezt elsősorban kamatoztatni, és nem egy megnyerhetetlen, távoli háborúban.

Az is nagy szó, hogy a két 17N mégse futott ki még az időből...

Zord

lorketomi 2010.05.31. 20:52:18

Mélyen egyetértek minden szavaddal...

Beat it! 2010.06.01. 09:46:06

@zord:
Attól, hogy kevés a komment, még koránt sem biztos, hogy érdektelen a téma! Magam részéről nagyon örültem ennek az anyagnak.
Nem vagyok egyedül vele, sokszor ki lett itt vesézve: nem értem, a nagyjavított gépeket miért nem lehetett ilyen szinten modernizálni is egyúttal. Akkor nem csak 2, hanem 4 ilyen gépünk lenne már, megfelelő üzemidő tartalékkal. Az az érzésem, hogy a begyepesedett illetékesek nem bíztak ennek a programnak a sikerében, ezt a két példányt kísérleti nyúlnak szánták. A nagyjavítás során pedig nem akarták, hogy "a jól bevált konstrukciót elbarmolják holmi videojátékokkal". Nem is élvez(ett) prioritást ez a program, vagy legalábbis ez az első ilyen gyakorlat, amiről megfelelően tudósíthattak - és ez utóbbi sem volt zökkenőmentes, ha jól értem. Vajon a többi nagyjavítandó gépet fogják modernizálni? (A debreceni repnapon a 6215-ös ex-iraki Mi-8-as szerepelt. A harcihelikopter.hu szerint ez már nincs is rendszerben, kivonták az üzemidő kifutása miatt. Hogy lehet ez?)
Door gunnerek voltak a fedélzeten éjjellátóval?
A FLIR tornyot nem pótolja megfelelően az éjjellátó + infra reflektor?

Bobby Baccala 2010.06.01. 10:15:34

nekem továbbra is elég sufni tuningnak tűnik ez a cucc.
mikor lesz heli beszerzés? mert ez egy vicc ami most van..főleg a robinson

Rommel28 2010.06.01. 16:23:24

Az infrareflektor nem túl jó, mert azt az ellen is látja jó távolról NVG-vel.

Amúgy Miért nem panoráma NVG-t használnak? Azzal még egymást is látnák a pilóták. Valamelyik újságban írták, hogy elég bonyolult NVG-ben vezetni, mert nem látják egymást, folyamatosan beszélni kell.

Liverbird 2010.06.01. 16:29:27

Bár nem teljesen ide tartozik, de Tömböl távozik, légvédelmis helyére tüzér jön.

belfold.ma.hu/tart/cikk/a/0/71071/1/belfold/Hende_rendet_tesz_Ropul_a_vezerkari_fonok?place=srss

No°3 Szeti 2010.06.01. 16:41:00

Én is meglepődtem a Mi-8n, beszéltem is egy műszakival, hogy már nem kivonták őket? (én hülye összekevertem a személyszállítót, a teherrel) erre felvilágosított tök korrekt stílusban, hogy Isten őrizz, így is annyi az üzemképes szállító helikopterünk, hogy megszámolásához a két keze bőven elég lenne, úgyhogy ameddig csak tudnak repülnek velük!
Az új gépekre annyit mondott, hogy ha most ebben a pillanatban megrendelnénk a 171-est akkor is 2-3 év míg sor kerülne ránk! Ez szerintetek mennyire igaz?
robinson helyett inkább ec-635(ec-135) vettünk volna, szükség esetén bele lehet tenni egy sebesültet, vagy feldobni rá egy konténert, na de mindegy, hátha Miniszter Úr majd olvassa a kommenteket :-)

zord 2010.06.02. 00:13:51

@No°3 Szeti:

Bizony, legalább két iraki gép még húzza az igát!

Na arra mit léptek, hogy viccelődésünk a finn Mi-8-asokról állítólag nem volt alaptalan?

Zord

Beat it! 2010.06.02. 08:56:30

@zord:
Mi leszünk Európa légi roncstelepe... :)
Az iraki gépeket árverésre kellene bocsátani, mint a Szaddam rezsim katonai erejének utolsó mohikánjait. Lehet, hogy pár gyűjtőnek többet érne a nimbusz, mint a használati érték. A kapott pénzből meg vehetnénk újakat.

No°3 Szeti 2010.06.03. 12:03:45

@zord: Tudom, elfoglalt vagy, de nem lehetne a Nemzetbe írni a helikopterekről egy figyelemfelkeltő cikket, mint a Gripenek esetében!
Az árvíz kapcsán ez most aktuális is lenne(sajnos).

Hende Csaba oldalára is lehet írni, ha kell azt bevállalom, de valaki okosabb is megtehetné! :-)

No°3 Szeti 2010.06.03. 12:04:47

bocs a dupláért az előbb nem akarta elküldeni..

Sidewinder 2010.06.04. 16:23:08

A GEO-ONV-1-essel mi a probléma?Azon kívül,hogy tudtommal elég keveset vettünk. Csak annyit hallottam róla,hogy nehezebb valamivel a Gentex sisaknál a ZS-7V,így gondolom éjjellátóval is az. Meg egy hajózó akivel beszéltem,annak nem tetszett a ZS-7 sisak formája:D(de hát izlések és pofonok,nekem meg a Gentex tetszik kevésbé,bár a ZS-5-nél szerintem szebb). Más egyebet nem nagyon tudok róla,meg nem is hallottam. A GEO-t nem sikerült kipróbálnod,azzal mennyire jól látni?

zord 2010.06.04. 17:16:45

@Sidewinder:

Nem volt orosz cucc Pápán, gondolom egyfélét akartak használni, talán van is ilyesmire előírás vagy ajánlás.
Részleteket nem tudok, csak annyit, hogy az amerikai cuccot jobbnak tartják az orosznál.

Zord

zord 2010.06.21. 18:55:06

Jó kis cikk az amerikai Mi-17-es beszerzésekről:

www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/06/18/AR2010061805630.html

Az egy más kérdés, hogy az ár hihetetlenül borsos. Nyilván ezerrel megy a lenyúlás.

Zord

zord 2010.07.12. 01:30:13

Komolyan mondom, az oroszok nem szaroztak, egyből nyomultak 17-es ügyben (igaz, engem nem két gép "korszerűsítése" érdekelne):

www.hm.gov.hu/hirek/orosz_nagykovet_latogatasa

Zord

gombócostál 2010.11.09. 21:04:41

@Beat it!: Azt olvastam, hogy az NVG a fényt erősíti fel, az IR meg a hőmérsékleti különbségeket teszi "láthatóvá". Szóval a kettőt ezek szerint felváltva kellene használni, mikor melyik a jobb. Az lehet a jó, amikor a két berendezés egy fejre szerelhető képernyőre dolgozik, és csak kapcsolgatni lehet, a környezetnek megfelelően.

gombócostál 2010.11.09. 21:15:56

@Beat it!: Azt írja ez a fazon, (a linkelt honvedelem.hu cikkre gondolok) hogy 7-8000 órát repültek az oktatók. Amennyire tudom, a mieink ennyit azért nem nyomnak. Nem korai ez az NVG-s dolog itthon? Ezek vagy tudnak, vagy baromi bátrak. Vagy nem jól látom az összefüggést? Egyébként az éjjellátó szerintem is tuti cucc lehet kutatni a levegőből.

Beat it! 2010.11.10. 14:42:06

@gombócostál:
Nem azt írja a cikk, hogy mind a 7-8 ezer órát éjjel repülték. A mi pilótáink közt is lehet olyan, aki már több ezer órát repült, de az éjjellátóval még most barátkozik. Nem a repülést kezdik tanulni, "csak" az éjjellátós repülést. Ha a te logikádat követnék sosem kezdenének bele, márpedig valamikor muszáj elkezdeni, aztán gyakorolni minél többet. Ráadásul szerintem vannak köztük, akik pár éve az oroszországi kiképzésen is részt vettek.

gombócostál 2010.11.11. 20:46:25

@Beat it!: Ja, igen! Azt gondoltam, hogy nem mindet NVG-vel repülték, csak a tapasztalat mennyiségére akrtam utalni. Egyébként szerintem is csinálni kell, és talán a "kályhacső" pártiak is megbocsátanak, de én az NVG-s helikopterezést még nagyobb durranásnak tartom, mint az akárhanyadik generációs Gripenek megjelenését. Legalábbis hasznosabbanak, itthon.

gombócostál 2010.11.11. 21:02:15

@zord: Hehe...ez a cikk már nincs ott!

gombócostál 2010.11.11. 21:06:47

@zord: Nem csodálom, ha csípi az amcsi fiskális nemzeti érzésüket, de azt gondolom ebből, hogy ott is van egy-két csóka, aki már látott sokfélét a világbban, és nem kóla lötyög az agya helyén. (egyébként ők lehetnek kevesebben, de ez más tészta)
süti beállítások módosítása