Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

A rinocérosz CAS-ra készül

2010.05.17. 15:06 | zord | 25 komment

Idén - a konzekvens, egymásra épülő, nem presztízsszempontokat követő gyakorlati-, kiképzési politika eredményeként - Csehországban ismét megrendezték a Flying Rhino hadgyakorlatot, mely a szárazföldi és légierők együttműködésének tökéletesítését célozza. Bár a sajtónapon sem az időjárás, sem az aktivitás szempontjából nem voltunk szerencsések, azért ez is csak egy újabb út volt, melyen lehetett tanulni valamit. 

A CAS kulcseszközét, egy LITENING-RD-konténert tolnak az egyik RAF Tornado GR4-eshez a brit műszakiak. A bal külső pilonon természetesen egy Sky Shadow zavarókonténer. Az FR idén is komplex gyakorlat volt, ahol az EW is faktor. Sajnos az afganisztáni igények miatt a RAF új szerzeménye a BOZ-konténerből átalakított, indításjelzőkkel és infracsapdaszórókkal felszerelt konténer nem volt jelen Csehországban.

Csajok. All-female Tornado személyzet, és crew chief.

ALCA CAS-konfig 1.: két pótos illetve két SUU-5003 gyakorló bombatár és NIR-indító.

Az ALCA pótosait is pisztolyból kell tölteni. A SUU is látható itt közelebbről.

ALCA CAS-konfig 2.: négy pótos, egy Plamen-konténer. A 212-es század helyszínen lévő képviselője szerint ez a "konvojkísérő" függesztmény. 110 mérföldes sugáron 1,5 óra az őrjáratozási idő. Állítólag készek az afganisztáni településre (politikai döntésre várnak), bár ezt légi utántölthetőség hiányában én nem tartom reálisnak. Az ISAF-ban a ground CAS alert létezik ugyan, de inkább a CAP-ból történő dominál a rövidebb reakcióidő miatt. Másik infó: Maverickre (nekik AGM-65A/B-jük van), egyáltalán nem gyúrnak, mert "drága". A precíziós fegyverük a GBU-12 LGB, melyet JTAC, vagy buddy (az FR10-en Tornado/LITENING) megvilágítása mellett dobhatnak, saját pod hiányában.

A vendéglátó 222-es század szép harci patch-e. L-39ZA-val repülnek, és a Pardubicéből kikerülő hadnagyok itt izmosodnak Caslav (211/212. század) előtt. Ők szolgálják ki a szintén helyi Mi-24-esekkel együtt a FAC/JTAC-képzési igényeket is.

Lynx, a faroktartó és a kabin találkozásánál IR-zavaró installációval, mely itt üres volt. Abszolúte jellegzetes a teljes EW-suite-ok rotációja a sárkányok között, azaz kevés légierőnek van annyi készlet elektronikai hadviselési berendezése, ahány gépe.

Cseh Kub SZURN, a Strakonicei 25. lérak dandár 251. osztályától. A rendszeren a Retia cég teljes körű modernizációt végzett (a Karát viszont érintetlen maradt). Érdekesség, hogy Námestbe nem telepítettek helyi légihelyzetkép-generáló képességet, azaz valamilyen adatvonalon kaphattak célinformációt (L-11?). A dandárnak papír szerint modernizált, deciméteres P-19-esei vannak, melyeknek nem láttuk nyomát, pedig nagyon kerestük a "lepkéket" :-(((

Tornado, Hawk, ALCA, litván, cseh és szlovák Alba-hegyek a központi námesti zónában. A szliácsi 2. századnak nem ez volt az első alkalma az FR-en: most két nemzetiszín C-vel, egy nemzetiszín ZA-val,  és egy terepszín ZA-val voltak jelen. Ők is CAS-ra gyúrnak.

Zord

Címkék: albatrosz alca lynx albatros kub tornado namest nad oslavou cas flying rhino 10

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr142010230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.17. 20:07:01

Ha emlékeim nem csalnak, a baloldali hölgy Tornado pilóta volt a kecskeméti Dragon Nesten és Gárdus Tibi mögött megtapasztalta, milyen repülni MiG-29-essel. :)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.05.18. 10:03:59

@sdragon: A képen bal oldalon álló hölgy navigátor/WSO, nem hiszem, hogy azonos a Dragon Nesten repült pilótával. Márcsak a kora miatt sem, hat éve még nagyon fiatal lehetett.

Devil

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.18. 10:33:30

Ha meglenne a neve, meglenne a megoldás. :)

zord 2010.05.18. 13:15:11

Pheebs - ennyi van a névcimkéjén. Bocsássatok meg, hogy nem tudom a nevét, de ilyenkor tényleg nem tudok ilyesmire fókuszálni. Meghát a szépsége se nyűgözött le, hálistennek az okokat az alacsony felbontás nem adja vissza.
Egyébként túl fiatal az olyan ősi dolgokhoz, mint a 2004-es Dragon Nest.

Zord

sdragon · http://dragonnews.blog.hu/ 2010.05.18. 13:46:00

@zord: Akkor nem ő az. :) Bár Helen, aki anno repült MiG-29, ha jók az infóim még mindig aktív pilóta.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.05.18. 13:53:53

Pheebs a pilóta, a BALOLDALI akiről sdragon beszél navigátor/WSO. Ezért írtam, hogy nem valószínű, hogy pilóta volt 2004-ben, hat évvel ezelőtt. Ráadásul túl fiatal hozzá. Na!

:-)

zord 2010.05.18. 15:04:22

@Devil 505:

Süsü átküldött nagyobb képeket, és az egy másik csaj. Az elég szép. Ezek fönn inkább olyan "cserkészkórus hátsó sor" kategóriák voltak. De biztos vágják a Tornadót!

Zord

stonefort 2010.05.18. 15:44:54

@Devil 505: Boldogult magyartanárom mondotta volt annak idején, hogy...úriember sohasem tesz egy nő szépségére negatív megjegyzést, Ha nem annyira szép, arra at mondjuk, hogy kedves." Ezek az angol lányok nagyon kedvesek voltak.

block50 2010.05.18. 16:03:46

@stonefort: .. vagy "érdekes arcú"! :-)

Liverbird 2010.05.18. 16:38:29

@zord: Azért most már szívesen megnézném, milyen egy elég szép angol pilótalány :) Biztos vannak még egy páran rajtam kívül is...

stonefort 2010.05.18. 17:34:33

@Devil 505: Sehol, csak az ...azt hittem angol.... megjegyzés ihlette a hozzászólásomat.

zulu74 2010.05.18. 21:03:40

Hát.. Londonban láttam azért pár igen csak finom csajt, de ezek közül egyik sem volt "bizonyosan" angol, mert szinte minden nemzetből találkoztam ott pár perc leforgása alatt.. Fene tudja...

Nekem a középső az belefér, de csak ha visz egyet cserébe a hátsó ülésen...:)
Vagy ott csináljuk...30.000 lábon...

GSF 2010.05.19. 12:05:04

Nekem sokadszorra is nagyon szimpatikus a csehek professzionális hozzáállása, és az, ahogyan a lehetőségeikkel élnek. Nem csinálnak segget a szájukból és nem vagiznak látványshow-val.
Egyértelműek a céljaik. Sztem nagyjából uyanezt kellene felvállalnunk.

balou84 2010.05.19. 15:08:28

@GSF: azért repülnek ők is bemutatót, 2 nagyobb nemzetközi repülőnapjuk van évente és több kisebb. Ezenkívül idén 2x mennek pl az angolokhoz (Waddington, RIAT), 1x Szlovákiába, Hollandiába, meg hozzánk is jönnek. Én legalábbis eddig ezekről tudok.

zord 2010.05.19. 15:41:31

@balou84:

És mégis, megvan a fókusz az alapfunkcióra!

Zord

balou84 2010.05.19. 15:49:38

@zord: Tény, példaértékűnek tűnik nekem is mint kívülállónak, amit a csehek csinálnak. Csak a pontosság kedvéért jegyeztem meg amit.

block50 2010.05.19. 15:51:27

Nálunk meg lehetne rendezni egy hasonló feladatú gyakorlatot? Bombázás, gépágyú használat, alacsonyrepülés, utóbbi akár éjszaka is!?
Mindez 3 héten át, 3-4 ország részvételével...!

Csehország hasonló méretű mint mi. Képesek lennénk rá?

zord 2010.05.19. 17:24:34

@block50:

Szerintem igen. Bár a lőtereinken valszeg nincs sok levegő-föld lövészeti-bombavetési profil/fegyverzet kvalifikálva, nincs megfelelő műszerezettség. Nem tudom, hogy mi a helyzet az élesekkel vs a közeli településekkel. Le lehetne dobni nálunk Hajmáskéren egy Mk84-est anélkül, hogy ablaktörésre kerülne sor a falvakban? (ez persze a legrosszabb eset, reálisabb 82-essel godolkodni a Gripen esetében)

Zord

Rommel28 2010.05.19. 18:53:08

Zord: Malackán, a konyha lőtéren a max bombaméret 1000 font, és ott is elég közel vannak a települések. A nullaponti pedig elvileg Közép-Európa legnagyobb lőtere, tehát nagyobb, mint a konyha.(itt pontosan nem tudom mi számít Közép-EU-nak, Németo, Lengyelo benne van?)

zord 2010.05.19. 19:28:37

Ki kellene már próbálni! Úgy megnézném, hogy trial céllal a Gripen levág egy éles cuccot.

Zord

Beat it! 2010.05.19. 22:30:57

Ejtsünk pár szót a földi légvédelemről is. SZURN teljes körű modernizálás. Ez olyasmi, mint amin a hazai berendezések is átmentek? A miénkben modernizálták az optikai csatornát? Valami rémlik az éjjellátó képesség (hőkamera?) javulásáról, de nem tudom jól emlékszem-e.
A P-18 + K-1pc, K-2pc ellenben ütős kombinációnak tűnik.
süti beállítások módosítása