Idén - a konzekvens, egymásra épülő, nem presztízsszempontokat követő gyakorlati-, kiképzési politika eredményeként - Csehországban ismét megrendezték a Flying Rhino hadgyakorlatot, mely a szárazföldi és légierők együttműködésének tökéletesítését célozza. Bár a sajtónapon sem az időjárás, sem az aktivitás szempontjából nem voltunk szerencsések, azért ez is csak egy újabb út volt, melyen lehetett tanulni valamit.
A CAS kulcseszközét, egy LITENING-RD-konténert tolnak az egyik RAF Tornado GR4-eshez a brit műszakiak. A bal külső pilonon természetesen egy Sky Shadow zavarókonténer. Az FR idén is komplex gyakorlat volt, ahol az EW is faktor. Sajnos az afganisztáni igények miatt a RAF új szerzeménye a BOZ-konténerből átalakított, indításjelzőkkel és infracsapdaszórókkal felszerelt konténer nem volt jelen Csehországban.
Csajok. All-female Tornado személyzet, és crew chief.
ALCA CAS-konfig 1.: két pótos illetve két SUU-5003 gyakorló bombatár és NIR-indító.
Az ALCA pótosait is pisztolyból kell tölteni. A SUU is látható itt közelebbről.
ALCA CAS-konfig 2.: négy pótos, egy Plamen-konténer. A 212-es század helyszínen lévő képviselője szerint ez a "konvojkísérő" függesztmény. 110 mérföldes sugáron 1,5 óra az őrjáratozási idő. Állítólag készek az afganisztáni településre (politikai döntésre várnak), bár ezt légi utántölthetőség hiányában én nem tartom reálisnak. Az ISAF-ban a ground CAS alert létezik ugyan, de inkább a CAP-ból történő dominál a rövidebb reakcióidő miatt. Másik infó: Maverickre (nekik AGM-65A/B-jük van), egyáltalán nem gyúrnak, mert "drága". A precíziós fegyverük a GBU-12 LGB, melyet JTAC, vagy buddy (az FR10-en Tornado/LITENING) megvilágítása mellett dobhatnak, saját pod hiányában.
A vendéglátó 222-es század szép harci patch-e. L-39ZA-val repülnek, és a Pardubicéből kikerülő hadnagyok itt izmosodnak Caslav (211/212. század) előtt. Ők szolgálják ki a szintén helyi Mi-24-esekkel együtt a FAC/JTAC-képzési igényeket is.
Lynx, a faroktartó és a kabin találkozásánál IR-zavaró installációval, mely itt üres volt. Abszolúte jellegzetes a teljes EW-suite-ok rotációja a sárkányok között, azaz kevés légierőnek van annyi készlet elektronikai hadviselési berendezése, ahány gépe.
Cseh Kub SZURN, a Strakonicei 25. lérak dandár 251. osztályától. A rendszeren a Retia cég teljes körű modernizációt végzett (a Karát viszont érintetlen maradt). Érdekesség, hogy Námestbe nem telepítettek helyi légihelyzetkép-generáló képességet, azaz valamilyen adatvonalon kaphattak célinformációt (L-11?). A dandárnak papír szerint modernizált, deciméteres P-19-esei vannak, melyeknek nem láttuk nyomát, pedig nagyon kerestük a "lepkéket" :-(((
Tornado, Hawk, ALCA, litván, cseh és szlovák Alba-hegyek a központi námesti zónában. A szliácsi 2. századnak nem ez volt az első alkalma az FR-en: most két nemzetiszín C-vel, egy nemzetiszín ZA-val, és egy terepszín ZA-val voltak jelen. Ők is CAS-ra gyúrnak.
Zord