Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

  • zord: A Bundeswehr megkapta az első új "Leichter Kampfhubschrauber" (LKH) H145M-jét, az első ténylegesen... (2024.11.20. 02:37) Magyar H145M krónika
  • zord: ATACMSok a ruszkiknak: edition.cnn.com/2024/11/19/europe/ukraine-russia-atacms-biden-strike-intl/... (2024.11.19. 15:59) AirPowerNews 140. (2024.nov.)
  • zord: @Levente B.: az időjárásfelelőst azért seggbe lehetne rúgni :-) Zord (2024.11.19. 11:13) A MACE fantomjai
  • zord: Elhunyt Miroszlav Novszkov, a másik jakovói osztály a 250/5 1999-es parancsnoka. RIP! Zord (2024.11.15. 18:09) Jobb később, mint soha
  • zord: Szubjektív kiragadás a mai "0"-ponti lövészetről, azaz néhány kép a hódmezővásráhelyi aknavetősök ... (2024.11.14. 18:49) Aknavetősök a Hagyma-tetőn
  • zord: @Levente B.: a Wasp igazán feljöhetne Triesztbe vagy Koperbe. Különösen, mivel AV-8B-k vannak rajt... (2024.11.13. 23:31) Triesztben a TCSG
  • zord: Immár a vezérkarfőnök-helyettesi posztig és az altábornagyi (генерал-потпуковник) rendfokozatig ív... (2024.11.13. 18:25) Győztes "rávti" a 250. dandár élén
  • zord: MH A319 Bejrútban: honvedelem.hu/hirek/az-artatlanul-szenvedok-mindig-segitseget-erdemelnek.html ... (2024.11.11. 15:44) Megjött az első honvédségi Airbus
  • Levente B.: A Japanese helicopter carrier off the San Diego coast has successfully shown it can operate with F... (2024.11.10. 19:14) AirPowerNews 139. (2024 okt.)
  • zord: Most már tényleg úgy tűnik, hogy a svédek is behúzzák a 390-est... embraer.com/global/en/news?slu... (2024.11.10. 00:38) Gyorsabban és magasabbra: álmaink rámpás gépe, a KC-390-es

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Viperabúcsú Cerviától (update)

2010.04.16. 23:51 | zord | 15 komment

Az olasz légierő (AMI) 5. ezredének (Stormo) 23. százada (Gruppo) búcsúzik a lízingelt F-16ADF típustól. A Ravennához közeli, Adria-parti Cerviában lévő bázis Veltro százada többször volt a magyar vadászok játszópajtása az elmúlt években, emlékezetes három MiG-29-es áttelepülése két hétre 2006 őszén, vagy a Gripenekkel közös repülések Szlovénia felett.

A búcsúnapon nem volt hiány alacsony áthúzásokból. Itt a specfestésű ezredgép relatíve kis sebességgel legyezi a tömeget.

A tisztesség kedvéért azt is meg kell említeni, hogy mindenekelőtt nem a cerviaiakon múlott, hogy az F-16ADF repülésbiztonsági statisztikája tragikusan (ha emberhalál nélkül is) alakult az olasz légierőben: erről a 37. ezred (Trapani, Sziciília) tehet, mely a meghosszabbított lízing végéig (2012) tovább üzemelteti a maradék gépeket.

Ha már a 16-os beceneve vipera, akkor ehhez festés is dukál.

A század vadászebének rajzos lenyomatát viselő példány is előbukkant az esős, repülés nélküli szombati napon. A svancon egy polip szépíti a gépet. 

Ötös kötelék a Vipera vezetésével.

Visszagurulás a díszelgő feladat végeztével. Előtérben az egyik kétüléses Béla, az ADF-re jellemző pótlólagos (nem éppen áramvonalas) interrogátor-antennákkal.

A Frecce Tricolori is megtisztelte a cerviai F-16-os búcsút. Ezen a képen látszik, hogy az olasz gépeken is megjelent az USAF példányain egy-két éve felbukkant, kályhaezüstös-érdes bevonat a teljes felületen, mely koszos, foltos külsőt kölcsönöz a 16-osoknak. Konkrét információ nincs, csak spekuláció: RAM? 

Pilóta, gép, rakéta az egyik megerősített repülőgép-fedezékben.

Az olasz ADF és fő fegyvere, az AIM-120C-5 AMRAAM (pontosabban ez itt egy CATM).

Az olasz QRA tipikusan vegyes függesztménnyel repül, F2-F3, azaz AIM-9L és AMRAAM, igaz, a kiállított géppel szemben asszimetrikusan, egy-egy darabbal.

Ugyanez oldalról. Érdemes megjegyezni, hogy CATM-ból csak C van, nincs külön C-5. Jó lenne már idehaza is látni ezeket a szivarokat...

Az Aladárok régi HUD-ja és kamerája, illetve az UFC (na jó, 16-os terminológiában ICP) hiánya jellemzi az ADF-et is. Az inerciális egység hozzáférése a bal konzolon található.

Így kezdődött: a jóformán eredeti Alfa-pilótafülke. A radar/EO képernyő a pilóta lába között volt, ami, valljuk be nem szerencsés egy megoldás mondjuk egy kis magasságú, zuhanásban történő Maverick-lövészetnél. Mondjuk az olaszok erre nem is használták.

A műszerfalon bal oldalt a függesztmény-menedzselő rendszer (SMS) "eredményjelzője" látható. Mint kiderült, második funkcióként meg tudta jeleníteni az inerciális rendszer adatait, a fordulópontok koordinátáit is. Fölötte az ALR-69 indikátora.

Modulokra szedett F100-PW-220E hajtóművek a bázis javítóüzemében.

Az íjász Diána az 5. Stormo jelvényében.

Diána rajzos interpretációja a 16-os svancán.

A 23-as század jelvénye, a Veltro, azaz vadászeb. F-35-ösön éled újjá?

Zord

Az olasz QRA-t idővel teljesen átveszi az EF-2000 típus. Itt egy látogató Gioia del Colléból, a 36. ezredtől, IRIS-T imitátorral.

A bal hajtómű szívócsatornája az észlelhetőséget csökkenteni hivatott kanyarulattal.

 

Hazafelé jövet Ausztriában: felhőbe vész a Goldhaube rendszer RAT-31DL-jének radomja a Speikoggelen. Az eredeti radartorony (balra) már üres, nincs rajta antennaburkolat sem.

 

  

Címkék: eurofighter f 16 amraam cervia

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr511928320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Open Skies 2010.04.17. 01:26:06

Végül bemehettek a nézők vagy zártkörű volt? (Scramble-ről nem derült ki egyértelműen milyen lesz.)

zord 2010.04.18. 01:39:44

@Nighthawk9:

Pénteken ezres nagyságrendben mentek be a vendégek, de kellett a meghívás. Mi római attaséi segedelemmel akkreditáltunk, és a sajtótisztnél rajta is voltunk rendesen a listán.
Szombaton az eső miatt nem volt repülés, de azért statikuson állt a bál, ami szem-szájnak ingere...

Kár ezért a bázisért, igazán jó fekvésű, kellemes hely...

Zord

zord 2010.04.18. 01:43:37

@zord:

...és hát az emlékek: 1999 május, reggel hatkor egy MiG-killer 15C raj indul CAP-olni, full forszázs, három pótos, nyolc rakéta...

stonefort 2010.04.18. 11:19:09

@zord: Katartikus élmény volt. Plusz utána látni a bázison belül a friss kill jelvényelet a gépek oldalán.

stonefort 2010.04.18. 11:21:01

@zord: Hozzáfűzés:a szóban forgó felszállókat a beton végén vártuk, bődületes hajnali ébresztőt tartottak a környék lakóinak.

Rommel28 2010.04.18. 11:47:33

Engedték fényképezni a szívócsatornát?
Zeltwegben megtiltották, Kecsón meg letakarták, de a neten sem találtam még soha ilyen képet.

stonefort 2010.04.18. 13:31:34

@Rommel28: Pedig van, nem is kell érte messzire kattogtatni.
jets.hu/gallery?cat=106

Open Skies 2010.04.18. 23:50:35

@Stonefort: Az olasz Typhoon-t hol és mikor tudtad így körbefotózni? Thx.

stonefort 2010.04.19. 08:30:56

@Nighthawk9: 2006-ban Cerviában, aztán 2008-ban Farnborough-ban, aztán 2010-ben újra Cerviában. Megvan a "walk around" az osztrákról és angolról is, a németet és a spanyolt testközelből még nem láttam.

zord 2010.04.19. 15:22:22

@stonefort:

"Tessék választani" és "Van másik" :-))))))))))))

Zord

Open Skies 2010.04.19. 18:26:12

2008-ban Farnborough-ban olasz typhoon? Nem rémlik. Vagy csak szombat-vasárnap volt?

stonefort 2010.04.19. 20:25:11

@Nighthawk9: A Finmeccanica körbezárt standján volt, ahová nehezen lehetett bejutni.

zord 2014.02.07. 01:27:59

Éles riasztás Cerviából. Nagyon dögös ez az 1+1-es konfig!

www.youtube.com/watch?v=62S3gKDdIaw

Zord
süti beállítások módosítása