Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Négy évvel a tragédia után

2010.01.19. 22:07 | zord | 18 komment

Magyar-szlovák díszőrség a faluban felállított emlékműnél az An-24-es katasztrófájának negyedik évfordulóján.

Az emlékmű "fái" jól visszaadják a becsapódás borsó-hegyi helyszínén elszenesedett fákat.

A szlovák fegyeveres erők számos járműve jelen volt a megemlékezésen.

Zord

Címkék: szlovák hejce an 24

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr811686124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SaciThePoweR 2010.01.19. 22:56:31

Szerintem szörnyen fest ez az emlékmű.

Kb. olyan szörnyű mint a katasztrófa volt :(

jf 2010.01.19. 23:26:40

Ez az emlékmű annyira morbid.

zord 2010.01.20. 12:19:41

Ízlések és pofonok különbözőek.

A téma lényege szempontjából az a fontos, hogy van, és kellő tisztelet övezi.

A megemlékezésen az járt a fejemben, hogy:

A: Mekkora állatok azok, akik a szlovák-magyar ellentéteket szítják. Nagyon jól tették a magyar megszólalók (Vadai és a tábori lelkész), hogy egy mondatot szlovákul mondtak...bárki ötlete is volt ez, nagyon helyes volt. Ezen az úton kell járni.

B: Erősíteni kell a katonai kapcsolatokat Szlovákiával, még kiemeltebben, mint a környező országokkal általában. Miért ne lehetne egy Gripen-géppárral kimenni egy kis DACT-ra a MiG-29AS-ekkel? Ha megy az olaszokkal/amerikaiakkal Szlovénia fölött, miért ne mehetne a Szlovákokkal? Gyakorlati akadálya nincs, csak politikai lehet, ha van egyáltalán...

Zord

Amanitin3 2010.01.20. 12:39:32

a honvédnek üzenem, hogy vagy ne menjen díszőrségre, vagy ne legyen gyűrött a kabátja.
Az emberalak nekem se tetszik (finoman szólva), de az nagyjából látszik, hogy rendesen foglalkoztak az emlékművel, és az a lényeg.

mig23 2010.01.20. 13:48:11

Én voltam a helyszínen fél évvel a tragédia után. Még akkor is azt az égett szagot lehetett érezni, mint bármelyik más katasztrófánál, ahol a személyzet nem éli túl. Borzalmas! Mély részvét a családtagoknak!

No°3 Szeti 2010.01.20. 18:43:11

Tavaly nyáron tesóimmal mi is felmentünk megnézni...hát nem piskóta, a gép olyan tisztást vágott a tetőre.

Az emlékmű mellett megemlíteném a fenti kopjafás részt, jó volt látni, hogy a megolvadt darabokat (Al-650˚C kb. (már amit otthagytak)) egy kupacba összegyüjtötték az ott járók és nem szuvenír lett belőlük!
Egyébként volt egy pár magyar vonatkozású név is az emlékműnél! Részvét a hozzátartozóknak!

Rmaclac 2010.01.29. 13:20:39

Olvasva a kommenteket nem tudom, hogy kit milyen élmény fűzi a tragédiához, de az biztos,hogy az a szörnyű éjszaka mindenkit megrázott Hejcén (én már csak tudom,mert itt lakok). Fenn voltam akkor éjszaka menteni, de sajnos sikertelen volt utunk.......:((((((( Borzalmas látvány volt, hogy 10-15 mentő viharzik keresztül a pici falun és sietnek menteni a tragédia után másfél órával. Hejce lakossága mindössze 280 fő, de ez a szám akkor éjszaka a 4-szersére nőtt. Akkor éjszaka a fejetlenség volt az úr nem pedig az elme.... (ez csak az én meglátásom). De a falu helyt állt ebben a kegyetlen időben. Minden lehetséges segítséget megadott az első perctől kezdve az összes szervnek mindenféle utasítás nélkül. Senki nem azt nézte, hogy magyar vagy szlovák, hanem azt hogy szörnyű nagy baj van és minden segítségre szükség van......
Minden erőfeszítés ellenére csak egy katona élte túl ezt a tragédiát, aki azóta már többször volt Hejcén civilként gyászolni, emlékezni.

Az igazat megvalva Hejce azóta ápolja szlovák kapcsolatait és nem rosszul. Talán ez is közelebb hozza a két országot, de ez csak egy hiú ábránd....

Rmaclac

zord 2010.01.29. 13:41:20

@Rmaclac:

Nagyon köszönöm a helyi résztvevő godolatait, tökéletesen egyetértek. A falu helytállt, és az emlék ápolása eddig szerintem példás.

Amit én hiányoltam mindig is, az a katasztrófával kapcsolatos magyar reakció vizsgálata, és a tanulságok levonása. Én innen-onnan (itthonról és Szlovákiából is) hallottam sok olyan információt, utalást, mely szerint az esemény a magyar katasztrófavédelem (minden szerv részéről) súlyos képességbeli hiányosságaira világított rá.
Mivel ez a Légierő Blog, így itt a elsősorban ezt az aspektust kell vizsgálni: úgy tudom, hogy a szolnoki SAR hatósugár szélénél történt az esemény; a napszak és az időjárási körülmények miatt pedig a feladatra rendszeresített konfigurációjú helikopter képtelen lett volna a mentésre. Ezek a hiányosságok, melyekre az esemény rávilágított, márpedig máig nem lettek orvosolva.

Zord

Rmaclac 2010.01.30. 02:06:54

Amit én nem értek és nem is fogok megérteni, hogy ebben az esetben miért nem lehetett helikopterrel megközelíteni a helyszínt, mivel a becsapódás mellet volt egy hatalmas tisztás. Igaz én nem tudom milyen terepen lehet biztonságosan egy helikoptert, de szerintem adott lett volna a hely. Ha idejében jött volna a segítség akkor biztos többen életben maradtak volna. Ebben az álláspontonban egy mentőstiszt is megerősített.
Az első két mentő, ami a helyszínre sietett 20:45-kor (plusz minusz egy-két perc) érkezett hejcére. Ez a balesettől számítva 1óra 10 perccel később, de ekkor még csak a faluban voltak. Innen legalább 45-50 perc amíg a helyszínre értek. Azaz leghamarabb is a szerencsétlenség után 2 órával később jött az első igazi segítség. És ezért nem értem, miért nem lehetett légi úton segítséget vinni a helyszínre. Ha ez megtörtént volna akkor nem 42-ten feküdtek volna vérbe fagyva a Borsó-hegyen. Nagyon sok nyitott kérdés maradt bennem a tragédiával kapcsolatban, amire nem biztos, hogy kapok is valaha választ.
A katasztrófavédelem képességbeli hiánya az igazán tisztán látszott még az egyszerű falusi ember számára is. Azt nem mondom nyíltan, hogy "miattunk" (magyarok) is haltak meg többen, de......? Adódott olyan helyzet ahol a megoldás rajtam múlt és azok a bizonyos "szervek" csak tétlenül, tanácstalanul álltak a helyzetek előtt. Gondolok itt az elakadt mentőkre, tűzoltókra, akik a helyi terepviszonyok ismeretének hiányának köszönhetően nem tudtak eljutni A pontból B-be. Volt több olyan jármű,amire nem voltak képesek felrakni a hóláncot és emiatt lett útzárlat, se előre, se hátra. A "szervek" helyett mi helyiek bújtunk a kocsik alá és tettük fel a láncokat, hogy mielőbb segítséget nyújthassanak. Szóval láttam és hallottam furcsa és érthetetlen helyzeteket.
Ezen az eseményen már igazán semmi sem változtat.

hungaryhonvéd 2010.01.30. 18:45:22

@zord:

NVG - képesség? Tudtommal már létezik.
HK-ban már olvastam róla rendelkezést, utasítást...

zord 2010.01.30. 23:10:22

@hungaryhonvéd:

Igazad van, ezt orvosolták: míg 2006 januárjában, a hejcei katasztrófa idején még nem volt NVG-képességű helikoptere a Honvédségnek, addig 2008 szeptemberére lett.

De sajnos rossz hírrel kell szolgálnom, ugyanis tudtommal ez a képesség ismét elveszett a tavalyi év folyamán, mert a már Oroszországban átalakított 703 és 705-ös oldalszámú Mi-17(N) gépekből kifogyott az üzemidő. Javítson ki valaki, ha nem így van!
Úgyszintén javítson ki valaki, de én úgy tudom, hogy a nem modernizált, csak (szintén az MVZ-nél) nagyjavított gépeknél (pl 704, 701) nincs NVG-kompatibilis kabin.

Ennyit arról, hogy egy ne adj isten bekövetkező újabb "Borsó-hegyi helyszín" szép lapos, famentes tetejére le tud-e ma már szállni éjszaka egy magyar SAR-helikopter....

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.01.31. 17:31:11

Sötétben, ismeretlen terepen, különösen hegyvidéken, azért nem olyan egyszerű leszállni. Már az is nagy segítséget jelenthet, ha legalább ki tudja tenni a mentőszemélyzetet, akik az életmentést azonnal meg tudják kezdeni.

zord 2010.01.31. 20:35:49

@Devil 505:

Erről jut eszembe, hogy van már magyar gépben izmos csőrlő?

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2010.01.31. 21:00:07

@zord: Emlékeim szerint, abban a gépben volt amivel Szlovéniában repültünk tavaly,

theutat villám 2010.02.01. 12:03:56

@Rmaclac:
Bár Hejcén nem, de 2002-ben überlingenben a bodeni tónál átéltem hasonlót, mikor szó szerint ránk zuhantak a gyerekeket szállító tu154 és a DHL gép összeütközése után a maradványok. Repülőgép és emberi maradványok egyaránt... Akkor és ott én is úgy éreztem magam, mint egy katasztrófafilmben, az egyik utcában a DHL farka, pár házzal odébb a tupoljev egy része, nem volt kellemes élmény...

zord 2010.02.01. 12:38:14

@theutat villám:

Az durva, életre szóló „élmény” lehetett!

Ebben az ügyben volt évekkel később, hogy a svájci irányítót megölte egy gyermekét elvesztett apa?

Zord

theutat villám 2010.02.01. 19:23:11

@zord:
igen, ez volt az. Először azt hittem, dörög az ég, emlékszem még mondtam is a többieknek, biztos vihar lesz. Aztán rohant be egy kolléga, hogy lezuhant egy utasszállító. Aztán jött egy másik, hogy kettő. Mi a f@sz van????!! kb. ez volt az első, ami beugrott; utána persze mindenki rohant haza, volt olyan, akinek a melléképületét elvitte egy roncsdarab, a másik meg hazafelé tartva látta, amint égő darabok esnek le a háza közelében. de a földön senki nem sérült (hihetetlen csoda). Ez már este volt, nem nagyon lehetett semmit látni, csak millió mentő, rendőr, tűzoltó, de ők se tudták, hol keressék és pontosan mit, akkora területre szóródtak szét. Volt vagy 6-8 helikopter, ami olyan x-aktásan pásztázott sávról sávra, meg ilyenek. Csak másnap látszódott, mi is történt. Azért az durva volt, hogy egy lakóház mellett rendesen ott figyelt a komplett repülőgép farok, szinte teljesen egyben. 2 trélerrel vitték el viszonylag soká. Sok gyerek valószínűleg nem halt meg az ütközésben, mert az út mellett, ami überlingennél megy sorban álltak a keresztek, ahol megtalálták őket.

Egyszer asszem a discoveryn is volt a légikatasztrófák sorozatban láttam, azt a részt egész más szemmel néztem.

Ma már olyan, mintha igaz se lett volna...
süti beállítások módosítása