Míg a LégierőBlogger Lengyelországban járt LÉGIERŐT nézni, idehaza felpörgött az élet Kecskeméten, s a kedves spotter- és szakíró-ismerőseim beszámolói szerint a bázis aktivitása elérte egy komoly katonai repülőtér elvárható szintjét a Lion Effort 2009 PfP gyakorlatnak (helyi pejoratív elnevezéssel - szarómacska) köszönhetően. A kecskemétiek őszi szezonja ezzel mozgalmasra sikeredett: a tigristalálkozó után - mely az értelmetlen és erőforrás-pazarló sóbiznisz mellett az idei év egyetlen érdemi külföldre települése volt -nemrég repültek román Lancerrel közös renagade-elfogási gyakorlaton és lesz NATO Electronic Warfare Force Integration Program (NEWFIP) akció is rövidesen.
Svéd és magyar Gripenek közös zónában. Fontos dolog a típustestvériség, de vigyázat, a belterjesedést el kell kerülni! Az AirPower aktuális valóságával, trendjeivel való kapcsolatot a NATO és az amerikaiak jelentik, nem egy semleges ország légiereje. A képen egyébként érdekes a sötét/világoszöld vonórúd. (Copyright F17, Ronneby)
A Lion Effort tudtommal egy európai "összgripenes" gyakorlat lett volna, a svédek és a magyarok mellett a típus éltanulóinak számító csehek részvételével. Miután azonban nekik idén bőségesen kijutott a jóból, a kecskeméti vendégszereplést, ahol DACT-ra nem, vagy csak rendkívül korlátozottan van lehetőség (a heliket leszámítva) inkább kihagyták. Ennek fényében a gyakorlatot úgy lehet és kell felfogni, mint egy hat Gripennel kiterjesztett, aktívabb kecskeméti kiképzési időszakot, amelynek biztosítására a Magyar Honvédség önerőből a mindennapokban immár képtelen. Az átképzés alatt lévők előrehaladása szempontjából nagy jelentőségű lépésről van szó (volt 2v4 és 4v4 BVR is). Ennek örülni kell, hiszen a cél (a 29-esek sorsának lebegtetése ellenére) az, hogy a Pumák mihamarább át tudják venni a fő feladat teljes terhét, amihez ugye elegendő kiképzett ember kell (természetesen nem a minőség rovására).
A svéd 823-as Delta gurul. Érdekes, hogy a lehetséges négy BOP/C kazetta helyett a svédek (immár több képpel igazoltan) csak hárommal (kettő fenn, egy lenn) repülnek. (Copyright Stonefort)
A 210-es siklik be a 12-es pályára Stonefort barátom nagyszerű fotóján. Ami számomra különösen érdekessé teszi a felvételt: kissé nyitott törzsféklap, alsó BOP/C, svéd pilonok. (Copyright Stonefort)
Erre mondják, hogy eljön ide egy svéd (Mikael Olsson századparancsnok), megrepültetik 29-essel, és csinál egy tök jó fotót. (Copyright F17, Ronneby)
Ez már egy kép a 091014 (szerda) sajtónapról, melyen az időjárás egy Mi-24-es kivételével meghiúsított minden repülést. NATO E-3A AWACS a földhányás mögött.
A modernizált Kubok egyik osztálya (két komplexum) a földi fenyegetés elsődleges megjelenítője volt a Lion Effort idején. Előtérben kiállítva az egyik SzURN, egy hordozó-indító jármű, és a szállító-töltő Zil (TZM). Háttérben a győriek egyik saját felderítő szenzora, az ő igényeiket figyelembe véve modernizált SzT-68UM.
A lérakosok egyetlen nem modernizált radarja a PRV-16 magasságmérő, mely ma is teljesen hagyományosan dolgozik rá a rendszerre (K-1). A lényeg a SzURN kisugárzási idejének minimalizálása, amiből elsősorban a saját célkutatási idő spórolható meg így. Minél pontosabb adatokat kap a felderítő lokátoroktól, annál biztosabb, hogy bekapcsoláskor jó helyre néz, nem kell bíbelődni sem azimutban, sem helyszögben. Az SzT-vel szemben a PRV rendkívül pontos magassági adatot ad, így fontos részét képezi ennek a mechanizmusnak. Bár a PRV is jó étvággyal fogyasztja a HARM-ot, a feladat végrehajtása szempontjából inkább ezt érdemes exponálni, mint a SzURN-t, melynek elvesztése visszavonhatatlanul harcképtelenné teszi az üteget.
Mistral Atlas a földön, illetve az UNIMOG hátán, gyakorló rakétákkal. Ezeknél az energia- és a hűtéssel történő ellátás huzamosabb ideig megoldott, mint az éleseknél.
A Pilkington Optronics (ma már Thales UK) 'Imager Thermal Lite' éjjellátó célzókészüléke az Atlas indítóállványon.
A 31-es Gripen a sajtótájékoztató helyszínén, a 8. lefedésben. Bár se a magyar, se a svéd Gripenek nem játszottak A-G-t (ez a Mi-24-esekre, Albákra és az ALCA-ra volt hagyva) a gyakorlaton, emellé a példány mellé kiraktak két fehér színű (!) gyakorló Mavericket.
27 milliméteres lőszer a Mauser gépágyúhoz, a Gripen elé kiterítve.
Íme, a kiállított gyakorló Maverikek pontos típusa: CATM AGM-65H (CATM-65K).
Bár nem vagyok híve a légtérvédelmi fókusz elvesztésének a jelen pillanatban, azért lassan be lehetne mutatni egy "állig felfegyverzett" Gripent a levegőben is. Pótosok, Maverick, AMRAAM, Sidewinder (akár gyakorlók), Litening. Szívesen fotózok, ha kell...
Zord