Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Tanulságok Dél-Oszétiából

2008.08.10. 21:11 | zord | 308 komment

Most, hogy alighanem csillapodnak a kedélyek, szerintem egy külön bejegyzés alatt folytathatjuk a dél-oszétiai konfliktus légierős aspektusú tárgyalását. Beillesztem egy képemet a 2002-es Farnborough-i showról, ahol a grúzok kiállították Szu-25KM Scorpiont, melyet a gépet gyártó grúz gyár izraeli cégekkel modernizált. Ellentmondásos hírek szerint a Grúz Légierő flottájából néhány példányon végrehajtották a programot. 

Kérek mindenkit, hogy lehetőleg koncentráljunk a szakmai hírekre, kommentekre, katonapolitikai és geopolitikai szempontokra!

Zord

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr93609755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

samoth 2008.08.29. 11:30:06

Szerintem az oroszoknak nem igazán jönne be a kínaiak szövetsége. Legalábbis ha van egy kis eszük, akkor inkább elkerülik az ilyen próbálkozásokat. A diplomácia klasszikus szabályai szerint nem jó dolog, ha valaki egy nálánál erősebb hatalommal köt szövetséget. Azon ugyan el lehet vitatkozni, hogy Kína milyen tekintetben erősebb, mint Oroszország, de szerintem főleg gazdasági téren sokkal nagyobb potenciál van benne. Mellesleg pont emiatt a kínaiak is inkább egy önálló (oroszország nélküli) utat járnának, hiszen már nincsenek rászorulva úgy az oroszokra, mint annak idején a SZU-ra. A "Középső Királyság" meg amúgy is a világ közepe. A tradícionális kínai nézet szerint Kínai mindenki felett áll. A többiek csak alattvalók.
Szóval Putyinék időleges diplomáciai sikereket érhetnek el, hosszabb távon csak veszíthetnének egy szorosabb kínai szövetséggel.

GSF 2008.08.29. 12:00:58

Nagyjából osztva a véleményed még annyit fűznék hozzá, hogy Kína évtizedekre előre beprogramozott stratégiát követve nem elhamarkodott külpolitikát folytat.
Jól megtervezett, megfontolt lépésekkel fejleszti gazdaságát és súlyának növekedésével arányosan, csak fokozatosan növeli befolyását. Magyarul megvárja, hogy beérjen a temérdek munka gyümölcse, csak ezután fog - akkor is - ésszel szüretelni.

Moszkva ma még nagyobb hatalom, de mindenki tisztában vele, hogy Kína előretör. Ahogy India is - utóbbiról sokan megfeledkeznek, pedig ez az ország lehet az ázsiai erőegyensúly letéteményese.

block50 2008.08.29. 12:56:32

Na igen pár év, vagy évtizeden belül akár Kína is lehet egyedül (oroszok nélkül) világhatalmi tényező. Erősödnek és lopni - bocsánat másolni! - mindig tudtak!!

samoth 2008.08.29. 15:03:35

"Kína évtizedekre előre beprogramozott stratégiát követve nem elhamarkodott külpolitikát folytat. "
Hát igen. A kínaiak nem úgy gondolkodnak mint mi. Ez az ország már évezredek óta megvan. Egyszer fenn, egyszer lenn. De mindig is jelentős tényező volt. Hogy ki kell várniuk még 20-30-40 évet, mi az nekik.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.08.29. 17:33:16

1. Nem tudom, hol olvastam (könyvben), de okos véleménynek tartom, hogy Oroszország mindig megszállja az "érdekszféráját", ez még megy nekik, de aztán a megszállás annyi zsébe kerül, hogy belerokkan az állam. Ez nekem igaznak tűnik (vö Afganisztán, nekem anno egy egyetemi tanárom azt mondta, hogy amikor hallották, hogy bevonultak az oroszok, tutira vették, hogy nagy gáz lesz, csak ők hadikommunizmusra meg jegyrendszerre fogadtak, a peresztrojka fel sem merült bennük)


2. Kína egy kicsit összetettebb kérdés. Nem annyira okosak ők, és elég sok ott az ismeretlen.

A fő problémák, amik bereccsenthetik Kínát
-Környezeti katasztrófa. Erről sok szó esett mostanában, legyen elég annyi, hogy nyugatról nagyon gyorsan sivatagosodik az egész kupleráj.
-Nemek arányának eltolódása. A távol-keleten hagyományosan csak a fiúgyerek érték, és mivel ott reálisan csak egy gyereket lehet felnevelni. azt fiúra válsztja mindenki a szelektív abortuszokkal. (A lánycsecsemők ölése az ember genetikailag beépített egyedszám-szabályozója, sok kultúrában még ezer éve is működött). Egy ekkora országban ez vezethet nagyon nagy kilengésekhez is: a mostani, fiatal társadalom nagyon megöregszik gyerekek nélkül, stb.
-Az USA beérése: amit Kína előállít, az ész nélküli másolat. Ez addig működik, amíg az USA velük gyártat, a gazdagodás onnantól, hogy elfogy az ingyen munkaerő és a másolnivaló, sokkal nehezebbé válik. Akkor meg kell fizetni a K+F-et is, megnézzük, hogy fog ez menni. Szvsz sehogy.
-Demokrácia: közismert, hogy amíg tele a poci, addig mindenki jól érzi magát, amikor viszont kiürül, mindenki forradalmat fog akarni. Ez jelenleg önmagában nem baj, de bármelyik fentebbi gebasz beüt, az előhozza majd ezt is. Lassú demokratizálódás meg nem nagyon szokott lenni, azt szinte lehetetlen kordában tartani. Kínának sem sikerült, vö. a Tienanmen-téri mészárlással, ami Kínát helyre is tette vagy 15 évre.

Egyébként Kína hagyományosan nem tud mit kezdeni a világ többi részével, majd meglátjuk, most fog-e.

3. India: a nagy példa arra, hogy a demokrácia sem jó mindenre. Ezek a világháború óta tök demokratikusak, mégsem tudták magukat kivakarni a szarból. Nálam okosabb emberek azt mondják, hogy az indiai civilizáció úgy en bloc nem erős a tárgykultúrában, noha nagy gondolkodók (van két világvallásik, satöbbi). Ott az egyik nagy kérdés, hogy lehet-e fejlett IT-t csinálni ipar nélkül.

Allesmor Obranna 2008.10.06. 18:03:42

Szu-25SzM HUD videó Grúziából:

ru.youtube.com/watch?v=CbtD2_NlzsY&feature=related

Aki ismeri a Lock On PC-s szimulátort, annak ismerős lehet a hang, az állásszögről és a túlterhelésről, amit a "Natasa" magyaráz lelkesen a pilótának.

Akinek mindez sok, annak íme egy kis Zsukovszkijbeli spotterkedés:

ru.youtube.com/watch?v=S8ci9E3PoqI

fotókkal megspékelve:

photo.strizhi.info/v/airwolf/airwolf/airwolf/

zord 2008.10.06. 20:33:33

És akiknek semmi nem elég, azoknak egy video Chinvaliból, ahol egy orosz tűzszerész-csapat egy Python-IV v V fejjel bíbelődik:

www.youtube.com/watch?v=k_OjzEzLzsg&feature=related

Ennyit arról, hogy tudunk-e mindent a konfliktus haditechnikájáról...

(Lehet, hogy nem A-A Python, hanem a Spyder lérak-komplexum része...)

Zord

Allesmor Obranna 2008.10.06. 22:26:26

És akinek még ez is nem volt elég sok, annak itt van a dél-oszét háború egyik ukrán slágercikke a BUK, de éppen széjjelszállóban, ráadásul pont egy sokak által szemlélt hadgyakorlaton:

www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=96008&page=65

videóhoz vezető link is van!

A multkor az orosz Tu-154-est lőtték le, mostmeg majdnem saját magukat...

zord 2008.10.07. 12:56:04

Hát ez kissé korán pukkantotta el magát! Mindenesetre tanulságos a robbanás képe, szerintem simán lehet, hogy a technika is megsérült, csak hát ez az, amit Ukrajnában azért nem fognak a nyilvánosság orrára kötni.
Mindenestere a Buk Grúziában elég jól szerepelt!
Az eddigi legjobb elemzés a grúz légvédelemről, van benne szó a fent említett Spyderről is:

mdb.cast.ru/mdb/3-2008/item3/article3/

Nekem különösen tetszik a P-180U néven futó, szintén ukrán P-18-as modernizáció is!!! (félvezetős adó, kompressziós jelformák, stb.)

Zord

Rommel28 2008.10.07. 15:48:49

Ha az oroszok találtak egy Python IV/V irányítófejet akkor nagy mákjuk van, és kezdhetik egy nagy látószögű infrás rakéta tervezését

Allesmor Obranna 2008.10.07. 19:17:11

A youtube-on van egy videó egy orosz vállról indított rakétável lelőtt Szu-25-ösről, az imént linkelt írás szerint a gép is orosz volt, a pilóta pedig meg is halt.
Elég súlyos veszteségeket ír a cikk, különösen a Tu-22-es a nagy blamázs, pláne, hogy csak a parancsnok élte túl a lelövést.

molnibalage 2008.10.07. 20:46:42

Python 4/5? Tudtommal egyiket sem exportálták sehova. A 4-est talán az 5-öt tuti nem.

zord 2008.10.07. 20:54:18

Molni! Tudni, tudni vélni, hibázni, belátni, bevallani. Tudod hányszor kényszerültem erre a 13 éves pályafutásom alatt?

Nem hittük, de ott van a videó, nézd meg te is. Nézd meg a szintén linkelt elemzést is. Ebből szerintem "egy irányba mutatnak a vektorok", azaz oda, hogy Izrael eladott Python IV/V rakétákkal felszerelt Spyder SR légvédelmi rakétakomplexumot Grúziának, melyet be is vetettek!

Csak barátilag írtam a fentieket ám, jó csókának tartalak, egyszer meg is mutathatnád a Falcon-fejlesztésetek eredményeit! Vagy 1000 órát én is repültem vele 99 óta!

Zord

stonefort 2008.10.07. 20:55:10

Tévedsz, exportálták. A Python 4-es több dél-amerikai és a szingapuri légierőben rendszerben áll, az 5-ösről nem tudom, hogyan áll a helyzet. A Spyder légvédelmi rendszerbe integrálták a 4-est és 5-öst is, ezt beszerezte Grúzia.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.10.07. 22:16:32

Rommel28:

Az oroszoknak nem kell nagy látószögű infrafejet fejleszteniük, mert az R-73 a nyolcvanas évek közepe óta (25 év, barátom, hogy elszállt az idő) hadrendben áll, persze nem állítom, hogy az izraeli high-techből ne tudnának tanulni.

molnibalage 2008.10.08. 09:40:17

"Nem hittük, de ott van a videó, nézd meg te is. Nézd meg a szintén linkelt elemzést is. Ebből szerintem "egy irányba mutatnak a vektorok", azaz oda, hogy Izrael eladott Python IV/V rakétákkal felszerelt Spyder SR légvédelmi rakétakomplexumot Grúziának, melyet be is vetettek!"

Fú bazz, akkor ez nagyon durva. Ráadásul ilyen helyre adták el ahol komoly esélye van, hogy sértetlenül is képesek párat megszerezni az oroszok? Ez van, tévedtem.
----

"Csak barátilag írtam a fentieket ám, jó csókának tartalak, egyszer meg is mutathatnád a Falcon-fejlesztésetek eredményeit! Vagy 1000 órát én is repültem vele 99 óta!"

Melyik verziójával? FF4, AF vagy OF? Az alap Falcon 4.0-ra már csak nagyon távolról hasonlít a program. A fejlesztések eredménye FF 5.0 néves remélhetőleg 2,5 hónapon belül kint lesz.

Jelenleg a második beta teszteléses kör van, de nagyon bugos és instabil egyes esetekben az új cucc. Fura lehet tőlem hallani, de jelen állapotában egy szarkupac a játék. Totálisan játszhatatlan, mert olyan bugok vannak benne amik az alapvető dolgokat is meggáltolják. Ezért hívják beta II-nek. Dolgozunk rajta ahogy tudunk. Mivel már én is dolgozom ez nagyob belassítja az én részem és a bugosság keresztbe tesz az egyik munkámnak, az új hadjáratok készítésének. Jelen verzióval nem lehet tesztelni.

Az adatbázis egyes hiányosságait többé-kevésbé javítani tudom. A Szu-24 a szívszerelmem, de pont azzal vannak bajok. A bombák pakolási sorrendjét a hazáras tartóra nem tudom megcsinálni rendesen. A Szu-24 törzse alá 5 mehet, mert beleverne a törzsféklapba a 6. bomba. Szu-17 esetén az 5db FAB-100 estén a legkülső ponton a helyzet ugyanaz. Belevar a futómű áramvonalazó lemezeibe az egyik.
Egyes fegyvertartók hiányoznak, pl. a dupla R-60 indító, négyzárat tartók, 6 és 8-as indító a Ka-50/52 és Su-25T gépekhez.

Annyira jól belövöm amennyire csak lehet. Ma lesz kész egy új videóm. :)

Jelenleg még mindig tart egy "ezeréves" vita. Lehet -e 3 db Maverick egy tartón. Tudjuk, hogy tecnikaliag lehetséges a LAU-88 sínen, de páran azzal példálótnak, hogy fotó alig van róla. Szerintem igenis valós képesség egy DPRK vs. RoK háborúban vagy egy hagyományos fegyverekkel vívott európai háborúban bőven lenne cél nekik.

Mihalik Gabor 2008.10.08. 10:09:35

Kisse off-topic..

Molni:

A Free Falcon-ban van Gripen is, bar nem a legjobb a minosege grafikailag, meg pl. tul nagy a toloero tomeg aranya sztem, plusz nagy a radar visszavero keresztmetszete.

Csinaltok hozza magyar skint?:)

molnibalage 2008.10.08. 10:13:31

A honlapomon van hozzá egy magyar skin (elég kezdetleges), asszem neuro csinálta még (vagy sindelnet?). Ha majd egyszer lesz időm akkor talán megpróbálok hozzá csinálni egyet (a Su-33 amit csináltam az bombajó lett). A 3D modell korlátai okozhatnak bajokat.

Az FF 5.0-ben lesz hozzá elég jó kabin is. A tolóerő / töme aránya szerintem is túlmodellezett. Az RCS értéke sokkal kisebbre van véve mint a többi gépnek, de lehet hogy még mindig kicsi. Vannak dolgok amiket viszont nem nagyon lehet lemodellezni. A géptörzsben 4 zavarótöltet kilövő kazetta ven berakva. Viszont a BOL rendszer csalijai meg kisebbek tudtommal (ezért van 160 db benne). A Falcon viszont csak egy méretet ismer...

tothtomi 2008.10.11. 09:56:33

Nem tudom, volt-e már, azért berakom

kp.ru/daily/24159.5/374317/

zord 2008.10.11. 20:02:18

Ja fentebb linkeltem asszem!

Zord

Tacsk0 2008.11.01. 21:59:37

Nem tul szerenyen dicsertek 2001-ben a Raptort:

- 55%-kal kevesebb veszteseg lerak miatt
- 66%-kal kevesebb veszteseg legiharc miatt
- 240%-kal javulo legiharc eredmenyesseg
- 23%-kal tobb bevetes azonos ido alatt
- 120%-kal tobb CAS bevetes
- 145%-kal tobb "Ground Power Projection Missions"
- 153%-kal tobb legiharc gyozelem egy sajat gep elvesztesere vetitve
- USA szovetsegeseknek is torteno exportja eseten tengerentuli hadmuveletben 93%-kal kevesebb szovetseges es 12%-kal kevesebb amerikai gepveszteseg varhato ahhoz kepest, mintha a jenkik megtartjak a Raptort maguknak.

wikileaks.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Australian_market_penetration_briefing%2C_2001

zord 2008.11.05. 21:10:47

Ma minden korábbinál konkrétabban beszélt arról Medvegyev, hogy Kalinyingrádba Iszkander komplexumokat telepítenek!

molnibalage 2008.11.06. 18:51:51

Azok mik?

zord 2008.12.14. 15:11:25

Alapból Irán állítólagos SA-20 beszerzéséről van szó, de a grúziai háború idején tervezett állítólagos NATO AWACS repülések meghiúsulásáról is, merthogy Abháziában állítólag voltak Sz-300-asok:

www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=awst&id=news/aw121508p2.xml&headline=Russia%20Sells%20SA-20%20to%20Iran

Üdv,

Zord

zord 2008.12.18. 17:13:42

Mozog az orosz:

en.rian.ru/russia/20081216/118886270.html

MiG-29-esek Libanonnak...Hunter helyett jó lesz?

Zord

zord 2008.12.18. 23:50:09

Bevallom: az Alert5 szemlézte!

Zord

zord 2008.12.27. 10:32:59

Tél tábornok:

pilot.strizhi.info/photos/v/ZFI/?g2_page=1

Ez a sztrizsis srác (Kuznyecov) a legjobb forrás a nagy unióból!

Zord

zord 2009.01.22. 18:55:37

Orosz 5. generációs gép idén repül. Elég konkrét beszámoló Ivanovtól:

en.rian.ru/russia/20090121/119740202.html

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.22. 21:45:50

És ezt mire alapozzák. Eddig jóformán csak egy makettet lehetett belőle látni...

zord 2009.01.23. 13:33:58

Nemtom. A forrást is be kell kalkulálni, és eszerint nem mindegy, hogy a cég mondja, egy tábornok, vagy a miniszterelnök-helyettes, ráadásul ennyire konkrétan.

Az 1.44-est is elég jól titokban tudták tartani.

Én bízom benne, hogy a gép ki lesz állítva a MAKS-on, és ősszel-télen repül...álmodik a nyomor?

Zord

Allesmor Obranna 2009.01.23. 21:17:14

Amennyire a dec 26-i sajtótájékoztatón elhangzottakból lehetett tudni, jelenleg három PAK-FA gép épül egy időben.
Az elképzelés szerint idén augusztus 12-én már repülni akarnak vele, ami pont a MAKSz előtt van.
Ez két dolgot jelent.
Egy, hogy a MAKSz-on be akarják mutatni a levegőben is, kettő, hogy a Szu-35BM 2007-es bemutatkozásához hasonlóan a földön fogják kiállítani.
De ez az augusztusi dátum persze még nem feltétlen szentírás, így ne csodálkozzunk, ha egyátalán nem fog az idén repülni, mitöbb, a gép nem is lesz ott Zsukovszkijban.
Se a földön se a levegőben.

Allesmor Obranna 2009.01.24. 17:58:24

www.youtube.com/watch?v=pShA8ajFWHo

Orosz akciófilm, gagyi CG és kiváló légi felvételek kombinációja, A-50, Tu-160 és Szu-27-esek.
Akinek kockás teritő van a fején, az megszívja...

GSF 2009.01.27. 08:34:40

Nem tudom hova írjam, leginkább ide illik. Tegnap érdekes fotókat és felvételeket mutattak be a híradókban a tamil tigrisekkel küzdő kormányerőkről. Nyilván propaganda célokból, uis sikerült elfoglalni a lázadók kiürített fővárosát Kilinoccsit.

A bemutatott képeken felfegyverzett Mi-24-eseket láthattunk "gurulós" felszállás közben, aztán kötelékezve. Ami érdekesebb volt, az a mindössze néhány pillanatos felvétel amin MiG-23 v. inkább 27-esek startoltak, fáklyával. Érdekes volt.

Flankerr 2009.01.27. 13:07:25

Jó kis videó, ajánlott a megtekintése..:)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.02.22. 12:21:34

@GSF:
Emberi számítás szerint Srí Lankán a 23-as és a 27-es is hadrendben van, ukrán eredetből (a 23 az nem olyan biztos, lehet, hogy a 27-eseket jelentették annak, vagy 27 és 23UB, stb).

Más:
Érdekelne ezeknek az Örményországból felszállt MiG-29-eseknek a sztorija. Az Aranysas szerint ezzel kezdődött a légi háború, de nem foglalkoztam vele annyira. Most viszont, a 23-asról szóló Wikipédia cikk írása közben "vetődtem Örményországba" a Google Earthszel, és valóban, van Jerevánban egy Erebuni nevű légibázis, MiG-29-eskkel, amikről rövid időn belül kiderült, hogy valóban orosz verdák, nem örmények. Még ideiglenesen ott tartózkodnak.

Mik vannak. (Viszont az Abháziába telepített gépek nincsenek meg.)

toth.tomi 2009.02.22. 16:47:09

Amit én ki tudtam deríteni: a MiG-29-esek Jerevánba 1998 decembere és 99 októbere között érkeztek a Millerovo és Zernograd nevű orosz repülőterekről, összesen 16 harci és 2 kétüléses. Korábban MiG-23-at repült az egység de mikor kivonták a gépeket, 29-esekkel pótolták őket.

Videó a jó kis orosz szmotr sorozatból, ami a jereváni 29-eseket mutatja be: www.youtube.com/watch?v=qvOrSCRYlsQ

Abháziába telepített gépekről nem hallani semmit, legalábbis én semmit sem találtam, véleményem szerint azokat csak átmenetileg telepítették oda, de ha vki tud okosabbat, azt szívesen meghallgatnám én is...

Liverbird 2009.02.22. 21:42:02

Úgy rémlik a grúz UAV lelövését vadul tagadták az oroszok, pedig a remek felvétel alapján egyértelmű volt a dolog. De "ők ott sem voltak". Ebből kifolyólag nem hiszem, hogy agyonreklámoznák az Abháziába telepített 29-eseiket :)

KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.02.23. 00:42:40

@toth.tomi:
Érdekes, ezt a videót néztem én is, szvsz a gépek hadrafoghatósága nem lehetett túl magas, ha a készültséget sem emelték a riporter kedvért.

zord 2009.02.23. 14:39:52

Hát, a "szovjet típusú" keszit nem is szokás gakorlás céljából emelni, mint a NATO Tangót! Legfeljebb ellenőrző célra, vagy élesben! Ez a Szmotr-film is tök jól megmutatja egyébként, hogy az oroszoknál mi a valóság...

Zord

samoth 2009.02.25. 18:07:00

Hát ezt most csak azért ide rakom, mert igazából sehova nem illik az eddigi témákba, de talán legjobban ide.
A védelmi beszerzésekért felelős személyt (Under Secretary of Defense for Acquisition, Technology and Logistics), aki eddig ugye John Young volt, lecserélték.
Az utódja Dr. Ashton Carter lesz. Young köztudottan az F-35-öst preferálta az F-22-vel szemben. Carter dokiról még nem hallottam semmit. Kiváncsi leszek, vajon mi lesz? Vajon kijut több F-22 az USAF-nak?
A link:

www.whitehouse.gov/the_press_office/President-Obama-Announces-Key-Administration-Posts/

zord 2009.02.26. 14:21:57

A vén bennfentes, Robert F. Dorr azt mondja különböző intejúi (például az új Svarc vkf-el) alapján, hogy a végső szám a Rumsfeld-féle alja (183), és a légierő jelenlegi igénye (243) között lesz.

Zord

zord 2009.03.17. 12:19:05

Áttérnek a kapcáról a zoknira. Haderő-modernizáció Oroszországban.

news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/7939694.stm

Plusz egy kis BMD-4 és Szu-34

news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/newsnight/7943129.stm

Zord

BLADE.Hu 2009.07.11. 19:10:50

"The Georgian radar network included the Ukrainian-supplied 36D6-M mobile, 3-D radar (which as been used with the S-300P, or SA-10 SAM, system), Kolchuga-M passive electronic monitoring radar system and Mandat electronic warfare (jamming) system. The network was connected to the NATO air situation data exchange through Turkey, which allowed Georgia to receive data directly from the unified air-defense system, the CAST analysis says.

A realistic analysis of the Russia/Georgia conflict "should serve as a stimulus for the cardinal modernization of the Russian armed forces [and impel] the Russian air force [to] devote greater attention to the suppression of enemy air defenses [and renew] tactics, electronic weapons and increased military training in these areas," the CAST analysis says."

BLADE.Hu 2009.07.11. 19:13:25

Nevertheless, U.S. intelligence officials tell Aviation Week that while the Russian air force is believed to have advanced capabilities for detecting enemy air defenses and attacking them, they have largely failed to field and train with the capability.

Amire nem gyúrsz az nem megy hiába van. Ilyen egyszerű.

zord 2009.07.12. 11:44:54

Szóval a lényeg az, hogy hiába van a repült technikában óriási potenciál, ha nincs az állomány felkészítve, a technika felkészítve (most gondolok itt az EW-rendszer aktualizált threat és CM könyvtáraira), akkor csúnya pofánverést lehet elszenvedni. És sajnos nekünk nagyon diverz fenyegetésekre kell felkészülni, ha komolyan vesszük a dolgot. A hidegháborús örökségrendszerektől (pl. Volhov - a románok még üzemeltetik) egészen az Sz-300-on át Buk-ig, de a horizonton megjelentek a hálózatba kötött rendszerek is, lásd a románok VL MICA beszerzését (ugye mondanom sem kell, mit jelent, amikor egy elég gyenge szignatúrájú, akár LPI, 3D felderítő/célmegjelölő radar pontos trackje alapján bárhonnan beszúrhatnak a közeledbe egy nagy manőverezőképességú aktív radaros rakétát...). És akkor még egy büdös szót se szóltam a MANPADS-ról, amit mi alighanem még sokáig csak magassággal (>15k), vagy ha ez nem megy, preventív módon tudunk csak kezelni (na ezért szurkolok a BOL-ba való SMD decoyokért!)

És engedjetek meg még egy gondolatot: én a háborús tapasztataltokból úgy látom, hogy a komoly felkészülés ellenére is lehetetlen igazán jó eredményt elérni EW-ben. A harctevékenység első szakaszában elpusztul az, aki nem tudott adaptálódni, aztán az ügyes túlélők folytatják a menetet.
Egyszerűen túl sok az ismeretlen, a felderítés-elemzés-terítés nem lehet elég jó, mert túl komplex a feladat. Mondok egy példát: Mi ismerjük a Kub, Buk, stb. rendszereket úgy, ahogy ismerjük, de milyen garacia van arra, hogy bizonyos helyeken a készletek egy részére nem raktak IR-fejet, vagy az Agat iroda aktív radaros fejeit? Nem fullosan letesztelt dolgokról beszélek, csak meglepetésről! Rohadtul el tudja rontani az ember napját, ha minden előzetes figyelmeztetés nélkül öt kilométerre bekapcsol tőle egy 4M-al közeledő rakéta saját radarja!

Zord

BLADE.Hu 2009.07.12. 17:49:14

@zord:

A mai katona-politikai helyzetben még gondolni sem szabad nemhogy kimondani azt, hogy NATO-s szomszédaink fenyegetést jelentenének.

Különben is, 10-12 év múlva Ukrajna és Szerbia is NATO tag lesz és eljön a "világbéke" ebben a régióban:)

zord 2009.07.14. 10:48:44

@BLADE.Hu:

Az elektronikai könyvtárazásnak szövetségesek között is megvan az értelme, éppen az azonosíthatóság miatt. Nem kevés probléma szokott adódni abból, hogy egy közös műveletben résztvevő államoknak fogalmuk sincs a másik emitter-eiről. Ebből jönnek a fals riasztások, és a blue-on-blue.
Azért arra kíváncsi vagyok, hogy a Gripen "Multi sensor integration"-ja keretében van-e átjárás az EWS 39 és a többi szenzor között. Figyelembe véve természetesen azt, hogy 6-7 foknál a jelenlegi antenna-konfigurációval és DF-technikával (ampiltúdó-monopulzus) nem lehet jobb az iránymérési pontosság, a helyszögben történő lefedettség pedig kb. +/-45 fok. (Értsd: e besugárzásjelző által deketált jelforrásra oda lehet-e húzni a radart vagy a pod-ot - ennek ugyebár abban állhat a jelentősége, hogy jóval messzebbről működhet a passzív detekció, mint az aktív: egy működő MiG-29-es radart az EWS 39 elvileg messzebbről érzékel, mint magát a MiG-29-est a PS 05/A)

Zord

GSF 2009.07.14. 11:13:15

Lehet, kibic a kérdés, szóval bocs

Az ilyen elektronikus könyvtár feltöltéshez mi kell? Megy a gép és saját maga begyűjti, vagy effektíve körbe kell járni egy szerkezettel és be kell mérni, amit külön feldolgozva bonyolúlt műveletekkel lehet a gépbe táplálni?

Mert gondolom az elektormágneses meg tudomisénmilyen sugárzásokat leginkább repközbe lehet elcsípni, de mondjuk a radarkeresztmetszetet, annak teljes spektrumát?

A mi gépeink is képesek lennének oldalszám szerint felismerni gépeket? Nemcsak a típust?

És jelenleg miből gazdálkodunk? Mert azért a svédek csak taliztak USSR gépekkel, amiket betárazhattak, nem? Legaláébbis a 29-es itt van kéznél, meg a szomszédos országok gépei? Ezek legalább kipipálhatók?

Üdv

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.14. 12:09:12

@GSF: Gyanítom, hogy maga a gép is képes erre, viszont más más, pontosabb műszerrel dolgozni. Ugye a távolságot is lehet tolómérővel és mikrométerrel mérni. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.14. 12:11:10

@zord: Micsoda? +/- 45 fok? Ilyen kis lefededettségi tere van a gép radarjának?

Vagy ezt a besugárzásjelzőkre értetted?

Egyik sem túl jó érték...

zord 2009.07.14. 13:28:34

@molnibalage: @GSF:

Egy kicsit összetett volt a bejegyzésem. Tehát:

Az EWS 39 besugárzásjelzőjének oldalszög szerinti lefedettsége természetesen 360 fok (azaz körkörös). A helyszög (vagy magassági szög) szerinti lefedettség kb. +/- 45 fok, ami azt jelenti, hogy oldalról egy „csokornyakkendő alakú” forgástest a karakterisztika. Ez egyébként vadászgépeknél eléggé általános, bár ennek lehenek kiterjesztései, gondolok itt arra, hogy bizonyos módszerekkel, kiegészítő antennákkal el lehet dönteni, hogy a sugárforrás magasabban, vagy alacsonyabban van-e a gépnél (vízszintesen repülő gép esetében).
A radar lefedettsége (ha jól rémlik) +/-70, összesen 140 oldalszögben és meg nem mondom mennyi helyszögben, de +/- 45-60 foknál nem lehet sokkal több. (természetesen nem egy letapogatási ciklusban, hanem max föl, vagy letekerve).

Zord

GSF 2009.07.14. 14:02:18

@zord:
Nekem ez még mindig magas :(

Egy kicsit laikus nyelvre kéne lefordítani :)

Ha mondjuk a 29-es elekronyikájával vetem össze a Gripenét, gondolom olyan mintha a Trabanot vetném össze egy Ferrari F50-el. Legalábbis a reklámok szerint.

A 29-es besugárzásjelzője, finoman szólva is kétségbeejtő dolgokat produkált - én úgy tudom. Sok esetben nemhogy a gép körülbelüli típusát de még viszonylagos térbeli helyzetét sem lehett vele megállapítani, csak rögzíteni a tényt, hogy "horogra akadt". Mindamellett késve is reagált. Ha jól emlékszem ilyen előfordult 99-ben, amikor nem egyszer cirógatták meg a 15-ösök a Fulcrumokat, az amúgyis gyerekcipőben járó IFF rendszerünk miatt.

Hogy én is értsem: tényleg ekkora a különbség a Griffek javára? É mit tudhatnak a gyakorlatban?

Teszem azt, ha jön egy LN 15C-ös egy gyakszin, ahol még van mondjuk LN F-15E is, tudunk már különbséget tenni, hogy ki tapogat? Mondjuk dolgozik a PS 05 is, meg minden ami kellene ehhez. Mert elvileg volt már kapcsolat 15-ösökkel...

Nem tudom érthető vagyok-e mire vagyok kíváncsi :)

Üdv

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.14. 14:38:01

@GSF: www.mediafire.com/?yitjijmma2h

Ebben van egy HT összefoglaló.

A MiG-29 besugárzásjelzője meg bizony kőszkorszaki és alapvetően "hardver" alapú. Ma az új rendszerknél a könyvtár bővítése annyi, mintha egy játékban új profilt csinálnál. Van egy jel és nyitsz neki egy új bejegyzést.

zord 2009.07.14. 15:03:48

@GSF:

Nem rossz a 29-es besugárzásjelzője, egyszerűen ma már nagyon kevés, amit tud. De az érzékenysége teljesen jó, a modern gépek radarjait mind detektálja kellő távolságból és ezzel a BVR taktika és túlélőképesség legfontosabb szenzora (nyilván a fő szenzor az a GCI) a MiG-29-es számára.

Hiányosságok:

- Kellő kompatibilitás hiánya a saját radarral (legalábbis az export gépekben nincsen, vagy nem hatékony az interferencia kiszűrő egység). Ez azt eredményezi, hogy saját kisugárzásnál lényegében használhatatlan.

- A főbb kategóriákon belüli diszkriminációs képesség hiánya.

- Nem programozható.

Üssön agyon, aki akar, de szerintem elég sokat meg lehetne őrizni a L-006-ból, és korszerűsítéssel hatékonnyá lehetne tenni a mai viszonyok között is.

Sajnos nem tudom, hogy állunk EW-programozás dolgában, de ha tudnám is, erről biztos nem írnék egy szót se. Hogyan működik, az igen, de konkrét infót az adatbázisokról sose. Mert ha titok, akkor ez tényleg az. Ehhez képest minden más vicc, és publikálható, a cockpit, akármi.

A kérdésedre hogy hogyan épül fel a rendszer: a különböző forrásokból (ami lehet az EWS 39 is) összegyűjtöd a különböző jeleket az "éterből". Feljegyzed a paramétereiket, aztán korrelálod ezeket egymással, majd hozzárendeled egy sugárzóhoz (emitter). Egy sugárzónak (legyen APG-70) természetesen több üzemmódja is van, azaz több, akár jelentősen eltérő jelforma is asszociálható egy sugárzóval. És így tovább, szépen feltérképezed az egész környezetedet. Ennek az összessége az emitter database. Namármost ebből kell kreálni egy olyan adatformátumot, melyet az adott beugárzásjelző-rendszer fogadni tud. Ebből lesz a threat library, olyan digitalizált adattár, mely lehetővé teszi, hogy az aktuálisan vett jeleket azonosítsd. Mondanom sem kell, hogy minél több paramétert tudsz minél pontosabban rögzíteni, annál nagyobb valószínűséggel tudod majd újra deketálni és azonosítani. Egyes régebbi típusok egy szélessávú vevővel, és azon belüli frekvencia-diszkrimináció képesség nélkül dolgoztak, és KIZÁRÓLAG impulzus-ismétlődési frekcvencia (PRF) alapján azonosították a sugárzót. Ma már egy egyszerű önvédelmű célú besugárzásjelző is méri a vivőfrekvenciát, az impulzusdőt, sőt akár a szubimpulzus-modulációt is analizálja (ez a kompressziót alkalmazó, kódmodulált radaroknál fontos ismertető jegy lehet).

Zord

GSF 2009.07.14. 15:15:17

@zord:

Köszönöm, ez magyar volt :)

Egyszer olvastam valahol, lehet hogy itt, hogy az USAF egyes gépei akár oldalszám szerint is képesek azonosítani egyes gépeket - nyilván akkor ha bekerültek a könyvtárba.

Mi alapján? Egyes gépek között is lehet eltérés? Mondjuk - míg működött - a 07 29-esünk valamilyen szempontból konstans módon különbözik valamiben a 21 oldalszmú géptől? És ha egyszer beporszívozták az adataikat, akkor már bármikor képesek így megkülönböztetni őket?

Mert az nekem is egyértelmű, hogy egy UTI-t könnyen megkülönböztetnek egy harcitól, de hogy 2 azonos szériájú harci miben különbözhet, azt nem értem. Más a radar kisugárzás esetleg, vagy mi? Més a forgórész? Miniatür eltéréseket mérnek?

Vagy ez csak egy legenda és semmi alapja, ő is csak azt tudja, hogy 29-es, de többet nem...

Üdv

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.14. 22:59:42

@zord: Nem igazán értelek, mert ellentmondasz önmagadnak.


"Ez azt eredményezi, hogy saját kisugárzásnál lényegében használhatatlan."

Na ez egy SARH fegyverzetű gépnél szerintem az a "érdekes" kategória. Miközben és célravezetem a sajár fegyveremet csak az durrant le BVR-ban (vagy SAM) aki nem szégyel? Juj...

"A főbb kategóriákon belüli diszkriminációs képesség hiánya."

Most akkor vessük ezt össze azzal, hogy NCTR képesség 1985 óta van az F-15C gépeken és a '90-es évek óta az F-16C gépeken is van egyes szériákon? Magyarán azokon olyan 25 éve megvan még ennél is jóval több.

"Nem programozható."

A mai környezetben mikor két percenként jön ki valami elektromos biszbasz ez elég kemény korlátozó feltétel.

Lehet, hogy a '80-as években a nem rossz vagy elmegy kategória volt, de 2009-ben szerintem ez már inkább múzeumba való dolog.

zord 2009.07.15. 00:23:23

@molnibalage:

Molni, hogy jön ide az NCTR? Ne keverjük a szezont a fazonnal! Az NCTR a radar képessége, amiről én írtam az a besugárzásjelző képessége.

Az N019 analóg része teljesen jó. Kellene mögé egy programozható digitális jelfeldolgozás. Erre céloztam azzal, hogy nem rossz...meglepődnénk, hogy hány nyugati gépben máig hasonló képességű eszköz van, csak azokról nincs sok szó.
A programozható dolgokkal kapcsolatban pedig csak annyit: semennyivel nem érnek többet, ha nem tudsz hozzájuk nyúlni, ami bizony előfordul sok rendszerrel. Amikor lényegében a nagytesó jóindulatán múlnak a dolgok. Vagy ha nagyon gazdag vagy, csinálnak neked egy külön rendszert, külön nyelvvel (UAE B60 EW). Ahhoz pedig, hogy sikeresen programozz, sok minden kell, ez nem úgy van, hogy leülünk ketten aztán megírjuk és feltöltjük. Bizonyos rendszerek esetében a gyártó csinálhatja csak, illetve az erre hivatott szervezet. Az amerikai EW csúcspontján (1991) elég jó TFW szintű újraprogramozási képesség, tudás volt, de ez a kilencvenes évek leépítései során gyorsan elveszett, és máig nem épült újra. Épp most sújt le az amerikai légierőre a tény, hogy a fedélzeti EW-rendszerek fenntarthatósága ellehetetlenül, mert megszűntek az alkatrésztámogatások. A cégek továbbfejlesztették az ALR-69-est, az 56-ost, de az amerikai légierő nem foglalkozott velük, most megy a rohangálás...

(Csak egy megjegyzés: én hallottam arról, hogy az interferencia szűrő az orosz saját gépein működik, azaz "hall" a besugárzásjelző, ha a saját lokátor kisugároz...)

Zord

Liverbird 2009.07.15. 01:12:33

"A programozható dolgokkal kapcsolatban pedig csak annyit: semennyivel nem érnek többet, ha nem tudsz hozzájuk nyúlni, ami bizony előfordul sok rendszerrel. Amikor lényegében a nagytesó jóindulatán múlnak a dolgok."

Hát igen, az izraeliek nem véletlenül hepciáskodnak a JSF ügyében...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.15. 07:59:09

@zord: "Molni, hogy jön ide az NCTR? Ne keverjük a szezont a fazonnal! Az NCTR a radar képessége, amiről én írtam az a besugárzásjelző képessége."

Nagyon jól tudom. Csak pusztán érzékeltetni akartam, hogy ha ilyen képesség megvolt 1985-ben akkor valószínűleg a besugárzás jelző terén nem olyan gondokkal küzködtek, hogy saját kisugárzás estén szinte vagy teljesen használhatatlan. Ez vonatkozik arra, hogy nem értem, hogy ez hogy lehet az 'egész jó' kategória az, ami a MiG-en van. Ez már 20 éve is kevés volt a USAF és NATO légierők egyes gépein nemhogy ma...


"Az N019 analóg része teljesen jó. Kellene mögé egy programozható digitális jelfeldolgozás. Erre céloztam azzal, hogy nem rossz...meglepődnénk, hogy hány nyugati gépben máig hasonló képességű eszköz van, csak azokról nincs sok szó."

Ezt értem is. Viszont most meg te váltottál témát. :)
RWR-ből hirtelen radar lett.

Az egyetemeken is számtalan olyan műszer van ami ilyen fejlesztésen esett át és iszonyatosan sok zsét lehetett megspórolni képességnöveléssel is egybekötve. Az Eneregetikai Rendszerek Tanszék a németektől vett 1 euróért valami 30-40 éves szénhidrogén elemzőt. Felújították és tettek hozzá ezt-azt. Töredékáron kaptak valami amiért a német egyetem kemény pénzt pengetett. Persze dolgozni kellett érte sokat, de akkor is megérte. Mikor látogatáson voltak arról az egyetemről akik eladták a fejüket verték a falba, hogy mekkora állatok voltak.


"Az amerikai EW csúcspontján (1991) elég jó TFW szintű újraprogramozási képesség, tudás volt, de ez a kilencvenes évek leépítései során gyorsan elveszett, és máig nem épült újra. Épp most sújt le az amerikai légierőre a tény, hogy a fedélzeti EW-rendszerek fenntarthatósága ellehetetlenül, mert megszűntek az alkatrésztámogatások. A cégek továbbfejlesztették az ALR-69-est, az 56-ost, de az amerikai légierő nem foglalkozott velük, most megy a rohangálás..."

Látom azért ott is vannak okos döntések...


"Csak egy megjegyzés: én hallottam arról, hogy az interferencia szűrő az orosz saját gépein működik, azaz "hall" a besugárzásjelző, ha a saját lokátor kisugároz..."

Ez szép és jó, de akkor meg hadd ne részletezzem, hogy akkor hogy volt képük olyan gépet adni ami ilyen. Ez exportált verziók is ilyenek?

GSF 2009.07.15. 08:20:02

@molnibalage:
Az régóta köztudott, hogy az exportgépek nagyobb répsze csökkentett képességű. Szal nem MiG-29 olyan 'B'-nk van, ami jobb mint az 'A', épp ellenkezőleg: ez jelöli az export változatot.

Egyébként miért feltételezzük, hogy az amik teljes képességű gépeken adnak túl? Saját érdekek is léteznek.

Véleményem szerint a 29-es a maga idején igenis versdenyképes volt. Amikor először voltak itt a holland alap 16-osok, MLU előtt, akkor effektíve azonos korból származó gépek csaptak össze. Nem is volt ám akkora különbség, sőt...

A 29-es felett egyszerűen hagyták elszaladni az időt, ez a tény.

Üdv!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.15. 08:52:08

@GSF: Az európai NATO gépek ugynazzal a radarral rendelkeznek és ugyanazzal a fegyverzettel is rendelkezhetnek vagy rendelkeznek, mint a jenki. AMRAAM C-5 mindenhol van, de talán C-7 is.

A UAE F-16 Block 60 gépek meg "picit" a USAF szint felett vannak.

A lengyel gépeken is újabb ECM blokk van, mint az USAF gépek nagy részén, integrált ECM-mel rendelkeznek.

A JHMCS is elérhető lengyeleknek, ezért gondolom másnak is.

Valahogy nem látom az ilyen durván lebutított F-16C vagy MLU gépeket sehol. Nem egy alkalmazó ország F-16 gépe felülmúlja a USAF által használt gépeket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.07.15. 08:53:20

@GSF:" Amikor először voltak itt a holland alap 16-osok, MLU előtt, akkor effektíve azonos korból származó gépek csaptak össze."


"A 29-es felett egyszerűen hagyták elszaladni az időt, ez a tény."

A két kulcsmondat. Csak sajnos sokan a 10-20 évvel ezelőtti állapotot extrapolálják a jelen állapotra.

GSF 2009.07.15. 09:43:48

@molnibalage:

Hát vannak aki nem tudják elismerni, hogy az orosz technika teljes lemaradásban van. Ha tetszik totálisban.

Hiába dolgozik a mérnöki agy, ha a gyakorlatban képtelenek tömegesen előállítani az ígéretes tesztpéldányokat.

A 29-es fénykora a megjelenésének és rendszerbeállításának időszaka volt, inkább lehett volna. Az Öbölben már nagyon nagy volt a különbség, mégha lebutított gépek is voltak, akkor is.

Nem véletlen, hogy ahol összacsapott a nyugati technika a keletivel ott az utóbbi időben mindig az előző győzedelmeskedett, akkor is ha az ellenfél kiképzettségében nagy általánosságban nem volt hiba.

Visszatérve a 29-16 párharcainkra. Vannak ezekkel a gyakorlatokkal kapcsolatos legendák, mindkét fél részéről. Ezekről sokan beszélnek.

Egy viszont tény: bebizonyosodott micsoda potenciál van a 29/R-73/Sjel rendszerben, ami óriási előnyt jelentett. Mi volt ez? Tapasztalat. És alázás.

És ezen tapasztalat ellenére képesek voltunk visszalépni és egy olyan gépet venni ami AIM-9L sziavarokat tud, csak.

Hatalmas öngól, óriási szakmai hiba, a felhalmozott tapasztalat és elemi technikai/stratégiai követelmények sutba dobása.

A vezetés egy újabb baklövése...

És mi is ebben a röhej: mi csúsztunk le az MLU előtti 16-osok szintjére és ők már bírják azt amit mi bírtunk a 29-essel, csak még annál is magasabb fokon. Bizony az idő nem áll meg, csak nálunk halad visszafelé.

Üdv!

GSF 2009.07.15. 09:52:55

@molnibalage:

De jó, eddig írtam és erre elszállt a kommentem...

Most rövidebben: az orosz gépek a rendszerbeállításkor voltak a topon, de nem volt alkalmuk ezt bizonyítani, az Öbölben már komoly hátrányba kerültek, az amúgy is lebutított gépek.

Az orosz mérnöki agy hiába dolgozik, ha az ipar képtelen tömegtermelés során a megfelelő minőséget tartani - ez ma is nagy gond számukra, a pénztelenség mellett.

Tény: ahol nyugati-keleti technika csapott össze az elmúlt időszakban, ott előbbi lett a győztes, még akkor is, amikor elvileg jól kiképzett kezekben volt a ruszki technik.

Végül egy személyes vélemény: akkora öngólt, amekkorát mi lőttünk azzal, hogy nem becsültük meg eléggé a tapasztalatot amit szereztünk a 29/R-73/Sjel kombinációval és képesek voltunk AIM-9L szintre adni a haladást, nos az páratlan f...-ság volt. Pedig akkor bizony aláztunk és ne mondja senki, hogy nem élvez ma már prioritást egy modern vadgép ezen képessége. Enélkül nincs 4+ de még upgrédelt 4 gen. gép se.

Épp mi csusszanunk le az MLU előtti 16-os szintre, sőt, míg ők mára jelentős mértékben túlléptek a 29-es kezdeti közei fölényét biztosító kombináción.

Tanulság: az idő sehol sem torpan meg, mindenki fejlődik, csak nálunk mozdult el visszafelé.

Üdv!

GSF 2009.07.15. 09:53:36

Hát mégis elküldete, hát ez csodás, mingyá behorpad a homlokom, én meg itt erőlködöm :)

Bobby Baccala 2009.07.15. 10:18:24

@GSF:

még hogy nincs időutazás... :D

zord 2009.09.21. 12:23:19

Francia helihordozót vesznek az oroszok?

en.rian.ru/russia/20090919/156187716.html

Zord

Gepida 2009.09.21. 16:28:07

A grúz-orosz határ mentén idén tavasszal cseh pilóták vezette harci gépek járőröztek

lásd www.hetivalasz.hu/cikk/0909/magyarorszag_kimarad_a_fegyverkereskedelembol

zord 2009.09.21. 16:38:30

@Gepida:

Ez szerintem hülyeség. Mivel?

Zord

Gepida 2009.09.21. 17:15:00

Majd a cikk irója megmondja, ALCA-t azt nem adtak el a grúzoknak, csak szó volt róla (gondolom nem az orosz MiG-29-eseket akarták üldözni vele)

BLADE.Hu 2009.09.21. 20:49:45

A cseheknél komoly a fegyveripar. Több világelső kézifegyvert és robbanóanyagot gyártanak. Nem tudom miért meglepő, hogy ez az üzlet náluk megy is.

zord 2009.09.30. 14:25:59

Tesztelték az indiai MiG-29K-kat a Kuznyecovon:

en.rian.ru/mlitary_news/20090930/156295236.html

Zord

zord 2009.10.05. 21:19:46

@Nighthawk9:

Tudom, hogy nem szabad a dolgokat túlértékelni, de ez akkor is egy nagy lépés. Remélem, hogy igazak a pletykák, és az orosz haditengerészetet is érdekli a típus az örekedő Szu-33-asok helyett. Jobban is járnának vele, mert több fér a kisebb MiG-ből a fedélzetre.

Zord

Liverbird 2009.10.06. 23:42:15

Biztos megirigyelték a franciák mutatványait. Bár nálam a hírhedt német Phantom-show szinte mindent ver:

www.metacafe.com/watch/1192136/german_f_4_phantom_low_passes/

toth.tomi 2009.10.07. 17:19:22

A régi szép időkben hasonlók nálunk is mentek...

Csak ilyenkor meg eszembe jut elnézve ezeket a videókat, hogy ez nyilván mindannyiunknak tetszik, de amikor meg vki odaveri magát egy ilyesmi manőver után, akkor mindig az jön elő. hogy miért kellett fegyelmezetlennek lennie...

zord 2009.10.09. 23:59:33

@toth.tomi:

Nagyon nem mindegy, hogy a fegyelmezetlenséget ki követi el, és mi van a tarsolyában. Se így, se úgy nem tolerálható, de az biztos, hogy akinek kézben van a gép, az jóval kevesebbszer veri oda magát, mint akinek nincs. Épp ezért hajmeresztő idehaza fegyelmezetlenségről hallani, mert a mi hajózóink bizony vékony jégen járnak (lásd az Albát tavaly). A legjobban a kurrens tudás (jártasság) óvja a pilótát a saját fegyelmezetlenségének következményeitől (nem a gyakorlat és az évek).

Zord

zord 2009.10.15. 19:02:53

Ezt ismertétek Grúziából (Szu-25)?

www.youtube.com/watch?v=NLPuRhGGPDM

Érdekes a végén a célháló fixes támadás!

Zord

Liverbird 2009.10.19. 11:10:26

"Tudom, hogy nem szabad a dolgokat túlértékelni, de ez akkor is egy nagy lépés. Remélem, hogy igazak a pletykák, és az orosz haditengerészetet is érdekli a típus az örekedő Szu-33-asok helyett. Jobban is járnának vele, mert több fér a kisebb MiG-ből a fedélzetre."

Zord, kérésed úgy látom parancs Ivánnál (Illetve most inkább Dmitrijnél és Vlagyimirnál):

en.rian.ru/russia/20091009/156412003.html

Liverbird 2009.10.30. 01:51:34

A helyszín még vili, de mi a manó akar ez lenni? Felettébb érdekes amúgy ez a típuskavalkád. Bárcsak repkednének még a Raven-ek....

_mihi_ (törölt) 2009.10.30. 07:20:30

A ruszkik szerintem egy közös amcsi/NATO/ukrán támadásra gondolnak. Bár, tetszik a 24 F-22-es is a témában. Ott valami ritka nagyot kéne alkotni az oroszoknak, hogy azokat ellensúlyozzák :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.30. 08:27:16

@zord: Ez meg mi akar lenni? Tornado GR1 és F-111 max. a történelem lapjain vannak már csak...

JohnTerry 2009.10.30. 19:19:16

@zord: Tényleg vannak benne furcsaságok, F-35 meg Ravenek...:-S Kíváncsi vagyok mikor készülhetett...Az is lehet valami fake, vagy egy új stratégiai játék :-D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.30. 20:16:45

@JohnTerry: Digital Combat Simulatorhoz egy forgatókönyv. :)

(Lock On leszármazott.)

zord 2018.08.08. 10:33:13

Tíz éve próbálták meg a grúzok visszafoglalni Dél-Oszétiát, és ezzel kitört a 080808-as háború:

www.bbc.com/news/world-europe-45100160

Zord
süti beállítások módosítása