Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Szerbia: ellenségből barát lesz?

2009.09.14. 21:44 | zord | 10 komment

Szerbia nagy ívet írt le az elmúlt húsz év során történelmével. A délszláv háború, azaz Jugoszlávia felbomlásának gyújtópontjában helyezkedett el neosoviniszta-posztkommunista elitjével, ám ma már ahhoz sem férhet kétség, hogy "Közép-Európában középhatalom nem maradhatott", azaz a történések enyhén szólva nem voltak függetlenek a nagyszabású geopolitikai játszmáktól sem. Ezek a fordulatok Magyarországot és Szerbiát egymással szembeállították, és 1991 és 1999 között Budapestről nézve annak volt a legnagyobb esélye, hogy ezzel a déli szomszédunkkal keverednünk akár fegyveres konfliktusba.

A vasárnapi batajnicai airshow nyitóképéből talán a leghatásosabb kötelék, két 29-es a háború- és katasztrófa tépte egykori 16 gépes század négy túlélőjéből, illetve egy MiG-21bisz és egy UM. Tradícióktól és erőfeszítésektől függetlenül itt is hajszálon függ a szuperszónikus harci repülőgép képesség, jövője teljesen bizonytalan. Ők viszont tudják, hogy a NATO megváltást nem hoz, sőt.

Bár a szerb politikában máig nincs konszenzus arról, hogy NATO-EU, vagy Oroszország, vagy "el nem kötelezettek" (a jugoszláv tradícióknak megfelelően) legyen a fő csapásirány, az tény, hogy a Magyarországgal szembeni konfliktus lehetősége időközben minimálisra csökkent. Ezért is nagy öröm a LégierőBlogger számára, hogy szabadon kutathatja Szerbiában az 1999-es események nyomait, vagy éppen a Magyar Honvédség is részt vett az elmúlt hétvégi batajnicai "légi találkozón".

A Szerb Légierő és égvédelem csapásmérő típusa az Orao. Itt három példány rajék alakzatban.

A G-4 Super Galeb sem alábecsülendő, mint könnyű támadó gép, fegyverzeti opciói jócskán meghaladják a mi "könnnyű támogató" Albánkét, ráadásul nem vonják ki holnap.

UTVA-75-ösök négyes raja, ez az alapképzés típusa.

Ha szállítás, akkor Szerbiában is Ancsa. Azért VIP-ezni nem az AN-26-ost használják.

A repülőnap egyik legreálisabb mozzanata az Oraók reptér elleni támadása volt pop-up profilon, temérdek preventív infracspdával.

MiG-21UM a földön, fékernyővel. A típusnak itt is meg vannak számlálva a napjai.

Mi-8-as levett kagylóval. Váltótípus itt sincs a horizonton, a helyi Júra-park gyűjteménye lassanként gyarapodik, Mi-17-esük meg nincs.

A jugoszláv építésű Gazelle-t (Partizan) manőverezőképessége és kis mérete a mai napig kitűnő támogatógéppé teszi.

A négygépes MiG-29-es flotta nem fukarkodik a forszázs-használattal.

Dolgozik az ASZO, infracsapdákat lő ki az egyik veterán MiG-29-es. Nem semmi, hogy megúszta egyáltalán néhány pédány az 1999-es háborút.

Ernyősöknek az An-2-es máig tökéletesen megfelel ott, ahol kellően rugalmasan gondolkoznak. Azért az üzemóra-költségét nem lehet összehasonlítani egy An-26-oséval, vagy egy Mi-8/-17-esével...

Pillantás a tömegre és a statikus sorra a toronyból.

Lasta, a helyi repülőgépipar legutóbbi kísérlete, bár az még erősen kérdéses, hogy ebből lesz-e saját hazájában alapkiképző gép. Semmi kétség nem fér hozzá, hogy az euroatlanti integráció eddigi térségbeli tapasztalatai szerint igyekszenek majd megfojtani minden helyi komoly ipari képességet.

A Jak-40-es a légierő VIP-jetje.

Egy MiG-21bisz törzshátsórész, még az előző felségjelzéssel: egy letűnt korszak szomorú mementója egy NATO által lebombázott hangár padlójának maradványán álldogálva várja sorsának beteljesedését.

A belügyi erők (MUP) annak idején kaptak néhány Mi-24-est "helyi munkára". Ma már üzemképtelenül rohadnak a bázis egyik szegletében.

Szerbia leginkább légvédelmi erőire lehet büszke, mely érdemi ellenállást mutatott fel 1999-ben, míg a vadászokat lemészárolták a NATO AMRAAM-shooterjei. Itt a bázison települt Nyeva osztály UNV antennaposztja, UNK-M irányítókabinja és agregátora. Kár, hogy hivatalosan ez nem volt a show része. Eldugták a közönség elől őket.

A Kub nem szerepelt jól 1999-ben, rakétáinak jóformán esélye sem volt zavaró célok ellen.

Az egykori Ericsson Giraffe lokátora a szerb légvédelemben elsősorban a légvédelmi tüzérség 20/30/40 mm-es eszközei számára végez célmegjelölést. Balra egy P-15-ös menethelyzetben.

Frekvencia-diverzitás szerb módra: P-12-es a méteres sávból, és Marconi S-600-as komplexum a deciméteres (körfelderítő) és centiméteres (magasságmérő) sávból.

Jugoszláv nosztalgia: UTVA-66, Kraguj, Galeb. Mit lesz képes Szerbia megőrizni a repülőgépipari tradícióiból?

Zord

Ps: Magyar szereplés először Batajnicán. Háistennek ilyen körülmények között került rá sor!

Címkék: 2009 batajnica

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr151382317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-putyin- 2009.09.15. 10:11:44

jól látni, hogy náluk van becsülete a technikának, pedig ők is elég korrupt társaság. De talán nem annyira, mint mi.

Force 2009.09.15. 15:57:32

Hi!
Hmm...A 29-es-21-es köteléket megnéztem volna....
Ki repülte a magyar 39-est?

force

BLADE.Hu 2009.09.15. 17:29:49

Igen jó látni, hogy van ország amelyik a saját repülőiparát támogatja nem úgy mint nálunk. Kiképző motorosgépnek nem valószínű, hogy hazai műanyaggépet vesznek pedig már van pár használható is.

Inkább felújíttatjuk a JAK-okat 10-20 millióval többért mint egy újnak a vételi ára, és megvesszük a ROBINSON-t nem a gyártótól, hanem egy közvetítő cégtől1,5 szörös áron. Ennyit a HM spórolásáról.

Beat it! 2009.09.15. 20:16:16

A Minyó farka alatt nincs ott a "doboz". Mit jelentsen ez?

"A belügyi erők (MUP) annak idején kaptak néhány Mi-24-est helyi munkára". - a hadseregtől kapták őket, vagy csak a belügy használta a 24-eseket?

Számadatokat lehet tudni? Hány üzemképes 21-es, Orao, Galeb és Partizan van? (Mi a helyzet a Jastrebbel? Nem nagyon halok felőle.)

zord 2009.09.16. 09:02:54

Itthoni szokásomhoz híven szeretnék reális számokat mondani, azaz nem belevenni a számokba a permanensen leállított gépeket, illetve képet adni az egyidőben üzemképes képekről.

Ezt sajnos nem tudom garantálni, szóval ez itt csak amolyan érzés alapján történő BECSLÉS:
Az üzemidőhosszabbított MiG-29-esekből ugye egy katasztrófát szenvedett. Két harci repült vasárnap, egy (az egyetlen) UB statikon állt, a maradék harcit nem láttuk. Asszem erről a típusról valószínűsíthető, hogy egyelőre minden példánya pörgésben van, azaz az időszakik kivételével repül(het)nek.
MiG-21: egy UM és egy bisz repült, és két (feltehetően üzemképes, nemcsak dísznek kirakott) gép kesziben állt a reptér túlfelén. Szerintem nincs is sokkal több üzemképes.
Orao: szerintem századerőnél nincs több üzemképes, vagy olyan ami "benne van a körforgásban".
Super Galeb: lásd az előbb.
A többiről még becslést sem írnék...

Zord

Gepida 2009.09.16. 18:44:20

a 90-es évek Batajnica légi bemutatóin szinte demonstrative a repülők köré bombákat, rakétákat raktak ki.

közember csak itt láthatott élőben orosz AA rakétákat, francia Durandalt, angol BL755-öst, Maverick-et.....

dragan.freeservers.com/slike/batajnica.htm

BLADE.Hu 2009.09.16. 20:22:59

Igen, 4 X Mig29 ami maradt. Nemrég még a torony sem állt a reptéren, és a pálya egy része is lyukas volt itt-ott.

Mellesleg egy privát megjegyzés: előbb lehetnek igazi szövetségeseink, mint sok más NATO tag.
Vagy ez is olyan megállapítás, amit nem illik kimondani?

zord 2009.09.16. 20:42:14

@BLADE.Hu:

A próféta szóljon belőled! Sajnos én nem látok túlzott erőfeszítést az újabb NATO-tagok irányába Budapest részéről. Pedig igazán lehetne, például a horvátokkal elszalasztottuk a lehetőséget idei csatlakozásuk előtt, amikor még nagyok az ambíciók, és sokat lehetett nyerni...miért nincs DACT a horvát 21-esekkel? Felszállás, kirepülés és találkozó valahol...én elhiszem, hogy "nem ellenfél", de legalább lehetne az ő CRC-jükkel is gyakorolni, stb. Minden alkalom egy újabb tapasztalat, ami MINKET gazdagít! Nem jobb, mint otthon újra és újra ugyanazok a típusok, személyesen ismert pilcsik és vadászirányítók (bocs, "allokátorok")? Szerintem a kis távolságokra tekintettel napi, heti szinten lehetne átkukkantani a szomszédba. Aki kicsit is komolyan veszi a szövetségesdit, csak örülne...román Lancerek, szlovák 29-esek? Szerintem nemcsak az aviánói 16-osoktól lehet tanulni!
Egyáltalán, a szlovéneken kívül történt már próbálkozás, vagy eleve el van vetve a dolog?

Zord

BLADE.Hu 2009.09.17. 08:08:25

@zord:

Ahogy súghatták már neked, állítólag lesz közös rep. a román 21 esekkel a LION EFFORT utáni NEWFIP alatt, ami alapvetően EW tréning, gondolom a NATO finanszírozza.

A szlovéniai légtér védelmének az átvállalása az olaszoktól már sokéves sztori, a politikai megegyezésen túl pár technikai bővítést is igényelne.

Szerintem Kecskemétről "a híd túl messze van".
süti beállítások módosítása