Ma adják át a megrendelőnek, azaz a Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) országcsoportjának az első C-17-est a kaliforniai Long Beach-en, a Boeing gyárában. Ebből az alkalomból közöl itt néhány képet a LégierőNaplózó a SAC1 (USAF serial 08-0001) első repüléséről, melyre július 1-én került sor. Ugyanezt a repülőgépet - melyet még az amerikai légierő finanszírozott - adják át a NATO (+SE&FI) közös szállítórepülőgép-ezredének (HAW) Pápán ünnepélyes keretek között július 27-én. (Köszönet a képekért a Boeing katonai részlegének, az Integrated Defense Systems-nek)
090701, 13:14 helyi idő szerint elemeli az orrát a Long Beach-i Daughtery Field repülőtér 30-as pályáján a SAC 01.
Elemelkedik a gép, háttérben a Boeing helyi részlegének épületeggyüttese.
Ebből a szögből már jól látszik a magyar felségjelzés, és kivehető a Pápa felirat is a gép svancán. (A LégierőBlogger megjegyzése: a lo-vis magyar felségjellel nincs semmi baj, de a nemzeti piros-fehér-zöld eléggé vásári napernyő-rojt jelleggel jelenik meg).
Úton haza, Pápára
Az új gép első éles útja Charleston légibázisra vezett Dél-Karolinában, ahol terhelhetősége határáig (az üzemanyagtöltés rovására) különböző rakodóeszközökkel és speciális berendezésekkel töltötték meg a rakterét.
A raktérbe két „next generation small loader” (NGSL)rakodógép is került, egy 10k (ez alighanem 10 ezer fontos teherbírást jelöl) terepjáró villástargonca, és egy szippantóskocsi mellé, melyek a gépek pápai kiszolgálásában vesznek majd részt.
A SAC 01 első légi utántöltése az Atlanti-óceán nyugati része felett, útban haza, Pápára. A pilótafülkében a SAC progrem két vezető nemzetének fiai ületek a történelmi átrepülésen: a jobb ülésben Niclas Akesson őrnagy (SE) a bal ülésben Corey Reed százados (US). A 32. légi utántöltő század KC-10-ese egy óra alatt 65 ezer font keróval itatta meg a magyar feségjelű Globemastert. Ha a LégierőNaplózó nem téved, ez volt a legelső alkalom, hogy a magyar katonai regosztrációval repülő légi jármű a levegőben tankolt. (Nem esküszöm meg rá, hogy magyar Gripen svédországi tesztelés közben nem ivott-e már repülés közben, de valószínűleg nem).
Köszönet az Amerikai Légierőnek a képekért (Danielle Johnson és Marie Casetti főtörzsnek, akik a fotókat készítették).
Zord
*Ugye lesz DIRCM?
(állítólag lesz, vagy mégse)
A fenti kép kinagyított változatán a gép farokrésze. Teljesen nyilvánvaló, hogy a farokkúpon oldalt már ott vannak az indításjelzők, ugyanakkor alulról hiányzik a aktív rakétavédelmi rendszer (DIRCM) elforgatható tornya. Az AN/AAQ-24(V) NEMESIS az USAF-gépek szériatartozéka, ezért a LégierőBlogger reméli, hogy a HAW gépre is felkerül legalább egy, és hiánya a képeken csak azzal magyarázható, hogy ez volt a szűzfelszállás. Ostoba dolog lenne exportkorlátozási érvek miatt egyszer elveszteni egy ilyen behemótot és a benne ülőket.
(090722. Ma szlovén forrásból ezt a mondatot kaptam: „C-17E's from Papa will all be equiped with DIRCM, they were just not fitted with it for the first flight. The one that landed in Papa has only 23 flight hours on it so it is not yet in it's full configuration”. Ezek szerint lesz.)
(090727. Ma Pápán az átadási ceremónián Gunmar Borch, a NAMA norvég főigazgatója azt mondta, hogy terveztek DIRCM-ot, de az olasz kiszállással ezt egyelőre nem tudják finanszírozni. Az amerikai exportengedély garantált.)
090616 Le Bourget. Összehasonlításképpen egy standard USAF C-17-es svanca a DIRCM (ejtsd: dörkom) tornyával.