Air Policing kottából, a nyájtól elkószlált MiG-29-es földre kényszerítése a nemzetközi ellenőrök szeme előtt. Ezt láthattuk ma Kecskeméten a "Minden napra egy delegáció" című folytatásos tragikomikum "Hogyan hátráltassuk az SzDRB hatékony munkavégzését" epizódjaként. Még mielőtt azonban a LégierőBlogger azt a szemrehányást kapná, hogy ismétcsak károgni tud, gyorsan hozzáteszi: paradicsomszemét nyitva tartva észlelni igyekezett a pozitívumokat is. 1. Meglepően sok helyi repülőgép volt a levegőben ma - 4xJAS, 3x29, 1xALCA, 2x26. 2. Épül-szépül a központi zóna. 3. A Gripenek egy (legalábbis számomra és itthon) újabb függesztmény-konfigurációval (két pótos)mutatkoztak. 4. Ugyanakkor cáfolhatatlan tudományos bizonyíték került elő, hogy a tábornoki kinevezés nem jár a biciklizés képességének elvesztésével - más hatások egyelőre óvatosan optimista hangulatú vizsgálat tárgyát képezik. 5. Ja, és benn lehettünk, jó helyről fotózhattunk. 6. Bárki intézte, az idő is jó volt.
A demonstráció céljára nem a keszit, hanem a napi kiképzési repüléseken részt vevő Gripen-géppárt használták fel. A 43-as kétülésesen szemből jól látszik a két darab 1100 literes pótos masszív mérete. Hogyismondjam, "a gép kissé emberesebben néz ki velük". A háttérben a pusztulás virágai.
Az "elfogó géppár" együléses tagja, a 35-ös gurul, mögötte a defektort alaktó 29UB. Kérdéses, hogy elfogási feladatra a Litening-konténer használata célszerű-e. A nagy távolságú VID áll szemben a nyilvánvaló sebességi korlátozással. * Márpedig QRA-ban a korlátozás nem ildomos: a Gripenek első magyarországi éles elfogásukkor, áprilisban kis magasságban átlépték a hangsebességet.
Kilián Nándor dandártábornok, kerékpáron közelítette meg a demonstráció helyísznét, a bázis város felőli végét. Milyen előjelnek vegyük ezt a frissen kinevezett bázisparancsnok jövőbeni teljesítménye szempontjából? Van-e ennek egyáltalán valami jelentősége? Mint a bevezetőben utaltam rá, a LégierőBlogger hajlik rá, hogy óvatos optimizmussal szemlélje ezt a mozzanatot (egyben szívesen veszi korábbi ezred- és bázisparancsnokok datált, biciklis képeit közlésre...)
A demonstráció közben folyt a normál üzem, itt az UZR-73-assal függesztett spec. festésű 11-es nagyvas lebegtet a hajtóművező hely vonalában.
Már földön a defektorok a 27-es UB-ban.
A 35-ös Gripen Liteninggel és két pótossal a 12-es pálya küszöbe előtt, az ATU-2-es majomfogó fölött. A háttérben az Il-28-as, mely jelenlétével szinte igazolóstempliként azonosítja a kecskeméti helyszínt. Tehetné ezt majd egyszer restaurálva is...
Számomra a nap hősei a defektor MiG-29-es hajózói voltak. Nehéz nem szimbolikusnak látni az általuk eljátszott szerepet, a legyőzöttek, a lekényszerítettek szerepét. De mégis, ők azok, akik "megfogyva bár, de törve nem", elbukva, de mindig feltápászkodva továbbra is repülik a típust, és védik az ország légterét, ahogy teszik azt 15 éve. Nekem, mint kívülállónak nehéz megérteni motivációjukat, egy magyarázatot találok csak: Szent Megszállottak ők, egy kiirtott lovagrend utolsó túlélői, akiknek neve a magyar katonai repüléstörténet arany lapjaira kívánkozik, a tragikus, de felemelő históriák közé.
Zord
Haslövések napja
A jó spotter akkor is kimegy a tengelybe, ha egyébként bemehet a reptérre. Kedden is követtük ezt az elvet, és néhány bejövetelt sikerült meglőni a meglehetősen aktív üzemnapon. Itt a 31-es együléses jön be.
A keddi nap egyedül a 35-ösön volt Litening, melynek "kancsalsága" itt is nyilvánvaló. * Ehelyütt korrigálom fenti súlyos tévedésem, miszerint a pod függesztése sebességkorláttal jár. Azt a tájékoztatást kaptam, hogy sem g, sem alfa, sem v limitet nem okoz a konténer, így legfeljebb annyiban akadályozza az elfogási feladatot, hogy nagyobb a gép ellenállása és súlya. Az igazság az, hogy a 16-osból indultam ki, bár ott a függesztési pontok jóval véznábbak, mint a Gripennél, ahol tulajdonképpen rendes pilonra megy fel a Litening.
Ezen az utánlövésen jól érzékelhető a masszív 1100 literes póttartályok relatív mérete a törzskeresztmetszthez képest.
Három gépes MiG-29-es üzem elég ritka manapság...itt a 11-es jön be UZR-73-assal, R-27 súlymakettel és pótossal. A nagyvas, ahogy mi szeretjük!
Haslövés az ALCA-ról is, mely a múlt hétvégén otthon járt, és Caslavban bemutatót tartott. Teljes csend honol a HM-ben mind az ALCA, mind a Gripen-program kibővítési projektekről. Nem tennék rá sok pénzt hogy a Bajnai-kormány lépni fog a választások előtt.
Kitartás a végsőkig. Ancsa a fájnelen. A lengyelek kivonták az év elején (C-295-öseik mellé megkapták Herculeseiket), a csehek döntöttek a C-295-ről, ahogy a szlovákok is az C-27J-ről. Románia, Bulgária, Litvánia korábban döntött a Spartanról. Az utóbbi kettő már üzemelteti is.
Vadászaink alulnézetben
Tanulmány a Gripen hasáról.
A 10-es berepülése során továbbmegy. Az orrfutó még nincs teljesen a helyén, a főfutó burkolólemezei sem záródtak még be teljesen. Érdekesség, hogy átlátni a kopoltyúkon.