Álltak és állnak az orosz MiG-29-esek - legalábbis a flotta egy jelentős része, miután korróziós alapú szerkezeti meghibásodásra vezették vissza a december 5-i szibériai katasztrófát. Bár a repesemény kapcsán ellentmondásos hírek érkeztek a "nagy unióból", itt korábban latolgattuk, hogy van-e, lesz-e hatása a reptilalomnak és következményeinek a magyar gépekre. Választ erre a kérdésre eddig még senki nem adott (hivatalos közleményt persze nem is vártunk...), de azt beszélik, hogy bizony a magyar MiG-29-esek is állnak már egy ideje. Micsoda koincidencia! - mondhatnánk. A légierőbloggerhez eljutott egyes hírek szerint mostanra, két hónap elteltével "gyűrűzött idáig" az orosz esemény valamilyen hivatalos/nem hivatalos (nem kívánt rész törlendő) csatornákon keresztül. Mások szerint a két dolognak nincs köze egymáshoz. Azt már csendben a légierőblogger teszi hozzá, hogy az is elképzelhető: egy késedelmes orosz jelzés nyomán végzett ellenőrzés tárhatott fel olyan anomáliákat, melyek ha nem is egyeznek meg teljesen az orosz gép végzetévé válóval, de ugyanazokra a szerkezeti elemekre/fődarabokra/kritikus pontokra mutatnak. Ezek márpedig az osztott függőleges vezérsíkok, amitől ez típus a "dupla svancúak osztályába" tartozik. A 120. (breszti) Gárda Vadászrepülő Ezred (Domna, csitai terület) gépének katasztrófája kapcsán Szergej Bajnyetov vezérezredest, az orosz védelmi minisztérium repülésbiztonsági szervezetének vezetőjét szólaltatta meg az Interfax-AVN hírügynökség január 21-én. Eszerint "A MiG-29-es katasztrófájának vizsgálata még nem zárult le...oka a függőleges vezérsík repülés közbeni 'megsemmisülése' volt korrózió miatt, melynek eredetét azonban eddig nem tártuk fel. Ehhez még másfél-két hónapra van szükség, azonban addig is sor kerül megelőző lépésekre, számos repülőgép átvizsgálására. Azok a repülőgépek, melyeken nem találtak korróziót - körülbelül harminc százalék - folytathatják a repülést."
Február 23-i hír szerint már "mozgolódtak" orosz szakemberek a magyar gépek körül, és rövidesen fel lesz oldva a reptilalom. De az ügy már érintette a 29/Gripen rotációs keszi-rendszert is, az orosz gépek és hajózóik nem tudták visszavenni a készültségi szolgálatot a tervezett időben, így jelenleg a svéd madarak és pilótáik folytatják a NATINADS-feladatot.
020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.
Az egyik gép jobboldali függőleges vezérsíkjának leszerelhető szekciója autóabroncsokon pihen. A munkálatok során - melynek részét képezte 14 tovább üzemeltetendő repülőgép kiválasztása az igénybevételre és a korrozió előrehaladottságára is tekintettel - már akkor is kiemelt figyelem irányult a 29-esek svancára. Az ok egyszerű: a nagy állásszögű manőverek során a függőleges vezérsíkok az előrenyúló törzs-szárny átmenetek (LERX) által keltett örvénylésekben helyezkednek el, s ez fokozott igénybevételt okoz, különösen a bekötéseknél. A valós igénybevétel általában nagyobbra sikeredett, mint a tervezett, ez a hasonló elrendezésű F/A-18-asnál többszöri megerősítéseket eredményezett. A magyar MiG-29-eseknél - különös tekintettel a típus *sikeres* airshow-karrierjére - szintén okozott anyagfáradást, repedéseket ez a jelenség. Nem követel nagy képzelőerőt, hogy ha nagy fizikai igénybevételnek kitett szerkezeti elemnél korrózió is jelentkezik, az nem hozhat sok jót. Sem az orosz, sem a magyar repülőgépek tárolási gyakorlata nem zárja ki ezt a súlyosbító körülményt.
020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.
Az egyik repülőgép bal oldala, szárny nélkül. Ez a nézet lehetővé teszi a problémás terület elhelyezkedésének bemutatását. A függőleges vezérsík fix (a törzshöz tartozó) részének mellső főtartója a 7. törzskerethez csatlakozik, amin mellesleg ott van a szárny hátsó főtartójának bekötési csomópontja is.
020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.
Ugyanez a gócpont szintén oldalról, de közelebbről. Fölül a vezérsík mellső bekötése, balra a hátsó szárnyfőtartó bekötési csomópontja, középen a hátsó szárny segédtartó bekötési csomópontja.
020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.
Ugyanez, de a jobb oldalon, és előről-felülről szemlélve.