Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Repedtsvancúak (update 1.)

2009.02.18. 20:59 | zord | 61 komment

Álltak és állnak az orosz MiG-29-esek - legalábbis a flotta egy jelentős része, miután korróziós alapú szerkezeti meghibásodásra vezették vissza a december 5-i szibériai katasztrófát. Bár a repesemény kapcsán ellentmondásos hírek érkeztek a "nagy unióból", itt korábban latolgattuk, hogy van-e, lesz-e hatása a reptilalomnak és következményeinek a magyar gépekre. Választ erre a kérdésre eddig még senki nem adott (hivatalos közleményt persze nem is vártunk...), de azt beszélik, hogy bizony a magyar MiG-29-esek is állnak már egy ideje. Micsoda koincidencia! - mondhatnánk. A légierőbloggerhez eljutott egyes hírek szerint mostanra, két hónap elteltével "gyűrűzött idáig" az orosz esemény valamilyen hivatalos/nem hivatalos (nem kívánt rész törlendő) csatornákon keresztül. Mások szerint a két dolognak nincs köze egymáshoz. Azt már csendben a légierőblogger teszi hozzá, hogy az is elképzelhető: egy késedelmes orosz jelzés nyomán végzett ellenőrzés tárhatott fel olyan anomáliákat, melyek ha nem is egyeznek meg teljesen az orosz gép végzetévé válóval, de ugyanazokra a szerkezeti elemekre/fődarabokra/kritikus pontokra mutatnak. Ezek márpedig az osztott függőleges vezérsíkok, amitől ez típus a "dupla svancúak osztályába" tartozik.  A 120. (breszti) Gárda Vadászrepülő Ezred (Domna, csitai terület) gépének katasztrófája kapcsán Szergej Bajnyetov vezérezredest, az orosz védelmi minisztérium repülésbiztonsági szervezetének vezetőjét szólaltatta meg az Interfax-AVN hírügynökség január 21-én. Eszerint "A MiG-29-es katasztrófájának vizsgálata még nem zárult le...oka a függőleges vezérsík repülés közbeni 'megsemmisülése' volt korrózió miatt, melynek eredetét azonban eddig nem tártuk fel. Ehhez még másfél-két hónapra van szükség, azonban addig is sor kerül megelőző lépésekre, számos repülőgép átvizsgálására. Azok a repülőgépek, melyeken nem találtak korróziót - körülbelül harminc százalék - folytathatják a repülést."

Február 23-i hír szerint már "mozgolódtak" orosz szakemberek a magyar gépek körül, és rövidesen fel lesz oldva a reptilalom. De az ügy már érintette a 29/Gripen rotációs keszi-rendszert is, az orosz gépek és hajózóik nem tudták visszavenni a készültségi szolgálatot a tervezett időben, így jelenleg a svéd madarak és pilótáik folytatják a NATINADS-feladatot.

020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.

Az egyik gép jobboldali függőleges vezérsíkjának leszerelhető szekciója autóabroncsokon pihen. A munkálatok során - melynek részét képezte 14 tovább üzemeltetendő repülőgép kiválasztása az igénybevételre és a korrozió előrehaladottságára is tekintettel - már akkor is kiemelt figyelem irányult a 29-esek svancára. Az ok egyszerű: a nagy állásszögű manőverek során a függőleges vezérsíkok az előrenyúló törzs-szárny átmenetek (LERX) által keltett örvénylésekben helyezkednek el, s ez fokozott igénybevételt okoz, különösen a bekötéseknél. A valós igénybevétel általában nagyobbra sikeredett, mint a tervezett, ez a hasonló elrendezésű F/A-18-asnál többszöri megerősítéseket eredményezett. A magyar MiG-29-eseknél - különös tekintettel a típus *sikeres* airshow-karrierjére - szintén okozott anyagfáradást, repedéseket ez a jelenség. Nem követel nagy képzelőerőt, hogy ha nagy fizikai igénybevételnek kitett szerkezeti elemnél korrózió is jelentkezik, az nem hozhat sok jót. Sem az orosz, sem a magyar repülőgépek tárolási gyakorlata nem zárja ki ezt a súlyosbító körülményt. 

020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.

Az egyik repülőgép bal oldala, szárny nélkül. Ez a nézet lehetővé teszi a problémás terület elhelyezkedésének bemutatását. A függőleges vezérsík fix (a törzshöz tartozó) részének mellső főtartója a 7. törzskerethez csatlakozik, amin mellesleg ott van a szárny hátsó főtartójának bekötési csomópontja is.  

020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.

Ugyanez a gócpont szintén oldalról, de közelebbről. Fölül a vezérsík mellső bekötése, balra a hátsó szárnyfőtartó bekötési csomópontja, középen a hátsó szárny segédtartó bekötési csomópontja.

020807. Kecskemét KRÜ hangár, MiG-29 üzemidő-hosszabbítás.

Ugyanez, de a jobb oldalon, és előről-felülről szemlélve.

 

Címkék: magyar hungary mig 29

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr67951595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2009.02.19. 08:23:08

Aki egy kicsit ismerte a 29-est, az tudott erről a potenciális veszélyforrásról. Megint csak felmerül a kérdés: kinek a felelőtlensége hogy hagyták a 29-es flottát szétrepülni és szétrohadni? Ez - akárki mást is állít - tisztán hazaárulás, mert az ország nemzeti vagyonába tartozó haditechnikai eszközöket kezelték tudatosan gondatlanul, hiszen tudnia kellett az illetékeseknek, hogy hova vezet ez az út.

Aki pedig azzal védekezik, hogy a gyártó-üzemeltető is ugyanígy üzemeltette a gépeit, az meg takarodjon a sunyiba (ezért szerintem súlyos éveket kellene adni!): legalább annyi üzemeltetési kultúránk lehetett volna, hogy megvédjük az értékeinket.

Ez felháborító és vérlázító - és újra következmények nélkül maradó!!!!

Ha nem repülik szét és fedett helyen tartják a gépeinket ez nem fordult volna elő!

Ez volt az első felindulásom.

Egyébként most kéne kivonni a 29-eseket, méltósággal el kellene búcsúzni (már amennyire ezek után ez még lehetséges) ettől a típustól és végre pénzt kéne adni a Gripen programnak. Akármennyire fáj, végre döntéseket kellene hozni. Sajnos ez van. Magunknak köszönhetjük: a bunkó magyar mentalitás vezetett ide.
Magunknak köszönhetük...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.02.19. 09:17:24

Ez így igaz. Kaptunk valamit amire még vigyázni is képtelenek voltnuk. A teljes üzemeltetési költség töredékéből lehetett volna normális tárolási feltételeket kialakítani.

zord 2009.02.19. 21:45:37

Úgy hallottam ma, hogy egy spárkát átnéztek, és az repülhet, de hogy a többi mikor, azt nem tudni...

Zord

zord 2009.02.23. 19:32:47

Új "hír" 29-es reptilalom ügyben!

Zord

zord 2009.03.15. 20:24:30

A kettővel ezelőtti hír másképpen a rohadó orosz gépekről itt:

www.defensenews.com/story.php?i=3988648&c=EUR&s=TOP
Zord

GSF 2009.03.16. 14:39:13

És a mieinkről semmi hír? Lehet, hogy már lemondtak róluk, és kivonták őket titokban? Mert ezektől ez sem áll távol.

toth.tomi 2009.03.16. 17:57:49

Nem, ki még nem vonták őket, ebben biztos vagyok, de nem repülnek, és nem is tudni mikor fognak újra.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.16. 21:48:05

Szerintem kuka. A gép történetéhez pontosan illó befejezés.

Így ér véget a világ. Nem nagy bummal, hanem nyüszítéssel.

Asszem T.S. Ellit írt valami ilyesmit. Nem tudom honnan emlékszer rá, csak emlékszem.

GSF 2009.03.17. 09:34:53

Igen az lesz. Kuka. Mert már nincs értelme újra elkezdeni repülni. 3 hónap alatt elveszett az a minimum jártasság is, szimulátor nincs, amúgyis csak 3-4 üzemképes gép volt, szóval ezzel gondolom vége. Nem is szabad ezt újra erőltetni.

Magyarország (Abszurdisztán) 2009. 10 éves Nato tagság. Hurrá! A 14 vadászrepülő országa.

GSF 2009.03.19. 10:14:01

Szóval ideillik a hazai 29-esek dicstelen és megalázó végéről kommentet írni.

Van egy javaslatom. Az utolsó még repképes géppárra függesszék fel a maradék fegyvert, amit fellelnek és egy szép napsütéses hétfő kora délután eresszék rá a parlamentre a halálos rakományt, sőt a pótost is oldják rá. Amikor az összes szakember ott éppen ténykedik, hogy bennünket megváltson.

Ha mind eltűnnének az lenne csak megváltás, és megtisztulás.

Szép kerek évforduló és szép kilátások. Itt aztán lehet tervezni jövőt. Lehet hazát megvédeni, hadsereget építeni.

Szomorú lehet látni a hajdan szépreményű Gripen hajózóknak, milyen jövő vár rájuk is és gépeikre, mihelyst elfogynak a lízing méregdrága percei.

Vétek itt légierőt tartani. Ilyen hozzáállással. Ilyen mentalitással nem lehet ütőképes erőt képezni.

zord 2009.03.19. 12:07:14

Én vallom: a remény hal meg utoljára!

A nemzetes cikkhez annyit: egy hónapja raktam fel a blogra a 29-esek reptilalmáról szóló sztorit, kb. két héttel azután, hogy leálltak volna. Gondoltam várok, hátha kijön valami HM-közlemény, hogy Magyarország egyik vadászrepülő típusa, melynek fegyveres készültségi feladatai vannak, leállt! VÁRTAM EGY EGÉSZ HÓNAPOT, ami gondolhatjátok, egy örökkévalóság a napi sajtó világában. Nem történt semmi. Tegnap ügyeletes voltam, és úgy döntöttem, hogy beajánlom a szerkesztőknek a sztorit. Természetesen ráharaptak, így került ki a címlapra is (teszem hozzá, teljesen jogosan - ez a millárdos nagságrendű közpénzek világa). És még kifejezetten korrekt is voltam, amikor nem azzal ütöttem fel a sztorit, hogy "ezt miért nem hozták eddig nyilvánosságra?"
Sajnos, a védelmi kommunikáció, és ezzel a civil kontroll érezhetően degradálódik: kezdő újságíró koromban tökéletesen emlékszem, hogy a 29-esek felszállóredőny szegecslazulás miatti reptilalmát "önként és dalolva" hozta nyilvánosságra a Keleti György (!) féle HM!

Zord

GSF 2009.03.19. 13:03:20

De Gábor!

Én komolyan nem értem, mi ebben a lehetetlen. Mert nem 28 vagy 15, hanem csak 4-5 gépet kéne vagy inkább kellett volna olyan állapotba hozni (üzemidőhosszabbítás), hogy ez kivédhető, vagy kevesebb ráfordítással orvosolható legyen. Miért nem oldották meg, hogy az a "rendszerben" tartott pár példány fedett, akár fűtött helyen legyen. Miért hagyták ezt megtörténni? Nem találok szalonképes szavakat... Hogy rohadjanak meg!

Elismerem, hogy konstrukciós hibát előre megjósolni nem lehet. De látni kell, hogy mi aztán felkészülhettünk volna erre, mert elvileg atomjaira szedték és vizsgálták a gépeinket, mikor kiválasztották a "piszkos 14-et".

A történtek világosan rámutatnak arra, hogy az aki az orosz medve feltámadását vizionálja teljesen tájékozatlan vagy épp menthetetlenül naív. Az orosz légierő több száz gépet tart hadrendben, elvileg. Ennek ellenére, egy ilyen súlyos tervezési vagy gyártási hibára ilyen későn derül fény. Miért? Mert nem használták a gépeket, hagyták ugyanúgy mint mi szétrohadni a százmilliárdokat érő gépparkot a jeges szélben és fagyban. Most meg lám kiderül, milyen nagy a baj. Ne gondolja senki, hogy az ugyanígy tárolt és üzemeltetett 27-esek és minden más típusuk nem ugyanilyen csapnivaló és rohadó műszaki és strukturális állapotban van.

Az a szomorú, hogy ez a lerohadt és tespedt, bürokratikus nemtörődöm, posztommunista, hatékonytalan és pazarló: szemétdombra való gondolkodás, mi több hasztalan emberi lét itt is dominál. Ezért tartunk itt, ezért rohad szét itt minden. Ezért fog szétrohadni a Gripen program is.

A 29-esek dicstelen végjátékához uis mindenféle színezetű demokratikus kormányunk hatékony támogatást biztosított Hornostul Orbánostul Petyástul Fletóstul. Egyszerűen nem képesek megérteni mennyire fontos az erő. Csak papolnak a függetlenségről, de fel se fogják, hogy mit jelentene kiharcolni vagy épp megvédeni. Nekik elég, hogy az ölünkbe szórták a nyugati hatalmak és a ruszki összeomlás, mint valami morzsát. A hatalom büdös kis morzsáit. Azóta tobzódhatnak határtalan hatalmi őrületükben.

Ha látnám, hogy a Gripenek úgy szárnyalnak, ahogy kéne, ahogy itt mindenki várta, akkor legfeljebb legyintenék. Mert várható volt a 29-esek kivonása. Mert ésszerű volt. De így inkább elszorul a szívem. Mert ez annyira jellemző.

Szóval ha tényleg így ér véget, akkor csak annyit tudok mondani: bravó, ez stílszerű volt!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.19. 14:26:25

"A történtek világosan rámutatnak arra, hogy az aki az orosz medve feltámadását vizionálja teljesen tájékozatlan vagy épp menthetetlenül naív."

Egyetértek.


"Ne gondolja senki, hogy az ugyanígy tárolt és üzemeltetett 27-esek és minden más típusuk nem ugyanilyen csapnivaló és rohadó műszaki és strukturális állapotban van."

Egyes helyeken talán sikerült ezt-azt jobban megőrizni, de ezt az egész légierő levetíteni dőreség lenne.

"Ezért fog szétrohadni a Gripen program is."

Sajnos nagyon ettől tartok. Még szinte ideális feltételek mellett sem tudtak mit kezdeni a programmal 2-3 évig.

"A 29-esek dicstelen végjátékához uis mindenféle színezetű demokratikus kormányunk hatékony támogatást biztosított Hornostul Orbánostul Petyástul Fletóstul."

Kőkeményen. Mennyibe került volna felhúzni csak könnyűszerkezetes hangárokat? 30-50 milla? (persze, ha ott sem lopnak....) Az megóvta volna a több tízmilliárdos technikát.


"Szóval ha tényleg így ér véget, akkor csak annyit tudok mondani: bravó, ez stílszerű volt!"

Az. Az ország mai állapotának nagyon is hű lenyomata. Érdekes megnézni, hogy azok az országok akik komolyan is veszik magukat bármilyen téren még a régi gépeiket is olyan szinten üzemeltetik ami példás. Szlovákia, Horvátország vagy Szerbia (!). És ezek csak a közvetlen szomszédaink...

BLADE.Hu 2009.03.19. 20:47:35

Hogy idézzek egy régi jó meglátást:

"A 29-es nálunk rendszerbe sem lett állítva"

Ez szó szerint igaz és vonatkozik mind a műszaki üzemeltetési / fenntartási oldalra mind a harcászati tudásra.

Csak az utóbbi pár évben (2003 után) kezdték volna el úgy használni mint egy fegyverrendszert...ami után a végső szusz és akarat is elfogyott a típus támogatásából.

Olcsón kaptuk és ennek megfelelően nem is becsülték meg sajnos.

Nem az idén lehelte ki a típus a lelkét. Az emberek előbb lenullázódtak. Észre sem vettétek?

Nem csak az új vadászgép beszerzése és a pilóták kiképzése a drága és időigényes, hanem azután amíg abból tényleges harci századot kovácsolsz az még 3-4 év. Ha megvannak a feltételek...

Bobby Baccala 2009.03.19. 21:21:18

@GSF: @molnibalage:

teljesen egyetértek :(

remélem azért változni fognak a dolgok..próbálok optimista lenni.

zord 2009.03.19. 21:48:57

@BLADE.Hu:

A statisztikákból világosan látszik, hogy a típus 1993-95-ben repült csak relatíve sokat.

Zord

toth.tomi 2009.03.19. 22:19:06

Akkor a pilóták olyan 100 óra körül teljesítettek, főleg mikor elkezdték oktatni az itthoni állományt.

toth.tomi 2009.03.20. 08:40:28

Itt az ellenhír

www.fn.hu/belfold/20090319/csatarendbe_allnak_mig_ek/


Ez nyilván annak a jele, hogy senki nem tudja hogy mivan...Ahogy ez már évak óta így van. A pilóták is azt mondták, hogy nekik még nem szóltak, hogy vége lenne, de ők sem tudnak semmit. Jövőkép nélkül nehéz is tudni azt, hogy mi lesz.

GSF 2009.03.20. 10:37:19

Gyerekek! Ez nem ellenhír, ez a hülyeség egy újabb dimenziója! A cikk szerint hamarosan feltárják a hiba okát! Ugyanmár! Meg remélik, hogy hamarosan újra szolgálatba állnak... Remélik... Ízlelgessük a leépülés szókincsét, a szellemi magaslatokat, ami bizony nem repít egyetlen 29-est se a magasba.

Pénz és elhatározás kéne, semmi egyéb, akarás. Ennyi kéne, de egyik sincs. Tudjátok más országokban (pl. csehek) megszólal a pilóta is ha kell. Minálunk - igaz hónapok óta nincs repülés a géppel - csak a néma csend a jel. Azt meg ugye nem hallja meg senki.

Ez olyan, mint az a terv, hogy 7 milliárdból újítjuk fel a Kalasnyikov állományunkat. Ennyit vontak el... Talán elég lett volna ezt leállítani, vagy a fele összegből modernebb amerikai fegyvereket venni. Miért is jó ez nekünk? Csak el ne kezdjünk kombinálni, még a végén kiderülne, valaki nagyon jól jár...

Mindjárt hányok

samoth 2009.03.20. 10:47:29

Egyetértek! Ez a "hír" tele van ellentmondásokkal.
A meghibásodás oka már ismert, nem kell felderíteni. Azért álltak le az oroszok is. Ha meg biztonságosak a gépek, akkor nyilván már átvizsgálták azokat. Akkor meg miért kell elővigyázatosságból állniuk?
Nyilván Honvédelmi Miniszter úrnak van most fontosabb dolga is. Pártkongresszus jön.

zulu74 2009.03.20. 11:10:20

GSF!

Látom nagyn felkavart ez az eset... több topicban is ontod a negativizmust. Nem kell.
A vezetőink olyanok, mint mi magunk. Azért nem forditottunk megfelelő mennyiségű pénzt és energiát a MiG-29 esek megőrzésére, mert:
a.) igénytelen népek vagyunk, semminket sem becsüljük ami "közösségi tulajdon", főleg akkor nem, ha még el sem lehet lopni. Namost egy MiG-et nem lehet úgy "globalice" ellopni.
b.) a kezdeti pár évet leszámítva megkopott az egésznek a fénye, mert a NATO csatlakozás küszöbén már senki sem számolt a típus hosszú magyarországi karrierjével. A gépek olyan "megbecsült" darabok lettek a politika szemében, mint a Trabant, ami jónak, jó, de egyre cikibb vele közlekedni.
Erre rátett egy jó lapáttal az a tudati átalakulás, melynek következtében mindent utálni kezdtünk, ami "ruszki". Már nem kellett a szamócalekvárjuk, Ladájuk, Raketa porszívójuk... és különben is... húzzanak el.

Mindenki a harcképesebb, nagyobb pr értéket képviselő nyugati típusok üzemeltetése felé kacsingatott, Horn, Orbán Meddgyesi nagyon szerették volna megérni azt, ami Gyurcsány megért: átadni a Magyar Légierő új, korszerű, nagy teljesítményű vadászgépeit. Már csak ez a vízió lebegett a szemünk előtt évtizednyi távolból.

A baj nem oldódik meg a vezetők "lecserélésével", megölésével, stb.
A baj a fejünkben van, nekünk, magyaroknak, mindannyiunknak. Mert 4 évente elhisszük, hogy "nem fog fájni", holott tudjuk, hogy igenis fájni fog.

Elhisszük, hogy mi ugyan nem járulunk hozzá, de lesz pénz mindenre.

Elhisszük, hogy hogy ugyan mi nem tettünk bele a közösbe semmit, de mégis mindenféle bajunkra akadnak támogatások, források cociális háló stb.

Elhisszük, hogy nyugodtan alhatunk, mert van hadseregünk, igaz, hőbölgünk, ha a GDP 2(!)%-át elkérik a honvédeink.

Szóval hidd el, hiába akarod sóval behinteni a Parlament helyét, ez nem oldja meg a kérdést. Újra odaáll valaki és belehallózik a nagy semmibe, hogy "Nyugi, nem fog fájni. Majd én mostan megmutatom a világnak" És mi megyünk, szavazunk, és kezdődik minden előröl.
In Aeternum, Amen!

zulu74 2009.03.20. 11:21:32

Még valami!
A Kalasnyikov ügyben azért valamit ne felejtsünk el:
A fegyver maga: JÓ! Alkalmas arra, amire használják és a hadsereg jelenlegi üzemeltetési színvonalán is használható.
Attól, hogy valami Made in USA, még lehet szar. Szóval én nem állítom, hogy nincs benne valami zsíros kis biznisz valamelyik coci fejesnek, de maga a döntés elvileg védhető.
Az üzemeltetési színvonalra visszatérve:
Azt mindenképpen pozitívumnak kell értékelni, hogy a Gripeneket nem vettük meg. Akkor ugyanis már be lennének hajítva a sarokba, mint a megunt játékszerek, és a pol. vezetés tovább lépett volna.
Így a svéd királyi légierő "rászorít" minket egyfajta üzemeltetés morálra, színvonalra, know-how-ra
Szóval ez azért biztató, hogy a lízing lejártáig nem fognak úgy járni, mint a MiG-ek.
Sajnos, egyik előző hozzászólásoddal szemben úgy gondolom, hogy nekünk nem való az önállóság, nekünk az a jó, ha megmondja valaki, hogy mi legyen.
Ehhez szoktunk hozzá 1526-óta (Ez nem egy oldalszám, hanem a Mohácsi vész időpontja :):).
Hogy mennyire használjuk ki a rendelkezésre álló erőforrásainkat (ld. repóra keret). Arról már nem a svédek tehetnek. Ők csak örülnek, ha a költségeiket nem pörgetjük feleslegesen.

"fickó letolt nadrággal üldöz egy prostit:
- Fogják meg, ba*a meg valaki, ki van fizetve...
üvöltözi a férfi futás közben."

zord 2009.03.20. 11:48:39

Zulu,

Sok megfontolandó dolgot írsz, de én semmiben nem vagyok olyan, mint a "vezetőink", és még ismerek nem kevés embert (példul itt), akik egyáltalán nem olyanok, hanem tisztességes, dolgos, becsületes magyarok. KIKÉREM MAGAMNAK!

Én mindent megtettem amit szerény eszközeim engedtek, hogy azon a területen, amivel foglalkozzom, jó irányba tereljem az eseményeket. Ez az általad említett "vezetők" legnagyobb többségéről viszont nem mondható el, pedig ők aztán rendelkeztek igazi eszközökkel a légierő felvirágoztatása érdekében.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.20. 11:50:11

"Látom nagyn felkavart ez az eset... több topicban is ontod a negativizmust. Nem kell."

Ez nem az. Ő csak a tényekeet írja le barátom.


"a.) igénytelen népek vagyunk, semminket sem becsüljük ami "közösségi tulajdon", főleg akkor nem, "


"Elhisszük, hogy nyugodtan alhatunk, mert van hadseregünk, igaz, hőbölgünk, ha a GDP 2(!)%-át elkérik a honvédeink."

Ez az elvárás, de nem ez a helyzet. Most olyan 0,5% körül lehet asszem. Vagy még ott se...


"A fegyver maga: JÓ! Alkalmas arra, amire használják és a hadsereg jelenlegi üzemeltetési színvonalán is használható."

Akkor miért is kell felúítani? Egy felúított cucc azért az felújtott. Az F-16MLU is jó gép, de az üzemideje véges...

"Szóval én nem állítom, hogy nincs benne valami zsíros kis biznisz valamelyik coci fejesnek, de maga a döntés elvileg védhető."

Szerintem meg nem igazán.


"Szóval ez azért biztató, hogy a lízing lejártáig nem fognak úgy járni, mint a MiG-ek."

És utána?


Hogy mennyire használjuk ki a rendelkezésre álló erőforrásainkat (ld. repóra keret). Arról már nem a svédek tehetnek. Ők csak örülnek, ha a költségeiket nem pörgetjük feleslegesen.

toth.tomi 2009.03.20. 12:45:18

@GSF: Mindössze arra akartam rávilágítani, hogy nem kell, nem lehet semmit sem készpénznek venni...Véleményem szerint egyik hírt sem. Várjuk ki a végét, csak és kizárólag akkor leszünk okosabbak. Még a pilóták, a reptéren dolgozók se nagyon tudják, hogy mi lesz, nehogy már mi kívülállók előre eltemessük a gépeket...Idén ígyis-úgyis vége lesz.

GSF 2009.03.20. 12:54:10

Bár neked lenne igazad! Több száz órát töltöttem a kerítés mellett, túlzás nélkül állítom. Azért fáj ez nagyon, mert méltánytalan. Eljárt a 29-es felett az idő, szétszéledt a repülő közösség nagyobbik része is. Fájdalmas látvány a leépülést látni, miközben esélyt sem kapott ez a rendszer arra, hogy kihozzák belőle a maximumot. Az elkeserítő éretlenség és dilettentizmus szobrát formázza ez a mai szituáció, aminek bekövetkezte bár évekre előre borítékolható volt, most mégis elkomorít.

Remélem, nagyon remélem, hogy látok még magyar 29-est az égen és akkor igenis ott szeretnék lenni az uccsó leszállásnál, nem odabenn, nem, hanem a kerítésnél, ahogy az elmúlt 15 évben annyiszor. Hát mert én ilyen szentimentális vagyok :)

zord 2009.03.20. 14:40:25

@toth.tomi:

Sajnos az is jellemző, hogy a kerítésen belüliek tudják meg legutoljára a lényegi döntéseket.

@GSF:

Az előbbi bekezdésed akár szabadvers is lehetne!

Zord

Allesmor Obranna 2009.03.20. 17:21:07

Nem szoktam egyetérteni zulu74 írásaival, de ez a mostani kivétel.
A Kalasnyokovos meglátását annyiban egészíteném ki - bár nem légierős téma - hogy maga a fegyver jó ugyan, de ha már ennél a 7 milliárdnál lehet olcsóbban is nyugati fegyverhez jutni, akkor valószínüleg lehet mégolcsóbban valami új izsevszki produktumhoz is, mivel az új orosz vepönök ugyanolyan jók, mint nyugati társaik.
A kézifegyverek világában ugyanis nincs jóformán különbség keleti és nyugati minőség között.
Az űrméret tekintetében meg oly mindegy, mert akkor legfeljebb nem 5.56-ra hanem 5.45-re kéne átállni.

Más. A MiG-29-esek felett, hogy eljárt-e az idő, az viszonylagos, erről például meg lehetne kérdezni a Block 52-eseket is üzemeltető lengyeleket, hogy ugyan miért nagyjavítgatják közel pazar minőségben a 29-eseiket oly előszeretettel. Talán meghülyültek?
Vagy csak nem az a jó öreg szláv racionalitás? Szlovákok és a szerbek is szintén zenészek.
Oroszéknál a nagy medvelélek kissé hazavágta a technikát, de a kurszki (ex-lacházi) alakulatnál már egy jó ideje újra repülnek a 9.13-asok és oda kerültek az SzMT-k is.

Persze megint mi tudtuk jól. Francba az elavult ruszki technikával!

zord 2009.03.20. 19:57:19

Nem, nem francba az elavult ruszki technikával. De ha nem adják meg hozzá a forrsát, és nem adják meg a megfelelő hozzáállást (sajnos igazi legenda, hogy a szocialista vezetés jobban bánt ezekkel a gépekkel jobb orosz kapcsolatainak hála), akkor döntéskényszer van.

Ha odaadnák azt a ~10 milliárddal több forrást évente, én azt mondanám, hogy legyen egy NATO-s Gripen század, egy air-policing (korszerűsített) MiG-29-es század (ameddig csak lehet), és egy LIFT/light attack-század.

Így, hogy egy századosra vették a figurát (mert arra vették, sőt a források alapján fél századosra), bizony nem tudom azt mondani, hogy 29-es. Az én szememben közép-európai NATO-tagország számára a 29-es nem lehet "a" vadászgép, csak az "egyik" vadászgép. De az nagyon is lehet, szigorúan a fenti célra, szigorúan a szükséges modernizációval, ami mögött ott van egy jól felszerelt, technológiával bíró üzem, mint amilyen a PG lehetne, ha nem pusztították volna el).

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.20. 22:13:58

"Talán meghülyültek? Vagy csak nem az a jó öreg szláv racionalitás?"

Talán az, hogy olcsóbb rendszerben tartani X MiG-29 gépet mint ugyannyi F-16-ot venni mikor lassan már F-35-re gyúrnak. Arra a "kis" időre nem kell még F-16.

Az is szintén egy szempont, hogy mixbe raktva az F-16-tal nem olyan rossza az ám. Csak MiG-29 új gépek ellen nem túl izmos, de ha csal 1/3-a gépeknek MiG-29 akkor lehet kiszemezgetni, hogy melyik gép melyik is. Erre meg ma max. E-3 és egyéb USAF-os NCTR gépek képesek. Erősen kétlem, hogy másnak lenne kellő adatbázisa. Hiába képes rá valszeg technikailag sok gép, könyvtár nélkül a képesség nem ér semmit.

GSF 2009.03.21. 15:41:48

Sztem a lengyelek esetében nem utolsó szempont, hogy mostanra egyedül ott maradt nagy számban üzemképes 29-es a Natoban. Ők váltották a németeket, ők lehetnek az "agresszorok". Ráadásul a lengyelek a leginkább elkötelezettek stratégiailag az USA irányában, ott egy halom vadonás 16-os, helyben is óriási lehetőség. Mert biztos kell a Natonak egy hely, ahol kéznél van az aktuális keleti technika, még akkor is, ha elvben már gyakoroltak ellenük eleget. Ugye a szlovákok esete más.

Ez is csak egy szempont, de sztem releváns, ezt is számításba kell venni, és persze azt, hogy van AGYUK, ami itten elbomlott.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.22. 02:03:06

"Ez is csak egy szempont, de sztem releváns, ezt is számításba kell venni, és persze azt, hogy van AGYUK, ami itten elbomlott. "

Talán sosem volt. Asszem a katasztrófasorozatban leírtam pár "vicces" HM beszerzés történetét. Elég csak elolvasni és lehet sírni, vagy irtani a tetteseket. Más ötletem nincs.

GSF 2009.03.27. 11:07:09

Nos mégse kuka :) !!!

Ma 9 után nem sokkal újra levegőbe emelkedett a 27-es oldalszámú 29-esünk. A pótos nélkül végrehajtott rövid pont feletti fordulózásba számos bukfencet és fordulóirányváltást vegyítettek. A repülés talán fél óra sem volt, a végén átstartolt a nagyvas. Lehet, hogy ma még emelik, nem tudom, de ez is több mint a semmi. Annál sokkal sokkal több!

VO101_Papi 2009.03.27. 14:49:42

Ma megkezdték a UB-én a jártasság visszaszerzését, a tervek szerint áprilistól vennék vissza a keszit.

Liverbird 2009.03.28. 00:52:47

Kis megjegyzés, valamelyik nap a héten Paks környékéről Gripen keltette hangrobbanást jelentettek :) Hagy kérdezem már meg, milyen gyakran repülnek ily sebesen fiaink?

Liverbird 2009.03.28. 01:28:57

Jók a képek toth.tomi. Külön tetszik, hogy cápás festése volt. Itt van még egy pár kép; a szovjet agresszorok. Én meg irígykedem az oroszul tudókra...

www.airforce.ru/awm/agressor/index.htm

Vagy esetleg Google fordításban, azért érthető.

translate.google.hu/translate?prev=hp&hl=hu&js=n&u=http%3A%2F%2Fwww.airforce.ru%2Fawm%2Fagressor%2Findex.htm&sl=ru&tl=hu

GSF 2009.03.28. 10:45:45

@Liverbird:

Jó cikk az agresszorokról, de emlékeim szerint egy korábbi Top Gunban még asszem, szinte ugyanezen fotókkal volt egy elemzés erről az ezredről.

Nem gondolnám, hogy gyakran robognak hangsebesség felett a Griffek, egyszer halottam eleddig hangrobbanást, de ki tudja... Apropó: honnan tudja, hogy Gripen volt? Lehet, hogy egy szerb 21-es köszönt be, olyan állapotban van a légvédelem, hogy simán belefér :)

GSF 2009.03.28. 10:47:09

Ot meg amúgy se nagyon repülhetnek - gondolom. Reméljük nem más robbant...

toth.tomi 2009.03.28. 12:56:30

Paks környékén ritka a hangrobbanás, ugyanis a razgonokat (gyorsításokat) egy megadott útvonalon szokták végrehajtani, ez a Polgár-Orosháza útvonal.

BLADE.Hu 2009.03.28. 13:11:36

@Liverbird:

Mivel aznap 2x repült a Keszi, és ált. 1 Tango riasztás szokott lenni, így egy egyszerű szpotter-logikával is sejthető, hogy az egy éles riasztás volt, amit a megfigyelt hanghatás is alátámaszt...

Liverbird 2009.03.28. 20:31:15

GSF, emléxem arra a cikkre, onnan jutott hirtelen eszembe, gondoltam belinkelem :)

Griffre visszatérve, mint említettem, nem saját élmény volt.

Mivel én csak akkor látom őket, mikor Egerbe látogatnak, azt sem tudom adott napon mennyi repülés van. Egyébként tök jellemző, mostanában amikor esetleg ragyogó napsütés van, nem repül arra semmi. Bezzeg felhős időben meg forszázzsal döngetnek a belváros felett...

GSF 2009.03.28. 20:57:37

Azt hittem azért ment kétszer a keszi, mert siralmasan kevés az üzemképes gép.

Nagyon furcsának látom, hogy mindösszesen 3 Gripent tud úgy kiállítani a század, hogy közben rendes keszit is ad. Mert ez a helyzet. Pénteken már csak kettő Griff ment, de a harmadikat "kiváltotta" a 27-es UB. :) Minimum 5 gép kellene meg a keszi, ahogy a csehek érdekes módon képesek erre.

Persze ezek csak számok, de a tendenciát jelzik. Nem kell hülyíteni itt senkit, azt megteszik már egy hete felsőfokon odafönn a magasságos Pesten: elcsesztük ezt is. Nem tudta zökkenőmentesen átvenni a keszit az új madár, és már megint az üzemeltetők kerültek nehéz helyzetbe.

Gondolom ezekről az érintettek nem beszélhetnek, de egyszerű "spotter-logikával" simán kikövetkeztethető. Ahogy a szuperszonikus sebességű repülésre meg nem lehet következtetni, mert Paksról aztán biztosan nem tudni, hogy milyen madár száll, mint ahogyan én sem tudtam volna megmondani, hogy a délelőtti vagy a déli tangó közül valamelyik éles volt-e, mert cseh barátaink is mentek napi kettőt: csak ők azért hogy növeljék az amúgy is pörgetett repidőt. Nekem úgy tűnt minálunk is ilyesmi célja lehetett.

Egy kis számmisztika: 14 gépünk van, abból 3 kesziben, 3(!) gyakrepen. Maradt 8 gép. Vagy sok az üzemképtelen gép, vagy nem vagyunk képesek eleget üzemeltetni (tomi írta a műszakis gondokat asszem), ha pedig egyik sem akkor meg érthetetlen. Egy biztos a végeredmény nem túl kecsegtető.

Itt röppen az Alca is, meg 2 Albánk ment a napokban. Láttam Ancsát is, de az ugye más kategória. Szóval, hogy lássuk a medvét: 13 Griff röppenés, ebből x keszi. Már rég nem 6 órás egy repváltás, szóval nem fér bele 4-5 kör. Minden gép a sorról csak 3x ment feladatra! Ez nagyon sovány. És itt ez már olyan mennyiségi csökkenés ami aligha magyarázható azzal, hogy kiszimulátorozzák a fiúk, meg egy reppenés alatt több feladatot lezavarnak, mert bizony a repek időtartama sem éri el az egy órát, sőt a Gripenek is jó ha 40 percet vannak fenn, ami megegyezik azzal amit a 29-esek produkáltak a rendszeresítéskori időszakban. Ez azért érdekes mert elvileg a Gripenben több van, de úgy tűnik minden téren visszalépések történtek. Ahogy továbbra is csak AIM-9-et imitálnak... szóval ez szánalmas.

Azért azt megjegyzem, hogy abból a 3 röppenős Gripenből egy csak bemutatót gyakorolt, méghozzá 3x. Neki tehát az a kolosszális 20-25 perc jött ki egy kiképzési repülés alkalmával, amit elfüstölt, elforszázsolt, meg háton kinyomott. Most. Sztem ez pazarlás, mert lehetne forszázs nélkül is kifogyasztás közben kis magasságú kötelezően előírt szintentartó manővereket lezavarni leszállás előtt, egyéb feladat végrehajtása után, ahogy a 29-essel is csináltak ilyet anno. Itt nem erről volt szó, ez klasszik demo volt. Azt hiszem a jelenlegi szituban ez totál indokolatlan. Lehet hogy nincs igazam.

Mindez persze csak az én véleményem és távol áll tőlem, hogy bárkit megsértsek vele. Azonban érzésem szerint az általam leírtak valós tendenciák, amikre figyelni kell.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.28. 21:02:03

"Ez azért érdekes mert elvileg a Gripenben több van, de úgy tűnik minden téren visszalépések történtek. Ahogy továbbra is csak AIM-9-et imitálnak... szóval ez szánalmas."

Miért? Mit imitáljanak, ha nincs nekünk más?

A kevés repülés oka meg a keszi szerintem. Hány pilóta is volt kint éleslövészeten? 8? Kell 2+1 tartalék egy 12 órás keszihez. Az egy nap 6. Oktató van?

Ki mit tud erről. Szerintem szimplán nics pilóta a keszi + kiképzéshez.

zord 2009.03.28. 21:07:25

GSF,

Nálam jobban kevesebben értik meg az elkeseredettségedet, de azért vigyázzunk a jelzőkkel, ez nem magánbeszélgetés! Itt emberek komolyan dolgoznak, hogy valami legyen, amit engednek a keretek, a szavak megválasztásával tiszteljük meg az ő erőfeszítésüket!

A DEMOással LE KELL ÁLLNI!

Zord

GSF 2009.03.28. 21:08:28

Ja még valami. Teljesen elképedtem azon, hogy még mindig a szárnyvégre rakjuk a Sidewindert. Annak ellenére, hogy pontosan tudjuk mik a tapasztalatok, a csehek is váltottak, sőt itt rohadt ránk a szar a 29-esek gondjai miatt is. Szóval ha valakinek, hát nekünk tanulni kellett volna ebből. Azért ennyi előrelátást, felelősségteljes gondolkodást sztem minden adófizető elvárhat. Téboly ami itt van. Pedig mindenki tudja, hogy van egy egyszerű megoldás, ami megóvná a gépeket, de nem, mi magyarosan csakazértis odanyomassuk. Gyűjjőn az a flatterrezgés, majd legitteljük a szárnyvéget, ha köll.

zord 2009.03.28. 21:10:55

@molnibalage:

Nem kell éleslövészet a keszihez. Ez nem kiképzési követelmény. Ez nálunk presztízs, amin a parancsnoki bölcsességnek felül kellene emelkednie. Van pilóta elég. Gép nincs.
AMRAAMunk van, hányszor kell még elmondani?

Zord

GSF 2009.03.28. 21:16:13

@zord:
Kétszer is utaltam arra, hogy ezzel nem akarok senkit se megsérteni, hogy az üzemeltetők kerülnek nehéz helyzetbe. Ha félreérthető voltam, mégegyszer leszögezem, hogy nem állt szándékomban senki munkáját a bázison kritizálni, mert odafönn nem születnek jó döntések.

Aki veszi a fáradtságot és picit figyel mik repülnek meg hogyan, az látja mi a helyzet. Így se jut ki semmi info az ezredről, azon kívűl, hogy parancsnokot vált. Tőlünk keletebbre is nagyobb a nyilvánosság.

Még1x bocs, ha bárkit megbántottam.

zord 2009.03.28. 21:27:28

Hiszem és remélem, hogy Kilián Nándorral a kommunikációs politika is javulni fog!

Zord

VO101_Papi 2009.03.28. 21:35:40

@molnibalage:

Jóbarátom nyomja a keszit rendesen, pedig csak gépágyus lövészeten volt eddig, csörit és AMRAMot bedig a Falconban indítgat szépszámmal:)

toth.tomi 2009.03.28. 23:01:29

Nyilván repülnek a csehek 2X egy nap kesziből, de ettől függetlenül ez nem akkora királyság azért. Mit tud csinálni egy keszi a levegőben? Hát ha harci alkalmazást nézünk leginkább elfogásokat, légiharcot, de inkább elfogást szokás. Ez viszont a múlt zenéje. MiG-21, MiG-29. Ahhoz hogy a Gripent optimálisan kihasználják, legalább 3-4 gép kéne egy feladathoz és nem 40 perc, hanem minimum egy óra.

Pilóta az éppen van elég, csak azzal hogy keszibe mentek megállt az élet meg a kiképzés...Most vannak újabbak Svédországban. Ha megtelik a század, nyilván beállnak majd az évi 70-80 órára, bár nem hiszem hogy már most sokkal többet repülnének egy-két kivétellel...Ha most újra keszibe állnának a 29-esek, az valószínűleg sokat segítene még a Gripeneseknek.

GSF 2009.03.28. 23:53:04

Ez biztos nagyon nehéz lesz. Hosszú hetekre kiesett a 29-es üzem. Pénteken láttam először a 27-est odafönn, magabiztos manővereket hajtott végre, szemre ott folytatták ahol abbahagyták, de mivel csak egy UB maradt - ezt is tőled tudjuk :) - hosszú időre van szükség a jártasság visszaszerzésére, ha jól gondolom én ezt. Figyelembe véve azt is, hogy ez az egy szem gép jó, ha 30 perceket van/lesz fenn ez további nehézséget jelent.

Lehet, hogy hülyeséget írok, de én biztosan igénybe venném - persze ha van rá mód - a szlovákok szimulátorát, ha valóban nagy kiesést okozott ez a több hetes, mit hetes hónapos kihagyás.

Én úgy látom, hogy a bázis semmilyen gyors támogatást nem kapott a 29-esek kiesése után, pedig logikus lépés lett volna egy olyan gyorssegély, ami felpörgeti a Gripeneseket, vagy legalábbis szintentartja a kiképzés év végi intenzitását.

_mihi_ (törölt) 2009.03.29. 11:36:43

@GSF: Ezzel a torovegi Sidewinder-es dologgal megeloztel engem. 1. Vagy szimpla nemtorodomseg (remelem nem az), 2. vagy meg nincsenek meg a raketaindito sineink, es ezaltal nem tudjak hova mashova fuggeszteni.

Zord, tudsz errol valamit?

Amugy szerintem a kecskemetiek (meg ugy alle zusammen az egesz legiero) katonai (nem a HQ-ra gondolok..:P - erti aki erti) elott fejet kell hajtanunk, mert hogy meg ilyen anyagi/egzisztencialis hatter mellett is folytatjak a munkajukat, es teszik a dolgukat!

zord 2009.03.29. 17:28:24

@_mihi_:

Semmi és senki nem hibáktól mentes, vannak személyi kicsinyességből adódó problémák, melyek ilyen körülmények között különösen fájdalmasak, de összességében a legnagyobb tisztelet illeti meg maradék légierőnk maradék katonáit.

Bár a keszis aerós cikkemben azt írtam, hogy nem tudni a sínekről, azóta rábukkantam egy anyagra: eszerint 1,85 milliárdért NMML (Cobham) síneket vettünk a Gripen program keretén belül, persze ezért a pluszpénzért.

Zord

zord 2009.04.19. 16:41:15

Nem tudom, olvastátok-e, hogy "Apró darabokra hullott szét a harci gép"...azaz a török F-16-os katsztrófa. Hát, a cím alapján egy pillanatra azt hittem, hogy a 15-ösök és a 29-esek után már a sweet sixteen is esik széjjel a levegőben.

ÉS NEM.

"Hullik a forgács"

Zord

BLADE.Hu 2009.04.19. 18:39:43

@_mihi_:

Sin van, kábel nincs.Nem hazai hiányosság állítólag. Hamarosan lesz.

BLADE.Hu 2009.04.19. 18:53:25

@zord:

Ott általában elég sziklás a táj, így a roncsolódás is más jellegű mint a "puhább" területnél ugyanolyan becsapódási szögeknél. Szerintem CFIT.

zord 2009.04.19. 22:51:18

Az oké, csak a címből az jön le elsőre a mit sem sejtő állampolgárnak, hogy a gép szétesett a levegőben. Ezzel szemben becsapódott, és miszlikbe ment szegény zsokéval együtt...

Mármint kábel a szárny alatti tartókhoz?
süti beállítások módosítása