Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Viking keszi (update 2.)

2008.12.22. 18:21 | zord | 212 komment

Az erdetelieg tervezett 15-e helyett ma ténylegesen átvették a Fegyveres Légtérvédelmi Készültségi Szolgálatot (FLKSz) a MiG-29-es közösségtől a Gripenesek. Amíg fut az orosz típus, 3 hetenként cserélnek: a jelenlegi hivatalos információ szerint a jövő év végéig. Majdan meglássuk, úgy legyen!

1113, Tangó Viking módra: A bázisparancsnok-helyettes, Kilián Nándor ezredes a 40-essel kigurul a 30-as pályára a felszálláshoz.

A kísérő, Asztalos „Sztali” István alezredes, a Pumák főnöke a 36-osban, közvetlenül rotáció előtt.

Sztali airborne, jön a futó befelé. Ezen a képen is jól látszik, hogy az APU be- és kiömlőnyílásainak zárólemezei nyitva vannak. Háttérben a 12-es pálya siklópályaadója, egy UAZ és egy MiG-15-ös.

Egy csapat vad(liba) légtérsértő a reptér felett. A kötelék tartása kifejezetten gondot jelentett.

49 perc eltetével újra a beton felett, az alacsony felhőalap környékén.

Precíz géppárbejövetel és leszállás a 30-ason.

A vezérsík megy át fékező kitérésbe, a féklap már teljesen nyitva: megérkezett a 36-os.

„Ajtó-ablak nyitva”, amivel csak lehet, fékeznek a Gripenek.

A kopottorrú 40-es visszagurul a keszibe leszállás után, háttérben a közelkörzeti radar.

A cseh tapasztalatok dacára egyelőre a törővégre függesztve repül a Sidewinder AIM-9L/I-1 a magyar Gripeneken.

Zord

 

Kesziátadás után: Zsámboki Tibor alezredes, a Dongók parancsnoka közösségi feladat ellátása közben a kecskemétiek karácsonyi ünnepségén. Köszönjük a szolgálatot!

PS 1: Egy kedves olvasónk a tengelyben jelen volt az első Gripen keszi-fel-, és leszállásnál. Íme egy kép a hidegből:

PS 2: Nemrégiben GSF kolléga küldött képet, melyet 090326-án készített a keszi leszállásáról (köszönöm!):

Címkék: hungary kecskemét gripen átadás qra mig 29 készültség

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr43837037

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Metalka 2009.01.08. 19:01:01

Vannak még olyan területek, "ojjektumok" amik a mai napig titkosak és azok is lesznek.
A titkosításnak megvan az oka ezt higgyétek el pénz ide vagy oda!

Ott van Ócsa mellet lévő terület. Volt NBH-s telep. Sokáig nem lehetett róla tudni semmit, ez sem ok nélkül volt.
Anno amikor Líbiát támadta a nagy csodálatoskapitalistajúeszéj akkor mi magyarok árgus szemekkel lestük őket méghozzá a KGB-től kapott amerikai! gyártmányú lehallgató és radar berendezések. Ezt sem közölték a néppel és még emellett van egy pár ilyen... :)

Allesmor Obranna 2009.01.08. 19:06:11

Így van. és most egy kis kitérő ínyenceknek, mire is volt képes a MiG-23ML/MLA/MLD család R-35-300-as hajtóműve, miért is szerették a bolgárok és a csehek annyira azt a gépet:

www.mzak.cz/motory/r-35/r35_graf2.gif

Nem új a konstrukció, de a diagramm szerint 1km-es magasságon forszázson 1-1,1Mach-nál 17 tonna körül alakult a tolóerő. Alsó határ a 0 méter, földközelben, elvben a tolóerő menne tovább is, de nem sokat, míg Mach 2,35-nél van a sebességhatár, itt 12 tonna a tolóerő (kb 12 km magasságon), ami valamivel kevesseb, mint 11 ezer méteren, de ott még nem lehet ezt a sebességet elérni.
Mach 2,35-nél folymatos emelkedést feltételezve már csak csökken a tolóerő, egészen 23 ezer méterig, ahol már csak 2 tonna körüli az érték. Ez a minimális tolóerő, ami ezen a magasságon a sebesség csökkentésével természetesen tovább zuhan, de ez már értékelhetetlen. 23 ezer méterhez kell a Mach 2,35.

A minimális sebesség műszer szerint 400 km/h, 8 km-es magasságig. Itt a tolóerő 0 méteren 12 tonna (érdekes, hogy a görbe szerint 0km/h-nál kicsivel nagyobb a tolóerő, mint 400-nál), ezután folyamatosan csökken. 8 km felett a műszer szerinti minimális sebesség 500km/h, ez 18km-en már Mach 1,2-1,25. Itt megint csak 2 tonna körüli a tolóerő.

A fajlagos tüzelőanyagfogyasztás maximuma a tolóerőmaximumnál van, 0m-en, vmax-nál, ami 1,17 Mach körülire adódik. A minimum érték 1km-es magasság 0 Mach sebsségre adódik, ami elvben azt jelenti, hogy a Kékesen állva kedvezőbb, mint az Alföldön.

A magasság-sebesség tolóerő illetve fajlagos tüzelőanyagfogyasztás görbéiben mindenhol látni egy hirtelen ugrást, amit nem tudok mire vélni, valószínüleg az R-35-ös hajtómű forszázsrendszerének sajátja lehet ez a drasztikus tolóerőugrás, amit hírtelen tüzelőanyagfogyasztás-növekedés kisér.

Aztán lehet, hogy nem értek hozzá és írkálok itt hülyeségeket össze-vissza :)

zulu74 2009.01.08. 22:22:31

Nah, látom jól félrement a dolog:
Csak arra óhajtottam felhívni itten a figyelmet, hogy vannak olyan dolgok, amikről mélyen kussolnak azok is akik tudnak valamit.
Erre elmentünk abba az irányba, hogy hol vannak kis hazánkban vezetés pontok, bunkerek, stb.
Egyik "jólértesült" a másikat múlja felül abban, hogy leírja ide bele a nyílvánosságba, hogy mit tud.
Szép.
Egy dolgot tisztázni kéne:
Igaz, hogy a mi forintjainkból építkeznek, de akkor sincs az égvilágon semmi közünk hozzá!!!!
Tudom, hogy a demokrácia nagy élharcosainak, meg a nyilvánosság média lovagjainak ez nagyon fáj, de szerintem is kell egy pont, amin túl már nem lehet menni.
Ezek az objektumok azért nem olyan közismertek, mint ahogy azok gondolják, akik munkájuk során tudomást szereznek róla.
Viszont csak addig veszik hasznát ezeknek, ameddig a pontos helyük titkos, a rendeltetésükkel együtt.
Ma (ezt már írtam), nem kunszt berobbantani egy ilyet, jelentősen gyengítve ezzel az ország védelmi képességeit. Ha itt valaki feltesz egy excel táblát arról, hogy hol, milyen titkos (vagy annak szánt) katonai objektumokról tud, akkor ezt szépen elolvashatja minden erre kószáló emberke, és már kész is a baj.
Sokan "látens" módon olvassák ezt a helyet, annak ellenére hogy nem irkálnak bele.

Metalka-nak igaza van abban, hogy nem szerencsés egy ilyen "listát" elkészíteni, mert ez valahol a haza védelmi képességeinek súlyos veszélyeztetése.
A google azért nem jó példa, mert az álcázás sok esetben eltereli a figyelmet a valódi tartalomról, és ugyan látod, de nem tudod mit látsz. Még a felderítőket is meg lehet téveszteni, ahogy ezt a "jugó" háborúban is láthattuk, pedig nekik ez a dolguk.
Ha viszont beírjuk a koordinátákat is, akkor tényleg nem kunszt megtalálni semmit sem.

Meg kell különböztetni két dolgot:
Amikor azért marad valami rejtve a média és a népek elől, mert a célszerűség azt diktálja, mert államérdek, mert hadititok, vagy amikor az államszervezet hadititoknak minősítve "elkeni"a saját balf*ságát.

Az újságirónak, a népnek abban van a felelőssége, hogy ez utóbbit feltárja, és az előbbit "fedésben" hagyja.
Demokráciában nehéz ez, nem lehet falvakat kitelepíteni az építkezés idejére, nem lehet(ne) megfenyegetni embereket stb.
Az emberek felelőssége, hogy az egyik ügyet a másiktól el tudják e választani.
Az általm említett lelövés az utóbbi kategóriába tartozik, szerintem ennyi idő elteltével lehet róla beszélni. Nem gáz. Mégis nagy a csend körülötte.

Titkos bázisok még az USA-ban is vannak, pedig ott is van ám demokrácia, de még milyen.
Roswell még a guglin sincs rajta részletesen...
Pedig amerikai adófizetők pénzén épült..

samoth 2009.01.09. 00:25:17

Roswell? Épült? Oda lezuhant egy valami.
Mellesleg abban egyetértek, hogy kéne lenni olyan, honvédelmi szempontból igen-igen fontos dolgoknak, amihez az állampolgároknak semmi közük, hogy éppen hol, és mit építenek. Például nehogy populista p*kusok kihasználva a helyzetet szavazatnövelésre használják fel a dolgot. Mert például nem hiszem, hogy a tubarózsa szépsége fogta meg néhányukat, és ezért feláldozzák az ország déli részének légvédelmi felderítését. Szerintem ez nemzetbiztonsági szempontból sokkal fontosabb(és sokkal nagyobb mulasztás), mint néhány, a hidegháború éveiben épült betoncsoda, meg vezetési pont pontos helye (amelyekről az azokat érdeklődők szerintem úgyis tudnak már). Amúgyis, a fél hadsereg magyarországon vezető. Lassan minden tábornokra, ezredesre egyéb főtisztre jut egy harcoló katona. Mellesleg magyarországnak nincs ellenségképe (hagyományos). A terroristák meg úgysem úgy támadják meg az országot, hogy ennyire el kellene bújni. ugye.

zulu74 2009.01.09. 08:17:00

A tubesi radar ügyét ne is hozd fel. Attól csak ideges leszek. Itt élek délen, a fejem felett egy nagy lyuk tátong légvédelmi szempontból.

Az a baj, hogy a "fedett" objektumokat nem lehet áthelyezni, ha egyszer kiderül a pontos helyük, akkor onnantól kezdve cseszhetik az egészet. Ha egy radar egységet felfednek, akkor azt szépen szétszedik és elviszik jó messzire, majd újra felállítják.

Ne hidd el, hogy mindenki olyan jól tudja, hogy mi hol van. Ahol élek, ott is van néhány objektum amiről tudok PV óvóhely, stb, de van egynéhány, amiről nem lehet információt szerezni sem.

Gond az, hogy mindig lesznek olyanok, akik "jólértesültek" és nem tudják, hogy milyen felelőtlenséget művelnek az ilyen "felderítéssel".
Figyeld meg, akik tudják, hogy mit ér az amit tudnak, azok kussolnak.

A bazsarózsák esete pedig sima "hazaárulás", még akkor is, ha a tisztelt "nemzeti oldal" követte el. Csupán arról van itt szó, hogy betartsanak a kormánynak, bármi áron. Még akkor is, ha ezzel a haza védelmi képességeit csorbítják, szövetségesi kötelezettségeink teljesítését veszélyeztetik.
Mondjuk nem aggódok, mert amint átveszik a kormányrudat, azonnal előállnak a "vadonatúj" ötlettel: "Radart a Tubesre, nem százat, de ezeret". És akkor majd meg is csinálják, mert a NATO rajtuk kéri számon.

zulu74 2009.01.09. 08:26:09

Nem tudom elhinni, hogy sehol sem lehet biztonságban egyetlen földalatti objektum.
Mennyire hatékonyak az ilyen "bunkerrobbantó" fegyverek?
Nekem hihetetlen volt, amit a budai Sziklakórházban tett látogatásom alkalmával hallottam: mire elkészült, nem ért egy fabatkát sem, mert simán le tudtak bombázni ilyen mélyre. Pedig volt felettünk szikla rendesen, és nem homokkő.
Vajon a Gellért hegyi vezetési pont is ilyen sérülékeny?

Ellenségképünk az nincs. Sőt jelenleg ellenségeink sincsenek (igaz barátaink sem, és ezen sem kell csodálkoznunk).
Én is abban bízom, hogy ja lesz is konfliktus, akkor nem egyik napról a másikra szakad a fejünkre. Lesz időnk, energiánk és pénzünk felkészülni.

Szerencsére elég kevés olyan háborúról tudok, amelyet "minden előzmény nélkül" egyszer csak megtámadtak. A hírszerzés ilyenkor azért előre szokott szólni, amikor a nemzetközi helyzet fokozódik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.09. 09:04:59

A NORAD-ról lehet tudni, hogy hol van pedig azért az nem egy jelentéktelen valami...

block50 2009.01.09. 10:31:32

@zulu74: "Az általm említett lelövés az utóbbi kategóriába tartozik, szerintem ennyi idő elteltével lehet róla beszélni. Nem gáz. Mégis nagy a csend körülötte."

Kezd el csöpögtetni!
Mit tudsz róla? Engem nagyon érdekelne! :-))

Kecsóról? Taszárról? 21-essel? Gondolom mert a 29-es csak 93-tól jött és utána már csökkentek a berepülések, a 23-asok meg nem tudom mennyit repültek délen.

Esetleg légvédelmi rakétával?

Bevallom nem nagyon hisezk ezekbe városi legendákba, de ha igazad lenne, az évtized szenzációja lenne nálam!
Gépágyú, rakéta?

zulu74 2009.01.09. 10:47:05

@block50:

Nos amit tudok!
Taszár 92/93 tele.
Magyar MiG éles riasztás. Elfogás skerült.
A szerb gép ezután horvát területen ért földet. Viroviticán a laktanya mellett szép fehér kövekkel körberakva kiállították a gép svancát.
A visszatérő gépről "elhagytak" egy infrás rakétát, ezért a gép visszagurulásakor valami hangárba, vagy fedezékbe vitték vissza. (Ezt mesélte egy fegyveres)
A radar kezelő látta amint a két pont közül az egyik még magyar terület felett jelentősen veszít a magasságából, majd horvát területen eltűnik a képernyőről. (Pécsi a srác, az infó tök független az előző forrástól)
A Novi Sad-i tévé interjúját magam láttam. A riporter kérdésére a pilóta azt válaszolta, hogy nem észlelt földi rakéta indítást, csak a magyar vadász kísérte kifelé, de ő manőverbe kezdett, amit a magyar gép "félreértett".

Persze lehet hogy síma provokációról van szó, hogy belerángassanak minket, ezért "kenték" ránk a dolgot.
A két magyar forrásom viszont elég érdekes egybeesést mutat, pedig nem is ismerték egymást, nem is tudták, hogy én beszéltem a másikkal. Nem faggatóztam, csak elmesélték mint érdekességet.

Mivel itt senki sem erősítette meg, ezért lehet hogy igaz:)

zord 2009.01.09. 11:13:14

Felkérném az igen tisztelt kommentelőket, hogy térjünk vissza a légierő (air Power) témához. Tehát: objektumból ettől kezdve csak az jöhet, ami ezzel kapcsolatos. A többit ki fogom vágni, mint macskát szarni!
Egy kis korrekció: a nyolcvanas években elkészült nagytarcsai objektum az egész légvédelem harcálláspontja volt (Radiológiai szertár fedéssel futott), a 11-es központi harcálláspontja ekkor (már) az érd-parkvárosi objektumban volt (tartalék Vértesacsa). Rendszerváltozgatás után Nagytarcsa leállt, ma óvóhely szerepe van, de néha használják rendőri erők kiképzésének helyszíneként is. Az egész hóbelevanc Veszprémbe, a Sziklába csúszott, a 2. légvédelmi hadtest HÁP-jára, ahol máig van.
Szó esett a pénzről: megkockáztatom, hogy a 70-es 80-as években lefuttatott megerősítési program a mai napig a legnagyobb költségű légierő/légvédelem infrastrukturális projekt volt. Röviden: az a doktrinaváltás váltotta ki, hogy az első tömeges légicsapásra váratlanul kerül sor, s az első hullám során a légvédelmi harcot az aktuális települési helyről kell megvívni. A lérak TÁS-ok szempontjából ez azt jelenti, hogy míg 60-tól a Dvinák kabinjait, HÁP-ját, előkészített rakétáit, stb. egyszerűen földsáncok között tárolták, addig (nálunk) a hetvenes évek végétől az új vagy felújított TÁS-okban a Volhovok és Nyevák "cuccait" beton fedezékekbe rakták. A rendszer igénytelensége persze már ezen a munkán is tetten érhető volt, érdemes a mi fedezékeink "egyoldalú nyitottságát" összevetni a csehszlovák fedezékek komoly (repülőgépfedezékhez hasonló vastagságú) masszív vasbeton kapuival. Érdemes olvasgatni a lérakos topicot, ahol kiderül, hogy az építő alakulatok a kerítés betonoszlopát lazán leszúrták a mély hóba, aztán tavasszal kifordult a helyéről...ezt tudta a Kádár rendszer. Ugyanez a témáról szóló Veres Mihály könyvben is le van írva, nem az ujjamból szopom. Nem kell legendákat gyártani, mert nincsenek.
Másrészt pedig mindenkinek felhívnám a figyelmét, hogy ez a blog nem arról szól, hogy idejön valaki, élvezi a vendégszeretetet, elmondja, hogy csak óvatosan ám, egyébkén olyan titkos dolgok vannak itt, hogy beszarunk, azaz hogy beszarnánk, ha láthatnánk, de ő bezzeg tudja, ő ott volt, ő hallotta. Általános iskolai őskommunista tanítónénimet idézve: ha halgattál volna, bölcs maradtál volna.

Zulu,

Ha tetszik ha nem, a mecseki radart több mint hat éve szoclib (szoc) kormányok nem tudják felépíteni (és ezzel nem mondok ellent annak se, amit te mondasz.).

Zord

zord 2009.01.09. 11:16:21

Egy kis történelemóra az én közbevetésem helyett:

www.raketadandar.hu/index_elemei/Page5422.htm

Zord

Metalka 2009.01.09. 12:31:57

Azért erre reagálok még:
"...hogy idejön valaki, élvezi a vendégszeretetet, elmondja, hogy csak óvatosan ám, egyébkén olyan titkos dolgok vannak itt, hogy beszarunk, azaz hogy beszarnánk, ha láthatnánk, de ő bezzeg tudja, ő ott volt, ő hallotta..."

Tisztelettel kérlek idézd mikor állítottam vagy mondtam, hogy ott voltam, ott jártam. És mi van akkor ha ott jártam ott dolgoztam ez volt a munkám...?
Csak ráakartam világítani arra, hogy nem kell találgatni, keresni, kutatni elhinni minden hülyeséget.
Ha valami titkos annak oka van/volt és ezen nincs mit magyarázkodni.
Előre leszögezem ne vedd támadásnak a fentieket!

zulu74 2009.01.09. 13:50:55

@zord:
Mégsem lövethetnek a közt. elnök barátaira, ugyebár?
Hogy nézne ez ki, elvtársak?:)
Demokrácia van, vagy mifene...:)
A Kossuth téren jogosan vetették be a karhatalmat, aztán azért is mekkora balhé lett.

zord 2009.01.09. 14:20:14

Metlaka, szívesen látlak itt, nem volt személyes támadás, csak leszögeztem, hogy mi az, amit nem szeretek. Itt is, máshol is láttam már az említett stílust, ami "érdemben nem járult hozzá a diszkusszióhoz".

Zulu, nekem az a véleményem, hogy a karhatalmat a Zengőn kellett volna bevetni. Azzal beljebb lenne az ország, az biztos! Ebben az esetében tényleg egy erőszakos, felhergelt helyi kisebbség veszélyezteti az állam elsőrendű biztonsági érdekeit szerintem. Mélységesen sajnálom, hogy a politikai opportunizmus útjára lépett a jobboldal néhány szereplője itt, és fennt meg hallgattak (különös tekintettel arra, hogy a tervek a 98-02-es ciklusban készültek el). A Kossuth teret meg hagyjuk itt, ha lehet!

Zord

toth.tomi 2009.01.09. 16:52:24

@zord: Tehát: objektumból ettől kezdve csak az jöhet, ami ezzel kapcsolatos. A többit ki fogom vágni, mint macskát szarni!


Kár, mert érdekes téma, de akkor nem firtatom tovább, bár lenne véleményem és ellenvéleményem is.

BLADE.Hu 2009.01.09. 19:09:28

www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/danok_baltikumban/

"már a MiG-29-esek is alkalmasak lettek volna a feladatra, mint ahogy azt a lengyelek bizonyították is."

A típus lehet, hogy valaki szerint megfelel, de a mi repülési - időinkkel jó hogy kihagytuk!

"Kérdés, hogy a Magyarországon már fegyveres készenléti szolgálatot adó JAS-39 EBS HU Gripen harci gépek meglévő, igencsak szűkös darabszáma elegendő lesz e a jövőben a saját légtérvédelmi feladatok ellátásán kívül a hasonló missziókban való részvételhez…"

A kérdés csak "költői" mivel tudjuk, hogy jelenleg nem. Nemcsak a darabszám a szűkös, hanem a belőlük kipréselt üzemidő amit a nem megfelelő műszaki létszámunk és alkatrész utánpótlásunk / logisztika abszolút behatárol.

Természetesen egy baltikumi bevállalás egyik hozadéka, hogy az egészet fizetik a közösből..., így nem saját költségre gyarapodást lehetne elkönyvelni szinte minden téren, csak egy "kis plusz" akarat kellene még a meglévőhöz :)

Metalka 2009.01.09. 20:59:33

@zord: Metalka, szívesen látlak itt, nem volt személyes támadás, csak leszögeztem, hogy mi az, amit nem szeretek...

Értettem! ;)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.10. 20:59:24

Nem, ez nem lehangoló. Ez siralmas. És akkor még enyén fogalmaztam..

zord 2009.01.10. 22:03:44

Szó volt itt a QRA-konfigekről:

Nemcsak a sógorok használják szűken az EF-et, hanem a Lufi is a saját Wunderwafféit. Viszont náluk nem 2+egy tarcsi van, hanem 2+2.

AW&ST:

For the round-the-clock, seven-day-a-week air-policing task, four aircraft are required: Two serve the QRA mission, with the other two acting as backup airframes. The QRAs are armed with two Diehl BGT Iris-T imaging infrared-guided air-to-air missiles. No active radar-guided weapons are carried.

Zord

zulu74 2009.01.19. 08:48:14

Teljesen bedöglött a blog? Mi történt?

GSF 2009.01.19. 11:33:07

Pangás, semmi egyéb. Minek beszéljünk, ha épp nincs miről? :)

Egyébként ebben a hónapban először szállt fel valami... hogy mi f-om sincs, nagyobb vas volt. 1 hónap szünidő, hmm, vadászerőinknél egy év 11 hónapból áll. Ennyi idő ilyen kevés repidő mellett eléggé odaver a jártasságnak, sztem. na és? :)

samoth 2009.01.19. 13:11:07

Ilyenkor csak a keszi van? A gyakorlórepülések szünetelnek?

zord 2009.01.19. 13:26:48

Pihen a légierő, pihen a blog is :-) Ha minden igaz, ma indulnak a kiképző repülések, miután lezajlottak az elméleti (ismétlő) tanfolyamok. Én is úgy érzem, hogy kicsit hosszú ez a leállás, főleg, ha belevesszük azt is, hogy nyáron a svédek részéről nagy a nyomás a lassításra (ők akkor hagynak ki a nyaralás miatt egy hónapot). Persze vannak, akik ma mentek rekreálni a cseh havasokba. Nekik jó pihenést!

A látogatottság csak kissé gyengébb, mint a korábbi átlag, csak nem írtok...persze lehet, hogy sikerült megsérteni valakit? Az Index-re belinkeltem a lérakos bejegyzést, azzal hogy gyüjjön dumálni, aki akar. Nem jött senki...

Mondjuk én sem vagyok túl aktív, sokat kutatgatok mostanában. Lehet, hogy nyitok másik blogot is az eredmények prezentálására. Abban nem aktuális témák lesznek, hanem egy-egy leírás radar és EW-témákban. Azt se zárom ki, hogy angolul.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.19. 14:38:07

Tényleg nincs miről beszélni és Takcs0 sem lát el témával. :)

Nekem meg más irányú elfoglaltságaim vannak mostanában.

Liverbird 2009.01.19. 19:42:45

Polgári repülés? :) Nálam ennek az utolsó mondata kiverte a biztosítékot...

www.jetfly.hu/rovatok/jetfly/hirek/840utas_az_a380on/

Miért kéne versenyeznie a 787-esenek a az A380-assal?? Ökörségeket írnak néha...

Na jó, lehet ez még a pangás mellett is nagyon off...

zord 2009.01.19. 21:16:47

Bár nem vagyok szakértője a polgári témának, azért évente Farnboroughban és Bourget-ben ragad rám valami: furcsa módon a 380-as és a 787-es lehet indirekt riválisa egymásnak, mivel az Airbus nagyobb gépkapacitással akar fajlagos utasköltséget csökkenteni, a Boeing meg új technológiával. Úgy tűnik Seattle (vagy immár Chicago) ezúttal nagy fába vágta a feszéjét, de azért előbb-utóbb, bízom benne, hogy áttörnek. A 787-nek kategória szerint a 350 XWB lesz a riválisa.

Zord

Bobby Baccala 2009.01.19. 23:31:40

ha már polgári repülés, akkor offolhatnánk a legutóbbi hudson folyós témával kapcsolatban is.
pl. hogy lehet hogy nem esett darabokra a gép? vagy ennyire egyben vannak ezek az a320asok? :)

GSF 2009.01.20. 07:22:17

Munkába jövet az Arany Homok(ozó) hotel parkolójában "idegeneket" láttam, kotonáknak tűntek...

Vajh' kik lehetnek? ...

Csak érdekességképpen említem, hogy az említett szállodában szálltak meg az amik a nyáron, búcsúzóul egy apró de annál érdekesebb képet hagytak maguk után. Ezen New Orleans fölött szorosan kötelékeznek a JZ gépei, körülötte pedig számtalan aláírás és üzenet olvasható, akit érdekel és erre jár nézze meg.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.01.20. 09:23:47

A vízreszállás érdekes téma, de ismerve Zord "vonzalmát" a közforgalmi repüléshez, szerintem a talpa ökölbe rándulna, ha itt hosszan elemeznénk.. :-)

Mindenesetre le a kalappal a pilóták előtt és a kabinszemélyzet előtt is, ahogy a kiürítést levezényelték!

zord 2009.01.20. 11:13:12

Hudson: bazi jól csinálta az ürge, de azért a körülmények is segítették. Ennek a Hudson folyónak olyan a felszíne, mint mondjuk a Dunáé. Nem a nagy hullámok jellemzik. Ez azért fontos, mert hiába lebegtetsz tökéletesen vízszintes szárnyakkal, a leérkezésnél mindig fellép egy asszimetria abból, hogy melyik gondola ér le előbb. Minél nagyobbak a hullámok, annál valószínűbb, hogy az egyik gondola előbb, és jobban akad el, mint a másik, rádli, törés. Ugyancsak a hullámok jelentette nem eloszló terhelés miatt törik szerintem a törzs, ha nincs is rádli. Mert ugye a víz rohadtul nem puha annál a 150-200 km/h-nál, amiről beszélünk. Aztán még azt se fölösleges megemlíteni, hogy ez nem a világ legnagyobb repülőgépe. Talán valami mérnökember alátámaszthatná, de szerintem a méret és a gyakorlati sérülésállóság fordítottan arányos egymással.

NATO crew által hátrahagyott szuvenír-képek: Olaszországban, ahol eddig találkoztam ilyenekkel, soha nem mulasztottam el lefotózni ezeket. A legnagyobb "csípés" eddig az volt, amikor az Aviano feletti sícentrumban, Piancavalloban, a Regina Hotelben 2004-ben lefotóztam egy spangdahlemiek által hátrahagyott és szignált nyomatot, majd tavaly ráakadtam egy 22FS pilóta naplójára 1999-ből, amiben meg van említve, hogy ott laktak. Szürreális lehetett, ahogy ők beültek a buszba és mentek a reptérre "dolgozni" Jugoszlávia fölé, míg a nagyérdemű ment a bérletével a felvonókhoz. (Azóta több új pálya is van, tavaly ősszel szélesítették ki a felvezető szerpentint, úgyhogy érdemes elmenni, ha tszf mag. alapján nem is a legjobb síterep).

www.piancavallo.com/frame/link.asp?URL=localita%2Fpiancavallo%2Easp%3Fl%3D1

Zord

zulu74 2009.01.20. 15:01:33

A felderítő konténerek megérkeztek-e már a gépeinkhez, ha nem titok?!
Mikor lesz vele gyakorlat?

samoth 2009.01.20. 15:56:19

Milyen felderítő konténerek?

Liverbird 2009.01.20. 16:43:10

Felderülnék, ha rendeltünk volna olyat, de sajnos én sem hallottam a dologróll...

Viszont mi van a Liteningekkel, mikor érkeznek?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.20. 21:55:21

Nem igazán szerintem. A Litening az lézeres célmegjelölő és egyéb infravörös szenzor is van benne. A felderítő konténerben meg különféle opikai és képörgzítő vagy adattovábbító rendszer van.

samoth 2009.01.20. 22:41:27

Hah! Már asz'ittem csoda vala! SPK-39, vagy Vinten Vicon 70-es lebegett a szemeim előtt szürke ék-felségjeles gripeneken csüngve...

zord 2009.01.20. 22:50:24

Tulajdonképpen minden célzókonténer felderítőkonténer is egyben, mert odanéz, ahová irányítják, és a vett képet rögzíti.

Namármost a kérdés az, hogy ez elég-e? Ha egy nagy épületre akarunk egy pillantást vetni, akkor egy eredeti LANTIRN is elég. Ha egy apró mobil célra, akkor nagyobb felbontás kell, és azonnali képtovábbítás. Azzal nem érnek sokat, ha hazaviszem a kazettát, és otthon megnézzük, hol volt bin Laden 3 órája.
Aztán vannak egyéb követelmények, mondjuk a LOROP (nagy távolságú, ferde tengelyű). Mondjuk nagy magasságból, tiszta időben Győr fölül le akarom fotózni, hogy Aleksincén odahaza van-e az rakétaosztály, vagy melyik előkészített tartalék TÁS-ban van. Ne ehhez már komoly cucc kell, ami nem kis darab. Ez az SPK 39 lehetne, de...

Számunkra a Litening IIIG óriási előrelépés mint felderítő konténer, főként ahhoz képest, hogy most semmink sincs. De ettől ez még nem egy dedikált felderítő eszköz, hanem egy célfelderítő/célzóberendezés. Felbontása, funkciói erre a feladatra vannak optimalizálva, nem arra, hogy komoly elemeznivalót gyűjtsön össze. Nálunk nincs hozzá adatkapcsolat, azaz a "take"-et nem tudja lesugározni a földre...se közel, se távol.
Zsidó barátaink azonban csináltak egy kifejezett felderítő változatot a RecceLite konténert, nagyobb felbontású kamerákkal, és diszkrét adatkapcsolattal. Ez már repült egy Gripenen pár éve, de arra azért nem vennék mérget, hogy az integráció is megtörtént-e, vagy csak eljátszották a bazári majmot (volt már olyan függesztmény Gripenen, amiből azóta se lett semmi).

Mivel mi a Litening III konténereinken (5 darab) és PS 05/A Mk3 térképező üzemén kívül nem fogunk újabb felderítő szenzorokat kapni (belátható ideig), engem az érdekelne, hogy a beígért adatkapcsolatainkon (svéd TIDLS, vagy Link 16) lehetséges-e a képtovábbítás?

Zord

zord 2009.01.20. 23:08:34

Köszönöm a ma esti inspirációt, keresgéltem és aranyat leletem. Az alábbi anyagban van az első olyan kép a MSD-ről (Multi Sensor Display - alaphelyzetben a jobb képernyő a Gripenben), amin látszik a Litening megjelenítés!!!!!!!

www.fmv.se/upload/5194/016%20-%20Gripen%20Aircraft%20System%20ISTAR%20Roadmap%20-%20Open%20version.pdf

Zord

GSF 2009.01.21. 08:27:46

Jetfly-on olvastam, hogy nagytávolságú navigációs gyakorlat keretében hét SK-60-as landolt majd távozott sebtiben tegnap Kecsón.

Szóval a szállodai "idegeneket" így már van hová tenni.

Másrészről elszomorít, hogy a svédek csak így idevágnak 7 gépet, majd vissza. Nekünk összesen nincs ennyi üzemképes gépünk. Oktató Alba meg pláne. :(

Érthetővé vált a tegnapi tolongás is, a Gripen mellett repült a 29-es is. Az az egy.

Remélem folytatása következik...

Lehet, hogy egyedül vagyok a véleményemmel, de sztem felderítő konténer addig nem kell, amíg az alapfeladat szintentartása a cél. Jó, ha van, de akkor meg nem 2-3 kell.

Ha rajtam múlna, én feladnám a többfeladatú álmot, és a légtérvédelemre összpontosítanék. A felszabaduló (már ha van ilyen ebben az országban) összegekből pedig az új generációs légiharcrakétákat rendszeresíttetném. Mert égető szükség lesz rájuk.

Nekem nagyon nem tetszik ez a jelenlegi tempó.

zulu74 2009.01.21. 10:04:55

GSF!
A svéd légierő egy kicsit más volumen mint a miénk, ebből következik, hogy nekik hét géppel átruccanni, egyáltalán nem akkora kihívás.
Azért szerintem az az állítás sem állja meg a helyét, hogy nincs ennyi hadra fogható gépünk. Legfeljebb nem annyi, amennyit szeretnénk. Máskülönben kénytelen vagyok feltételezni, hogy a svédek szerződést szegtek, és nincs 80%-os hadra foghatóság.
A felderítő konténer, és a multi-role képesség nem lehet kérdés egy olyan légierőnél, ahol nincsenek specifikus századok.
Többször vita volt, hogy érdemes e "szétforgácsolni" az anyagi erőforrásokat, de a szomorú tapasztalat az, hogy nincs értelme "szűkíteni" a feladatkört, mert akkor szűkítik az erőforrásokat is odafent. Ezzel max azt lehet nyerni, hogy van egy jó költséges légierőnk, air policy-ra, ez meg luxus.
Nyilván nem azért van szükség a különféle képességekre, mert mi leszünk a kard éle egy NATO támadásban, de kis hazánk hatékony védelme MEGKÖVETELI a földi csapásmérést, a felderítő tevékenységet éppúgy, mint a légi célok felderítését és leküzdését.

A légiharc rakéták kérdéséről az a véleményem, hogy ha a jelenlegi konfigurációban rejlő lehetőségeket maradéktalanul megtanuljuk kihasználni, rájövünk, hogy egyenlőre nincs miért rendszeresíteni más légifegyverzetet, nincs ok, amiért egy rakás pénzen mi üzemeltetnénk elsőként IRIS-T rakétát, meg hasonló up-to-date eszközöket.
Én annak sem vagyok híve, hogy a keszire ráaggassunk mindent amit csak találunk a fegyver raktárban. Ennek igen nagy PR értéke van, de jelen helyzetben csak keró pocsékolás az egész. A szomszédos országok "légtérsértő" gépei meg nem fognak begazolni, ha meglátnak két AMRAAM rakétát.
Ennek ellenére minden rendelkezésre álló eszközt meg kell tanulni használni, és kihasználni a tudása legvégéig. Akkor lehet azt mondani, hogy tovább kéne lépni.

GSF 2009.01.21. 10:38:26

Nem a volumen itt a kérdés. Azt mi lőttük be ilyenre, ilyen semekkorára.
Ne legyenek illuzióid, nem hiszem, hogy van 10 üzemképes Gripen. Jó, ha 8. Sztem. Remélem tévedek.

Egyébként most folyik csak igazán az erők szétforgácsolása, épp erről beszélek. Mi a francnak Maverick, ha más nem lesz? Erre nem lehet alapozni. Vagy teljes kapacitás vagy hagyjuk a fenébe a támadó feladatkört és koncentráljunk teljes erővel a légtérvédelemre.
14 gép. Nem több, sokra nem elég.

Mindegy, most ennyi időm volt, bocs, majd később folytatom...
Üdv

zord 2009.01.21. 11:27:27

Zulu,

Sajnos nem értem az észjárásod, de a hiba biztos az én készülékemben van.
Épp az a lényeg, hogy attól még nem lesz többfeladatú a magyar Gripen század, mert Imrénk rámondja, a tábornokok meg bólogatnak hozzá. Ezekhez a dolgokhoz mellé kell rendelni a megfelelő kiképzési keretet, repórát, azaz üzemképes röpülőt. Amivel 2003-ban pont ellentétesen tettek. EZEK A TÉNYEK. Amire szerződésünk van, az nem adja ki a többfeladatút, ezt elhiheted!
Csak hogy értsük egymást, elmondanám, hogy idén például dönteni kell, hogy legyenek külföldi gyakorlatok, vagy legyen-e és ha igen mennyi új átképzés Satenasban. És még mindig a QRA-ről, A-A-ról beszélünk, semmi másról. Az A-G-re nem egy szép teljes sillabusz megvalósítása zajlik, hanem "néha-néha frissítsük fel, amit tanultunk". Lehet, hogy vettek Mavericket, lehet, hogy vettek LDP-t, de ezek használatának elsajátítása pláne olyan dolog, ami viszi az időt. Ja, és még mondok valamit: ezeknek az EO-rendszereknek vannak olyan finomságai, melyeket szimulátorban a büdös életben nem lehet megtanulni. Egy valódi terep a valódi objektumaival és kontrasztjaival, valódi IR-szignatúrájával, a valódi aktuális légköri átláthatóságával a mai napig nem modellezhető kellő hűséggel. A valóságban mikor BHOT, mikor WHOT? Hogy a lézer trükkjeit, a spillovert, a bekapcsolási pillanat megválasztását és a többit ne is említsem. Csak azért feszegetem ezt, mert lehet, hogy PGM-nek hívják, de ez nem azt jelenti, hogy pilóta megnyomja a piros gombot, azt jóvan. És annál szarabb nincs, amikor a védelmi miniszternek lógó orral el kell ismernie, hogy bizony, megvan az első iskolánk Afganisztánban, mert x fiatalember életében nem dobott éles GBU-12-est, mert az drága volt, nem is vettünk, hanem csak kinn hdm. területen vágtak hozzánk párat szövetségeseink.
(Ez persze így nem jön létre, eddig nem engednek minket, mert a malőrökért a NATO is szív...márpedig odakinn megy a szívás a legképzettebb crew-kal is!)
Szóval eljátszhatjuk, hogy mi vagyunk a swingerek, és talán el is fogjuk játszani, de attól még nem leszünk azok...

(Az IRIS-T szolgálatban álló fegyver, igaz 16-oson, nem Gripenen. De a svédek már eldöntötték a kérdést, úgyhogy igazán lehetett volna úgy keverni a kártyákat, hogy mi nem veszünk Sidewindert, hanem kihúzzuk a kölcsön svéd példányokkal, amíg nem tudunk venni AIM-2000-est - persze Cobrával együtt).

Zord

zord 2009.01.21. 11:31:40

Ja még egy: a hadrafoghatóság legnagyobb problémája a Gripeneknél egyáltalán nem a technika gyíkja, hanem az az apró gond, hogy nincs elég magyar műszaki. Eleve se terveztek eleget, aztán meg a kitűnő "humán erőforrás-gazdálkodás" hagyta szétszéledni a meglévők egy részét is. MONDJA MEN NEKEM VALAKI, HOGY MAGYAR GRIPEN-MŰSZAKI HOGY KERÜLHET MISSZIÓBA?

Zord

zulu74 2009.01.21. 12:30:30

Nyilván ilyen mélységig én nem látok rá a kártyákra mint te, de a képesség deklarálása és birtoklása kettő dolog.
Ha viszont nyíltan lemondunk a képességről, az azt jelenti, hogy nem is lesz mire keretet szorítani, az azért visszalépés a javából!

Gepida 2009.01.21. 13:31:38

gripen fegyverzetéről hogy mennyit szántak rá: 2001-ben még 40 milliárd Ft-ról szóltak a hírek, 2004-ben már csak 28 milliárd Ft-ot tettek félre a költségvetésben.

Ha jól számoltam össze a zord által közölt összegeket kb. 12-14 millárdba kerültek eddig rakéták, konténerek, lőszerek stb.

de valszeg ebből a keretből fizethették ki a NATO tartókat, a svájci póttartályokat is

Kérdés még hogy mennyi áll még rendelkezésre, vagy már az IMF számláján fog landolni ez az összeg is?

zulu74 2009.01.22. 08:48:07

Hát igen, a rabszolgatartás ideje lejárt: mindenki oda ír alá ahol többet fizetnek. Gondolom egy hazai rep. műszaki bére egyáltalán nem versenyképes egy afganisztáni misszióban szolgáló honvédével. Ez mindenhol így van. Az más kérdés, hogy ha elfelejtettek "tanulmányi szerződést" kötni, melyben a mókus vállalja, hogy a kiképzést követően legalább x évig számíthat is rá a légierő. Ezt gondolom elmulasztották, vagy nem elég szigorú.
A képességek fenntartása valóban nem lehetséges pusztán szimulált környezetben, ezt értem. Annak deklarálása viszont, hogy a továbbiak csak a QRA képességek fenntartására koncentrálunk nem csak a "hazaárulás" körébe tartozik, de ellentétes a NATO-ban vállalt kötelezettségeinkkel is.
A költségvetés szűkössége nem kérdés, de az elosztáson még lehetne mit javítani, ennek viszont szerintem nem az a módja, hogy lefaragjuk a feladatokat, hanem az, hogy jobban osztjuk be amink van. Gondolom nem azért vettünk többfeladatú vadászgépeket, hogy csak air policing-ra használjuk őket, vagy igen?

A külhoni missziókban valóban nem rúgunk labdába, de már abban sem vagyok olyan bizonyos mint a legelején, hogy ez gond. Ha ugyanis lelőnek a felkelők egy gépet a NATO felajánlásunkból, akkor nálunk lesz egyel kevesebb.
Megjegyzem elég kevés olyan hírrel találkozom, hogy Afganisztánban, vagy Irakban lelőttek volna vadászgépet. Most vagy titkolják, vagy azért ennyire nem szar a helyzet.

GSF 2009.01.22. 11:12:40

Zulu,
már meg ne haragudj, de sztem az a visszás, hogy nem mondunk ki alapvető igazságokat. Nem "hazaárulás" csak a QRA-ra koncentrálni és ezt akár nyíltan deklarálni. Uis 14 géppel ilyen anyagi támogatással egy ennyire átgondolatlan lízing-konstrukcióval álmokat kerget és megtéveszt az, aki többet akar kihozni ebből a soványka egy századnyi gépből, mint a QRA.
Véleményem szerint teljesen újragondolt és szerkezetében megváltoztatott, anyagi ráfodításában megnövelt és nem csak fegyvert, hanem repórát adó szerződésmódosítással lehetne ezt elérni, de még akkor is ott van a legnagyobb bökkenő az elégtelen gépmennyiség.
Szóval maradjunk csak a QRA-nál, ebben nincs semmi kivetnivaló. Végleg le kell számolni ezekkel az álmokkal. Lassan a légi utántöltés is ebbe a kategóriába kerül.
Mi lett volna, ha nem kérjük ezt a képességet, és a megspórolt pénzt repórába, vagy versenyképesebb közelharc fegyverekbe öljük? Mert elnézve a gépek kihasználtságát hosszú évek óta nem próbálták ki ezt a képességet a gyakorlatban, akkor meg minek? Hogy ki legyen pipálva? Azért felesleges. Nem a repnapon kell kilógatni a csonkot, hogy a nép lássa, használni kellene a "brokit".
Amíg a döntéshozatal olyan amilyen, addig a Gripenek is csak 50%-osan repdesnek. Akkor minek ide EBSHU, amit most csinálnak azt tudta ám az 'A' változat is! Fele ennyiért!!!
Na ez a hazaárulás.
Hány lélegeztető gép is jönne ki a különbözetből, vagy légimentő-állomás? Az új metró 1/5-e... De ne legyek ennyire demagóg. Bár a mai helyzetben nem is vicces ez a felvetés.
És az is hazaárulás, hogy papíron lévő képességekkel tévesztik meg az adófizető állampolgárokat, aztán ha baj van, csak a töküket fogó politikusok magyarázkodását hallhatnánk.

Mikor látunk riportot az AS-ben precíziós bombavetésből visszatérő magyar Gripenekről?...

Mert már rég nem QRA szinten kéne lenni, ha a többfeladatúságot komolyan gondolták volna.

De nem gondolják komolyan: parasztvakítás és porhintés.
Végig abban reménykedtem, hogy a Gripen átmeneti és hézagpótló megoldás lesz, amit követ egy komoly és felelős döntés. Mára nyilvánvalóvá vált, hogy megint hoztak egy rossz döntést, amivel 20 évre elbaltázták a légierő fejlesztést.

Szerintem igazodjunk csak a QRA-hoz. Ki tudja, lehet, hogy sose lesz több ebben a 14 gépben... Akkor legalább magunkat nem csapjuk be.

Bobby Baccala 2009.01.22. 14:09:16

no azt monnyák hogy az idei repnapon itt lesz a thunderbirds vagy a blue angels!!!
ez mennyire fake? mert speciel ezt nemigen hiszem el...

GSF 2009.01.22. 14:12:56

Ha-ha-ha!

Tavaly is mi volt? Én már azzal is elégedett lennék, ha idén tényleg eljönne a szlovák 29-es és mutatna még egy utolsó ízig-vérig Fulcrumos égszaggatást, ha már a mieink belefulladtak a pannon puma szorításába.

samoth 2009.01.22. 14:24:45

Kórházi lélegeztetőgépekre átszámolni fegyverek árát? Máskor is találkoztam már ezzel a példával. Van benne logika. Ha ugyanis leépítjük a hadseregünket, legalább tudják mivel életben tartani az ellenséges támadás közben súlyosan megsérült állampolgárokat. Az 5ös metró sem rosz. Légicsapás idején kifejezetten jó óvóhely, ha már nincs radar ami felderítse, és légierő, ami megakadályozza. Amúgy már itt is leírtam többször, hogy a magyar adófizetők pénzének jelentős részét (és vele a lélegeztetőgépeket, metrókat, vadászrepülőket, repórákat) hol lehet megtalálni:

www.dunatv.hu/kulfold/nastase_ellen_vadat_emeltek.html

A románok már ebben is lepipálnak minket. Nálunk mikor lesz ehhez hasonló szerintetek? Egy volt kormányfőt! De hagyom is a témát, mert nagyon off felé megyek.

Jó hézagpótló megoldás lett volna az előző gripen konstrukció, legalább üzemeltetési kultúrát tanultunk volna rajta a tizes évek második felében bevezetésre kerülő 5. gen. típushoz. Vagy minden maradt volna így, és elaltattuk volna magunkat az A/B Gripenekkel, hogy mostmár biztonságban vagyunk, hiszen miénk az első 4. gen gép?
Az is hasznos lehett volna, ha előbb mondjuk viggeneket szerzünk be a 90-es évek második felében. A svédek már épp meg szabadultak tőlük a hidegháború vége, meg a gripen rendszerbe állítása miatt. Ha jól csináljuk olcsó pénzért hozzájuthattunk volna pár századnyihoz (Ez a svédek esélyét is növelte volna a kövi típusváltáson). Jó BVR képessége volt Sky Flash-el, vagy AMRAAM-al, és a földi tám. kapacitása is jó. Az orosz gépekétől jelentősen eltérő üzemeltetést jól megtanulhattuk volna rajta. Mára pedig már ott tartanánk, hogy rajtunk lenne a kényszer a lecserélésükre az üzemidejük kifutása miatt. De talán nem 14 gépben gondolkodnánk. Ezt a hülyeséget mi indítottuk el, utánunk jöttek a csehek,meg az osztrákok. Bár hozzátenném, hogy az ő fenyegetettségi szintjük szerintem lényegesen kisebb, valamint a csehek legalább más gépekkel is rendelkeznek.
Szóval szerintem egy volt VSZ országnak sokkal könyebb lett volna átállnia egy MIG/Szu üzemeltetésről egy nyugati 4+ gépre, ha közbeiktatnak egy lépcsőfokot korai 4., vagy kései 3. gen. gépekből. De neeem. Nekünk egyből a csillogó legmodernebb technika kellett, annak is a legjobb képességű változata, sok zséért.(Abból úgyis többet lehet nyúlni). Utána meg már mindegy, hogy mit tudunk kihasználni belőle, legyen annyi, hogy a nemzeti ünnepen áthúzzon a város felett.
Földi támogatásra felesleges használni, hát kit kell támogatni, azt a tucatnyi harckocsit? Majd a NATO megvéd minket. Nincs is annyi maverick-ünk, amivel egy komolyabb támadást meg lehetne állítani. Légi utántöltés? A NATO felajánlást nem is gondoltuk komolyan (tudta ezt már akkor is minden szakmabeli, hogy ennyi gépből nem lehet), csak valamit mondani kellett a tévében, hogy miért olyan marha drága ez a szerződés.
Szóval szomorú de, jobb, ha valóban igazodunk a realitásokhoz. Ez még nem zárja ki, hoy megpróbálják korrigálni az eddigi baklövéseket, vagy hogy valahol felelősöket keressenek (persze nem parlamenti vizsgálóbizottságban, mert mióta a világon az első parlamenti vizsgálóbizottság felállt svédországban a 17. században, azóta tudja mindenki, hogy az csak a közvélemény megnyugtatására, és a valóság elkendőzésére szolgál). Mi még csak 2 évtizede mímeljük a demokráciát, nem vagyunk ott, mint az angolok, svédek, stb. De remélem hamarosan utólérjük legalább a románokat.

zord 2009.01.22. 14:33:45

Zulu,

Én lennék a legboldogabb, ha egy kiképzési év 260 üzemnapjának (hehehehe) 2600 felszállásából 1300-at úgy lehetne megfotózni egy óra múlva leszállóban a 44-es mellett, hogy a gépek Maverick gyakorlóval, Litening-konténerrel, asszimetrikus pótos-konfigurációval (stb. különböző A-G feladatról) jönnek vissza, kormos hassal...
Pető tábornok úr nagy nyilvánosság előtt megígérte a kérdésemre december 22-én, hogy később megadja a Gripen-repidőket, mert most "fejből nem tudja". Erre persze azóta se került sor, de ha tavaly több volt mint 1200-1300 volt, akkor igencsak meglepődök. És ez már a jelenlegi, főleg a tervezett hajózólétszámhoz bizony QRA-ra is éppen elég.

Az angolban van egy mondás: "Jack of all trades, master of none". Úgy látom, hogy ha nem vesznek lejjebb az ambíciókból, vagy nem növelik a kiképzési keretet, akkor ebbe a hibába esünk bele.

Számtalanszor agyalogtam már itt, osztottam-szoroztam, hogy mire mennyi kellene. A minap komoly helyen szó szerint ezt hallottam: 4 gép expedíciós felajánlás, (valószínűleg) nyolc pilótával, akik a település előtti évben 240 órát repültek fejenként. Az idei év vonatkozó beszerzési döntése (Gripen órák pluszban, vagy ALCA) nyomán kialakuló órakeretek ezt az ambíciót hivatottak kiszolgálni. Namármost ha ez igaz, akkor ez a nyolc szerencsés 1920 órát elfüstöl abban az évben. A jelenlegi (szerződéses) keret csak emlékeztetőül: 1680 óra.
Szóval hüpphüpphüpp barbatrükk készül, ami után előugrik a semmiből az ő hiányzó 240 órájuk, plusz az itthonmaradó állomány kesziadó, mondjuk 15x80=1200 órája. És máris szumma-szummárum 1920+1200=3120 óránál tartunk.
Fennt továbbra is hisznek abban, hogy ebből egy részt le lehetne repülni ALCA-n, amivel ráadásul keszit is lehetne adni...és ezek most friss, konkrét infók!

GSF 2009.01.22. 14:53:38

Ezek a szakemeberek eddig is igen hatékonyan működtek.
Bocsánat, de megkockáztatom: ha minden országnak olyan kormánya van amilyet megérdemel, akkor ez elmondható a honvédségről és azon belül a légierőről is. Már csak a nyilvánvaló kapcsolat miatt is.

Akkor meg mit várunk?

Én abban reménykedtem, hogy erről az eszement expedíciós-tervről már réges régen lemondtak, belátva, hogy a Natonak sincsen szüksége 4 gépre, ez nevetséges szám, ráadásul a nemzeti légtér védelmét is gyengítő lépés, épp az elégtelen gépszám miatt. Hát hol élnek ezek?!

Erre a baromságra nem kell pénzt elherdálni!

Vagy harcba küldünk 10 gépet, és marad is még ennyi üzemképes itthon, vagy felejtős az egész.

Tudjátok mire vagyok kíváncsi? Hogy az ilyen eszetlen terveket előkészítő esetleg külsős vagy kiszervezett cégek meg tanácsadók mennyit kapnak ezekért a csodás ötletekért, amik jó esetben 1 hónap múlva már a szemétdombon rohadnak?

Ha meg nincsenek kiszervezve, akkor a legnagyobb a baj.
Az azt jelentené, hogy zavarodott dilettánsokra kell az ország védelmét rábízni...

samoth 2009.01.22. 15:39:43

Itt a 2007/4-es aeromagazinban van egy interjú Pető István dandártábornokkal:

www.aeromagazin.hu/rovatok/friss/katonairepules/tjurws/

Ebben szó szerint az áll, hogy "a tizennégy gép nem lesz elegendő a nemzeti légtérvédelmi és a NATO szövetségi feladatok együttes ellátására".

Gondolom erre nem akkor jöttek rá. Aztán hallottam olyat is, hogy 2, azaz kettő! gép NATO feladatokra. Most akkor már elég a 14 repülő 4 gép felajánlására is? Mi történt?

Gábor! 3120 óra/év? Ránkszakadt a kánaán?

zord 2009.01.22. 16:15:30

Én nem tudom elképzelni, mindenesetre nem adják fel az ambíciókat. Igyekszek időről-időre háttérben is és nyilvánosan is rákérdezni erre, de még mindig igen a válasz az "expedíciós többfeladatúra".

zord 2009.01.22. 17:19:14

Az új közlönyből

www.hm.gov.hu/files/9/11085/honvedelmi_kozlony_2009_1.pdf

ez derül ki, hogy 2010-től telepíthető A-A felkészítés, 2011-től telepíthető A-A és A-G felkészítés zajlik Gripenéknél.

Magyarán: majd az új kormány dönt!

Zord

zord 2009.01.22. 17:36:04

Ugyanebből kiderül az is, hogy jelenleg 34 vadászpilótánk van cakkumpakk...(az orvosi tervnél)

Zord

block50 2009.01.30. 08:02:42

@samoth: A kép felett van egy link, ha azt használod ugyanúgy a képre mutat és rövidebb...

www.airliners.net/photo/Sweden---Air/Saab-JAS39A-Gripen/1196767/L/

zord 2009.01.30. 09:58:00

Nem akarom elrontani az élvezetet, de ez a pár évvel ezelőtti eset abszolúte normális eset volt, csak a fotó lett szép. Nem volt itt semmi komolyabb odacsapás, egyszerűen a "srác" túl közel helyezkedett a küszöbhöz, és a gázsugár rengeteg sarat stb. felvert, az röpködött a gép mögött, egy-két exponálás ideéig.
Ettől függetlenül az igaz, hogy a futó tervezve van kilebegtetés nélküli leszálláshoz (ne hordozósra gondoljunk azért), mert így (is) lehet hozni a rövid kifutási úthosszakat.

Zord

GSF 2009.01.30. 10:46:47

Most van valami kis repülés, a Gripen is a pont felett forgolódott. Ahogy messziről néztem elég lépegetősre sikeredett az első talán felszállásból esetleg továbbmenetelből erőltett "erőből" kinyomás élesen jobbra, ugrás majd renyhe szenvedés és visszafordulás tengelybe.

Hát messziről nézve nem sok kellett volna, hogy a gép átessen. Tudom, tudom, ott az elektonyik ami belenyúl ha kell, de azért mindig felbosszant ez a látvány, hogy ennyi benne a kraft. :)

Aztán persze ész nélkül száguldozott, bukfencezett, a tetején azért belassúlva, hogy jelezze, jujj elfogyott a lendület...

Miénk a legmodernebb lendkerekes vadászrepülőgép! :)

samoth 2009.01.30. 13:22:49

Na most egy kicsit elszontyolodtam:)
De kárpótlásul találtam egy jó kis videót, erőteljes le-,felszállással. Igaz, hogy Viggen, de jó:

www.youtube.com/watch?v=mJo7aqOfRww

Ez a sugárfordító félelmetes!

BLADE.Hu 2009.02.16. 17:51:21

"Hát messziről nézve nem sok kellett volna, hogy a gép átessen. Tudom, tudom, ott az elektonyik ami belenyúl ha kell, de azért mindig felbosszant ez a látvány, hogy ennyi benne a kraft. :)"

Nincs benn olyan funkció ami belenyúlna az átesés előtt, csak predektív módon figyelmezteti a pilótát.

Az átesés után (min. seb. alatt) lekapcsolja a pilóta input-ot és megpróbálja automatikusan a gépet a kritikus csúszási és állásszögek alá hozni, ami néha sikerül.

Tehát ha a pilóta elcseszi a felszállás után akkor "ugyanúgy" a földig pörög mint a hagyományos vezérlésű / stabilitású gépek.

toth.tomi 2009.02.16. 20:36:32

Viszont ha a nincs meg a corner speed, akkor nyilván valóan nem kezd bele függőleges manőverbe a pilóta, bár ugye kivétel erősíti a szabály...(pl 2005-ös baleset)

zord 2009.02.17. 15:33:33

Az egy desk-flyer volt...annak ellenére elvesztette a 39.184-est, hogy a baj nem túl alacsonyan történt. (5,2 órája volt az előző három hónapban).
Itt a vizsgálati anyag (igaz svédül, de a repülés nyelve nemzetközi, úgyhogy simán megérti mindenki a lényeget aki ide írkál...):
www.havkom.se/virtupload/news/rm2007_03.pdf

(vajon mikor olvasunk ilyen nyilvános anyagokat idehaza?)

Zord

toth.tomi 2009.02.17. 16:09:57

Desk-flyer alatt mit értesz pontosan?

zord 2009.02.17. 16:33:10

Aki ideje javarészében HQ-n íróasztalt repül, aztán néha "lemegy" csapathoz igaziból repülni. Ezt a lehetőséget is csak bizonyos szinten érdemes fenntartani, alatta nem. Ugyanis ön- és közveszélyes ürgék tudnak lenni az ilyenek, ráadásul rangjuk- beosztásuk miatt sokszor helyben nem mernek velük szemben kritikát megfogalmazni.
Ugye ismerős dolog? Hány embert vesztett a hazai közösség emiatt?

"A repülő nem tiszteli a rangot"

Zord

toth.tomi 2009.02.17. 20:08:24

Ja igen, ezt írja a svéd anyag is. (Jaj, de kár, hogy nagyrészt elfelejtettem azt a nyelvet is, pedig tanultam valamikor...)

Egyszer a 99-es balesetről került hasonló a kezembe, de már fogalmam sincs hol találtam.

zord 2009.02.23. 20:41:05

Valami kavarás van a Link 16/TDILS körül Svédországban, már a parlament előtt az ügy.

www.thelocal.se/17724/20090220/

Ennek fényében hivá tegyük azt az állítást, hogy a magyar gépkben mindkettő lesz?

Zord

zord 2009.02.23. 22:49:21

A csehek mennek Litvániába keszit adni, a hónap elején megszavazta a parlament. Persze jól előkészítették:

data.idnes.cz/soubory/na_analyzy/A070917_M00_AIR_POLICING_PROGRAM_14.9.PDF

Zord

GSF 2009.02.24. 15:18:53

Nem lesz repnap! Legalábbis ez az infó. De persze pénz nem lesz több kiképzésre...

zord 2009.04.09. 21:17:44

GSF kollégak szíves ajándékával, egy leszálló keszi-madárral frissítettem a decemberi bejegyzést. Örök hála!

Zord

GSF 2009.04.10. 08:19:01


Remélem legközelebb közelebbről is tudok majd 1-2 jobb fotót prezentálni! :)

Üdv

zord 2009.04.10. 16:08:57

Én még annál is jobban remélem!

zord 2009.05.17. 18:02:16

Ritka fotó éles svéd AMRAAM-ról:

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Blekinge-flygflottilj-F-17/Nyheter/Stridsflygenhet-02-redo/

Zord

zord 2009.05.17. 20:42:09

Mégegy videó, az elején mutagatja az EW oldalt is az FDD-n:

http://www.youtube.com/watch?v=rfFQURbwoeY

Ki tudja, talán 10 év múlva mi is beülhetünk a kecskeméti szimulátorba??????

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.05.18. 08:41:55

@zord: Sajnos a svéd nyelv nem az erősségem . :)

zord 2009.05.18. 12:41:51

A videón portugálul beszél a svéd hajózó. Brazíliában, egy kiállításon készült a felvétel.

Zord

Bobby Baccala 2009.05.18. 13:30:57

@zord:

hát akkor elég profi a marketing :)

_mihi_ (törölt) 2009.05.24. 22:36:13

Cseh gepek eles Sidewinderekkel valahol a Baltikum felett:

img40.imageshack.us/img40/6837/litva22.jpg

BLADE.Hu 2009.05.31. 20:54:24

http://www.youtube.com/watch?v=fsFrCmAKZl8

Kicsit értékelhető képsor.

Az egyértelmű hogy svédországi terep van szimulálva, szép részletes. A kabin is a svéd funkciós lehet (ILS és TILS együtt).

A RAP-ot is felrakták a fedélzetre ( piros szimbólumok a gép mögött ), valamint 4 saját linktárs is kivehető A,B,C,D jelölésekkel. Az útvonal kék.

Fegyverzet vagy a dinamikus WEZ nem látszik, vagy csak gyenge a monitorom.

zord 2009.06.02. 12:58:09

Valahogy azokat a fránya DLZ-ket (F-16 terminology) mindig leveszik a publikus videókról, vagy kitakarják, vagy "generic missile" zónáját jelenítik meg... (ami persze érthető)

Zord

BLADE.Hu 2009.06.03. 20:19:12

@zord:
A generic-el semmi gond azon a helyen, hiszen nem a rakétagyártó akart eladni hanem a Gripen integrációt reklámozták volna...

Gyakorlatilag a JSF belsőről és avionikáról többet lehet látni, hallani mint a Gripenéről, pedig az már 1 fokozattal még újabb generációs gondolkodást tükröz.
Talán azt tényleg el akarják adni?

Azért arra kiváncsi lennék, hogy melyik F-16 block széria annyira kulturált , "színes" és átgondolt ergonómiával rendelkező mint a Gripen C/D?

zord 2009.06.03. 22:44:33

A Block 60-as szerintem kb. az a szint.

Már az 50/52plusz, illetve CCIP/MLU is nagyon használhatónak tűnik, csak elégtelen képernyőfelülettel párosul.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.06.04. 13:33:41

@zord: Azért ne feledjük el, hogy a Block 52-es ergonómiája gyakorlatilag 20 (!) éves. Akkor istenkirály volt.

zord 2009.06.04. 14:25:21

Ha úgy vesszük, a Gripené is 20 éves. A HOTAS és a megjelenítő rendszer tekintetében a lényeg maradt, a képernyőfelület nőtt A-tól C-ig.

A 16-osnak a legnagyobb baja (kivéve a 60-ast persze), hogy nincs három – és nagyobb – képernyője.

Zord

zord 2009.06.06. 21:26:36

Néhány alapvető tény a NATO air policingról:

www.nato.int/shape/issues/air_policing/index.htm

Zord

GSF 2009.06.07. 12:58:39

Nem tudom tudtok-e róla, de láttam az autóból, hogy az első keszi félcsövet átépítették, és zárt formába öntötték, sötétebb zöld színt is kapott. Az is lehet, hogy zsírúj, nemtom.

És van bicó út végig a 44-es mellett! :)

Üdv: GSFGábor

Liverbird 2009.06.07. 13:12:53

De biztos nem átgurulós lett, nehogy már praktikus legyen... Biztos jól elvannak a gépek tologatásával.

zord 2009.06.07. 21:09:31

Szép-szép, de gyanúm szerint megint teli amatőrizmussal. A cél nyilván a Gripenek időjárással szembeni megóvása, semmi más, merthogy a kesziben nálunk nem tudták eddig garantálni a megfelelő tárolás feltételeit (lassan nyolc éve tudjuk, hogy Gripenünk lesz, van, és most sikerült ide eljutni...ez az én olvasatomban minimum jópár lefokozás és kirugás, maximum pá év futkosó).
A bicikliútnak nagyon örülök. Arra számítsatok, hogy lesz egy repülésmentes hónap (július, csak keszi lesz). Úgyhogy akkor sok fotóznivaló nem lesz. Idehaza csak októberben lesz vadászos esemény, a Lion Effort 2009, ami lényegében egy magyar-cseh-svéd Gripen dzsembori lesz némi tejszínhabbal. (Caslavba gárdista 16-osok mennek...) Addig a legnagyobb balhé, amiből egy félig-meddig "nyílt nap" is kidobódhat, az a C-17-esek kétnapos bulija lesz Július 27-én (plusz-mínusz) Pápán.

Zord

szoltam 2009.06.08. 10:21:21

Akkor ez azt is jelenti, hogy cseh (...?) módra egy gépes keszi lesz...?

zord 2009.06.08. 12:16:52

@szoltam:

A csehek nevében kikérem magamnak a gyanúsítást. A cseheknek most is géppár a keszijük. Egy+egy gép nemrég óta máshol van...

Zord

zord 2018.12.19. 17:28:49

zord 2018.12.19. 17:27:28
Ha nem is sikerült meghívni az országos sajtót, azért emlékezzünk meg a kecskemétiek tegnapi állománygyűléséről, melyen a Gripen-keszi tíz évéről is szó volt.

"A magyar Gripen-flotta eddig összesen körülbelül 19 ezer 600 órát repült, tíz év alatt volt 80 éles riasztásuk (a Baltikumban további 25), és 1200 gyakorló riasztást is végrehajtottak."

www.baon.hu/kozelet/helyi-kozelet/tobb-mint-80-eles-riasztasnal-tartanak-a-gripenek-1665388/
süti beállítások módosítása