A napokban sok szó esik a magyar Gripenek Maverick rakétáiról, illetve a beszerzésükhöz csatolt javítóképességről, melyet a HM Arzenál ZRt. nyírtelki telepén valósítottak meg és amelyet ma adnak át. Ebből az okból azt hiszem érdemes körbejárni a témát. A HM 2004-ben az amerikai védelmi minisztérium fegyvercsomagjából, mely Sidewindert, Mavericket és AMRAAM-ot is tartalmazott, csak ez utóbbit fogadta el. Úgy döntöttek, hogy az előző kettőre külön tendert írnak ki. Az eljárás 2005-ben vette kezdetét, a Raytheon ajánlatát az Aviatronic Kft. nyújtotta be. Eredményt 2005 októberében hirdettek, a Raytheon végleges ajánlatot 2006 márciuásban tett, a szerződést júliusban írták alá 17 millió 422 ezer dollár értékben, ami az akkori 222-es középárfolyamon 4,674 milliárd forintnak felelt meg. A pénzügyi teljesítés a 2007-09 években történik három részletben, a véghatáridő 2009 december 31. Magyar részről ipari ellentételezés is a követelmény része volt, alighanem ebből következett, hogy Nyírtelken köztes, úgynevezett depot level karbantartási képességet építettek ki. Nem teljesen világos, hogy az árképzés és az ellentételezés miként viszonyult egymáshoz, mindenesetre tény, hogy az árban a rakéták és közvetlen tartozékaik mellett benne kellett foglaltatnia az üzem létesítésének is. Összesen 20 darab AGM-65G infravörös irányítású, nehéz, repesz-romboló harci résszel ellátott rakéta és 20 darab AGM-65H televíziós (CCD) irányítású, könnyű, páncéltörő harci résszel felszerelt rakéta, illetve 4 darab gyakorló (TGM) került beszerzésre: ez közel négyszázezer dollár lenne rakétánként, ami nem áll összhangban az irodalomban fellelhető, változatoktól függően 60-250 ezres darabárral.
Csak a miheztartás végett: ez a mennyiség 0,71 javadalmazás (14 gépre, éles rakétákkal számolva), jó találati aránnyal számolva két harckocsiszázad.
Ritka, korai fotó egy Maverick-kel (és Litening-konténerrel!) felszerelt magyar Gripenről. A kép 2006 januárjában készült Linköpingben az FMV tesztalakulatának indítózónájában a 31-es oldalszámú gépről.
A rakéta karbantartásának három szintje van: az alakulatnál, a "depóban", illetve a gyárban. Kecskeméten tulajdonképpen két dolgot tudnak csinálni: a működéképességet ellenőrzik, illetve hiba esetén kicserélhetik a rakéta irányítófejét (GCS), illetve a harci részt, a hajtóművet és a kormányokat tartalmazó középső-hátsó szekciót (CAS). Nyírtelken, a depot szinten kártyákat tudnak cseréni, és beállításokat, hangolásokat elvégezni. Ha ennél komolyabb a gixer adódik, lehet visszavinni a gyárba, ahol 1999 óta "csak" átépítés zajlik a sokezres amerikai raktárkészletből.
Egy újabb keltezésű kép 2008 áprilisából, amikor először repültek idehaza a kecskemétiek Maverick-kal.
Itt a 37-es jobb belső tartóján van egy infrafejes (G) gyakorló (TGM). A repülések elsősorban a tesztelést szolgálták; a magyar személyzetek közül eddig csak a Batch 1 tagjai kaptak kiképzést a rakéta alkalmazására 2005 folyamán Satenasban azaz nem kevesebb, mint három éve...Az alapszintű Batch 2, 3, és a nemsokára hazatérő 4 csak A-A képzést kap odakinn az F7-esnél.
Denel pilon, Alkan zárak, LAU-117 indítósín, és TGM-65 a magyar Gripenen.
Kék gyűrűk jelzik, hogy sem a harci rész, sem a rakétahajtómű nem éles.
A gyakorlórakéta szemből.
Az infrafejen látható tükörképen jól kivehető a Gripen kacsavezérsíkja, és a rátámaszkodó úriember. A pilonban be van dugva a biztosíték a zászlóval.
Ez már egy jóval korábbi fotó a svéd 112-es Alfáról, amint éles Rb75-össel jön be leszállni.
A svédeknek vettek A és B változatot is, és van nehéz harci résszel ellátott CAS-uk is, ezt ott Rb75T-nek (tung - nehéz) nevezik. Jó tudni, hogy a GCS-ek és a CAS-ok nem házasíthatóak változatonként keresztbe csak úgy.
Ez szintén egy korai kép, a sokat fotózott 131-es gép szintén éles Maverick-kel gurul ki.
Talán lövészetre, vagy egyszerűen volt egy időszak, amikor nem volt elég gyakorlójuk?
A 101-es, az első szériagép már "NATO-pilonokkal" hordozza a Maverick-eket.
Az egyes változatok kezelése között pilótaszempontból nincs sok különbség, annál nagyobb eltérés van viszont a különbőző önirányító rendszerek (a kamerák) teljesítménye között. A Maverick méig fennálló hiányossága, hogy az irányítórendszer hatótávolsága (felderítés, célazonosítás, befogás) nem áll összhangban a rakéta kinematikai lehetőségeivel.
A Marvin cég új csapatszintű tesztere, az MTS-206 (Maverick Field Test Set) az idei Farnborough-i kiállításon.
A jelenlevő üzletember készséggel elmondta, hogy Magyarországra is ilyen kerül.
KÉPEK A MAI NYÍRTELEKI ÁTADÁSRÓL:
Infravörös Golf Maverick a tesztálványon, előtte a laborítóriumi képgenerátor.
Tuza Zoltán mérnök-technikus kezeli a laboratóriumi tesztberendezést.
A jobbra lévő képernyőn látható, hogy az éppen ellenőrzött infra Maverick feje miként látja a képgenerátor által előállított képet.
Gabe Hauer, a Raytheon magyar származású mérnöke mutatja a tesztképet. Ez alapján tudják leelenőrizni, hogy a rakétafej a specifikációnak megfelelően dolgozik-e, például be tudja-e fogni a megjelenített, különböző kontrasztú ábrákat.
A fent bemutatott csapatszinű ellenőrző-berendezés (MTS-206) képgenerátora a TV-vezérlésű Hotel változat számára. Működés közben a három "kar" végén lévő csavarokkal ráillesztik a rakéta fejére.
Az infravörös vezérlésű Golf változat képgenerátora jól láthatóan egy masszívabb berendezés.
Az infravörös rakétának saját zártkörös, nitrogénes hűtése van. A köztes szinten, mint amilyen Nyírtelek, ennek a hűtőközegnek a töltését is el tudják végezni.
Infra Maverick feje az elforgatható, precíziós szerelőállványon.
Zord
És a ráadás: előástam archívumomból azokat a papírképeimet, melyeket akkor készítettem, amikor először láttam a bizarr jószágot.
A 39.107-es 1995 októberi kecskeméti bemutatója abból állt, hogy Sidewinderekkel is repült egyet, leszállt, aztán négy Maverick-kel is repült egyet.
Az átkonfigurálás pillanatai. A pilóta ugyanaz a Mikael Seidl volt, aki ma a Gripen Demonstrator vezető berepülőpilótája.
És még néhány ráadás az idén áprilisi teszrepülésekről, köszönet azoknak, akiket illet!
12-es irányba elemelkedik a 38-as, a jobb külső pilonján egy infra Maverick-kel.
A 37-es szintén felszállás közben, még nyitva vannak a futó aknaajtók.
A zónában gurul a 37-es a becses függesztménnyel.