Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Maverick - a saját feje után megy (update 2.)

2008.11.20. 07:00 | zord | 76 komment

A napokban sok szó esik a magyar Gripenek Maverick rakétáiról, illetve a beszerzésükhöz csatolt javítóképességről, melyet a HM Arzenál ZRt. nyírtelki telepén valósítottak meg és amelyet ma adnak át. Ebből az okból azt hiszem érdemes körbejárni a témát. A HM 2004-ben az amerikai védelmi minisztérium fegyvercsomagjából, mely Sidewindert, Mavericket és AMRAAM-ot is tartalmazott, csak ez utóbbit fogadta el. Úgy döntöttek, hogy az előző kettőre külön tendert írnak ki. Az eljárás 2005-ben vette kezdetét, a Raytheon ajánlatát az Aviatronic Kft. nyújtotta be. Eredményt 2005 októberében hirdettek, a Raytheon végleges ajánlatot 2006 márciuásban tett, a szerződést júliusban írták alá 17 millió 422 ezer dollár értékben, ami az akkori 222-es középárfolyamon 4,674 milliárd forintnak felelt meg. A pénzügyi teljesítés a 2007-09 években történik három részletben, a véghatáridő 2009 december 31. Magyar részről ipari ellentételezés is a követelmény része volt, alighanem ebből következett, hogy Nyírtelken köztes, úgynevezett depot level karbantartási képességet építettek ki. Nem teljesen világos, hogy az árképzés és az ellentételezés miként viszonyult egymáshoz, mindenesetre tény, hogy az árban a rakéták és közvetlen tartozékaik mellett benne kellett foglaltatnia az üzem létesítésének is. Összesen 20 darab AGM-65G infravörös irányítású, nehéz, repesz-romboló harci résszel ellátott rakéta és 20 darab AGM-65H televíziós (CCD) irányítású, könnyű, páncéltörő harci résszel felszerelt rakéta, illetve 4 darab gyakorló (TGM) került beszerzésre: ez közel négyszázezer dollár lenne rakétánként, ami nem áll összhangban az irodalomban fellelhető, változatoktól függően 60-250 ezres darabárral. 

Csak a miheztartás végett: ez a mennyiség 0,71 javadalmazás (14 gépre, éles rakétákkal számolva), jó találati aránnyal számolva két harckocsiszázad.

Ritka, korai fotó egy Maverick-kel (és Litening-konténerrel!) felszerelt magyar Gripenről. A kép 2006 januárjában készült Linköpingben az FMV tesztalakulatának indítózónájában a 31-es oldalszámú gépről.

A rakéta karbantartásának három szintje van: az alakulatnál, a "depóban", illetve a gyárban. Kecskeméten tulajdonképpen két dolgot tudnak csinálni: a működéképességet ellenőrzik, illetve hiba esetén kicserélhetik a rakéta irányítófejét (GCS), illetve a harci részt, a hajtóművet és a kormányokat tartalmazó középső-hátsó szekciót (CAS). Nyírtelken, a depot szinten kártyákat tudnak cseréni, és beállításokat, hangolásokat elvégezni. Ha ennél komolyabb a gixer adódik, lehet visszavinni a gyárba, ahol 1999 óta "csak" átépítés zajlik a sokezres amerikai raktárkészletből.

Egy újabb keltezésű kép 2008 áprilisából, amikor először repültek idehaza a kecskemétiek Maverick-kal.

Itt a 37-es jobb belső tartóján van egy infrafejes (G) gyakorló (TGM). A repülések elsősorban a tesztelést szolgálták; a magyar személyzetek közül eddig csak a Batch 1 tagjai kaptak kiképzést a rakéta alkalmazására 2005 folyamán Satenasban azaz nem kevesebb, mint három éve...Az alapszintű Batch 2, 3, és a nemsokára hazatérő 4 csak A-A képzést kap odakinn az F7-esnél.

Denel pilon, Alkan zárak, LAU-117 indítósín, és TGM-65 a magyar Gripenen. 

Kék gyűrűk jelzik, hogy sem a harci rész, sem a rakétahajtómű nem éles.

A gyakorlórakéta szemből.

Az infrafejen látható tükörképen jól kivehető a Gripen kacsavezérsíkja, és a rátámaszkodó úriember. A pilonban be van dugva a biztosíték a zászlóval.

Ez már egy jóval korábbi fotó a svéd 112-es Alfáról, amint éles Rb75-össel jön be leszállni.

A svédeknek vettek A és B változatot is, és van nehéz harci résszel ellátott CAS-uk is, ezt ott Rb75T-nek (tung - nehéz) nevezik. Jó tudni, hogy a GCS-ek és a CAS-ok nem házasíthatóak változatonként keresztbe csak úgy.

Ez szintén egy korai kép, a sokat fotózott 131-es gép szintén éles Maverick-kel gurul ki. 

Talán lövészetre, vagy egyszerűen volt egy időszak, amikor nem volt elég gyakorlójuk?

A 101-es, az első szériagép már "NATO-pilonokkal" hordozza a Maverick-eket.

Az egyes változatok kezelése között pilótaszempontból nincs sok különbség, annál nagyobb eltérés van viszont a különbőző önirányító rendszerek (a kamerák) teljesítménye között. A Maverick méig fennálló hiányossága, hogy az irányítórendszer hatótávolsága (felderítés, célazonosítás, befogás) nem áll összhangban a rakéta kinematikai lehetőségeivel.

A Marvin cég új csapatszintű tesztere, az MTS-206 (Maverick Field Test Set) az idei Farnborough-i kiállításon.

A jelenlevő üzletember készséggel elmondta, hogy Magyarországra is ilyen kerül. 

KÉPEK A MAI NYÍRTELEKI ÁTADÁSRÓL:

Infravörös Golf Maverick a tesztálványon, előtte a laborítóriumi képgenerátor.

Tuza Zoltán mérnök-technikus kezeli a laboratóriumi tesztberendezést.

A jobbra lévő képernyőn látható, hogy az éppen ellenőrzött infra Maverick feje miként látja a képgenerátor által előállított képet.

Gabe Hauer, a Raytheon magyar származású mérnöke mutatja a tesztképet. Ez alapján tudják leelenőrizni, hogy a rakétafej a specifikációnak megfelelően dolgozik-e, például be tudja-e fogni a megjelenített, különböző kontrasztú ábrákat.

A fent bemutatott  csapatszinű ellenőrző-berendezés (MTS-206) képgenerátora a TV-vezérlésű Hotel változat számára. Működés közben a három "kar" végén lévő csavarokkal ráillesztik a rakéta fejére.

Az infravörös vezérlésű Golf változat képgenerátora jól láthatóan egy masszívabb berendezés.

Az infravörös rakétának saját zártkörös, nitrogénes hűtése van. A köztes szinten, mint amilyen Nyírtelek, ennek a hűtőközegnek a töltését is el tudják végezni.

Infra Maverick feje az elforgatható, precíziós szerelőállványon.

Zord

És a ráadás: előástam archívumomból azokat a papírképeimet, melyeket akkor készítettem, amikor először láttam a bizarr jószágot.

A 39.107-es 1995 októberi kecskeméti bemutatója abból állt, hogy Sidewinderekkel is repült egyet, leszállt, aztán négy Maverick-kel is repült egyet.

Az átkonfigurálás pillanatai. A pilóta ugyanaz a Mikael Seidl volt, aki ma a Gripen Demonstrator vezető berepülőpilótája.

És még néhány ráadás az idén áprilisi teszrepülésekről, köszönet azoknak, akiket illet!

12-es irányba elemelkedik a 38-as, a jobb külső pilonján egy infra Maverick-kel.

A 37-es szintén felszállás közben, még nyitva vannak a futó aknaajtók.

A zónában gurul a 37-es a becses függesztménnyel.

 

Címkék: hungary kecskemét gripen arzenál maverick raytheon nyírtelek agm 65

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr89774215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GSF 2008.11.20. 08:40:36

Ez egy nagyon jó iromány! Az a konglomerátum, ami a reptér mögött van, ott mit tárolnak? Anno, mikor átadták, azt mondták 15km-re van a várostól, hát sztem arra a valamire gondoltak, az pedig 500m-re van a kerítéstől. Az is fegyverraktár, gondolom, ahogy régen is így volt.

A tapasztalataim alapján alapjáraton lüktet a reptéri élet. 4 Gripen repül, ebből egy 2 személyes, míg a régi csapatból 2 Alba és a 27-es Fulcrum. A 11-es valószínűleg gyengélkedik, tegnap az egyik Gripen után következett a hajtóművezésben.
Számomra érthetetlen, hogy minek függesztenek pótost a nagyvasra, ha így is max. 35-40 percet van fenn. Forszázst nem használhat, aerodinamikai jellemzőket csak lerontja, míg az álatala biztosított repidőtöbbletet nem használjuk ki... Megérteném, ha egy órát, vagy többet lennének fenn. Sajnálom.
Tegnap a két díszpinty Alba másfél órát volt fenn, mindkettőn 2-2 pótos, géppárban mentek és jöttek.
A Gripeneken ott a jobb szárnyvégen az AIM-9 gyakorlója, minden pótos, sok forszázshasználat, a fej fölött is:)

Külön szép, ahogy tartják az alakzatot, volt hogy a pont fölött egymásra ragadva fordulóztak.

Maverick és egyéb nyomokban sem.

Persze megy az Alca és az Ancsa is. Sőt egy Jak-52 is beköszönt.

Szóval kényelmes, de nem feszített tempó van a bázison, én úgy látom ez a ritmus épp megfelel a föntröl csepegtetett pénz adta lehetőségeknek.

Bobby Baccala 2008.11.20. 13:31:09

miért nem lepődök meg az árakon?! :)

GSF 2008.11.20. 13:36:04

Most gondolj bele, mi történne, ha kiderülne, hogy 250 db-ot vettünk... Akkor már nem az ár lenne a fő problema, hanem a revíziós célú beruházás kerülne azonnal célkeresztbe...
Nagyjából egy dilettáns semleges ország fegyvervásárlási elveit követjük...

Könyörgöm: egyszer se lehet majd teljes javadalmazással felfegyverezni a gépeinket?!

molnibalage 2008.11.20. 14:08:52

Tisztára, mint a 25 db Iris-T az orsztrák EF-2000 gépekhez.

samoth 2008.11.20. 15:13:17

Valahol linkeltem korábban egy cikket, abban az volt, hogy kedvező áron kapjuk a Maverickeket. Hát valakinek tényleg megérte. Szörnyű, hogy az ember néha bízik abban, hogy most talán most talán mégse, talán tisztán megy az üzlet. Aztán kiderül, hogy mégis. Valaki valamit már megint lenyúlt valahol. Persze ha előre ilyet mondunk, akkor mindjárt megkapjuk, hogy károgunk.
Mostmár jöhet az ALCA is a "kedvező" árával.
Apropó ALCA. Ma délelőtt éppen Győr fölött jártak. Nemtudom, hogy Alba vagy Alca volt-e, olyan párás volt megint a levegő, hogy csak szürkeségget láttam. De a hangja az nagy volt.

GSF 2008.11.20. 15:15:19

Hát, ha a hangja nagy volt és kicsit izmosabb, akkor inkább Alca :)

Hoze 2008.11.20. 15:33:40

i144.photobucket.com/albums/r173/lancero_2007/novembro/20081118131142ENLUS0155400812270139.jpg

i144.photobucket.com/albums/r173/lancero_2007/novembro/20081118131018ENLUS0155400612270138.jpg

A fenti kepeken egy magyar technikus dolgozik a Maverick infrafejevel az Arzenal telephelyen.


Amugy a negyven darabon nem lepodok meg. Az AMRAAM-bol is annyit vettunk.. oszinten, nem lepodnek meg ha a limabol is negyven jutott volna csonka orszagunkba.

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.11.20. 16:36:34

Üdv, részletkérdés, de
nem lehetne vagy nem írni sárgával, vagy külön megadni neki a fekete hátteret pl? Google Readerben a blog háttere fehér, a sárga írás nehezen olvasható.

zord 2008.11.20. 19:02:12

KGyST, ne haragudj, de én azt látom, ami előttem van, és itt "feketészöld" a háttér, és azon jól mutat a dolog! Nem tudom, hogy gondot okoz-e másnak a dolog, de majd igyekszem más szín használni kiemelésre, mondjuk kétek, narancsot, zöldet.

Hoze, kösz a képeket, mindjárt felrakom a sajátjaimat is!

Zord

Trau 2008.11.24. 13:00:37

Napsugarast!

Korrekt cikk, gratulálok.


Üdv!

Trau

zord 2008.11.24. 13:43:23

Igyekszem!

Jó lenne, ha a gépen is "meggyárthatnánk a gyártmányt" (meg a Liteninget) valamikor. Bár most inkább a keszire koncentrálják az erőfeszítést!

Zord

Allesmor Obranna 2008.11.27. 21:54:23

A fenn látható képek megjelentek a militaryphotos-on is:

www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=84527&page=83

zord 2008.12.06. 00:19:37

Új képek: Gripen Maverick-kel a levegőben. Köszönve ezúttal is azoknak, akik segítik, hogy a blog minél színvonalasabb képanyagot tárhasson a kedves látogatók elibe!

Zord

Tacsk0 2008.12.09. 14:02:12

A magyar Griffnek milyen radargyilkos képessége van vagy lesz rövid időn belül? Mostanság mindenki a szlovák Sz-300 ütegeken parázik.

molnibalage 2008.12.09. 15:13:50

Ki az a mindenki? Miért kell általánosítani? Mennyi van belőlük? Szlovákia elég hegyesvölgyes nem? Magyarán a lefedettség nem könnyen oldható meg. Az Sz-300-at sem kéne annyira túlbecsülni. Az a '70-es évek végének szovjet techikája a továbbfejlesztéseket leszámítva.

samoth 2008.12.09. 16:19:16

Maximum az aggódik a szlovák sz-300-ason, aki katonai erővel el akarja foglalni Szlovákiát. De ki az ma Magyarországon, aki ilyen botorságra vállalkozna. Még ha nem számítjuk, hogy egy katonai szövetségben vagyunk, és elfelejtjük az egész nemzetközi rendszert, és azt hisszük, hogy a 18.sz-ban vagyunk, ahol két kis ország még háborúzhatott egymással, és valóban az győzött, aki katonailag is győzött (ugyanis a szent szövetség óta az a nyertes, akit a békekonferenciák akarnak). Szóval ha mind ezt nem vesszük figyelembe, akkor még megnézhetjük, hogy a szlovák hadseregre reálértékben is -nem csak GDP arányosan - többet költenek mint a magyarra, aztán megnézhetjük, hogy mennyi harckocsi, löveg, repülő, élőerő van a szlovák és a magyar hadseregben, ennek mennyi része állomásozik otthon, és akkor már tök felesleges az Sz-300-ason aggódni, mert magyar részről elfelejthetjük az egész katonai intervenciót. Szóval ki aggódik a szlovák Sz-300-asok miatt?
TacskO! Néha azt hiszem politikus vagy, annyira el vagy sokszor szakadva a magyar valóságtól:)

samoth 2008.12.09. 16:21:40

"A magyar Griffnek milyen radargyilkos képessége van vagy lesz rövid időn belül?"
Jah, radargyilkos képesség (magyar) Gripenen?! Rövid időn belül?! Csak ismételni tudom az előző hsz-em utolsó mondatát.

zord 2008.12.09. 16:26:22

1. nincsenek "szlovák ütegek", hanem egyetlen rakétaosztály van, a csehszlovák örökség.
Dzurindáék sikeresen hazát árultak (SZERENCSÉRE), és (amerikai nyomásra?) lemondták a maradék orosz államadósság háromszázasokkal történő kifizetését, amit Meciarék már beütemeztek (saját posztkomcsi közvetítőcégeken keresztül persze, ahogy kell).
Egyszóval minden forrás arra utal, hogy van egy Sz-300PMU (SA-10B Nyitra közelében (Aleksince) osztály, egy 30N6E (Flap Lid-B) tűzvezető radarral, egy Szt-68U (Tin Shield-B) felderítő lokátorral és egy 76N6 (Clam Shell) kis magasságú CW felderítő lokátorral, 55V5R INS+SARH+TVM-iránytású rakétákkal. Effektíve egy 75 kilométeres sugáron belül a TÁS-ukból le tudják fedni azt, ami fontos Szlovákiában (Pozsony, Mohi). A pont kívül eső Szliács gondolom kap két Kub-komplexumot adott esetben, meg MANPADS-t.

2. A Gripen jelenleg nem alkalmas REL hordozására. Viszont elég kifinomult beépített zavaróberendezése van, ami jól programozva szerintem akár jó önvédelmet is biztosíthatna a 300-as ellen. Persze tudjuk, hogy EW-ben a "ha" lószart sem ér! Mint minden ilyen témában, a bürokrácia, a titokgazdák mindig, mindehol sikeresen elejét vették annak, hogy azok is megkapják az infókat, akiknek kell!
Szóval marad az ultra kis magasság, ugrásból rácsapás a megsemmisítési zóna közeli határa környékén (5km) és Maverick. Sajnos mindezt benne az osztályhoz nyilván hozzárendelt SHORAD-VSHORAD-zónában. 2x9L, 2x120C (külsők, ha netán beüt egy 29-es CAP), 2x65G (belsők), 1x pótos. A törzsvégi BOP/C mellett a két CRL (120) végébe mehetnek a BOL-ok (jobbra chaff, balra black flare).

Hogyan:

- rendkívül fontos az osztály a digitális terepmodell tanulmányozása azoknak a megközelítési útvonalaknak a meghatározásához, ahol a legkisebb az rl felderítés valószínűsége. Ránézésre azt mondom, hogy B.Gyarmatnál átlépve egy szép óra járásával ellentétes nagy íven van bőven annyi domb és hegy, melyek takarásában el lehet lenni addig, amíg Nyitra ÉK előbukkansz. Ezen az útvonalon legalább 12 kilométerre be lehet úgy menni, hogy az osztály saját lokátorai (ráltásá hiányában SEMELYIK) ne deírtsenek. Na már most innentől kezdődik a versenyfutás az idővel. Ha 1 fokban vannak, van némi esélyük indítani (de k. necces ám!). De őszintén szólva én a legnagyobb gondnak továbbra is az osztálynál, vagy éppen a valszeg. megközelítési irányokban elhelyezett (ŐK IS GONDOLKODNAK) SHORAD-VSHORAD-MANPADS-t érzem, hogy a jól pozícionált réskitőltőkről ne beszéljünk.

Asszem ebből elég lesz ennyi.

Zord

Tacsk0 2008.12.09. 16:55:04

Az Sz-300 (SA-10) annyi aggódni valót ad, hogy mobil rendszer - tehát offenzívában követheti az előrenyomuló szlovák csapatokat , persze tisztes távolból. (Ki is akart tankkal jönni Bp.-re ebédelni?)

A Gripen vadmenyét képességének hiánya nagy butaságnak tűnik és nem csak a rakéta-légvédelem miatt. A környező országokban még bőven szolgál MiG gép, ami rá erősen van utalva a földi irányításra, így konfliktus esetén a harcértékük nagyban csökkenne, ha a lokátorhálózatot rongálni tudjuk.

(Miért is vesztették el a nácikok az angliai csatát? Az 1981-81-es szír események szintén tanulságosak.)

Tacsk0 2008.12.09. 17:11:24

> van bőven annyi domb és hegy, hogy

samoth 2008.12.09. 17:36:58

"offenzívában követheti az előrenyomuló szlovák csapatokat , persze tisztes távolból. (Ki is akart tankkal jönni Bp.-re ebédelni?)"

Tacsk0! A NATO tagság, és a nemzetközi rendszerből eredő - fentebb általam leírt - béklyók ugyanúgy vonatkoznak Szlovákiára is, nem csak Magyarországra. Hiába lenne meg a képessége, hogy mondjuk legyőzze a magyar hadsereget - nincs meg -, gondolod képes lenne katonai megszállás alatt tartani egy nálánál kétszer akkora országot? Akkor sem, ha minden szlovákot mozgósítanak. Azzal meg kár példálózni, hogy török-görög konfliktus. Mióta NATO tagok, ott se volt egy "tisztességes" háború, tömeges HK, légierő, flotta hadműveletekkel, nem foglalták el sem a görögök Ankarát, sem a törökök Athént, szóval ezt el lehet felejteni. (nem beszélve arról, hogy ők azért is tehetnek meg többet, mert a NATO legerősebb hadseregeivel rendelkeznek, nem úgy mint mi, magyarok, szlovákok) Szóval szerintem egy ideig ne aggódj amiatt, hogy egyszer csak szlovák katonák fognak kopogtatni budapesti lakásod ajtaján. Maximum ha a NATO és az ENSZ összeomlik, a szlovákok meg vesznek maguknak 100 Szu-34-est, 500 harckocsi, és felneveltek 1-2 millió szlovák gyereket, akik éppen elérték a hadköteles kort.

molnibalage 2008.12.09. 20:29:31

"Az Sz-300 (SA-10) annyi aggódni valót ad, hogy mobil rendszer - tehát offenzívában követheti az előrenyomuló szlovák csapatokat , persze tisztes távolból."

És addig őt ki fedezi. Tudtommal mobil, de még mindig telepített jellege van. Nem 5-10 perc alatt lesz tűzkész, mint a Kub. Mozgás közben meg el lehet kapni.

+ Nincs az a radaros SAM rendszer ami képes lenne alacsonyan repülő célok ellen nagy eredményeséggel harcolni. Nyugati sem. Pont. Fizikai korlátai vannak.

zord 2008.12.09. 22:14:13

Tacsk0,

Sajnos tényleg vanna súlyos korlátaid, vagy csak ki akarod belőlünk hozni az maximumot?

A félreértések elkerülése végett: az S-300P sorozat PVO rendszer, azaz honi légvédelem, nem dolga követni a szárazföldi csapatokat. Ha ahogy szoktad máskor, és utűána olvastál volna akkor nem írnád ezt le. A szlovákok esetében, mint írtam egyetlen komplexum van, ez amolyan "national high value asset", így véletlenül se fogják hülyeségre használni. A legkomolyabb offenzív dolog, amit tehetnének (képzeletbeli dolgokról van szó, hangsúlyozom, nem fogunk erre ébredni holnap), hogy lehozzák kicsit délebre, és átlógatják a zóna egy részét (pontosan ilyen szcenárió miatt idegesedtek be a törökök Cipruson).

Sajnos a történelem azt bizonyítja, hogy általában nem akkor indítottak háborút, amikor a feltételek adva voltak a győzelemhez. A háborúk az esetek 99 százalékában elcseszett ügyként indulnak, és csak még elcseszettebb ügyek válnak belőlük. Szóval nem kell se a szlovákoknak, se másnak "felnevelni 1-2 millió gyereket", csak kell egy hülye és némi katonai képesség, és ott a háború (nem vagyunk ezek híján!).

Molni,

Azért csak részben tudok neked igazat adni...a jelen esetben például...egy osztály nem osztály. De ha három lenne nekik átfedésekkel, nagyjából ugyanerre az oltalmazandó területre, az már kemény dió. A kismag. célok esetében (reálisan nem 5-10 méterről beszélünk, hanem 30-100-ról, ami manőverezés közben néha kényszerűségből több is lehet) sík terepen elég jók a lehetőségek, vagy sík terep közepén lévő dombon, hegyen, de hát ez nem adott. Felhívnám ugyanakkor a figyelmed a 76N6-ra, melyet az ALCM ellen fejlesztettek ki, és bizonyos paraméterek rovására ugyan, de abszolúte arra hegyeztek ki, hogy a kikapja az ilyen célokat a clutterből. És nem viccből van közel 24 méteres 40V6-os árbócon sem. Lehet számolgatni, hogy az általad nagyon helyesen említett radarhorizontot mennyivel növeli. Mivel fent az osztály elleni DEAD-ot feszegettem, ez életmentő is lehet számukra, mert az tuti, hogy az Szt abban konfigurációban ami nekik van, nem derítene időben, hogy a komplexum meg tudja kezdeni az eredményes harci munkát (az Szt-t is lehet árbócra rakni, posztszovjetben van is...persze meg kell említeni azt is, hogy ennnek nemcsak radarhorizont-megfontolások miatt van értelme, hanem azért is, hogy "kidugja a fejét a közeli clutterből", konkrétan a nagy orosz erdőkből). Az, hogy a szlovákoknak van 76N6-osuk, hihetetlen mértékben növeli meg a lehetőségeiket. És a jelfoma miatt nem is egyszerű, ellenben kurva nehéz a zavarása...

Mindegy, akkor is tény marad, már írtam valahol, hogy a mi AMRAAM-os Gripenjeink mellett az ukrán és szlovák Sz-300-asok adják a szomszédos országok legjobb "airspace denial" képességét.

Zord

Allesmor Obranna 2008.12.09. 22:46:25

Zord kommentje után elkezdtem egy kicsit művelődni Sz-300/400-as témakörben és a wikipedia egész jól összefoglalja, hogy miről is van szó.
Ahogy ezt a táblázatot elnézegetem, az aki a mára már teljesen szétburjánzott P és V verziókból bevásárol, az mind a csapatlégvédelmi, mind pedig a honi légvédelmi kulturkörben komoly lefedettségre tehet szert.

en.wikipedia.org/wiki/S-300

De mint minden légvédelemi eszköznél, itt is a mennyiség a döntő elsősorban. Sok rakéta, sok radar, hálózat, miegymás!

Bobby Baccala 2008.12.09. 23:27:48


épp akartam kérni zordot hogy vmi tananyagot linkeljen be, mert sajna ezt nem vágom :)

amúgy óvatosan itt az ilyen dolgokkal, mert holnapután már vezető hír lesz hogy szervezkednek a szélsőséges elemek szlovákia lerohanására :)
vagy ez nem is vicces mert itt tényleg minden előfordulhat :(

GSF 2008.12.10. 08:41:03

Egyetértek Bobbyval. Zord, a fenti okfejtésed elgész részletes, néhány blitzkrieg-őrült vezető egy ilyen terv láttán már hajlamos lenne háborút indítani... Gyorsan beléd fognak kötni... Micsoda szélsőjobbos társaságnak tudnának minket beállítani!

molnibalage 2008.12.10. 09:06:44

Sz-300 összefoglalót akartok? :)
www.ausairpower.net/APA-Grumble-Gargoyle.html

Azért vannak benne túlzások szerintem, de leaglább van szép sok kép és anyag.

molnibalage 2008.12.10. 10:03:38

"Azért csak részben tudok neked igazat adni...a jelen esetben például...egy osztály nem osztály."

Hát én is erről beszélek. Lazán túlterhelhető és védtelen mozgatás közben...
----

"De ha három lenne nekik átfedésekkel, nagyjából ugyanerre az oltalmazandó területre, az már kemény dió."

Az. Főleg HARM nékül. Én inkább öngyilkos vállalkozásnak nevezném.
----

"És nem viccből van közel 24 méteres 40V6-os árbócon sem. Lehet számolgatni, hogy az általad nagyon helyesen említett radarhorizontot mennyivel növeli."

Egyszer majd AutoCAD-ben kiszerkeszt a horizont geomteriai korlátozó hatását... pl. ma. :)
----

"Felhívnám ugyanakkor a figyelmed a 76N6-ra, melyet az ALCM ellen fejlesztettek ki, és bizonyos paraméterek rovására ugyan, de abszolúte arra hegyeztek ki, hogy a kikapja az ilyen célokat a clutterből."

Na ez tényleg veszélyes. Felralva a magas hegyre is lát lefele. Ok. Na, de mennyi a minimális iránykszög amivel még lát lefele?

zord 2008.12.10. 10:23:23

Nem tudom, hogy vágjátok-e a németet, én csak belehasítok, mint Schmeisser-sorozat az éjszakába, de a fenti Copp-cikk (vigyázni az ürgével!) mellett ezeket tartom a jelenleg legtisztább anyagoknak:

www.dtig.org/docs.asp

Német alapossággal megy végig a komplexumokon, és helyére teszi az SA-10-20-21 Grumble-Gargoyle-Growler nyugati dezignációs félreértéseket is, természetesen kitűnő orosz megjelölés-rendszert használva.

Zord

Ui: Hihetetlenül unom már, hogy nekem kell folyamatosan óvatosnak lennem, meg elnézést kérnem ebben az országban. Ne értsetek félre, barom aki fejjel megy a falnak, de miért ne lehetne bizonyos témákat kivesézni. Ha lenne olyan szim, amiben benne van a fenti terepmodell, és egy jó SA-10, végig is nyomnám a bevetést, és leírnám a tapsztalatokat. Koreában, a Krímben és a Kaukázusban és még ki tudja hol virtuálisan bombázhatunk mindenfélét, a Kárpát-medencében nem? (JAVÍTSATOK KI, HA VAN ILYEN LEHETŐSÉG - KOMOLY!) Még egy: a történelem nem ért véget, vegyük már tudomásul. Az erő sajnos számít. Aki ezt nem veszi tudomásul előbb-utóbb megjárja. Persze lehet sodródni, de akkor le kell mondanunk egy-két, majd több dologról, mint gazdasági-kulturális-politikai közösség - persze nem vagyunk vakok, ez már realitás.

A napokban folytattam egy beszélgetést egy ismerősömmel az amerikai követségről, családról, munkáról, mindenféléről. Furcsamód ő hozta fel a témát, és kérdőre vont, hogy miért írogatok a Nemzetben az országvédelem szükségességéről!!!! Minek az a nagy békében? Szépen elmondtam neki, hogy ez az alapfunkciója a honvédségnek, és örüljenek, hogy zászlót lobogtatni (nem egyedül csináljátok, itt vagyunk mi is!) küldünk az amerikai érdek támogatására embert ha kell "Szaúd-Arábia alsóra". Megköszöntem neki a RAND, Cubic és egyéb nevű végrehajók áldásos tevékenységét is, mellyel rávették ezt a barom és kétes hazafiságú elitet arra, hogy csinálják a véderőnkkel, ami NEM A MI ÉRDEKÜNK!

(Őszintén szólva annak vagyok a híve, hogy nyomjunk 2 százalékot a Honvédelemre; nyomjuk ki a korrupciót és ahülyeséget a HM-ből a hatékony költekezés érdekében; finanszírozzunk ebből egy hiteles országvédelmet ÉS tartsunk fenn egy jelenlegihez hasonló szintű expedíciós felajánlást is, DIPLOMÁCIAI CÉLBÓL, nem pedig azért mert egyetértünk a célokkal - ezt én úgy hívom, hogy a CSÁSZÁR ADÓJA, és nem akarom, hogy csak ebből álljon a Magyar Honvédség!). Nincs is annál jobb, hogy amikor idejön az amerikai diplomata, megsimogatjuk a fejét, azt mondjuk, hogy jó, kapsz száz nyulat zászlót lobogtatni...neki az egyel több szín fontos, nem az erő! És kapja meg! - ez az az áldozat, amit a jelenlegi szövetségben meg kell hozni.

molnibalage 2008.12.10. 10:56:06

index.hu/politika/kulfold/warthog2685/

"törzsbe épített 30 mm-es gépágyú percenként 3900 lövést tud leadni. Ez már önmagában elég lenne egy tankhadosztály megsemmisítéséhez"

Hogyan lehet ekkora baromságot leírni? Atyaisen...

zord 2008.12.10. 11:02:48

Mit hadosztály! Oda van írva: 3900 lövés. Mivel pontos, ezért egy perc alatt többezer harckocsit lő ki....MY GOD!

molnibalage 2008.12.10. 11:22:39

"Ha lenne olyan szim, amiben benne van a fenti terepmodell, és egy jó SA-10, végig is nyomnám a
bevetést, és leírnám a tapsztalatokat

(JAVÍTSATOK KI, HA VAN ILYEN LEHETŐSÉG - KOMOLY!)"

FreeFalcon 4 + Europe helyszín. A terep részletessége (elevation data) és a radar kitakarás számításának pontássága a kérdésese. Tehát, hogy a talajmesh-ből hogyan számítja ki az, hogy mi az ami takart és mi az ami nem.

Akár géppárban is lerepülhetjük a küldetést, ha van rá ingerenciád. :)

Tacsk0 2008.12.10. 14:06:57

> S-300P sorozat PVO rendszer, azaz honi légvédelem, nem dolga követni a szárazföldi csapatokat

Tacsk0 2008.12.10. 14:21:33

> "törzsbe épített 30 mm-es gépágyú percenként 3900 lövést tud leadni. Ez már önmagában elég lenne egy tankhadosztály megsemmisítéséhez"

molnibalage 2008.12.10. 14:34:23

"Ezzel nem értek egyet: az oroszok sokat variáltak a különféle SA-10 változatok lánctalpas és sokkerekű hordozó járműveilvel, ami azt mutatja, hogy kiemelten fontos volt számukra a mozgékonyság optimalizálása."

Talán csak a tehetbírás szempontjából. Fogd már fel, ez telepített légvédelm. NEM CSAPATLÉGVÉDELMI eszköz. Nehéz a felfogásod?
----

"Egyébként nem értem, hogy lehet valaki ilyen doktrinér, hogy "nem dolga követni a szárazföldi csapatokat". 1973-ban az egyiptomiak nem vitték a nagyszivarokat az előrenyomuló csapataik után és mi lett belőle?"

Mert az SA-2 az alapvetően szintén telepített dolog. Az, hogy valamihez kerekes járművek tartoznak nem jelent mobilitást. Ahhoz más is kell...
-----


"Ha ott lettek volna a parancsközlős rakéták, másképp alakultak volna a dolgok, minimum döntetlen lett volna a vége."

???? Az SA-6 nem rádió parancsközlő elven működik?

Tacsk0 2008.12.10. 14:34:32

Na, nem Gripen volt a téma, hanem A-10? Elnézést!

Egyébként abba is csak 1200db körüli lőszer fér és az iraki tankok nagy részét Maverick-kel lőtték ki, az ágyút inkább az élőerő és teherautók ellen használták, használják.

Ettől függetlenül kár értük, az F-35 alapú kiváltásuk legalább olyan nevetséges ötlet, mint az F-16 alapú terv volt. Az a szegény magyar pilótát sajnálom még, aki hazai MiG-es karrierjét, pontosabban a karrierlehetőség hiányát cserélte fel amerikai Warthog-ra - asszem tavaly fejezte be a kiképzést és most kiszedik alóla a gépet.

molnibalage 2008.12.10. 14:46:42

"Ez így alapvetően igaz, csak két kiegészítés kell hozzá: Herr Rudel a pilótafülkébe, hogy eltaláljon egy hadseregnyi tankot és egy Zeppelin, ami viszi a Gripen után a 3900 lőszert, meg a gépágyú cserecsöveket."


Tudod valóságban van ellenséges légvédelem is és egy hadosztály nem cirka 13 harckocsiból áll... Kb. 1300 lőszer van betárazva. Még lőtéri körülmények között is kb. 1 másodperces sorozatok kellenek az átlagos pilótának a megsemmisítéshez.
Magyarán baromság minden szempontból...
-----


"Ezeket megfontolva a Gripen 27mm-es Mauserje is képes lehet megölni hasonlóan modernizálatlan T-72-eseket"

Háááát. Az űrméreet nem minden. Megfelelő lövedék is kell...
----

"a szlovák hetvenkettesek egy részének a torony-hátuljára egy fél Shilka van felszerelve, hogy vissza tudjon lőni."

Ezt esküszöm nem értem.
----

"A románoknál pedig ex-németből kapott ikercsövű 35mm-es légv. tankok mennek a hk. alakzatban, na azokkal se állnák le Mauser-párbajt vívni..."

Optikai tűzvezetésssel? Mert azzal ma már semmire sem mész.

Minek kell erőltetni a veszélyes és kétes dolgot mikor képes AGM-65-öt vinni?

molnibalage 2008.12.10. 14:48:40

"Ettől függetlenül kár értük, az F-35 alapú kiváltásuk legalább olyan nevetséges ötlet, mint az F-16 alapú terv volt."

Ne vedd sértésnek, de kicsit le vagy maradva. Ez már 1000 éve lekerült a napirendről. Az A-10C program az szerinted miért van?
---


"Az a szegény magyar pilótát sajnálom még, aki hazai MiG-es karrierjét, pontosabban a karrierlehetőség hiányát cserélte fel amerikai Warthog-ra - asszem tavaly fejezte be a kiképzést és most kiszedik alóla a gépet."

Milyen gépet? Kiképzik és leveszik a típusról? Valamit nagyon benézhetsz. Annyira azért a USAF sincs eleresztve, hogy ilyen baromságot csináljon.

Tacsk0 2008.12.10. 15:20:57

> Ez már 1000 éve lekerült a napirendről.
Annyira azért a USAF sincs eleresztve, hogy ilyen baromságot csináljon.

GSF 2008.12.10. 15:37:00

Szerintem nagyon korai jóslatokba bocsátkozni az A-10-esek jövőjét illetően. Könnyen elképzelhető, hogy fokozott elővigyázatosság okán állították le azt a közel 130 gépet, okulva a tavalyi Eagle-históriából. Mindez indokolt. Szerintem nem kizárt, hogy egy jóval kisebb, de szerkezetileg megerősített flotta marad, a legfiatalabb gépekből verbuválva, ami még képes kielégíteni az USAF által támasztott igényeket.

Az A-10 eredeti funkcióját remekül betölti ma is, de egyre inkább felzárkóznak és felnőnek az ilyen típusú - kis magasságú közvetlen, akár csöves légvédelemnek kitett helyektől eltekintve - bevetésekhez olyan gépek is, amik eddig más feladatokra specializálódtak, mindezt köszönhetően a technikai fejlődésnek.

Összegészében nagyon korai egy olyan típust temetni, ami kategóriájában egyedülállóan eredményes, rendelkezik még tartalékokkal és fejlesztési potenciállal. Hasonló ostobaság, mint a tavalyi 15-ös mizéria során elhangzott megannyi dilettáns felvetés a gépek azonnali, vagy gyors kivonásáról.

Ui: azért érdemes elgondolkodni, ha keleti nagy tesónál is működne a demokrácia, mik derülnének ki a 27-29-es állományról. Nem hiszem, hogy a szabadban tárolt több száz vadász nem sínyli meg a körülmények okozta fokozott korróziót. Egy alaposabb flotta-állapot felmérés után, vajh' hány konstrukciós hibára derülne fény, és vajh' hányan követelnék a gépek azonnali kivonását...

molnibalage 2008.12.10. 15:58:05

"belső források átcsoportosításával további 120-220db Raptort vegyenek "

Ez még alsó hangon is 25 milliárd dollár körüli összes. Ez a DoD költségvetésének cirka 5%-a. Ez nem hagzik soknak, pedig az. 4 fegyvernem van ugyebár. Azoknak is van működési és fejlesztési költsége. Szerintem halál esélytelen ennyi kikazdálkodni. 3 évente egy plusz Raptor század esetleg.

A-10C nem lesz kihajíva, mert olyan képessége van ami NEM potólható. A többi gép nem képes úgy repülni ahogy az. Pont.
---

"Esetleg az Army megkaphatja, ha van pénze üzemeltetni és feloldják a merevszárnyú tilalmukat"

Majd, ha a pokol befagy...
----

"Ha Obama gyorsan kivonul a közel-közép-keletről, nem lesz akkora szükség a Warthog-ra."

Hibás meglátás. Hihetetlen, hogy még ennyi olvasás után is ilyen butaságot mondasz. Egy képességet folyamatosan meg kell tartani. Ha majd sürgősen kéne akkor mégis honnan bányásszák elő a gépet és hozzá pilótát? Agyrém amit írsz. Nem Afganisztán és Irak harctereire lett a gép kifejlesztve tudod?

"összesen 500 darabról álmodnak"

Álmodni lehet. 300 db-ért is segget csókolnának már.


"Az A-10 repedés miatti típusletiltás necces lehet, mert nem pénzkérdés - hol van már Amerikában az a szakismeret, ami az ilyen "orosz módi" tömör vasak átépítéséhez kell? Szinte nincs benne elektronika vagy kompozit - tolórúd és fémötvözet annál több. Ezt generáljavítani még a Sasok szerkezeti megerősítéséhez képest is nyögvenyelősen fog menni."

Jaj... Hol van? Szerinted az összes többi gépet nem kell strukurálisan karban tartani? Azok hány évesek? Az A-10A testvérei időben. Azokat nem mérnökök csinálják / csinálták vagy írják/írták meg a karbantartási és üzemeltetési kézikönyvet? Akik képesek egy F-22/35 megalkotására és üzemeltetésére szerinted nem képesek egy A-10A/C-t üzemeltetni? Ne vedd sértésnek, de ekkora hülyeségen és rajtad is csak röhögni tudok. Ahogy Zord modta. Számolj már el 5-ig mielőtt egetverő baromságokat írsz le.

(Az orosz módi tömör vas is egy vicc megjegyzés. Mutass már egy orosz gépet ami képes lenne fél szárrnyal repülni. A Szu-27 gépekben talán még öntömítő tartály sincs, mert anno COCOM listás volt az anyag ami kellett volna és azóta a gép gyakorlatilag nem változott. Asszem csak semlegsgáz rendszere van azt csá.)

zord 2008.12.10. 16:34:26

Húúúúúú úgy elszaladtak itt dolgok, hogy csak elmosódott arcokat látok!!!!

SA-6 Kub: félaktív irányítás. Tacsk0 arra utalt, hogy ha ezek és parancsközlő (SA-2, 3) komplexumok vegyes megsemmisítési zónát alkottak volna - ez esetben ott a pont. Biztos voltak átfedések, de asszem nem lett ez tudatosan kigondolva, mert különben nagyon hatékony lehetne. Ugyanakkor az izraeliek 70-73-ban ott verték meg igazán ezeket a rendszereket, ahol azoknak a legsúlyosabb korlátaik vannak. Ez pedig a manőverezőképesség, nem az elektronikai rész. Sajna a félaktív rendszerek azóta kaptak pár olyan „kezelést", ami súlyosan lerontotta a hatékonyságukat. Egy amerikai technológiával/normákkal operáló légierőnek ma nagyon el kell valami b...nia, hogy ne tudja gyakorlatilag semlegesíteni az SA-6-ot és a hasonszőrűeket (lásd 99). Lehet ELITE-en "simán leverni az égről" a Tornadót, ha indításkor a rakéta nem találna...úgy elhúzná a gép mögé a Cerberus, hogy öröm lenne nézni! Én nem kevesebbet állítok, mint azt, hogy egy elektronikailag modernizált, és új, nagy manőverezőképességű rakétával ellátott S-125 és Sz-75 ma veszélyesebb fenyegetés lenne!!! Ez persze álom, csak arra akartam utalni, hogy a parancsközlő rendszereknek vannak naggyon nagy előnyei EW szemszögből. Máskülönben pedig annyit mondanék még, hogy a kombinált irányítású rendszerek, a több üzemmódú rendszerek veszélyesek...és a gyors rakéták! Az SA-10-nek és utódainak ezek az attribútumai meg vannak, ezért nem lelkesednek értük a NATO-ban...Én azt mondom, szerencséje a szövetségnek, hogy még nem került szembe az ilyen komplexumok alkotta tűzrendszerrel. Több hívójelet, nevet és szériaszámot tudnánk fejből, és lenne itt-ott egy-két márványtábla!

A-10-F-35: az még igencsak odébb van. Magyar A-10-es pilcsi már tábornok lesz (ha valaki, ő viheti addig!) és a varacskos még szolgálni fog! Egyébként nemrég kaptam egy volt évfolyamtársától fotókat róla Afganisztánból: egy masina árnyékában fotózkodtak a szd. pk-val, a tartókon ott vigyorogtak a rádiógyújtós Mk-82-esek és a GBU-38-asok!!!

Élvezet olvasni a szellem szárnyalását!

Zord

samoth 2008.12.10. 17:41:13

Szíves engedelmetekkel egy kicsit visszatérnék a magyar Gripenek témájához. Egy kérdésem lenne: Lehet már használni az ACMI "konténereket" a magyar gépeken? Most olvastam egy korábbi AS-ban (úgy egy évvel ezelőttiben), hogy a svédek már elvégezték az integrációs teszteket. Akkor elvileg mi is megkapjuk a lehetőséget a használatukra, ugye?

Mellesleg láttátok az A-10-es cikk melletti videót? Tiszta "verébre ágyúval" szitu volt:)

molnibalage 2008.12.10. 18:21:06

Elvileg igen. Viszont meg is kéne venni hozzá magát a cuccot és a földi kiszolgáló berendezéseket. Az nem két fillé, de cserébe olyat ad ami szinte megfizethetelen. Utólag minden szemszöbgől visszanézhető minden.

samoth 2008.12.10. 18:26:04

Nem tudom, hogy szokott lenni, de ha elvileg használható a mi Gripenjeinken is az ACMI, akkor egy nagyobb szövetségi hadgyakorlaton akár kölcsön is kaphatnánk, a gyakorlat idejére, nem?

Bobby Baccala 2008.12.10. 19:56:01

magyar a10es pilóta? ilyen is van? és mégis ki? vazz lemaradtam vmiről,de nagyon.

Devil 505 2008.12.10. 20:09:24

Bobby!

Az Aeromagazinban olvashatsz róla két cikket, a 2006 szeptemberi és a 2007 szeptemberi számokban.

Bobby Baccala 2008.12.10. 20:32:34


devil

köszi...sajna nekem azok nincsenek meg..onilne ezek elérhető cikkek?

Devil 505 2008.12.10. 20:38:53

Bobby, küldj egy email elérhetőséget a phan-tom@chello.hu-ra és holnap átküldöm szkennelve.

samoth 2008.12.11. 11:51:03

Itt van a SAAB válasza a norvégok döntésére:

www.gripen.com/en/MediaRelations/News/2008/saab_comments_on_norwegian_evalution.htm

Kicsit megsértődtek.

Ez érdekes rész:

"The number of aircraft has been changed from 48 to 58 and the operational life cycle has been extended from 25 to 35 years. These are two new conditions entirely decisive for the calculation. That these calculations to a large extent have been conducted without dialogue is most unusual and has contributed to an incorrect picture of the alternatives."

Szóval MOST UNUSUAL, meg INCORRECT, DIALOGUE nélkül darabszámot, meg szolgálati-időt változtatni?

Hm. Érdekes. Valahonnan ismerős.
Áhá, megvan. 24 használt repülő vásárlása, aztán 14 új lízingje 10 évre. Akkor nem tetszettek megsértődni?

Érdemes végigolvasni.

samoth 2008.12.11. 11:53:33

Ez is jó:

"To Saab it is important to call attention to that claims of Gripen’s insufficient performance and high costs are not founded on recognized facts and experiences."

A RECOGNIZED FACTS, az a reklámanyagot jelent? Most is tanultam valami új angol kifejezést.

zord 2008.12.11. 14:56:26

Bocs, de 2001-ben használt gépekről döntöttek...a változatás a szám volt "csak". Használt A/B. 2003-ban lett ez megváltoztatva, és lett C/D standard EBS HU, használt fődarabokkal, úgyhogy az sem "új", csak "like new"...mondjuk van olyan gépünk, amiben az MB ülés 1994-es...nem mintha EZ számítana...inkább a szárnyainkra vagyok kíváncsi hosszabb távon miként muzsikálnak!

Norvégia nem meglepetés...épp Stoneforttal beszéltünk, hogy egy 9-10 tonna tolóerejű gépnek vicces egy tenderben szerepelnie egy 16-20 tonna tolóerejűvel. NEM EGY KATEGÓRIA, még akkor se, ha mindkettő egy hajtóműves. Egy Z-142 215LE-s M337-el nem egy kategória egy K-4 Messzerrel 2200LE-s DB605D-vel, pedig mindkettő egymotoros!
Viszont ez cseppet se enyhít azon a tényen, hogy a norvégok nem voltak diplomatikusak...mondhatni a bunkóság határát súrolták (egyik ismerősöm ott volt a debriefingen). Egy tenderhirdetéskor azt kell mondani nyilvánosan, hogy ez a győzte, ez a vesztes, lehet magasztalni a győztest, de nem kell ócsárolni a vesztest. Egyébként meg teljesen nyilvánvaló, hogy a norvég követelményeknek jobban megfelelel a nagyvas, főleg a PAK-FA féelemek miatt (40 évről van szó, szóval ne mondjuk, hogy sehol nincs a PAK-FA...ez stratégiai tervezés, nem Bochkoros PR-munka!)

Zord

Liverbird · http://htka.hu 2008.12.11. 15:05:03

Kicsit visszatérve :)

""A románoknál pedig ex-németből kapott ikercsövű 35mm-es légv. tankok mennek a hk. alakzatban, na azokkal se állnák le Mauser-párbajt vívni..."

Optikai tűzvezetésssel? Mert azzal ma már semmire sem mész."

Molni szerintem olvass utána a Gepard légvédelmi páncélosnak, szerintem mi is örülnénk neki, ha lenne egy pár a honvédségnél. Tényleg, a lengyel Loara milyen lehet, az nagyon a Gepard-ra hajaz, csak T-72 alvázon.

samoth 2008.12.11. 15:34:09

"Bocs, de 2001-ben használt gépekről döntöttek."

Persze, de még mindig a fülemben van, hogy a Gripen melletti döntés mennyivel jobb, mert használt gépekről szólt a tender, de "gyakorlatilag újakat kapunk."

"Viszont ez cseppet se enyhít azon a tényen, hogy a norvégok nem voltak diplomatikusak...mondhatni a bunkóság határát súrolták "

Akkor azért ez a sértődöttség?

Amúgy félreértés ne essék, én kifejezetten örültem volna, ha a norvégok a gripent választják. Talán valami nekünk is jutott volna az újonnan kifejlesztett rendszerekből, és ráadásul nagyobb darabszám mellett minden olcsóbb. Mellesleg a Norvégokkal talán a fejlesztések is jobban haladtak volna. Ők nem olyan droidok, és nem kis darabszámban nyomták volna.
Álljon itt agy idézet Sir Sydney Camm-től:

"All modern aircraft have four dimensions: span, length, height and politics.

zord 2008.12.11. 15:55:11

Ja igen, efölöt én is átsiklottam. Mindenki arról beszél, hogy hú de durva a Tunguzka. A kombinált rendszer miatt tényleg az, de az ágyús részt tekintve azért a Gepárd nagyon veszélyesé teszi az alacsony akciókat...a monopulzusos követést pedig kissé nehezebb átvágni, mint a kúpos letapogatást (Silka)...bár messze nem lehetetlen.

Zord

Allesmor Obranna 2008.12.11. 17:47:04

Amire viszont én lennék kiváncsi az az, hogy vajon miért szerepelt a wikipedia szócikkénél, hogy az Sz-300V lánctalpas kivitelnél csapatlégvédelmi eszköz? Hogy a Krug-ok utódjaként használják.

Apropó Krug. Szegény hazai Krugosok épp a lengyelországi éleslövészet előtt lettek elzavarva, pedig volt ám készülődés!
A Kub megmaradt, de a nagy 1996-97-es mészárlást követően velük igazán nincs megoldva semmi.
Egy csapatlégvédelmi eszközön alapul a hazai légvédelem.
Van valakinek bármilyen fotója éles Krug indításról?
Anno a Magyar Honvédben volt ugyan egy kép, ami állítólag magyar rakéta indulását ábrázolja, illetve az Igaz Szó is leközölt még a 80-as években egy szokás szerint teljesen kiherélt és semmitmondó riportot egy akkori lengyelországi éleslövészetről, de ennyi.

És ha már itt tartunk, nos a Magyar Honvéd és az Igaz Szó - tetszik, vagy sem - egy és ugyan az, mind stílusában, mind szellemiségében.
Az 1990-ben indult MH-t ugyanazok szerkesztették és fotózták, ugyanaz a kispályás, vagy éppen hurráoptimista hangulat áradt belőle mint elődjéből, csak épp a nyilvános politikai irány fordult egy kissé, az új igények szerint.
Nekem nagyon sok Igaz Szó és Magyar Honvéd van a szekrényemben, katonakoromban is olvasgattam az akkori számokat is, elég szánalmas produkció.
Persze anno az ISz-ben, 85-ben megjelet még alig használt 14-es oldalszámú Szu-22-es az lenyűgöző volt.

molnibalage 2008.12.11. 19:18:40

"Molni szerintem olvass utána a Gepard légvédelmi páncélosnak, szerintem mi is örülnénk neki, ha lenne egy pár a honvédségnél. Tényleg, a lengyel Loara milyen lehet, az nagyon a Gepard-ra hajaz, csak T-72 alvázon."

Nem vágom miért. Azok radaros tűzvezetésűek..

molnibalage 2008.12.11. 19:20:11

"a monopulzusos követést pedig kissé nehezebb átvágni, mint a kúpos letapogatást (Silka)...bár messze nem lehetetlen."

Ez mit jelent? Kicsit bővebben?

Liverbird · http://htka.hu 2008.12.11. 20:13:36

Így zajlott a beszélgetés:

Tacsk0: ""A románoknál pedig ex-németből kapott ikercsövű 35mm-es légv. tankok mennek a hk. alakzatban, na azokkal se állnák le Mauser-párbajt vívni..."

Molni: Optikai tűzvezetésssel? Mert azzal ma már semmire sem mész."

Tacsk0 a Gepárdra gondolt, így érthető? :)

zord 2008.12.12. 01:09:46

- Az Sz-300V mindigis a PVO-SZV-nek készült, a legmagasabb szintű csapatlégvédelmi eszköz volt, s mint ilyen, a Krug felváltására volt hivatott. Ezért is volt a kezdetektől fogva ABM-re is orientálva: feladata lett volna a csapatok oltalmazása a hadműveleti-harcászati (angolszászul rövid és közepes hatótávolságú) ballisztikus rakétákkal szemben.

- a kúpos letapogatás egy alapvető követési módszer. Tulajdonképpen körbenyalod egy tűnyalábbal a célt, és azon igyekszel, hogy a visszavert jel a kör mentén egyenlő erősségű maradjon. Ha kezd kimászni, értelemszerűen egyik oldal erősebb, ez hibát képez, visszacsatolod és korrigálod. Namármost, ha elsősorban a letapogatási sebesség stb. ismeretében a cél elkezd benyomni egy kis zavart, szépen be lehet vinni annyi szöghibát, hogy ne kapjad be a skulót (persze tény, hogy ehhez azért kell zavarteljesítmény, mert amikor a Silka elég közel van, akkor Gun Dish is).

A monopulzus technika ezzel szemben arról szól, hogy elméletben egyetlen visszavert impulzusból meg tudod mondani a szöghelyzetét a célnak. Hogyan? Tulajdonképpen van általában négy vételi nyalábod (képzelj el egy parabolatükröt, amivel szemben van négy sugárzó, természetesen négy különböző térbeli helyzetben). Namrámost, amikor a célról visszaverődik az az egyetlen impulzus, akkor a négy csatornán attól függően lesz jel, hogy a négy nyalábban hol helyezkedik el a cél. Ezt mindenféle összeg és különbségcsatornákkal (szumma delta) kikalkulálod, ebből megvan a szöghiba, és már tudsz is visszacsatolni és korrigálni. Sajnos ott messze nem tartok, hogy a monopulzus zavarás technikáit (pl. crosseye) itt leírjam, de a lényeg az, hogy sokkal komolyabb cucc kell hozzá, mint a másik esetben. De tény ami tény, van ilyen, és bizonyos rendszereket (pl. Kub) gyakorlatilag teljesen hatástalanítottak ezzel bizonyos EW cuccok. Azt is tudni kell, hogy a monopulzusos (túlnyomórészt félaktív) követés rakétafedélzeti elterjedése volt a legfőbb mozgatórugója a vontatott csalétkek (POET, majd ALE-50) kifejlesztésének...és máris ott vagyunk O'Gradynél 1995-ben, amikor az öreg Kub a mennybe ment, a pánikszerű ALE-50-es retrofitnek (1997-ben már ott volt az Aviánói gépeken), ami aztán a Kub 1999-es kudarcához vezetett. (NE FELEJTSÜK EL: 1973-ban jópár pofon után már megverték a Kubot manőverrel, de az izraeli ROE nem zárta ki a mélyrepülést, és nem volt "zero-loss" policy sem - szemben a NATO közepes magasságú harcászatával 1999-ben. Egyszóval az Allied Force során EW-vel KELLETT megverni a Kubot, amit sikerült is, bár ebben más dolgok is szerepet játszottak).

Zord

molnibalage 2008.12.12. 08:36:44

Ok. De mitől van 4 sugrázó? Ezt nem vágom.

zord 2008.12.12. 12:43:23

Molni,

Lehet, hogy kicsit átugrottam néhány akadályt? Arra gondolj, hogy ez olyan, mintha négy radar lenne picit eltérő nyalábhelyzettel közvetlenül egymás mellett... fölül kettő, alul kettő A, B, C, D. Kissé leegyszerűsítve: lehet, hogy lesz olyan helyzet, amikor csak A látja, lehet, hogy lesz, amikor A és B egyfomán látja, és az egész rendszerra akkor lesz pont szemben, ha A, B, C és D egyformán látja. Ez a gyakorlatban úgy valósul meg, hogy az antennát négy részre osztják (például a reflektorral négy sugárzó néz szembe, melyek kölön-külön csatornákhoz vezetnek. De egy réselt antennán például mondhatod azt, hogy ez a 90 fokos cikkely lesz A, a másik B és így tovább) A lényeg, hogy az ezekről beérkező jeleket külön veszed és összehasonlítod, és abból kiderül, hogy a cél hol helyezkedik el a négy nyalábhoz képest. Vágod?
Nem igazán akarok itt elméleti cikkeket feltenni, de ha felmerül a kérdés, hogy "Van önöknél EW-kurzus amatőröknek?" akkor én nem mondhatom azt, hogy "nincs, de igény lenne rá". Szóval ha nagyon szépen kéritek, még az is lehet, hogy belevágok....

Zord

molnibalage 2008.12.12. 14:06:23

Lenne rá igény és át is emelném (forrásmegjelöléssel) egy részét esteleg a készülő FreeFalcon5 kézikönyveben. Annak olvastad már a HT összefoglalóját ugye?

samoth 2008.12.13. 19:49:47

Nagy a csend, így hétvégén. Kicsit megtöröm.

www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=dti&id=news/DTI-Fighters.xml&headline=Fighter%20Competitions%20Could%20Make%20or%20Break%20Contractors

Van benne egy érdekes (több is) rész:

"And Saab can lose and still win. Even if the JSF prevails, the Gripen will be the aircraft that placed second and posed the most serious competition to the big guns of the U.S. team, in three nations with respected, professional air forces. The Gripen team will continue to support the NG until several other contests are decided."

Azt hiszem erre mondják, hogy az sem mindegy ki az ember ellenfele!

További jó hétvégét

zord 2008.12.17. 01:54:30

Vöröscsillagos Maverick-manuál az egykori Jugoszláviából:

www.avijacijabezgranica.com/Tehnika/vtupagm65maverick/vtupagm65.html

Sokan nem tudják, vagy nem akarják tudni ezt az epizódot!

Zord

Gepida 2008.12.17. 17:02:36

van valami info, hogy a Maverickeket hol használták fel a szerbek a balkáni háborúkban?

zord 2008.12.18. 12:56:20

Arról, hogy hol, arról nincs. De egy beszélgetésben jólértesült ismerős valamit mondott egyszer, hogy nem volt sok, és lényegében teljesen felhasználták a háborúban.
Igazából ez a manuál azért érdekes, mert - amennyire ki tudtam hámozni a "szerb-horvát" nyelvből - ír kabinképernyőkről is (kép persze nincs). Eddig én abban a hitben éltem, hogy ilyen se az Oraón, se a Super Galeben nem volt...hanem egyszerűen egy markert a célzókészülékben manőverezéssel rávittek a kontrasztos célra, befogtak azt annyi. Arra nem is merek gondolni, hogy a Maverick videóból a szimbológia részt vitték fel, hogy visszajelzés is legyen, bár ez csalóka lett volna az eltérő fókusztávolság miatt (a célzókészülékben nagyítás nélkül látsz mindent, a Maverick fején keresztül meg 200 v. 400 mm-es teleobjektíven keresztül). Szóval rejtély!

Zord

zord 2009.09.07. 14:39:42

Folyik valami amerikai Maverick-update a K és H modelleken, de a cikből nem derül ki, hogy mi, csak valami "abort" opcióról beszélnek, ami valami adatkapcsolatot kell hogy jelentsen indító és rakéta között. Vagy megcsinálták volna szép csendben a videolinket is?

www.af.mil/news/story.asp?id=123166418

ZOrd

zord 2009.09.15. 16:00:33

Raytheon Starts Developmental Testing of Upgraded Laser-Guided Maverick Missile

TUCSON, Ariz., Sept. 14, 2009 /PRNewswire/ -- Raytheon Company (NYSE: RTN) began developmental testing of the U.S. Air Force's newest variant of the laser-guided Maverick missile, the AGM-65E2. The laser-guided Maverick missile is a direct-attack, air-to-ground precision munition used extensively by the U.S. Air Force, Navy and Marine Corps in current combat operations.

The AGM-65E2 employs the latest in digital semi-active laser sensor technology, which reduces the risk of collateral damage and enables aircraft to use onboard lasers to designate a target.

"The newest variant of the laser-guided Maverick is perfectly suited for urban combat and high-speed maneuvering targets," said Harry Schulte, vice president of Air Warfare Systems. "Because of its accuracy and standoff range, the U.S. warfighter and our international partners can use this weapon against a variety of targets."

The AGM-65 Maverick family of precision-attack missiles is used by the air, naval and marine forces of 33 countries. More than 69,000 missiles have been produced to date, and more than 6,000 have been used in combat with a 93 percent success rate.

"Raytheon's developmental testing program will ensure the latest Maverick missile provides the warfighter with the ideal, near-term solution for urban close-air support," said Darryl Kreitman, Raytheon's Maverick missile program director. "The combat-proven Maverick is integrated on more than 25 aircraft and offers a best-value solution for the warfighter who needs a direct-attack weapon."

raytheon.mediaroom.com/index.php?s=43&item=1382

Zord

BLADE.Hu 2009.09.15. 20:11:02

@zord:

A videolink szerintem túl drága lenne fajlagosan. Csak teszt repüléseken vagy komolyabb éleslövészeteken szokták a beépített telemetriát használni, amit szerintem a földön vesznek.

Az indító platformot is függeszteni kellene valami fogadó poddal, nem valószínű, hogy gyorsan integráltak volna ilyen funkciókat minden Maverick-es típusra, mégha meg is oldanák UHF sávban az adatcserét, akkor is minimum rádiócsere kellene. A HQII standard-et tudtommal ilyenre nem tervezték.

Egyszerűen arról lehet szó, hogy az operátor LDP-n keresztül látja, hogy a kiszemelt célpont nem kívánt helyre manőverez, vagy az épülethez civilek közelítenek, és a rakétáját már elengedte akkor egy UHF frekin egyirányú adatközlésként ad "abort" jelet.

Egyébként ha az ORAO-ban van valami képernyő akkor nem sokból tart a fej videójelét odakábelezni. Egyszerű tv-n is nézhető jelformátumot csinálhattak anno az A/B-re.

A szimbólumok nem különválaszthatók a képről mivel úgy semmi értelme nem lenne.

Az A/B hidraulikus irányítású, más típusok levegősek, ezért sem egyszerű az össze vissza cserélgetés szenzor és test között.

Ha valaki másképp sejti szóljon.

BLADE.Hu 2009.09.15. 20:21:14

@zord:

Állítólag az E-vel annyi a gond,hogy a saját lézerezés sok platformon nem igen működik csak a "buddy lasing". Valószínű,hogy az E2-ben lesz GPS/INS vagy mindkettő.Ha a kettős szenzorfej is belekerül akkor tényleg megéri majd az árát.

zord 2009.09.16. 09:26:15

Az "indítás után befogás" fejlesztési program (LOAL) lényege éppen az volt, hogy minden szükséges cucc a rakétában és az indítósínben legyen. Ehhez egy teljesen új, miniatürizált, magas frekvenciájú adatátviteli rendszert (UAV-okhoz hasonlót) készítettek (semmi köze a gép fedélzeti ráidóihoz, linkjeihez, vagy a nagyobb hatótávolságú fegyverirányító konténerekhez). A rakéta-pilóta funkcionális interfész sem változott, egyszerűen annyi a történet, hogy kilövi a rakétát a célterület irányába, az visszasugározza a képet, amit lát, és a pilóta ennek alapján végzi el a végső aimpoint kiválasztást és befogást. Ha pedig nem találja, amit keres, akkor abort. A cél az, hogy a rakétában rejlő kinematikai lehetőséget megközelítsék, kihasználják (értsd~15-20 km), mert az még az új fejekkel sem lehetséges, hacsak nem nagyméretű objektumokról van szó.
Sajnos nem egyértelmű infók jönnek erről, valószínű, hogy nem erőltetik, mert a gyártók célja nem a régi készletek modernizációja, hanem új típusok fejlesztése, hiszen abban van a profit.

Zord

BLADE.Hu 2009.09.18. 20:09:05

@zord:

Logikusnak és jónak tűnik a LOAL koncepció technikai megoldása, én nem hallottam róla eddig.

Az új típusok közül mi a Maverick megfelelője-leváltója (árban/tudásban)?

zord 2012.02.16. 11:43:48

Újrakezdték a lézeres Maverick gyártását:

www.aeromagazin.hu/index.php?option=com_k2&view=item&id=550:%C3%BAjrakezdt%C3%A9k-a-l%C3%A9zerir%C3%A1ny%C3%ADt%C3%A1s%C3%BA-maverick-gy%C3%A1rt%C3%A1s%C3%A1t&Itemid=116

Szerintem idehaza, akiknek kell érthetnék a célzást. Hányszor, de hányszor volt erről már itt szó...

Zord
süti beállítások módosítása