Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Dörög a Mauser (update 1.)

2008.10.20. 20:15 | zord | 112 komment

Immár a teljes Gripenen repülő magyar hajózó állomány végrehajtotta gépágyú-éleslövészetét – földi célok ellen – a december 15-re kitűzött készültségi készenlét elérése érdekében folytatott erőfeszítés keretében. A kiképzési programról csak annyit, hogy bár tudjuk, a külső körülmények távol vannak az optimálistól, az mindenképpen jó lenne, ha legalább csapatszinten a rendelkezésre álló üzemidőt a megfelelő arányban, szükség szerint, és nem rang, beosztás, kor szerint osztanák el. A legnagyobb tisztelettel: ez mindenki érdeke, és az év végéig még lehet elmozdulni az egészséges egyensúly felé.

Sajnos a Bevetési Irányon nem sikerült elkapnom a megfelelő pillanatot, ezért archív fotót hívok segítségül. Ez itt egy svéd JAS 39 Alfa, amint Gotland szigetén kiengedi magából a 27 milliméteres lövedékeket. Jól láthatóak az elégett lőpor pamacsai: mindegyikhez tartozik egy-egy lövés. A tűzgyorsaság ismeretében, és abból, hogy körülbelül fél törzshosszanként van egy-egy pamacs, kiszámítható, hogy mekkora a gép sebessége: itt kb. 705 kilométer óránként. A normál tűzgyorsaság 28 lövés másodpercenként, de gyakorlásra választható egy 300 lövés per perces "pötyögő" üzemmód is. A pontos célzást segíti, hogy a radar rögzített, boresight üzemben méri a ferde távolságot, és a célzó szimbólumot ennek megfelelően téríti ki.  

A gyakorlás során igyekeznek minél több rácsapást végrehajtani, hogy rutint szerezzenek a megfelelő zuhanási szöget/sebességet/korrekciós időt eredményező helyezkedésben. Van akinek az 2500 lábas lőkör jön be, 15-20 fokos zuhanási szöggel, 1-4 másodperces "lövészeti ablakkal". Ez egy kissé laposabb az Alba 30 fokos, 1200 méteres ferde távolságból végrehajtott Sz-5-ös NIR-lövészetéhez képest.

A lövészeti feladat végrehatását lehet taktikai keretbe is illeszteni, nyilván célponttól, fenyegetéstől (GBAD), a terep jellegétől, időjárástól stb. függően. A változatok száma végtelen, egy átlagos, kismagasságú taktika lehet például négy-ötszáz csomós rárepülés, de nem a célra, hanem amellé 40-50 fokra, 3 mérföldre, ugrás (pop up) úgy, hogy a teteje 1500-2000 lábnál ne legyen magasabb, ami kb. 10-15 fokot eredményez.

A Mauser Bk 27-es ágyúnak ugyan gyengébb hangja van a fülkében a MiG-29-es 30 milliméteres GS-301-es ágyújához képest, viszont a nullponton, kívülről valahogy férfiasabbnak tűnt.

A magyar Gripenek egy hosszadalmas beszerzési folyamatot követően a Diehl BGT Defence cég PELE (Penetrator with Enhanced Lateral Effect) lőszerét használják, melyben a hagyományos repesz-romboló gránátot egy újfajta, biztonságos technológiával váltották fel. A repeszhatás a lövedékben együtt alkalmazott két eltérő sűrűségű fémrészre alapul, nem robbanóanyagra.

Egy kedves kollégának, Kárpáti Endrének hála a gá. lövészetről immár jól sikerült képeket is mutathatok.

A 38-as oldalszámú gép ontja magából a lövedékeket a lőtér felett, a jellegzetes pamacsokkal. 

Ugyanaz a kép, közelebbről, jól látszanak a 27 milliméteres lőszerek kivetett hüvelyei.

A múlt héten lőttek az Albák is, és lőtt - idehaza valószínűleg utoljára - a 29-es is. Bár nem lehettünk ott, egy tavalyi felvétel erejéig azért felidézzük, hogy milyen, ha útnak indulnak az Sz-8-asok a duplafarkú szárnya alól a B-8M konténerekből.

Zord  

Címkék: gripen gun qra mig 29 huaf készültség bk 27 gépagyú

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr39723626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2008.10.22. 10:51:37

Elég kevésszer, az biztos!

A lőszerre visszatérve: ez az újszerű PELE-lőszer, amiről írtam, lett beszerezve. Azt is tudom, hogy nincs nyomjelzősünk, stb. Hogy a PELE mit tud páncélozott célok ellen, nem tudom, de el tudom képzelni, hogy onnan, ahonnan jön, elég sokat, meg a Penetrator szó sem véletlenül van benne a rövidítésben.

Zord

zord 2008.10.22. 11:11:40

Utánanéztem: a PELE egy svájci cég, a Futurtec AG találmánya, de a jogokat megvásárolta a német Rheinmetall Waffe Munition GmbH. Ez a cég adja el a lőszert, amit a Diehl BGT Defence (a magyar Sidewinder szállítói mellesleg) gyárt. A lényeg, hogy nincs robbanóanyag a lövedékben, azaz biztonságosabb, illetve becsapódáskor kevés repesz repül oldalirányba, így csökkentve a járulékos, nem szándékolt károkozást. A leírások a városi harc követelményrendszerét emlegetik.

GSF 2008.10.22. 11:21:34

Nincs is szükség a Gripenek gépágyúira, hisz minden piszkos melót elvégez a Hind flottánk...:)

Maverick alkalmazás gyakorását még mindig homály fedi?Lehet, hogy volt már róla szó, de nem írná meg valaki, milyen csapásmérő eszközöket rendszeresítünk még a 39-esekhez?
Szóval Maverick (meg se merem kérdezni mennyit) és még?...

Lev 2008.10.22. 19:02:31

Gyakorló Mav-ek már voltak/vannak itt nem?

zord 2008.10.22. 23:14:39

Srácok: leírtam már párszor, hogy A-G-ben csak Maverick-et vettünk. D+, G, H változatokat. Darabszám nem ismeretes. Tavasszal már kipróbálták a gyakorlókat néhány felszállás erejéig. Volt róla szó, hogy ősszel nyomják még egy kicsit, de úgy tűnik, hogy inkább az QRA-hoz fontos feladatokat nyomják, ezért lőttek az ágyúval is.


Zord

Allesmor Obranna 2008.10.26. 17:05:35

Elnézést az off miatt, de nem tudtam máshová belinkelni:

pilot.strizhi.info/2008/10/25/5752

Az egyik utolsó orosz MiG-25-ös alakulat a pilot.strizhi-n, ismerve őket, valószínüleg hamarosan film is követi a site-on ezt a képriportot.

zord 2008.10.27. 09:17:17

Elég liberálisan bánok a kommentekkel, másrész pedig minden ilyen linket szívesen veszek. Köszönöm!
A MAKSz-on durva volt a hasonszőrű jószág hangja, nemde?
Kár, hogy ilyen hozzáféréshez katonai műsorvezetőnek kell lenni...


Zord

Rommel28 2008.10.27. 17:56:21

U.S., Hungarian firms to maintain missiles
BUDAPEST, Hungary, Sept. 12 (UPI) -- The U.S. company Raytheon and the Hungarian company Arzenal paired up to establish a missile maintenance plant in Hungary, officials said.

The plant in Nyirtelik in northeastern Hungary will calibrate and maintain Maverick air-to-surface, MTI reported.

Under their agreement, Arzenal, owned by Hungary's Defense Ministry, will be a subcontractor for Raytheon, which will cover training costs and the necessary equipment. Arzenal will cover operational costs.

Maverick missiles are used on Hungary's Gripen fighter planes, MTI reported. The missiles also can be launched from F-16 Fighting Falcons and Czech-built L-159 combat aircraft.

Copyright 2008 by United Press International.

Rommel28 2008.10.27. 20:47:29

Én a magyar hírportálokban már nem bízok...

Allesmor Obranna 2008.10.27. 21:06:09

A belorusz légierő gyakorolgatott:

www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=99988&page=793

Elég ipari látvány a Szu-25-ösökről indított Sz-25-ös és ha jól látom a bombák fékernyős FAB-250-esek lehetnek.

mapex 2008.10.27. 21:25:07

Ma délután három MiG volt a levegőben! Ja igen, egyszerre!
Sajnos ez már nagy szó....nemrég olvastam,hogy Nemesviden is elmaradt egy Puma pilóta hős emlékére történő hagyományos tisztelgő repülés....nem csoda!

tothtomi 2008.10.27. 21:47:16

Amennyiben abből kettő a készültségi géppár volt, nem is olyan nagy szó.

GSF 2008.10.28. 08:26:03

Az első körön majd 1 órát voltak fenn, szóval sanszos h. keszi is volt.

Mi már nem látunk 3 gépet gyakorló repülésen! Ne is álmodozzunk! És Gripenből se lesz 8 gép a soron... Max. 4-5.

tothtomi 2008.10.28. 11:51:32

Hát, ha megadatna, hogy csütörtökön lássak 5 Gripent, 1 29-est+keszi, 2 albát, 1 alcát, én már boldog lennék.

GSF 2008.10.28. 12:40:32

Ma ez lehet a maximum...

Emlékszem 8 29-esre meg 4 Albára, és akkor még nem itt voltak az Ancsák... Kicsit mozgalmasabb volt egy sima repülési nap. No de ne legyek telhetetlen! :)

zord 2008.10.28. 14:22:58

Tomi,

Csütörtök leszel kinn? Ha nem lesz oltári rossz az idő, lehet, hogy én is kibattyogok!

A régi szép időkben én (MARHA) nem jártam tengelybe (igaz, akkoriban nem volt gond a bejutás, és volt Pápa, Tököl, Szentkirály, stb.), de arra nagyon jól emlékszem, hogy ott voltam a zónába, amikor hat 29-es gurult ki és szállt fel, hogy célt repüljenek a Mirage 2000-5 RDY lokátorának, melyet Varga, Rácz tesztelt volna. A delta viszont beszart, úgyhogy a 29-esek UZR-73-assal eldolgozgattak egymás ellen, kifogyasztottak, azt leszálltak. Ez volt az én "tömeges élményem" a 29-es korszakból. Más nem rémlik.

Zord

GSF 2008.10.28. 14:30:02

Az én tömegesem egy lengyelországi éleslövészetre való felkészülés volt. Akkor 11 29-es volt a az indítóban, és abból 8 felszállt. Már sötétedett, a gyakorlókkal és pótosokkal szálló gépek pedig csak jöttek és jöttek, mind átsartolt vagy négyszer. Iskolakörön egyszerre 4 gép helyzetjelzői villogtak...

Az volt a zenit!

Mi pedig hempregtünk a kerozingőzben...:)

tothtomi 2008.10.28. 16:45:10

Az ilyen nosztalgiázásokat hallgatva (olvasva) sajnálom hogy nem születtem hamarabb. Sajnos én csak tavaly óta járogatok ki néha tengelybe, a régebbi élmények sajnos nem maradtak meg annyira bennem, amit nagyon sajnálok, hogy akkor "nem figyeltem jobban".

Allesmor Obranna 2008.10.28. 18:31:26

Én 94-ben voltam először a faterommal, azután még a repülőklubbal a reptéren, érdekes, hogy a két alkalomból (augusztus és október) egyszer sem láttam 21-est üzemelni, holott azok csak 95-ben repültek el. 96 nyarán pedig az osztályukkal voltunk a reptéren, hála az ex-repjavítós tanárunknak. Az akkori képeimet visszanézve 7 db 29-es volt a zónában.
Megdöbbentő, hogy már akkor is volt olyan gép, ami már egy éve le volt állítva, ha jól tudom a pont a 05-ös.

JAS 2008.10.28. 20:04:23

Sajnálom én is,hogy nincs magyar ágyús képed és sajnos azt is tudom,hogy nem a Te hibád,hogy nincs...(majd szerzünk! :) )
DE!
Ez az egyetlen hely (netes oldal!!) ahol említést tesznek erről az eseményről,illetve a "Soha meg nem történt" Vidsel-i lövészetről...
Gratula a bloghoz ! :)

tothtomi 2008.10.28. 20:07:36

Hát én nagycsoportos óvodásként voltam egyszer a reptéren a csoporttal a kilencvenes évek közepén, de sajnos mindössze annyira emlékszem, hogy akkor repültek egy demót, meg hogy egy géppár alacsonyan bejött reptér fölé...

Érdekes, hogy már akkoriban is álltak gépek, ezeket (pl.: 05-ös) miért állították le már akkor?

JASper (törölt) 2008.10.28. 20:15:10

tothtomi

azért álltak,mert már akkor is "büdös" volt költeni a MiG-re...sajna..
Azért álltak,mert okos sorkatonák hatásosan jégtelenítették...
.....és ezt is megúszták bizonyos "emberek"

zord 2008.10.28. 21:18:27

JAS, üdv itt!

Anno írtam a jégtelenítős sztoriról, meg arról, hogy megkísérelték a méhsejt kompozit kormányfelületek javítását az ACE-nél Ferihegyen. Hihetetlen visszagondolni, hogy akkor a HM és a (már megboldogult) Repülőműszaki Főnökség teljesen pozitívan asszisztált a riporthoz, pedig kínos egy ügy volt a Honvédség szempontjából...

Zord

Allesmor Obranna 2008.10.28. 22:08:37

Mikor 96-ban ottjártunk, mint harmadéves szerelőtanoncok a Kossuthból, épp hangárban volt a F. alesék által "fakitermelőnek" használt gép. Akkor történt az eset, hogy frissen ismerkedett az állomány az ún. "NATO-leszállással" és egy ilyennél az egyik UB a leszállóirányon levő kis facsoportot vitte el. A sorosokkal gyorsan kivágták a fákat, mintha ott se lettek volna, majd a gép jobb vízszintesét svarcba kicseréltették az oroszokkal.
Sérült még ott más is a gépen, de csak enyhén, a gép később is repült, de már nem emlékszem, hogy melyik UB volt.

Bird 2008.10.28. 22:17:45

Ha már "tömegélmény": egyre halványul az emlékeimben az a nap, amikor 12 gépes sor repült egész nap. A sor utolsó gépének felszállása majdnem egybe esett az első gép leszállásával, szinte folyamatosan szálltak fel-le a gépek... "tán igaz se vót"...

JASper (törölt) 2008.10.28. 22:35:45

zord :)

Tudod,amikor felrakták azokat a bizonyos foltokat,ugyanis ez volt a "javítás",akkor 1 kicsit elképedtünk....
Azon már nem,amikor az 1. kör után felvált...:)
Láttatok már "foltozott" rakétát a NASA jóváhagyásávál?
Na ez olyan volt...
...egy újabb sikeres beruházás szemlélője voltam...

tothtomi 2008.10.28. 22:39:49

JAS!

Újdonságot nem mondtál, egyébként így hogy Gábor felvetette a jégtelenítős sztorit, beugrott, hogy a 05-ös ott volt az esetnél, egyik fórumon linkeltek is képet 1-2 sérüléséről.

Ez a fakitermelős eset érdekes, pontosan én sem tudom melyik gép volt de eddig 27 vagy 29 oldalszámokat hallottam.

JASper 2008.10.28. 22:57:58

:)
akkor örülök,hogy az eset "publicitást" élvez...

Allesmor Obranna 2008.10.29. 19:46:07

A fakitermelős? Nos érdekes, számomra az első olyan történet volt, ahol azzal a problémával találkoztam, hogy a publicitás vagy az eltussolás a jobb-e.
Az biztos, hogy a fafejű előljárók felé "megkommunikálni" egy egyébként hasznos manőver elcseszését nem egyszerű, hiszen ilyenkor a bevett gyakorlat a "ne csináljunk semmit, abból nem lesz semmi baj" alapján a módszer tiltása is lehetett volna.
A másik dolog viszont a "hajózómentés", vagyis az eset következmények nélkül hagyása.
Mert egyrészt betyárbecsület is van, másrészt ha meg lehet házon belül oldani, hát akkor inkább halgassunk.
Csak a végeredmény végül a morálnak sem biztos, hogy jót tehet. Na mindegy, ez csak amolyan eszmefuttatás volt...

Allesmor Obranna 2008.10.29. 20:48:01

Érdekes képet találtam:

www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=117915&page=18

azt eddig is tudtam, hogy a Mi-24-esekre függeszthető az Sz-24-es NIR, de, hogy a jóval nagyobb Sz-25-ös is, azt nem.
A kis képek közt ott a bizonyíték.

Liverbird 2008.10.29. 22:10:05

Na, a kecskeméti srácok hosszú műszakot nyomnak, negyed órán keresztül kolbászolt Eger felé egy Gripi. Kérdés: jól emléxem, hogy a 29-esen még nincsenek a ma szabványos zöld-piros helyzetfények? Elősször MiG-re gyanakodtam, mert nem láttam ezeket, de később már halványan sikerült kivenni őket, a végén pedig egy forszázzsal végrehajtott bukfenc végképp meggyőzött...

GSF 2008.10.30. 08:32:47

Van a 29-esen zöld-piros fény, csak alig látni és nagyon lusta. Már nem is lesz jobb.

freemind 2008.10.30. 10:11:23

Azt olvastam, hogy olyanok ezek a Gripenek, hogy mi nem is tehetünk rájuk fegyverzetet.
Meg hogy amikor leszállnak a beton pályán, roncsolódik a kerekük, mert aszfaltra van tervezve...

Továbbá, akit felháborít az ország legpofátlanabb üzletének egyike és a susmusoló bürokrácia -
www.aktivpolgar.net

Liverbird 2008.10.30. 11:58:15

Igen, és amikor gond van a Gripennel a levegőben, a pilótának azonnal meg kell állnia egyhelyben és meg kell várnia míg megérkezik a svédek JASH-39 Yellow Angel gépe. :) Gondold el mit összeunatkozhat addig, és még csak rá sem gyújthat. :)

Köszi GSF az infót, tényleg úgy rémlett, hogy a 29-esen még nincsenek meg ezek a fények!

GSF 2008.10.30. 12:53:10

Nem tudom Zordék kinn vannak-e.

A körzetközponti már órák óta forog, de ez nem feltétlen jele a repülésnek. Sztem sanszos, hogy a tegnapi naphoz hasonlóan is 4 körül kezdik a napot és úgy este 10-ig fognak repülni. Amúgy nem volt nagy tolongás az égen, de pozitív hogy Egerig eljutnak és nem az éjszakai átsartolások gyakorlására korlátozódik a repülés, ha besötétedik.

Mert sajnos évek óta ebből állt az "éjszakai repülés", ami főként a 29-esek esetében 3-4 továbbmenetelből és a hozzájuk tartozó iskolakörökből állt össze. Vajon milyen szinten lehetnek az éjszakai elfogás terén a hajózók? Most már egyébként is mindegy.

Mindenesetre ma kiváló repidő van, sztem hamarosan elkezdik a repet.

zord 2008.10.30. 13:35:43

Nem mentem, mert átmeneti/éjjeli repülés van. Talán ilyesmiről is közölhetek itt hamarosan anyagot, ha valaki megszán...

A linkre visszatérve. Én megértek minden felháborodást, ami az offsettel kapcsolatos, nyilvánvaló, hogy voltak tisztességtelen dolgok, hiszen máskülönben nem kellene titkolózni! DE! Nem szeretem, ha ezek a hangok összekeverednek valamiféle„ nem kell nekünk vadászgép” hangokkal. Sajnos az a tapasztalatom, hogy azok, akik nálunk jogosan kikérik maguknak az ilyesmit, azok utálják a Honvédséget.
Ezzel kapcsolatban az a véleményem, hogy az eredeti Gripen-ügylet mind szakmai, mind pénzügyi szempontból kedvezőbb lett volna. A 2003-as módosítás (többször leírtam már) amolyan „nyújtózkodás hosszabb takaró nélkül” lett.

Zord

JASper 2008.10.31. 00:24:32

Liverbird :)
Jól láttad,Gripen volt...Van ott légtér amit használunk...Ha így maradnak a dolgok,és nem lesz sok panaszos,bizti használni is fogják!

Freemind!
Örülök,hogy nem szakmabelieknek is felkelti az érdeklődését a típus,annak már kevésbé,hogy ilyen ügylettel kapcsolatban merül fel benne,hogy megtalálja a blogot.
Megígérem,hogy amit rosszat mondanak a géppel kapcsolatban,annak 99%-a szakmailag maradi,sokszor inkább irigy emberek agyszüleménye..Ez az egész rendszer így lenne jó ahogy van,leszámítva a HM-ben ülők impotens hozzáállását,hozzá nem értését, vagy inkább qrv*ra nem akarását...
De vannak akik próbálkoznak,hogy megváltoztassák a kialakult képet,próbálva jobb irányba vinni,vagy segíteni megszüntetni a kialakult előítéleteket ami ezt a típust övezi kis hazánkban.Ezzel a dologgal kapcsolatban most jó helyen jársz :)

GSF 2008.10.31. 10:32:26

Tegnap nagy volt a csend, de egész váratlanul este fél nyolckor felszállt 2 Griff, és a távolból egy Alba villogója is felcsillant! A Gripenek a várost megkerülve startoltak, alacsonyan jöttek, és a felhőfoszlányokba éppen belerepülve a helyzetjelzőik az egész felhőt bevilágították, nagyon szép látvány volt.

Aztán végre feltűnt a lomha villógós 29-es is, méltóságteljesen morajlott el 2x is a város felett.

zord 2008.10.31. 10:39:19

JASper,

SZerintem az ideírók többsége egyetért azzal, amit írtál. Én annak idején az F-16-ost tartottam volna jobb megoldásnak (úgymond kissebb falatnak a hazai viszonyokat tekintve), de ha már megvan a döntés, és elindultunk egy irányba, azaz a "felültünk a Gripen-járatra", akkor ezt kell nyomni, hogy minél jobb legyen. A típus az idő előrehaladtával, a tapasztalatokkal szépen túlnő a gyermekbetegségein. Lesz egy relatíve kicsi Gripen-közösség a világon (az elkövetkező években még néhány kis légierő jó eséllyel beválasztja a típust a svédek, a dél-afrikaiak, a magyarok, a csehek, és a thaiok mellett), de az üzemeltető országok részéről ott lesz a nyomás a fenntartása, korszerűsítése mellett. Szóval nem a típuson múlik a dolog, hanem a döntéshozókon. Idehaza 1. "fenn" el kell dönteni, hogy pontosan mire kell nekünk a Gripen-rendszer, mit vár tőle az ország 2. engedni kell labdába rúgni azokat, akik értik ezt a technológiát úgy a HM-ben, mint az ÖHP-n, mint Kecsón és ahol még kell 3. nagyobb repóra-keretet kell biztosítani, hogy ki lehessen aknázni a gépben rejlő lehetőségeket a kiképzés felpörgetésével. Nem fordulhat elő mégegyszer, hogy ugyanaz megtörténjen, mint a 29-es esetében, aminek a képességei nem, vagy nem jó célok irányában lettek kihasználva. 4. A Gripen-rendszerrel kapcsolatos jövőbeni beszerzéseket (pl. fegyverzet, továbbfejlesztés, infrastruktúra) a megfelelő előrelátással, a kitűzött célokhoz igazítva kell elvégezni.

Zord

tothtomi 2008.10.31. 11:34:42

Tegnap volt egy kis csúszás a rossz idő miatt, de legalább nem maradt el a repülés. 4 Gripen volt 2 Alba és a díszfestésű nagyvas, de az sajnos csak egyet repült :(

JASper (törölt) 2008.10.31. 12:33:31

zord
Akkor 2en már biztosan vagyunk,akik így gondolják:)
Pontosan ezekre a dolgokra gondoltam,mikor írtam a hsz-t,csak kicsit késő volt már így kifejteni ahogy Te tetted:)
Amúgy is!Te vagy az újságíró,ez neked jobban megy,nekem pedig marad a típus:)és ez így jó!
Örülök:)

GSF 2008.10.31. 12:47:37

Tomi,

neked van előre infod, mikor van a repülés? Mert ha igen, akkor majd lehet szükségem lesz az előrejelző képességeidre! :)

Ha szabit veszek ki nem akarnék potyára kimenni, azt nehezen viselném...:)

tothtomi 2008.10.31. 12:56:10

Ha nagyon szükséges, akkor tudok szerezni, de általában én is csak találomra megyek ki. A tegnapi ilyen szempontból "különleges" alkalom volt. Azért ha kimész szólj előtte, hátha tudok valamit.

Allesmor Obranna 2008.11.01. 14:38:42

Líbiai MiG-25-ös pilótása rendesen hajtja a bringáját. Még ha nincs is viszonyítási alap ezen az F-14-es optikai célzórendszerén keresztül rögzített felvételen, akkor is sejthető, hogy a full fáklyán hajtott madár kapta a terhelést rendesen:

www.youtube.com/watch?v=jV87-7-4EyY&feature=related

Tacsk0 2008.11.01. 18:49:40

> Azt olvastam, hogy olyanok ezek a Gripenek, hogy mi nem is tehetünk rájuk fegyverzetet.
Meg hogy amikor leszállnak a beton pályán, roncsolódik a kerekük, mert aszfaltra van tervezve...

Rommel28 2008.11.01. 21:34:26

A multkori gumis esetet is megúszték a gripenek. Itt írt valaki, hogy volt vmi gubanc. Bezzeg az izraelieknek a vadiúj 70 millás gépük ment tropára egy defekt miatt. Az F-16I totálkáros lett, de asszem fel nem robbant(vagy mégis)?

zord 2008.11.02. 09:43:49

Azt kell tudomásul venni hogy a repülőgépek, főleg a nagy leszállósebességű repülőgépek (kb >120 km/h) esetében a kerék, gumi ahogy tetszik, körülbelül olyan dolog, mint az üzemanyagok. Ha használod a gépet, fogy, ez éppen leszállásszámmal arányosan. Persze nem minden leszállás történik ugyanúgy, van, ami kevés kopást tesz bele, van, ami után cserélni kell egyből (talajfogási sebesség, függőleges sebesség, oldalirányú komponens, haladási vektor-hossztengely szögeltérés, stb.). Szóval kell a sok kerék, így vagy úgy. Aki betonról nyomja (nagyon sokan nyomják betonról szerte a világon) az egy kicsit többet eszik.
És nem lehet letegezni ezt a kérdést sem, ahogy semmit a repülésben, mert jön a rádli, a pályaelhagyás, a bukfenc, a géptörés (lásd a szentföldi 16-ost pl.).

Zord

Rommel28 2008.11.02. 14:35:09

Kicsit off!

Zord, tudnál egy linket küldeni, amin látszik a lengyel f-16-os fülkéje?

Bobby Baccala 2008.11.02. 23:42:32


lengyelektől lenne mit tanulnunk. az öreg szuhojok is milyen patika állapotban vannak.

molnibalage 2008.11.03. 16:10:57

"A beton kifutópálya amúgy nem a legjobb ötlet, autópálya is van kishazánkban betonból, kérdezd meg mit mondanak róla a gépkocsivezetők..."

Mit? Az, hogy végre van egy tartós út ami nem nyomvájúsodik 2 hónap után? A világ kifutóinak túlnyomó része betonos tudtommal ahol harci gép üzemel. Aszfaltos ritka mint a fehér holló az ócska teherbírása miatt.

Rommel28 2008.11.03. 16:20:05

Bobby: kösz, de ezeket már láttam. Engem a block 50/52+ érdekelne, mert azon elvileg középen egy színes LCD található, mint a block 60-ban. Eddig belső kabinképet az 50/52-ről nem láttam, ezért kértem a lengyel képet, ja meg az F-16I is elvileg +-os (advanced).

monlibalage 2008.11.03. 20:58:11

Block 50/52 kabin nem nagyo tér el a 40/42-től tudtommal Középső LCD nincs.

Bobby Baccala 2008.11.03. 21:42:36

Rommel28

igazad van..és az a furi hogy a lengyel gépeken nem olyan.vagy igen?

találtam egy ilyet:

www.codeonemagazine.com/test/archives/2007/articles/jan_07/cockpits/cockpit-views/f16.html

Rommel28 2008.11.03. 22:33:10

bobby pont erről beszéltem, hogy elvileg így kell kinéznie a lengyel gépeknek is, de nem találni róla sehol képet a neten, még az izraeli gépekről sem...

molni tudom, hogy az 50/52-ben középen sima mechanikus műszerek vannak, meg az egész fülke olyan elavultnak tűnik a 2 kis monitorral. Ennél még a gripen is tökösebben néz ki. Na de a +-os verzió már nem úgy néz ki...elméletileg(mert képet nem találni róla.

zord 2008.11.04. 09:27:57

Egy kis segítség: sorozatban gyártott, szolgálatba állt F-16-osok közül csak a Block 60-asnak van 3 ugyanolyan, teljes értékű, nagy felületű MFD-je. Minden más gépnek csak két MFD-je van (természetesen az MLU előtti és Block 20 alatti A/B-t leszámítva, hiszen ott mindössze egy képernyő van a középső pulton, és egy primkó SMS "képernyő" a műszerfal jobb oldalán).
Eredetileg, amikor Block 25-nél megjelent a két MFD-s rendszer, ezek monokróm CRT-k voltak, aztán a Block 50/52 végén jelentek meg a színes LCD-k (ugyanolyan méretben), melyek mellesleg az MLU, Block 20, CCIP, és a 50/52+ szerves részei is (az MMC-architektúrával együtt, de ez egy másik kérdés).

A középső pulton lévő "mechanikus" műhorit és navigációs műszert általam nem ismert rendszer szerint egyes gépeken leváltották apró LCD-s műszerekre. A lengyel gépen úgy tűnik, a navigációs műszer már ilyen, és az ugyebár Block 52+. De ez NEM egy harmadik MFD!

Egyszóval ne keressetek harmadik MFD-t Block 50/52+ gépeken, mert nincsen!

Zord

zord 2008.11.04. 09:56:43

Szerintem a Gripen nem hogy tökösebben néz ki, hanem az egyik legjobb szolgálatban álló cockpit manapság, melyhez képest a 16-os nem egy szint. NAGYON hiányzik egy mozgó térképet és harcászati adatokat együtt megjelenítő harmadik képernyő a 16-osból (Molni szerintem tudja, miről beszélek, pl CAS-bevetés). A 50/52+ esetében állítólag van mód arra, hogy berakjanak térképet a HSD alá, de azért az nem ugyanaz.

És mégegy: az 16-os 4x4 inches MFD-i kicsik a mai követelményeknek szerintem. Természetesen teljesen jól lehet velük dolgozni, de ergonómiailag, az adatfúzió, interpretáció terén jól érezhető korlátaik vannak. Aki olvasta az avianói 99-es tanulságokat FAC-A feladatkörben, az tudhatja, hogy a kis képernyő valóban probléma, amikor a TGP képét kell értelmezni (célazonosítás). Manapság, hogy nagy felbontóképességű IR és nappali kamerák vannak a célzókonténerekben, kell a nagyobb képernyő a cockpitba, de ugyanez a helyzet az elterjedő szélessávú adatcsatornákon immár küldhető, nagy felbontású felderítő fotókkal, videókkal kapcsolatban is. (Megjegyezném, hogy anno az F-14-esek operátorainak nagy segítséget jelentett a B és D változat nagyméretű képernyője, amikor a LANTIRN-képét kellett FAC-A bevetésen értelmezni).

Bocs a hosszú értekezésért,

Zord

Bobby Baccala 2008.11.04. 10:50:14

az a furi hogy még a mitsubishi f2 belseje is sokkal komolyabb benyomást kelt mint a 16osé (pedig eléggé egy tőről fakadnak).
ebből a szempontból tényleg nagyon zsivány a gripen, szerintem ez még az A/B verzióra is igaz.

ja közben találtam ilyet is, Lca Tejas fülke:

www.lca-tejas.org/images/166.jpg

akkor bocsánatot kívánok :)

zord 2008.11.04. 11:06:55

Jó kis kép a Tejasról! Asszem még nem volt hozzá szerencsém...
Még annyit hozzátennék a dolgokhoz, hogy amit mi nem, vagy csak rövid ideig látunk, az a megjelenítés, a szimbológia, illetve a működtetés. Ez pedig szinte kizárólag programozás kérdése, ami nagyon komoly munka. Sokszor nincsenek kihasználva a lehetőségek, mert mert korlátozott a programozói kapacitás, nincs jó visszacsatolás a felhasználóktól, vagy nincs pénz bizonyos dolgokra. A Gripenen is folyamatosak a változások, és még van tér a javulásra. És azt mondanom sem kell, hogy minden változtatásnak kiképzési követkeményei is vannak. A rendszer menedzsmentje most a legnagyobb teher a hajózó számára.

Zord

Bobby Baccala 2008.11.04. 12:39:11

zord

szerintem akkor ezen a téren se lehet kuka a tejas, hiszen messze földön híresek az indiai programozók.

egyet értek veled, nagyon fontos a kezelhetőség. tanulmányaim során is találkoztam már a szoftverergonómiával.szerintem egy igen fontos terület a mai modern repülőgépek üzemeletetésében.(speciel ergonómiából a svédek mindig is úttörő szerepet játszottak)

azt nem tudod hogy gripenek továbbfejlesztéséhez mennyire járulnak hozzá a már üzemeltető országok? itt elsősorban az általad is említett visszacsatolásra gondolok a felhasználók (hajózók) részéről.

monlibalage 2008.11.04. 20:43:27

" NAGYON hiányzik egy mozgó térképet és harcászati adatokat együtt megjelenítő harmadik képernyő a 16-osból (Molni szerintem tudja, miről beszélek, pl CAS-bevetés)"

Őszintén szólva nem pontosan tudom mire gondolsz, de sejtem.
----

"És mégegy: az 16-os 4x4 inches MFD-i kicsik a mai követelményeknek szerintem. Természetesen teljesen jól lehet velük dolgozni, de ergonómiailag, az adatfúzió, interpretáció terén jól érezhető korlátaik vannak."

Egyetértek. Az a nagy különbség viszont, hogy ez viszont már nagyon régen meg van. Az első Block52 széria idestova cirka 15 éves. Akkor még elég ütős volt.

zord 2008.11.04. 21:13:09

Arról beszélek, hogy fordulópontokat nem látsz a földön, de a egy térképet be tudsz azonosítani. Tehát, ha az MFD-n ott mozog a térkép a gép mozgásával együtt, ha kinézel, magad alatt látod a dolgot.

Block 25 óta képernyőileg annyi újdonság van, hogy ma már színes, és talán jobb a felbontása.

radirpokk 2008.11.06. 04:25:34

Kicsit off de gondoltam berakom azoknak akik birjak az angolt egy kicsit. Erdemes elolvasni.

AVIATIONWEEK

November 5, 2008

USAF Pilot Critiques Red Flag Action

Indian pilots flying Su-30MKIs are extremely professional, but they're still learning how to best fight with their new aircraft.

That opinion comes from an unidentified, senior F-15 pilot taped while briefing senior retired U.S. Air Force officers about the most recent Red Flag exercise. The video was made available online at YouTube.com.

The French pilots flying the new Dassault Rafale appeared to be there to collect electronic intelligence on the Indian aircraft, contends the USAF pilot, who wears an Air Force Weapons School graduate patch.

The French were originally going to bring the older Mirage 2000-5 until they discovered the Indians were bringing their new Su-30MKIs, the pilot says. They then switched and brought their Rafales with more sophisticated electronic surveillance equipment.

Once at Red Flag, "90 percent of the time they followed the Indians so when they took a shot or got shot" they would take a quick shot of their own and then leave," he said. "They never came to any merges," which starts the dogfighting portion of any air-to-air combat. He asserts that French pilots followed the same procedure during Desert Storm and Peace Keeping exercises. When U.S. aircrews were flying operations, the French would fly local sorties while "sucking up all the trons" to see how U.S. electronics, like radars, worked, according to the pilot.

He praised the Indians as extremely professional and said they had no training rule violations. However, they "killed a lot of friendlies" because they were tied to a Russian-made data link system that didn't allow them to see the picture of the battlefield available to everyone else. The lack of combat identification of the other aircraft caused confusion.

But the U.S. apparently isn't ignorant of the Su-30MKI's radar either.

The Su-30 electronically scanned radar is not as accurate as the U.S.-built active electronically scanned radar carried by the F-22 and some F-15s. Also, "it paints less, sees less" and is not as discriminating.

He praised the F-22 as the next great dogfighter. But he faulted the fact that it carries too few missiles and contends that the on-board cannon could be a life-saver, particularly against aircraft like the MiG-21 Bison flown by the Indians. It has a small radar cross section, as well as an Israeli-made F-16 radar and jammer. The latter makes them "almost invisible to legacy F-15C and F-16 radars" until the aerial merge or until it fires one of its Archer, active radar missiles, the U.S. pilot says.

Against the much larger RCS Su-30MKI, the F-16s and F-15s won consistently during the first three days of air-to-air combat, he continues. However, that was the result of trying to immediately go into a post-stall, thrust-vectored turn when attacked. The turn then creates massive drag and the aircraft starts sinking and losing altitude. "It starts dropping so fast you don't have to go vertical [first]. The low-speed tail slide allowed the U.S. aircraft to dive from above and "get one chance to come down to shoot," the pilot says. "You go to guns and drill his brains out." The Su-30 is jamming your missiles so...you go to guns and drill his brains out."

U.S. pilots conclude that the Su-30MKI is "not [an F-22] Raptor," he further says. "That was good for us to find out." But when the Indian pilots really learn to fight their new aircraft - "they were too anxious to go to the post-stall maneuver," he says-- the USAF pilot predicts that they would regularly defeat the F-16C Block 50 and the F-15C with conventional radar.

A final weakness in the Su-30MKI was its engine's vulnerability to foreign object damage which required them to space takeoffs a minute apart and slowed mission launches.

JASper (törölt) 2008.11.06. 10:47:08

radirpokk
Hehe....:)
Furcsamód nálunk senki nem panaszkodik a hasonló gyakorlatok miatt....Pedig "köztudott",hogy miért is lettünk rettentő jó cimborái mindenkinek,mikor a NATO-ba léptünk,vagy mikor a Gripenek jöttek...Elektronikus felderítés...(a franciák ebben jók!Ez tény.. :( )
Ami a franciákat illeti,szép jövő elé nézhet a magyar kontingens,ha Afgánba kellene menni és a csigaevők oldalán kellene harcolni,ne adj' Isten rájuk bízni nemes hátsó felünk védelmét...
Az indiai Szuhojok,meg olyanok amilyenek,nem rosszak de nem is űberkirályok......
Megkockáztatnám,hogy BVR-ban odacsörrentenénk nekik,no de a közelre...azt nem.. ott tutkó nyerők :)
Nem hinném,hogy valaha is lesz dolgunk velük,de azért nagyon megnéznék egyet testközelből!!

Ha megvan a vidi,belinkelhetnéd!THX!

Bobby Baccala 2008.11.06. 14:21:54

jól értem hogy a franciákról nincsenek túl jó véleménnyel?? mondjuk érthető :D

zord 2008.11.06. 16:32:56

Itt van a video is, két részben:

www.youtube.com/watch?v=xRIr2ak2IM0

www.youtube.com/watch?v=eBEfUUoUC4k&feature=related

Éppen múltkor gondolkodtam azon, hogy milyen módon lehetne a Gripenjeink képességeit fejleszteni. Már többször volt itt szó felderítő konténerről; én ezt azzal egészíteném ki, hogy egy olyan komplex konténer kellene, ami tud ELINT-et is. (A KKR ilyen volt...)

Zord

gerus 2008.11.07. 10:38:46

Még előző témához annyit, hogy az EADS Mako cockpitjében is már 3 képernyő látszik :

www.bredow-web.de/ILA_2002/Kampfflugzeuge/MAKO/mako.html

stonefort 2008.11.07. 19:58:38

JASper a magam szerény ismeretei szerint teljesen igazad van, BVR-ben változatlanul előnyben vannak a nyugati típusok.
A decemberi pléhvarnyúban lesz egy írás az orosz 29.es fejélesztésekről. A különböző nyugati és keleti fórumokon a részlegesen tájékozott amatőrök még mindig azon lelkendeznek, hogy az orosz R-77-es milyen fantasztikus fegyver. Csak éppen hivatalos orosz források szerint nincs "loft" üzemmód, a "krumplivágó" kormányoknak túl nagy a légellenállása, és a radarhullám reflexiója, a videó felvételek szerint mindössze 5 másodpercig működik a hajtóműve, így az elérhető csúcssebessége alig több 3 Mach-nál, az indítási távolság pedig max. 50 km. Az AIM-120C-5 nem kérdés, hogy számos szempontból jobb, vagyis BVR-ben a Szuhoj-ok ellen is jelentős előnyben vannak a nyugati típusok.

zord 2008.12.19. 00:13:08

Kesziátadás: December 22. Miért kell "titkos sajtótájékoztatón" bejelenteni?
Nesönel nyúz édzsenszi, emtíáj:

Hétfőtől fegyveres készenléti szolgálatba állnak a Gripen vadászgépek
2008. december 18. 18:15
Jövő hétfőtől fegyveres légvédelmi készenléti szolgálatba állítja Gripen vadászrepülőgépeit a Magyar Honvédség - jelentette be Pető István dandártábornok, a kecskeméti légibázis parancsnoka, a repülőtéren tartott évbúcsúztató sajtótájékoztatón. Ismertetése szerint a svéd gyártmányú Gripen repülőgépek december 22-én fegyveres készenléti szolgálatba állnak, és egy átmeneti időben a MiG-29-es vadászgépekkel felváltva látják el Magyarország légterének védelmét, mindaddig, míg az orosz gyártmányú vadászgépeket kivonják a forgalomból.
A tervek szerint 2009. január elsejére kellett elérni azt, hogy a felkészülés eredményeként a Gripen vadászgépek fegyveres készenléti szolgálatba léphessenek, de ezt a feladatot a légibázis állománya már december 15-re teljesítette - mondta a parancsnok. Pető István beszámolt arról, hogy a JAS-39 Gripen vadászgépek fegyveres szolgálatba állásakor a légibázisra látogat Szekeres Imre honvédelmi miniszter is. A dandártábornok emlékeztetett arra, hogy idén január 28-án adták át ünnepélyesen a Gripen vadászrepülőgépeket Kecskeméten.
A Svédországban kiképzett pilóták teljes egészében elsajátították az előírt feladatokat, amit már több hazai és külföldi légibemutatón is bizonyítottak. Pető István kiemelte a francia nemzeti ünnep alkalmából rendezett Bastille Day bemutatót, ahol egy 40 repülőgépből álló bemutató egyik kötelékének vezérgépe volt a Kecskemétről meghívott Gripen és magyar pilótája.
A tábornok szerint jól sikerült az amerikai pilótákkal és F-15-ös vadászgépekkel közösen végrehajtott gyakorlat is, melyen a "papíron" jobb amerikai gépekkel "döntetlenre" hozták a Gripenek a versengést. Ez nagyrészt a kiválóan felkészült magyar pilótáknak köszönhető - tette hozzá. A jövő évben is megrendezik a repülőnapot, melyre augusztus 1-én és 2-án kerül sor a kecskeméti légibázison. Pető István dandártábornok szólt a nehézségekről is: "anyagi okok miatt nem kevés gyakorlat elmaradt". (MTI)

"A Svédországban kiképzett pilóták teljes egészében elsajátították az előírt feladatokat, amit már több hazai és külföldi légibemutatón is bizonyítottak" - JUJJJJJ!

Zord

Bobby Baccala 2008.12.19. 02:51:08

hát ez horzsol! ki is józanodtam egyből :D

samoth 2008.12.19. 05:36:41

"Pető István dandártábornok szólt a nehézségekről is: "anyagi okok miatt nem kevés gyakorlat elmaradt". "

Remélem ez is eljut az illetékesekhez.

samoth 2008.12.19. 13:12:04

"A tábornok szerint jól sikerült az amerikai pilótákkal és F-15-ös vadászgépekkel közösen végrehajtott gyakorlat is, melyen a "papíron" jobb amerikai gépekkel "döntetlenre" hozták a Gripenek a versengést. Ez nagyrészt a kiválóan felkészült magyar pilótáknak köszönhető - tette hozzá."

Mi lett volna, ha a mieink is annyit repülhetnének évente, mint az amik! És a rutinjuk is kevés még. De ez az eredmény ne altassa el a pénzosztókat!

Mindenesetre Sok (évi legalább 120!) Jó Leszállást Kívánok Pilótáinknak!

samoth 2008.12.19. 14:19:51

Balage! Látom te sem bírtad már a sok butaságot az origo, ezen cikkhez kapcsolódó fórumán.:) Hát nekem is kinyílt a bicska a zsebemben. Ennyi buta embert. (tisztelet a kivételnek.)

zord 2008.12.19. 14:25:07

Egyszer már írtam: ilyen környezetben kell operálni...sajnos.

Zord

Liverbird 2008.12.19. 14:41:28

Úgy látom a bemutatós mondat nem csak nálam verte ki a biztosítékot. Nincs ezzel semmi baj, csak egy bizonyíték arra, hogy a felsőbb körök is ennyiben látják a Gripnek fő funkcióját kis hazánkban. Szerintem fessék át a gépek farkán a HUNAF feliratot FFAF-ra, úgy mint Flikk-Flakk Air Force...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.12.19. 15:43:31

samoth ---> Most írok egy nagyon hoszú levelet, minden hülyeségre válaszolva. Igazábból lassan diktafonra kéne mondani, mert fáraszt a sok gépelés...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.12.19. 16:53:21

Na válaszoltam ott nekik egy doksiban. Máshogy nem megy.

samoth 2008.12.19. 17:16:33

Te se unatkoztál ma délután.:) Gondolod megértették, azt, hogy QRA, meg AESA, BWR stb.? he, he

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.12.19. 17:46:07

Mindent nem rágok a szájukba. Van google is.

toth.tomi 2008.12.19. 19:36:27

Én ezen estem hanyatt:

"A Svédországban kiképzett pilóták teljes egészében elsajátították az előírt feladatokat, amit már több hazai és külföldi légibemutatón is bizonyítottak."

Persze lehet hogy csak a média hülyesége, de azért jellemző, hogy ez a szint, hogy a bemutatókon jó legyen minden, és köszönjük szépen...

zulu74 2008.12.20. 08:18:07

Nézd!
A médiának valami "ütős" kis hír kell, amit nem kell az emberek szájába rágni, nem kell rajta gondolkodni, átfut az agyukon és kész.
A szakmai dolgok kevéssé érdeklik a tisztelt nagyérdeműt.
Vitáztunk itt már Zorddal azon, hogy miért kell egyáltalán a ersó, a bemutatók stb.
Nos ebből következik, hogy az embereket kevéssé kötné le egy olyan hír, hogy "a QRA képességek nagyrészt már megvannak néhány ekvipázsban, és ugyan a BVR-t is gyakorolgatták, de valójában SR bevetésekre még nem alkalmasak a JAS-39 EBS gépek, továbbá még nincs LINK16 sem."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.12.20. 08:30:23

"A médiának valami "ütős" kis hír kell, amit nem kell az emberek szájába rágni, nem kell rajta gondolkodni, átfut az agyukon és kész."

Akarsz egy ütőset?

- Szekeres senkiházi elvtársat elzavartuk, mert egy kis hazudozó senki és nem biztosítja a pénzügyi és személyi felételekete ahhoz ami kéne.

Elég ütős? Kell rajta gondolkodni?
----

"JAS-39 EBS gépek, továbbá még nincs LINK16 sem."

De van saját adatkapcsolata. Viszont pont meg akartam kérdezni, hogy akkor más NATO gépekkel hogyan működnak együtt. Én úgy tudtam, hogy a link 16 is benne van...

zord 2008.12.20. 08:49:51

Ez viszont jó! Amikor a magyar lap, megpróbál angolul írkálni, és sikerül zűrzavart keltenie:

www.politics.hu/20081219/hungarys-gripen-fighter-jets-to-come-on-line-next-week

"will be deployable as of Monday", aztán meg "will be on stand-by service to patrol Hungary's air space together with the Russian Mig-29s"

Egy nyugati ezzel mit kezdjen?

Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy egy nagy hazugságfolyamban élünk (nemcsak itthon, csak itt még kevesebb az igazságsziget), mely rosszakarat és tudatlanság közepette ömlik és áraszt el mindent. Senkiháziak, morális és intellektuális nullák öntik és kavarják. Ennyi.

Adatátviteli rendszerek: a magyar gépekben a tervek szerint benne lesz a Link 16 is (MIDS LVT terminál) és a TIDLS is (svéd rendszerű, nálunk csak intraflight ). Ellentmondásos információk láttak napvilágot a státuszukról. Elvileg a 16-osnak ettől a nyártól kezdve kellene ott lenni a fedélzeten...a földi infrastruktúra szintén nem tiszta. A TIDLS biztos késett-késik úgy integrációs nehézségek, mint titokvédelmi problémák miatt. Talán valaki felhomályosíthat...

Zord

GSF 2008.12.20. 08:58:22

Magánvélemény: a bázisparancsnok éppen olyan, mint a helyzet. Arcoskodni, motorozni, mondani hülyeségeket azt tud. Reméljük mást is tud. Mondjuk az ellenséget leradírozni az égről, ha kell...

Egyébként meg mit várunk? Egy ilyen országban...

zulu74 2008.12.20. 09:09:21

Önmagában a Gripenek rendszerbeállítása már rég óta ismert tény volt, hiszen mi a fityfenének vettük volna meg őket?! Ezzel nem lehet "nagy sztorit" csinálni.
A Szekeres mint politikus szerintem átlagos, más kérdés, hogy megpróbál vándorcirkuszt csinálni a Honvédségből, hogy lássa a paraszt, mire megy el a pénz, amit elszednek tőle.
A képességek demonstrálása nem mindig és nem minden területen lehetséges. Nem lehet éleslövészetet szervezni nyílt-nappal egybekötve, valamint rakéta lövészetre sem lehet felvinni az embereket. Ők csak a bravúros légi manővereket látják, ebből szűrik le a tapasztalatokat, hogy működik a légierő, "ügyesek a fiuk".
Ebbe az irányba tolja a dolgokat a HM szemérmes (balga) hallgatása is a kevés-számú gyakorlat kimenteléről, értékeléséről. Ez ugyanis árnyalhatná a képet ha elmondanák: az amerikaiakkal folytatott közös repülések eredménye ez és ez, a légiharcok kimenetélből látszik ez és ez, fejlődnünk kell még ebben és ebben.
Ez ugyanis valós képes is festhetne a felkészülésről, de az ilyen "győzelmi propaganda" dumák, mint ezen a sajtótájékoztatón, csak azt erősítik, hogy "valami bűzlik", mert nem hinném, hogy akár a szigorú korlátozással repülő MiG-ek, akár a képességeik háromnegyedét nem használó Gripenek méltó ellenfelei lehettek az USAF Eagle-jeinek.
Ilyenkor nincs "vendégjog", ilyenkor az jönne, hogy "mindent bele". AZ USAF helyében kikértem volna magamnak, hogy eljövök gyakorolni, erre "spenót szintre" lebutított gépekkel rendeznek nekem agyaggalamb lövészetet.

GSF 2008.12.20. 09:58:50

Én szkeptikus maradtam, nem győztek meg arról, hogy eredményesek lettünk volna a 15-ösök ellen. Fele-fele... Hát, ez olyan kijelentés, amin röhögni szoktunk, ha mástól halljuk, most csak szánakozom.

Kíváncsi vagyok a lengyel 16-osokra, bár velük is befürödnénk...

10 év múlva a gépeink annyit érnek majd, mint most a szerbek Oraoi... :) (nehogy valaki ezt komolyan vegye!)

zord 2008.12.20. 10:18:18

Megértem, hogy vannak nehézségei a blikkenélő közönség számára a légierő képességei demonstrálásának. Csak az a problémám, hogy ha van egy kicsi keretem, akkor azt a képességre fordítom és nem a demonstrációra. Arról nem is beszélve, hogy a demonstrációnak vannak különböző formái is. Szerintem sem a Budapest feletti áthúzás, sem a kecskeméti "szaggassuk! Vári-retrospekt kiállítás" nem vállaható EBBEN a helyzetben (óra, gép, pilótalétszám). Sokat gondolkodtam ezen a nyár óta és én valami olyat csinálnék, ami rendhagyó ugyan,de próbál egyensúlyt teremteni a mire van mire nincs kiképzési keret és a biztonság között. Kövezzetek meg, de x időközönként (akár 2-3 hónap) az ORSZÁG KÜLÖNBÖZŐ RÉSZEINEKsportrepterei felett ELŐRE MEGHIRDETVE lehetne csinálni egy félórányi műsort, úgymond "kihelyezett kiképzési napot". "xx yy zz, 10 órától légierő demonstráció Pipishegyen". Imitált támadási profilból rácsapások (5x-10x) vadászéktól, egy-két infracsapdával. Mi-8/17 kirakja a katonákat, elmegy, nyom egy kört, visszahozza a katonákat, vagy csak egyszerűen alacsonyan áthúznak, Mi-24 dettó. Ancsa dobja a bátrakat. Egy ilyen "légierő kvázi összfegyvernemi" gyakorlatot miért nem lehetne összedobni? Kimenne egy MCP meg egy FU Győrből és amikor valami áthúz, követnék a csövek (Kubot nem mondok, az kissé macerás, bár talán egy-egy alkalommal ez sem lenne problémás).
Kövezzetek meg, annak sem látom a hihetetlen elháríthatatlan akadályát, hogy biztonságos távolságból tömegek végignézhessék, ahogy éles 227 kilósokat dobna a Gripenek a MHKGYL-en. Sárga villanás a távolban, néhány másodperc múlva jön a durr és a földrengés.
Zaj, sebesség: ez kell a tömegnek, nem szép kötelék 300-500-on, vagy műrepülés, amiről azt sem tudják, hogy eszik vagy isszák.
Tudom, hogy mindennek kell egy jogi keret, ami szinte biztos, hogy ebben az országban nem egyszerű dolog. De hogy a két szempontot így jobban össze lehetne köti, mint most van (melyben az igazi cél másodrendű, s a PR-cél sincs hatékonyan, egészségesen kiszolgálva), az biztos.

Másik: kell kommunikáció azoknak is, akik nem blikkolvasószintűek. A HM jelenleg és ezt már megírtam itt többször is, nem ad (jó) hozzáférést azok számára, akik mélységében akarják bemutatni a témát (és halkan megjegyzem, végezni a sajtó checks and balances szerepét a demokráciában). Arra törnek, hogy csak az ő egyoldalú és hamis hangjuk legyen hallható szolgai és idióta megafonokon keresztül. Vezérkötelék Párizsban, rakétaüzem a Nyírségben, B. vadászpilóta - egyértelmű HM-érdek, hogy ezt a képet lehetőleg ne tegye helyére, ne árnyalja senki. A HM ma az ellenséges, de hozzánemértő kommunikációt is többre tartja, mint a józan kritika határozott hangját (ez persze nem meglepő).

Szerintem a 15-ösök idei jelenése nálunk elsősorban Intel vonatkozású volt, amolyan "erőszakos felderítés". Mit csinál egy külföldi operátor a Gripenjeivel? (a 29-es itt már nem volt lényeges). Azt lehet mondani, hogy az amerikai légifölény-képesség élét hozták el ide, többek között spiccen lévő hajózókkal (persze nem számítva az F-22-est, de az még egy ideig az Asia-Pacific térségbe látogat csak el gyakorolni érthető módon - januárban mennek Langleyből Kadenára, majd Andersenre). A felgyúrt Szu-27-esek mellett őket most természetesen az európai 4+ kacsák érdeklik a leginkább (meg a különböző SAM-ek, de az egy más tészta). Majd amikor kell menni felszabadítani a szaúdi népet, jól jön a EF-ismeret, amikor az al-Kaidával cimboráló thai puccsistákat megdönteni, akkor a Gripen...:-) Mindemellett meg a résztvevők nagy többsége sokat tanult az egészből (ha a nem is mindenki).

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.12.20. 10:36:35

Skacok. Kinek van meg a Top Gun 1992/3-as száma? Van abban egy F-15E poszter. A szárnya alatt van egy fehér rakéta. A gondom az vele, hogy szerintem nem AIM-9M. Namármost tudtommal oda sem Sparrow sem HARM nem mehet. Akkor mi lehet? Aki tudja csekkolja már, ha megkérhetem őket. Maga a kép egyébént gyönyörű...

zord 2008.12.20. 11:47:23

Pontosan hol? A szárny alatti pilonon, vagy a pilon oldalán lévő indítósínen? Mert nagyon nem mindegy...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2008.12.20. 12:36:03

A Sidewinder helyén van, de 100%, hogy nem az, mert hegyes az orra. Nem is AMRAAM és nem is Sparrow. Akkor mi a túró lehet? Nem tudok képet betenni róla, mert egybe van kötve ez egész évfolyam én nincs kiszedve belőle a poszter.

BLADE.Hu 2008.12.20. 12:41:51

JTIDS -Joint Tactical Information Distribution System (US) A cél a C2 egységek közti nagyobb kapacitású, biztonságos, ECM védett, rugalmas kommunikációs rendszer.

A létrejött hardware: JTIDS Terminal Class 1 - 1980-as évek eleje (Terminal = adó-vevődoboz)
JTIDS Terminal Class 2 – 1980-as évek vége

MIDS – Multi-functional Info. Distribution Sys. A NATO követelmények szellemében lefektetett specifikáció -STANAG 4175-, lényegében a JTIDS követelményekre alapozva.

A NATO kisebb, könnyebbb terminált akart mint a „Class 2” ezért alkották meg az LVT-t (Low Volume Terminal).

A „Link 16” egy üzenet formátum – azaz nyelv- amit a MIDS architektúra optimális használatára terveztek. Ez adja meg, hogy milyen hadműveleti adatcsoportok (pl. track, command,) átvitele történjen a MIDS-el.

A USA – ban a Link 16 –ot „TADIL-J” –nek (Tactical Digital Info. Link-J) is nevezik.
Minden üzenet több szavas adatot tartalmazhat, amelyet szám címkével és szám alcímkével azonosítanak ami előtt mindig „J” áll.

A US pilóta szlengben TIDLS-nek hívják a harcászati adatvonalukat.
A svédek SECOS – nak hívják a saját megoldásukat.

Ui.: A svéd rendszerből mi "csak" a köteléken belüli képességet vettükk meg (intraflight).

Már nem tartana sokból rácsatlakoztatni a SECOS-t az egyéb C2 rendszerre -- és akkor lenne egy állandó nemzeti link-rendszer a majdani szövetséges "Link-16" mellett -- ami szerintem pár szempontból többet tudhat, de problémásabb (és drágább) is.

BLADE.Hu 2008.12.20. 12:51:58

"-- ami szerintem pár szempontból többet tudhat, de problémásabb (és drágább) is."

Ezt a Link16 - ra értettem, bocs a rossz tagolásért, és hangsúlyozom,hogy az utolsó 2 jelző nem tényszerű csak tipp.

stonefort 2008.12.20. 13:36:00

Molni, az F-15E szárnyán a belső sinen egy egyszerű AMRAAM makett látható a képen.

samoth 2008.12.21. 09:46:24

Lehet, hogy hamarosan a svéd Gripeneknek is lesz harci tapasztalatuk:

www.hetivalasz.hu/cikk/0812/megtamadja_svedorszag_lettorszag

:)
süti beállítások módosítása