A napokban Budaörsön vendégeskedett az amerikai Sikorsky helikoptercég civil lajstromú (N492SA) H-92-es közepes szállító helikopter demonstrátora. Devil 505 kollégának hála képekkel szolgálhatok az egyelőre ritkaságszámba menő forgószárnyasról, mely a térségben technológiai továbblépést kínálhat (az EH-101 és az NH90 típusokhoz hasonlóan) a hagyományos Mi-8/-17 felhasználóknak - már ha azok tovább akarnak lépni egyáltalán, tekintettel a 15 millió dolláros csupasz árra, melyből jópár kitelik az örög orosz igáslóból.
A gép európai markatingkörúton van, Budaörsre a lengyelországi Kielcében megrendezett MSPO-showt követően, illetve a bukaresti BSDA kiállítást megelőzően érkezett. Bár hivatalos megerősítést nem sikerült szerezni, úgy hírlik, hogy a kilencvenkettest idehaza is bemutatták a potenciális vevőknek. Na most azt nem tudom, hogy a Honvédségen túl ebben az országban kinek kellene egy ekkora jószág.
A lengyeleknél szép csendben zajlik a közepes szállító helikopter típusváltás előkészítése, és a még ki nem írt tender egyik esélyese a két európai típus mellett az S-92-es lehet. A lengyeleknél cél a hazai végszerelés megkaparintása is.
A gépre (a civil változatokkal együtt) eddig mintegy száz megrendelés érkezett, a Sikorsky minden alkalmat megragad a promócióra (az utolsó két képen már a nyári Farnborough-i kiállításon látható a demostrátor). A nagy szakítás az lenne, ha a típus áttörhetne az USAF újraindított CSAR-tenderén. Ami azt illeti, a kilencvenkettes a posztszovjet piacon már ért el sikert: az immár megboldogult türkmén elnök, Szaparmurat Nijazov vételezett magának két példányt. A speciális vibrációcsökkentő rendszerrel felszerelt gép aligha rázta úgy Türkmenbasit, mint a megszokott minyók!
Bennem az egyébként szimpatikus S-92-es és nyugat-európai társai azt a kérdést vetik fel, hogy lehet-e, szabad-e a világnak ezen a részén ebben a kategóriában a Mi-8-családon (ma: M-17, Mi-171, stb) túl gondolkodni? Hol van az a határ, amikor az orosz família előnyei már nem elégségesek?
Zord