Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Gripen-kilátások...

2007.12.16. 20:54 | zord | 2 komment

Csütörtökön délután teljessé vált a magyar Gripen-flotta, a három utolsó példány beérkezésével. Most már csak az a kérdés, hogy a Honvédség (pontosabban a Honvédelmi Minisztérium) mit kezd a legnagyobb volumenű beszerzési program nyomán bekerült fegyverrendszerrel és annak 14 gépével. Milyen képességre tehet szert általa? 

Amióta Hollósi Nándor jóvoltából nyilvánossá vált a magyar Gripen-lízing tíz évére vásárolt repült órák mennyisége (http://www.hm.gov.hu/hirek/hazai_hirek/a_gripen_program), igyekeztem mindent megtudni a témáról. Már csak azért is, mert a pilóták kiképzése és megszerzett jártasságuk fenntartása sarokpontját képezi a fegyverrendszer képességének. Szakmai körökben közhely, hogy bármilyen korszerű is egy eszköz, annak infrastruktúrája, kiképzett személyzet nélkül semmit sem ér. Azért írom, hogy szakmai körökben, mert a szakmai döntéseket is hozó felső vezetői szinten ez már nem egyértelmű. A magyar Gripen-program márpedig jelenlegi formájában akár ennek a hozzállásnak a mintapéldánya is lehetne.

De nézzük is, miért:

Tíz évre Magyarország 16800 repült órát vásárolt, ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy a svéd fél ennyi üzemidő logisztikai biztosítását teljesíti az előírt 70-80 százalékos hadrafoghatóság mellett. A megállapodás ezen felül vonatkozik a svédországi típusátképzés során lerepült órákra is, és magába foglalja a kecseméti svéd oktatók (2) óráit is. Ez az óraszám a 2003-as szerződésmódosítás eredménye, a 2001-es eredeti szerődésben még 20800 óra szerepelt. Ugyancsak 2003-ban, a módosítással együtt megfogalmazásra került, hogy a megcélzott képesség telepíthető swing-role. Azóta már többször feltettem a számérték és a képességcél összeférhetőségére vonatkozó kérdést a HM és a Honvédség vezetőinek, akik a legutóbbi időkig is kitartottak a vállalás 2010. január 1-i teljesíthetősége mellett.

Nem véletlenül kérdeztem őket. Ugyanis szerintem a megvásárolt üzemidővel nem lehet biztosítani a hajózóállomány megfelelő szintű felkészítését és „karbantartását”.

Számításaim szerint az 5 fős oktatói állomány teljes, és kétszer 5 fő részleges satenasi átképzése eddig mintegy ezer órát emésztett fel. A hazatért oktatók 2006-ban mintegy 350 órát repültek el, míg a második ötös csoporttal kiegészülve 2007-ben közel 800 órát. Nem tudom, hogy a svéd oktatók mennyit repülnek együlésessel (valószínűleg keveset), de nagyvonalúan nem számolom őket a „fogyasztásba”. Szumma szummárum, 2016 márciusáig maradt hátra 14650 óra, ami alapját képezheti egyfajta „jóslásnak”, némi logikával és szakmai ismeretekkel kiegészítve. A számítás megkönnyítése édekében úgy veszem, hogy eddig két év telt el a lízingből, azaz nyolc van még hátra.

Ha az eddig átképzést kapott létszámmal megegyező 15 fő jelentené a fenntartandó hajózó keretet, akkor a kilátások nem lennének olyan gyászosak, még ha messze nem is nevezném ideálisnak a helyzetet. Ezesetben 6 fő „telepíthető swing-role hajózó” évente fejenként 180 órát kapna, de a maradék „csak hazai készültségadó” 9 főnek is jutna bő 80 óra. Ezek a technológiai színvonalat, a rendelkezésre álló szimulátorokat figyelembe véve mindenképpen elégséges értékek.  

Lennének.

Csakhogy a tervezett keretlétszám nem 15 fő, hanem előreláthatólag 25-26 fő, ennyien kapnak átképzést a típusra. {Majd valamikor – teszem hozzá, mert az már biztos, hogy a készültségi szolgálat 2008 nyári-őszi kezdetekor (2009. január 1-ig párhuzamosan lesz a MiG-29-esekkel) csak az eddig kiképzettek jöhetnek számításba a sajnos előforduló csökkenést leszámítva (ez jelenleg 14 fő, de könnyen meglehet, hogy még 1-2 fővel nem lehet számolni, így valószínűleg 12-13 fővel kezd a QRA)}. 2008-ban két újabb hajózó kap részleges átképzést Satenasban (összesen 100 óra), 14 fő folytatja a felkészülést Kecskeméten (összesen 1200 óra). 2009-ben 5 fő megy Satenasba (összesen 250 óra), itthon 16-an repülnek, akik közül hatan már megkapják az expedíciós óraszámot (összesen 1080 óra), míg 10-en a standard óraszámot (összesen 850 óra)...és ez az a pont, ahol el kell majd kezdeni fékezni, nehogy idejekorán kifussanak a lízingkeretből. A spórolás áldozatai kizárásos alapon a „csak hazai készültségadó” állomány tagjai lehetnek.

Hogy ez ne következzen be, két megoldás lehetséges: vagy növelik a repültóra-keretet, vagy csak annyi embert képeznek át évente, amennyi kiesik, és 15 főben maximálják a piótaállományt. Az első opciótól borzong a politika, mert pluszpénzbe kerül. A második pedig rendkívül rossz gép/pilóta arányt eredményezne, de ami valóban súlyos: minden redundanciát (betegségek, stb. esetére) kivenne a rendszerből, különös tekintettel arra, ha a telepítésre szánt erőket valóban bevetik.

 Zord

 

 

Címkék: hungarian gripen linköping

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr93266178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fehér Tamás 2008.01.04. 21:03:21

Érdekelne egy dolog, miről sem a sajtóban, sem a webes fórumokon nem esik szó. A katonák általában elég büszke népek és jellemző a rájuk bízott harci technika iránti erős rajongás, még ha az eszközök ezt elavultságuk vagy hibáik miatt nem is mindig érdemlik meg (a MiG-23 csapat is mindig pofozkodást ígért, amikor az egyébként objektíve életveszélyes gépeiket leszólta valaki).

Szumma szummárum, hogyan érinti a magyar hajózók és üzemeltetők lelki állapotát és morálját a Gripen-ügy körüli nagyon elhúzódó felhajtás-botrányosítás? Úgy hallom Vadai tensasszony parancsot kapott, hogy megint kell egy bizottság, mert az első eredmény nem volt elég elmarasztaló a zOrbán irányában.

Közben pedig hetente ír valamelyik lap arról, hogy a svédek az őskorban használtak utoljára harci eszközt, kőbaltát és 100x inkább az F-16 kellett volna, illetve, hogy szárnyak helyett korrupció emeli az égbe a Griffeket, stb. Ez nyilván rossz érzés az állománynak.

zord 2008.01.05. 05:00:32

Nyilván rossz érzés. Általánosságban biztos vagyok benne, hogy a kecskemétieknek teli van a hócsukájuk a politikával és a sajtóval. A sajtó legnagyobb részének fingja nincs a szakmai dolgaikról, és nem is ír róla, mert a "korrupció" érdekesebb. Amennyiben pedig (mint én is) a szakmai hiányosságokat feszegeti, egyből előveszi őket a gestapo, hogy ki szivárogtatott.
Szerintem a Szekeres szívesen lovagolna a Gripen sikerén is, de nem engedik neki, Vadai feladata (a zOrbán gyanúban tartása mellett) most ez is egyben. Mert ugye Szekeres a szocialisták belső játékában potenciális Gyurcsány-alternatíva, de legalábbis fontos ("királycsináló") tényező lehet. Sakkolni kell, és erre küldték oda az új államtitkárnőt.

zord
süti beállítások módosítása