Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Felkészülésből zéró

2016.08.24. 23:15 | zord | 25 komment

Ma hét óra után nem sokkal elrepült Ferihegyről a szombaton kényszerleszállt C-5A Galaxy. A javítás után távozó négyhajtóműves személyzetének rádióforgalmazása iskolapéldája volt a felkészületlen repülőszemélyzetek esetének, azt hallgatva azért elgondolkodik az ember, hogy enyhén szólva nem feltétlenül szárnyas zsenik repülik a világ legnagyobb repülőgépeit, még a világ legerősebb hatalmának légierejében sem. Az arroganciát és a repülésbiztonsági aspektust meg sem merem említeni. A látványért és a hangért azért minden "közreműködőnek" köszönet :-)

160824_fh_galaxy_blog_1.jpg

Úton a zárt helyzetbe az óriás rettenetes futózsámolyai.

160824_fh_galaxy_blog_2.jpg

Az esti fény kifejezetten jó hatást gyakorolt a normaszürke technika megjelenésére.

160824_fh_galaxy_blog_3.jpg

Itt még indulásra várva, a ferihegyi torony mellett, a NOTAM szerint az B5 gurulón állva.

Zord

Címkék: ferihegy kényszerleszállás Galaxy C-5

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr8711650220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.08.24. 23:39:24

Ok, de mi lenne, ha célozgatás helyett konkrétan le lenne írva, hogy mi volt a probléma és mi volt hallható...?

Flankerr 2016.08.25. 09:01:10

@molnibalage: pontosan, csatlakozom.. a homályos célzást hadi és államtitkok esetén megértem, itt nem hiszem hogy erről lenne szó..

LHKG Iceman 2016.08.25. 09:33:29

Egy német kereskedelmi pilótával beszélgettem az amerikai katonai pilóták (teher és vadász) németországi légi tevékenységéről. Általánosan elmondható, hogy nagyon gyakran nem ismerik a helyi légtérszerkezetet, a frekvencia váltás sem történik meg adott légterek határain. Kicsit kisarkítva adott helyzetben nem nagyon hatják meg őket a szabályok. Máshol is erre lehet számítani...

A Galaxy személyzete esetében minimálisan elvárható lenne, hogy a civil irányítással gördülékenyen menjenek a dolgok, hiszen a repülési idejének 90 százalékát a nemzetközi normák szerinti környezetben tölti, akárcsak egy kereskedelmi pilóta.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.08.25. 09:44:22

Azt hiszem a cikk rávilágít, hogy nem ismerik a helyi viszonyok, arrogánsan nem vették figyelembe a helyi légi irányítás utasítását.
Nagyon nem kell ezt tovább ragozni.

zord 2016.08.25. 09:56:44

@molnibalage: @Flankerr: bocs, azt hittem képben vagytok, az egész közösség kinn volt. A toronynak kellett eljárást elmondani, elmagyarázni a csajnak, olyan volt, mintha egyáltalán nem nézett volna rá előtte a chartokra. És aztán meg nem azt csinálta. 31R indulás után nyílegyenesen előre, a zajcsökkentő bal elhajlás mellőzésével, amire külön fel lett híva a figyelme. Ennyi.
Egy Cessnával megértem, egy C-5-nél ez szerintem ciki.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.08.25. 11:07:48

@zord: Bringázás közben láttam Ferihegy felé repülni a gépet, mikor flúton voltam fel a Széchenyi hegyre. A napsütés miatt elsőre fel sem ismertem azt, hogy Galaxy, azt hittem, hogy egészen más. A hangja olyan volt, amit eddig soha nem hallotam géptől. Berregő (!) hangja volt a hajtóműnek, ahogy távolodott.

Ez így tényleg elég gáz, vagy csak telibeszarta a dolgokat. Lehet, hogy azt hitte, hogy ez itt vadkelet...

Open Skies 2016.08.25. 11:14:32

@zord: Annyit azert tenyleg beirhattal volna ide, hogy "Este lehet hogy elmegy a Galaxy."

zord 2016.08.25. 12:26:23

@Open Skies: sajnálom, én mindig azt hiszem, hogy az ilyen kvázi civil, BUD forgalmi dolgok tempóját tekintve tök lassú vagyok a mai fb-s csapathoz képest, ezért nem is foglalkozom azzal, hogy ide kirakjam, ami eljut hozzám. Finoman szólva ebben nem vagyok az első vonalban, ne ide figyeljetek, ha el akartok valamit csípni személyesen.

Zord

stonefort2 2016.08.25. 13:48:29

@zord: Úgy tűnik, mást láttunk. Megcsinálta a balra S-elést. (kellelnek a fotók?)Az fel sem merül, hogy esetleg nehéz volt a gép? Ezért kérhette a hosszabb pályát, noha a 31L kevesebb gurulással is elérhető lett volna. Ha cipekedek, akkor az a legfontosabb, hogy biztonságosan elérjem a kellő magasságot és sebességet a manőverezgetés előtt. Nem védem a pilótákat, csak néha túlzás a "jenki arrogancia" emlegetése. Nap mint nap találkozom amerikai pilótákkal, akik jó része azelőtt katona volt a légierőnél, tengerészetnél. Semmivel sem több köztük az "arrogáns nagyképű" mint más nációknál sőt, tudnék mesélni.....

zord 2016.08.25. 15:15:22

@stonefort2: én ott voltam a 31 jobb tengelyben, az egyik legjobb perspektívában az irányváltoztatás észlelésére. Én nem láttam az S-t. Egyszerűen tengelyben elrongyolt előre a fejünk felett.
A videón látom, hogy csinálta, de hol! Elemelkedés után kellett volna, kb így, ahogy 2010-ben meg is csinálta:

www.youtube.com/watch?v=5x_9h5TTtfA

Szerintem ez a gép nem volt agyonrakva, viszonylag gyorsan eljött, szóval manőverképes volt. És hangsúlyozom, ha az a forgalmazás nem lett volna előtte, én is megbocsátóbb lennék.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.08.25. 16:11:19

@Levente B.:
@stonefort2:
Ez alapján akkor sajon Zord vagy nem figyelt, vagy őt is elkapta az a bizonyos gépszíj...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2016.08.25. 16:18:00

Az biztos, hogy amikor a házunk felé közeledett (Pöttyös utca) akkor még egyenesen húzott kis emelkedéssel felfelé. (Én gondolom, hogy keroval meg volt rakva, nem tudom volt-e más szállítmány a fedélzetén gyanítom, hogy nem nagyon. A C-17-esre pakoltak át valamit. Laci gondolom tudja..
A kanyar megvolt látszik a video-n, bár nem ott és akkor amikor kellett volna. Ugyanakkor a "varrogép" kerregésű hajtóműve nem volt egyáltalán hangos, a Cargolux B-747-8F gépei sem halkabbak bár ezt bizonyitani nem tudom, csak hallgatni. Laci ebben is authentikusabb.
Mindenesetre szép volt.
Sajnos már nem tudok minden gépre kiszaladni, mint 5 évvel ezelőtt :-(

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.08.25. 16:20:13

@Kelepisti: Én csak visszafelé hallottam, magasságát nem tudám megmondani. Egyáltalán nem volt hangos. Felettem szállnak le a 8-kerben a gépek, sokkal alcsonyabban, azok hangosabbak. Régen még Miklós felett átrepülve is hangosabbak voltak néha a gépek.

A bejegyzés valahogy vihar egy pohár vízben..

zord 2016.08.25. 16:36:30

"A bejegyzés valahogy vihar egy pohár vízben.. "

Nem, sajnos nagyon nem. Volt aki ott volt, és megint vannak a pálya mellől bekiabálók. Akik ott voltak, azok között pedig vannak a különböző perspektívából szemlélődők.
A bejegyzés egyébként a C-5-ös távozásáról szólt, de az élet szabta meg, hogy más lett a felhang. Ha a Bradley-s csávók ledőlnek a pőrekocsikról (ja, a hülye Zord hajnalban kelve Hajmáskérre is le tudott menni...), akkor ott azt írtam volna meg. De nem, hanem tök profin végrehajtották, amit kell.

A személyzet nem ismerte a helyi eljárásokat, pedig erre MINDEN lehetősége meg lett volna. Amikor pedig elmagyarázták neki, azt nem hajtotta végre. Az az S ott, ahol volt, egy alibinek esetleg jó, mert így nem lehet azt mondani, hogy nem volt.
Ahogy írtam, fizikailag nem láthattam, mert a kerítésnél, ahol voltam, a hátam mögött fasor húzódik. Annyit láttam, hogy a 31 jobbról felszállás után a bal elhajlás a 31 bal küszöbe felé nem került végrehajtásra. Mert EZ lett volna az eljárás lényege.

Zord

Batkaa 2016.08.25. 20:35:07

@Flankerr: @molnibalage:
1.) jó szar a videó, amit @Levente B.: linkelt, de annyi látszik belőle, hogy már igen magasan van, amikor fordul.
2.) nekem elsőre sikerült megérteni, mi volt Zord motivációja, nem világrengető, inkább kis színes, de ilyesmiért (is) járunk össze itt, nem?
Megosztotta a pálya széléről tapasztaltakat, a rádiózást, egy kicsit a hangulat is átjött.
Nem tudom, mit pörögtök ezen?

Levente B. · combatant.blog.hu 2016.08.25. 21:55:59

@Batkaa:
Valóban a minőség más tészta viszont jól jelzi, hogy bőven a toronnyal való egyeztetés után dönti ki balra.

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2016.08.27. 11:09:51

Annyit esetleg érdemes tudni, hogy az USAF esetében (is) előfordulhat, hogy az igénybevételre nem tervezett repülőterekről csak alap dokumentáció van a fedélzeten, nincs miből felkészülni, ilyenkor van az, hogy az irányítás indulás előtt szóban mondja el az eljárást.

Hogy miért ott S-eltek ahol, hát azt meg ők tudják, ők ültek az ülésben. :-)

zord 2016.08.27. 14:05:35

"előfordulhat, hogy az igénybevételre nem tervezett repülőterekről csak alap dokumentáció van a fedélzeten, nincs miből felkészülni"

Ha nem a 21.században lennénk elektronikus kütyükkel, nem lett volna idő (szombat óta a repülőszemélyzetnek az adminisztráción kívül talán erre is lehetett volna, ha meg csereszemélyzet jött, ők céllal jöttek, azaz tudták, hogy LHBP dep lesz), ha nem lenne minden amerikai személyzet segítségére az összekötő iroda, hogy a "befogadó nemzetet" ne is említsük, akkor megértőbb lennék.

Egyébként meg csak annyit kérdeznék, hogy miért is kellene pont az országunk területét és légterét használó bárminemű idegen hatalom katonáival szemben megértést tanúsítani? Hazafias kötelességünk minden rossz/gyanús lépésüket azonnal világgá kürtölni.

Zord

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2016.08.27. 15:16:21

Gábor, nem tudom, hogy a Galaxy parancsnok-pilótája miért nem mélyült el az indulási eljárásban, nem is izgat, nyilván tudja mit csinál, amikor egy ekkora géppel járja a világot. Talán megszokta, hogy kisforgalmú reptereken elég az irányítókkal beszélni, akik szóbeli információval, radarral vagy alternatív eljárás felajánlásával segítik.

Az USAF mögé azért írtam zárójelben, hogy "is", mert nem csak csillagos-sávos felségjelet viselő géppel fordul elő ilyen, hanem másokkal, akár civilekkel is, hogy nincs naprakész térképük, BUD nincs benne a fedélzeti számítógép adatbázisában vagy meghibásodott egy berendezésük és az irányítók segítik, hogy biztonsággal elinduljon.

A mondandóm lényege tehát csak annyi lett volna, hogy nem rendkívüli, hogy egy gép az irányítás információi alapján indul egy olyan reptérről, ahova nem tervezett leszállni.

Tamás

zord 2016.08.27. 16:38:20

@Devil 505: értem én a hibázás, a hanyagság miben létét. A repülő ember ténykedésének velejárója. De ezek egyúttal idegen katonák a mi földünkön. Velünk lehetünk maximalisták.
Minden helyzetet a maga teljességében vizsgáljunk, ez a lényeg. Ez más síkon, de ugyanolyan elv, mint az, hogy nemcsak a gépet összetörő pilótát kell látnunk Caslavban, ami megesik, hanem a parancsnokot is, akinek a ténykedése előidézte a helyzetet.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2017.09.08. 16:47:09

Tegnapi hír, a tavaly fotózott gép:

"The final C-5A Galaxy in the Air Force, 70-0461, departed Westover Air Reserve Base, Massachusetts, this morning on its final flight to Davis-Monthan Air Force Base, Arizona, where it is set to retire to the base's boneyard.
Westover ARB Reserve Citizen Airmen were responsible for prepping the plane for departure and piloting it to Davis-Monthan AFB.
This is the end of an era for not only Westover, but for the Air Force as a whole, as there are now no operational C-5 A-model Galaxy aircraft left in the Air Force's inventory. (USAF Comment)"
süti beállítások módosítása