Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Air Power News 16. (2014. július)

2014.07.01. 20:58 | zord | 161 komment

140701_AirPowerNews16.psd.jpg

Zord

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr276498173

zord 2014.07.10. 21:06:00

Z69 2014.07.01. 10:37:03
5 Szu-25-ös érkezett Oroszországból Irakba. 3-4 napon belül a hírek szerint bevethetőek lesznek.
Kérdés, ki fogja repülni ezeket. De repülni fognak!
rt.com/news/169144-iraq-russian-jets-arrive/

Az Index BBC-re hivatkozó hírében még Szu-30-ast is említett (a Su-30-as írásmóddal ne foglalkozzunk). Az eredeti forrást most épp nem találom. Szerintem a Szu-30-as tévedés, és nincs is rá szükség.
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.01. 10:49:26
Lehet, hogy az irániak fognak repülni velük.
Válasz erre
Moderál
Z69 2014.07.01. 11:37:03
@Allesmor Obranna:
Igen, találni ilyen spekulációt is. De az irakiak állítása szerint van 5 képzett pilótájuk, mivel azokat is küldtek a nagy földre, műszakiakkal együtt. Természetesen az üzemeltetést egyelőre oroszok végzik, és esetleg repülik is majd. A lényeg, hogy tényleg bevetésre akarják küldeni minél hamarabb.
Válasz erre
Moderál
Zordabb 2014.07.01. 15:27:53
@Pocok75:

sajnos manapsag ezt nem nehez teljesiteni, marmint tobb tipust fotozni, mint amennyi gepe van a HM-nek :(
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.02. 19:17:40
@Z69:

Iran transfers 7 Su-25s to Iraq

alert5.com/2014/07/02/youtube-iran-transfers-7-su-25s-to-iraq/
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.02. 19:21:22
index.hu/belfold/2014/07/02/nem_koltozhet_videkre_a_honvedelmi_tarca/

Nahát. Valami ilyesmi hangzott el itt is kb. egy hónapja...
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.02. 19:28:12
index.hu/belfold/2014/07/02/nem_koltozhet_videkre_a_honvedelmi_tarca/
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.02. 19:28:53
(Az enyémet lehet törölni :)
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.02. 19:56:43
airbase.blog.hu/2014/06/30/hetkoznapok_gyor_2014_junius

(Hátha ez még nem volt.)
Válasz erre
Moderál
Nighthawk9 2014.07.02. 22:25:07
Kis bonyodalom az angol géppel?

aviationweek.com/defense/british-f-35b-not-yet-ready-transatlantic-crossing
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.03. 16:01:55
@Z69: www.youtube.com/watch?v=bg3XEXb4UrQ

Irániak visszaadtak pár Szu-25-öst Szaddam egykori gépeiből Iraknak. Nekem ez is egyre inkább arra rímel, hogy a frissiben felállított iraki Szu-25-ös alakulathoz a hajózóállományt Irán adja majd az offenzíva kezdetére.
Válasz erre
Moderál
Z69 2014.07.03. 17:25:31
@Allesmor Obranna: @Open Skies:
Ezt is megértük!! Iraki Iráni a két jó barát, együtt repülik az orosz Szuhoját.
Először magamban viccelődtem, hogy akkor következhetnek a MiG-29-esek és a Mirage F1EQ-k. Azonban már azt írják ebben a blogban, hogy a Szu-22-eseket valóban visszaadhatják.
Cserébe Szu-30-asokat kapna Irán!!! Na akkor most mi lesz?
spioenkop.blogspot.hu/2014/07/the-iranian-su-25s-in-iraq.html
A Szu-22M4-es átadás teljesen hihető, ugyanis pár hónapja olvastam a Combat Aircraftban, hogy az eddig nem használt típusból egy századnyi nagyjavítását megkezdték! Már évekkel ezelőtt több repülést végeztek velük, és régi vágyuk volt a hadrendbe állítás, próbálkoztak vele. Szóval ez hamarosan realizálódhat, csak nem saját maguknak.
A Szu-25-ösök azt hiszem a Bagdad melletti al-Muthanna bázisra érkeztek. Balad túl forró.
Válasz erre
Moderál

Hpasp 2014.07.03. 22:03:34
Sziasztok,

Segítségre lenne szükségem, tudja valaki, hogy a MN vadászai a '80~'90-es években milyen fegyverzettel adtak KESZI-t?

MiG-21MF; 2x K-5 (RS-2US), 2x K-13 (R-3S), 1x 500l pótos
MiG-21bisz; ???
MiG-23MF; ???
Válasz erre
Moderál
Pocok75 2014.07.03. 22:10:54
@Zordabb: egy képen 3! :D
imageshack.com/a/img850/4364/hdkd.jpg
Válasz erre
Moderál
Pocok75 2014.07.03. 22:13:20
de volt még ma Apacs és Hiúz is!:D
imageshack.com/a/img829/2017/suu7.jpg
imageshack.com/a/img822/4127/ggqdh.jpg
Válasz erre
Moderál

zord 2014.07.04. 11:44:17
@Z69:

Csak kissé változóban van Irak fogalma. A jelenlegi állás szerint egy déli síita entitás körvonalazódik ilyen név alatt. Közép- és Nyugat-Irakból, Észak- és Kelet-Szíriából egy szunnita Kalifátus lesz, Észak-Irakból (első lépcsőben) pedig de facto Kurdisztán.

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 11:53:37
Teljes F-35-ös reptilalom:

edition.cnn.com/2014/07/03/us/f-35-fleet-grounded/index.html?hpt=hp_t3

Zord
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.04. 13:43:02
Ennek annyi.

russianplanes.net/id140358

izvestia.ru/news/573411
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 13:53:33
Eközben Afganisztánban a tálibok a földön szétlőtték Karzai helikopterét:

www.independent.ie/world-news/rocket-strikes-karzais-helicopter-30404749.html

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 14:43:50
Defensenews az F-35-ösöről.

"Plane Might Not Make UK Debut"

www.defensenews.com/article/20140703/DEFREG02/307030026/DoD-Grounds-Entire-F-35-Fleet-Plane-Might-Not-Make-UK-Debut

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 14:45:30
"first US female four-star commander of combat forces". Nő kerül a PACAF élére:

www.defensenews.com/article/20140702/DEFREG02/307020022/Sources-Carlisle-Expected-White-House-Pick-ACC?odyssey=mod_sectionstories

Zord

zord 2014.07.10. 21:07:11

Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 14:52:23
Kibővült Pér. Mikor látjuk ott az első Gripeneket települési gyakorlaton? (igen, tudom, hogy nincs nagyon meg az erőforrás ilyesmihez Balti QRA/V4 EUBG CAS felkészülés közepette, de akkor is...)

www.kormany.hu/hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/parlamenti-allamtitkarsag/hirek/atadtak-a-kibovitett-peri-repteret

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 17:18:04
Repülőműszakiak napja volt tegnap Kecskeméten. Szöveg nincs, mert az csak negatív lehetne:

www.honvedelem.hu/galeria/a_repulo-muszakiak_napjat_unnepeltek_kecskemeten

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 20:22:41
"The incident involved the third stage of the F135 engine built by Pratt & Whitney, a unit of United Technologies Corp, for all three models of the new warplane, the sources said. "The engine ripped through the top of the plane," one said."

www.defenceiq.com/air-forces-and-military-aircraft/articles/f-35-weekly-update-3rd-july-2014/

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 20:47:12
MBDA-japán közös fejlesztésű BVR-rakéta?

uk.news.yahoo.com/mitsubishi-electric-eyes-f-35-missile-deal-europes-103301615--sector.html#yk0ACDm

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 20:55:17
4000 Hellifire megy Irakba?

www.star-telegram.com/2014/07/01/5943517/us-plans-sale-of-4000-more-hellfire.html?rh=1

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 21:16:29
Defense-aerospace összegzés az F-35-ös reptilalomról:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/155154/pentagon-grounds-entire-f_35-fleet.html

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.04. 21:38:24
És hát a mai nap fő híréről, a HMS QE névadójáról se feledkezzünk el:

www.bbc.com/news/uk-28153569

Zord
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2014.07.06. 10:56:13
http://www.youtube.com/watch?v=WGNoupIF5SU
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2014.07.06. 10:56:49
Oh, basszus, ez kettő komment lett...

http://www.youtube.com/watch?v=Uzbi_2FDnWo
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.06. 11:20:21
@molnibalage:

Waddingtonban nem először látni ilyet. A szervezők felelőssége, hatásköre lenne, hogy ne álljanak ott emberek.
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.06. 21:59:30
Így megy egy hordozó javítása:

touch.dailypress.com/#section/-1/article/p2p-80726872/

Zord
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.06. 23:01:08
inserbia.info/today/2014/07/remembering-the-f-117a-shot-down-in-serbia-in-1999/
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.06. 23:19:52
Az oroszokidén Svájcba mennek:

www.air14.ch

Zord

Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.07. 11:12:36
Vietnami Mi-171-es katasztrófa, 16 halott, öt sérült:

www.bbc.com/news/world-asia-28190360

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.07. 17:50:24
Rekord távolságú Navy légvédelmi lövészet. Sajnos nem írják, hogy mennyi...

www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=81929

Zord
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.07. 20:09:58
Krimszk betonját felújították, egyből ment is oda egy vadonat új Szu-27SzM3-as és Szu-30M2-es század.

www.youtube.com/watch?v=TSz5wz35Rd0

Teljes javadalmazással. Érdemes megfigyelni, hogy a 12 fegyvertartós lehetőség ellenére az R-27-esek és R-73-asok darabszáma a korábbi Szu-27-esekén levővel egyezik meg.

rg.ru/2014/07/04/reg-ufo/aerodrom.html
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.07. 22:08:38
@Allesmor Obranna:

De ezúttal van a törővégen is, és a 73-asbó van RF és lézeres közelségi gyújtós is.

Zord
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.08. 09:55:21
@zord: A törővégről a vibráció miatt hagyhatják el az R-73-ast, ezt súgja a pletyka. De ahogy én látom, a mindenkori fullos keszit 10 darab rakétával adják, ha a fene fenét eszik is.
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.08. 09:57:56
És ha jobban megnézzük, az egyik 27-esen csak 9 rakéta van és pont a törővégi egyiket felejtették el(?) feltenni.
Válasz erre
Moderál
Kelepisti · jetbirds.gportal.hu 2014.07.08. 10:01:24
Farnboroughba iden a svédek nem reptetik át a Demo-t, viszont lesz helyette "E" cockpit, valamint 1:1??? méretű replica. Statikon a légtérellenrőzőjük.

Akik a hétvégére péntek-vasárnap mennek azok jobban járnak, bár akkor már nem repül a Ligtning II, de sok más igen, amiért fáj a szívem : pld. Spanyol AV8, Great I. Word War Team stb.
Válasz erre
Moderál

Hollywood 2014.07.08. 10:34:45
"Kecskemétnél tűnt fel a Wizz Air egyik gépe június végén, ami találgatásokra adott okot a helyiek körében..."

"A Honvédelmi Minisztérium sajtóosztálya megerősítette, hogy június 30-án az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis és a Wizz Air Hungary Kft. közötti megállapodás alapján gyakoroltak berepülést a Wizz Air pilótái, de a gépek nem szálltak le Kecskeméten."

hvg.hu/kkv/20140708_Furcsa_helyen_tunt_fel_a_Wizz_Air_gepe_be

A kecskeméti pilótákanak is kellen vmi hasonlót csinálni...
Válasz erre
Moderál

zord 2014.07.10. 21:08:09

molnibalage 2014.07.08. 10:38:42
Ezt ismeritek?

foxtrotalpha.jalopnik.com/pierre-spreys-anti-f-35-diatribe-is-half-brilliant-and-1592445665
Válasz erre
Moderál
Zordabb 2014.07.08. 10:41:12
@Hollywood:

Papara heti rendszereseggel jarnak, mind a ket fel jol jar, a Wizz-nek nem kell fizetnie a bejovetelek gyakorlasaert, az iranyitok meg gyakorlohatnak. Erdekes, hogy regebben a Travel Service gepei jartak papara, de miota a Wizz jar, ok nem jottek.
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.08. 11:22:07
@molnibalage:

A probléma ott van, hogy olyan figurák kritizálnak "ikonikus" szakembereket, akik egyszerűen nincsenek egy súlycsoportban. Sőt, inkább úgy fogalmaznék, hogy még nézőként sem mehettek be azokra a meccsekre, ahol ők játszottak.
A kritikusnak könnyű lecsapnia olyan dolgokra, amit a szerencsétlennek nincs lehetősége kifejteni, mert a kettejük között nincs kapcsolat. Az interjút nem ő készítette.
A bácsi persze öreg, és a dolgok változtak. De a szavaiban meg kell látni a lényeget. Ilyenkor lenne jó visszakérdezni.
És persze a kritikus is kritizálható, érvrendszere pedig tipikusan azokból a pontokból tevődik össze, melyek a populáris (propaganda) irodalomban fellelhetőek.

Zord
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2014.07.08. 11:50:14
@zord: Nem értem miért véded P.S-t. Egyszerűen orbitális barmoságokat mondott és nyilatkozott. Az ominózus videóban prá "aranyköpése" még nincs is benne. Arra gondolok, ahol az F-4 géppel és 4xyMk-84 bombaterhelésével jött és azzal példálózott, hogy még az F-4 is jobb.

P.S-nek semmiféle érvrendszere nem volt ellenben a linkelt oldal nagyon is logikusan és tényekre alapozva nyilatkozik.

Az külön röhejes, hogy P.S beszól, hogy az F-35 caspásmérőképessége elégtelem, mikor az F-35 ugyanakkora vagy több feygyvert visz a belső térben, mint az F-16 egyáltalán képes...

Szóval bocs, de ez amit a videóban előadott az kb. a bohóc a porondon kategória és magas ívben teszek rá, hogy anno mit alkotott...
Válasz erre
Moderál
Zordabb 2014.07.08. 12:50:10
@molnibalage:

ilyenkor azert mindig felmerul bennem, hogy ki es mennyit adhatott neki ezert...
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.08. 17:46:25
@molnibalage:

Hát akkor talán nem javaslunk a veterán pilótaklubba se ápolónak :-)

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.08. 17:47:10
Újabb lépés a Meteor-Gripen kombó szolgálatba állása felé:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/155214/gripen-closes-to-achieving-meteor-capability.html

Zord
Válasz erre
Moderál
Open Skies 2014.07.08. 23:19:12
@Kelepisti:

breakingdefense.com/2014/07/no-decisions-yet-on-f-35b-uk-flights-tomorrow-looms/
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.09. 00:12:50
@molnibalage:

Ja! Ezt hogy érted?

"Az külön röhejes, hogy P.S beszól, hogy az F-35 caspásmérőképessége elégtelem, mikor az F-35 ugyanakkora vagy több feygyvert visz a belső térben, mint az F-16 egyáltalán képes... "

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.09. 00:23:55
Sz-500 lövészetek

en.itar-tass.com/russia/739278

Zord
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2014.07.09. 09:51:16
@zord: P.S. ostorozta azt, hogy az F-35 csapásmérő képessége elégtelen a 2x2000 font bombaterheléssel, mikor szegénykémnek le sem esik, hogy az ő szíve csücske F-16-nak ennyi a plafon és game over. Az F-35-mél meg külső függesztéssel ehhez képest meddig is mehet el? Eh... És mindez nagyon harcászati hatósugár mellett...

Ha szerinte a stealth nem működik, akkor a külső függesztésnek meg végképp semmi akadálya hiszen nincs difi... Ja, és még ebben a konfigban is messzebbre repül a F-35, hiszen a konfig egy része belső függesztésű póttartály meg nem is kell.

Ja, a stealth meg működik....

Ezért mondom azt, hogy ezzel az izével P.S. bohócot csinált magából. Egy gimnazista pusztán logikai úton bizonyítja, hogy egymásnak ellentmondó dologkat állít, ha elmagyarázod az egyes képességek alapját....

Az F-35 programnak is megvannak a maga hibái, "apró" hiba, hogy nem ezekről beszél P.S. hanem mindenféle légbőlkapott vagy minden tényleg és logikának ellentmondó hülyeségekről. Komoylan mondom, hogy P.S. kb. egy vérpistikés kommentelő szintjét veri ezzel kb. Olyan Tacsk0 "színvonal".
Válasz erre
Moderál

zord 2014.07.10. 21:11:39

zord 2014.07.09. 11:05:48
@molnibalage:

Azért a történelmi hűség kedvéért jegyezzük meg, hogy az Öböl-háborúban repültek 4x Mk84-essel F-16-osok, ez egy elfogadott, ha ritkán is használt konfiguráció.
Azt is jegyezzük meg, hogy hajtómű alapon egy közel másfélszer "nagyobb" repülőgépről beszélünk az F-35-ös esetében.

Én azt mondom, minden hibájukkal együtt érdemes odafigyelni az öregekre. És amiért letették azt az asztalra, amit letettek, bármikor is volt az, én bohóc megjelöléssel nem illetném őket, csak azért, mert volt egy nem tetsző nyilatkozatuk.

A lopakodás pedig önmagában soha nem működött, és egyre kevésbé fog. Ha valamit, hát ezt bizonyosan tükrözi az F-35-ös dizájn is, a komoly szenzorjaival és EW-jével. Hogy persze ezért érdemes volt-e új platformot kiizzadni, azt meg eldönti a jövő. Az LM és a katonai-ipari komplexum szempontjából mindenképpen.

"Hogy a szenzortechnika és a jelfeldolgozás napról-napra fejlődik, az bizonyos. Ahogy az is, hogy az F-35-ös ugyanúgy fog kinézni és az RCS-ese is (~)ugyanakkora lesz 50 év múlva, mint ma".

Zord
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2014.07.09. 19:47:45
@zord: A lopakodás nem működik dolgot meg nyilvánvaló, hogy P.S és a többi "zseni" hogyan értelmezi. Úgy, hogy szerintük nincsen semmiféle pozitív hatása. Ezt állítani meg egyesen állatság.

A "nem működik" és "eltérő súlya" van rohadtul nem azonos fogalmak. Az alacsony észlelhetőség, mint technológia működik. A kéréds, hogy mi ellen és mennyire.

A tököm teli van azzal, hogy pl. mindenki felhozza azt, hogy a régi méteres radarok milyen "messziről" látták az F-117-et. Ja igen, a tűvezetésre alkalmatlan hullámhosszon dolgozó P-18 olyan 25km-ről, ha mázlijuk volt, akkor 30. Hasonló méretű F-4 gépet meg 280 km-ről észlel. Ez kereken egy nagyságrend eltérés. És ez még az agyonajnározott hullámhossz, ami ellen nem tervezték a gépet...

Még, ha csak felennyire is jó az újabb cuccok ellen az LO, akkor se legyen senkinek olyan vastag arcbőre, hogy olyat mond, hogy az "LO nem működik". Ez nem butaság, ez inkább a baromság kategóriája... Senki sem állítja, hogy az LO mindenható, de azért a nehogy már a nyúl vigye a puskát....

P.S-nek nem egy visszatetsző nyilatkozata van. Az egész mitomén milyen hosszú ömlengése úgy marhaság, ahogy van. Összefüggéstelen koncepciótalan, tömény hülyeség. No offense, de normális egyetemeken egy ilyen kvalitású diákot úgy vágnak ki, hogy a lába nem éri a földet...
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.09. 21:04:56
Szopás az ukránok felújította horvát MiG-21-esekkel. Berepülés közben majdnem gépvesztés volt hajtóműleállás miatt. Azt gondolom, a kecsóiak AOR-jének horvátországi kiterjesztése egyáltalán nem légből kapott lehetőség:

http://www.index.hr/vijesti/clanak/pilot-miga-koji-se-skoro-srusio-pri-testnim-letovima-to-je-normalno/759022.aspx
Válasz erre
Moderál
Allesmor Obranna 2014.07.09. 22:45:20
www.youtube.com/watch?v=herenEwWHUU

Asztanában bemutatót repülő Szu-30SzM-nek ezen a videón elég bizarr hangja van. :)))
Válasz erre
Moderál
Zordabb 2014.07.10. 10:47:35
@molnibalage:

szamomra a lopakodas azt jelentene, hogy semmi sem latja, ami hatalmas baromsag.
tenylegesen alacsonyabb lathatosag, ami viszont megallja a helyet...

persze egy lokatort felderitesi kepesseget sokminden befolyasolja, homerseklet, paratartalom, celtargy fluktuacio, vegso soron a karbantartas minosege, lokator beallitasa, finomhangolasa, kezeloszemelyzet kikepzettsege

egyresz a meteres hullamhossz csak felderitesre alkalmas, nem tuzvezetesre, masreszt a hullamhosszbol es a karakterisztikabol adodoan pontatlan, inkabb csak riasztasra mint komolyabb felderitesre alkalmas, de egyebkent egyetertek azzal amit irtal...
Válasz erre
Moderál

zord 2014.07.10. 21:12:23

molnibalage 2014.07.10. 11:49:03
@Zordabb: Ugyanazt írtam a méteres hullámhosszról, mint te.
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.10. 11:52:11
@Zordabb:

Azt kell megérteni, hogy a lopakodás, azaz a felderítés-követés elkerülése aktualizált EOB-re alapozott útvonaltervezés nélkül kockázatos. Fizika, geometria!
Nem egy kicsi, térben omni visszaverő felületű golyóbissal röpködünk, hanem egy sokszorosan összetett geometriai formával, aminek törvényszerűen vannak "tüskéi", kisebb illetve nagyobb reflexiót mutató részei, illetve általánosságban aspektusai.
Kötött útvonalak, kötött harceljárások adódnak ebből - ami az adott egyéb körülményekkel együtt nagyban lecsökkenti az opciókat.

A Molni által idézett - persze hosszú évekkel ezelőtt, kutatásaim során kiásott - méteres tartományú felderítési távolság egy adott helyzetre vonatkozott, egyetlen eseményre. Egyáltalán nem tükrözi a frekvenciatartomány (de még az az adott, 60-as, 70-es évekbeli radartípusok) lehetőségeinek tejes körét sem. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy több, méteres ernyő előtt ülő, a háborúban részt vett személlyel is beszélhettem. Maradjunk annyiban, hogy rutinszerűen, sokkal nagyobb távolságból is zajlott "lopakodó" célok felderítése és követése. A jugoszláv légtérbe történt, jóval kevesebb mint ezer F-117 és B-2 berepülésnek legalább az egyharmadáról-feléről beszélünk jelenlegi értékelésem szerint. Kérdezhetitek, akkor miért nem volt több lelövés? Először is, minden jel arra utal, hogy több sikeres elfogás (találat) is volt, nemcsak egy, a jól ismert Vega 31. Azt merem mondani, hogy harci sérülés egy bizonyosan volt. És vannak esetek, melyek tisztázása jelenleg az adatok minősítése (elhallgatása) miatt nem tisztázható. De visszatérve a kérdésre: a federítés-követés messze nem jelent célmegsemmisítést. Szerbiának csak SHORAD (25km) rendszerei* voltak, iszonyúan nagy SEAD/EW nyomás alatt, amihez aztán a háború folyamán egyre nagyobb DEAD társult. Elsősorban rádiótechnikai okok miatt csak a Nyeva volt ezek közül alkalmas a "lopakodó" célok megsemmisítésére.
Az osztályok gyakori áttelepülése és a szigorú EMCON (pop up threat) gyakorlatilag kiütötte a "lopakodók" legfontosabb lábát, az útvonaltervezést. Ezt kellett azzal ellensúlyozni, hogy a lopakodók szigorúan szoros EW/SEAD kíséretben/támogatásban részesültek. Mindössze egy-két esetről tudni, hogy ilyenre nem került sor. Ezek egyike a jól ismert lelövés. Teszek egy olyan merész kijelentést, hogy az OAF alatt a "pure stealth" missziók (nem bevetések!) 10-50 százaléka veszteséget szenvedett.

*Két tartalékba helyezett MRAD SzA-75 Dvina feltámasztása megkezdődött, egyiket megsemmisítették. Lövészetre nem került sor.

--------------------------

"inkabb csak riasztasra mint komolyabb felderitesre alkalmas"

Nyilván ezért bizonyult alkalmasnak rakétaosztályok százainak helyi felderítő-célmegjelölő lokátoraként jópár évtizeden keresztül, egészen napjainkig...

Vigyázz, itt nem a nyugati ponyvairodalomból dolgoznak :-)

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.10. 13:58:17
250 millió fontos ASRAAM-megrendelés az indiai Jaguárok számára:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/155264/mbda-wins-%C2%A3250m-india-missile-order.html

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.10. 14:01:46
JSF-frissítés:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/155263/pentagon-update-on-f_35-grounding.html

Zord
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.10. 15:01:14
Szlavjanszk ostrom után:

www.bbc.com/news/world-europe-28211686

Zord
Válasz erre
Moderál
molnibalage 2014.07.10. 17:01:06
Paccs....

http://www.airtattoo.com/news/2014/jul/10/time-runs-out-for-f-35b-at-air-tattoo
Válasz erre
Moderál
zord 2014.07.10. 17:05:25
@molnibalage:

Hát asszem nemsokára jön egy ilyen, Farnborough-ra vonatkoztatva is. De amilyen pechem lesz, hét közben feloldják a tilalmat, és Farnborough-ba a hétvégére még elhozzák...végülis nem a szakmát kell ma már meggyőzni, hanem a népet...

Zord
Válasz erre

zord 2014.07.10. 21:13:34

Miután a második hónapban sikerült már elfelejtenem, hogy áttértem havi hírekre, így most visszamenőegesen megnyitottam júliust, és júniusból a kommenteket ide másoltam...

Zord

zord 2014.07.11. 11:03:16

Tavasszal az USAF kiválasztja az új generációs bombázó (LRS-B) szállítóját. 80-100 gépről van szó, a darabárat félmilliárd környékén tartanák:

www.defensenews.com/article/20140710/DEFREG02/140710001/USAF-Sends-Next-Gen-Bomber-Requirements-Industry-Few-Details-Made-Public?odyssey=mod_sectionstories

Zord

zord 2014.07.11. 11:18:32

Íme a Navy elektromágneses ágyúinak prototípusai:

www.sandiego6.com/news/local/Navy-unveils-railgun-266345791.html

Zord

zord 2014.07.11. 11:33:10

Közel az eső repülése a könnyű dél-afrikai harci gépnek, az AHRLAC-nak:

www.flightglobal.com/news/articles/paramount-readies-ahrlac-for-first-flight-401277/

Zord

zord 2014.07.11. 11:35:36

@zord:

És a Northrop már döntött is, hogy a jó öreg Palmdale-ben gyártja majd az új bombázót, ha ők nyernek:

www.orlandosentinel.com/news/local/breakingnews/os-northrop-florida-bomber-battle-20140709,0,3746897.story

Zord

zord 2014.07.11. 11:41:10

M345 (M311-utód) Frecce-színekben, Frecce pilótával. Farnborough előtti felhajtás:

www.aleniaaermacchi.it/-/pans-commander-jan-slangen-flies-alenia-aermacchi-m-345-het

Zord

zord 2014.07.11. 11:45:37

Érkeznek az új indonéz Block 52-esek. Végre egypár F-16-os, ami nem szürke:

tni-au.mil.id/berita/wajah-baru-pesawat-f-16-cd-52id-tni-au

Zord

Zordabb 2014.07.11. 12:45:32

Nyilván ezért bizonyult alkalmasnak rakétaosztályok százainak helyi felderítő-célmegjelölő lokátoraként jópár évtizeden keresztül, egészen napjainkig...

Vigyázz, itt nem a nyugati ponyvairodalomból dolgoznak :-)

legyszives mutass mar nekem egy tuzvezeto lokatort ami meteres hullamhosszon mukodne, az en ismeretem szerint ami szonten nem nyugati ponyvairodalombol szarmazik, a tuzvezeto lokatorok altalaban 8-10-12 GHz-es tartomanyban mukodnek, esetleg egy egy letezik 20 GHz kornyeken, de ott mar az elfogadhato teljesitmenyszint eloallitasa nagyon nehez. A vevo zaja igen magas, a kulso zajszint, a radiohullamok csillapitasa az atmoszferaban annal erosebb, minel magasabb a hasznalt frekvencia, azaz ezeket a lokatorokat mar csak kis hatotavolsaggal lehet hasznalni.

Azert elarulnam, hogy a szakdolgozatom konzulense napjainkban a BME nevu gittegylet Szelessavu Hirkozles es Villamossagi Tenszekenek adjunktusa...

kicsit tajekozodj mielott valakit kioktatsz, vagy legalabb pontosan olvasd el a beszelgetest amibe beleszolsz

en egy szoval sem emlitettem, hogy felderitesre nem hasznalhatnanak meteres lokatort, sot...

zord 2014.07.11. 13:45:06

@Zordabb:

"felderítő-célmegjelölő lokátoraként"

Tudod ez mit jelent? Olyan lokátor, mely felderíti a célokat, (helyi) légihelyzetképet épít, ami alapján megjelölik és "átdobják" a megsemmisítésre kijelöltet a tűzvezető lokátornak, ami természetesen centis. És képzeld el, ehhez a munkához tökéletesen elég a méteres felbontása. P-12/P-18 és SzA-75, SZ-75M, Sz-125, Sz-125M kombók. Nem tudom, hogy kell-e olyan apróságokra emlékeztetnem, mint az, hogy az LO célok elleni felderítési jellemzők mellett a VHF-sávú radarozás kívül van a REL-ek (és a fedélzeti EW eszközök 99 százalékának) tartományán, illetve a radarok geolokációjának a bizonytalansága miatt a precíziós csapáshoz szükséges koordinátagenerálás problematikus. Lefordítom mindezt: a VHF radarok harci viszonyok közötti túlélőképessége (persze mobilitással együtt, de ez természetes) igen jó, amivel a centisek közül kizárólag a ULSA antennások vetekedhetnek - mennyivel is drágábban?
Hát igen, a hadviselés (is) kompromisszumok gyűjteménye. A VHF ezen előnyeit kell szembeállítani a rossz szög szerinti felbontással, a nagy oldalszirmokkal (bár az előbbi és az utóbbi az ebben a sávban is terjedő AFAR megoldásokkal nagyszerűen kezelhető), stb.

Zord

A vagizásról meg annyit (igazán nem szeretem), hogy ha majd a Journal of Electronic Defense (JED) és Microwave Journal szintű publikációkat felmutatsz, akkor annak is eljön az ideje. Egy szakdolgozatnak pláne a konzulensével nem elegáns - ha megengeded a megjegyzést.

Pocok75 2014.07.11. 14:38:49

@zord: Sajna nekem csak a RIAT marad idén, nem hiszem, hogy az asszony örtülne, ha még egy hétvégére egyedül hagynám a gyerekkel! :D
De esetleg majd elrepül egyszer majd a fejem, felett, remélem, (ha itt is lesznek már végleges példányok(Anglia, Hampshire)) talán Boscombe Down-ban is megfordulnak, akkor pedig a fejem felett fognak leszálláshoz fordulni az új Villámok! :D

zord 2014.07.11. 15:53:07

@Pocok75:

Nem fogunk sajnálni, de irigyelni igen! :-)

Hiába láttam Farnborough-ban F-22-es demót, az igazi az volt, amikor Nellisen, alkonykor jöttek be a dögök. A való világ sokkal jobb:

legiero.blog.hu/2010/11/01/egy_nap_a_nellis_mellett

Zord

zord 2014.07.11. 16:49:49

@Levente B.:

Meglepően lassú a Hellfire indulása. Egy ilyet még én is le tudnék fotózni :-) Csak hol? Majd amikor a "harci" AW139-re integrálva Hajmáskéren indítják? :-)))

Zord

zord 2014.07.11. 16:55:28

@Levente B.:

Egyébként a fotelből, sátor alatt nézett éleslövészet, tükrös napszemüvegen keresztül jelzi, hogy komolyan veszik-e egy országban a védelmi szektort :-))) Egy fokkal jobb, ha a védelmi miniszter katona, és csak egyenruhában mutatkozik.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2014.07.11. 16:58:52

@zord:
Van ismerős aki ott volt, ha gondolod jövőre kimehetünk és megpróbálhatod lefotózni. :)

zord 2014.07.11. 17:36:21

@Levente B.:

Csapjunk bele! Addig remélem idehaza meg ha nem is Hellfire-t, de bombát fotózunk. És ezt már komolyan mondom.

Zord

zord 2014.07.11. 18:07:56

TV-toronynak ütközött és lezuhant egy macedón rendőrségi Mi-171 v Mi-17V5. 4xcrew RIP.

abcnews.go.com/International/wireStory/police-helicopter-crashes-macedonia-24517215

Zord

zord 2014.07.11. 21:13:58

Alert: a repülőnap rendezése is az új HM Nemzeti Rendezvényszervező Hivatalhoz ("Parádé Ügynökség") kerül. Reméljük a legjobbakat. A legfontosabb kérdések: mennyi a plusz forrás, mennyi a plusz ember, nem alapfunkcióidegen feladat rálőcsöléséről van-e szó, mely fidesznyikek elhelyezését szolgálja (tisztelet a kivételnek)? Jelenti-e ez a kiszervezések végét (lásd 2013 repnap, ahol csak volt kiszervezés)?

www.honvedelem.hu/cikk/45252_kun_szabo_katonas_precizitassal_szervezik_a_jovoben_az_allami_unnepeket

Zord

zord 2014.07.11. 21:52:40

Na, azért van jó hír a braziloknak. Az Embraer vezeti a F-X2 program fejlesztését és gyártását. És kiderült, lesz kétüléses Gripen NG is:

defense-update.com/20140711_embraer-to-manage-gripen-ng-development-and-production-for-brazils-f-x2-program.html#.U8BAeEB24Z8

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.07.11. 22:32:57

@zord: Azért félelmetes, hogy mennyire képlékeny a Gripen NG program. Már az n+1-dik koncepcionális változtatás.

Nighthawk9 2014.07.11. 23:56:40

@Zord: mar itt vagyunk Fairfordban es innen meg idegesitobb a F-35 tavolmaradasa...

zord 2014.07.12. 01:16:48

@molnibalage: miről beszélsz? A szerencsétlen vevő hadd mondja már meg, mit szeretne! Ez nem amolyan viszed nem viszed ez van hozzáállás, mint az LM-nél. És ezt az évet arra szánták, hogy kidolgozzák a csomagot. A jelek szerint azt teszik, hálistennek a svájci fiaskó nem torpantotta meg a brazilokat. Van élet és ipar, módszerek az usán kívül is. Nem olyan jó, nem olyan nyami.nyami barbecue ízű, de van.

Zord

Zord

zord 2014.07.12. 01:17:34

@Nighthawk9: részvétem. Hallom az idő sem túl jó...

Zord

balou84 2014.07.12. 13:20:19

@zord: A lényeg, hogy a repülőnap szervezése visszakerüljön Vida úr irányítása alá. Ha kell gyűjtünk aláírásokat is. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.07.13. 19:48:58

@zord: Ezt a kommentet sem értem. Ha igaz lenne, amit írsz, akkor akkor nem létezne a Block 60 és a görög CFT-s Block 50 vagy 52+ sem, ahogy n+1 eltérő változata...

A kommentem lényeg az, hogy kijelentették, hogy mi lesz és aztán mi lett. Ha eddig nem volt kétüléses változat terveve, akkor most azt is meg kell csinálni. Se ne akarja beadni, hogy ettől kisebb lesz a fajlagos költség...

zord 2014.07.13. 22:18:37

@molnibalage:

Maradjunk abban, hogy a svédek már csak kényszerűségből is rugalmasabbak.
A 60-as jóformán egy tejesen új, F-16-os formájú repülőgép, aminek a fejlesztését kifizette az UAE. Tulajdonképpen ezzel tudtak szert tenni arra a függetlenségre és programirányításra, ami egy "sima" 16-ossa soha nem lett volna az övék.

Ami a Gripent illeti, ne keverjük a szezont a fazonnal. A svéd (és svájci, ami ugye már valszeg nem lesz) Echo változatot ne tévesszük össze a brazil program majdani gyümölcseivel. Mindakettő NG, de a svéd konfigurációja már le van zárva, a brazilt még csak most véglegesítik. A svéd koncepció olyan szilárd, mint a vasbeton. Már jó ideje az. De ez nem jelenti azt, hogy az NG-ből a tisztelt kusztomér ne faraghatna azt, amit akar, főleg, hogy ő is nyakig benne lesz. Hogy lenne ugyanaz egy svéd gép és svéd-brazil?

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.07.14. 00:57:56

@zord: Kicsit off, de az Osza kapcsán jutott eszembe. A Sztrela-10 és Osza azok ugye kétéltűek, de a régebbi Sztrela-1 is az volt. Az újgenerációs csapatlégvédelmi rakétarendszereknél miért adták fel ezt a koncepciót? Én úgy tudom, hogy sem a Tor sem a Tunguzka nem kétéltű.

icemanLHKG 2014.07.14. 17:37:17

@zord:

Ismertem a lezuhant gép pilótáját - többször is járt Magyarországon, amikor a rendőrségük Bell gépeit vitték Németországba ápolásra.
Néhány régebbi kép a Bell-ről:
www.kerozingozos.hu/2010/09/27/bell-412-legi-rendeszeti-celokra/

A Mi-17V5 ha jól tippelem néhány éve került hozzájuk.Sajnálatos eset történt:(

Figyelemre méltó, hogy a kis balkáni ország milyen erőfeszítéseket tesz a légierejének fejlesztése érdekében. Lásd, Mi-24 modernizáció, új gépek beszerzése, és használt nyugati gépek üzemeltetése párhuzamosan. UAV képesség: www.airliners.net/photo/Macedonia---Air/Silver-Arrow-Hermes/2337877/&sid=c93830a70db226753c96d2295958cc67

Sajnos nem tudom, hogy a Szu-25 flottájuk repül-e még. Hangsebesség feletti típusuk nincs. Viszont van kormányzati gépük (Learjet).

zord 2014.07.14. 21:38:03

Állítólag orosz területről, komolyabb technikával lőttek le szintén ma egy ukrán An-26-ost...

index.hu/kulfold/2014/07/14/orosz_teruletrol_lottek_le_egy_ukran_gepet/

Zord

2014.07.14. 23:27:53

@zord: "Izvarine" felett lőtték le, orosz újságírók szerint áttévedt orosz területre. Viszont a donyecki felkelők is kiadtak egy közleményt, hogy ők lőtték le, a múltkor zsákmányolt BUK M1-gyel

No°3 Szeti 2014.07.15. 12:13:56

Most húzott el egy Mi-8 Egerből. Számot sajnos nem láttam.

Levente B. · combatant.blog.hu 2014.07.16. 11:49:04

A-7 Corsair kivonás Araxosban idén október 17-én. Ez hivatalos.

zord 2014.07.17. 08:33:46

@ljuka71:

Esetleg a szerző ki is próbálhatná a sorkatonai szolgálatot, ezzel lehet, hogy többet használna az általa a pártatlan újságírás kereteinek maximális betartásával támogatott félnek :-) Biztos örülnének is neki, mert már ott sem olyan könnyű a hadkiegészítés.

Zord

zord 2014.07.17. 08:48:59

@molnibalage:

Kösz, tényleg érdekes. A Konkursz nagyra van értékelve, ez összecseng azzal amit az utóbbi időben többször is láthattam. Ügyes kis rendszer, mind a mai napig.
A léraknál valszeg a hatótáv és az alegységstruktúra nagyon lehúzza a szovjet 75, 125, 2K11, 2K12 rendszereket egy ilyen "individuális" összehasonlításnál (a HAWK-okt meglöki a szimultán "két célcsatorna", a Herculest a nagy zóna).

Zord

zord 2014.07.17. 08:51:32

@zord:

Ja, a metódus nagyon érdekes, igazi "hadtudományos", szemben a "hadművészetivel". Nagyon helyén kell tudni kezelni.

Zord

zord 2014.07.17. 09:03:40

Ezt szeretem az MH-nak megvett technika ismertetésénél. Amikor elkezdődne a fontos egységek felsorolása, akkor egy gyors zárójel következik:

"(a Magyar Honvédségnél nem rendszeresített) "

www.honvedelem.hu/cikk/45307_hatasos_hatvanas

Zord

Beat it! 2014.07.17. 09:49:47

@zord:
Találtam egy ellentmondást is (vagy csak én nem értem jól a szöveget):
Az elején ezt írja:
"Elméleti tűzgyorsasága jól képzett kezelőkkel 35 lövés percenként."
Később:
Deszant üzemmódban: "Igaz, ezt az irányzással együtt minden lövés előtt meg kell ismételni, így a tűzgyorsaság kisebb. "
Villaállványon: "A villaállványos üzemmódban viszont nagy tűzgyorsaságot lehet elérni. ...a stabil villaállványos rendszer miatt a tűzgyorsaság 12–16 lövés is lehet percenként, a cső hőkárosodása nélkül." Szóval ettől kevesebb a deszant üzemmód tűzgyorsasága.
Tehát a 35 nagyon elméleti lehet. Ezt leszámítva a leírás alapján jó kis fegyver, reméljük nem csak a mintapéldány jut el egyetlen csapat kísérleti alegységéhez.

Zordabb 2014.07.17. 14:53:04

@zord:

az a baj, hogy te tovabbra sem erted, hogy en mit irok, de nem baj, meghagyom az orultet az oruletben

P12/18 mint tuzvezeto lokator, persze egy Ferrarival is lehet szantani, csak fajdalmas

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.07.17. 15:26:29

@zord: Két célcsatorna? Egy Hawk üteg képes volt szimultán célleküzdésre?

zord 2014.07.17. 15:53:04

@Zordabb:

Nem írtam, hogy tűzvezető lokátor. Felderítő-célmegjelölő. Felderítek, helyi légihelyzetképet építek velük, eldöntöm, hogy mit akarok, és ez alapján odafordítom a centis tűzvezető radart a jó esetben másodpercek (20-30s) alatt elvégzendő munkához. Így épült fel a 75-ös és 125-ös komplexum (néha kiegészítve, vagy a 125-ös esetében többször csak decis felderítés-célmegjelöléssel - nálunk a hetvenes évektől volt ez is, az is. A szerbeknek a 125-öshöz az elejétől kezdve csak méteres felderítő-célmegjelölő lokátoruk volt).

A méteres technika, illetve ezzel együtt a frekvencia-diverzitás szűkítése-feladása a légvédelem nyilvánvaló képességcsökkenését vonja maga után. Ezért is remélem, hogy a P-18H program nemcsak egy újabb elvetélt törekvés lesz, hanem honvédségi rendszeresítést is eredményez majd. A települő/réskitöltő radar erők fegyverzetét én továbbra is egy méteres-centis kombinációban látom. A méteres lehetne a P-18H (perspektivikusan egy (fél)automatikus antennatelepítési mechanizmust tartanék még fontosnak), a centisnél pedig egy PESA/AESA ULSA-antennás technika lenne ideális SzT-68 utód. És természetesen a jövőben a győriek modernizációjánál is ezt a kombót tartanám jónak.

Zord

zord 2014.07.17. 15:56:18

@molnibalage:

Igen. A két illuminátor normál konfiguráció volt, és a számokban ez tükröződik minden bizonnyal.

Zord

zord 2014.07.17. 17:30:46

Maláj utasszállító lezuhant Ukrajnában, az orosz határ közelében.

Mondom, hogy megyünk bele!

www.bbc.com/news/world-europe-28354856

Zord

2014.07.17. 18:07:23

Ha jól emlékszem, egy üteg két szakaszból (section) állt, és mindegyikben volt három hármas indító. A szakaszoknak külön volt tűzvezető lokátoruk. Elvileg már ez is lehetővé tette a külön-külön rávezetést az ütegen belül. Javítsatok ki, ha tévedek.

zord 2014.07.17. 18:40:59

@Z69:

Így van, ahogy írtam, két illuminátor, azaz célmegvilágító lokátor. Tűzvezető radarnak nem nevezném.

Zord

zord 2014.07.17. 18:42:13

@ljuka71:

Van itt minden. Buk, Szuhoj, érthető felháborodás. És közben szépen teljesül a geopolitikai cél.

Zord

Allesmor Obranna 2014.07.17. 18:51:29

@zord: nem értem a közzétett térképeket. Ahol véget ér a gép jelzett útja, az sokkal inkább van közel a lengyel vagy a belorusz határhoz, semmint az oroszhoz.

Greg36 2014.07.17. 19:00:24

A malájok márciusban már elvesztettek egy 777-et...
Egyébként kíváncsi vagyok, hogyan hat ez a maláj légierő fejlesztésre (ugye nekik vannak MiG-29 és Szu-30-as típusaik is).

ljuka71 2014.07.17. 19:23:31

@zord: Ha jól tudom,le van zárva a légtér a térségben az elmúlt hetekben történt események miatt(Il-76,An-26).Akkor mit kerestek ott a malájok?????
Attól félek egy KAL- 007-es incidens ismétlődik meg.

zord 2014.07.17. 20:50:57

@ljuka71:

Ha nem megy az eszkaláció így, akkor meg kell próbálni úgy.

"utasok között 55 holland, 23 amerikai és négy francia állampolgár volt"

Casus bellinek sem rossz.

És hogy mire megy ki a játék:

"Petro Porosenko ukrán államfő utasította csütörtökön a hadsereg vezérkarát, hogy dolgozzon ki új taktikát, amely külföldi fegyveres erők közvetlen bevonását teszi lehetővé az ukrajnai katonai műveletekbe."

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2014.07.17. 21:16:35

@ljuka71:
Az NTBS saját felelősségre helyezte ki az átrepülést vagy kitérést. A British Airways így tett pl. Most mondta be a BBC.

zord 2014.07.17. 21:35:57

@Levente B.: állítólag július 8-tól volt korlátozás Luhanszk és Doneck megye fölött – ezt a szakadárok mondják. Ha viszont nem volt, akkor a légtérért hivatalosan felügyelő kijevi hatóságok valamit nagyon elkureltak.
Az IATA szerint nem volt korlátozás, ami szintén érdekes:

www.iata.org/pressroom/pr/Pages/statement-MH17.aspx

Senkinek nem tűnt fel eddig, hogy ott kőkemény háború zajlik?

Zord

GSF 2014.07.17. 21:42:06

Érthetetlen hogy eddig miért repülhettek ott a polgári gépek. Utolsó intés volt a 6500 méterről lelőtt Ancsa. Milyen jel kellett volna még?

Borzalmas.

zord 2014.07.17. 22:48:33

"Az Eurocontrol közölte továbbá: információik szerint a malajziai gép által repült útvonalat az ukrán hatóságok 32 ezer láb (9,7 kilométer) magasságig lezárták, a Malaysia Boeing 777-ese ezer lábbal magasabban, 33 ezer lábon repült, amikor eltűnt a radarernyőkről."

Zord

Batkaa 2014.07.17. 22:51:50

@zord: @Beat it!:
itt a megoldás:
"Eltérően több más ország 60 mm-es aknavetőjétől, nálunk az aknavető olyan optikai irányzóműszert (MUM 706) kapott"
nem kell ide elektronika, minek, még leejtik és elromlik...

van itt még érdekesség
"a fegyver megfeleljen a könnyűlövész-doktrína elvárásainak is"
vagyis "Lövész 2020" él és virul...

zord 2014.07.18. 01:18:31

@Batkaa:

Az a Lövész 2020, amiről Benkő nekem azt mondta 2011-ben, hogy van benne MANPADS?

Zord

zord 2014.07.18. 09:09:38

Elkezdődött az APG-82 rendszeresítése az F-15E-n:

www.mountainhome.af.mil/news/story.asp?id=123418004

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2014.07.18. 10:12:35

@zord:
Gondolj bele, a gazdaságilag igen gyenge lábon álló Ukrajnának minden (légi irányításért beszedett) centre szükség van, ezért a háború palástolására mindent megtesznek, legalábbis megtettek idáig. (Ha megnézed a háborús övezetet, ennek lezárása gyakorlatilag kiürítette volna az ukrán átmenő légiforgalmat.) Mások életét kockáztatták. Az Eurocontrol, az IATA és a Malaysian meg nem a CIA, ők csak az ukrán hatóságokra hagyatkozhatnak.

Naiv ügyfél kérdés 1:
A Buknak van-e szüksége a központi radarjára, vagy egy külön indítóállvány is tud önállóan célt felderíteni? Mert elég ésszerűnek tűnik, hogy a rendszert már bőven a lokáttorromboló rakéták idejében kifejlesztve, már úgy csinálták meg, hogy az indítóállványok a lehető legautonómabbak legyenek. Ebben az esetben ezek az idióták elkezdtek pásztázni a célmegjelölő radarral, találtak valamit, lőttek, puff, nem az volt. Nem kellett komplett üteget zsákmányolni és fenntartani, elég volt egy állvány. Igaz, Karát sem állt rendelkezésre a célazonosításhoz.

Kérdés 2.:
A korai riasztó holdak alkalmasak egy ilyen indítás detektálására infravörösben? Mert Ez nem egy Topol, sokkal kisebb, de pl. egy Iszkandernél már nem olyan sokkal kisebb, azokat meg a grúz háborúban tudták követni problémák nélkül. Sokat segítene egy pontos indítási helyszín.

zord 2014.07.18. 10:52:16

@KGyST: ígen, a Buk radaros indító járműnek vannak szűkös, de önálló lehetőségei, és mellesleg van Karátja is. Elvileg egy jól képzett személyzet megtalálhat és elfoghat vele egy célt a Kupol felderítő célmegelölő radar és a vezetési jármű nélkül is. De azt is látni kell, hogy a fejlesztésnek nem az autonómia, hanem a célcsatornák számának növelése volt a célja.

Állítólag van adat az indításról, EO űrszenzortól és RF SIGINT forrásból is.

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2014.07.18. 11:12:11

@zord:
Most ez egy nagyon laikus tapasztalat, de samsimmel kipróbálva az Sz-75, Sz-125 komplexumok tűzvezető radarjának bőven van akkora a látómezeje, hogy "csak szemmérték alapján" be lehessen fogni egy célt, főleg, ha az nagy magasságon (sok idő marad az elfogásra) és nem manőverezve repül. Most hogy a Buk célmegjelölő radarjának mekkora a látómezeje, az egy másik kérdés.

Van egy olyan érzésem, hogy ennek a témának új poszt fog nyílni, hasonlóan a lelőtt török RF-4-hez.

zord 2014.07.18. 11:23:44

@KGyST: egyelőre menjünk át az MH17 esettel az ukrán válságos bejegyzésre!

Zord

zord 2014.07.18. 12:07:15

Dan Hampton egyiptomi oktatóként F-16-ossal kergetőzött izraeli F-16-osokkal:

foxtrotalpha.jalopnik.com/the-usafs-deadliest-f-16-viper-pilot-on-women-combat-1603954525

Zord

Flankerr 2014.07.18. 13:34:05

"Ugyancsak jelentős a Honvédelmi Minisztérium (3,253 milliárd), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (2,881 milliárd), a Belügyminisztérium (2,726 milliárd), és a Miniszterelnökség (1,446 milliárd) forintos hozzájárulása a zároláshoz."

Volt szó valami ""garantált"" költségvetésről..

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2014.07.18. 14:44:16

A könyve kötelező olvasmány, mindenkinek ajánlom. Külön fejezet szól az egyiptomi szolgálatáról. Khm... olvasmányos. :-)

zord 2014.07.18. 15:07:01

@Flankerr:

Kicsivel többet elvettek, amibe a három Mi-8-as került. RÖHEJ!

Zord

Open Skies 2014.07.18. 20:39:58

"Késik a felújítás, az ukránok nem repülik be a gépeket, állítja a horvát védelmi tárca."

iho.hu/hir/leallt-a-felujitott-horvat-mig-21-es-hajtomuve-140709

zord 2014.07.18. 21:18:18

@Open Skies: Pont tíz napja már volt, eredeti forrásból. De azért kösz a magyar nyelvű interpretációt!

Zord

Open Skies 2014.07.18. 21:32:16

@zord: Sorry, benéztem. Tudtam hogy olvastam valahol, de itt nem találtam.

zord 2014.07.21. 10:33:25

@Open Skies:

Egy pillanatra sem merül fel, hogy mi lesz a repülőkórházzal.
El a kezekkel!

Zord

Hollywood 2014.07.21. 11:34:43

Átmeneti megoldások minden területen :(

"Fél évre közel 420 millió forintért bérelne járőrhelikoptert a rendőrség uniós pénzből.."

www.origo.hu/itthon/20140717-szazmilliokba-kerulne-a-berelt-helikopter.html

Zordabb 2014.07.21. 12:50:00

@zord:

na latod, csak kiderul hogy elbeszelunk egymas mellett, en mindvegig a tuzvezeto lokatorrol irtam, es te kotottel belem.
Dolgoztam rovid igeig meteres lokatorral, nem szerettem. Ha lalltal valahio P18-as indikatorernyot mukodes kozben, akkor meg tudod erteni, hogy miert.
Szamomra a lokator a P37. Persze mokas volt, hogy a suliban mi meg a 100-t tanultuk es a valo eletben meg a 400-at uzemeltettem. Mondjuk azt be kell hogy valljam, hogy a lerakos hokuszpokuszhoz nincs sok kozom, es annyire nem is erdekel, csak annyit tudok rola, ami mikrohullam es lokatortechnika orakon tanultam.

Zordabb 2014.07.21. 12:53:27

@zord:

nem kotozkodes keppen, de az IATA-nak tulajdonkeppen mi koze van ehhez az egesznek ?

Zordabb 2014.07.21. 12:56:53

worldairops.com/public/WAO_UkraineAirspaceBriefing18JUL.pdf

Simferopol FIR volt lezarva, most lett lezarva a Dnipropetrovsk FIR keleti resze, bar nem lepodnek meg, ha tovabbi legtereket zarnanak le. Kicsit off, de a terkepen latszik, hogy Tripoli FIR is le van zarva.

"On behalf of Libyan CAA, Malta ATS is informing that under the authority of the Libyan CAA, this notification is issued to advise aircraft operators that HLLL FIR is closed for international transiting traffic until 31/07/2014 2359 UTC.

NOTAM A0583/14 refers.

Only the following HL aerodromes are available as follows:

HLLB closed UFN. NOTAM A0189/14 refers.
HLLS closed UFN. NOTAM A0190/14 refers.
HLLT closed UFN. NOTAM A0191/14 refers.

HLLM, HLMS are available H24 in accordance with the MRS ( Mandatory Routing Scheme ) as indicated in LM NOTAMs A0589A/14 and A0599/14

HLLQ, HLTQ are available between 0700z-1900z in accordance with the MRS (Mandatory Routing Scheme) as indicated in LM NOTAM A0589/14 and A0599/14.

Malta ATS is in constant contact with the Lybian ATM authorities over this developing security situation in Tripoli. On behalf of Malta ATS we kindly advise operators that they can contact MATS on:
airspace.cell@maltats.com

Due to the developing crisis these two DCT segments have been made available WIE:

TISAL DCT RASNO Odd levels FL285-460
(to allow alternative routing due to HLLLFIR MRS)

OLMAX DCT DINUX Even levels FL195-460
(to allow alternative routing due to HLLLFIR MRS)"

zord 2014.07.21. 15:37:33

@Zordabb:

Láttam párszor méteres ernyőt. De nem is az a lényeg, amit egy kívülálló lát rajta, hanem amit egy legalább 2-3 évet rajta ülő ember. A két éves sorállományú kezelők leszerelés előtt már nagyon értették, hogy mit látnak, a profikról (a VSZ-ben tudtommal a Románoknál voltak hivatásosok ilyen beosztásokban) nem is beszélve.

A 37-es nagyon jó szerkezet, úgy is mondhatnám, zseniális. Tudtommal a mai napig több változat megy idehaza. Egyrészt az eredeti gyártási sorozat, amit te is írtál, illetve a korszerűsítés. A századoknál tudtommal vegyesen vannak. Nem volt pénz az összes modernizációjára, de az extraktor révén azért mindegyik be tud dolgozni a rendszerbe.

Zord

zord 2014.07.21. 17:58:32

A napokban elég sok anyagot olvasva a Bukról egyre inkább úgy gondolom, hogy ajándékként hozzá lehetne csapni a finnek kivonásra kerülő TELAR-jait a magyar Kub-ütegekhez. Egyből megugrana a célcsatornáink száma.
Elvileg nem okozna különösebb gondot. Persze tudom, hogy álom. Inkább ne legyen semmi, de orosz semmiképpen. Pláne ilyen PR-ral. Képzeljük csak el, mekkora botrány lenne egy ilyen felvetésből...

Zord

Zordabb 2014.07.22. 13:24:48

@zord:

a 400-ban mar bent van a DMTI, a 100-ban nincs, ott meg kulon kabinban volt a zavarvedelm, azt imadtam.

illetve a 400-as mar gyakorlatilag egy al 3D-s lokator, Az 5 ado altal adott karakterisztika magassagban elkulonul es tudhatod, hogy melyik magassagi szektorban van a celtargy.

Az azert megdobbentett, mikor Erden lattam, hogy a kis amerikai srac uzemelteti, mintha ezt tanulta volna. Tudom csak korbe kell nezni Groom Lake kornyeken.

Egyebkent jol tudod, a mai napig mennek idehaza a modernizalt 400-asok.

zord 2014.07.22. 15:03:42

@Zordabb:

Az érdit a 99-es településük alatt láttad?

Zord

Zordabb 2014.07.23. 09:59:07

@zord:

kb akkor lehetett

bocsi a pontos datumra mar nem emlekszem

Zordabb 2014.07.23. 10:01:18

Mandatory STAR for LLBG and LLSD
Notam A1212/14 and A1224/14 refers.

On behalf of Tel Aviv FMP

Route closures in LL
The following routes are closed in LL airspace:

J15, J10S, and J19

Refer to NOTAMs A1197/14 and A1199/14.

ALL SID's from LLBG and LLSD temporarily modifed
Aircraft operators be aware that due to military operations all departures (SID's) from LLBG and LLSD are modified.

Refer to NOTAM A1196/14 and
A1207/14, A1221/14, A1222/14 and A1223/14

The EASA Safety Information Bulletin
(SIB) 2014-22 for Ben Gurion International
Airport from 22/07/2014 is available here.

The FAA issued a Notam A3630/14 informing U.S. airlines that they are prohibited from flying to or from Israel's Ben Gurion International Airport.

www.public.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/PORTAL.18.0.1.48/_res/LLBGSIB.pdf

zord 2014.07.23. 11:57:04

@Zordabb:

Ja, a reptér kerítéséhez esett pár rakéta, először az amerikaiak álltak le, útban lévő gép Párizsban szállt le. El is gondolkodtam, hogy milyen beszédes is, hogy Tel-Aviv kitérő reptere Párizs :-)

Zord

Zordabb 2014.07.23. 13:02:31

@zord:

nem tudom milyen gepnek lehet az, hiszen a nemzetkozi eloirasok szerint egy negyhajtomuves gepnek ket oran belul kell lennie a kitero repternek Barhogy nezem 3000 km korul van a tavolsag, es akkor meg nem szamoltunk azzal, hogy az ATS utvonalak bizony nem mindig egyenesek

Csinaltam is gyorsan par utvonalat.

LLBG - LFPG
M0.76 0357
M0.80 0348

az ATS utvonalakat kovetve a tavolsag 1828NM, ami kb 55000 font kero

stonefort2 2014.07.23. 14:52:53

@Zordabb: Miért is az a két óra?

Zordabb 2014.07.24. 08:26:56

@stonefort2:

ICAO Annex 6 Fuel, Alternate and EDTO Operations Amendment

4.3.4.1. Takeoff Alternates.
The term “distance” is replaced by “flying time”.
For a two-engine airplane, one hour flying time with one engine inoperative, which must be calculated at the actual takeoff mass (weight) of the aircraft. (The weight requirement is new).
For three or more engines, not more than two hours flying time, one engine inoperative, also at actual takeoff mass.
A new provision allows for EDTO aircraft to use their approved maximum diversion time for flying time to a takeoff alternate. (ie if they have a 207 minute rule, they can use it for takeoff alternates.).
4.3.4.3 Destination Alternates.
Destination alternate is required unless there will be visual conditions at destination at time of intended use, or two runways with at least one instrument approach procedure, or it can be an isolated airport with no alternate for destination but must have a decision point at the point of no return which assures that conditions at destination at estimated time of use will allow a safe landing. (This is new).
Also new is the allowance of operation to a destination airport when it is below operating minimums or when meteorological information is not available, as long as two alternate airports for the destination are specified.
New “performance based safety risk assessments” are incorporated in the annexes to allow deviation from Annexes when an “equivalent level of safety” can be demonstrated to the State of the Operator.

es a legtobb legitarsasag Operational Manual-a a take off alternetra megadott maximalis ket orat alkalmazza a destination alternate-re is. Igaz ott mar nem harom hajtomuvel szamolva
mivel itt ameiraki geprol van szo, meg kell allapitani, hogy az FAA is ugyanezt a szabalyzot alkalmazza (121.617Alternate airport for departure)

Beat it! 2014.07.24. 11:46:52

Ismét felröppent a Mig-29-es téma:
iho.hu/hir/hova-kerulnek-a-magyar-mig-29-esek-140724
Irak kormánya állhat a háttérben? Nem lepődnék meg akkor sem, mondjuk ha az ukránok akarnák megvenni őket.

Zordabb 2014.07.24. 14:21:57

World Air Ops Info Bulletin

Somalia: If you're brave enough to send an aicraft there, bear in mind that all airports except for the following, are closed to non-humanitarian traffic: Airports in Somaliland, Puntland, Beletuen, Dussa mareb, Adado and Guryael. All ops require prioir permission.

Azert az az elso mondat beszedes :)

Levente B. · combatant.blog.hu 2014.07.24. 16:32:12

Mi igaz a finnek BUK kivonásáról, a gyenge zavarvédelem címmel? Ezt olvastam és hogy 2012-től kezdve kéne leváltani, na persze ez egy 2009-es cikk volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.07.24. 20:27:35

Hoppá! 0:15-nél.

www.youtube.com/watch?v=YSP5k5R1_kw&feature=youtu.be

IRST-s jenki F-15E. Nem is tudtam, hogy rendszeresítik ők is.

zord 2014.07.24. 22:37:37

@Levente B.: már válaszoltam fenn.

Zord

zord 2014.07.24. 22:45:19

Jelzés értékű pillanat. Boeing-szerződés Iránnal:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/155766/boeing-is-first-us-company-to-sign-contract-with-iran-since-1979.html

Megy a játék, semmi nem véletlen...

Zord

Open Skies 2014.07.27. 01:52:32

@zord: az oldalablakban meg tudnád növelni a "Friss topikok" számát 10-re? Könnyebb lenne megtalálni a megfelelő topikot a hozzászólásoknak.

zord 2014.07.27. 16:27:30

@Open Skies:

Kérésed parancs!

...teljesítve!

Zord

zord 2014.07.27. 21:56:19

@ljuka71: egyre gyanúsabb az ügy. A balfék tollnok számára először is le kellene pl.szögezni, hogy alapvetően nem mi, hanem a NATO kontraktor zavar.

Zord

Open Skies 2014.07.27. 22:28:28

@zord: Még a végén kiderül hogy Ferihegy is megbénult, csak el lett titkolva :)

zord 2014.07.28. 09:30:58

A legújabb Iron Dome alakulatnál már David's Sling komponensek is vannak:

defense-update.com/20140711_iron_dome-3.html#.U9X7gDJBvMI

Zord

wape 2014.07.29. 09:59:54

@zord: Valaki elmagyarázná egy nem szakavatott embernek, hogy miről szólt ez a hír?

wape 2014.07.29. 10:02:18

Az alábbi anyagban benne van az összes fontosabb műveleti részvétel Irak és Líbia között + a doktrina, műveleti tapasztalatok stb.

The Role of Italian Fighter Aircraft in Crisis Management Operations: Trends and Needs

The volume analyses the role of airpower capabilities in recent operations and their prospects for the future. Drawing on the experiences of ten international operations, the study analyses the needs of the Italian Armed Forces – the Air Force and Navy in particular – which will have to replace a large portion of their current combat fleets in the near future. In this context the study also looks into the acquisition of F-35 fighter jets, including its industrial aspects.

www.iai.it/pdf/Quaderni/iairp_16.pdf

2014.07.29. 20:53:20

Újabb szankciók Moszkva ellen.
www.portfolio.hu/gazdasag/itt_vannak_az_eu-szankciok_oroszorszag_ellen.3.201928.html
Viszont a Vlagyivosztokra vonatkozó rész az Indexen kissé más, pedig a Portfoliora hivatkoznak.
index.hu/kulfold/2014/07/29/bovitette_az_eu_az_oroszok_elleni_gazdasagi_szankciok_listajat/

A Vlagyivosztok helikopterhordozó ügye szerintem még mindig nem zárult le. Majd ha átadják, az lesz a biztos.
Nekünk maradt bármilyen mozgástér helikopter nagyjavításra, vagy beszerzésre?

Open Skies 2014.07.29. 20:57:15

@Z69: "Nekünk maradt bármilyen mozgástér helikopter nagyjavításra, vagy beszerzésre? "

AW, EC, Sikorsky, Bell...

2014.07.29. 21:15:21

@Open Skies:
Mil termékre gondoltam.

wape 2014.07.29. 21:20:03

@zord: Jogos, bocs:

ljuka71 2014.07.27. 20:48:50
Vagy mégse:

444.hu/2014/07/27/honvedseg-vs-legiiranyitok-azonnal-leallt-a-honvedseg/

Válasz erre
zord 2014.07.27. 21:56:19
@ljuka71: egyre gyanúsabb az ügy. A balfék tollnok számára először is le kellene pl.szögezni, hogy alapvetően nem mi, hanem a NATO kontraktor zavar.

Zord

zord 2014.07.29. 21:23:45

@Z69: nem látom, hogy érintené a behozatalt. Csak kivitelről van szó.

Zord

Open Skies 2014.07.29. 21:26:51

@Z69: Értettem, azért írtam. Jó lenne tudni, miért nem lett semmi a 2013-as orosz szerződésből sem.

zord 2014.07.29. 21:34:02

@wape: a Nato-ban van egy csapat, a JEWCS (dzsúiksz), ők szervezik, bonyolítják a NEWFIP-eket.

www.aco.nato.int/page208304257.aspx

A zavarópodok , földi készletek tulajdonában vannak, de a repülőplatform, üzemeltetés kontraktoros meló. Ez mostanában az FR Aviation, Cobham biznisze. Hozzánk is ők járnak DA Falconjaikkal.

A mi maradék aktív zavarásunk pedig közismerten szűk magas.

Zord

Zordabb 2014.07.30. 13:12:57

@zord:

dobalozunk kaviccsal es remenykedunk, ha zavarunk valakit :(

zord 2014.07.30. 14:01:10

@Zordabb:

Specifikusan nem rossz ami van, különösen A-A vonatkozásban, amelyek magasak. A földi fenyegetések egy része sajnos lejjebb van. A Saab gyárt széles "gyakorló" podokat E-től fölfelé, egy négy plusz egyes mennyiséget el tudnék képzelni idehaza gyakorlásra, illetve kísérő munkára.
Ez a podosdi szerintem perspektivikus irány lenne, nemcsak az EW-ben, hanem multispektrális felderítésbien is. A bombák után ez lehetne a következő cél.

Zord

Open Skies 2014.07.31. 21:07:35

First Visit to Singapore for Royal Thai Air Force Gripens

zord 2014.08.01. 19:53:31

A nemzetbiztonsági átvilágításon történő megfelelés fordítottan arányos az adófizetési hajlandósággal?

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/155944/employees-with-security-clearances-owe-%24730m-in-taxes.html

Zord

Liverbird 2014.08.02. 23:18:12

Hehe. Mikor július 1-én úton voltunk Albánia felé, Szerbiában felfigyeltünk rá, hogy az autópálya mellett szinte pár száz méterenként áll egy-egy rendőr a túloldalon, szerencsétleneknek jó melegük lehetett... Aztán egyszer csak szemből jött egy (A) konvoj, fekete autók, mikrobuszok, magyar rendszámmal. Bizony, maga Orbán Viktor jött szemből, mint kiderült a Belgrádi Magyar Intézetet adták át, és ott voltak a spanjai is, Pintér, Hende, Navracsics, Seszták. Meg a kisinasok.

Na szóval feltűnt, hogy repked egy kisgép az autópálya környékén, de messze volt, a fényképezőgépem meg szar, így nem igazán tudtam kivenni, hogy mi is volt az. Most nézem a képeimet, hát egy UTVA-75-ös. A szerbek nem aprózták el, még légierős kíséretet is adtak :)

zord 2014.08.03. 13:35:32

@Liverbird:

Röhejesen hangzik, de:

Képzeljük el, ha valami hülye, vagy provokátor Szerbában nyírja ki (és sleppjét), pont 2014-ben :-)
Nem elég, hogy az aktuális boszniai megszálló erő vezető nemzete ma, ugyanúgy, mint 100 éve Ausztria és Magyarország? És akkor azt a gyenge tényt nem említem, hogy a kiszakított Koszovóban is a mienk az egyik legnagyobb kontingens...
Persze, hálistennek mostanában drúzsba van, meg megbékélés (emlékmű, stb.), de azért Szerbiában ebben is nem kevesen inkább újabb nyugati trükköt látnak, mint igazi barátságot. Tekintettel, hogy 2000-ben úgymond Szegedről buktatta meg Milosevicset az Otpor (Tufo nagykövet úr nem leplezett támogatásával), vannak némileg érthető, viszonylag friss fóbiák Magyarország és Orbánék iránt is...

Én ezzel együtt remélem, hogy tényleg a pozitívumok kerekednek felül. A jó szerb, román, szlovák kapcsolat a magyar biztonság alapja. Nem más.

Zord

Zordabb 2014.08.04. 09:54:43

@zord:

sajnos egyes erdekek azt diktaljak, hogy ne legyen veluk jo a kapcsolat
persze ez nem csak itthon igaz, konnyu eladni egy szelsojobbos politikat, hogy azok a csunya magyarok...

ljuka71 2014.08.04. 20:29:05

Hahó,augusztus vaaaaaan ! :)))))
süti beállítások módosítása