Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (72) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

HRB-ülés, alulnézetből

2012.04.05. 19:06 | zord | 23 komment

A LégierőBlogger igyekszik alternatív nézőpontot nyújtani a hazai légierő ügyeinek tárgyalásához. Következzen néhány kép a mai kihelyezett (59. SzDRB) HRB-ülésről ebben a szellemiségben:

 

Embert próbáló idők

Amikor Szolnok Kecskemétre költözött: Levegőben az MH aktuális helikopter-harcértékének magas százaléka. A MiG-29-eshez hasonló lassú agóniába torkollik a Mil-család hazai története, vagy még van kiút a gödörből? 

Kilóg a lóláb: az ajándék finn Mi-8-asok nagyon is rendszerben levőnek tűntek ma 

Ejtőernyős válogatott hagyja el a demóban részt vevő "nagyorrút"

Gripen kirakodóvásár elölről-alulról, H és G Maverick, Sidewinder gyakorló rakétákkal, poddal, PELE lőszerrel. A külső pilonok hiányoznak - valahol úton a pool-rendszerben? 

Gripen kirakodóvásár elölről-oldalról: egy CATM-120C az MJ-1-es fegyvertargoncán, öt a szállítókocsin

A szárny alatti többfunkciós (AMRAAM/SRM) NMML indítósín és a végébe illeszthető BOL-539-es zavarótöltet-szóró berendezés, konténereikkel együtt

Egy keszi géppár, kétféle függesztési változat: két pótossal a vezér, eggyel a kísérő, mindketten külső pilonok nélkül. Néha azért van olyan érzése az embernek, hogy itt megy-mendegél a kísérletezés (üza/ellenállás/hatósugár/endurance)

Zord

Címkék: finn bizottság kecskemét helikopter gripen qra mi 8 mi 17 maverick mi 24 honvédelmi amraam bol hrb keszi

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr484366097

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Beat it! 2012.04.06. 12:41:06

A hivatalos álláspont:
www.honvedelem.hu/cikk/31150/folytatodik-a-hadsereg-kepessegeinek-fejlesztese-

és egy-két kicsemegézett infó:
"több mint kétmilliárd forint értékben lehetőség lesz pótlólagos üzemanyag-beszerzésre – többek közt a Gripenek működésének biztosítására −"
Ugrik vagy Kilián nyilatkozta, hogy idén is az 1600 óra kirepülése a cél.

"kétmilliárd jut például a páncéloseszközök és a csapatszállító járművek felújítására"
tehát T-72 és BTR is lesz benne. Szimpla nagyjavítás, gondolom. Hőképes célzórendszer? ERA? Nem hiszem.

"2013-ban és azt ezt követő két évben a honvédelem költségvetési támogatásának főösszege nem lehet kevesebb, mint amennyi 2012-ben volt, 2016-tól pedig a GDP 0,1 százalékos évi mértékével emeli a honvédelmi költségvetést."
- képesek sikerként elkönyvelni, hogy a történelmi mélyponton lévő költségvetést 4 évre konzerválták.

"A bizottsági ülés sajtó számára nyilvános részében a honvédelmi miniszter kiemelten foglalkozott a helikopter-korszerűsítési programmal. Hangsúlyozta: a finn helikopterek rendszerbe állításával új lendületet kapott a forgószárnyas technika korszerűsítése. "
- ez jól jellemzi a korszerűsítés fogalmáról alkotott képüket. Ha alapkonfigurációs gép kerül a rendszerbe, vagy lesz újra működőképes, az már korszerűsítésnek számít. (Hát igen, a sárkányrepülőnél még ez is korszerűbb...) Ha netán megy is nagyjavításra Mi-17/24, akkor legfeljebb a kommunikációs eszközeik korszerűsítésére számíthatunk. A FLIR torony nálunk még a science fiction kategória. De ne nekem legyen igazam.
Egyébként Hende mondott valami konkrétat is? Mert az a cikk beszédesen hallgat róla.

zord 2012.04.06. 13:29:06

@Beat it!:

Nem kertelt, azt mondta, hogy a minimális cél az, hogy annyi helikopter legyen a ciklus végén, mint az elején volt, a "képességvesztést nem fogjuk megengedni".
A mai Nemzetben arról írtam, hogy rövidesen jelentős döntések kerülnek napirendre többek között helikopterügyben is.
A főöszeg-szintentartás éves szinten öt százalékos reálérték-csökkenést jelent az infláció miatt, bár a HM termékkosara esetében ez lehet, hogy jelentősebb mértékű is lesz.

Zord

Beat it! 2012.04.06. 14:16:18

@zord:
"annyi helikopter legyen a ciklus végén, mint az elején volt"
- ez akár még jó is lehet. Az lhsn.hu oldalon lévő lajstrom szerint ha jól számoltam 2010 óta 5 Mi-24-es lett leállítva, és üzemben volt még a 2 P. Tehát 2012-ben legalább 7 Mi-24-esnek kellene működnie, ha a képességvesztést valóban nem engedik meg.

Beat it! 2012.04.06. 14:17:09

@Beat it!:
elírtam, 2014-re kell elérni a minimum 7-es számot.

Open Skies 2012.04.06. 19:17:49

A MIG-29eseket is végigfotóztad?

zord 2012.04.06. 23:11:12

@Open Skies:

Nem lehetett odáig elmenni. Ami a képeken látszik, kívülről készült a "rohasztóról".

Zord

GSF 2012.04.07. 21:16:03

A 29-esek szépen sorba voltak rakva még pár hónapja is (azóta sajnos nem volt alkalmam kimenni). Csak a 6-7 legrosszabb állapotban lévő vas maradt hátul a pácoldában. A többi sorakoztatva volt és nagyjából megfotózható a kerítésen kívülről is távolodva tengelyből. Szép sor, memento és a kutyának se kell. A meleg gépek is kihűltek rég. Tudtommal még régi műszakikat is visszahívták, hogy dobozolják a használható alkatrészeket. Azóta pedig enyészet. Mit vártunk?

ps: Hende és a pereputty vajh' sétálgatott-e a múmiák közt elmélkedve és tanulságokat levonva egy átgondoltabb jövőképet tervezgetve...

És hol van a mi elszámoltatási mindenbiztosunk, hogy feljelentést tegyen monnyuk hanyag kezelés miatt? Hajrá!

Üdv!

Beat it! 2012.04.09. 19:42:39

lhsn.hu/bajban-a-helikopteres-kepesseg/
Ezt olvastátok?
Most már szívesen elolvasnám szó szerint, miket nyilatkozott Hende.
"A harcihelikopterek állapotáról és jelenleg működőképes darabszámáról nem adható ki tájékoztatás, azonban Hende Csaba azt szeretné, ha a kormányzási ciklus végére a 2010-es állapotokat vissza tudnák állítani, hogy 2014 tavaszára minimum egy működőképes Mi-24-es helikopterrel több legyen, mint amennyi a kormányzás megkezdésekor volt. "
- ezt tényleg így mondta, kizárólag a Mi-24-re vetítve? Ez kb 8 gépet jelentene 2014-re. Jó lenne. Feltéve ha a következő kormány nem a leépítéssel folytatná...
(Az lhsn fotográfusának, hátha ide téved: jók a képek, de az alkalmazott színbeli torzítás 4-5 képnél még érdekes, az összesnél már zavaró. Nem azt látom, ami a valóság.)

A páncélosokról mit mondott pontosan?
Ebben a cikkben emlegetik a BTR-80 korszerűsítést is. A Currus honlapja szerint:
"A modernizált harcjárművek átadása az alakulatok képviselőinek 2010-ben lezárult."
Tehát véget ért a program, vagy azóta nem frissítették a honlapot... Ami biztos, hogy nem volt teljes a program, mert KM-1M irányzékkal felszerelt BTR-t csak a győrieknél láttam.

zord 2012.04.09. 21:20:47

@Beat it!:

Nekem a sajtóanyagból úgy tűnik, hogy csak olyan programokról volt konkrét infó, ami szoci kormány idején kezdődött.

De azt az infót kaptam, hogy rövidesen konkrét döntések várhatóak. Az idei Gripen-megtakarításból jutnia kell szerintem még egy-két dologra a norvég rádiókón (700M), pluszkerón (2 Mrd) és páncélos javításon/korszerűsítésen (2Mrd) kívül is.

Zord

Hollywood 2012.07.29. 16:17:11

Helikopter (és repülőgép) árakat és technikai leírásokat tartalmazó oldal, összehasonlítási lehetőséggel.

www.aircraftcompare.com/subcategory/Military-Helicopters/20

Talán segít a döntéshozatalban és az eligazodásban az információk között.

üdv:
Hollywood

zord 2012.07.30. 15:06:38

@molnibalage:

Ja.

Csak más a sín típusa/gyártója. Az amerikai síneket például a Marvin cég gyártja LAU-127, 128, 129 jelzéssel, és COmmon Rail Launcher, Missile Rail Launcher néven.

www.marvingroup.com/images/uploads/documents/MRL_Flyer_-_Final_Draft.pdf

A miénket pedig a Cobham NATO Multi Missile Launcher (NMML) néven.

De a BOL ~ua.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.30. 22:52:37

@zord: A LAU az nem maga a sín és mögötte BOL-500 a cucc?

zord 2012.07.30. 23:29:42

@molnibalage:

De. Csak a BOL-t fel lehet rakni más és más sínekre. Azért írtam fenn, hogy ~ua. A változatok számozása nyilván attól is függ, hogy melyik sín mögé rakják.
Azt tudom, hogy a BOL-539 a mi NMML sínjeink mögé való változat. Nekünk ilyen van.

Na jó, egy kis kutatómunka:

BOL-304A (RAF Tornado, ex-Harrier):

www.hub.mod.uk/maa_pubs/E_countermeasures_BOL_chaff_dispenser.pdf

BOL-510 (EF):

www.theengineer.co.uk/news/saab-wins-countermeasures-order/293473.article

Mitöbb, a BOL-515 az F-15-ösökön fut még AN/ALE-58-as név alatt is (LAU-128)

Más anyagok:

www.deagel.com/Aircraft-Protection-Systems/BOL_a001579001.aspx

www.saabgroup.com/Global/Documents%20and%20Images/Air/Electronic%20Warfare%20Solutions/BOL/BOL%20product%20sheet.pdf

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.30. 23:35:07

@zord: Akkor a korrekt az, hogy ha LAU-128-nak hívom az indítósínt és a BOL együttesét?

Már azt sem tudtam kideríteni, hogy az AMRAAM indítósin az azonos -e az AIM-9-cel vagy sem. Ezek már azonosak? Akkor mi a difi a 127, 128 és 129 között? Lehet, hogy pontosítani kellene az F-15 cikkem ezen részét. Hála istennek még nem késő.

zord 2012.07.31. 00:23:06

@molnibalage:

USAF gépen ma már eléggé ritkán látsz olyan sínt, ami ne tudná egyaránt vinni a 9-est és a 120-ast is.

Szerintem szépen össze lehet szedni ezeket a dolgokat, korrelálni a különböző infókat, elnevezéseket. A fenti bejegyzésem kb. 15 percbe telt. Biztos van logika.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.31. 08:16:54

@zord: Órákat töltöttem el vele és nemigen tudtam tiszta képet alkotni. Lehet, hogy most van közös sín. 1991-ben is volt? Ha lett közös sín, akkor mikor és melyik géphez? Mert a Sparrow F/M is három gépen volt - F-14, F-15, F-18 - és egyikhez sem azonos indító volt rendszeresítve a rakéta elhelyezése miatt. Az AMRAAM is pl. szárny alól sínről megy, de a törzs alól ugyanúgy ellökik, mint az AIM-7-et. Tehát ez kapásból két eszköz, két típusjelzés. Az AIM-7-hoz kellett a LAU-106 helyett valami az F-15-höz, vagy nem?

zord 2012.07.31. 08:57:23

@molnibalage:

Szerintem nincs közös sín, és most maradjunk csak az amerikai típusoknál. Más és más függesztési lehetőségek vannak - például ezért mások a sínek, legalábbis annyira, hogy más jelzést kapjanak. Aztán a különböző módosítások: van-e benne 1760-as fegyverinterfész (120/9X/stb), nitrogépalack/levegőkompresszor a hűtéshez, illetve megoldott-e a BOL felszerelése (rögzítés, kábelezés). Mitöbb, abból kiindulva, amit idehaza látni az NMML síneken, a BOL integárciója nem jeleni azt, hogy a sínnek mindig BOL-lal kell repülnie. A készletben megvan a "sima" hátsó lezáró áramvonalazó burkolat is. Gondolom ez igaz lehet a többi sínre is, amit alkalmassá tettek BOL hordozásra/alkalmazásra.

De az is biztos, hogy néhány kivétellel nem köpöm ezeket a típusszámokat, és hogy mi pontosan a tartalmuk.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.31. 13:07:50

@zord: Ez virágnyelven közlése volt annak, hogy "keres meg magad kisfiam"? :)

zord 2012.08.01. 16:39:25

@molnibalage:

"Kifinomult kutatói tanácsadás" :-))))

Ne haragudj Balázs, de ennyire futja. Az én fejem nem káptalan. MÁsé talán az.

Ami az NMML sínek bemutatását, fotóit illeti idehaza, asszem nem kell szégyenkeznem. A júliusi Aeróban is gigant fotóm van a sínről és a BOL-unkról.
Nem követhetek minden típusjelzést, kinél mi van. Csak a főbb mozzanatokat. Legutóbbi BOL-fejlemény a finn 18-asok pilonjainak oldalára szerelt kivitel, meg a BOH, azaz egy Sidewinder méretbe integrált BOL és indításjelzők.
Engem az egyes változatok annyira nem is érdekelnek, sokkal inkább az integráció, hogy a BOL-t pl. a 15-ösnél hogy fűzték be az általunk taglalt TEWS-be.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.08.01. 23:13:22

@zord: Akkor max kihagyom a típusjelzést. A képesség a lényeg.

zord 2012.08.02. 13:59:17

@molnibalage:

Így van. A lényeg az, hogy BOL. Ez defineálja a képességet. Ami még érdekes, az a potenciális payload-ok számba vétele.

Zord
süti beállítások módosítása