Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (100) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (72) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (49) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Nyílt nap Graf Ignatievóban

2009.10.19. 13:51 | zord | 88 komment

Alexander Mladenov barátomnak köszönhetően egy kis betekintést nyerhetünk Graf Ignatievo, azaz a 3. vadászrepülő bázis múlt pénteki (091016) nyílt napjába. Csak annyit előszót írnék ide, hogy megítélésem szerint a bolgár légierő is turbulens időket él meg manapság, a politikai döntéseket is sem a racionalitás vezeti, ám a beszerzési programok közül sikeresen megvalósult a Cougar helikoptereké, a MiG-29-esek üzeidejét meghosszabbították, és egyelőre tovább üzemel a MiG-21-es is.

Két harci MiG-29-es bemutatója. A RSzK MiG egy 2006 mrcius 1-én aláírt megállapodás értelmében 48 millió dollárért 16 duplasvancú üzemidő-hosszabbítását végezte el 2009 május 24-ig.

A nyílt napon összesen hat MiG-29-es repült.

A 114-es MiG-21bisz szépséges tereptarka színeiben visszagurul bemutatója után a MiG-29-esek sora mellett. A típuson elvégzendő üzemidő-hosszabbítás t követően 12 pédány 2012-ig marad rendszerben.

A 28-as UM gurul vissza. A nyílt napon összesen három huszonegyes üzemelt.

Az új beszerzések közül állítólag a Cougar sikerült a legjobban, tekintettel a személyzet körültekintő kiválasztásának és átképzési programjának. A harci kutató-mentő változat négy pédánya (melyből eddig hármat szállítottak le) rövidesen indításjelzőket is kap a besugárzásjelzők és a csapdaszórók mellé.

A Bolgár Légierő egyetlen üzemképs Mi-24V-je. Előkészítés alatt van egy korszerűsítési/üzemidő-hosszabbítási program összesen hat V és hat D számára.

Megfakult MiG-21PFMA kiállítva a bázis területén.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr871460338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mi17 2009.10.20. 15:37:41

Gratula, megint egy ország akinek fontos a légierő! Náunk biztos nem lenne ilyen sikeres a heli beszerzés.

Open Skies 2009.10.24. 04:16:55

A képen a 140-es oldalszámú Mi-24V van? A terepszínű nemkékhasú 144-essel mi lett? Nyár elején még azzal repültek kutatómentő bemutatót.

Allesmor Obranna 2009.10.24. 22:05:47

Bolgár erforszot akartok?
Most megkapjátok!

www.militaryphotos.net/forums/showpost.php?p=4504643&postcount=98

olcsó, béna fotográfiák...
:)

Devil 505 · http://airbase.blog.hu 2009.10.25. 13:20:36

@Allesmor Obranna: John Dibbs...ezek szerint Bulgáriában sem tud fotózni senki...vagy netán egy hazai nem kap lehetőséget?

zord 2009.10.25. 22:53:24

@Devil 505:

Igen, jó lenne egy telifüggesztett 29-est idehaza is meglőni a levegőben. Elvileg most maradt rá egy év. Majd próbálkozom...:-))))
Nem tudom, hogy mit enged a papír és a rendszer, de csak éles jöhet szóba részemről, különben nincs értelme az egész erőfeszítésnek. Gyakorlók, makettek...ugyan már!

Szóval én arra szavaznék, hogy két R-27, két B8M-1, és két R-73, plusz a pótos. Sajnos, távolról sem biztos, hogy engedi a manuál ezt a konfigurációt...ha nem megy, akkor az A-A maximál függesztmény: 2xR-27, 4xR-73 + pótos is jó lesz...
(az optimizmus viszi előre a világot)

Zord

toth.tomi 2009.10.25. 23:11:39

@zord: Tehát ha csak egy átlagos kiképzési repülés keretei között kerülne sor a fényképezésre akkor te már inkább fel sem pattansz az Ancsára :)

Liverbird 2009.10.25. 23:35:13

Hát, ha jól emléxem a 21-esek kivonása előtt is volt egy lehetőség, hogy a levegőből, éles fegyverzettel lehessen fotózni egy Bisz-t.

Kíváncsi leszek aztán, tényleg marad-e még egy évre a 29-es...

zord 2009.10.26. 00:10:07

@toth.tomi:

Hú, ez talált! De az ember nézi a fejlődési lehetőségeket, és igyekszik újat "alkotni". Én mindig azt mondtam, hogy harci gép függesztménnyel az igazi. Élessel pláne. Az egész dolog létének az értelme: rakéták a szárnyak alatt!!!
Javítsatok ki, de éles rakétás légi felvételről a magyar 29-esek esetében nem tudok, pláne "teljes töltéssel". Talán a keszi két rakétával már volt valahol (amikor Szekeresék hazatérő An-26-osát elfogta a géppár, volt a híradóban)?

A MiG-21-est kivonás előtt Gál Józsi megfotózta 2x R-3R, 2x R-60 konfigurációban egy UM hátsó üléséről.

Zord

Liverbird 2009.10.26. 00:39:51

Tudom, csak emlékeim szerint 2 jelentkező is volt a feladatra és nem akartam annyira kellemetlen emlékeket bolygatni :)

Shaky 2009.10.26. 19:15:18

marad a 29-es még egy évig?

GSF 2009.10.26. 19:43:04

@Shaky:
Egyértelműen még senki nem mondta ki. Úgy tűnik.

Szakmai döntéseket itt nem hoznak, bár elismerem, hogy szentimentális lelkületemnek ez lenne a legkedvesebb döntés.

Üdv!

Shaky 2009.10.26. 19:47:36

@GSF: az ADÓFIZETŐK is tudni fogják?

GSF 2009.10.26. 20:01:42

@Shaky:

Nem hinném :) Miért mondanák meg, ez nem a mi pecsenyénk, maguknak sütögetik.

Viccet félretéve, nagyon remélem, hogy kapunk végre valami hivatalos infót, mert ez a jelenlegi állapot cudar képet fest a demokratikus honvédelemről. De már megszoktuk, nem? :)

Majd Gábor megírja, ha bejelentik valami cigifüstös kis minisztériumi szobában, hogy maradnak vagy sem.

Addig marad a "talán" és a semmit se mondó "úgy tűnik".

De hát nálunk ebből áll a légierő:) Talán van AIM-120, úgy tűnik itt vannak az AMRAAM indítók, valszeg van itt AGM-65, talán kivonják az Albákat és a 29-est, esetleg mégse, úgy tűnik lesz (nem) lesz ALca, sőt az is lehet, hogy több az üzemképes Gripenünk, mint ahány 29-est hivatalosan hadrendben tartunk...

Ez a nesze semmi fogd meg jól országa, egy ködbe vesző "talánország", ahol sose lehetsz biztos semmiben. De ettől szép, valljuk be, legalább magunknak. Sose unatkozunk :)

Üdv!

Shaky 2009.10.27. 06:34:07

és miért marad a 29-es ha marad?
vagy ne kérdezzek hülyeséget?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.27. 09:55:39

@Shaky: Mert a Gripenekből nincs elég hadrafogható a karbantartó személyzet létszámhiánya miatt... Az a baj, hogy ezzel a hozzáállással soha nem is lesz. A végén már pilótára veszélyes géppel fognak repkedni?

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.27. 10:25:00

@molnibalage: most van kint Svédországban egy műszaki csapat Gripen átképzésen, ha jól tudom talán 20 fő körüli létszám. Talán alakul valami ezen a fronton is...

zord 2009.10.27. 10:44:18

@Dynax 7:

Alapaból a repülőműszakiak radikális (legalább 2x) fizetésemelésének vagyok a híve (a pénz enyhén szólva nem áll arányban a felelősséggel, mely a honvédségi beosztások között az egyik legmagasabb), de azért megkérdezném, hogy vajon az eddigi tapasztalatok alapján ezzel a húsz emberrel kötött-e a Honvédség tanulmányi szerződést, vagy Svédországból hazajőve ismét nyugdíjba/civil szférába mennek?

Zord

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.27. 11:38:35

@zord: hát igen ezek érdekes kérdések, valszeg nem emelnek fizut és nem kötöttek szerződést sem, de persze biztosat erről sem lehet tudni...

Beat it! 2009.10.27. 11:45:56

Vagy talán azért maradnak a 29-esek, mert hazaérkeznek Izraelből a kölcsön adott nagyjavított példányok (2 db.), és ezzel drasztikusan javul a hadrafoghatóságuk... A viccet félretéve, nincs valakinek spotter ismerőse a Közel-Keleten, aki meg tudná mondani, honnan kapta Izrael a kölcsön 29-eseket, hogy végre ennek a mende-mondának a végére is pontot lehessen tenni? (Csak emlékeztetőül: az oroszok vállalták Topi gépéért cserébe egy harci és egy UB nagyjavítását, aztán erről azóta csönd van.)

A Lion Effort alatt használhattak a 29-esek forszázst? Volt 2 Mig - 2 Gripen légiharc?

Abban viszont már rég nem hiszek, hogy egy típus kivonása után felszabaduló pénzt a többi típusra fordítják. Ez a nóta ment pedig a Mig-23, Szu-22-esek és Mig-21-esek kivonása után, hogy ez jó lépés, legalább többet repülnek majd a 29-esek, több pénz jut rá. Jutott rá több pénz? Egy lófütyköst. Ha kivonják a 29-est, az egy éves üzemben tartási költségét elnyeli majd a HM. Legalább így most repülnek még. Legalább teljes értékben repülnének... R-27 lövészet...

block50 2009.10.27. 11:57:45

@Dynax 7: "hát igen ezek érdekes kérdések, valszeg nem emelnek fizut és nem kötöttek szerződést sem, de persze biztosat erről sem lehet tudni... "

Ez számomra érthetetlen...!! :-(( A mi cégünknél egy komolyabb tanfolyamra nem mehetsz el szerződés nélkül. Több milkát rád költenek aztán 2 hónap múlva pattansz...!! Nem hiszem el!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.27. 12:46:18

@Liverbird: Azért az "vicces", hogy több anyag van az IAF tevékenységéről egy 2 perces hírblokkban ott, mint itthon 5-8 év alatt...

Liverbird 2009.10.27. 13:05:43

Talán mert ott jobban érdekli az átlagembert, hogy mit csinál a légierő, mint itt...

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.27. 18:13:04

@block50: igen, ez a mi cégünknél is így van, én amikor másoddiplomáztam, akkor dupla annyi időre írattak velem alá, mint amennyi a szakmérnöki időtartama volt. Úgy látszik a sereg még nem jutott el erre a szintre...

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.27. 18:14:40

@Beat it!: én úgy tudom lengyel eredetűek voltak az Izraelben "agresszorkodó" 29-esek
A Lion Effort alatt több alkalommal is láttam fáklyával startoló 29-est, méghozzá a 27-es UB-t. Fotóm is van róla

GSF 2009.10.27. 19:09:35

@Dynax 7: Meg a 10-es oldalszámú harci is fáklyázott. Mostanában sportot űztek a forszázsos startokból, remélem a fightokban is használták, nem pusztán unaloműző látványosságként vették elő a forszírozott üzemmódot.

Üdv!

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.27. 19:17:37

@GSF: sajnos szerintem a fáklyázás éppen arra utal, hogy végjáték van, hiszen már nem kell spórolni a hajtómnűvekkel... Remélem tévedek! Mindenesetre nem volna rossz, ha elszámoltatnák 1993 novemberétől napjainkig a pártállástól függetlenül a politikai és katonai vezetőket 800 millió dollárnyi nemzeti vagyon elherdálásáról. Ennek a típusnak nem ennyi időt kellett volna csak szolgálnia!

GSF 2009.10.27. 19:33:00

@Dynax 7: Így van. Vagy ha ennyi időt, hát akkor nem ilyen intenzitással.

A szomorú az, hogy a 29-es sztori kudarca alakot váltva a gripenekben folytatódik, csak igen drága ez az úri muri.

Üdv!

Shaky 2009.10.28. 17:14:38

@zord: azt hallottam, hogy a svédeknél levő csapattól most vették el a napidíj felét.

Shaky 2009.10.28. 17:15:51

csak, hogy meglegyen a motiváció

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.28. 17:34:01

htka.hu/2009/10/28/jovore-bucsuznak-a-malaj-fulcrumok/comment-page-1/#comment-3122

Gyerekek, lehet szerezni MiG-et! Donornak jók lesznek. Szomorú, hogy erről kell lamentálni.

Beat it! 2009.10.28. 20:12:26

@molnibalage:
Nekem mindenről eszembe jut valami. Erről a hírről például volt honvédelmi miniszterünk, Keleti György szavai, amiből nem lett semmi: az üzemképtelenné vált 29-esek pótlására néhány orosz gép megvételét tervezték 1997 körül.

A Hm-ben szerintem már tudnak valamit. Előre kalkuláltak, meghányták-vetették a dolgot, 29-essel vagy anélkül, és meddig. De a nyilvánosság orrára ezt nem kötik.

Még az is lehet, hogy egy századnyi gépet nagyjavíttatnak orosz-svéd együttműködéssel, így az avionika és a fegyverrendszer NATO kompatibilis lesz, a gépek orrába a Gripeneknél is használt Ericcson radar kerül, így AMRAAM shooterré válik a MIG, nem is beszélve az EWS nyújtotta előnyökről, az üzemidő 45 naptári évre és 8000 repült órára nő (ugyanis muszáj lesz addig valahogy hadrendben tartani, úgysem lesz más...). Az új gép típusjelzése Mig-39 SMT Hu "Gripenszkij" lesz.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.29. 08:00:52

Nem hagyott nyugodni a dolog így utána néztem a Gripen műszakis sztorinak. Megdöbbentő, de megbízható (érintett) forrás szerint semmiféle tanulmányi szerződés nincs, sőt az eddig átképzett 3 x 20 fős csoportok fele már nincs is állományban... A svédországi átképzésre általában nem szakmai, hanem haveri alapon válogatnak embereket a hazainál jobb kereseti lehetőség miatt (fizu + napidíj). Volt aki úgy ment ki átképzésre (tiszt), hogy mikor hazajött már kvázi nyugdíjas volt.
Így mennek a dolgok Abszurdisztán önmagával is harcban álló egykor haderőnk nevezett gittegyleténél

block50 2009.10.29. 08:35:01

@Dynax 7: Kommentálni sem tudom...!! Fogadás jobbról! Sortűz balról!!

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.29. 10:01:27

Egy sorozat kezdete az elveszített repülőezredről:
800 millió dollár a rekettyésben
spotter.blog.hu/2009/10/28/800_millio_dollar_a_rekettyesben

GSF 2009.10.29. 19:38:54

@Dynax 7:
Hát erről papolok itt már mióta. A képek, mint tőr forognak a szívemben. Ökölbe szorul az ember keze!

Üdv!

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.10.29. 21:03:54

@GSF: lesz még sok-sok kép ebben a témában

Beat it! 2009.10.30. 11:09:27

@GSF:
És ez még mind semmi! Gondolj csak a nagyjavítás után kivont Szu-22-esekre, vagy a Budapest-Dunaújváros légvédelmi tűzrendszer lepusztult bázisaira.

Beat it! 2009.10.30. 11:11:24

És még valamit nem értek: amikor kivonták a Mig-21-eseket Pápán, azok még üzemképesek voltak (17 darab biztosan). Ott volt a sok betonfedezék, miért nem lehetett azokban elhelyezni? Mi másra kellett a hely? Mert ha azok üresen álltak ott, sok ész kellett a gépeket szabadban hagyni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.30. 13:23:13

@Beat it!: Értelmes kérdéseket felesleges feltenni, mert értelmes választ úgy sem ad rá senki sem a HM sem a politikai vezetésből...

GSF 2009.10.31. 17:51:00

@Beat it!:
És tudod ilyenkor lelankad a nagy hurráoptimizmus "Dzsingisz kán" érkezése láttán. A név kötelez. A technika vadkeleti rohasztása az elmúlt időben is folytatódott. Számomra ez mérhetetlen csalódás!

Teljes személycsere kellett volna? Vagy mi kell ide, hogy megváltozzon a szemlélet?

Én már eleve azt se értettem miért egy olyan reptére hozták a 29-eseket, ahol nem akartak egyetlen fedezéket sem felhúzni? Eleve benne volt a levegőben a pusztulás szaga...

Meggyőződésem, hogy bűncselekményről beszélünk akkor, amikor a nemzeti vagyon ilyen szándékos, de lagalábbis tudatos gondatlanságból való szétrohasztásáról értekezünk! Mert ami Kecsón, Pápán történt az egyértelműen megakadályozható lett volna minimális üzemeltetési kultúra mellett!!!

Üdv!

Open Skies 2009.10.31. 18:17:39

Valahogy el kellene érni, hogy a média foglalkozzon a témával. Ne csak a Hírtévé és a Magyarnemzet, mert így csak a lakosság egy részéhez jut el és veszik komolyan, hanem az RTL klub, Tv2, M1 stb. Ha ebből is lenne akkora botrány mint a BKV-s fizetésekből és hetekig foglalkoznának vele, csak történne valami változás.

Ahogy javul a szerbekkel a viszony, lassan szövetségesek lesznek és odaadhatjuk nekik a MiG-29eseinket, ők majd felújíttatják és repülnek velük.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.31. 20:11:55

@Nighthawk9: Szarja le a nép az a baj. Bár 800 millió dollár az 200 forintos árfolyam mellett 160 milliárd.

Az egész országnak nincs gazdája és felelőse sem. Nem viccelek, a politkia felső vezetés körében tisztogatásra van szükség. Nem ideiglenesen, permanensen...

Liverbird 2009.10.31. 20:14:16

Ők meg adnak érte alapfokú kiképzőgépeket, mert 4 év múlva újra beindítjuk a hazai pilótaképzést. Aztán további három év múlva megint megszűntetjük, és a gépek szépen szétrohadnak valahol.

zord 2009.10.31. 20:45:38

@GSF:

Mit kell csinálni? Szerintem a miniszteri kabinetbe egy-egy szárazföldért és légierőés felelős civilt (tehát politikailag "megbízhatót" a politikus miniszter számára), akiknek az a dolga, hogy beszéljenek a katonákkal, legyen az vkf, ÖHP, csapat. És amikor pl. Kecskemétről van szó, el tudja mondani, hogy mi az elvárás, ugyanakkor észnél van, hogy ne legyen alulról-felfelé megvezetés. Szidjuk ezerrel a politikusokat, de azért azt is tudomásul kell venni, hogy a nyomorult helyzetükben a katonáktól sem áll távol, hogy kamuzzanak.
Nekem az a modellem a jelenlegi helyzetről, hogy a politikai, legfelső katonai vezetés irreális követelményeket támaszt, a csapatok meg a minél kényelmesebb evickélésük érdekében nem mondják el felfelé az igazságot.

Zord

Liverbird 2009.10.31. 20:57:51

Zord, jelentkezz majd, hátha... :) Csak akkor nem tudnál írni ide a sok titkos dolog miatt :)

zord 2009.10.31. 21:20:50

Sajnos az a gond, hogy mindig a politikai megbízhatóság az első, és a szaktudás az utolsó, úgyhogy szerintem olyan fazonok, akik pl. itt írogatnak, még véletlenül se kerülhetnének ilyen pozícióba. A miniszteri kabinetben ülők feladata a miniszter "hat órájának szemmel tartása", és azok a tagok (pl. a mai kabinetben "Hajasbaba") képzelhetitek, hogy mennyire leszarják, hogy hány gép rohad el Kecskeméten, meg hány hajózó agya kenődik szét a szent anyaföldön egy-egy becsapódásban.
Megmondom nektek őszintén, hogy kormányoktól, pártoktól és "szakpolitikusoktól" függetlenül a "szakértői" szinten sem ismerek olyat, akivel le tudnánk ülni beszélni mondjuk a Gripen-program részleteiről, anélkül hogy fognánk a fejünket. Még nekik sincs fingjuk róla, sokkal inkább valami szívesség-viszonzási, választókerületi vazallusi alapon ülnek pozíciójukban a képviselő urak mellé, de semmiképpen sem a szaktudásukért.

Egyszóval, ha nem blogolgatnék, írogatnék, fotózgatnék, hanem röpcédulát hordanék ki, plakátokat ragasztanék, stb. egy párt-alapszervezetben, aztán szép nagy nyelvcsapásokkal evezgetnék, talán néhány év alatt eljuthatnék valami ilyen pozícióba. De ehhez sajnos nem fűlik a fogam...

Zord

GSF 2009.11.01. 18:43:10

@zord:
Hát lehet ez is egy jó megoldás amit te vázolsz. A probléma az, hogy stagnálás van.

Nem tudom igaz-e, de azt hallottam áttételesen egy belsőstől, hogy a 29-esek jövő decemberig hosszabbítást kaptak, míg jelenleg összesen 3 Gripen üzemképes...

Ha ez igaz, vagy csak a fele igaz és 6 gép üzemkész, még az is elégtelen!!!

Ilyen körülmények között az a katona aki bázisszinten asszisztál a technika, méghozzá bmely technika szétrohasztásához, főként vezetői szinten, érthetetlen nemtörődésből: az emberileg és szakmailag is zéró szinten áll. Márpedig itt felelősök vannak, minden szinten, mert lehet, hogy nincs pénz a rendszerben, de nekem ne mondja senki, hogy a még 2-3 éve üzemképes és értéket képviselő üzemidőhosszabbított 29-esekre nem lehetett volna ponyvát tenni!

Messzebb megyek: a Gripeneknek felhúztak egy teljesen új üzembentartó csarnokot, a kényes kis svédek mindegyikének biztosított a fűtött-hűtött fémdoboz. A bázis területén minimum van 2 olyan (kék+sárga) ahová ezeket a 29-eseket be lehetett volna tolni, hogy ha nem is repül, de ha már milliókért kaptak még üzemlehetőséget, akkor ne rohadjanak szét! Ehelyett látjuk mi van! Persze lehet azzal jönni, hogy másként nem lehet, meg lehet mindent a körülményekre fogni... Meg Intrudereken és GSXR600-osokon úgy tenni mintha minden happy lenne, de az a baj, hogy ez hamis képet fest a helyzetről!

Lehet, hogy sokaknak ne tetszik amit írok, de úgy érzem, hogy sokan kötnek már-már elvtelen kompromisszumokat csapatszinten is, és igenis közreműködnek a helyzet konzerválásában!

Azt is látjuk, hogy a politikai "elit" semmilyen módon nem kiván foglalkozni a honvédelemmel. Előre látom, hogy kormányváltás esetén semmi nem fog változni, talán csak a jövő évi repnapot törlik, ennyire futja majd, mert takarékoskodni kell.

Véget nem érő történet ez. Teljes szemléletváltás kell!

Üdv!

Super 64 2009.11.01. 20:58:31

Szokta valaki nézegetni a Btk.-t?

ropy 2009.11.01. 22:44:20

Számomra a Mi-24 flotta elsorvasztása (elhanyagolása) tűnik a legbizarrabb dolognak . A 29-eseknél még lehetett egy olyan ki nem mondott szcenárió, hogy egyszerüen nem NATO kompatibilis a téma. Csak akkor viszont építettek volna az árukból inkább 4-es metrót. A konzerválódott lehetetlen állapotban, persze benne van a világválság is, ami furcsamód legfőleg csak közép-kelet Európát érinti mostmár. Figyeljétek mire mi is már épp kilábalnánk.. megjön majd a másik. Ezért a leggazdaságosabb megoldás, megerősíteni a hazai ipart mert ez a csiki-csuki nem fog már sokáig működni. A legtöbb beszerzés tényleg megkésett lesz és ócska - ahogy a költségvetési előirányzatok alapján megjósolható.
Ha jók leszünk lehet Venezuela minket is megdob utoljára pár restaurált Mirage-al (aztán szaladjál), vagy honnan akasztunk le majd egy újabb haderőt? Aztán a szuverenitás pedig , heló - mehetünk árulkodni (már ahhoz aki még kiváncsi lesz arra...)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.02. 07:48:57

@Super 64: Miért? Ezeknek a tetveknek mentelmi joguk van...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.02. 07:52:41

@ropy: A 4-es metrót meg inkább semmi árából nem kellett volna építeni, mert jelen formájában semmire sem jó, de évekre feltúrták érta a fél várost. Majdnem 3-szor annyiba kerül, mint eredetileg behazudták és már akkor sem érte volt meg, és akkor is kapásból 15 közlekedés fejlesztési terv volt, ami magasan verte az, feleannyiból. Vicc, az egész. Igazi hungarikum.

Ilyenkor képedek el, hogy milyen gazdas ország ez, ahol 4-szeres fejlagos költségen építünk harmadakkkora hidat, mint a németek, metrót 6-szoros áron, autópályát 2-szeres, stb. Lopnak, csalnak hazudnak a vezetők, de még éppen eldöcög az ország. Komolyan mondom, itt szinte nyugat európai élet lehetne, ha a mostani elvtársakat, sleppjüket és utódaikat 20 éve a Dunába tolták volna. Boldog ország lenne ez.

ropy 2009.11.02. 15:22:16

@molnibalage:
Én konkrétan arra gondoltam - opció volt, hogy BTR-ek, MiG-ek stb. helyett az államadóság fejében metróalagut kiépítését is vállalták volna az oroszok.
A Fulcrumokra meg egy ponyvát azért tényleg dobhattak volna. De nyilván nem véletlen ez a "megoldás".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.02. 17:42:14

@ropy: A ponyva tényleg nem került volna semmibe. De a gépek értékét nézve egy könnyűszerkezetes hangár sem.

Nagyon sok téren - vagy szinte minden téren - itthon nem történt renszerváltás. Ugyanazok kúrják el, akik régen is. Egyeseknek túl rövid sajnos a memóriájuk...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.06. 16:32:13

@stonefort: A videó ripotrokban asszem mintha linkeltem volna. :)

King67 2009.11.09. 09:39:06

@GSF: A három Gripennél biztos több üzemképes, mivel a múlt héten volt olyan nap, hogy a jelenlétemben 5 szállt fel (ebből 1 készültségi) egy még valszeg volt repkészen a kesziben, azaz megvan az általad említett fele sem igaz 6. Egyébként én nyáron söröztem a Batajnicában kinn lévő pilótákkal és ők is megerősítetteék a műszakiak hiányát. Szerintük kb. 1/4-e van meg a szükséges létszámnak. Az eredetileg kiképzettek is fogynak (nyugdíj, ÖHP, civil szféra).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.09. 09:53:53

@King67: 1/4-e? 200 helyett 50-en vannak? Remek..
Én 4-6 üzemképes Griffet saccoltam.

King67 2009.11.09. 10:05:47

@molnibalage: Csak a hallott információkat adom tovább, a pilóták valszeg csak a Gripenekre gondoltak és tizenegynehányas aktuális műszaki létszámról beszéltek.

zord 2009.11.09. 12:45:11

Én úgy tudom, hogy a 2005 óta átképzett műszakiak többsége már nem dolgozik Gripenen (értsd: nyugdíj, elment civilbe, alakulaton/Honvédségen belül más, nem műszaki beosztásba került). Így a tizenegynéhány fős létszám stimmel.

Hát ennyi emberrel tényleg nem lehet még annyi repórát sem gyártani, mint ami a szerződésben van (ami ugye nem sok, 120 óra per év per gép).
ÉS EZ A MI HIBÁNK, NEM A SVÉDEKÉ! MI A KÖZELÉBE SE JUTUNK ANNAK, HOGY A SVÉDEK GYENGE PONTJAIT ELÉRJÜK. (amelyek persze léteznek, a cseheknek sikerült is falhoz állítaniuk őket az üzemeltetési tempójukkal. És vették a kanyart, lásd az általam sokszor prezentált számokat itt.)

Zord

Bobby Baccala 2009.11.09. 15:05:18

ez fasza.szerintem jobb ha a hajózók egyből megkapják a műszakis képzést is, azt csinálják maguknak.

zord 2009.11.09. 17:00:22

Hajózó géphez nyúl? Neeeeeeeeee......

Bobby Baccala 2009.11.09. 17:54:26

@zord:

ez most szarkazmus akart lenni? itthon akkora királyok vezetik a gépeket, hogy nem hajlandók lealacsonyodni?

Liverbird 2009.11.09. 19:21:25

Bobby, szerintem igen...

Bobby Baccala 2009.11.09. 19:29:28

@Liverbird:

itt tényleg gittegylet szinten megy a katonai repülés? :S

Liverbird 2009.11.09. 19:40:06

Csak lassan nem lesz egyetlen Nemecsek sem...

Reap79 2009.11.10. 08:13:47

@Dynax 7: Apró korrekció. A repülőtér területén kívül csapódott be a gép és nem facsoportba, hanem egy már betakarított kukoricásra... Sajnos élőben láttam az egészet.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.11.10. 11:15:13

@Reap79: köszönöm, javítva
megrendítő lehetett élőben

Shaky 2009.11.10. 14:01:33

@Bobby Baccala:
szerintem ez nem lealacsonyodás vagy királyság kérdése. a műszaki végzi a dolgát, ugyanúgy mint a hajózó.
szerinted a müszaki felkészül addig a harcfeladatra amíg a hajózó megtankol, és felfegyverez?
egyébként a gripen hajózók többsége ki van képezve arra, hogy ha máshol száll le, akkor képes a gépet megtankolni leellenőrizni. (és újra felszállni vele)

zulu74 2009.11.11. 09:09:03

@zord:
HR szakemberként is mondom neked, hogy akkor valami nagyon el lett rontva a kiképzési periódus elején.
Valamennyi "fluktuáció" mindig benne van a pakliban, de azért ez nettó pazarlás.
Elsőként, bár ez már szóba került, a tanulmányi szerződés, mint olyan, komoly szankciókkal (költség visszafizetés stb.). Ennek ellentétpárja szokott lenni az, hogy a cég kiszámítható, de legalább középtávú karriert biztosít, és nem "lebegteti" a munkavállalót.
Másodjára valóban meg kell nézni, hogy a kiválasztás hogyan is történt, sikerült-e azokat kiválasztani, akik megfelelően motiváltak, van még bennük "repidő", rugalmasak, és lojálisak is a "céghez".
Az a gyanúm, hogy tényleg ez volt az a rész, aminél nem figyeltek oda.
A hanyagság pedig, mint köztudomású, megbosszulja magát.

Shaky.
A svédek filozófiája, hogy minimális logisztika mellett, akár közútról is üzemeltetni lehessen a Gripent, látszólag alátámasztja amit írsz. Ennek ellenére a Gripen szerintem sokkal bonyolultabb eszköz annál, minthogy egy "polihisztor" pilóta üzemeltetni tudja.
Ezt még a Frecce Tricolori-nál olvastam valahol, de ugye azok a gépek nem ennyire modernek, ráadásul az is lehet, hogy városi legenda az egész, a szerelő olaszokról, akik pilóták is egyben.

stonefort 2009.11.11. 09:17:01

@zulu74: Felejtsük már el végre "az országútról sorkatonákkal üzemeltetett Gripen" reklámtoprongyot. Ez csak egy ismételt bevetésre történő előkészítést (tankolást és felfegyverzést )takar, ami nem üzemeltetés.

zord 2009.11.11. 11:18:32

Amikor a soraktonák és a pilóták kerülnek szóba, akkor tényleg csak a földi üzemeltetés egy igen vékonyka darabjáról, pl. az újraelőkészítésről van, lehet szó. Tehát nulla hibajelenség, nulla BIT-jelzés, és akkor mehet - ahogy nagy tanítómesterem szokta mondani - a varázskör.

Itthon nem is ez jelenti a problémát, mégcsak nem is a napi üzemeltetés a csíkon. A létszámra a hangárban van szükség, és ez az, ahol megakadnak a gépek, ha nincs elég ember, állhat ott halomban az alkatrész (teszem hozzá, nagyon sok időszakos munka van, aminek az anyagigénye minimális).

"Elmaradás az időszakos munkáknál" - ez a kulcsmondat. Ebből lesznek előbb-utóbb permanensen leállított gépek, melyek kínálkoznak a kannibalizmusra. És azt se felejtsük el, hogy az álló gép nem érzi jól magát - ez a tapasztalat. A Lion Effort-on a hangárba statikusra kirakott gép, a 31-es állítólag az egyik "hanyagolt", amolyan "múzeumi" példány a beeső delegációk számára.

Na már most ne kelljen mondanom a profibbnál-profibb szpotterek gyülekezetének, hogy ők aztán igazán tudhatnák, hogy melyik oldalszámok nem hasítják a levegőt már egy ideje...

Zord

Reap79 2009.11.11. 11:50:44

@Dynax 7: Köszi, amúgy gratula a blogodhoz! Jók az írások és természetesen a képek is!:)

King67 2009.11.11. 13:24:43

@zord: Szia, én is elővettem a képeimet és úgy találtam hogy Hradec Kralovéban 09.05-6.-án a 37-es és 40 es oldalszámú Gripent láttam; a 31, 37, 41, oldalszámú Gripent sikerült lekapni 2009.09.09.-én; Batajnicában a 41-es és 43-as oldalszámú volt kinn; a 33, 37, 38, 39-es oldalszámúakat fotóztam a LION Effort-on 10.06.-án; a 34-est és a 39-est 10.21.-én a NEWFIP-en; a 39-est 10.27.-én; 33-ast, 39-est 10.28.-án; a 30-ast, 42-est, 33-ast, 34-est, és a 36-ost 11.04.-én. Ez összesen 10 különböző oldalszám, amit 2009. szeptembere óta a levegőben láttam.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.11. 14:10:14

@stonefort: Nekem is csípui a szemem, hogy keverik a kettőt. A bevetés előkészítés az nem = üzemeltetés.

Az meg egyenesen röhejes feltevés, hogy pilóta szerelgesse a gépét. Nem 1920-at írunk. A pilóta nem polihisztor. Ő repülni tud a géppel.

block50 2009.11.11. 15:55:51

@King67: Szerintem 12 oldalszámot írtál össze és hiányzik a 32 és 35-ös.

Radomban a 38 és 42-es volt kint

King67 2009.11.11. 16:37:39

Igazad van közben én is észrevettem, bocs az alapműveletekkel miníg gond volt.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.11.12. 08:15:20

@King67: 2009. október 8-án a Lion Effort-on a 30, 35, 39 és 42-es lajstromjelű Gripen-ek repültek.

King67 2009.11.12. 09:13:08

@Dynax 7: Ha jól látom akkor az általam összegyűjtött oldalszámok eggyel nőnek a 35-össel, így szeptember óta a 14-ből már 13 dokumentáltan repült, igaz a 31-est 09.09.09. óta nem láttam a levegőben.

Dynax 7 · http://spotter.blog.hu 2009.11.12. 10:40:48

@King67: Ígí van! Azaz kijelenthető, hogy valamilyen rotációs rendszerben ugyan, de azért repülőképes többé-kevésbé majdnem az összes

Reap79 2009.11.12. 13:09:50

@Dynax 7: Így van, de mégis egy repülési váltáson max 3-4 gép van csak kihúzva a startra...

zord 2009.11.12. 16:08:47

@Reap79:

Az a lényeg, hogy egyes oldalszámok mekkora intervallumra tűnnek el az égről. Mert ugye elvileg egy 14 gépes "flotilla" 3 és fél üzemnap alatt megfordul, ha 4 gépes üzemnapokkal számolunk.

"Jövő tavasszal egy hétre letáborozok a tengelybe, ebédelni kiugrok a Csepegibe, azt írom a számokat..."

Ha már itt tartunk, egy gyors fejszámolás nem árt: négy gép, két sor = uszkve nyolc óra naponta. Idén 254 munkanap van, ez 2032 órát kellene hogy jelentsen. Tudom, hogy a realitást nézve ez a számítás ezer sebből vérzik, csak néha jó kicsit helyre rázni a dolgokat, hogy mennyire "intenzíven" repülnek idehaza.
A szerződés 1680 órájából visszaszámolva 6,61 órát kellene repülni munkanaponta, ami három géppel két, kicsit hosszabb sort jelent.
Becsléseim szerint 1000-1200 óra lehet a valós produktum, ami azt jelenti, hogy munkanaponta átlagban 4,72 órát repülnek, azaz két géppel két, kicsit hosszabb (1 óra 10 perces) sort jelent.

Zord

BEARCAT 2009.11.25. 18:18:06

Érdekes ez a szerelő hiány. Pár hónappal ezelőtt szabad időmben lófráltam és megláttam a Honvédség kihelyezett toborzóirodáját egy rendezvényen. Mindenféle standok előtt álldogáltak az emberek, de ott nem. Hát dumálok egy jótután a reppenek egy kicsit a szimcsin és lelépek gondoltam. Meglepett, hogy nem az eddig már többször látott kedves katonalány és igencsak izmos férfi társa nem volt jelen, hanem két új arc strázsált a pultnál.

Egy őrnagy volt és egy százados ha jól emlékszem. A későbbiek során az őrnagy a Banán, míg a százados a Vigyorex nevet kapta tőlem, mindjárt kiderül miért. Banán unottan egy banánt majszolgatott, Vigyorex meg mellette állva vigyorgott a vakvilágba.

Magamat érdeklődő, egy kicsit a repülés világában járatos civilnek álcázva odamentem dumálni. Az első megdöbbenés ekkor ért, ugyanis igen csak fagyos volt a fogadtatás. No semmi gond kicsit jobban érdeklődő civilre váltottam és megkérdeztem milyen állást tudna nekem biztosítani a hadsereg. „Hát mit akarnál csinálni?”- kérdezte Banán két harapás között. „- Hát, valahol a neten olvastam, hogy kevés a szerelő a Gripenre, hát az érdekelne nehéz oda bekerülni?”

„Micsoda hol olvastál te ilyen hülyeségeket? Van ott elég szerelő, meg egyébként is nem lehet csak úgy odakerülni! A Honvédség saját iskolájában képzik ki oda a megfelelő embereket és ez saját képzés lehetővé teszi, hogy mindig elég szerelő legyen. Pont elegen vannak azok nincs felvétel. Ha nagyon érdekel a repülőgép szerelés menjél Nyíregyházára, bár ott csak polgári képzés van.”

Hát ezzel a tudással is gazdagabb lettem tehát Banán szerint nincs hiány, sőt van saját képzés is, remek. Vigyorex valami miatt nem tudott afelett nyugovóra térni, hogy hülyeségeket olvasok és nem ajánlotta az internetes …… -ok olvasását. Rendben témát váltottam bár a fagyos légkör ezután sem változott.

„Valami Lettországba, vagy Litvániába járnak a NATO gépek légteret őrizni, a mieink voltak már?” Kérdeztem és szegény Banán majd meg fulladt, amikor válaszolni akart. „Persze mennek majd, de lehet hogy nem mert ugye felesleges is lenne, a többiek már ott vannak tehát minek. Erről szól a szövetségi rendszer, ami az egyiknek nincs az van a másiknak és kész”

Nah micsoda képzést kapok én itt!

„És abból sem igaz semmi sem, hogy csak egy vadászgép védi a légterünket ugye?”
-Banán:”Gondold már végig, ki akarná megtámadni a NATO-t? Nah ki? Senki sem mer velünk kekeckedni, mi vagyunk a legerősebbek az egész világon. Látod, nem kell mindent elhinni amiket a …………. neten olvasol. Az az egy Gripen 1 perc alatt felszáll mert a pilóta benne ül és az 1200-al repesztve pillanatok alatt utolérné a 700-al kóricáló eltérített Bőőinget, és több tíz kilométerről lelőné a Mach 3-as rakétájával, nem kell csak egy gép. De nem az ilyen helyzet jelenti a legfőbb veszélyt Magyarország számára. Tudod mi? Az országba dolgozni jövő más országbeliek. Tegyük fel, hogy a törökök meg a kurdok összecsapnak. Namost az itt élő törökök, meg kurdok is háborút kezdenek a városainkban. Érted? Na ez a fő veszélyforrás napjainkban. Erre a tizennégy Gripen még sok is gondolj csak bele!”
Hát én aztán alaposan belegondoltam. Megeresztettem még egy kérdést, utolsónak szántam és az is lett.

„Ha a NATO-t nem meri senki sem megtámadni akkor miért kell vigyázni a balti államok légterére?”
Hát ez volt az a kérdés, aminek hallatán Vigyorex már nem mosolygott ellenben szúrósan nézett, Banán meg sürgősen szemtest keresett a banánhéjnak, gondolom, nehogy elcsússzon rajta.

És itt ért végett a sztori a toborzás szellemét nem véltem felfedezni, sok minden mást azonban igen. Gondolom nem azért viselkedtek így mert tegyük fel alapból nem voltam szimpi nekik. Érdekes, hogy akárhányszor csak láttam a kihelyezett toborzóirodát mindig sorban állás volt a szimulátornál, itt még csak meg sem említették, hogy ha akarom esetleg kipróbálhatom.

A helyszínt és a bővebb személyleírást azért kerültem a történetben nehogy az illetők dicséretet kapjanak, mert még azt is el tudom képzelni, hogy már az a feladatuk hogy elriasszák az érdeklődőket.

Bobby Baccala 2009.11.25. 19:35:02

@HTKA-BEARCAT:

én a bme állásbörzére elmentem, hát megnéztem a standot. ott volt a szimulátor, de már hiányoztak belőle a műszerek , gondolom átállnak a gripenre, nade akkor minek odavinni? ilyen élményt itthon is kapok.
ja és alig lézengett ott vki.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.11.25. 21:35:11

@HTKA-BEARCAT: Nem tudom, hogy most sírjak vagy dühöngjek. Kabaré, csak a szarabb fajtából.
süti beállítások módosítása