Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (71) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Bohém Griffek komolysága (+video)

2008.05.22. 16:26 | zord | 50 komment

(A riportútról készített videót itt nézhetitek meg)

Nemrégiben sikerült egy kis időt eltöltenem Caslavban, a Cseh Légierő 21. légibázisán a 211. és a 212. század (Gripen és ALCA) napi rutinját fotózva. A tiszta, rendezett repülőtéren és környékén ismét bizonyságot nyert, hogy kicsiben is lehet sikeresen harcászati légierőt csinálni.  

Csehország 2004-ben hozott végleges döntést 14 darab JAS 39 C/D lízingjéről, miután a 24 gépes vásárlási szándékot 2002-ben elmosta az árvíz. A képességcél a döntéshozatalkor éppúgy, mint most az Air Policing feladat ellátása volt, korszerű színvonalon. 

Az A-G relációt az egyetlen megmaradó L-159 századra (212) bízták.

Bár a sietős rendszeresítés súlyos kihívást jelentett a MiG-21MFN típusról átülő hajózók számára, megvalósították, példával szolgálva a Gripen-közösség többi, lassú tagjának.

Az első gépek 2005 áprilisában érkeztek meg, és július elsejétől készültséget adott a század, mindössze nyolc hajózóval (ami a hazai 29-es agónia állapotát tükrözi, kivéve, hogy a csehek 2005-ben egy új típust állítottak rendszerbe, azaz előre menekültek a megoldás felé...)

Dolgukat nehezítette, hogy májusban - gesztusként az adófizetők felé - nyílt napot rendeztek (lásd kötelékes kép). Amint azt Petr Mikulenka, jelenlegi bázisparancsnok még 2006-ban Farnboroughban elmondta, a szakmai kihívást növelte, hogy a két kétüléses 2005 augusztusban érkezett csak meg, de a szimulátort is csak júliusban helyezték üzembe. A kiképzés és a keszi ellátásának párhuzamos feladatát úgy oldották meg, hogy gyakorló riasztásból (tango) repültek, naponta kétszer. 

Mikulenka nyilvánosságra hozta az első év számadatait (ezzel máig adós nekem idehaza a HM, csak "nem hivatalos" számaim vannak).

Eszerint 2005 július 1. és 2006 július 1. között 1920 felszállásból 1990 órát töltöttek a levegőben kiképzési feladatok során.

Ezen felül (!) QRA-ból 1140 felszállást repültek, 1020 órával. Három éles (alpha) riasztásuk volt egy-egy commloss Turkish és Armenian Airbus A320 illetve egy cseh privát 525-ös (CJ) Cessna miatt. 

Visszatérőben a nem egész egy órás CAP-ról. A QRA-konfigurációt néhány hónap tapasztalat után változtatták meg: a törővégi integrált sín helyett a külső szárnytartó alá függeszthető CRL sínre rakták a rakétát. Az ok: az éles Sidewinder (cseheknek AIM-9M, bár ez ebből a szempontból nem lényeges) aerodinamikai felületei és rolleronja olyan vibrációt okoznak a törővégen, mely 200 óránként ellenőrzési-javítási munkát tenne szükségessé a szárny szerkezetében.

 

 Jól látható a külső szárnytartó alatti CRL indítósín, mely egyaránt alkalmas Sidewinder és AMRAAM hordozására. A képen gyakorló Sidewinder-test van függesztve, szárnyak és vezérsíkok nélkül.

Fotó az egyik tartálykocsi tetejéről, tankolás után. Caslavban szeretik a vendégeket.  

Kifordulás az állóhelyről: az orrfutó jobb kerekének összenyomódásából jól láthatóak az ilyenkor fellépő erők. Még nyitva vannak a főfutóaknák, az aknaajtók csak bizonyos sebesség felett (gyors taxi során, nekifutáskor záródnak be, és természetesen futónyitás-zárás közben nyílnak).  

Gyakorló Sidewinder a zónában, szállítókocsin. Egyszerű megfigyelés, de jellemző az egész bázisra: ami jó a meglévő eszközkészletből azt nem dobják ki, hogy drágán vegyenek helyette nyugatit. A kocsi szovjet vagy csehszlovák gyártású, eredetileg R-3Sz, R-3R, R-13M rakéták szállítására szolgált. 

Műszakiak munka közben. Az első képen lévő szakember kezében egy üvegszálas anyagból készült levegőpalackot visz a géphez. A palack a főfutóakna plafonjára kerül, ahonnan tartalma csővezetéken keresztül hűti a törővégi sínre esetleg függesztésre kerülő Sidewindert. Az előbb említett probléma miatt azonban ide csak gyakorló Sidewindert függesztenek.

A középső képen a technikus éppen az EWS 39 integrált elektronikai hadviselési rendszer bal mellső szárnyvég-egységének (WTU)antennáját törölgeti. Emlékezetes, hogy a cseh gépek 2005-ben a rendszer nélkül érkeztek, az pótlólag került beépítésre. A caslavi látogatásunkkor látott hat gép mindegyikén ott voltak nemcsak a szárnyvégi vevőantennák, hanem az orr alatti (FAU), és a svancon lévő (FPU, RAU) zavaró antennák. A csehek is érezték a rendszer hiányában rejlő blamázst: bármikor rákérdeztem a hiányára, hevesen tagadták.

Az alsó képen látható technikus a törzs alatti póttartály függesztéséhez szükséges (univerzális) csörlőt és célszerszámot (adaptert) cipeli. A cseh gépek "svéd" pilonnal repülnek, így ez utóbbi alighanem más, mint a hazai NATO-pilonhoz szükséges eszköz. Talán egyszer azt is megnézzük...(az igazság az, hogy 2006 márciusa óta egyszer, tavaly májusában Decimomannuban láttam közelről magyar Gripeneket az indítózónában. Kecskeméten nem volt rá lehetőség).

Ottjártunkkor szerencsénk volt, éppen leszereltek egy "svéd" pótost a törzs alól. Itt éppen a technikus gurítja el a Gripentől.

A kiszolgálóeszközök, szerszámok, és üzemi folyadékok hordozására kialakított utánfutó, mely a cseh Gripen-üzem állandó kelléke.

Caslavban élénk állatforgalom van. A repülések között egy sólymász röpteti madarait, hogy jelenlétükkel elriassza a többi szárnyast, remélvén, hogy a kijelölt territóriumot akkor is tiszteletben tartják, ha a gépmadaraké a légtér. Ennél is meglepőbb azonban a nyúlpopuláció aktivitása. Amikor a beton felé indultunk a füvön, jelenlétünk kiugrasztotta őket üregeikből. Itt szökell az egyik nyuszi, mögötte a beton, háttérben a Kutna Horába vivő főút. 

Hogy az éppen indító gépek kigurulhassanak, közbelépett az "environmental manager" és Skodájával elűzte a vadakat, mindkét fél érdekében.

A caslavi vizit meggyőzött arról, hogy meg lehet találni az egyensúlyt a technika lehetőségei, az anyagi keretek és a képesség-ambíciók között, csak keresni kell. A cseh példát tanulmányozhatnák idehaza is.

Zord

Címkék: gripen alca jas 39 caslav czech 211 l 159 sidewinder

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr61482580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Baccala 2008.05.22. 20:21:53


vmi hasonló színvonalra lenne szükség itthon is

az is érdekelne, hogy mikor lesz itthon a honvédelmi erőknek olyan társadalmi elismertsége/támogatottsága mint mondjuk a cseheknél?

GSF 2008.05.23. 10:02:17

Zord,

azt régóta tudom, hogy a törővégen elhelyezett AIM-9 -esek aerodinamikai kialakítása úgymond nem kompatibilis a gép sárkányával, de az utóbbi időben erről hallgatás volt, meg mintha azt mondták volna korábban, h. ezt a gondot megoldják...
Márpedig ez nyilván gond, mert így ténylegesen csökkent képességű a Gripen, az élettartama amúgy is hol ennyi- hol annyi, szóval sztem ez egy kardinális kérdés kellene h. legyen.

Most akkor már nem is próbálkoznak a vibráció megszüntetésével? Ki kell várni az új generációs európai rakétát, hogy a törővégi indítósín rendeltetésszerűen használható legyen? Mert ez még éveket jelent (ha egyáltalán Mo. integrálni kívánja ezen fúj egyvereket is - gondolom ez nem egyértelmű...)!!!!

GSF 2008.05.23. 10:04:09

hmmm...
nem fúj egyvereket, hanem új fegyvereket :)

zord 2008.05.23. 10:21:41

Tévedés ne essék: lehet függeszteni törővégre Sidewindert, csak ha az több mint test (és hát az élesen ugye kell szárnyaknak meg vezérsíkoknak lenni, hogy működjön), akkor az megviseli a szárnyat (és alighanem a rakétát is, ami szintén szempont). Több típusnak vannak hasonló gyíkjai bizonyos függesztési pont/fegyvertípus kombinációval, bár ennyire súlyos ügyet még nem hallottam. Gondolom dolgoztak rajta, de csak ennyire jutottak. A lényegi következtetés, hogy teljesen felfegyverzett őrjáratozás (mondjuk két Sidewinder a törővégeken, két AMRAAM a külsőkön, két GBU-12 a belsőkön, pótos a törzs, Litening a szívócsatorna alatt), keményen eszi a szárnyat. QRA-ban, ahol elég a 2xFox2, az ágyú és egy pótos, ezt tapasztalati úton megoldották az átpakolással.

Zord

GSF 2008.05.23. 10:41:17

És az AIM-120 szárnyvégi alkalmazása szóba se jött a Gripenen soha?
Mert az F-16-os esetében jól bevált, ha jól emlékszem azt olvastam (asszem Kőváritól) még aerodinamikailag is jótékony hatású a 16-oson való függesztése mert optimálisabb a szárnyelcsavarása (ez lehet h. nagy baromság amit írok...) nagyobb tulterhelések során mint az AIM-9-nek, ezért is alkalmazzák előszeretettel.
Bár tudom, h. még F/A-18 E/F is megtartotta AIM-9X-et, és nincs AMRAAM, de logikus lenne a 39-esen is... Vagy strukturálisan már nem bírja, túl nehéz? Ez régóta érdekel, mert a 16-os nem sokkal nagyobb vas, bár egyértelmű, h. strukturálisan egy bivaly a Gripenhez képest, de nekem elvi szinten nem tűnik kizártnak az AMRAAM a törővégen, vagy ez hülyeség?

Liverbird · http://htka.hu 2008.05.23. 11:15:20

Mondjuk szerintem gyakorlási céllal simán lehetne függeszteni a Sidewinder testet a szárnyvégre is. Sőt, akár a vezérsíkokkal együtt is, csak ne legyenek ott a rolleronok, mert ugyebár azok akarják leszakítani a szárnyat... Legyen példa mondjuk a svédek egyik kedvenc marketingfotója:

www.stuorg.iastate.edu/aeemgso/Gripen_P_G_2002_6.jpg

GSF, szerintem arra gondolsz egyébként, hogy a szárnyvégi rakéták úgy működhetnek, mint egy winglet. Megszelidítik a szárnyvégi áramlásokat, csökkentik a légellenállást ---> kicsit nől a hatótáv.

stonefort 2008.05.23. 17:14:38

A Gripen szárnyvégén több okból sem alkalmazható az AMRAAM. Az egyik struktúrális, amíg a Sidewinder kb 90 kg. addig az AIM-120 közel 160, és erre nem méretezték a szárnyat. Az IRIS-T (AIM-2000) mérete és tömege pontosan azonos az AIM-9-ével, ez alapvető tervezési szempont volt. A másik ok, hogy az AMRAAM jóval hosszabb, így leárnyékolná a WTU-kat vagyis a Gripen besugárzásjelző antennáit.

zord 2008.05.23. 18:27:43

GSF,

A törővégen kb 90 helyett 150 kg: nem erre tervezték, és nem volt elég strukturális tartalék. Bár oda sem tervezték, az F-16-nál volt, ráadásul az aerodinamikai interakció szerencsésen alakult. Másik dolog, ami a Gripennél szerintem a bajt okozza: az integrált törővégsín végeibe be van építve két WTU. Megmondom őszintén, hogy még nem voltak ezek kiszerelve a kezemben (csak Göteborgban, a gyárban egy új "sokszemű" WTU üres mintadarabja), de azért nem elhanyagolható a tömegük (nemcsak a spirálantenna van itt, hanem a KF-re lekeverés/kezdeti feldolgozás is itt valósul meg, hogy ne kelljen mikrohullámot vezetni be a EWCU-ba). Szóval ez a „kombinált funkciójú” Gripen törővégsín eleve nehezebb, mint a 16-osé, 18-asé, stb. Aztán meg ott van, hogy az AMRAAM előre is, hátra is túllóg(na), ami pont leárnyékol(ná) a spirálantennákat.

Livebird,

A kép régi, úgy nyolc éves? Azóta gyűltek a tapasztalatok. Ami tény: Caslavban átrakták az éleseket a szárny alá az említett okból, és csak szárny/vezérsík nélküli gyakorlókat tesznek a törővégre. Szerintem a csehek előtt a svédek nem repültek annyit fullos Sidewinderrel a törővégen, hogy rájöjjenek milyen nagy a baj. Ha kell persze mehet, de annak ára van. (Szerintem a Smokewinder, amit a Saab demósok használnak, is cibálja a szárnyat, de hát kell a bemutatókon...)
Ja, Kecskeméten is kizárólag csupasz gyakorlóval repültek a törővégen eddig.

Zord

zord 2008.05.23. 18:29:55

Na ez a tipikus eset, amikor elrágódok egy válasszal két óráig, közben Stonefort közbelép...:-)

Zord

GSF 2008.05.23. 19:33:54

Lehet totál tájékozatlan vagyok, de mi rendszeresítjük az IRIS-T-t? Vagy marad az AIM-9L? Mert az már szürkehályoggal sem tűnik korszerű, mármint a kor kihívásainak eleget tevő fegyvernek, nem? Az R-73 többet tud (változtatható tolóerővektor, bár a zavarvédelem nyilván oroszosan bombabiztos), legalábbis papiron, ugye?

zord 2008.05.25. 15:16:41

Mi csak AIM-9L/I-1 rakétákat vettünk 3,2 milliárdért (darabszám ismeretlen). IRIS-T az ablakban, úgyhogy a Gripen ilyen szempontból visszalépés a MiG-29/Sjel-2/R-73E kombinációhoz képest.
Szerintem bőven elég lett volna "kölcsön" Sidewinder a svédektől (akárkitől) az első évekre, aztán meg bevásárolni az IRIS-T-ből. A közvetítők (Aerotechnika) biztosra akartak menni, noha az IRIS-T-t is ők hoznák be.

Zord

Blade 2008.06.29. 18:33:31

Két kisrakétával keszit adni az szt. vicc. ( Ezügyben még némely vadász kollégámmal is kénytelen vagyok vitázni.) Legyen szó 9-esről, 73-asról, vagy IRIS- ről. És mindegy, hogy Gripen viszi vagy Eurovadász. Egyszerűen kevés. Kevés lehet a hatótáv..., kevés a harci rész egy nagy gép leküzdéséhez és az infrafej nem lát célt felhőben.

Az, hogy mi vettünk 120-ast is, azért az komoly potenciál, lépéselőny és plussz szakmai tudás záloga.

De majd meglátjuk, hogy mi miképp használjuk a Gripent.

GSF 2008.06.30. 08:25:19

Nyilván kevés, de békeidőben elég. Korábban én is sokat csodálkoztam, az a kép lebegett a szemem előtt, hogy majd látok 6 rakétás géppárokat, de nem. Ezt csak 99-ben lehetett megcsípni, a szerbek elleni akciók során, de az meg már más műfaj...Egyébként a 29-est anno még azon filozófia szerint tervezték, h. 4 kis+2közepes hatótávú fegyvert pakkintsanak alá. USA-ban a trend főként az AIM-120 megjelenésével már megfordult, és szerencsénkre a Gripanyó is képes a 4 AIM-120C+2AIM-9L konfigürésönre.
Ez azért tényleg pozítívum, csak biztos nem 3 garnitura fémszivart vettünk gépenként, ahogy az elvárható lenne...

Szóval ne reméljünk az újabb magyaros megoldástól olyan sokat, szerencse, ha a keszit ellátjuk, békeidőben. Legalább ezt keresztül kéne már vinni, mihamarabb!

Hoze 2008.11.08. 16:39:06

i35.tinypic.com/1ooa6u.jpg

Fotok a cseh leanyzokrol... Gripenekkel.. ha meg emlekeztek a videora..

Nalunk csak Bochkorra telik..:P csak, hogy az kinek tetszik..:P

zord 2008.11.08. 17:40:03

Magáról a fotózásról asszem betett valaki egy linket is feljebb!

Allesmor Obranna 2008.11.09. 10:12:46

Az orosz repülőgéphordozós repülésről egy jó ki összeállítás, sajna ebből is kimaradt az ominózus eset, amikor Pugacsov lebontotta a lángterelőt.
Ettől függetlenül látszik, hogy amikor Aubakirov a MiG-29K-val felszállt, szépen felizzította a pajzsot.
Látványos felvételek:

www.youtube.com/watch?v=edu-iNW_0MY

Devil 505 2008.11.09. 16:46:13

Azoknak a terelőknek nincs hűtése?

Liverbird 2008.11.09. 18:52:41

Az ami hajókon úgy tudom van, de hogy az oroszok használnak-e....

Allesmor Obranna 2008.11.10. 00:12:38

Persze, hogy van. Azokat kócolta össze Pugacsov az első felszállásnál, mivel nem akart kioldani a fedélzeti rögzítő. Utána jókora gőz lepte el a fedélzetet.
Hűtés nélkül nem sokat érne az egész, ráadásul ne feledjük, hogy a Szu-33-asok akkora tolóerőt fejtenek ki forszázson (ami nélkül nem startolnak) amekkora a Navy gépei közül csak az F-14D-nek volt, viszont az meg sohasem szállt föl fáklyával, csak néha villantotta fel már a fedélzet elhagyása után.

molnibalage 2008.11.10. 08:11:58

iaro.3dmax.hu/kep/F-14_Tomcat_afterburner.jpg

Akkor ezt mivel magyarázod?

u.i: A captha ellenőrzés egy rakás szar. Az esetek 50%-ban hibába írom be jól akkor sem fogadja el. Kissé idegesítő.

Devil 505 2008.11.10. 08:39:54

Azt tudom, hogy a jenkiknél van, enélkül tényleg nem érne semmit a rendszer, csak nem értem, hogy, ha az előző felszállásnál besz@rt, akkor miért erőltették...

stonefort 2008.11.10. 09:14:31

Molni a fotódon nem D, hanem B látható, amelynek még a régi P&W hajtóműve volt.

zord 2008.11.10. 09:52:48

Szerintem inkább egy A változat van Molni képén, melyből az utolsót 2004-ben vonták ki. Az utolsó egy vagy két század még részt vett az iraki háború első részében.
Az F110-es átépítés eredményezte az A+-t amit később átkereszteltek B-nek. (volt egy rövidebb sorozat, amit eleve F110-essel B-nek építettek). És ezt a programot követte a D.

Zord

molnibalage 2008.11.10. 10:12:11

2004-ig repült F-14A? Azt hittem már 1990-es évek elején leállították az összeset vagy felnyomták B-re.

Tuti, hogy A? Mert a jobb szárny alatt nekem a függesztmény célmegjelölő konténernek tűnik... Vagy az a személyes holmik szállítására való cucc?

Bobby Baccala 2008.11.10. 10:36:21

molni

szerintem is A..tf30asnak tűnnek a hajtóművek

itt megtalálod a kivonási időpontokat:

en.wikipedia.org/wiki/F-14_Tomcat

kár hogy kivonták a tomcateket :( volt vmi elképzelés egy komoly továbbfejlesztésről, asszem tomcat21 néven futott...arról tud vki vmi infot? még egy látványrajzot sem találtam vagy az még olyan szintig se jutott?

molnibalage 2008.11.10. 10:43:45

A Tomcat továbbvitele a variaszárny miatt halott dolog. Egyszerűen nem garantál olyan élettartamot ami szükséges lenne. Ma már más aerondinamikai kialakítással is elérhető nagyrészt amit a varaiaszárny kínált. Nem kell, hozzá ilyen bonyás dolog. Vakvágány. Ezért lesz az valószínűleg, hogy a B-52 túléli a B-1B-t!

TF-30? Én úgy tudtam minden ilyen hajtóművel rendelkező kandúr már a '90-es években sem volt.

Az mitől lehet, hogy a TF-30 szar volt az F-14-en, de az F-111 sikerességét nem hátráltatta? Mitől voltak olyan jó az F-111 paramaméterei mikor annak a tömege még nagyobb volt?

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.10. 10:54:31

Zord és Bobby jól mondja, A van a gépen. Kiegészítésképpen a VF-211 Fighting Checkmates század gépéről van szó. 89-92 között B-vel repültek, de aztán vissza kellett térnük az A-ra. Gépeikhez egyébként TARPS és Lantirn konténerük egyaránt volt.

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.10. 11:04:43

Képen, akarom mondani...

Molni valszeg azért, mert a Tomcat vadász volt, az Aardwark meg csapásmérő. Utibbinak mélyrepülésben szélsebesen kellett berepülnie az ellenséges terület fölé, amihez jó volt az alacsony fogyasztású, kétáramú TF-30-as. Ahhoz viszont, hogy közeli légiharcot vívjanak vele, már gyenge volt, nem szerette a nagy állásszögeket, stb.

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.10. 12:26:13

Oh, na még egy. Bobby, itt egy link, van benne Tomcat 21:

www.topedge.com/alley/text/other/tomcat21.htm

Vagy itt van ez:

www.aerospaceweb.org/question/planes/q0132.shtml

Kifejezetten mókás az egyik kép, variaszárnyú Raptor; a haditengerészeti ATF lehetett volna... Nekem tetszik :)

Allesmor Obranna 2008.11.10. 19:50:23

Az F-14-esek története sajna nem úgy alakult, ahogy azt szerették volna. Az F-14A a TF-30-assal csak egy átmeneti megoldás, csak az első széria lett volna. A hajtómű a GD F-111B-ből lett átvéve, de némiképp átdolgozva.
A flotta tervei szerint a hetvenes évek közepére, a gyártás kezdetétől számított két év után állt volna szolgálatba az F-14B és C verzió, amelyek feladata a már rég áhított 600 tenegeri mérföldes zónán belüli flottavédelmen túl a csapásmérés és a partraszálló erők mélységi támogatása. Ezeknek a gépeknek kellett volna leváltani egyszeriben az A-5, A-6, A-7, F-4 gépeket, de a vietnámi háború utáni jelentős recesszió elvitte a programot, míg az A-változattal és a TF-30-assal "ott maradtak pucéran".
A P&W F-401PW-400P hajtóműve csupán egy gépbe lett beépítve, erről van egy képem, de nem tudom hova felrakni.

A TF-30-asnak is sokféle változata van 8600-tól 11500 kp tolóerőig, a Tomcat hajtóművei egyenként 9300 kp-ot toltak fékpadon.

A lényeg a következő:
-F-14A: egyszerű a képlet, egy TF-30-assal szerelt sárkány.

-F-14B Super Tomcat. ilyennek kellet volna lennie minden Tomcat-nek, de nem ilyen lett. F-401-es hajtómű, amellyel csak a gond volt. 1976-ban lép színre az ellenlábas GE az F-101-X-el, ami később az F-101DFE nevet kapja. A cél: kiütni a gyengén szereplő P&W-t a nyeregből. Az F-101 DFE egy olyan hibrid hajtómű, amelynek a gázgenerátora a B-1-esek F-101-eséből, míg a kisnyomású forgórész és a forszázsrendszer a Hornetek F-404-eseiből származnak, csak "felnagyítva". Ez volt az igazi arculcsapás a P&W-nek, mert az egyetlen F-401-essel szerelt 157986-os számú gépe és még egy másikat is átépítettek F-101DFE-vel. Ez a hajtómű 127 cm-rel hosszabb, mint azok az F-101DFE-k amelyket ezidőtájt az F-16-osokon teszteltek, mivel csak így lehetett a TF-30-asokra méretezett törzshátsórészbe beszerelni. A tesztek 1981 júliusában kezdődnek. Az egészből végül nem lett semmi. 1984-ben azután újra indul a projekt, hivatalosan is a GE lett a győztes, aki immáron F-110GE-400 néven említi a hajtóművét.
A gép pedig mostantól F-14A Plus.

-F-14A Plus: a sorozatgyártott F-14B, másképp, átalakított és újonnan gyártott gépek sorozata, Block 30-Block 130 átalakított, Block 145-től Block 155-ig új gépek.

-F-14D: 1987-től repülő verzió. A 70-es években már volt egy ilyen nevű koncepció, az olajválság idején egy D=Downgraded verzió lehetett volna az olcsóbb megoldás, de ez végül eltűnt a süllyesztőben. Az 1987-ben először a levegőbe emelkedett verzió első négy protogépéből csak a második repült F-110-essel, a többi három gép a régi TF-30-asokkal.
1990-től idul a gyártás. A nagy különbség a jóval erősebb F-110-es hajtómű, ami már az F-14A Plus-okon is megvolt. Az egy dolog, hogy forszázs nélkül is kényelmesen felszáll a gép, de az ok, hogy nem fáklyával szálltak fel a D-k az az esetlegesen meghibásodó egyik hajtómű esetén létrejövő hatalmas legyezőirányú nyomaték, amit a széttelepített hajtóművek tolóerőaszimmetriája okozhatott volna.

www.tomcat521.com/tomcat/history/story/f14-photo-vf031-17xl.jpg

Amit eddig sikerült megfigyelnem, az egyeten felvétel volt, ahol a fedélzet elhagyása után villant fel a mimimálfáklya, jókora sárga csíkot eregetve (ahogy az a minimálfáklyánál szokás a világ minden táján).

Na így kb ennyi.

Allesmor Obranna 2008.11.10. 20:24:10

Érdekes felvétel Japánból, 1999-ből:

www.youtube.com/watch?v=m6HoxjsNzqY

A film érdekessége, hogy a minősége nagyon jó, holott akkor még nem nagyon voltak digitális videókamerák, a másik, pedig, hogy a felvételen egy F-14A repül, TF-30-asokkal.
Látszik, hogy az erőigényesebb és nem pedig lendületből repült függőleges figurákat elég hamar kiforgatja a pilóta.

Ugyanakkor az F-14D-nél már volt kraft:

www.youtube.com/watch?v=HWJgHYp6PkU&feature=related

A japán videóra reflektálva az egy évvel korábbi, 1998-as bemutató, F-14D-vel (vagy A Plus-szal?)

www.youtube.com/watch?v=s0jyouWcxtc&feature=related

Különösen a második rész impozáns:

www.youtube.com/watch?v=rGOZ1LfDx8k&feature=related

Végül pedig az utolsó F-14-es bemutató, 2006-ból, amelyiknek az utolsó egynegyedénél van egy érintéses átstartból kitolt nyitott futós függőleges nyolcas!

www.youtube.com/watch?v=rAwRx4XceGg&feature=related

zord 2008.11.10. 20:58:53

Ez utóbbi mitagadás szép egy kűr volt! Szerintem igenis volt kraft ebben a gépben, és egy jó személyzet közlharcban is tudott vele mit mutatni! (zárójelben meg: bombázóként pedig pazarnak bizonyul karrierje második felében)

Zord

Liverbird · http://htka.hu 2008.11.11. 00:46:03

Szerintem ez sem rossz, két részben. Valamelyik kommentező szerint Dale Snodgrass repült, aztán hogy tényleg-e...

www.youtube.com/watch?v=s0jyouWcxtc&feature=related

www.youtube.com/watch?v=rGOZ1LfDx8k&feature=related

Meg egy kis rövidke:
www.youtube.com/watch?v=i1PLtCC_M-E&feature=related

molnibalage 2008.11.11. 07:49:31

iaro.3dmax.hu/

Ide rakhatod.

stonefort 2008.11.11. 20:39:34

Jól elnéztem ezt az A/D kérdést.

Bobby Baccala 2008.11.11. 21:53:58

nincs is jobb a tomcatnél :) jópofa hogy a rádióforgalmazást benyomják a hangosba.

Allesmor Obranna 2008.11.11. 22:39:31

Molni!
Köszi a lehetőséget.

zord 2008.11.12. 18:55:30

Ismerős a kísérlet környezete...5 G erejéig...

Zord

KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.12.23. 09:16:59

Az EWS 39-ről lehet valahol bővebben online olvasni?

(különös tekintettel a magyar integrációra)

samoth 2009.01.09. 21:49:20

Az Alcára is felnyomták:

www.211squadron.cz/exercise/qv08/22.jpg

www.211squadron.cz/exercise/qv08/index.html

Ez egy csehországi hadgyakorlat. Az ACMI nem csak felműszerezett terep felett működik, mint Deci, Anatóli, Nellis stb. Vagy egyszerű felműszerezni a terepet?

(rossz a kapcsa)

samoth 2009.01.10. 20:42:15

Most látom, hogy a fenti, Gábor által készített képeken is hasonló eszközök vannak, melyek gyakorló Sidewinderek.
Erre pedig azt írták, hogy ACMI:

www.flickr.com/photos/xnir/1340444776/

Meg erre is:

www.sci.fi/~fta/Fwic3lo.jpg

De EZ egy klasszikus ACMI:

www.mawdecals.com/Reference/VMFA224/01/bengals01_16.JPG

Ez meg valami új:

www.defencetalk.com/pictures/showphoto.php/photo/4994/cat/views/limit/www.1stplusmortgages.co.uk

Na, ez is megoldódott.:)

zord 2009.01.10. 21:08:52

Gyors egymásutánban volt itt Sidewinder gyakorló, Python 3 gyakorló és különböző gyakorlókonténerek, melyekből ma már van elég sok. A régi ACMI ideje szépen csendben leáldozott, a ma használt rendszerek többsége légtérfüggetlen.

Ebben sem állunk persze túl jól, a 29-esek gyakorlataihoz úgy kellett volna a BGT FPR-je, mint egy falat kenyér, bombazáron a LAU-7-es sínre teljesen jól működött a Lufinál...

Zord

_mihi_ (törölt) 2009.03.11. 20:40:58

Csehek keszulodnek:

"Caslav/Prague, March 10 (CTK) - Czech military pilots and ground personnel are being prepared for a new foreign mission of the Czech military in the Baltic within the Apeval 2009 exercise, Caslav air base spokesman Denisa Smitalova told CTK Tuesday.

Apeval 2009, whose air force part started Tuesday and will last until Friday, is to check Czech fighters Jas-39 Gripen and other parts of the Czech air force before the Gripens will be used in the Baltic later this year.

Czech pilots will protect the air space of Estonia, Latvia and Lithuania, three Baltic NATO members, from the Lithuanian base in Siauliai from May to September.

"Tuesday, four Gripens, one combat aircraft L-159 Alca and one Mi-24 helicopter are trained," Smitalova said.

Cargo planes An-26 and L-410 will join the training of the operations before Friday, Smitalova said.

The war games are not only a preparation for the protection of the three countries, but also the first training of the Czech air force of this type that will be assessed according to NATO standards and requirements, she added.

"All issues will be examined so that all possible real situations that can arise during a mission are simulated," Smitalova said.

The ground part of the exercise was started on Monday.

Pilots of two Jas-39 Gripens of the Czech air force will take up the protection of the Baltic countries' airspace from Denmark on May 1.

The mission of up to 75 soldiers within the NATO integrated system NATINADS was approved by the Chamber of Deputies earlier this year. It will be the first deployment of the Czech tactical air force abroad.

Estonia, Latvia and Lithuania do not have their own fighters to protect their airspace. The mission is expected to be difficult as their relations with the neighbouring Russia are tense and Russian air force is active in the area.

The unit will be commanded by Jaroslav Mika, commander of the 211th tactical squadron."


Ugye nem baj, hogy bemasoltam a teljes angol szoveget?

Bobby Baccala 2009.03.12. 11:38:00

@_mihi_:

hol vagyunk mi ettől..atyavilág :(

zord 2009.03.12. 15:59:15

Hát ehhez közelebb vagyunk jóval, mint CAS őrjáratot nyomatni Kandahárból, LDP/GBU-12-vel stb.

Szerintem ez a misszió az EGYETLEN REÁLIS CÉLKITŰZÉSE a magyar Gripen-századnak is, ami az éles külföldi bevetést illeti - persze most ehhez sem adottak a feltételek.

Zord

BLADE.Hu 2009.03.12. 18:19:45

A feladat szempontjából szinte ugyanaz mint az itthoni NATO keszi, csak ki kell települni.

Ugyanazok az eljárások,szabályok,de sokkal több a support (Intel,EW,lefedettség,secure voice,...),hogy mindezt ellássák - ami viszont lényeges különbség.

És a megbecsülés sem marad el.

Valóban egy ilyen jellegű bevállalásból tényleg lehet profitálni,de ezt már valamikor említettem.

Bobby Baccala 2009.03.12. 21:58:30

@zord: @BLADE.Hu:

egyetértek..ettől függetlenül kíváncsi leszek hogy mi mikor települünk ki...
süti beállítások módosítása