Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (64) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Sisakcélzó/megjelenítő a románoknál – És nálunk?

2007.11.12. 16:43 | zord | 21 komment

MESE:

Nemrégiben a litvániai Siauliaiban jártam, ahol a vadászgéppel rendelkező NATO-tagországok légierői (persze önkéntes alapon), rotációs rendszerben ellátják a vadászgépekkel nem rendelkező balti tagállamok felett az air policing feladatokat. Jobbamondva keszit (QRA) adnak ott.

Július 31-e és október 31-e között a Román Légierő 67 fős kontingense négy MiG-21(MF) Lancer-C repülőgéppel látta el a feladatot (711. század, Aranyosgyéres azaz Campia Turzii).

Az idehaza is jól ismert 96-osból izraeli berendezésekkel modernizált gépek egyik figyelemreméltó képessége a sisakcélzó/megjelenítő (DASH) alkalmazása, mellyel a függesztett infravörös irányítású fegyverzet számára célmegjelölés adható, akár nagy szögeltéréssel is.

A románok balti keszije során alkalmazott Magic II rakéták ugyan nem tartoznak napjaink nagy szögeltéréssel (HOBS) indítható közelharc-fegyverei (R-73E, Python-IV-V, AIM-9X, ASRAAM, IRIS-T) közé, de a DASH így is jelentős flexibilitást ad a célmegjelöléshez, tulajdonképpen a fedélzeti lokátor mellett alternatív célmegjelölési csatornát biztosít. Hasonlóképpen, a DASH-sel földi célok elleni feladatnál a géphez szintén rendszeresített LITENING célzókonténer is vezérelhető. A pilóta egy adott (az előretolt repülésirányító által leírt) területre néz, odafordítja a LITENING-et, rögzíti, majd már a többfunkciós képernyőn megjelenített (nagyítható) képen keresi tovább a célt, melyet ha megtalált, lézerrel megvilágít az irányított bombák alkalmazásához.

KOMMENT:

Míg a Román Légierő a kilencvenes évek második fele óta egy elavult sárkány-hajtómű platform korszerűsítése nyomán rendelkezik ezzel a képességgel, és pilóták tucatjai gyűjtöttek tapasztalatot a DASH-sel úgy levegő-levegő, mint a levegő-föld vonatkozásban, addig a Magyar Honvédség 2009-10-ben elveszti hasonló, (igaz, korlátozottabb és csak l-l viszonylatban meglévő) képességét a MiG-29/Sjel/R-73E kivonásával. A magyar Gripenek nem rendelkeznek sem sisakcélzó/megjelenítő rendszerrel, sem nagy szögeltérítéssel indítható közelharc-rakétákkal. Annak ellenére a AIM-9L/I-1 rakéták kerültek beszerzésre, hogy a 2003-as szerződésmódosítással kitolt szállítási/rendszeresítési időbe beleférhetett volna a sisakcélzó és az IRIS-T (AIM-2000) beszerzése is. Ráadásul időközben mindkét eszköz integrációja és rendszeresítése mellett döntött a svéd kormány saját Gripenjeik képességeinek javítása érdekében.

A sisakcélzó hiánya azonban jelenleg (a közeljövőben) nem l-l viszonylatban jelent problémát. Az AMRAAM-ok egyelőre megnyugtató BVR-fölényt biztosítanak a koalíciós lég műveletekhez, így a sisakcélzóval támogatott HOBS-képesség közel-légiharcban jórészt irreleváns. Légi fenyegetettség jószerivel nincs is azokban a műveletekben, ahová a magyar Gripeneket potenciálisan tervezhetik a 2010-es swing-role felajánlással. Sokkal inkább hiányozni fog a sisakcélzó/megjelenítő olyan tipikusnak mondható afganisztáni l-f forgatókönyvekben ahol a leggyakoribb feladat a közvetlen légi támogatás (CAS) őrjáratozásból. A magyar Gripenekhez már beszerzett LITENING-IIIG célzókonténer alkalmazását tenné rugalmasabbá, gyorsabbá és biztonságosabbá (időérzékeny cél, baráti tűz, járulékos károkozás, stb.), amennyiben sisakcélzóval lehetne a célterületre irányítani.

Azonban ezzel alighanem túlzottan előreszaladtam az időben. A kecskemétieknek sokkalta alapvetőbb gondjai vannak jelenleg annál, mintsem hogy ilyen kérdésekkel foglalkozzanak...

Zord

 

 

Címkék: nato ii lancer magic dash mig 21 lithuania qra

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr72226631

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kővári László 2007.11.16. 13:12:44

Sajnos nálunk a zérónál alig több az esélye, hogy megrendelik a Gripen-ekhez a sisakdisplay rendszert, ami pedig nagyon hasznos lenne, de csak akkor, ha párosulnak mellé az új generációs légiharc-rakéták, JDAM és egyéb csapásmérő eszközök. Mivel ezek költséges játékszerek, belátható időn belül szinte kizárt az, hogy megjelenjenek a mi légierőkbne is.

zord 2007.11.18. 23:18:28

Mindenképpen, csak ha kihasználásra kerül, akkor van értelme az egésznek. Ez persze a fő irányzópont kiejlölése kapcsán lehet felderítőfeladatnál is hasznos, nemcsak fegyverhasználatnál. Mellékesen az a gyanúm, hogy üzleti érdekek éppúgy közbeszóltak a közelharc fegyverek beszerzésénél, mint az, hogy a fegyverzettechnikai fejleményekről a döntéshozatali szint (és sajnos szakmai szintek is) meglehetősen hiányos ismeretekkel rendelkezik. Ahogy kis hazánkban nem igazán követik azoknak a hadszíntereknek az eseményeit sem, ahova szánják a Gripent. Hamarosan visszatérek ezekre a kérdésekre egy bejegyzésben.


Zord

Sheffdave 2007.11.20. 21:03:45

A mostani gazdasági helyzet mellett szerintem sincs sok esély a rendszer beszerzésére, de mikor a Gripenek mellett döntöttek akkor sem elsődlegesen a gép és fegyverzete harcászati értékét nézték, hanem a hatalmas ellentételezést. Nem az volt a szempont, ha már veszünk, akkor jót vegyünk, hanem hogy legyen valami. Nem azt mondom, hogy a Gripen nem egy jó gép, hanem hogy lehetne sokkal jobb is, nagyságrenddel jobb.

exi 2007.11.23. 00:46:45

Laikus kérdés,de hogy állunk a Gripen fegyverzettel? Én úgy hallottam,hogy még nincs semmink.

Sheffdave 2007.11.23. 12:46:00

Bérelhetnénk rakétákat :)

zord 2007.11.23. 17:24:12

Az aláírt szerződések értelmében már azért pár dolognak benn kell lennie az országban. Ilyen az AMRAAM (40 darab). Az más kérdés, hogy nem nagyon fognak repülgetni még a gyakorlókkal (10 darab) sem egyelőre.
A bérlés nem hülyeség. Most vannak itt gyakoló (és állítólag éles) svéd tulajdonú Lima Sidewinderek.

zord

exi 2007.11.26. 12:51:29

Tudomason szerint az amerikaik keszseggel szallitanak Magyarorszagnak Lima Sidewindereket,de ha belegondolunk azert a Lima az egyik legregibb fejlesztes..Mi lesz ha NATO hadmuveletekben kell reszt venni?Majd ok felszerelik a gepeinket fegyverekkel?

exi

Sheffdave 2007.11.26. 15:41:55

Persze hogy készséggel szállítanak, hisz náluk már pár éve a legújabb X típus van szolgálatban, a régieken meg túl kell adni.

Álmos Előd · http://en.wikipedia.org/ 2007.12.31. 14:09:40

SPK-39 lesz? Feljesztés AA-11 integrációra? Tényleg miért ne lehetne saját alapon megoldani, egy infrafejes rakéta nem éppen a világ legbonyolultabb szerkezete. Ha pl. F-16 repül Matra Magic2-vel integrálva, akkor mi miért nem vesszük hasznát a MiG-29 után hegyekben álló R-73-asoknak? Jobb rakéta mint a felújított, de sokéves, előző generációs Sidewinderek.

zord 2008.01.01. 02:51:11

A jelenleg érvényes szerződésekben nincs SPK-39, csak a radar nagy felbontású üzemmódja. A radar recce benne is volt az első (oktatói) csoport sillabuszában.
R-73-integráció: a kilencvenes években ezt a svéd felvetette, épp a mi piacainknak célozva, és nyilván meg lehetne oldani (pénzért mindent). De kedves Előd, biztos vagy abban, hogy a Honvédségnek "hegyekben állnak" a 73-asaik, ami legalábbis teoretikusan rentábilissé tehetne egy ilyen integrációt? Én úgy tudom, hogy nem, és a korlátozott élettartam sem emellett szól. Tavaly volt már egy olyan időszak, amikor nem volt a 73-asainknak papírja, és kényszerből 27R-el ment a keszi! Arról meg nem is beszélve, hogy a 73-ashoz ideális esetben sisakcélzó kellene a Gripenen is.

Üdv,

Zord

Álmos Előd 2008.01.04. 20:37:23

> Tavaly volt már egy olyan időszak, amikor nem volt a 73-asainknak papírja, és kényszerből 27R-el ment a keszi!

Álmos Előd 2008.01.04. 20:48:23

> A jelenleg érvényes szerződésekben nincs SPK-39, csak a radar nagy felbontású üzemmódja. A radar recce benne is volt az első (oktatói) csoport sillabuszában.

zord 2008.01.05. 05:28:19

Ha lenne légierőnk, érdemes lenne több vasat (értsd: rakétatípust) tűzben tartani. Egy századdal nem érdemes. Én egyébként az IRIS-T/Cobra integráció felgorsításának lettem volna a híve, hogy időben rendszerbe állítható legyen. Ha lett volna erre igény, a svédek megcsinálták volna.
Felderítőkonténer: jó lenne néhány SPK-39 regionális nemzeti célokra, de ezzel lehetne villantani a nemzetközi színtéren is (máshol már írtam erről). A kis HTI/TH/FLÜ konténerrel az a baj, hogy bár jó ötlet, akkor kellet volna, amikor valami idióta az Albát felderítőgépnek deklarálta a kilencvenes években. Most is lenne piaca a sok Alba-üzemeltetőre tekintettel, de a fejlesztési háttér hiányosságai kérdésessé teszik a sikert.

Zord

Cifu 2008.01.07. 13:29:02

Hoi!

Igen, az IRIS-T jó kis rakéta lenne, kár, hogy fel sem merült eddig ahogy hallottam, a Sidewinder olcsóbb, hát hajrá. :S

Az integráció esetleg lehetősége akkor érne valamit, ha lennének még nem lejárt repidős rakétáink. Amik nem nagyon vannak. Amúgy minden megoldható, csak akarni kell, a finnek is raktak R-60-ast a Hawk-ok alá. Csak persze ehhez kell megfelelő K+F háttér is, amit sajnos mi nem mondhatunk el magunkról... :S

zord 2008.01.07. 13:43:09

Egyetértek. Pénz = paripa, fegyver.

Azt furcsállom, hogy az Aerotechnika, amelyik közvetít Sidewinder-ügyben, miért nem inkább a zsírosabb bizniszért lobbizott. Lehet, hogy nem akartak kockáztatni, és tudták, hogy az „olcsóbb az jobb” nyerő szlogen a HM-ben.

Zord

zord 2008.08.12. 20:40:16

Az ok, amiért előszedtem ezt a bejegyzést, a következő: úgy néz ki, ősszel tényleg beindul a román vadászgépbeszerzési folyamat. Nagyon korrekt részletes tervek, melyekhez hasonlót idehaza soha nem látott a publikum:

www.forbes.com/reuters/feeds/reuters/2008/08/11/2008-08-11T115942Z_01_LB53054_RTRIDST_0_ROMANIA-JETS-INTERVIEW.html

Liverbird 2008.08.12. 22:39:22

Azt hittem, csak nálunk divat két p-vel írni (és mondani, akár miniszteri szinten is) a Gripent... Mindenesetre jó a románoknak...

zord 2009.03.17. 16:37:31

Már csaj is repüli a LanceR-t:

www.mapn.ro/obs_mil/2009/10.pdf

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.03.17. 22:32:53

@zord: Kb. 1,5 éve láttam már fotón egy román Lancer pilótáről aki nő. Vörös hosszú haja volt. A Patricksaviation.com oldal egyik fórumban volt.
süti beállítások módosítása