zord:
A cseh Strnad-klán modernizálta 12 darab használt UH-60L Black Hawk mellett döntött Szlovákia?
ww... (2024.12.18. 15:43)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Szép videó Marignane-ból az HForce-os H225M SOF-unkról, Róka nyilatkozatával. A nyitókép miatt bei... (2024.12.06. 18:31)AirPowerNews 139. (2024 okt.)
zord:
Ha kínai vagy Dél-Koreában, ne fotózz amerikai hordozót:
koreajoongangdaily.joins.com/news/2024-1... (2024.12.03. 10:54)Forddal Triesztben
zord:
A szaga alapján ez egy infoops kampány. A rezsimszócső BBC civil lakosok nyilatkozataival futtatja... (2024.11.30. 13:07)AirPowerNews 140. (2024.nov.)
"UKR Air Force utilized HARM missiles to destroy four S-300 anti-air complexes near Nova Kakhovka. It is assessed that this interdiction helped to facilitate the strike on Crimea by preventing RU early warning radars from tracking the launch of ACTACMs"
Only five of the fifteen PzH 2000 self-propelled howitzers delivered by Germany and the Netherlands are currently in working condition, - Member of the Bundestag Defense Committee
Reason: too active use and constant need for spare parts.
@T.Tom: Az oldalszámok semmit se jelentenek, felsorolták az orosz modenizáción átesett gépekét. Ezek régen ismertek voltak.
Ami inkább érdekes szerintem ,hogy az ukránoknak volt egy proto 29-esek amit MIL-STD adatbusszal kerül modernizációra, elvileg tehát képes lehetett a HARM hordozására.
De szerintem nem repülőgépről indították..
Kis érdekesség:
Algéria 60 éve vált függetenné. Nézzük meg légierejét és szárazföldi és tengeri haderőit. Lesznek érdekes típusok.
Ja az oroszok most nagyon örülnének az eladott is itt felvonuló eszközöknek. Néhány BTG komoly fegyverzete kijönne belőle.
Ja vannak MiG-31-es gépeik is..
@Kelepisti: Kérlek, figyelj oda az ilyen dolgokra. Algériának sosem volt MiG-31-ese. A HTKA-n, meg itt is látom a felületességet. Jó tanácsként, kérlek nézz utána mielőtt valamit leírsz. Ne rossz néven vedd kérlek, inkább tényleg jó indulatú tanácsként.
@MrGrey: Instant karma. Az én felületességem is úgy néz ki, messze van az ideálistól.
A fentebbi komment (felületesség) kelepisti pontatlanságaira vonatkozott, nem pedig a mélyen tisztelt blog-ra, valamint a nagyrabecsült HTKA-ra.
@MrGrey: ja. Nézd meg a videó utolsó 10 percét és módosított az álláspontod. Előtte én is úgy tudtam, hogy nincs.de itt repül három darab mig-25vagy mig-31....
@árpika: Én azért gondolom 25-nek,mert egyrészt volt Líbiának és átkerülhetett, másrészt, mert a 31-es törzs alatt hordozható rakétáknak kialakított függesztőhelyek nem láthatóak, csak a szárnypilonok. Ugyanakkor nem a legélesebb a video, viszont élesebb képek sincsenek. Algériába nehéz a spotting, mert külföldi komolyabb fotoaparátot be sem vihet az országba..
Szürke barátunk bocsiját, meg majd várom egy kommentbe..
@Kelepisti: Nem tudom mire vársz bocsánatot. MiG-31-et írtál az első kommentedben amire válaszoltam, hogy az nincs nekik. A posztszovjetben egyedül a kazahohnál maradt az oroszokon felül. Amúgy az algírok régóta bírnak 25-össel, szenvedtek is a francia vadászok éveken át az elfogással.
Téma a részemről lezárva.
Uraim, én megnéztem azt a pár pillanatot a videóból, és azonnal lejött, hogy 25-ösök (melyek köztudottan régóta vannak Algériában). Ebből a szögből a legfontosabb azonosítási jegy a 25-ös szárnyának törővégein orsó alakú flattersúlyok (protivoflatternij gruz), melyek elülső részében voltak a besugárzásjelző mellső antennái.
Ilyenek a MiG-31-esen nincsenek tudtommal.
@zord: Végignéztem néhány weblapot ami a Algériai 25-ösökkel foglalkozott. Volt olyan mi szerint már nincs :-),
volt olyan, hogy volt, de kivonták. Volt olyan, hogy van és nagyfokú modernizációt követően állították ismét hadrendbe. Aztán volt néhány ami mutatta gyakorlaton a gépeket, pld. a francia és marokkó légierővel együtt (és saját Szu-30-okkal..
Ami viszont a francia vadászok és algir 25-sök kergetőzééséről szólt volna olyan nem találtam, se angol, se gall nyelven keresve. Ráadásul megnéztem (mert megvan) Tom Cooper African MIG-s sorozatát ott sem említ ilyet. Pedig érdekelne..
Egy cseh cikk, interju TC-vel az ukrajnai háború légi vonatkozásairól. Sok új nincs benne, de jó összefoglaló szerintem, bár lehetne még boncolgatni pld. a hidak elleni támadásokat stb..
By the end of this year, Task & Purpose has learned, the Air Force is slated to shut down three units that specialize in Train, Advise and Assist (TAA) and Combat Air Advisor (CAA) missions: the 81st Fighter Squadron out of Moody Air Force Base, Georgia, and the 6th Special Operations Squadron and 711th Special Operations Squadron, both at Duke Airfield, Florida. These units provide formal training to friendly foreign states’ militaries through hands-on assistance, total immersion, and institutional expertise in the use of unique and tailored airpower, including light attack, intelligence, surveillance, target acquisition, and reconnaissance (ISR), and air mobility, particularly for austere operational locales.
First, we are providing additional High-speed Anti-Radiation Missiles. These are the HARM missiles. Ukraine has successfully employed these missiles. They have successfully integrated them onto Ukrainian aircraft, and this enables Ukraine to seek and destroy Russian radars, so we'll be providing additional HARM missiles.
The aircraft that the Ukrainians have integrated -- and you're right, this is a Western-produced missile. The aircraft that they have integrated it with is their MiG aircraft. They're -- they have actually successfully integrated it as something that we determined would be technically-feasible, and based on that feasibility determination, we provided them with this capability. So this is actually the second tranche of HARMS that we're providing.
The HARM missiles are not new. We have provided HARM missiles in one previous package.
Ne menjünk el mellette, hogy megint egy civil blogger készített nóvumot új magyar technikáról :-) Önerőből menetben a magyar PzH, az ÖNJÁRÓ löveg 1:47-től:
Ugyanakkor már bocsánat, nem akartam erre kimenni. Én a Panzerhaubitze-t "terepen" akarom fotózni. Németországban is úgy fotóztam tüzeléskor, mozgásban, meg itthon is a gyakorlaton a német változatot.
Különösen majd évek múltán .. fontos dokumentum jelentőségű a videó és a képek, és a két kolléga "Harder and Levi" részletfotói meg több dologra világítanak rá a "nagyközönség" számára is...
Úgy tűnik tavaly volt esély utoljára látni repülőnapon például Kecskeméten....hiába a 21-es plusz ideje, a BIAS nemzetközi repülőnapon nem fog részt venni a típus
@Kelepisti: adott pillanatban azt lehet elcsípni, ami megtörténik, többet nem. A terepnek, lövészetnek is eljön az ideje.
Szerintem annak, hogy önerőből mozgott először nyilvánosan van hírértéke. Amikor dudaszóra röffent a motor, aztán megindult, valljuk meg, felemelő látvány volt.
@Hpasp: igen, érdekes. Ezt begyűjtöttük anno.
Persze az amerikaiaknál támogatás egy ilyen eszköznek mindig tervezett, legfeljebb valami közbejön. Mérlegelik a kockázatokat, hogy lehet-e folytatni...
...ez a DFC-s kiemelés is azt mutatja, hogy számoltak sebezhetőséggel a meglévő rendszerek részéről. Semmiképpen sem volt 0.
Egyébként március 27-én is ez történt, csak akkor nem jött be. A 117-eseknél úgy is emlegetik, mint az egyetlen támogatás nélküli éjszakát.
@zord: Lérakos szemmel inkább az az érdekes, hogy 2db HARM-ot indít sorozatban...
... persze az Ukránok is jól ismerik az Sz-300PM típust, meg a REL elleni képességeinek a gyengéit, és ki is használják a video tanulsága szerint, csodák nincsenek.
@Hpasp: engem meglepett, hogy egyáltalán felrakták a 29-esre, először földi indítót vizionáltam volna...
De abban azért továbbra is biztos vagyok, hogy ez a legegyszerűbb integráció. Egyszerűen adott helyen, időben és irányon a rakéták indítása, nincs semmiféle visszajelzés, "HARM as sensor", pláne cueing meg ilyesmi.
Ez persze ettől még nagyon is hatásos lehet, saját légierő, vagy Tocska/HIMARS/Olha/Szmercs/Uragan csapások helyéhez, idejéhez igazítva, amikor az orosz léraknak sugároznia kell. Ha nem vigyáznak, bekapják, márpedig tartok tőle, hogy az olyan óvintézkedések, mint a jugóknál anno az imitátorok használata, az oroszok mindennapjaiban ninics elterjedve (persze ez nagyon más háború, az EMCON is sokkal nehezebben tartható ha konstans RAM fenyegetés van).
Még egy adalék, hogy az orosz Miniboroni brífingen pár hete meg volt konkétan említve két AGM-88 lelövése, azóta nem. Pedig a repülőgép/drón/tüzérségi rakéta lelövéseket minden nap nyomják (nem kell persze elhinni, de talán legyinteni se, mégis "a" hivatalos orosz forrás)
@Hpasp:
Nem lehetséges, hogy a videó a rendszerintegráció alatt készült? Fura, hogy szép nyugodtan, kötelékben repülnek a Mig-ek.A felszerelt navigációs rendszerről leolvashatók a koordináták, talán az segíthet. Mert ha nem a háborús zónában van, akkor egyértelmű lehet a kérdés eldöntése.
Továbbá az sem világos, hogy miért rögtön egymás után indítja őket. Az Sz-300 elvileg le tudja lőni a HARM-okat is. Ha azok ilyen közel repülnek egymáshoz, az első repeszfelhője simán beteríti a másodikat is. Vagyis inkább belerepül.
Nem lehetne hatékonyabb, ha 15-20 másodpercet várna a második indítással?
És mi van akkor, hogy nem Sz-300, hanem mondjuk BUK ellen indította? Egyáltalán az ellen hatékony lehet, vagy még a 2 HARM is kevés? Az első kilövi a TELAR-t, a másik egy indító járművet, és marad még 3 indító aminek ugyan nem marad körkörös felderítése, de azért még működőképes.
@Beat it!: Sajnos ennek elmagyarázásához és megértéséhez mélyebb lérakos ismeretekre lenne szükség. Majd ha Moli videója odaér az Sz-300-hoz lehet hogy beszélünk majd erről is. Addig is válaszaim röviden:
- a videó bárhol is készülhetett (lehet hamisítvány - megtévesztés is)
- pont az a videó egyetlen információ tartalma hogy sorozatban indítja a HARM-ot
- a fenti pedig arra utal, hogy jól ismerte az Sz-30
0-as lelki világát aki erre az indítási módra utasította a pilótát.
@Hpasp: @Beat it!: nem mértem ki, de azt azért elmondanám, hogy a HARM programjától, a besugárzásoktól nagyban függ, hogy hova is megy az a két, szalvóban indított HARM. Akár egymástól relatíve messze is kerülhetnek.
Persze nem zárom ki, hogy egy rendsuer, egy RPN szaturációs kísérlete, de inkább hajlok arra, hogy gyorsan be kell küldeni őket, azt spuri, mielőtt jön a lérak. Időnként van MiG-29-es is az orosz listán. Akár lehet HARM-os is, sőt...így legalább van nagyobb hasznuk mint eddig.
Ja..a videó tényleg bárhol készülhetett, bármilyen céllal...mindenesetre az oroszok már jó pár darabot mutattak, az amik hivatalosan elismerték, szóval tényként kezelendő a HARM Ukrajnában.
@zord: Nem kétlem hogy az ukránok és amcsi segítőik ügyesen integrálták a HARM-ot a MiG-29-eshez, de azért szerintem PE (Pre-Emptive) vagy maximum PB (Pre-Briefed) üzemmód játszhat. Ezeknél a legkisebb a HARM hatótávolsága, és képességei is legkevésbé vannak kihasználva. Ennél mélyebb integrációhoz már nyugati RWR, CLC, vagy még mélyebbhez a fentieken kívül még HTS pod is kellene.
@molnibalage: F-4G Wild Weasel, és az EA-6B tudta a maximumot kihozni a HARM rakétából, az RK (Range Known) és a POS (Position Known) üzemmódban. Itt elvileg a hordozó mögött lévő célra is lehetett indítani, illetve ekkor tudta a HARM a max hatótávolságot.
Az F-16CJ HTS pod-ja nagyjából a felét tudja a fentieknek.
Az összes többi hordozó platform meg az F-16CJ + HTS-hez képest is sokkal kevesebbet.
Jópofa dolog az hogy a rakéta képessége lefelé skálázódik a hordozó platform által nyújtott képességek / adatok függvényében.
A legegyszerűbb PE (Pre-Emptive) üzemmód gyakorlatilag egy Shrike színvonalát hozza.
@molnibalage: a valami mindig több a semminél, elindulni legalábbis segít. Olyan dolgokról van nála anyag és kép, amiről nagyon kevés található.
(Erről a kategorikus lehülyézésről meg leszokhatnál. Semmivel nem viszi előre a munkádat. Tanulni mindenkitől lehet, a hibát elkövetőtől, a "hülyétöl" is. Ezt full jóindulatból írom)
@molnibalage: Az AGM-88 HARM alapvetően az AGM-45 Shrike továbbfejlesztése, három jelentős ponton.
Az első a Shrike 8 inch-es átmérőjű hajtóműve helyett egy 10 inch-es átmérőjűt kapott. (a legújabb AARGM-ER meg 11.5 inch átmérőjűt)
A második a Shrike orrában található 4 karú helikális antenna mögött kapott egy tölcsér alakú spirál antennát, amivel már a tűzvezető lokátorok teljes freki tartományát ugyanazzal a fejjel képes volt észlelni.
A leglényegesebb a harmadik, ami a rakétában megjelenő INS-t jelenti (manapság már INS+GPS).
Az INS segítségével ismerve az indításkori koordinátát és magasságot, meg a cél irányát és távolságát lehetővé vált a HARM energia takarékos ballisztikus pályán való célmegközelítése.
Viszont a fenti ballisztikus pályához mindenképpen szükséges a cél radar távolságának ismerete, amit csak az F-4G ELS, EA-6B, vagy az F-16CJ HTS képes szolgáltatni.
Az F-4G az orrától a (gépágyú helyén) függőleges vezérsíkjának a végéig összesen 54db (!!!) antenna segítségével háromszögelte ki a cél radar távolságát. Az F-16CJ konzerv menyét HTS konténere egy 20cm átmérőjű, 40kg-os szerkezet. Ellentétben a számítástechnika világával, a mikrohullámú technikában nem lehet az antenna méretét hasonló mértékben csökkenteni, így már érezhetővé válhat hogy a HTS sokkal korlátozottabb képeségekkel rendelkezik az ELS-hez képest.
A HARM "szépsége" hogy szoftveresen felkészítették buta platformokról való alkalmazásra is, ekkor az indító platform CLC-je csak a hordozó repülési paramétereit (sebesség, magasság, irány), esetleg a cél rádiótechnikai paraméterei mellett, annak azimuth értékét adja át a rakéta számára (modjuk az RWR-ről), a cél távolságát már a rakétának kell kimatekoznia. Érezhető hogy a HTS konténerhez képest is a rakéta önmagában itt a legnagyobb hátránnyal indul.
@zord: Amikor az oldalán képes volt ilyen táblázatot kitenni akkor, amikor nem is létezett a PAK-FA és asszem a Szu-35 első felszállása fent sem volt, akkor szerinted mi kéne mondani...?
Vagy a nevezetes cikke, ahol head on szituban a beamingelő Szu-xx R-27ER-rel győzi le az F-35A-t?
Ezen húzásaival nálam a legtöbb témában leépítette magát. Mivel ezeknél kb. hazudozott, akkor a többinél milyen alapon kezelje hitelesként amit mond? Ez az én problémám...
@Hpasp: Igen, ezt az antenna dolgot megtaláltam és a Growleren is sanszosan azért vannak sajátos helyen, sajátos antennán.
Ami viszont felmerült benne, hogy a jenki koncepciót válthatott. Hogy felesleges erőlködés mindent is egy vadászgépbe tenni. Lett akkor egy inferior HTS pod az F-4G-hez képest, oszt lehet, hogy a pontos bemérést ráhagyták a spéci AW assetekre. Már, ha van elég és megfelelő képességű ehhez.
A HARM 10 üzemmódja az, ami érdekelne. Mert amit már mutattunk egymásnak az jellegre fedi a valóságot, de attól még nem az és nem mind 10. :)
@Hpasp: "háromszögelte ki"...inkább úgy fogalmaznék, hogy a fázisösszehasonlításon alapuló pontos iránymérések sorozata (a gép ugyebár mozog közben) adta ki a helyet és a távolságot. Ehhez kellett úgynevezett interferometrikus antennarendszer, a standard rwr-ek jellemzően 4, amplitudo összehasonlításon alapuló, alacsony pontosságú iránymérése helyett.
Tulajdonképpen ugyanez a technika van a HTS-ben is, csak korlátozott szögtartomámyban, ugyanakkor a gép rendszereihez való integráció, a navigációs rendszer közben fényévekre előre ment.
Arra is találtam utalást, hogy a függőleges síkban is van "iránymérés", ami szintén nagy segítség a geolokációban (a sugárzók a felszínen vannak, szóval ahola lehajlás metszi, ott van).
Hosszú évekkel ezelőtti hír volt egy olyan HTS upgrade, amivel olyan pontosságot sikerült elérni, hogy lehetővé vált a PGM vetés is (az hogy HTS cueingolja a TGP-t, az már még korábban megvolt)
@Hpasp: ez inkább arra való, hogy ne repülhessen ki a célkörzetből és ne okozhasson nem szándékolt, járulékos kárt (mint mondjuk annak idején Bulgáriában).
Orosz szempontból nem fér a fejembe, hogy 6 hónap alatt miért voltak képtelenek repképtelenné tenni az ukrán légierőt? Nem a gépeket, az infrastrukturát?
Kismillió iszkander meg kalibr ment mindenféle, ehhez képest látszólag másodlagos célpontra.
Persze lehet, hogy műutakról üzemelnek az ukránok, de azt sem hiszem, hogy ez láthatatlan lenne az oroszoknak.
Akárhogy is, de sufnituning megoldások nehezítik meg az iván dolgát, ahol a hordozó platform még mindig a saját technikájuk, pedig elvileg lenne képesség ennek semlegesítésére.
Amúgy meg ennyit a nagy upgradekről dollármilliókért. MIL1553 meg a tudja mi zsíros üzlet meg 4 év és felhúzzuk a 29 est hogy nato kompatibils legyé, ha USA unckle hozzájárul, mer amúgybszar orosz vasra nehéz ezt mwgoldani.
Ja várjunk csak, nem is, 3 hónap meg tablet gyorskötözővel a HUD alá, és alapszinten mehet a 88-as. Tessék használni (hosszútávon szuverenitásért cserébe per pillanat ingyé okosba).
@Hpasp: ennél az agyonmutogatott esetnél az irániak is jobbak voltak a ballisztikus rakétáikkal al-Aszadnál...
...persze azért sok száz teljesen sikerült nagy távolságú precíziós csapása is volt az orosznak Ukrajnában, azt a nyugati ellenpropaganda ködén át se felejtsük el.
Szerintem a felderítő-elemző-feladatszabó rendszerük, ciklusuk inkább a ludas, mint maguk a fegyverrendszereik.
Azt meg, hogy itt ki mire játszik stratégiai-hadmüveleti szinten, főleg a ruszki és főleg már most, nehéz lenne pontosan megmondani. Eddig egyetlen dolgot látok biztosnak, az amerikai stratégiai érdek megvalósulását: Európa és Oroszország újabb évtizedes elidegenítését és ezzel együtt Európa tényezővé emelkedésének véget értét.
@GSF: Az oroszok nem akarták tönkrebas*%ni az infrstruktúrát, az oroszbarát bábkormány megalakítása miatt. Ezért nem volt különösebb rombolás a háború első időszakában.. A másik, hogy 1-3 órával a háború kezdete előtte, az ukrán légierőt széttelepítették.
A demokratikus cenzúra miatt nincs ellenőrizhető infó, de azt azért kétlem, hogy az orosz ezzel az eredménnyel elégedett lenne.
Én nem zártam ki, hogy valamelyik szomszédos ország ad betoncsíkot.
Az F-15EX tudja a legmesszebbről indítani az AMRAAM-et?
"The F-15EX can shoot from a significantly increased range, farther than any other fighter in the U.S. Air Force arsenal, and provides the unique capability of holding 12 AMRAAMs [AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile] or other large ordnance."