zord:
A Jak-130 és az L-39NG "alá" Vietnam megkapta a T-6 Texan II-t is:
www.flickr.com/photos/usconsul... (2024.11.21. 10:36)Kecskeméten demózik az L-39NG
zord:
@zord: az első LHK nagy felbontású képén jól kivehetők a HForce 0 strukturlis províziói (a pilont ... (2024.11.20. 13:39)Magyar H145M krónika
zord:
@Levente B.: az időjárásfelelőst azért seggbe lehetne rúgni :-)
Zord (2024.11.19. 11:13)A MACE fantomjai
zord:
Elhunyt Miroszlav Novszkov, a másik jakovói osztály a 250/5 1999-es parancsnoka.
RIP!
Zord (2024.11.15. 18:09)Jobb később, mint soha
zord:
Szubjektív kiragadás a mai "0"-ponti lövészetről, azaz néhány kép a hódmezővásráhelyi aknavetősök ... (2024.11.14. 18:49)Aknavetősök a Hagyma-tetőn
zord:
@Levente B.: a Wasp igazán feljöhetne Triesztbe vagy Koperbe.
Különösen, mivel AV-8B-k vannak rajt... (2024.11.13. 23:31)Triesztben a TCSG
zord:
Immár a vezérkarfőnök-helyettesi posztig és az altábornagyi (генерал-потпуковник) rendfokozatig ív... (2024.11.13. 18:25)Győztes "rávti" a 250. dandár élén
"Bejelentette: szerdán Budapesten tárgyaltak az Airbus vezetésével, a tárgyalás eredményeként Magyarország meghívást kapott az európai országok elit klubjába, amelynek nem kisebb a célja, minthogy 2040-re új európai katonai helikoptercsaládot fejlesszenek ki. Magyarország rövid időn belül hivatalosan is pozitív választ fog adni a meghívásra - húzta alá."
Az M1 Ma reggel című műsorában Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztossal beszélgettek a gyulai beruházásról, valamint a magyar hadiipar fejlődéséről.
@zord: A fejjel lefele ereszkedés nagyon látványos, bár a harcászati alkalmazhatóságán lehet vitatkozni. Mindenestre a kiképzés során jó, ha megtanulja az ember. Önbizalomerősítő, és lélektanilag felkészíti sok mindenre a katonát. A beülőhevedert ilyenkor fordítva kell felvenni, az ereszkedő nyolcas hátul van. A képen látható figura és a blogerrel való hasonlóság csak a véltelen műve. :-) www.facebook.com/852132881536454/photos/a.1447196328696770/3954177104665334
Naiv ügyfél kérdés:
A NASAMS-ot milyen elfogókkal vesszük? A kommünikékben mindfenfelé AMRAAM-ER-ekről írnak, ami egy AMRAAM-elektronikával felszerelt Evolved Sea Sparrow, de mindenfelé az AIM-120C-7, C-8-ról írnak, nem utolsósorban valamelyik mai cikkben is azt fejtegetik, hogy integrálni tervezik a Gripen fegyverzetébe, ami eléggé lehetetlennek tűnik a Sea Sparrow esetében.
@KGyST:
Úgy tudom, hogy 120 darab AMRAAM C7-est és 60 darab AMRAAM-ER-t vettünk. Utóbbi miatt lett igazi MRAD a valójában inkább SHORAD kategóriájú NASAMS.
Az ER-t Gripenhez használni egyrészt lehetetlen, mert nincs integrálva. Nem tudom lesz-e valamikor. Másrészt nincs értelme, mert az AMRAAM-ER pont az a fegyver, ami miatt a NASAMS hatótávolsága sokat javul.
Kongresszusi felhatalmazás 180 db AMRAAM C7-esre szólt eredetileg, amiből "csak" 120-at vettünk meg ténylegesen, viszont mellé jön még a 60 ER, amihez egy másik kongresszusi felhatalmazás született. Hogy aztán a C-7-esekből mennyit kapnak a Gripenek, és a jelenlegi C-5-öseiket átadják-e a NASAMS-hoz, azt már csak a bennfentesek tudják.
Legközelebb szúrd ide a cikkek linkjeit is.
Ami egy plusz érdekesség: a NASAMS által bevethető rakéták közé sorolják az AIM-9X-et is. Nem lenne hülyeség ilyeneket is venni. Egyrészt drónok ellen költséghatékonyabb, mint a másik két rakéta, másrészt ezt is integrálni kellene a Gripenre. Újfent két legyet ütnénk egy csapásra. A NASAMS indítóinkban pedig így lehetne - természetesen a feladattól függően - például 2 AMRAAM-ER, 2 AMRAAM és 2 AIM-9X, ami optimális és költséghatékony célleküzdésre adna lehetőséget.
Szerbusztok!
Érdemes végignézni a 2020-es díszszemléket. Elsősorban nem a moszkvai-t, hanem a szent pétervárit, szevasztopolit, jekatyerinburgit, vladivosztokit, donyeckit.
Nos moszkván kívül még komoly vontatott tüzérségi eszközök, a harckocsik is a fővároshoz képest -1, -2 generáció. BM-21 sorozatvetők, Gvozgyikák, BMP-1, BMP-2, BTR-80 UAZ-ok is szép számmal, vladivosztokban például OSA lérak stb.
Légifelvonulás csak Péterváron, AN-26, AN-12 Tu-134 stb.
Lineket nem rakok, youtube-n nagyon sokat lehet találni.
@Beat it!:
Nekem mondjuk vannak azzal kapcsolatban kételyeim, hogy Magyarországon bármi létezik, ami ki tudja használni ezeknek a rakétáknak a képességeit.
A földi indítórendszer a domborzat miatt, a Gripenek a kis radar miatt.
Úgyhogy a teljes NASAMS-beszerzésből a földi komponens pénzkidobásnak tűnik, mert a képességeket nem növeli, hanem csökkenti (ebből a pénzből mondjuk 2-4 Gripen A/B beszerzése is többletképességet jelentenie a földi rendszerekhez képest), a rakéták meg azért tűnnek pénzkidobásnak, mert nincs az a platform, ami ki tudná használni a dinamikai paramétereiket.
Valaki elmagyarázhatná az illetékes elvtársaknak, hogy ha kiszórják az ablakon a GDP 2%-át, az nem azonos a 2%-os védelmi költségvetéssel :-(
@KGyST: AMRAAM-ER: AMRAAM, aminek mindene ugyanaz, kivéve a rakétahajtóművet, amit kicseréltek az Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) esetében használtra. A motor tömege kb. kétszer akkora mint az eredeti AMRAAM-é. Ebből lehet spekulálni a megnövekedett kinematikai lehetőségekre. Én úgy szoktam fogalmazni, hogy a NASAMS ettől lesz MSAM, (függetlenül attól hogy az architektúrája miatt a zóna lefedettsége amúgy is teljesen máshogy alakul, mint egy hagyományos lérak komplexumé).
A NASAMS-hoz ilyeneket (ezek még nem kaptak új amerikai jelölést) és a "sima" AMRAAM AIM-120C-7/8 változatát vesszük. A motort leszámítva egyébként az AMRAAM-ER is C-7/8. A C-7 és a C-8 pedig képességében megegyező, de az utóbbi aktuálisabb alkatrészbázisra épül. A gyártási ütemezéstől függően derül ki, hogy végülis milyenek lesznek. De ennek nincs jelentősége, mert az AMRAAM tárolásban lényegében hibamentes, de légi hordozásban is rendkívül alacsony a meghibásodási valószínűsége.
Még annyit kell tudni, hogy a C-7/8-at integrálni kell a Gripenre, ami szoftveres munka, hiszen a meglévő C-5-öshöz képest vannak különbségek. De ez fejlesztési igény igaz volt annak idején a C-5-re is, hiszen a svédeknek az sem volt soha.
@KGyST: a Gripen jelenlegi radarja hatótávolságával tökéletesen tudja támogatni az AMRAAM minden létező változatát (mért lenne "kicsi" ez a radar? Akkor az F-16-osé, F-18-asé is "kicsi"? A MiG-21-esé, na az kicsi volt. Kicsi tudott csak lenni szerencsétlen.). A Meteorhoz kell nagyobb teljesítmény, amit megad az Mk 4, illetve az AESA radarok. A centis radarra optimalizált lopakódók ellen meg, mint az F-35, jó esetben nem kell menni, de ha kellene is, amúgy sem ez lesz a fő gondunk.
Ami a NASAMS-et illeti, a hálózatos felépítésnél az egyes rakéták megnövelt kinematikai lehetőségei még inkább kihasználhatóak a zóna növelésére. Egyszerűen jelentős távolság lehet a radar és az indítók között.
A domborzati megjegyzésed pedig értelmezhetetlen. Lehet, hogy a radarhorizont szempontjából nem jó a "laposságunk", de ahol meg sok a hegy, sok az abból származó holttér is. Arról meg nem is beszélve, hogy ez a felépítés, illetve a végfázisban aktív rakéta milyen plusz lehetőségeket ad ebből a szempontból is.
Ebben a kategóriában a legelterjedtebb, legtöbbet tudó rendszer a NASAMS. A rakéta miatt átjárással a Gripenre (ez utóbbi kicsit túlértékelt szempont, de nem is utolsó). Sokszorosára növeli a hosszú ideje meglévő négy célcsatornás Kub képességünket. A hagyományos légi támadó fegyverzettel ("direct attack", bomba, NIR) történő légitámadások lehetőségét nagymértékben beszűkíti, de az sem túlzás, hogy ellehetetleníti... sokkal drágább stand-off fegyverzetek használatára kényszerít...de azok ellen is jó képességgel rendelkezik (pl. CM), persze az ár-érték viszony figyelembe vétele mellett.
@zord: ami nagyon érdekes, hogy az eddigi AGM-88-asokkal szemben nem indítósínes indítás lesz, hanem dobás utáni. Jól látható, hogy az AARGM-ER direkt a bombazáron lóg.
@molnibalage: én azért hozzátenném, hogy az EW valszeg még legköltséghatékonyabb C-UAV. A legtöbb drónnak, főleg a kicsiknek nem túl combos a zavarvédettsége.
Nem véletlen, hogy az autonomitás fokozása talán a legfontosabb irány most az UAV-oknál..
@KGyST:
Az előbb még azt írtad, hogy keveset tudsz a NASAMS rendszerről, most meg ex katedra kijelented, hogy pénzkidobás. Ne haragudj, de ilyet kijelenteni még minimális háttértudás mellett felelőtlen butaság. Sajnos ebbe a hibába esnek bele a nem kormányzati pozícióban lévő pártok képviselői. Ne feledkezz meg a bloggazda korszakos mondásáról: "A lérak kesziben verhetetlen" - utalva arra, hogy szinte a nap 24 órájában, időjárási viszonyoktól függetlenül készenlétben állhat és bevethető. Ha éles helyzetben technikai okokból - pl sérülés, karbantartások, bármi - a vadászgépek nem szállhatnak fel, akkor mit csinálnának az AMRAAM-mal? Hozzávágják kézzel a támadókhoz?
A NASAMS a paraméterei alapján közel ideális választás hazánk domborzati viszonyai között. Ettől csak egy Sz-400-as lenne jobb az Alföld közepén. De hegyes, dombos tájakon a NASAMS is bőven jó lesz, amellett, hogy az Alföldön sem vall szégyent ami a nagyfokú széttelepíthetőségnek köszönhető.
@molnibalage:
Köszönöm, időről időre hasznos újraolvasni.
Támadt egy ötletem, ami nem került kifejtésre.
"Mivel a NASAMS rendszerhez tartozórakéta aktív radarvezérléssel bír emiatt nincs klasszikus rávezető állomás, ezért azokkal tetszőleges irányokba lehetséges rakétaindítás, továbbá annyi darab célra lehetséges rakétát indítani szimultán, ahány darab rakétája van a rendszernek.Röviden a rakéták száma azonos a célcsatornák számával. ... Az adatkapcsolat az FDC-n keresztül biztosítja, hogy bármilyen eszköztől kaphat célkoordinátákat a NASAMS, tehát még, ha a NASAMS osztály összes Sentinel radarja is megsemmisül, az osztály amennyiben mástól megkapja a légi helyzetképet –ez lehet légtérellenőrző repülőgép, vadászgép, más fix vagy mobil radar, akár másik NASAMS osztályradarja, Patriot radarja, stb. –akkor a rendszer harcképessége alig vagy egyáltalán nem csökken amennyiben azok keresésiés célfelderítési zónája átfed a NASAMS rendszer állványai által meghatározott rakéta kinematika által biztosított HMZ-vel."
- Ha ennyire rugalmas a rendszer, akkor vajon az is megoldható, hogy egy vadászrepülőgépet is ellásson adatokkal, illetve kiszolgálja annak rakétáját?
Ismert a cél paramétere, mert az osztály felderítette. A közelben található vadászgép a saját lokátorának bekapcsolása nélkül indít rakétát a NASAMS osztály által felderített és bemért célra. Így a vadászgépről indított rakéta kinematikai energiája sokkal jobb, mint a földről indított rakétáé, ez által a hatótávolsága és a hatómagassága is. Ráadásul a vadász a saját lokátorának bekapcsolása nélkül rejtettebb maradhat. Adatkapcsolat kell a vadász és a NASAMS osztály között, de a hálózat alapú hadviselés korában ezt már nem lehetetlen kivitelezni.
A NASAMS mellé integrált ELM-2084-es lokátorok kellően nagy felderítési távolságot nyújthatnak ehhez.
@Beat it!:
Ez a vadászgép hardver és szoftverétől függ.
Az F-35 esetén erre képes lehet.
Az, hogy pl. F-16C képes-es pusztán digitális célkoordinátára indítani radarjának használata nélkül?
Nem tudom. Manualban soha nem láttam még ilyet, de az utolsó ilyen manual szivárgás (?) is 15+ éves.
Airshow-n pilótát kell megkérdezni, de szerintem vagy nem válaszol, vagy letagadja, ha van ilyen...
De igen, elég durva dolgokat lehet így csinálni elvben.
Az Super Horneten levő SM6 szerintem pl. a DF-xx rakéták ellen pont emiatt van, kitolták ezzel azt, hogy mit tud lelőni a rakéta. Az SPY-1 radar úgyis a "világ végéről" látja a célt. Csak így közelebb van a platfrom is.
Meg érdekes módon, amíg az oroszoknál meg a hájp, hogy hóóóóóóóóóóóóóóóóóó, az R-37 micsoda HVA killer, addig az SM-6 kapcsán mi a reakció a plebs részéről. Csend. Pedig ez a rakéta ugyanaz a kategória ám...
@molnibalage:
Na majd a honvédeink kikísérletezik a Griffel, elvégre a magyar virtus ezt kívánja! :) A viccet félretéve inkább gyártói feladat lehet a két különböző technika megfelelő szintű összehangolása. Az alkalmazást utána tényleg a pilótáknak és kezelőknek kell kidolgoznia, ha eddig nem volt rá precedens.
Minden esetre szerintem még trükkösebbé és halálosabbá tenné a rendszert.
Csak el kell tudni fogadni a pilótáknak, hogy a földiekkel megosztott lesz a légigyőzelem. Vagy könyvelhetik mindkét félnek egyszerre. De ez már morális részletkérdés, a fő a hatékonyság.
A Swift Response keretében Pápáról a NATO déli szárnyán buleszokhoz ugrottak le (több értelemben is ) a Vicenzai 173-asok, a Bragi 82-es meg Észtországba, zárta "légideszantos harapófogót. Ott többen ugrottak, deszantoltak.
A múltkori "Hogyan szállítsunk nagytömegű fegyverzetet rendeltetési helyére F-15E-vel" történet újabb epizódja 5 AGM-158 JASSM-el, bár az első repülés még várat magára:
@Csahók Szabolcs: azt azért tegyük hozzá, hogy a múltkori JDAM-os esetben az előretolt bázisra történő szállítás volt a cél, olyan pilonokon, amelyek nem alkalmasak a fegyvertípus dobására. Nem volt szó arról, hogy cél lenne ennek megteremtése.
Itt, a JASSM-ek esetében kifejezetten a harci konfiguráció kibővítéséről van szó, kettőről öt darabra, azért, hogy a sok aimpointos, szalvós támadásokat ne csak bombázókról lehessen indítani. Ennek szerintem inkább érhető a racionalitása kívülállóként is.
(na persze, mint anno az A-10-es szárnyvégtől-szárnyvégig telefüggesztése is inkább dezinfó, propaganda volt...)
Múltkor volt itt szó a C-135FR-el támogatott fekete-tengeri Mirage 2000D ELINT bevetésekről. Itt a ruszki Szu-30-as elfogási videója. Benyalt a hasuk alá, világosan látszik az ASTAC-konténer mindkét Délibábon:
"2021. május 16-án vasárnap, a 44-445 sz. főúti körforgalmi csomópontban (MiG-21 emlékmű) karbantartási munkálatokat végzünk a laktanya irányába. Köszönjük a bejegyzés megosztását."
közben ellentmondásos információk keringenek a levegőben a Tombor András által képviselt befektetői csoport tulajdonrésszel kapcsolatban, bár a legújabb zuhanyhíradó szerint nemrégiben végül is aláírták talán a végső megállapodásokat.
Talán a képzavarnak is betudható, hogy a 2020-as pénzügyi adatok - köztük a tulajdonosi háttér - még mindig nincsenek fenn a honlapjukon...
"Továbbá tájékoztatjuk, hogy a Black Swan 21 gyakorlaton – különleges műveleti – jellege miatt civil sajtó részvételét sajnos nem áll módunkban engedélyezni."
"És lészen csillagfordulás megint
és miként hirdeti a Biblia:
megméretik az embernek fia
s ki mint vetett, azonképpen arat.
Mert elfut a víz és csak a kő marad,
de a kő marad."
@Levente B.: HírTV, ATV és a királyi média... Gyakorlatilag aki kicsit is ért hozzá azt nem engedték oda, csak akik néhány perces hírt készít, amihez vágóképek kellenek, és elhisznek minden Bullshit dolgot, nem kérdeznek.
Ennyi.
@Kelepisti: @Levente B.: meggyőződésem, hogy kifejezetten szándékosan nem volt meghíva olyan külső személy, aki konyít hozzá. Főleg ezen a területen (SOF) az egyetlen elfogadható kommunikáció a szoros pórázon tartott propaganda :-(
-F-22 kivonás "2030-as évekhez közelebb, mint a 22-es FY költségvetési ciklushoz" (????!!!!WTF) - ebből nekem csak az világos, hogy nem túl soká
-Konszolidáció négy típus körül: 6thGen NGAD family of systems (demonstrátor ugyebár repül), F-35A (283 darab rendszerben), F-15EX (valszeg nemcsak a C/D-t, de az E-t is váltja újakkal vagy átépítéssel), F-16 (nem F-35, hanem "clean sheet design" váltja, korábbi pletyka szerint lehet, hogy éppenséggel új F-16, vagy azon alapuló "olcsó" dizájn)
The US Air Force has sent the first of its two Boeing OC-135B 'Open Skies' aircraft to the boneyard after the United States withdrew from the Open Skies treaty late last year. As there is no longer a mission requirement for the OC-135B, the Department of the Air Force moved to initiate standard equipment disposition actions in accordance with regulations, with plans to send the two aircraft from Offutt Air Force Base, Nebraska, to the 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group—also known as the boneyard—at Davis-Monthan Air Force Base, Arizona.
Újabb infotöredék az Sz-500 felderítő radarjáról, a "Jenyiszej"-ről. Csakúgy, mint az Sz-350 esetében (96L6AP), a frazeológiában itt is az aktív-passziv kifejezés szerepel és áttörés a zavarvédelemben...
@Levente B.: vagy fordítva :-) Ilyenkor folyamatosan rögzitik a gépek fedélzetén a jelkörnyezet jellemzőit, időbeli lefutásokat, ebből dedukálva működési módokat, harceljárásokat, amit elemezve fejleszteni lehet a fenyegetési és ellentevékenységi könyvtárakat - illetve az újabb rendszeteknél a kognitív EW képességeket.
"Nem állítom, hogy a honvédségben nagyobb a korrupció, mint máshol, de hogy a luxus jetek és az Airbusok használatának módja nagyon pazarló, azt igen. Azt is állíthatom, hogy MINDEN LEHETŐSÉG ADOTT arra, hogy a hadseregnél az egyébként is szörnyű korrupciós átlagot meghaladja a lopás, ugyanis a »hadi titokra« hivatkozva még a rossz magyar kormányzati átlagnál is kevésbé átláthatóak a beszerzések. Arról nem is beszélve, hogy olyan ember végzi az ezer milliárdos nagyságrendű fegyverbeszerzéseket, aki korábban orvosi eszközök forgalmazásával foglalkozott és a cége ügyében a rendőrség is nyomoz kartellezés gyanúja miatt.”
@Csahók Szabolcs: én maximálisan támogatom, hogy legyen a szomszédban egy kis egzotikum fotózási szempontokat figyelembe véve :-)
Ezzel együtt meglepődnék, ha végül nem 16-os lenne. (még ha a zsidó Barak ajánlat elkaszálása nyilván mély nyomokat hagyott is horvát barátainkban arról, hogy milyen mozgásteret szántak nekik az értékalapú euroatlanti univerzumban)
@Flankerr: gondolom igen. De az is igaz, hogy vége a boldog békeidőknek, hidegháború van. Luki minden lehetőséget megragad, hogy a megbuktatására törőkön és külföldi támogatóikon bosszút álljon. Ezek a csókák nem viccelnek.
Ami a halálbüntetést illeti, az utóbbi 15 évben évente 1-2 embert végeztek ki, nem politikaiakat.
Egyébként a White Nights című hidegháborús romantikus film jut eszembe, a szovjet légtéren átrepülő emigráns balettművésszel. Ott csak műszaki meghibásodás és kényszerleszállás volt, mégis meglett a baj....
@Csahók Szabolcs: van itt egy érdekes dolog. Az LM/USAF (!!!) új, jövőre beinduló greenville-i F-16-os gyártósorának a backlogja 128 gép, ismerjük a vevőket, de van itt még "another country the company declined to name, although Croatia and the Philippines have been mentioned as customers"
"Egyes spekulációk szerint például Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztossal lehetett feloldhatatlan konfliktusa, aki a magyar szinten óriási léptékű fegyverbeszerzéseket intézi. Van, aki tudni véli, hogy egy konkrét fegyverbeszerzésről folyt vita köztük, amit Korom nem támogatott."
@zord: azért tökösek a Horvát szomszédaink: az amcsik kigolyózzák az izraeli F-16-ot, hogy majd eladják nekik a zsír új F-16 Block 70-et. Erre a horvátok csak azért sem vesznek olyat.
Csak nehogy belerokkanjanak a Rafale-ba. Nem is értem, miért nem a Gripen lett.
Olyan pürroszi győzelemnek tűnik számomra.
@szasa30: változnak az idők. Az is biztos, hogy a franciák és az amik szokatlan közelségbe kerültek manapság. És most van egy "adjunk kis mozgásteret az európaiaknak, hogy aztán még jobban bekössük őket" mozgás Washingtonban. Persze, ha az egész amerikai szövetséges politika ívét nézzük, felmerült már bennem a "jó zsaru- rossz zsaru" taktika is. Ha megdolgoz a rossz zsaru, a jó zsarunak a nyakába ugrasz. Pedig mind a kettő zsaru. Megszerzik amit kell, te.meg mész a kaptárba.
@zord: Trump alatt ez nem történt volna meg. Akkor minden kisebb-nagyobb szerződést az LM nyert. Lásd bolgárok, szlovákok az F-35-ös országokról nem is beszélve.
@szasa30: 99%-ban olyan szaga van, mint az osztrák EF üzletnek volt, ha csak air policyre fogják ezt használni. Ha nem használják ki a valós képességeit gépnek, akkor nettó pénzkidobás lesz.
Cirka 80 millió euró/gép ha jól becsülök, ami azért elég húzós.. Azt értem hogy beintettek az F-16-nak, de ha valakiknek, nekik a Gripen ideális lett volna..
@zord: hát nem tudom. Épp a francia rátarti mentalitás miatt belőlük nem nézem ki, hogy amcsi mazsorettfigurává degradálnák magukat. De a pénz nagy úr.
Ha ez így van, akkor ebből a horvátok csak rosszul vagy rosszabbul jöhetnek ki...
@balou84:
Spekulációkat vég nélkül lehet gyártani. Például:
"Korom régi vágású katonatisztként nem hitt a drónok fontosságában, holott a VBÜ már hozott volna üzletet. Na de majd most!"
Ezt csak én találtam ki, de ezerféle ok lehet. Korom kapcsán valami fontos külföldi feladatot is emlegetnek. Lehet a NATO központjában kap valamilyen beosztást. Minden estere kitüntetést is kapott, ha nem lettek volna elégedettek vele, nem kap kitüntetést.
@molnibalage: az intézményi inercia ezekben az országokban igen erős, az biztos. Aztán hogy a maguk megtépázott erőstruktúráját mennyiben tudják/tudták új technikával feltölteni, az sem világos. A nagy nehezen megkapott 300-asaikról meg az a pletyka járja, hogy az orosz komolyan rajta tartja a kezét. Tudtommal izraeliekre még nem is lőttek vele, pedig lett volna alkalom.
És ma megkezdődött a Falcon Strike 2021 is, olasz, brit, amerikai és izraeli részvétellel, ha jól látom, Amendolaban. Az Izraeliek - többek között - 6 F-35 Adirt repültek át Nevatimból; fotót csak 116. századhoz tartozó gépről találtam, de logikusnak tűnik hogy a másik aktív Adir század, a 140. is küldhetett gepeket. Nem meglepő módon túl sok érdemi info (egyelőre) nincs: