Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Multipurpose 19-20: érkezés Szolnokra

2021.03.25. 13:54 | zord | 15 komment

Néhány perccel ezelőtt megérkezett Szolnokra a második kettő H145M MP (felfegyverezhető) konfigurációjú könnyűhelikopter, a 19-es és 20-as oldalszámú példány. Emlékezetes: az első három (12-13-14) decemberben ért haza.

210325_szn_19-20erk_1.jpg

Ahogy decemberben a 12-13-14, a mai jövevények is fel voltak szerelve fegyvertartókkal. A 19-es a D-HADU ideiglenes német lajstromot viselte a donauwörthi berepülések, majd a leszállítás (delivery flight) idejére.

210325_szn_19-20erk_2.jpg

A gépek sziluettjéből még meglehetősen távolról is felismerhető a konfiguráció, a fegyvertartók, a zavarótöltet kivetők, stb.

210325_szn_19-20erk_3.jpg

A 20-as (D-HADH Gysz: 20348) és vezére ugyanúgy bécsújhelyi tankolással repültek át, mint a megrendelt húsz gép eddig leszállított 18 példányának többsége. Már csak a Németországban kiképzésre használt 05 és 06 maradt hátra, de az év folyamán azok is megérkeznek az MH86-hoz.

210325_szn_19-20erk_4.jpg

A leszállításokat a gyártó személyzeteinek elutazását biztosító kisgépek szolnoki jelenléte kíséri. Ma ilyen volt a D-FSBG lajstromú Socata TBM-900...

210325_szn_19-20erk_8.jpg

...illetve a D-FLYW, egy Piper PA-46 Malibu.

210325_szn_falcon_9.jpg

Néhány megközelítés, illetve egy leszállás-backtrack-felszállás erejéig tiszteletét tette a 607-es Falcon 7X Kecskemétről.

210325_szn_mi-24_5.jpg

A 335-ös Főnix iskolázott...

210325_szn_h145m_csorlo_7.jpg

...az egyik SAR konfigurációjú okostojás pedig csörlőzést gyakorolt.

210325_szn_oz_10.jpg

Provokatív huligán elem a reptér szomszédságában :-)

Zord

Címkék: Szolnok MP H145M MH86 Multipurpose felfegyverzhető

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr2816479242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2021.03.25. 13:57:36

Megérkezett a második kettő MP H145M Szolnokra!

Zord

zord 2021.03.26. 00:07:30

A többszörösen is eredményes nap további érdekességeivel kiegészítve.

Zord

Beat it! 2021.03.26. 09:16:42

Üdv itthon!
Most, hogy végre az összes a látómezőben van, csináljunk egy röpke számvetést, hány gépen van FLIR torony?
Illetve van egy kérdésem: ha FLIR torony van a gépen, ahhoz feltétlen kell a munkaállomás kiépítése egy harmadik ülésnél, vagy elég csak a pilóta képernyőin megjeleníteni a képet?

zord 2021.03.26. 11:06:31

@Beat it!: teljesen fölösleges. Ez egy moduláris rendszer, ma ezen van, holnap azon. Néhány kisebb dolog kivételével minden gép tud mindent. Hogy hány kit van miből, az egy más kérdés. Ma valamennyi, holnap több, ha akarják. Ez ennek az egésznek a lényege, ezt próbáljuk a temérdek autentikus cikkben leírni. Ez nem olyan, mint anno a MiG-21F-13, PF, MF, Bisz, U, UM volt. A LUH, MP, SAR nem változat, hanem aktuális konfiguráció. Leszállításkor épp így voltak, a meglévő kitek kiadnak egy konfigurálható mennyiséget.

A FLIR-hez nem kell munkaállomás, csak ha úgy akarod használni. Alapvetően a gunner/cp dolgozik vele. Mivel a gép minden létező szempontból single crew repülésekre alkalmas/jogosított, ha akarod csak gunner is ülhet melletted. Ezt mind az alkalmazónak kell eldöntenie és aszerint eljárást kidolgoznia, kiképeznie, beosztania, stb.

Ja, és ez a rendszer nálunk és a szerbeknél van egyelőre. Nincs sorvezető, mint más típusoknál.

Ilyenkor persze nem árt tudni, hogy mit is akarsz...

Zord

zord 2021.03.26. 19:10:39

@Beat it!: átnéztem a képeimet, az érkezésekről és azóta is. FLIR, csörlő, Trakka, fegyvertartók is mozogtak már, fel-le.

Zord

zord 2021.04.07. 14:26:14

Tamás roppant érdekes cikke a 145-ös első szolnoki évéről, a fleet leader (nincs leírva, de valszeg a 20266):500 óra fölött van:

airbase.blog.hu/2021/03/30/az_elso_ev_tapasztalatai

Zord

zord 2021.04.15. 22:58:52

H145M demo Bukarestben, szó volt a Spike integráció állásáról is:

www.youtube.com/watch?v=AaAXArUdgTw

6:10-től "Currently we are in an integration phase of this air-to-ground missile capability, the Spike xx by Rafael will be available within two years from now."

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.04.16. 17:07:00

@zord: Ez már az 5 rotorlapátos változat. Úgy tudom talán a mi rendelésünk volt az utolsó 4 forgószárnyas verzió.

zord 2021.04.16. 22:06:31

@Kelepisti: nem, ott vannak az ecuadori, a pótlólagos német gépk, stb, amelyek szintén D2-esek. Asszem 150 kiló plusz MTOW-ban, ~100e euro nagyságrendű plusz árért. Marad kínálatban.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.04.17. 14:25:59

@zord: Nem hiszem egyébként, hogy 100EUR nagyságrend megéri a négy vagy ötlapátos rotorrendszer közti különbséget, egy harctérre nem szánt, második vonalas könny többfeladatú helikopter esetében. (A második vonalas nem szentségtörés, arra értettem, hogy légvédelem közelében nem szabad bevetni, se egy csata se egy pld. Blackhawk védelmével nem rendelkezik, A minimális passzív védelmet, csak az infracsapák, és és a szenzorok jelentik, ráadásul kínetikus lőszer ellen marha sebezhető. Viszont mindent tud és olcson amit kell a térségünkben.

zord 2021.04.17. 18:31:21

@Kelepisti: nem értek egyet a kategórikus kijelentésekkel. A kérdés, hogy a rendszer, amiben sikeresen lehet alkalmazni a könnyű, puhabőrű helikoptert, ott van-e körülötte. Mert ami szenzor, infó és fegyverrendszer ma lehet, az ott lesz rajta nálunk. Mit ér egy Black Hawk passzív sérülésállósága, ha nincs korszerű önvédelmi rendszere? Ha nincs fegyverzete? Nincs hiszen a drága sárkányra elköltötted a pénzt? Vagy a Mi-24-es, ami több kalapálást elbír kézifegyvertől, csövestől, de könnyen leveri a MANPADS, mert az esély hogy egy átlag 6 másodperces kirepülési idő alatt a személyzet éppen észreveszi a rakétát és kiveti az infracsapdát időben, meglehetősen alacsony.

Van egy többfeladatú helikopter koncepciónk (ebbe már értem a 225-öst is), szerintem járható út a feladatok nagy százalékára, intenzív konfliktust is beleértve. Kipróbált, jó platformok, jó rendszerek, alkalmazási elvek.

A kérdés az, hogy mit vagy hajlandó megadni azért a többlet passzív sérülésállóságért, amivel egy dedikált harci helikopter rendelkezik, illetve az overall műveleti hatékonyságodhoz ez az egy faktor mit tesz hozzá. Ja és tegyük hozzá, hogy még egy Apache sem bír ki mindent. Amikor Pancirok és egyebek vannak egy harctéren, hidd el nekem, hogy ők sem a passzív védelemre bazíroznak, mert felesleges. Nincs helikopter, mely kibírja ezek a találatokat. Infó, szenzorok, fegyverzet sokkal inkább. Pont azok a faktorok, melyek egy sokkal olcsóbb, sokoldalúbb típuson is ott lehetnek.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.04.17. 18:57:03

@zord: Egy fullos BH és egy fullos H145M közül releváns, hogy melyiket küldöm a harcmezőre. A "rohamhelikoptert" merthogy a BH-t igy is dediákálták, és nem egy polgári járgányból készített military változatot. De ua. az összehasonlítás még egy fullos Caracal vs BH között is, mert utóbbi is gyakorlatilag egy nyugati Mi-17-es szenzorokkal. Tehát vegyes polgári. katonai tervezés minden előnyével hátrányával. Én a történelmi tapasztalatok alapján is azt gondolom, hogy az expanzív agresszív katonapolitikájú országok, a "lándzsa hegye" vegyen és menjen csatakopterekkel, BH-kal, nekünk pedig teljesen elegendőek elsősorban békebeli feladatokra, nagyon limitált konfliktusokra, és "front" mögötti légimozgásokra a két beszerzett típus. Ugyanakkor egyiket sem küldeném be "indiánok" közelébe. Ezért is megtartanák a 3 géppár 24-est keményebb feladatokra, talán vegyes harcászati alkalmazással - amit ki kéne dolgozni - a H145M-el. pld CSAR feladatra.

zord 2021.04.17. 22:03:20

@Kelepisti: továbbra sem értek egyet. Ha "hot" egy LZ, a Black Hawkot ugyanúgy lelövik, mint bármi mást. Le is lőtték, már a legelső bevetésén, Grenadában, azóta meg számos más helyen.
Nem, a megoldás nem a passzív sérülésállóság növelésében (nem is lehet tovább), hanem mindabban, amit leírtam, infó hálózat, szenzorok, fegyverzet van. (Illetve kiegészíteném azzal, hogy sebesség-manőverezőképesség - az amcsi új generációs fejlesztések (FVL, FARA, FLRAA) is ezt célozzák, ami lényegében az információ harcászati kihasználásának gyorsabb képességét teremti meg). Nem lesznek "keményebbek" ezek a helikopterek, teljesen fölösleges.

Nem tudom, mit nem lehet megérteni abban, hogy a 24-es nem fog eljutni a kézifegyverek tüzébe, amit elvileg kibír, ha lelövik 4-5 kilométerről MANPADS-szal. A 145-ös, meg szépen a kapott infóval, szenzortoronnyal 8-10 kilométerről Spike-kal, 5-6 kilomterről LGR-rel szétszedi amit kell, és ha valami nem jól sül el, akkor is az önvédelmi rendszere észreveszi a közeledő rakétát és egy jó infracsapda sorozattal megússza. De jó esetben nem kell olyan közel mennie, mert a hálózat, a támogatás révén olyan jó lesz állandóan az SA, hogy elkerülheti a bajt.

Nem értem, mi ez a pörgés különben.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.04.18. 00:33:50

Hol van pörgés? Én inkább azt látom, hogy lassan minden letisztul. Jöttek a helikopterek, megy a kiképzés, jöttek a gyakorló tankok, képzik a legénységet, a pzh2000-re is és megy a dolog, amit a covid persze némileg hátráltat. Ez pedig jó. Persze vannak olyan beszerzési hirek, amelyekkel nem értek egyet, kiváncsi leszek pld a Super Tucanos marhaság kinek jutott és miért az eszébe..
süti beállítások módosítása