Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (99) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (71) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (33) helikopter (47) hírek (48) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (64) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (16) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Zalaegerszegi harcjárműgyár alapkőletétel - szolnoki forgószárnyas támogatással

2020.12.17. 12:31 | zord | 41 komment

Letették a Rheinmetall Hungary zalaegerszegi harcjárműgyárának alapkövét, ezzel szimbolikusan kezdetét vette a magyar hadiiparfejlesztés legnagyobb beruházásának építészeti fázisa. Az ZalaZONE tesztpálya szomszédságában megvalósuló üzem 2023-ban kezdi a termelést, a honvédség Lynx gyalogsági harcjárműveiből 172 darab itt készül el, de már további kutatás-fejlesztési, prototípus-építési és tesztelési feladatokra is készülnek itt.

201217_za_lynxgyar_alapko_2.jpg

A "0" ponton ősszel szerepelt Lynx példány érkezett Zalaegerszegre, hogy az alapkőletételi ceremónia résztvevői számára is kézzel foghatóvá tegye a rövidesen itt készülő terméket.

201217_za_lynxgyar_alapko_1.jpg

Az időkapszulát a 15-ös oldalszámú H145M és személyzete helyezte el csörlőhasználattal az építési területen.

Zord  

Címkék: Zalaegerszeg Lynx Rheinmetall gyalogsági harcjármű ZalaZONE

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr6716347392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2020.12.17. 12:44:12

Lynx-gyár alapkőletétel Zalaegerszegen H145M-támogatással.

Zord

zord 2020.12.17. 12:46:33

A közepes- és nagykaliberű lőszergyártás várpalotai újraindítását is a zalaegerszegi Lynx gyár alapkőletételi ceremóniáján jelentették be:

os.mti.hu/hirek/157534/a_vedelmi_fejlesztesekert_felelos_kormanybiztos_kozlemenye-1_resz

os.mti.hu/hirek/157535/a_vedelmi_fejlesztesekert_felelos_kormanybiztos_kozlemenye-2_resz

Zord

Flankerr 2020.12.17. 14:53:43

@zord: Ez jó irány:)

Azért a helikopteres alapkő lerakás elég menő :)

Gaudi 2020.12.17. 19:25:22

45 vagyok, 30 éve ezt az időszakot vártam. Mások már a preferenciák, ami alapján megélem, de még most is nagyon jó ezt látni.
Fájdalmas amúgy, hogy mennyire a semmiből kell mindent újra teremteni, de talán annyi előnye van, hogy most legalább minden tényleg abszolút élvonalból kerül be.
Kívánok a teljes honvédségi, ipari politikai komplexumnak hozzá erőt és elszántságot, hogy mindezt ténylegesen képességgé formálja. Működő, bevethető képességgé, nem papíron letudottá.

exi_ 2020.12.17. 22:09:35

@zord: a h145m csorlojenek resze a kamera es ezt a belso kijelzokon is hasznaljak? vagy a videokon egy kulon kamera kepet lathatjuk?

árpika 2020.12.17. 22:36:18

@Gaudi: "Kívánok a teljes honvédségi, ipari politikai komplexumnak hozzá erőt és elszántságot, hogy mindezt ténylegesen képességgé formálja. Működő, bevethető képességgé, nem papíron letudottá."

*****

zord 2020.12.17. 23:32:42

@exi_: az alkalomra fel lett kamerázva.

De a gépben valóban van az ~alsó-mellső kvadránst belátó beépített kamera a Fenestron ház elején-alján, meg talán egy hátrafelé is.

Zord

árpika 2020.12.18. 10:15:35

Azért szedjük össze, miket is látunk:

-Valamilyen Boxer/Agilis szerű moduláris alapjármű;
-Különböző Lynx verziók;
-VSHORAD;
-Önvezető jármű (nyilván ez még egyelőre csak a tesztekhez);
-Lézer;
-Új torony (gondolom, az új járműhöz).

Az külön öröm, hogy a Dél-Dunántúlra koncentrálnak, Kapos és Baranya azért annyira nem áll jól munkahelyeket tekintve.

Flankerr 2020.12.19. 21:37:42

@árpika: Minden szavaddal egyetértek.

zord 2021.03.29. 08:43:11

"Pénteken délelőtt Zalaegerszegen beemelték a német Rheinmetall és a magyar állam vegyesvállalataként épülő, Lynx gyalogsági harcjárműveket gyártó üzem első tartóoszlopát. A beruházást a ZÁÉV Építőipari Zrt., illetve a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. kivitelezi a ZalaZone járműipari tesztpálya szomszédságában."

magyarepitok.hu/mi-epul/2021/03/mar-a-szerkezetepitesnel-tart-a-nagyszabasu-zalai-honvedelmi-beruhazas

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.03.29. 14:57:59

@árpika: Német önvezető harcjárműveket (Boxer illetve Wiesel alapon) már 2016-ban Meppenben bemutatták, szerintem ez annak a programnak folytatása, illetve azok tapasztalati alapján magának a kutatásnak a továbbgonolása. Igaz, tegyem hozzá, ennek Tier-ben megfelelő nagysebességű "ovál" pálya, különböző rázóútak gyakorlóterek és hozzá mérőberendezések rendelkezésre állnak. (ide nem tudom berakni, de van a komplexumról sok fotóm, nem tiltották a fényképezést, és a járművekről is van. Érdekes digitkockázott "rejtőszínű" járművek. Mozgás közben (5-20km-es sebességtartományban) is bemutatták őket, Azt nem tudom, hogy a WTD-41 és a WTD-91 telephelyei helyett amit a KMW és a Rheinmetall is használt olcsóbb-e nekik itt folytatni a kísérleteket fejlesztést, gondolom a Bundeswehr aranyáron adja a saját komplexumait a gyártóknak (együttműködés a hadiipar és a Bundeswehr) között, ide-vagy oda.

A VSOHRAD-hoz annyi, hogy éppen arról beszélgettem ismerősökkel, hogy a légvédelmi gépágyús változatba fognak integrálni hőkövető rakétákat is, mert helye kvázi biztosított páncéltörő rakétás toronyban. Ez is kvázi szerintem a MANTIS program konténer helyett mozgó járműveken alapüló csapatlégvédelmi változata, amely évek óta téma a németeknél.

Ami ténylegesen új fejlesztés az szerintem a "lézer" valamilyen felhasználása páncélozott harcjáműben.

Jó dolog hogy ilyen csúcskategóriás folyó német fejlesztésekbe beengedték szállni Magyarországot.

Remélem a program végigfut, mert akkor munkahelyek, exportlehetőség is lenne. Kíváncsi vagyok majd a beszállítási láncokra, hány magyar kis és közepes cég fog beszállítók között megjelenni, mit tudnak majd hazánkban előállítani..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.03.29. 15:34:49

Itt több képen lehet látni a teszközpontot, az oválpályát, rázóutakat, és ami nekünk is kéne pld. Pzh2000 szállító pőrekocsit is.

military-technology.blog.hu/2021/03/29/ahol_tesztelik_a_leopardokat_wtd41_tier

Beat it! 2021.03.29. 18:20:19

@Kelepisti:
Szerencse, hogy lefotóztad a pőrekocsit is. Így már világos, miért különbözik a MÁV pőrekocsijaitól. 6 tengelyes, ilyet a MÁV-nál még nem láttam, csak 4 tengelyest. Sőt, a MÁV-osokon fa léc a kocsik rakfelülete, ennek tuti fém, vagy fém alapon van fa.

zord 2021.03.29. 21:44:28

@Kelepisti: hát ez egy nagyon érdekes bejegyzés volt, szuper képekkel.

Zord

árpika 2021.03.29. 23:54:27

@Kelepisti: Köszi a kommentet, valóban érdekes dolgok ezek.

A beszállítókkal kapcsolatban mg legyen igazad.

árpika 2021.03.30. 00:16:23

@Beat it!: Vasúti kocsikkal nincs tapasztalatom, csak trélerekkel. Ott a fa berakás nem véletlen, ha fém lánctalpú vagy lekopott gumipapucsos géppel járnak le/fel, az azért elég para, főleg esős/havas időben. A fém a fémen nem egy jó kombó ilyen esetekben.

De ez a téma annyira megmozgatta az agyamat, hogy utánagugliztam. A németek a Samms 710 típusú pőrekocsit használják, és ahogy nézem, itt is faborítás van.
Ezt a linket találtam, talán még itt látszik a legjobban:

www.tag24.de/nachrichten/marienberg-nato-bundeswehr-panzer-schuetzenpanzer-litauen-panzergrenadierbataillon-1372662

Beat it! 2021.03.30. 09:18:17

@árpika:
Szép találat!
Valahol láttam egy olyan hazai fotót, hogy a vasúti kocsira ráálltak a honvédek valamilyen járművel. Széttört alatta pár deszka, és ki kellett őket cserélni.

Beat it! 2021.03.30. 13:01:17

@zord:
Valóban! :-) Szeretem az ilyen dokumentum értékű képeket, és ebben ez a blog élen jár!

Beat it! 2021.03.30. 13:09:20

@zord: @árpika:
Sőt! Az egyik képen MÁV-os Sammp pőrekocsi van! Ez lehet nem egyezik a Samms-al, de nem tudom van-e olyan markáns különbség, ami miatt a Leo 2 és a PzH ne használhatná. Ha viszont használhatja, akkor lényegében egy jelentős hazai szállítási képesség már rendelkezésre áll.

zord 2021.03.30. 20:20:51

@Beat it!:

A Sammp eszerint 58 tonnát vihet, Lynxnek, PzH2000-nek jó lehet, Leo 2A4, A7-nek kevés...

www.logsped.hu/pore.htm

www.fuvarozas-szallitmanyozas.com/szallitas/vasuti+kontener+tipus

Zord

árpika 2021.03.30. 20:32:42

@Beat it!: Igen, ahogy látom, a Railcargonak SAMMP-jai vannak.

Azzal sincs gond, simán elviszi, 80 (valamelyik oldal szerint 90) tonna a terhelhetősége, valószínűleg a németektől vették, ott pont a SAMMS váltotta.

Itt van két oldal a paraméterekkel:

www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g705.html
www.dybas.de/dybas/gw/gw_s_7/g710.html

SAMPP erstes Lieferjahr: 1942, hehe...

Tigriseket még ilyenekkel vitték az orosz frontra... :-)

(Vasúttörténeti kitekintőnket látták.)

árpika 2021.03.30. 20:36:27

@zord: Vigyázz, két SAMMP van, alatta van a nehezebb.

Beat it! 2021.03.30. 20:42:01

@zord:
A mellékelt linkeden kétféle SAMMP van, a másodiknál a rakomány tömege 81 tonna lehet.

Beat it! 2021.03.30. 20:43:26

@árpika:
Már csak egy kérdés marad: hány darab áll a MÁV rendelkezésére a nagyobb teherbírásúból. (Illetve az is, hogy szállíthat-e járműveket.)

zord 2021.03.30. 21:09:15

@árpika: @Beat it!: nem tudom mindkettő van-e nálunk, vagy csak a könnyebb. Majd előveszem az eredeti képeimet, a feliratokból csak kiderül.

Zord

zord 2021.05.02. 10:48:14

Szolnok lekommunikálta, hogy csőrölnek az okostojással:

honvedelem.hu/hirek/sulyemeles-helikopterrel.html

(Az öreg cigányprímás, miután meghallgatta Yehudi Menuhint: szép, szép, de asztalnál éhen halna)...még jó, hogy a vonatkozó kommunikációt mások, időben lefolytatták. Az időbeliség, a tartalom, a megválasztott csatornák összhangja vezet a sikeres kommunikációhoz. Amikor amerikai helikopterek szaladgálnak át Budapest felett néhány naponta, el kell gondolkodni a mieink láthatóságának elégtelenségén.

Zord

Harrdder 2021.09.23. 16:00:47

A Lynx cikksorozat trilógiává kerekedett. A meglévő információk kombinálása, és a találgatások talán nem szakadtak el a valóságtól. Kritizálni kötelező!
killermetals.blog.hu/2021/09/22/magyar_foldre_magyar_hiuzt_iii_resz

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.09.23. 20:45:00

@Harrdder: Nekem tetszik..
A végén felsoroltál mindent amire eddig beszerzésre került. Amit írtál a végén már egy nagy intenzítású összfegyvernemi harc, remélem ilyenre nem kerül sor, mert a szomszédság vagy NATO tag, vagy oda szeretne kerülni...

Amit még Lynx alapra lehetne építeni (nem esik sehol szó róla) "electronic warfare vechile"... Nos ilyenre se Gidrán se Hiúz alapon semmi utalás, pedig a XXI században a tényleges fizikai kontaktus előtt harctevékenységet már régen meg kéne előznie.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.09.23. 20:51:54

Egyébként az egész haderőfejlesztési programban a
"electronic warfare " szinte sehol sincs említve. Ez komoly hátrány, mert pld. hiába az ELTA radar, ha nem veszünk 5x annyi defektort hozzá, amely emulálja a lokátort, mert az ellenség sem hülye.. De ugyanez vonatkozik más álcázó és elektonikai ellentevékenység rendszerekre. A Magyar Nemzet hurrá XXI századi Gripen cikkéből is az derül ki, hogy fasz a JAS-39 ilyen rendszere, de azért esély van, hogy belekerüljön még modernebb. Ez is ködösítés, mert ha lesz ilyen (legyen!!!) akkor bizony nem PS05A Mk4, hanem, Mk05-ös kell. A lap szerintjelenleg is fejlesztés alatt álló, legmodernebb ilyen elektronikai rendszert is megkaphatják, ami a hőkeresős és lokátoros irányítású rakéták elhárítására alkalmas. A 360 fokos teljes vertikumban rakétaveszélyre figy
No akkor meg furni faragni kell az airframe-t, hogy az érzékelők bekerüljenek, cca hasonlóan a Rafale gépekhez.. De ez már nem az írásodhoz tartozik. No gratula.!!!

Beat it! 2021.09.24. 09:52:31

@árpika: @zord:
A márciusban felmerült kérdésünkre a Leo-2-t elbíró vagonokra ma érkezett egy képi válasz.
Az MH. 25 Klapka facebook oldalán vannak képek a technika vasúti berakodásáról. A Leopárdok - szerintem - német vagonokra mentek. A zöldes-feketés szín és a feliratok erre utalnak. De van 2 kép, ahol a háttérben MÁV-os vagonon áll a Leopárd. Utóbbi lehet a Sammp.

Következtetés: A MÁV-nak valóban nincs elég nagy teherbírású vagonja, vagy épp nem álltak rendelkezésre. Német, vagy talán osztrák készletből kellett hozatni. A kérdés persze az, hogy ezek csak kölcsönben vannak itt, vagy a mi tulajdonunk lett.
Oda kellene erre figyelni a döntéshozóknak, mert hamarosan nem 12, hanem 56 nehézharckocsink lesz plusz a 22 PzH, azaz együtt 78. Persze lehet közúton trélerrel is szállítani, de abból is csak mutatóban van itthon kettő darab. Tiszta blama lesz, ha saját erőből nem tudjuk megoldani a szállítást. Hiába a világ legjobb tankja, ha szükség esetén nem tudjuk gyorsan átdobni a harctérre.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.09.24. 11:03:33

@Beat it!: A Bloggernek átküldtem, hogy egy európai cég foglalkozik elsősorban harckocsiszállítással, magyar az egyik vezetője. Szerintem ahogy olvastam a németek és franciák is tőlük bérelnek, vagy velük logisztikáznak.
Tehát legjobb helyen van a téma, gondolom Blogger is amit tudott probált ezen a téren intézni.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.09.24. 11:07:46

Egyébként az egész eu vasútvonal nagy rákfenéje, hogy nincsenek nagy sebessgű tehervagonok, úgy, hogy közben az pld szinte kihasználatlan a nagy sebességű pálya éjszaka (különösen igaz a francia TGV vonalakra.) Gondoljátok el, milyen gyors lenne egy TGV/ICE sebességű átcsoportosítás.. Ez nemcsak harckocsikra, hanem kisebb más harcászati járművekre is vonatkozik.
bár egy Lynx 40-45 tonnájával minden csak nem kis tökegű (de pld. a Gepárd légvédelmi páncélos súlya is megegyezett nagyjából a Leo 1-el..

Beat it! 2021.09.24. 11:44:35

@Kelepisti:
Érdekes kérdés a vonatok sebessége. Nem tudom, hogy a hazai katonai szerelvényekre akár a kocsik, akár a szállítmány jellege miatt milyen sebességkorlátozás érvényes. Érdekelne, hogy tankokkal megrakott szerelvény hány km/h-val közlekedhet nálunk.
De az általad felvetett nagy sebességű szállítás a nálunk látható technikával szerintem veszélyes lehet a rögzítési mód miatt. Spaniferrel kikötött 60-70 tonnás tankok egy, akár egy 160 km/h-nál történő vészfékezést nem tolerálnának szerintem. Ennyi nálunk a max engedélyezett sebesség bizonyos vonalakon.
Alkalomadtán az Iho-nál utánajárhatsz, biztos van, aki ért hozzá.

A Lynx-et elbírja az a vagon, amire a T-72-eseket pakolják.
A külföldről bérelt vagonokkal pedig az a baj, hogy váratlan helyzetben nem biztos, hogy időben rendelkezésre állnak. Szerintem a MÁV, mivel a nevében is benne van, hogy állami, igazán beszerezhetne 80-90, a nehéztechnika szállítására is alkalmas pőrekocsit. Amikor a honvédségnek nincs rá szüksége, akkor úgy is használhatják egyéb áruk szállítására.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.09.24. 11:56:05

@Beat it!: A nagy sebességű szállítási módot nem csak és elsősorban hazánkra írtam (ilyen vasútvonalunk sincs, csak Bécs felé néhány szakaszon max 160-as), hanem európai probléma, és nemcsak harckocsiknál. Maga ilyen sebességű teherszállító vagonok gyártása sincs, gyakorlatilag nem ruházott be egyetlen gyártó sem (nyilvánosan) nagyobb összeget a kifejlesztésre eddig. Én ezt több az európai vasútközlekedésről szóló cikkben olvastam, nem csak IHO, hanem a cégen belüli (MÁV-SZK-ná dolgozom) szaírásokban.
Ugyanakkor ezek kifjeleszthetőek lennének, de jelenleg állami források nem mennek bele, (se közlekedési se védelmi ipari (európában) magánforrások.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.09.24. 12:45:22

@Beat it!: Egyébként október 1-én alakul meg (alakul át) a MÁV VAGON Kft, amelyhez Szolnok és Székesfehérvár (amihez más telephelyek pld. Istvántelek) is tartozni fog, itt folyhat gyártás és nagyjavítás, Dunakeszi már magánkézben van. Tehát új teherkocsik gyártására alkalmasak lennének különösen, ha az állam (a választások előtt, után kvázi mindegy) adna rendelést, a kocsik megtervezésére és legyárátására. Igaz Szolnok túlterhelt, de lenne rá valószínűleg kapacitás. A probléma inkább, hogy ez két tárca közötti marginális téma, közlekedési vagy védelempolitikai. Különösen mert nincs magyar teherszállítás, MÁV-CARGO van, osztrák kézben, amit "vissza" eladnának mert veszteséges, de mi meg nem vesszük meg, mert veszteséges. Egyébként kicsit laikus szemmel a tervezés nem nagy truváj, hiszen nem nehezebb teherbírású de kvázi azonos tulajdonságú, csak több tengellyel ellátott pőrekocsikat kéne tervezni (áttervezeni régebbi típusokat). Ez ismét pénz és akarat kérdése. Utóbbiból nagyobb a hiány a közúti lobby mndig sokkal erősebb volt, mint a vasúti (amely állami kézben van), nem tud semmit tűzni a döntéshozóknak a bot végére semmit. A vasút nem tud "alkotmányos" költséget rakni ami az utóbbi évtized nagy botránya (lásd EU pénzek és ismét politizálhatnék..)..

árpika 2021.09.24. 22:18:56

@Beat it!: Ezzel kapcsolatban még anno sikerült némileg utánanézni a dolgoknak.
Ami megosztható: a Cargo valóban SAMMP kocsikkal operál.
A jelenlegi páncélozott járművek, a Lynx ill. ha jól emlékszem, a PzH is gond nélkül szállítható velük, de súlyeloszlás miatt a Leopardok már komolyabb eszközt igényelnek, azokat mással kell majd megoldaniuk.
süti beállítások módosítása