Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Kecskeméten demózik az L-39NG

2020.11.18. 14:14 | zord | 65 komment

Tegnap Kecskemétre érkezett, ma már magyar pilóták ismerkednek - a pár hónapja többségi magyar tulajdonban lévő - cseh Aero Vodochody repülőgépgyár újgenerációs Albatros-változatával, az L-39NG-vel.

201118_ke_l-39ng_demo_ads-b.jpg

A 0476-os oldalszámú "Újalba" az ADS-B oldalon, egyik kecskeméti felszállása alkalmával.

Benedek Levente videója a mai napról. Ezúton is köszönöm!

 Zord

Címkék: demo bemutató Kecskemét Aero Vodochody L-39NG

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr1816290036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2020.11.18. 14:25:04

Ismerkedés Kecskeméten az L-39NG-vel.

Zord

Gaudi 2020.11.18. 14:58:40

Hát, jól van. Mindig nagyszerű repülőgépeket nézegetni, felemelő élmény.

Beat it! 2020.11.18. 18:35:46

@zord:
Ez valami csapatpróba, tesztelés a gép számára, hogy még festetlenül kellett hozzá ideküldeni?

Flankerr 2020.11.20. 20:23:34

"hogy még festetlenül kellett hozzá ideküldeni? "

Nekem erősen bejön ez a szín :)

zord 2020.11.20. 20:25:02

@Flankerr: az biztos, hogy ez a ritkább időszak egy repülőgép életében.

Zord

zord 2020.11.22. 22:35:51

@Levente B.: sógoréknál jelen állás szerint nem lesz utódja a 105-ösnek.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.11.24. 09:10:59

More great news from Hungary. Last week, the L-39NG completed an evaluation flights in Kecskemét Air Base. The impression of the new jet was very good. See some pics.

twitter.com/AERO_Vodochody/status/1330897833415880704

David Jahoda, Aero Vodochody's test pilot, undertook the demonstration of the new Czech aircraft to the Hungarian side. "First there was a presentation of the aircraft on the ground and pre-flight preparation. Two aviation instructors from the Hungarian Gripen squadron completed every single flight as an instructor pilot, Major Tibor Molnár then performed a flight from the front cockpit, " said factory pilot David Jahoda.

www.armadninoviny.cz/l-39ng-na-hodnoticich-letech-vc2a0madarsku.html

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.11.24. 20:35:05

@zord: Nincs pénzük.. (erre).. Egyébként hasonló a probléma. A nagysebeségű repülőgépeikre (arra az egy század vegyes euróvadászra) a kiképzést nem tudnák végezni, Alapfokú kiválasztásra ott a Pilatus, és még olcsóbb saját fejlesztésű kompozitjuk.
A 105OE rendszeresítése alacsonytámadó másodlagos szerepkörrel egy egész más kiképzési tematika alapján egy teljesen más hidegháború korban történt. Teljesen racionális döntés.

zord 2020.11.25. 13:28:08

@Kelepisti: én sajnos úgy látom, hogy sógorék belpolitikája elhanyagolja a területet. Főleg egy (fél)semleges országnak ez szerintem még opció se lehetne.
Mert ne feledjük el, hogy nemcsak a 105-öst vonják ki, de tárgyalnak az EF eladásáról is. És mi a légtérvédelmi vízió, ha ezek eltűnnek? Lérak csak Mistral van, ami bármilyen értelmezés szerint elégtelen. Kell, hogy legyen valami! Ha nincs, az diszfunkció, ilyen egyszerű.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.11.25. 14:04:21

@zord: Az a tárgyalás szerintem maszkirovka, hogy még olcsóbb üzemeltetési költséget alkudjanak ki.
Ne felejtsd el, hogy Ők is aláírták a Chicagói egyezményt, tehát gondoskodni kell a légirendészeti feladatokról. Erre pedig szuperszónikus gép szükséges. Annyira meg vannak rátartiak, hogy nem akarnak Német, cseh pláne magyar missziót a fejük felé...
Európa közepén, minden fenyegetéstől távol, a légirendészetre kell nekik harci gép. Ha az orosszal állna szemben európa, akkor minimum, 2 NATO légierőn kell átverekedni magukat.. A meg szomszédaikkal... :).. ilyen nem lehetséges. Utoljára a délszláv háborúban voltak légtérsértések, sőt tudtommal 21-esekkel és más gépekkel is szálltak le ausztriában... de nem volt háborús cselekedett..

zord 2020.11.25. 14:31:19

@Kelepisti: "minden fenyegetéstől távol," hát ezzel nem tudok egyet érteni, bocs. Nem sokkal lenne különb, mintha magunkra is ezt mondanánk.

Arról nem is beszélve, hogy a képességépítés időtávlatai és a konfliktuseszkalációs idők ahogy megyünk előre, egyre kevésbé kompatibilisek. Vagy van lábon álló, releváns haderőd amikor kell, vagy nincs. Ha jön a baj, már késő.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.11.25. 14:42:41

@zord: Mi a NATO részei vagyunk, délszlávok és egy nacionalista ukrajna mellett. Nekünk erős hadsereg kell, és tartani kell magunka akár szövetséges haderő beérkezéséig. Ha ukrajna orosz befolyás alá kerülne és úgy lenne konfliktus akkor gyorsan jönne, ha nacionalista alapon lenne határvillongás, akkor meg nem jönne. Ausztiának közösen garantálták a 2.vh-s felek a semlegességet, ténylegesen nincsenek konfliktusai, és minden szomszédjával fél évszázada békében él. Még a hidegháború idején sem volt nagyon számottevő légierő. A törvényeik szerint nem lehet például BVR légiharcrakétája, nincsenek bombái stb. (tehát ergo támadófegyverzete.) Nincsenek a helikoptereiken sem páncéltörő rakéták, nincsenek besugárzásjelzők stb. Ennek ellentéte Svájc, amely szintén Európa közepe, utoljára a III. birodalom volt amely fenyegetést jelentett rá, úgyanakkor komoly pénzeket áldoz függetlenségének védelme érdekében. Mindennek fényében sem hiszem, hogy a fenyegetettség mértéke osztrákoknak és a svájciaknak azonos. A globálsi terrorizmus (függetlenül kinek a nevében végzik) az egyedüli ellenfelük,mert akár Bécsben, akár Zürich-ben van merénylet arra felkapja a fejét a nyugat.. Bupapestre például nem, mert még összekeverik Bukaresttel.. Szófia meg már térképen sincs mint Európa (hiába NATO a NATO)..

zord 2020.11.25. 14:58:58

@Kelepisti: "A törvényeik szerint nem lehet például BVR légiharcrakétája, nincsenek bombái stb. (tehát ergo támadófegyverzete.) Nincsenek a helikoptereiken sem páncéltörő rakéták, nincsenek besugárzásjelzők stb."

Abszolúte felelőtlenség, csak rajtuk múlik.

"Svájc, amely szintén Európa közepe, utoljára a III. birodalom volt amely fenyegetést jelentett rá,"

www.swissinfo.ch/eng/-swisshistorypics_when-the-americans-bombed-a-swiss-city/44865520

Zord

zord 2020.11.25. 15:06:15

@zord: ja. Eltelt 75 év a háború vége óta. Bármilyen mércével is mérjük, ki kell lépni a protektorátusi/"szabad városi" keretekből. Te adnál bármelyik garantőrnek akár öt forintot is a szaváért ma? Közép-köztes Európában bárkit odavágnak egy proxikonfliktusba, és igen, legalábbis pörkölődés szintéjén ez még az osztrákokra is igaz.
Egy úgynevezett ország viselkedjen úgy, mint egy ország, pláne, ha megvannak hozzá az erőforrásai.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.11.25. 15:32:33

@zord: Svájc amerikai bombázásáról van forrásom, maga a svájci légvédelem is több mint két tucat szövetséges bombázót lőtt le, ugyanakkor ezek nem szándékos támadások voltak, amcsi pilóták eltévesztették a célpontont. Rossz nyelvek szerint ami a német jagdfiegerek közt terjedt, a vezérbombázót kell lelőni és a többiek oda se találtak a célponthoz...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.11.25. 15:42:03

@zord: Svájc és Ausztria helyében igen. Egyszerűen egy totális nuki adok-kapokon és a leírt terrorizmuson túl senki és semmi nem fenyegeti Őket.
Egy olyan országnak, amelynek nincsenek területi, gazdasági és nemzetiségi problémái határon túl és békében él fél évszázada azon szomszédaival akik geopolitikailag is körülvették egyszerűen nincs félnivalója háborútól.
Svájcban minden kisebbség nyelve egyenlő, a kantonok bár vetélkednek, de nincs olyan törekvés politikai szinten sem hogy el akarnának szakadni. Ausztria szintén semleges. A két ország számos nemzetközi szervezet központja - köztük olyanoké amelyek éppen a különböző politikai-gazdasági tömbök között végez tevékenységet. A két ország a multikulti szinte mintapéldája, (a mostani merénylet ellenére és). Az belső poltikájuk, és a kirekesztés helyett összehozza az ország lakosságát emiatt sokkal kisebb az ellentét a különböző betelepülő etnikumok őslakosok és kisebbségek között, mint Franciaországban, Németországban vagy akár Olaszországban. Svájc ennek ellenére mindig is erős fegyveres erőt tartott fenn, Ausztria pedig saját magához, és lehetőségeihez képest kisebbet..

zord 2020.11.25. 18:44:07

@Kelepisti: a próféta szóljon belőled. Én nem hiszek ebben, a történelmi sohában és az örökkében.
De messze kanyarodtunk az eredeti topictól, ha lesz megint Újalbás hír, azzal folytassuk.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.11.25. 19:42:06

@zord: :-).. Nekünk meg racionális fejlesztéssel méretünkhöz és büdzsénkhez mérten erő haderő kell!
Ezen munkálkodsz és gratula mert jó az irány!

zord 2020.12.19. 09:29:36

@Levente B.: egy ismerős megfigyelő is jelen volt :-)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.01.04. 10:26:37

12 000 repidő, ebből 2 000 az Albatroszon. 3 000 légi bemutató 39 országban. Interjú Jacques Bothelinnal, aki már kipróbálhatta az új L-39NG Albatroszt.
Jacques Bothelin az Apache Aviation vezérigazgatója, a korábbi Breitling Team főpilótája azon kevesek közé tartozik, akik már repülhettek a jelenleg 2 prototípussal rendelkező New Generation Albatrosszal. Persze Monsieur Bothelinnek van összehasonlítási alapja, hiszen több mint 12 000 órájának jelentős részét az eredeti Albatroszon repülte. Telefonon értük el, hogy tapasztalatairól beszéljen.

index.hu/techtud/2021/01/04/albatrosz_szakerto_avagy_aki_mar_repulte_az_l-39ng-t/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.01.04. 10:46:53

@Levente B.: Nevetséges, hogy egy magán bemutatócsapat amely évek óta repüli az elődtípust, demonstrál a NG mellett, mivel egy magán democsapat és a légierők igényei között enyhénszólva zongorázni lehet. Olyan, mintha annak alapján választana katonai terepjáró gépjárművet egy hadsereg, hogy mit mond a róla egy Párizs-Dakar pilóta..
Az a repülőgép kiképzési feladatokon kívül max. légicélt tud repülni.. Az L-159-es meg ezek mellett könnyű csapásmérő, légiharcképesség, ellentevékenységrendszerrel precíziós fegyverzettel.
kb. ennyi az összegzésem az újabb hypolásról…

zord 2021.01.04. 20:29:23

@Kelepisti: nem látok kivetnivalót ebben a marketingben. A légierők ettől még úgy döntenek, ahogy.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2021.02.15. 17:05:50

The Czech manufacturer Aero Vodochody will supply twelve new L-39NG training aircraft to Vietnam. The contract worth several billion crowns was signed by representatives of the Vietnamese Ministry of Defense and Omnipol, which is a strategic partner for the Czech aircraft manufacturer.

www.idnes.cz/zpravy/nato/aero-l-39ng-letoun-vietnam-omnipol-cvicny-dodavka.A210215_121335_zpr_nato_inc

zord 2021.02.16. 12:31:11

@Levente B.: Vietnam komoly vevő. Ez egy fontos lépés a programnak.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.02.22. 21:04:44

Tegyük hozzá a Vietnami vásárláshoz, hogy rendelkeznek fejlett gyakorlógéppel, méghozzá 12 darab Jak-130-al, ami mellett alkalmazzák majd valószínűleg a régi L39C-k helyett az egy századnyi NG gépet. Az is tegyük hozzá, hogy egy századot 12 darabot vesznek, amelyhez 80!!!! harci repülőgépük van. Nekünk meg 14.. Szóval a mértékek nem azonosak. Én is a seggem a földhöz verném, ha három griff századhoz lenne egy század NG, vagy két század griff 1 század ALCA lenne...

zord 2021.02.22. 21:11:53

@Kelepisti: azt bizonyosan leszögezhetjük, hogy Te nem veszel a légierődnek L-39NG-t :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.02.22. 21:45:11

Én ha már légierőmről van szó, akkor ha kell a kományklientúrának beszerzés az Aero-tól, akkor egy kicsit modernizált ALCA-t vennék (kell hozzá grifo utód).. ha meg nem akkor még egy század Gripen (amit a horvátok mondjuk visszamondanának), és a kiképzés menne olaszországban, vagy valamelyik europai kiképzőkozpontban - ide még a cseheket is beleérteve, akár közös projektben is..

zord 2021.02.23. 09:49:30

@Kelepisti: próbálom megérteni, hogy miért olyan nagy baj, hogy a világ egyik legnagyobb hagyományú kiképzőgépgyártója, emellett egész jó repipari beszállítója többségi magyar tulajdonba (akárki is legyen az) került. Sajnos nem sikerül.
Próbálom megérteni, hogy miért ördögtől való - esetleg - a honvédségben egy korszerű, olcsón üzemeltethető szubszonikus haladó kiképző, kiképzéstámogató, könnyű harci repülőgép. Szerintem nem az. Kevés vadászgép mellett se, több mellett se - egyik esetben ilyen, másik esetben olyan feladathangsúlyokkal.
Az meg belátható, hogy nem olyan egyszerű egy az NG-re álló gyártól ripsz-ropsz 159-et kérni, melynek tényleges produkciós tevékenysége nagyon régen lezárult.

2 százalék GDP-be hosszú távon egyébként sok minden belefér. Pl.a vagy-vagy viták egy része is megoldódhat.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.02.23. 10:06:58

@zord: Most furcsát írok. Molni annak idején már elmagyarázta. Erőforrások szétforgácsolása. Ha már légierőt bővítünk, akkor Gripen darabszám növelés, mert 12 harci madár semmire sem elég. Helyette, eröltetünk egy olyan repülőgépet, amelllye elvileg hazai sugárhajtású pilótaképzést és talán légicél repülést lehet végrehajtani. Nem olcsó, mert új típust vezetünk be, (a régi szakik nagyrészt elmetek, a szárny és elektornika is új). Ráarásul egyhajtóműves lökös gépen nem szokás többmotors szálíítóra képezni (utántöltősre és VIP szállítóra sem), lásd a közforgalmi pilóták képzését. Helikopteresnek meg végklép. Aki meg Gripenes és olcsó jánosként átültetnékhogy ilyennek is repüljön mert olcsó, az csak a kockázatelemzés alapján is, csak a biztonságot veszélyezteti. A másik probléma a mennyiség, mert ugyan nem nyilvános, de infok szerint nem 4-6 darabról szól, pedig ennyi is elég lenne az úh Gripen pilóták képzésére (ha már kötjük az ebet a karóhoz). A kiszivárogtatott anyagok szerint valamilyen okostóni azt nyilatkozta, hogy a fele harci lesz. Könyörgöm milyen harci NG? Arra kevés a tülóereje, hogy felvigyen manőverezőképesen 4 db. pilonon normális mennyiségű fegyverzetet. A gyártó szerint is harckiképzés gyakorlására való. Tavaly átadtak egy L-159-est újat a cseh légierőnek. Tavaly kezdték meg a nagyjavítását a cseh L-159 flottának. Mienk elvileg a többségi tulajdon, Akkor mi a fene az akadálya, hogy L-159 legyen, ami még korszerűsítés nélkül is lényegesen nagyobb kapacítőással rendelkzik és tudj mindent mint a 39NG. Szerintem fentiekre racionális választ nem lehet adni. Eddig senki sem tudott. Egyetlen egyet kivéve, kell Tombor Andrásnak és a háttér befektetői holdudvarnak a profit Az Aero nem ördögöltől való, de értelmes dolgokat kéne csináltatni velük.

zord 2021.02.23. 14:27:11

@Kelepisti: szerintem ez igazából másról szól. Ha ezzel a tulajdonossal L-159 fontolgatása menne, tudjuk jól, hogy akkor az lenne a baj. Ha X-szárnyút gyártana most az Aero kiképzett Luke Sywalkerrel és abból akarnánk venni, az sem lenne jó.

Szerintem.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.02.23. 16:40:01

@zord: Politikai értelemben valószínűleg igazad van. Lásd támadják a harckocsi és önjáró tüzérség beszerzését is. Műszaki-technikai használhatósági szempontból viszont így lesz egy impotens kiképző repülőgépünk, egy ténylegesen többfunkciós gyakorló és könnyű csapásmérő helyett.

Persze a légi haderőnemtől nem fogtok hallani ellenkezést, hiszen azok akik nem repülnek szuperszonikus géppel és nem gépszemélyzetek , ismét repülhetnek NG-n, megkapva a repülési pótlékot (lásd anno L-39 időszak). Haszna ugyan nincs, mert ha nem kapnak átképzést a KC390-re vagy Falcon, vagy A319, akkor tök felesleges egyetlen repült órát is áldozni rájuk, (most bocsánat de bunkó módon) a légierő és a hadsereg igényeit veszem figyelembe, nem az emberi oldalát.).

A Zlin opció is azért kellett többek között mert a Kanadai (és majd a fene tudja hol kiképzendő) hallgatok is alig kaptak lehetőséget a repülésre, mert a oldies Ancsa hajózók repültek a kiképzőgéppel..

Szóval szerintem rossz oldalról fogjuk meg az együttműködést az Aeroval. A hazai szuperszonikus pilótakiképzést nem kéne erőltetni. Nálunk jóval nagyobb potensebb nemzetek sem ilyen irányban mozognak. Nem kell minden dolognak Nemzetinek lenni, mégha kurvára szeretik is ezt kijelenteni..

zord 2021.02.23. 16:53:07

@Kelepisti: "így lesz egy impotens kiképző repülőgépünk, egy ténylegesen többfunkciós gyakorló és könnyű csapásmérő helyett."

Erre írtam fenn, hogy "2 százalék GDP-be hosszú távon egyébként sok minden belefér. Pl.a vagy-vagy viták egy része is megoldódhat."

Egyébként szerintem nem haszontalan az sem (sőt!), ha valaki Kanadából illetve "Kanada utódjából" hazakerülve LIFT-ezik pár évet és utána megy a fő harci típusra. Én ezt mindkét közösségre nézve win-win helyzetnek tartom.
Egy ilyen konstrukció nehéz időkben képes volt arra, hogy Magyarországon fenntartsa a harci repülőgép képességet (MiG-29/L-39). A harci típus semmit nem profitált volna, ha kiszedik mellőle az Albát, ellenben összeomlott volna. Így volt fenntartható a rendszer.
A szinergiák "nem nehéz időkben" is ott vannak, sőt, tudatosan ki lehet azokat használni.

De ismét mondom, a jővő harci légiereje sem olyan lesz, mint volt.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.02.23. 17:14:52

@zord: Egyetértek veled, hogy az L39 kivételével a harci repülő képesség összeomlott volna. Objektív oka? Mert a politika és a haderő sem rendelt forrásokat a MIG-ek mellé, ezért lett 3-4 repülőképes Fulcrum 4-5 éven keresztül a végén. Amennyiben megfelelő szupport lett volna, akkor helyette két század 29-es repült volna, és hozzá néhány ALBA. (de nem kellett volna LIFT-ezni, sem, valamint néhány katasztrófa/crash sem lett volna.).

Nem is merem feltételezni (de kéne), hogy 2026-tól amikor maradványértéken kerül hozzánk a Griff, és aranyáron ad vszeg a svéd alkatrészt, meg a nagyobb check-et is ott lesznek, akkor hány Gripen lesz lassan a gyarapodó Jurasic parkban. ). Mert remélem nem lesz. Remélem, hogy a politika ad pénzt szupportra, és a haderő oda is fogja elhasználni.

Nem vagyok arról meggyőződve, hiába van törvény, hogy a haderőfejlesztés és a haderő megkapja a forrásokat az elkövetkező években. Egyszerű az oka, elismerten úgy állunk mint 2010-ben financiálisan. Akkor mennyit költött a regnáló hatalom a haderőre? 2016-ig gyakorlatilag semmit (ekkor került ki a 24-es, csökkent szinte 0-ra a helikopteres képesség,, amortizálódott le az 5 gépes ANCSA flotta 1-re. ). Nos ennyire nem lesznek megvágva szerintem a fiskálisan a programok, de egyszerűen lassan összeomlik a gazdaság több ágazata, forrásokat kell teremteni és közben az államadóság "Gyurcsányi" mértékűvé vált ismét. Sok lehetőségünk nincs. Nem vagyok optimista néhány éve előre a költségvetésekkel, mert felesleges beruházásokra folyik az ország pénze, stadionok, vadászati kiállítás, mindenféle szálloda, alapítványok stb. félek a haderő program lassulni fog. a gyártás humán erőforrás hiányában lesz, és kevesebb jut a szupportra, tervszerű támogatásra. Pedig nem a beszerzés a nagy truváj, hanem a folyamatos képesség fenntartása. Az nem látványos, de ugyanilyen pénzigényes, csak nem lehet hetente nemzetiszinű szalagot vágni, és átadni tankokat, repülőket.. Szerintem értjük egymást, csak a nézőtér más-más oldalán ülünk más-más helyről látjuk ugyanazt, és érezzük, hogy lassan baj van Houston... Ne legyen igazam..

zord 2021.02.23. 19:35:08

@Kelepisti: ok, most jön a "S a sírt, hol nemzet süllyed el, népek veszik körül, s az ember millióinak szemében gyászkönny ül."
Én azért nem vagyok ennyire pesszimista. Ez a szar mindenkit megviselt a világon, és mi láthatóan nem járunk olyan rosszul, mint sokak. Erős középmezőnyben vagyunk. A világ meg szerencsére relatív. Ebből az egész erőfeszítésből sok minden jó ki fog jönni. A hatékonyság, a valós tartalommal, a humán minőséggel megtöltés sokkal nagyobb kihívás, mint a keretek.

Zord

Beat it! 2021.02.23. 19:54:35

@Kelepisti:
Anélkül, hogy a vita érdemi részébe beleszólnék, legutóbbi kommentedhez van pár észrevételem.

"lassan összeomlik a gazdaság több ágazata" - ez igaz lehet a szolgáltató szektor bizonyos elemeire (szállodák, vendéglők például). De ebből a gazdaság egészére következtetést levonni tévedés. Lásd az utolsó havi GDP növekedést. Most ipari szinten megy a károgás az ellenzék részéről, de ez inkább csak kampányfogás. Arra játszanak, hogy ha az emberek minél többet hallják, akkor el fogják hinni. Beszédes szám, hogy ugyanannyi a foglalkoztatott, mint a járvány előtt.
A stadionok pedig már felépültek, nem viszik el a sok lóvét, kár őket emlegetni...

Az államadósság nőtt. Viszont ha nem bízna a kormány abban, hogy a járvány utáni gazdasági talpraállás során a különbséget játszva kipengetjük, akkor nem engedték volna elszállni.

Hogy mi lesz az egész vége gazdaságilag, az az év végére, politikailag pedig jövő tavaszra kiderül.
Én abban bízom, hogy egy kimutatás szerint amit a neten láttam, a nagyobb hadi beszerzések bizonyos hányada addigra ki lesz fizetve. Ez meggátolja a futó programok törlését, ha pedig a jövőben tényleg nem lesz annyi pénz, akkor is meglesz az élvonalbeli haditechnika. És utalva a stadionokra: ha már ki van fizetve valami, és le is van szállítva, akkor a továbbiakban már csak fent kell tartani, ami kevésbé költséges, mint a beszerzése és rendszerbe állítása. A gazdasági előnyeiről a termelés hazai földre hozásával meg ne is beszéljünk.
Másrészt a kormánypropaganda hangsúlyos eleme, hogy "a Honvédség a térség meghatározó katonai ereje lesz". Szerintem a kormány pontosan látja azokat a világpolitikai folyamatokat, ami indokolttá teszi, hogy ne legyünk felkészületlenek. Van tehát egy katonapolitikai és egy gazdasági kényszer, de ezt most szépen összefésülték, és a megoldás felé léptek.

zord 2021.02.23. 22:50:46

@Kelepisti:

"De ez már nem ennek a blognak a része."

Zord

zord 2021.03.09. 09:00:14

@Kelepisti: Kele, esetleg a "nem kell nekünk L-39NG" kommentek után várhatunk most egy "nem kell nekünk Tucano se" kommentet? Vagy ez ner nélkül már nem olyan izgi?

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2021.03.09. 16:43:16

@zord: A Super Ticano-ra nem olvastam semmiféle kormányközeli megnyilatkozást, tehát ergo hülyeségre minek írjak??

A Zlinek megfelelőek a kiválasztásra, minden más együléses gyakorló és könnyű csapásmérő felesleges a Gripen mennyiség bővítésén kívül Amennyiben Aero-s üzlet kell a regnáló pártnak, akkor L-159, mert azzal többre megyünk. Minden más típus felesleges. A harcászati repülőgépekre a kiképzés nem itthon legyen, mert se légtér, se oktató, se lőtér, ráadásul felesleges repülőgép beszerzést eredményez. ez a summás vélemény :)

zord 2021.04.22. 20:07:56

@Levente B.: vajon a szlovákoknál is fölösleges az F-16-os mellé, vagy náluk jó, mert ők a csehszlovákok másik fele? :-)

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2022.04.20. 16:49:56

Ideiglenes matricával is repült a Kecskeméten demozótt gép:

www.facebook.com/hightechforce/videos/670279390864950/

zord 2022.04.21. 05:43:11

ranyek 2022.04.20. 21:35:15
444.hu/2022/04/20/12-gyakorlogepet-vesz-a-honvedseg-a-ner-kozelbe-kerult-repulogepgyartol

A körítést levéve - ami olyan, amilyen - önmagában a hír érdekes, bár nagyon nem meglepő
Válasz erre Moderál
gal3 2022.04.20. 22:18:36
@ranyek: Ez várható volt az Aero Vodochody bevásárlás után. Kell az állami megrendelés az államilag garantált hitel visszafizetéséhez. :-)

Kissé tartok tőle, hogy ezzel távolabb kerültünk a 2. Gripen század lehetőségétől. Annak jobban örültem volna.

Drukkolok, hogy az L-39NG sikeres legyen és nehogy egy "jó kis" magyar L-159 történet kerekedjen ki ebből az egészből.

gal3 2022.04.21. 09:26:22

@zord: Érdekes, hogy a rádióbeszélgetésben MG arra hegyezi ki a beszerzés indoklását, hogy sokkal olcsóbb L-39NG-vel célt repülni a Gripen-eknek, mint Gripen-el.

Még érdekesebb, hogy a végén azt említi, hogy az amerikai Top Gun iskola több darabot alkalmazott az L-39 elődjéből (L-29?). Ez csak nekem új?

V4 beszerzési tervekről beszél és a lengyeleket is említi, mint reménybeli vásárlókat. Mennyi az esélye, hogy ők az Aermacchi M-346 mellé L-39NG-t is vásárolnának?

rm40 2022.04.21. 10:47:39

@gal3: Ahogy én látom, senki nem tesz különösebb erőfeszítést arra, hogy erős érveket sorakoztasson fel a headerőfejlesztés ezen része mellett.

exi_ 2022.04.21. 12:56:31

@zord

jelzésértékű, hogy nem lett szinte azonnal posztja az új beszerzésnek?:)

zord 2022.04.21. 16:18:23

@exi_: blogírási késztetésem egy kicsit gyengébb mostanában.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2022.04.21. 22:17:43

Az én véleményemet már mindenki ismeri széles-e világon :-)

Harrdder 2022.04.21. 22:37:17

Felderító konfiguráció. Ugye ezt ezen a blogon részletezni kellene! Szívesen veszünk minden információt erről!

zord 2022.04.22. 06:25:19

@Kelepisti: igen, anticipáltunk is egy rohamot :-)

Én továbbra is tartom, hogy sugárhajtású kiképzőgépre/kiképzéstámogató gépre a leendő légierőnkbe szükség van.

Persze mint minden újabb beszerzés, ez is rávilágít a humán terület - súlyának megfelelő - kezelésének szükségességére. Ehhez arányaiban nagyobb források és jó terv, eredményes végrehajtás kell. Ez még várat magára, de ez sajnos kulturális kérdés is.

Zord

zord 2024.11.21. 10:36:46

A Jak-130 és az L-39NG "alá" Vietnam megkapta a T-6 Texan II-t is:

www.flickr.com/photos/usconsulatehcm/54152705208/in/photostream/

Zord
süti beállítások módosítása