zord:
Atlantista eszmefuttatás a 3,5 és 5 százalék közti másfél behajtásáról. "NATO’s spending pledge is... (2025.11.06. 16:20)AirPowerNews 151. (2025 okt.)
zord:
Újabb részletek az olasz Lynx-ügyletről (AICS - A2CS) az első 21 kocsit tartalmazó szerződés aláír... (2025.11.06. 15:39)Előugrott a magyar Hiúz
zord:
Riport a Trieste fedélzetéről:
m.youtube.com/watch?v=xTYB9dGhz4I&pp=ugUEEgJlbg%3D%3D
Zord (2025.11.04. 23:51)Trieste e Vespucci Triesztben
zord:
Aviacon Citotrans Il-76 ment Venezuelába is:
www.defensenews.com/global/the-americas/2025/10/28/h... (2025.11.03. 13:54)Újabb mérföldkő a mihu-helyreállításban
A HTKA fórumban 2019-2020 között, 22 forrás felhasználásával, a nukleáris fegyverek fejlődésének történetéről, generációiról, felépítéséről, fizikájáról, és a töltetekben alkalmazott alapanyagok előállításáról sorozat került publikálásra.
Ezek lettek most egybegyúrva és közzétéve egy magyarul ilyen formában még tán nem megjelent anyagként.
INTERCEPTOR 2020 exercise
During the period 07-08.10.2020, the Romanian-Hungarian bilateral exercise ′′ INTERCEPTOR 2020 ′′ takes place in the 71th Air Force Base.
This exercise is intended to train personnel from the Air Force in Romania and Hungary in carrying out airspace defence missions. During the exercise, the exchange of experience in applying air police mission specific tactics, techniques and procedures and procedures are intended to be exchanged in the exercise of cross border procedures. www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3732980250047088&id=967217806623360
Aha, most értettem meg, hogy miért tiltják ki a kínaiakat az amerikaiak. Az 5G hálózatra lényegében a katonai kommunikáció egy jelentős részét rá kívánják telepíteni. Tehát a jövőben a mobilhálózat egyben katonai infrastruktúrává is válik:
State Department clears F-35A and F/A-18E/F bids to potential export deal for Finland. State values the F-35 package at $12.5 billion and the F/A-18E/F package at $14.7 billion.
The two Airbus A340s used by the Bundeswehr for flight readiness are mainly used for political parliamentary flight operations. These aircraft have been used in flight readiness for 20 years from 2000 until today. They are now being replaced by three new Airbus A350s.
The first A350 with the identification 10 + 03 will be from Lufthansa Technik in Hamburg on October 9, 2020 to supplement and strengthen the long-haul fleet of the BMVgFederal ministry of defense was transferred in Cologne.
"The first two of a total of 18 K9 self-propelled howitzers arrived in Estonia from South Korea. Training will start in 2021 after they have been fitted with an Estonian camouflage scheme and communication equipment. "
@Levente B.:
Ezek használt járművek? Felesleges lenne átfesteni, a jelenlegi kamuflázsuk tökéletesen illeszkedik a helyi terephez, amint a képek mutatják.
Lassan-lassan de biztosan araszol a Airbus MRTT program előre. 61 megrendelésre eddig 45 repülőgépet adtak át a partnereiknek. Ha még a "megnyert" de a Boeing miatt újrajátszott amcsi KC-45 rendelést is behúzták volna... Persze minimális esély volt akkor, hogy európai típus nyerjen...
hirforrás: AIRBUS, MEDIA_RELATIONS hírlevél..
In total, the A330 MRTT counts 61 orders and 45 aircraft already delivered and in operation.
A HK mondjuk jóval nagyobb és befolyásosabb cég, valószínűleg mindent bevetett, akár még egy békát is lenyel a G36 kapcsán.
A Haenel kapcsán amúgy vicces, hogy korábban AK-kat gyártottak, és a FÉG mellett az ő termékeik számítottak a legjobb minőségűnek, amennyire tudom. Csak hát ott érdemesnek találták életben tartani a céget a rendszerváltás után is...
@Hpasp: Ha már ekkora a megmozdulás, azon se lepődnék meg, hogy a parttól kicsit hátrébb lerakták volna a 91N6-ost is, amit Mürteden, az érkezés utáni átvételkor szintén lehetett látni. És akkor biztosított a teljes rendszerpróba szenzor oldalról...
@zord: Jobban megnézve a 51P6 SzPU-t úgy tűnik, hogy bizony visz egy négyes 96M6D ZUR (зенитная управляемая ракета) 120km hatótávolságú légvédelmi rakéta blokkot is.
Rendszerbe állító lövészeten nyilván mindhárom típust...
- 48N6DM ZUR (зенитная управляемая ракета) 250km hatótávolságú légvédelmi rakéta
- 40N6 ZUR (зенитная управляемая ракета) 380km hatótávolságú légvédelmi rakéta
- 96M6D ZUR (зенитная управляемая ракета) 120km hatótávolságú légvédelmi rakéta
... illene kipróbálni, plusz a komplexum összes üzemmódját.
Az első kettőhöz jók lesznek drónok is, az ABM rakétának meg elvileg szereztek pár Nyeva célanyagot.
@zord: Bizony, a Szerbeknek mutatták meg először a nagyrakétát, és a törökök kaptak belőle először.
Nem véletlenül láthatsz a török osztályok vonulásánál két féle indító állványt.
Szépen sorban amúgy az orosz osztályokat is kiegészítik a nagyrakétákkal, és az új ABM elfogókkal.
"Zajlanak-e tárgyalások arról, hogy az Egyesült Államok vadászgépeket adjon el Magyarországnak?
Maróth Gáspár személyében egy remek fickót neveztek ki a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztosnak, aki vizsgálja, mire van szükség ahhoz, hogy a magyar haderő megérkezzen a XXI. századba. Tízéves tervet dolgozott ki, mert egyszerre senki sem képes megvenni mindent, amire szükség van. Azt remélem, hogy miként a közepes hatótávolságú légvédelmi rakéták esetében tette, a legmegfelelőbb felszerelést keresve a jövőben is mérlegeli az amerikai lehetőségeket.
Korábban, egy másik republikánus kormányzat idején Magyarország svéd-brit harci gépeket választott. Csalódást okozna, ha ismét ilyesmi történne?
Azt hiszem, hogy a magyar légierőt modernizálni kell. Erre a két legmegfelelőbb vadászgép a jelenlegi csúcsmodell, az F-35 és a korszerűsített F-16. Remélem, hogy ezek egyikét választják, és igen, kicsit csalódott lennék, ha nem ezt tennék."
@ljuka71: Nagyon remélem, hogy ilyesmi nem történik. Ha a jenki annyira akarja, hogy oda csörögjön a pénz, akkor adjon jó ajánlatot fegyverzetre a Gripenhez.
"árpika 2019.08.04 00:04:21
@zord: Na jó, csak ebben az esetben visszajutunk az eredeti kérdéshez: ha a Patriot meg az F-35 kiesett, a NASAMS mellett mégis miről tárgyalhattak?
Az én véleményem szerint ugyanis, ha már rendszerben áll egy negyedik generációs típus, felesleges lenne a Falcont rendszeresíteni (még ha a V változat többet is tud); szerencsésebb lenne a jelenlegi gépparkkal számolni (főleg, hogy a saját tulajdounkba kerülnek), esetleg még venni hozzá 10 használt példányt.
(...)
Persze a fő kérdés az, mi a céljuk a vadászgépflottával. A jelenlegi feladatot a Gripenek is el tudják látni (mint ahogy anno a MiG-29-esek is, felesleges volt szvsz a csere annak idején), ha képességet akarnak növelni, akkor meg kérdés, mennyivel vagyunk előbbre egy másik negyedik generációs típussal, hasonló gépszámot feltételezve. (És persze nem figyelmen kívül hagyva, hogy megér-e ekkora kiadást a rendszeresítésük.)"
Ezek komoly dilemmák. Ami a "harci" légierőt illeti, először el kellene jutni odáig, hogy mi is zajlik a világban. Szerintem hiba lenne a meglévő vonalon továbbmenni, miközben a valódi háborúkban rajzanak a drónok. Ezzel valamit, nem is akármit, kezdeni kell, mert enélkül alighanem nem lesz mit kezdeni. Egyáltalán.
Mekkora drónképességet lehet ma venni egy hagyományos vadásszázad árából? Mekkora hozzáadott értéke lenne egy második vadásszázadnak? Mekkora lenne, ha átülne a század, vagy kettő 5.generációs típusra? Szigorúan a mi kontextusunkban gondolkodva, és a 2026-os illetve 36--os horizontot figyelembe véve.
@zord: @molnibalage:
Ez a hazai közép és hosszútávú stratégiai tervezés egyik próbája lesz. Vajon számoltak-e ezzel pár éve, amikor elindult a fegyverkezési program. És ha nem, tudnak-e hozzá gyorsan és rugalmasan alkalmazkodni?
A Benkő által sokat hangoztatott kibertámadás elleni védelem fontossága is segíthet, már amennyiben az infó térben meg tudják hackelni egy támadó drónraj irányítási láncát. De ez a nehezebb szerintem. És ha nem sikerül, akkor a támadásukat, becsapódásukat közvetlenül kell kivédenie a légvédelemnek.
Elég riasztó, hogy az örmény Sz-300-as osztály nem tudta felderíteni a felé szálló drónt, és az észrevétlenül repkedhetett felettük. Utána már csak idő kérdése a csapás megérkezése.
Félreértés ne essék, emberes vadászgép kell. Hogy ne menjünk messzire, békeidős QRA-ra gyaníthatóan még sokáig nem lesz alternatíva a drón. Na de erre elég egy század, némi másod- harmadlagos feladattal, és nem provokálva senkit, de max. 4+ generációs géppel.
@zord: A 4. generációban kiegyezünk, engem az jobban zavar, hogy az F-16-ost is emlegetik az F-35 mellett.
Röviden összefoglalnám, hogy én hogy látom a dolgokat:
-MiG-29: első negyedik generációs típusunk. Ma már nyilván elment felette az idő, de anno túl gyorsan cseréltük le. Ütötték-vágták a gépeket, de a nagyobbik baj, hogy nem volt megfelelő anyagi fedezet az üzemeltetésre. Ha most kéne őket leváltanunk, teljesen máshogy nyilatkoznék, hogy döntenék, mint így, hogy rendszerben van a Gripen.
-Gripen: a szükséges létszámon én vitatkoznék (főleg, ha időnként misszióba is megy), de ezen nem veszünk össze, miattam maradhat a 14 gép. A nulláról kell kb. a Honvédség eszközparkját újjáépíteni, ha a sok kiadás mellett erre most esetleg nem költünk, érthető. Nem a legpotensebb típus, de rendszerben van, van vele tapasztalat, viszonylag olcsón üzemeltethető. Van benne egy csomó fejlesztési lehetőség; ha potens gépet szeretnénk rendszerben tartani, talán még ez a leggazdaságosabb megoldás. Ahogy írtam, én elgondolkodnék pár használt példányon, ha anyagilag belefér.
-F-16: egy újabb negyedik generációs gép, nyilván sokkal komolyabb képességekkel, mint a régebbi verziók, vagy a Gripen. Potens típus, egy jó darabig fejleszthető, a környéken egyelőre op lenne, de aranyáron vennénk, és gondolom, legfeljebb a jelenlegi létszámban. MIvel előbb-utóbb az F-35-nek nem lesz (?) alternatívája (most az mindegy, hogy 5, 10 vagy 25 év múlva), elgondolkodtató, hogy mennyire lenne célszerű a rendszeresítése; főleg, hogy ki tudja, milyen jogköröket kapnánk a bevetésükre. A rendszeresítése leginkább politikai előnyöket biztosítana szvsz, mint védelmieket.
-F-35: jelenleg nincs alternatívája, kivételes képességek, amiket nem tudnánk kihasználni, emellett iszonyat drága. Üzemeltetése költséges, főleg pl. keszire. A legfőbb előnye az elrettentő ereje lenne szvsz a térségben, ill. hogy a későbbiekben már nem kellene a rendszeresítésével bajlódni.
-Drónok: szerintem most az egész világ tátott szájjal bámul és újratervez, köztük én is. Ha az eddig meglebegtetett fejlesztéseink megvalósulnak, kb. ez marad az egyetlen nyitott, kritikus terület, az összes többi másodlagos. Kivételes előnyöket biztosít mind felderítésben, mind csapásmérésben, ha rendelkezésre áll a megfelelő típus; az persze jó kérdés, milyen gyorsan fognak elavulni (kb. Nokia effektus 15 éve). Nyilván az is egy fontos szempont, hogy a fenti típusok közül melyikkel mennyire tud együttműködni.
@árpika: Az F-35A elsősorban egy hosszú távra készített támadógép, "másodlagos" vadászképeséggel. Aki birtokolja az gyakorlatilag észrevehetelen csapást tud mérni az ellenségére, márha van hozzá fegyverzetet. Estlegesen még bevonodjat a NATO atomcsapásmérő erpibe (ez a kívánsága Lengyeleknek, és ezért vesznek 18-asokat a Németek).
Ami nekünk jó és költséghatékony (mivel a Gripenben még sok-sok repült óra lehet) némi modernizációval támogatott (AESA lokátor és ellentev. rendszer) és fegyverzetcsomag (IRIS-T, SBD). Talán lehetne 4-6 géppel kiegészíteni a századot, vagy +annyival két "gyenge" századok képezni. Több nem nagyon kéne, a dronhadviselés ellen viszont fel kéne készülni. Az F-35 közép és nagyhatalmak (és akik magukat annak képzelik) játékszere. Persze, ha cserére érettek a gépeid, akkor alternatíva, de a mieink nem azok. Ami még Gripen lehetőség, az együléses gépek becserélésre F-re. Igaz azonban, hogy ezek a gépek is félig-meddig protok, hiszen még 26-ra egy tucat fog repülni, bár a C továbbfejlesztése, de mégis új gép. (kicsit hasonló dolog, mint az F-18C-ről F-re váltás.
Befejeződött a brazil F-5-sök modernizációja. A légi utántöltés, HOTAS, képernyős cocpit és a Grifo-F lokátor jelentősen növeli harcértékét. Kérdés, hogy megérte-e a két ezrednyi gépet modernizálni, és közben gyártani a Gripent, dehát Brazilia nagy ország, és bár nincs fenyegetettsége, azért letolt gatyával állnának a Gripen nélkül. (Nekem Brazília és Kanada hasonló, hogy bazi nagy országok méretükhöz képest kis légierővel és haderővel.
@Kelepisti: Egyetértünk (lehet, hogy nem fogalmaztam világosan); egy jó darabig és is Gripennel számolnék, ha rajtam múlna.
15-20 év múlva meg úgyis F-35-re kell váltani (ha más típus addig nem jön képbe; egyelőre nem látok ilyet, de addig sok minden változhat), ha más okból nem, azért, mert előbb-utóbb el fog terjedni a környéken is.
@molnibalage: Hát ez egy eléggé semmilyen videó, ezt ismerjük el :)
Gripen téma: A mostani (alapvetően nagyon helyes) modernizáció mellett telejsen felesleges akár egy újabb verziójú F-16, akár egy számunkra full overkill és szükségtelen F-35A. Én némi korszerűsítéssel ráhúznék még 10 (akár 15) évet a Gripenekre, és olyan 2028-tól előkészíteném a típusváltást 2036-ra. Bőségesen elegendő lenne. És drónok, és közelkörzeti, drónok ellen potens légvédelem ezerrel.
@molnibalage: de a megállapítással egyetértek. Nagy "lenyomatú" rendszerek ezek. Nagyon komoly rendszerbe illesztve fejtik ki a hatásukat. Ha az nincs körülöttük, pillanatok alatt kiszolgáltatottakká, hatástalanná válnak. Szerintem a szaúdi jemeni Patriot alkalmazásnak is lehettek ilyen pillanatai, ha keveset is látunk belőle.
@Flankerr: a MiG-29 17 évig volt rendszerben. Bonyolult téma, de szerintem általánosságban egy ilyen fegyverrendszer élettartamának a felét kihasználni azért mégiscsak pazarlás.
Ez állítólag videó a sinopi Sz-400-as lövészetről. A hely stimmelni látszik, mintha az antennák is látszódnának, de a rakéta pályája gyanús az eddig látott 300/400-asokhoz képest.
@zord:
Szép dolog és szükséges a hazai ipar fejlesztése, de a videóban látható technológiai szintet 5-10 éven belül biztosan nem tudjuk elérni. Ezzel szembe kellene nézni a döntéshozóinknak, venni egy nagy levegőt, és megrendelni valahonnan - akár a törököktől - valamilyen felfegyverezhető drónt. Aztán ha már itt lesz, az lökést adhat a hazai fejlesztési irányoknak az ipari együttműködés segítségével.
@Beat it!: egy dolog az ipari, más az üzemeltetési/alkalmazási/műveleti kultúra. Persze aki látott már ilyet, az aztán az iparban is helyt tud állni. A török srác iparosvállalkozó famíliából igazi ezermesterként kezdte, egy idő után megkapta a figyelmet és áttört, végül még házassággal is lepecsételték ezt a technológiát. Na de a főhős körüli arcok sem most jöttek le a falvédőről. Törökországban van képzés és hagyományos repipar évtizedek óta, magasabb szinten, mint a legtöbb európai országban.
Nyilván ez a modell egyedi és nálunk totál esélytelen a sokrétű erőforrások majdhogynem teljes hiánya miatt.
Szóval egyetértek. Venni kell egyre nagyobb drónokat pár darabig és meg kell tanulni ezt a szakmát egyre nagyobb közösséggel.
@molnibalage: nekem ez a Nyeva célanyag dolog azért a levegőben lóg. Van ilyen, az biztos. De hogy itt mi volt, azért kérdés, amíg nincs róla bizonyíték. Vettek ilyet a törökök indítóstul, rendszerestül, vagy szolgáltattak az oroszok? Honnan ment? Partról keletebbről? Hajóról? Egy rendszer melyet Asztrahányra, KapJarra terveztek?
Nem kötekszem, csak jó lenne tudni.
@zord:
Arról nem beszélve, hogy nyilván drónt gyártó országok is futottak bele számtalan technikai zsákutcába és fejlesztési problémába. Ezeket így megúszhatnánk, hatékonyabb lenne a költségek felhasználása. Ha a CZ fegyverek, Lynx gyártósorának idetelepítéséről meg tudtak egyezni, akkor drón vonalon is el tudnék képzelni ilyesmit. Akár az Aero Vodochody közreműködésével.
Defense industry framework nation: Germany
could offer its closest military partners, not only in the field of military structures, but also in the arms industry base to be a strong leaning partner. this could
counteract further renationalization in defense in Europe and industrial dependence on imports from the rest of the world to reduce. In this way Germany would help to maintain an efficient defense technology and industrial base at European level. The faster this step happens the more likely the effects of the COVID19 crisis on the defense industry be dampened.
The cooperation with Hungary is a first step in this direction. Other countries like the Baltic States or the other Visegrád states could consequences. There is interest here in leaning on Germany for industry. In such a Approach, the partners would plan their procurement and new development together. Germany would and could thus ensure the availability of key technologies not only nationally, but also for Ensure European partners. Domestic should have an armaments policy that the closest partner supported in EU and NATO, not controversial.
A MICA NG (sorozatban 2026-tól) két impulzusa nagyot dob ezen a kicsi rakétán, az biztos, bár a 40 kilométert földről én azért így is eltúlzottnak érzem:
@zord: A Falcon BMS4.34 szimmel nézhetek némi hekkeléssel ez közelítő kinematikai modellezést, hogy mi történik, ha adott késleltetéssel ugyanazt a teljes impulzust használja fel egy AIM-120 vagy Mica. A MICA pontosságát nem tudom a szimben, de mivel főleg franciák csinálják van egy sejtésem...
@zord: A nagy kérdés az, hogy milyen magasságban gyújtják be a másodjára és milyen a pálya hajlásszöge 3-4 km magasságban adva egy másik nagy löketet úgy, hogy 8-9 km magasságig tolja még az igen ritka légkörben és akár 10 km fölé is megy az elég brutál difi.
Végre megjelent az általam régóta várt tudományos igényességű alapmű az MN harendjének változásairól:
Rubin-feladat - A Magyar Néphadsereg szárazföldi csapatainak hadrendi változásai 1987-ben
@Hpasp: csak üdvözölni lehet, hogy az adófizetői pénzből fenntartott állami hadtörténeti intézményrendszer egyre jelentősebb erőforrásokat szentel a Hidegháború időszakának, az oda-vissza, sokszor repetitív módon feldolgozott 48/49, 14-18, 39-45 és 56 témák mellett.
Ez már csak azért is dícséretes, mert a Hidegháborúnak és az elrettentés logikájának mindenképpen a sikereként kell említeni, hogy Európában óriási fegyveres konfliktus, mely milliók életét követelte volna, nem tört ki. Bármilyen szándékok is voltak a résztvevők részéről, ez lett a végeredmény. És ez szerintem siker, még akkor is, ha az ideológiai megosztottságnak mi a szerencsétlenebb oldalán voltunk is.
@árpika:
Csiszolhatnának még a cikken, pár nyomdahiba miatt ezt a részt nehezen értelmezem:
"The declared by the developers practical ceiling of the drone is 27 feet (000 meters), the operating height is 8230 feet (18 meters). The maximum flight duration of the device can reach 000 hours."
Viszont a drón, mint fegyver, rendszerszemléletet tükröz: felfüggeszthető rakéták vannak. Vajon ezek a rakéták földi platformról is bevethetők, mint pl az Eider Yalcin? Vagy csak légijárművekről?
@zord:
7-ik kép: P-18-as (?) az előtérben, vagy legalábbis Yagi antenna.
A mellékelt harmadik videó is érdekes. Ott már látszik, hogy nem kifejezetten P-18, de 12 YAGI antenna van az állványon. Továbbá a TÁS mellett van egy elég magas épület, ami leárnyékolja a lőirányt. Gondolom harchelyzetben úgyis kitelepülnek valahova.
További érdekesség a videóban: Pancir rakétáinak újratöltése.
@zord:
"Every dinar that is invested in technology, modernization and the purchase of new combat means is a dinar that is well invested in something that protects the lives of our soldiers - Minister Vulin says"
@Beat it!: INNOVÁCIÓ, mennek előre. Egy gépkarabély helyett egy jobb gépkarabély nem az. Egy tank helyett egy másik szintén nem az.
Az éjjelátó berendezés, az innováció. Az aktív védelem az innováció. A hálózatba köthetőség (ami legyünk őszinték, bármit nagyon meg tud dobni) szintén. A precíziós fegyverek. A drónok, melyeket ilyenekkel szerelnek fel. Amikor a nemcsak felderítési, hanem tűzvezetési, sőt közvetlen csapásmérő funkcióval is bírnak, na az innováció.
Ha csak a létező struktúráidat, eljárásrendjeidet akarod új technikával feltölteni, akkor kudarcot vallasz.
@Beat it!: "tábornok úr, neked már nem kell NATO-kompatibilisnek lenned!" - nekem erről ez jut eszembe. Na meg persze az, hogy vannak elmondott és el nem mondott történetek. Na meg az, hogy az idő megszépíti a dolgokat. Ja, és még az is, hogy a most elvégzendő munka miért is torlódott fel ekkora egy kupaccá.
@stonefort2: ha a tetón keresztül kilőnék őket a "tár" túlsó végén, szuper lenne. Így, hogy "csak" pótosok, kicsit túlbonyolításnak tűnik. Értem, hogy segít a műszakiaknak, de ezt is ember tartja fenn, ha beszarik, ember javítja meg, raadásul benne ragadhat egy csomó tök.
Mivel jeleztem ma egy facebook csoportban, hogy a kép amit megosztottak minden bizonnyal nem a megosztóé, kb 4 ember támadott le hogy mit kötözködök....és mivel sokan vagyunk itt akik saját maguk alkotnak, gondoltam beillesztem itt a mai gondolkodást a fotó mint szerzői jogról
"csak facebook csoportból több száz él lopott képekből. Menny és szólj mindegyiknek....elhiszem, hogy van erről blog bejegyzés... ez a 21. Század amit az internetre felraktál az közös onnantól kezdve.... ennyi..."
@Levente B.: egyébként sajnos, amit a FB-re felrak az ember, vagy a net-re az sajnos közös préda lesz..
Amit max a képbe szerkesztett lógó és egyéb a képet integritását azért ronto ábrázolásokkal :-(.. Ja és persze a méret kicsinyítés és minőségrontás..)
És végezetül kik is voltak a pesti srácok?
....
Ők voltak azok a hősök, akik visszaverték a Vörös Hadsereg és az ÁVO próbálkozásait. A nemzetközileg magára hagyott ország ellen november 4-én megindult 17 szovjet hadosztály 60 ezer katonája, az utolsó, európai várost ért légi bombázás és a fél Üllői utat leromboló nehéztüzérségi zárótűz ellenében esélyük sem lehetett ellenállni.
...
Mivan??? a szovjetektől a magyar légvédelem Csepelnél ténylegesen el is talált le lelőtt november 7-én egy IL-28-as amelyet szállító repülőgépként alkalmaztak.
De szovjet légicsapás??? Az oroszok ténylegesen négy TU-4 (B-29 klón) harci repülőgéppel bombázta volna a budapesti Corvin közt az orosz légierő 1956. november 4-ére virradóra.
Bombateher: gépenként 10 db légibomba, ebből mindegyiken 2-2 FAB–500-as és 8-8 FAB–250-es gravitációs romboló bomba.
de nem történt meg...
A gépek már a magyar főváros felé tartottak az éjszakában, amikor lefújták a támadást.
Ráadásul saját néphadseregünk légiereje lőtt bele a tömegbe Tiszakécskénél a tömegbe MIG-15-el. de az sem Budapest....
November 7-én Dunapelntelénél 8db. Mig-17-el kizárólag katonai célpontokat (magyar légvédelem állásait támadták)..
Ba*a meg, már annyira megy a történelemhamisítás, hogy elhiszik majd a gyerekeink, pedig a budapesti helyőrség kisebb alegységein, meg néhány más alegységen túl az országban lábhoz tett fegyverrel nézte végig a forradalmat..
Sok könyvet és visszaemlékezést olvastam, beszéltem akkoriban a forradalmomban résztvett (mindkét oldalon) emberekkel, nos a hadseregünk nem sokat tett a "független" Magyarországért.. Más kérdés, hogy mit tehetett volna egyáltalán...
Nos ami történt annál többet, de max. az áldozatok száma lett volna magasabb a végkimenetelt nem befolyásolta volna.. Csak ezt le kéne írni valahogy..
According to him, the ten-year roadmap signed between the United States and Bulgaria is just the beginning of an even broader and deeper strategic partnership in the future, which will be in the interest of our countries and the Alliance: "We are all looking forward to a more in-depth partnership program for Bulgaria, for the United States, for all countries in this region, in which Bulgaria has a role to play in improving stability. We are looking forward to building even more stable security cooperation. Last but not least, it is a pleasure to see the practical implementation of the infrastructure and future plans for the F-16 aircraft, "said Clark Cooper.
"This visit is related to the modernization of our Air Force, the discussion on the acquisition of eight more aircraft, which is to be decided in the future, as we already have a contract for the acquisition of eight aircraft," said Deputy Minister Atanas Zapryanov after the meeting. with Assistant Secretary of State for Politico-Military Affairs Clark Cooper.
"In the briefing of the Deputy Chief of Defense, Lieutenant General Tsanko Stoykov and his colleagues from the air base, it was shown that we are preparing the Graf Ignatievo air base so that it can receive 16 F-16 aircraft. And given NATO's investments in the field of security and defense at the air base, we will be able to accept allied air forces at this airport, "said Deputy Minister Atanas Zapryanov.
"The government will invest BGN 300 million to modernize the air base. The financial resources are more than are necessary only for the acquisition and operation of the F-16. We want to create a modern air base, such as the air bases of NATO member states. The investment in the infrastructure will improve both the conditions for carrying out combat duty, for performing the tasks in the 3rd air base, as well as the living conditions, the communications, the infrastructure from the point of view of the communication and information provision, the navigation. There are many issues that will be resolved with this investment, "said Deputy Minister Zapryanov. He stressed that this visit will contribute to the practical implementation of the measures provided for in the ten-year Roadmap for Cooperation and will follow important political decisions on the assistance that the United States will provide to us in the field of defense.
@Levente B.: "Potaissa 3rd Anti-Air Defence Battalion headquartered in Turda" ez az a társaság, amelyik az aranyosgyéresi nyílt napon mutatkozott/vaklőszerrel részt vett a bemutatón:
The minesweeper "Kallisto" of the Navy was cut in two today at 7:30 in the morning outside the port of Piraeus after a collision with a large container ship of the Maersk company that "passed over" it!
Kallisto was coming out of the port, when the cargo ship fell to its stern resulting in a rupture and inflow of water.
As can be seen in the exclusive photos of protothema.gr, a large part of the stern of the Navy minesweeper has been cut. An operation is underway by the Coast Guard and the Navy to tow the ship to the port of Salamis in order to prevent its sinking.
@Levente B.:
Cseppet sem cinikus válaszodra megkérdezném, hogy szeptemberben talán nem volt COVID? Az Airbusnál nincsen COVID? Utóbbi gyárból folyton jönnek a képek az új - és nem csak honvédségi - helikopterekről.
Átvette az Ecuadori légierő is első H145M helikoptereit.
Airbus Helicopters has delivered two H145s to the Ecuadorian Air Force, the first military customer in South America for this multi-purpose twin-engine helicopter. A total of six H145s will be delivered over the next year. The H145 helicopters, known as “Cobra” in the Ecuadorian Air Force, will be assigned to the 22nd Combat Wing in Guayaquil. The contract includes training for 12 pilots and 15 technicians, as part of an in-country operational training programme.
@Levente B.:
Jól van, lehet én is túlreagáltam, elnézést kérek. Egy röpke kommentből nehéz megítélni a válaszoló hangvételét.
Tény, hogy járvány van, mivel azonban nyáron újraindult mindenfajta termelés, nem gondoltam volna, hogy most újra lassulhat vagy akár le is állhat egy gyár kibocsátása. A felvetésemmel csak szerettem volna jelezni, hogy nem felejtettük el és várjuk a Leopárdokat.
A neten felbukkanó cikkekből, interjúkból már kiderült, hogy teljes logisztikai csomagot is vettünk. Ugyan bizonyára nem verik nagydobra az alkatrészek, lőszerek beszállítását, de azért jó lenne tudni, hogy ha már töltik fel a raktárakat.
@molnibalage: na de már hogy is lehetne? Az azt feltételezné, hogy magas szintű kultúra van. De nincs. Nemhogy a kivont dolgok tisztességes, szakmailag is elfogadható megőrzése, bemutatása lehetetlen vállalkozás, hanem a rendszerben tartott dolgok optimálishoz közeli (értsd: nem kimaxolt) fenntartása, alkalmazása is az.
Minden kísérlet, mely ennek a megváltoztatására irányul, éppezért gigászi feladat. Az alapok hiányoznak, és azt pénzzel sem lehet pótolni. Kitartó, konstans, koherens építkezéssel lehetne - amit aztán minden újabb politikai/hivatali/parancsnoki iteráció szétbarmol.
@zord:
A görög F-35A-król a FB-n olvastam... Valami igazság van benne:
Cca 5. éve összeomlott Görögország gazdasága. Az EU kurva sok pénzt nyomott oda, hogy el ne süllyedjen az adóságokban (más kérdés, hogy a Németek meg kurva nagyot nyertek az üzleten) .. Szóval más EU országok pénzen tőkésítették fel a Görögöket. Nem lehetett volna erre hivatkozva az EU-nak megszabni, hogy X évig, csak európai fegyverrendszert szerethetnek be????
Kvázi Eu-s milliárdok vándorolnak aki Amerikába...
"Németh Szilárd elmondta, ebből a típusból már nyolc harckocsi érkezett Tatára, és a megrendelt további négyet tavaszra várják."
Idáig úgy volt, hogy novemberben és decemberben is jön 2-2. Értem én, hogy a világjárvány mindenütt gondokat okoz, de azért mégiscsak furcsa, hogy a sorok között kell megtalálni a következményeket. Mennyivel korrektebb lenne, ha elmondanák, hogy a járvány késedelmet okoz a leszállításban. Csak emlékeztetőül mondom, hogy a tavasz az március végén kezdődik. A novemberi kettő darab így 4 hónapos csúszással jön majd. Vajon a kiképzés is csúszik, vagy azt el tudják kezdeni időben? És az üzemeltetéshez vásárolt cirka két és fél éves logisztikai támogatás is nő majd a javunkra 4 hónappal? Remélem az a7+ verziók majd az eredeti ütemterv szerint jönnek.
@zord: szerintem teljesen indiferens, akár 2-3 hét késés. A kiképzési terveket lehet módosítani, óriási hiányok nem alakulnak ki, nem arról van szó, hogy 2022. X hó 19-re "combat ready"-nak kell lenni mindennek és mindenkinek, mert a következő naptól "háború"
Persze erény és fontos a pontosság egy programban, tervezésben, de egyrészt mindig kell egy kis hálótervezés, és benne tartalékidő, másrészt, most a COVID19 az elsőrendű ellenség, tehát a páncélostechnika kicsit csúszhat szerintem. A kiképzés legfőbb hátráltatója a járvány..
@Levente B.: így lesz a Hidegháború megnyerésében fontos szerepet játszó titkosszolgálati finanszírozású hír- propagandaműsorból titkosszolgálati finanszírozású ("Költségvetését az Egyesült Államok kongresszusa biztosítja a United States Agency for Global Media (USAGM) független testületen keresztül") fakenews/bulvár-propagandaműsor.
Sic transit gloria mundi.
(Mellékesen jegyzem meg, némi nyugati segélyből finanszírozott Herky beszerzés az, amire az ukránoknak most biztosan szükségük lenne. Meg kellene már szabadulniuk az átkos szovjet örökségtől)
Kerestem volna a cikket arról, hogy valaki, talán a miniszter nyilatkozott a lérak képességről, de nem találtam. Azt mondta, 120, majd opcionálisan 60 légvédelmi rakéta beszerzése van folyamatban. A szám megegyezik az AMRAAM és az AMRAAM-ER korábban belengetett számaival. Azonban remélném, hogy nem pont az ER változatot hagyják az opcióban.
@árpika: a megsemmisítési zóna nagyságával arányos a szükséges komplexumok/indítók száma. Persze nem linerális az összefüggés, de ha hosszabb lába van a rakétádnak, mindenképpen kevesebb indító kell. És természetesen itt több/sok célcsatornás rendszerekről beszélünk.
Én a céldiverzitás növekedésére válaszul mindenképpen a rávezetési mód/effektor diverzitás növelését tartom fontosnak. IR fejes is kell nézeteim szerint.
Most, hogy a Bécsben lelőtt terroristáról kiderült, hogy macedónai albán származású, eszembe jutott a 2001-es konfliktus, amikor a NATO ernyő alól, Koszovóból kiindulva akart Macedóniából leszakítani egy darabot az UCK. Hogy nem sikerült, az ukránoktól beszerzett Mi-24-esek is szerepet játszottak:
@zord: Nyilván; de mivel az ER némileg növeli a rendszer használati értékét, nem hiszem, hogy pont azokat a rakétákat hagynák opcióban (legfeljebb részben).
"The new H145 with its 5-blade rotor is visiting the UK for first time to show its enhanced capabilities for the HEMS and Law Enforcement communities in the country. "
@árpika: némileg? A tömegnövekedés (kb 160-280kg) szinte kizárólag a hajtóműszekciót érinti. A rendszer ezzel lesz MRAD, eddig minden jóindulattal SHORAD volt.
(A hálózatos felépítés persze más értelmezési keretet nyújt a dolgoknak, de akkor is fontos)
@Levente B.: Ami hazavitte az katonai Falcon volt. Képen látható. A fő, hogy a személyzet és a küldöttség többi tagja közül nem, vagy minél kevesebben kapják meg.
The Eurofighter Tranche 4 is the best fighter Europe has to offer. It carries latest technology & innovation such as the most modern ESCAN Radar available.