Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

szeptember 2020
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (17) AirPowerNews (66) éleslövészet (15) f 16 (20) Gripen (61) gripen (76) H145M (15) Hajmáskér (27) helikopter (39) hírek (18) honvédség (17) hungarian (29) hungary (63) kecskemét (45) Kecskemét (53) Körös-hegy (17) Kub (20) légvédelmi rakéta (24) lövészet (16) magyar (42) Mi-17 (20) Mi-24 (23) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (20) radar (17) Szolnok (40)

HTML

Előugrott a magyar Hiúz

2020.08.17. 22:58 | zord | 53 komment

A haderő- és hadiiparfejlesztés ékköveként, ipari együttműködés keretében, a Rheinmetall Lynx gyalogsági harcjárművel (IFV) folytatódik a nemzeti védelmi szféra rehabilitációja Magyarországon.

200817_lynx_alairas_1.jpg  

A leendő magyar Lynx makettje az aláírási ceremónián Unterlüßben.

200817_lynx_alairas_2.jpg

A megállapodás magyar és német aláírói a jármű prototípusa előtt.  

200817_lynx_alairas_3.jpg

Hiúz közel szemből. A BMP-1 kivonása óta hiányzott ez a kategória a honvédség hadrendjéből, a BTR-80A nem pótolhatta tökéletesen. 

200817_lynx_alairas_4.jpg

Még egy fotó, ezúttal felülről a majdani magyar Lynx makettjéről :-)

Zord

 

Címkék: honvédség Lynx Rheinmetall Unterlüß

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr6516167344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2020.08.17. 23:14:33

lepisti · military-technology.blog.hu/ 2020.08.17. 22:04:09
@Gaudi: talán igen..

Lynx gyalogsági harcjárművek gyártására alapít vegyesvállalatot a német Rheinmetall céggel a magyar állam a honvédség NATO-vállalásainak teljesítése érdekében – közölte a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos titkársága hétfőn az MTI-vel.
....
hát lassan ismét a vas és acél országa leszünk.. Van olyan alkatrésze a Hiúznak, amelyet nem tudnának gyártani a németek? Egyébként jómagam PUMA párti voltam, a Hiúz egy modernizált Marder III.. (az biztos, hogy több katona fér el benne, nagyobb célpont, és a Németek exportra gyártanák, mert ők a másik macska mellett döntöttek.. De én szubjektíven látom a dolgokat.. Az biztos, hogy szükséges IFV a hadseregnek, akár a nehéz akár a közepes dandárnak..
Válasz erre Moderál
Beat it! 2020.08.17. 22:53:01
Szerepeljen link is, so here are the Lynx:
24.hu/belfold/2020/08/17/harcjarmuvek-gyartasara-alapit-vegyesvallalatot-egy-nemet-ceggel-a-magyar-allam/

www.vaol.hu/hazai-gazdasag/harci-jarmuvek-gyartasara-alapit-vegyesvallalatot-egy-nemet-ceggel-magyarorszag-4204652/

hvg.hu/gazdasag/20200817_honvedseg_rheinmetall_kozos_ceg
Válasz erre Moderál
Gaudi 2020.08.17. 22:54:16
@Kelepisti: szerintem ez egy remek hir. Velemenyes volt, hogy melyik nemet lesz, igy hogy itt lesz a gyartosor, jo ez igy. Nem igy lesz a legolcsobb, de a nagy resze visszacsorog, GDP-t novel, know how.
Ugy nez ki, tenyleg hadsereget epitunk, nem mismasolunk. Szivbol remelem, hogy vegigmegy, es ha valtozik a kurzus, nem lesz majd keresztul huzva

Flankerr 2020.08.17. 23:44:13

Ezt egy jó lépésnek tartom, mind a beszerzést, mind az itthoni gyártás/összeszerelést, utóbbi pont megugorható lépcsőnek látszik.

Beat it! 2020.08.17. 23:58:55

@zord:
Örömteli hír. Kíváncsi leszek a hadrendre, Tatán kívül kap-e még más alakulat. A Bocskai dandárnak is jut majd belőle remélem.

(A maketten ugyanaz a színvilág köszön vissza, mint a Leopárdokon, amivel továbbra sem vagyok kibékülve. De ha a színvilág megalkotásáról látnék egy megalapozott és jó szakmai cikket valahol, talán meggyőzhető lennék. Így viszont az az érzésem, hogy nappal nyílt terepen, ahol azért mozogni kell néha a járműveknek - hiszen nem állhatnak mindig lesben a fák alatt - túl feltűnők lesznek.)

árpika 2020.08.18. 01:12:39

@zord: Na, ez jó hír, hajrá.

Nekem mondjuk a Lynx szimpatikusabb, de csak a netes cikkek meg fórumok alapján tájékozódtam, mélyebben nem ismerem őket. Akárhogy is, jelentős előrelépés.

És biztos vagyok benne, hogy még van ez-az a tarsolyban, még ha nem is ekkora mértékű, pl. Unique Alpine-ról még semmi hír.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.08.18. 18:19:16

A Rheinmetal nem szolgálja a védelmünket

Állítja az a kb 100 ember aki hétfőn az aláírás napján tüntetett a gyár fő bejárata előtt és azokra a zsidókra emlékeztek akik 75 évvel ezelőtt rabszolgaként dolgoztattak a gyárban:

www.cellesche-zeitung.de/Celler-Land/Aus-dem-Landkreis/98-Musiker-blockieren-Haupteingang-bei-Rheinmetall-in-Unterluess

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.08.18. 18:23:01

Itt angolul...
Pár gyöngyszem

"Cornelia Weigel added that Rheinmetall products were also supplied to repressive and nationalist governments. For example, Turkey used German Leopard tanks with cannons and ammunition from Rheinmetall in its attack on the Kurdish region of Afrin in northern Syria in January 2018, in violation of international law.

“Weapons fuel wars”, it said in a written communication from Lebenslaute. Last but not least, their use contributes significantly to climate change. Rheinmetall also supplies surveillance technology to seal off Europe. “Lebenslaute”, on the other hand, campaigned for the elimination of borders."

"“The main production facility of the Rheinmetall Defense military division is here in Unterlüß,” said “Lebenslaute” co-spokesman Marcus Beyer. Rheinmetall produces weapons and ammunition, components for tanks there and operates Europe’s largest private weapons test site. “We are here because Rheinmetall is doing billions in deals with death based on this location. Germany is at war again today, and war is also beginning in Unterlüß, ”said Beyer."

pledgetimes.com/activists-block-rheinmetall-with-bob-dylan-against-tank-builders/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.19. 18:12:06

Ha már csehek, ha már Lynx ott ugye tender zajlott, így ilyen tájékoztatást adtak a polgároknak:

www.czdjournal.com/defence/16-uncrossable-requirements-for-the-new-czech-tracked-infantry-fighting-vehicles-194.html?fbclid=IwAR26pZIu1wqO3EOaWehEh6eQE5bkXJQLSqD5Bn2y3rxGToyQSQyzyG_bfNQ

Valami ilyen hiányzik a haderőfejlesztésből. Felnőttként kezeleni a választópolgárok (legalább érdeklődő részét és néven nevezni, hogy mit és mennyiért...

zord 2020.08.20. 18:40:58

@Kelepisti: tényleg szép. Nincs is IFV-utódjuk kiválasztva mind a mai napig. A kisebbségi kormány és a "független" média együtt elintézte, hogy ne legyenek launch customer.

Zord

árpika 2020.08.20. 20:52:24

@zord: Korábban egy cikkben azt írták, leállítják a projektet a jelen gazdasági állapotok miatt, és inkább BVP modernizáció valószínűsíthető. Forrásnak utána kell néznem.

Ez már csak amiatt is érdekes, mert elég éles párhuzam van az ő és a mi modernizációs terveink között, és ahhoz képest, hogy az elsődleges információk ott nagyobb eredményeket valószínűsítettek, eddig a harckocsi és az IFV (?) is jegelve van.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.20. 21:32:46

@zord: a kérdés, hogy most Svájcban vagy és Csehország kevésbé sikeres a haderőreform, mert elmondják a választópolgároknak, hogy milyen tervek vannak, mit akarnak beszerezni és mennyiért, és épp ezért sikeres Magyarország, Ukrajna, Oroszország vagy Kína ahol a felkent elit nem mutatja be a haderőreform gazdasági és általános technikai oldalát, több eseteben a beszerzendő rendszerek, fegyyerek, számát, pontos típusát stb. Az általam idézet oldal nem tartalmaz minősített adatokat, és tök normálisan bemutatja mire költenek Svejk fiai.

Miközben nálunk azt sem tudjuk, hogy hány darab Hiúzt szándékozunk hadrendbe tartani, milyen típusú lövedékeket vettünk a Leopard2-höz és mennyit, vagy éppen a Gripenekhez mennyi chaff és flare van raktáron (a LGBU-k, és GBU-k és AIM-9 mennyiségéről nem is szólva.) egyébként utóbbiakat például Szlovákia és Románia is nyilvánosságra hozta beszerzéskor (a Románok a beszerzendő Spike-t számát is nemrégiben.)

A mindenre rásüthető titkosítás ilyen mértékű alkalmazása nem a haderőreform céljait szolgálja. (ráadásul Miniszter úr is elmondta, hogy Őt kötik a törvények, ezért nem adhat tájékoztatást több ügyben. (lásd a Hiuz, a török terepjárók és még sok egyéb ügy.. tehát a kutya nem itt van elásva.) A beszerző pártszövetségnek a választási törvények alapján 2/3-os többsége van a parlamentben, az Alkotmány helyére rakott sziklaszilárd Alaptörvény, többször módosult 2010 óta mint az Új kenyér ára.. tehát akármilyen titkosítással kapcsolatos törvényt is olyan sebessen tudnának átvinni és módosítani, mint libán a fost...

Beat it! 2020.08.21. 09:19:55

@Kelepisti:
Bocsánat, hogy beleszólok az eszmecserébe. Meg kell nézni a facebook-on, milyen kommentek születnek pl Vadai posztjai alatt, de bármilyen honvédelmi kérdésben. Ennek fényében egyáltalán nem bánom, hogy "a zemberek" nem szólhatnak bele a döntésekbe. Ráadásul most azt látom, hogy a beszerzésekben a legnagyobb szakmai megfontoltság van és az elérhető legjobb dolgokat vásároljuk. Miért kellene azt gondolni, ha ilyen eszközöket vesz hazánk, akkor a kiegészítők (lőszer, alkatrész, stb) nem lesznek a legkörültekintőbben beszerezve hozzájuk?

zord 2020.08.21. 09:35:43

@Kelepisti: @Beat it!: van egyik hely meg másik hely. Itt mások a viszonyok mint másutt. Bocs de én nem fogadom el az internacionalista-globalista lőzungot.
Egyébként a maximális, időbeli transzparencia híve vagyok. Ez azt jelenti, hogy a döntési folyamatot korai expozícióval nem szabad sebezhetövé tenni, mert ez egy ekkora ország esetében káros befolyásoláshoz, rossz döntésekhez, késedelemhez vezet.
Ja, és a híreket nézve pont az, ami nincs. Idő.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.21. 10:09:10

@Beat it!: @zord: ez nem gondolás vagy nem gondolás kategória.. és még nem is a kormányzati ciklusé..

Például itt van a Gripen pilótafülkéje: Caslavban fél évvel a rendszeresítés után, be lehetett ülni az átlagpolgároknak és fotózhatták a cockpitot (persze kikapcsolt állapotban). Nálunk a mai napig 2006 már régen volt, tehát majd 15 éve lesz, hogy nincs Magyar Gripen kabinfotó.. (marha titkos valószínűleg). A Leopard2A4-es 30 éves techológia, orosz nyelvű vagy 100 oldalas könyvet láttam róla, és németek meg minden változatról készítettek 2x akkora terjedelműt, de nem lehetett nemcsak fotózni, de még megnevezni sem mi van benne.. sőt még a géppuska típusa is titkos :).. Maga a gondolkodás más.. hasonló gondolkodásmóddal a görögöknél találkoztam, amikor kivonáskor meg akartam fényképezni az A7 cockpitját. Mondta mellette az őr, hogy nem lehet titkos.. Aztán rá fél órával a beszédek elmondása után, szóltak, hogy kivonták a hadrendből lehet fotózni :)…
Nem azért érdekes, hogy mennyi lövedéket rakétát stb és milyet, vettünk, mert az a feltételezés, hogy ellopják a pénzt, vagy nem vesznek a döntéshozók (ez egyébként a magyaros álláspont éppen azoktól akik a döntéseket hozzák, mert ez a gondolkodásmódjuk.) Azért kell nyilvánosságra hozni, mert ezek NEM TITKOS adatok máshol (lásd akár a szaúdi beszerzéseket, pedig az diktatúra a javából) és hozzátartozik a demokráciához, hogy ha beszerzek a haderőnek akkor megmondom, hogy mit mennyiért. Persze nem kell mindent megmutatni, minden paraméteret megtudni, de darabszám, (nem hakszálpontos, de valamiféle beszerzései érek, típusok, főbb berendezések neve nem olyan amit titkosítani kéne..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.21. 10:38:06

Bocsánat még annyi, hogy tegnap beszélgettem egy közös ismerősünkkel és azt állapítottuk meg, hogy az emberek egy része azért hőbörög, mert a hadsereg a második stadion (dicső ellenzéki politikusok találták ki ezt a szégyenletes szlogent), és helyettes az oktatásba, eü-be stb.be kéne a költségeket invesztálni. Ez így persze marhaság, mert kell a haderő korszerűsítést. A másik része, meg tankhadosztályokról, meg repülőezredekről vízíonál (kvázi old scholl tömeghadsereget definiálva, románia és szlovákia elfoglalásának árbándjával)persze akik így gondolkodnak azok azért katonának nem mennének el, meg a marhaság másik oldala. De hát éppen azért van ez, mert nincsenek megfelelő szakmaisággal bemutatva döntések az adófizetőknek. Mindenféle marhaságot olvasunk pro s kontra. Aki pld. elolvasta a cseh szösszenet amit linkeltem az utána tudja, mit miért is kell nekik IFV.. (egyébként igaza van Beat itnak, ott szakmailag is van cseh vita, hogy a COVID okozta elhúzódo gazdaságil környezetben nekik közép európa közepén kell-e most éppen és olyan ütemben nyomatni a programjaikat. Meg Ők megkérdőjelezték a hk-k szerepét (második hollandia) s nem ohajtanak a T72M4CZ-k után sem tankokat modernizálni, sem újakat beszerezni. Ez kihat az IFV beszerzésükre is, mert más tankok melletti feladatkört is figyelembevenni, meg más az, ha az IFV az egyetlen páncélozott harcjármű..

zord 2020.08.21. 21:47:52

@Kelepisti: két, sőt, több malomban őrlünk. Azt hogy egy cockpit fotózható-e, ne keverjük össze a fejlesztések nyilvánosságával. Egyébként az elsővel kapcsolatos attitüdöt következetlen túllihegős paranoiás komcsi csökevényként jellemezném.

A külföldi példákkal pedig csínján bánjunk, igazából nem tudjuk hol mennyi, eseteként mi van. Lőszernél ez normál.
A románok számait pláne nem szabad.komolyan venni.

Zord

stonefort2 2020.08.22. 17:34:09

@Kelepisti: Fotóztam magyar Gripen cockpitot, csak éppen nem itthon, hanem Ostravában

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.08.24. 20:02:29

Bevallom szeretem Havas Henrik pamfletjeit. Sok fellegzés, öntömjénezés félinformáció, és adoma van bennünk, és leírom, hogy Ő is annyira szereti a regnáló kormányzatot mint Én.. de Ő is azt azt jelenti ki ebben a szösszenetében, hogy szükséges a haderő fejlesztési program. Én úgy gondolom, hogy az ellenzéki szavazók jó része is ebben a kérdésben konszenzusban van a kormánypárti szavazókkal (legalábbis az Én környezetemben akikkel beszélgetni szoktam)
.. csak egy kis nem komoly duma a youtube-ról...
www.youtube.com/watch?v=5mCQHuRsI-Y

zord 2020.08.24. 23:10:45

@Kelepisti: úgy látszik, az ellenzék már nem nézi Havast.

Zord

Flankerr 2020.08.24. 23:45:08

@zord: Már sok éve feleslege lenne nézniük

Flankerr 2020.08.24. 23:46:35

@Beat it!: "Ennek fényében egyáltalán nem bánom, hogy "a zemberek" nem szólhatnak bele a döntésekbe."

Szerintem itt egyikünk se egy svájci (extrém ) rendszert hiányol, hanem a normális tájékoztatást (az hogy semmilyen tender nem volt egyik beszerzésre se, már szakmai kérdés, de lelkük rajta mert jó dolgokat választottak, ez tény), ahogy a többiek is írják.

Beat it! 2020.08.25. 09:33:53

@Flankerr:
Már régóta az a véleményem, hogy a tendereztetés bizonyos beszerzéseknél teljesen megbukott. Nem csak honvédelmi kérdésekben. Hanem például korábban buszbeszerzések esetében. Úgy emlékszem, hogy a régi Ikarus bukásában is szerepet játszott, hogy a Volán tendereken sorra nem tudtak nyerni. Ráadásul nem minőségi problémák miatt, hanem külföldi gyártók azonos kategóriájú buszai olcsóbbak voltak. Ja, hogy nem figyelték, hogy az Ikarus itthon készül? Csődbe is ment, munkások garmada pedig utcára került (leegyszerűsítve, mert ettől bonyolultabb volt a történet).

Mostanra végül eljutottak oda a politikusok is, hogy ha olyan eszközöket akarnak vásárolni, ami a katonák igényeinek teljes mértékben megfelel, akkor mellőzni kell a tendert. Vajon szerencse, vagy megfelelő szakmai átgondoltság rejlik a mögött, hogy az elérhető és legjobb technikákat vásárolják? Pörgessük meg kicsit a fantáziánkat arról, hogy mi lehetett volna tendereztetés esetén. Leopard 2 a7+ helyett például Ariete harckocsikat vásároltunk volna? Az Ejder Yalcin-ra is azt mondják, kategóriájában az a legjobb. Csakúgy mint a Leo-2 a7+, PzH-2000, de szerintem az elérhető nyugati technikák közül a NASAMS-nak sincs párja a kategóriáján belül.
Szóval a tendereztetés elmaradása akkor lehetne probléma, ha nem a legjobbakat választjuk. Így viszont még örülhetünk is neki.

árpika 2020.08.25. 11:15:45

@Beat it!: Az Ikarusnál azért nem volt ennyire kerek a történet; a rendszerváltás után kb. 10 évig uralta a piacot, az más kérdés, hogy 10 év alatt összesen nem volt annyi megrendelés, mint előtte egy lanyha év alatt.
Az első nagyobb nyugati beszerzés Pécsre ment, amin mindenki felhördült; amennyire én tudom, az ok az volt, hogy az Ikarus csak nagyon későn tudta volna kiszolgálni az igényeket. Ezután jött az orosz válság, amikor nem tudták Moszkvának a buszokat leszállítani. A többi már jött magától.
Ráadásul az Irisbus megtett mindent, amíg tulajdonos volt, hogy a buszfejlesztési képességeket megszüntesse (még a dokumentumokat is bedaráltatták), úgyhogy a cég csak árnyéka maradt önmagának.
Ami itt érdekes, hogy indultak a honvédségi járműtenderen a Renault-val; a C+D-n beszélgettem velük, össz-vissz a plató lett volna hazai gyártmány, ami azért annyira nem nagy hozzáadott érték.

Többiektől bocs az offért.

zord 2020.08.25. 11:51:05

Két további képet feltettem a múlt hétről :-)

Zord

zord 2020.09.09. 16:05:54

Itt a szerződés 218 Hiúzra:

Budapest, 2020. szeptember 9.

Lynx gyalogsági harcjárműveket kap a Magyar Honvédség

A haderőfejlesztési program legnagyobb beszerzése másfél évtizede fennálló képességhiányt orvosol

Rheinmetall Lynx harcjárművekkel látják el a honvédség nehéz dandárját, amivel Magyarország a NATO felé vállalt kötelezettségeinek tesz eleget – az erre vonatkozó szerződést ma írta alá Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség parancsnoka és Armin Papperger, a német hadiipari vállalat igazgatótanácsának elnöke a Honvédelmi Minisztériumban.
A beszerzés előkészítését koordináló Védelmi Fejlesztésekért Felelős Kormánybiztos, Maróth Gáspár titkárságának közleménye szerint a több mint kétmilliárd euró értékű modernizációs program keretében 218 darab Lynx KF41 harcjárművet kap a honvédség. Az eszközök túlnyomó többségét, 172 darabot Magyarországon állítják elő a Rheinmetall és a magyar állam között augusztus 17-én kötött megállapodás értelmében létrehozandó vegyesvállalat üzemében. A megrendelésben szereplő első 46 darabot Németországban gyártják le, ami egyúttal a hazai gyár magyar szakembereinek teljes körű felkészítését szolgálja.
Hosszas piackutatást követően hazánk az első NATO- és EU-tagország, mely a düsseldorfi székhelyű német cég új fejlesztésű termékével modernizálja haderejét. A folyamatban lévő honvédelmi- és haderőfejlesztési program legnagyobb értékű beszerzése történelmi lépés, elégtétel a Magyar Honvédség irányába. A katonák a BMP-1 típus másfél évtizeddel ezelőtti kivonása óta ugyanis nélkülözni voltak kénytelenek a nehéz lövész erők gerincét alkotó lánctalpas gyalogsági harcjárműveket.
A Védelmi Fejlesztésekért Felelős Kormánybiztos az aláírást követően úgy fogalmazott: „A NATO-nak tett vállalásai részeként Magyarország helyreállítja szárazföldi haderejének nehézfegyverzetét. A harckocsikra és a tüzérség eszközeire 2018 decemberében kötöttünk szerződést, az előbbiek leszállítása már folyamatban van. Most a képességcsomag gerincét alkotó gyalogsági harcjárművekre került sor. A piacon fellelhető legkorszerűbb típusként a Lynx bizonyult alkalmasnak arra, hogy megfeleljen a magyar katonai szakértők által támasztott szigorú követelményrendszernek, s az elkövetkező évtizedekben a honvédségben betöltse ezt a kulcsfontosságú szerepet. Különös örömmel tölt el, hogy az eszközöket egy vegyesvállalat keretei között, Magyarországon létesülő üzemben állítják elő, hozzájárulva a hazai hadiipar helyreállításához. Ezáltal kiemelkedő hozzáadott értéket képviselő ágazattal bővítve a hazai ipari termelés portfolióját”.
„A Lynx piaci áttörése óriási siker számunkra. Még jelentősebbé teszi a tény, hogy egy fontos európai uniós és NATO-partnert, Magyarországot sikerült meggyőznünk innovatív járművünk előnyeiről. Jövőbe tekintő döntésükkel Magyarország legfelsőbb politikai és katonai tisztségviselői igazi vezetői kvalitásokról tettek tanúbizonyságot. Ezzel nemcsak az európai haditechnika élvonalába emelik Magyarországot, hanem a magyar kormányzat elkötelezettségét is megerősítik a tekintetben, hogy NATO-szövetségeseik megbízható és katonailag hatékonyabb partnerei kívánnak lenni” – nyilatkozta az aláírást követően a Rheinmetall AG igazgatótanácsának elnöke.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.09. 16:45:10

@zord: Gratula. Végre számok. Igy már mindjárt más a leányzó felkvése. No akkor megvan a 4 zálszóalj IFV, kettő a nehéz, és kettő a közepes dandárnak..
hurrá.

zord 2020.09.10. 00:38:41

Veretes idézetek a HTKA-ról, az utókornak:

"Hol lehet plüss Maróth Gáspárt venni?
Gyömbér Bélás is kéne."

"Maróth!
Jár a bónusz Karira!!!!"

"Kevesebb Adria, több Lynx"

Zord

zord 2020.09.10. 00:41:30

Ugyan csak érdekesség, de kevéssé köztudott, hogy a Sikorsky német CH-53K kampányában a helyi fő ipari partner a Rheinmetall:

www.rheinmetall-defence.com/de/rheinmetall_defence/public_relations/news/latest_news/index_24384.php

Zord

Beat it! 2020.09.10. 09:06:17

Arra válaszoljatok legyetek szívesek, hogy miért Korom Ferenc írta alá a Lynx beszerzést? Ennek a lépésnek a jogi hátterével nem vagyok tisztában. Nem Benkő Tibornak kellett volna aláírni?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.10. 18:32:50

@zord: megelőzhető lett volna..

A hülye kevesebb Adria beszólás.. aztán a jachtozás beindít reakciókat... különösen ha valaki home office-t tilt munkatársainak és közben meg faszságokat posztol a stábja a face-ra.. (én is nyaraltam a Balatonon, közben Home Office-m is volt, de nem raktam ki fotót, közben, hogy a munkahelyemen vagyok ... )

Egyébként majd az kb. 2 évtized múlva tudjuk meg, hogy jó volt-e egy prototípusban létező harcjárművet hazai gyártásra beszerezni (ez érdekes módon engem a második világháborús magyar harckocsi gyártásra emlékteztett - Toldi,Turán), és nem egy sorozatgyártású típust venni. Ami viszont fix. hogy a BTR-hez képest mindenképpen előrelépés, és mindenképpen szükséges lépés volt az IFV. Sőt leírható, hogy cca.fél tucat beszerezhető típus közül akármelyik komoly előrelépés a gépesített gyalogság és támogató járművek tekintetében.. A kérdés, hogy egy proto gyermekbetegségei, problémai mennyire lesznek majd nagyok, hiszen a KC390-esnél éppen ezeket hoztuk fel nagy hátránynak.
Ja mi a fene az a nehézgyalogság?? :-). Én utoljára a középkorban olvastam róla (inkább magyaros a gépsített lövész, mert az páncélgránátosok a kereszteseknél vannak..)

....

zord 2020.09.10. 19:46:41

@Kelepisti: azt az apró részletet ne felejtsük már megemlíteni, hogy nem akárkinek a típusáról van szó, hanem annak a cégnek a termékéről, mely oroszlánrészt vállal évtizedek óta a német páncélosgyártásban (Leo2, PzH2000, Puma, stb), sok egyéb mellett.

Ne keverjük az iparágakat. Az egyikben más a menedzselhető technológiai kockázat, mint a másikban. Darabszámok, megbízhatóság, stb

Egyébként én inkább örülök ma, bocs.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.10. 20:38:57

@zord: Mindenképpen örvendetes dolog, hogy megvan a két dandárunk, lövészeinek IFV-je a következő kb. két évtizedre. Alakul a haderő. Lesznek használható képességek.

Beat it! 2020.09.10. 22:35:37

@Kelepisti:
"Egyébként majd az kb. 2 évtized múlva tudjuk meg, hogy jó volt-e egy prototípusban létező harcjárművet hazai gyártásra beszerezni (ez érdekes módon engem a második világháborús magyar harckocsi gyártásra emlékeztet - Toldi,Turán), és nem egy sorozatgyártású típust venni."

- a puding próbája az evés. Viszont bizakodásra ad okot, hogy maga a gyártó célozgatott arra, hogy olcsóbban fenntartható a Hiúz mint a Puma. Ráadásul a Puma esetében egyre több infó szól a gyermekbetegségeiről, amit még nem tudtak kijavítani. Mivel a gyártó ugyanaz, én feltételezem, hogy levonták azokat a következtetéseket, amibe a Hiúznál már nem futnak bele (pl. a méretprobléma). Az olcsó fenntartás lehet marketing fogás is persze. Viszont hazai gyártóbázis mellett akármilyen hibája lesz, könnyen orvosolható.

A II. vh-s magyar harckocsigyártáshoz annyit fűznék hozzá, hogy akkor eleve nem csúcsgépek licencét vették meg. Más lett volna a leányzó fekvése, ha Panzer III-assal kezdenek egyből. A Lynx viszont most a csúcs, még akkor is, ha csak prototípusa létezik.

Gaudi 2020.09.10. 22:56:13

A makett mennyiben fedi le a tervezett IFV konfigot?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 09:33:14

@Beat it!: Én a haza gyártóbázist és a hazai összeszerelő üzemet nem téveszteném össze, lásd pld. hogy az Eurofighterek közül amikor 2 éve Laage-be voltam a németek elmondták, hogy volt amely 8 hónapja állt a hangárba alkatrészre várva (pedig azok nagyrészt szintén hazai gyártásúak voltak.)

A Pumának van sorozatgyártása ezért van gyermekbetegsége amely a csapatpróbákon és a rendszerbe állításkor derült ki, a Lynx-nek nincs sorozatgyártása ergo nincs gyermekbetegsége.

A KMW és a Rheinmetall két cég.. Bár a céghálók a különféle típusok gyártásnál, meg a nemzetközi összefonódásokban lassan már termékenként alakulnak ki. A Puma a KMW termék, Rheinmetall alvállalkozóval és Lynx a Rheinmetall gyermeke amely éppen a Puma vetélytársa a piacon..

Ami szvsz a Lynx javára szól a több gyalogság befogadóképessége. Viszont nagyobb célpont is egyben. Ezt több fórumon is kivesézték már..

Tegnap voltam Jutaspusztán és megdöbbentő, hogy az új IFV-k (mindegy Puma/Lynx) majd dupla tömegűek, mint a Bradley-k amelyt nem sokkal régebben még nehéz kategóriás IFV-k voltak, szemben a BMP sorozattal...

Beat it! 2020.09.11. 11:00:44

@Kelepisti:
"az új IFV-k (mindegy Puma/Lynx) majd dupla tömegűek, mint a Bradley-k amelyt nem sokkal régebben még nehéz kategóriás IFV-k voltak, szemben a BMP sorozattal... "

- igen, ez egy érdekes kérdés. A Lynx a maga 41 tonnájával majdnem annyi, mint a T-72. A Leopárd meg 60 tonna felett van. Gondolkoztam már, hogy a hazai hidak, utak bírják-e majd ezt a terhelést. Vagy esetleg marad a folyam alatti átkelés...

Vajon a 218 példányból hány darab lesz a specifikus: parancsnoki, mentő, légvédelmi, stb. ?
Illetve a diszlokáció is érdekel, mert ha azt a logikát követjük, hogy 1 db Leopárd mellé 2 Lynx kerül a nehézdandárban, akkor az is csak 112 példány körül lesz Tatán. Cirka 50-50 mehetne Debrecenbe és Hódmezővásárhelyre. Ott hk támogatás nélkül is megállja a helyét közepes dandárban, különösen ha van rajta pct rakéta. Szerintem mind a 218-at Tatára telepíteni stratégiai hiba lenne.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 13:05:41

@Beat it!: Bloggerünk itt valamit sejtetett az úszóképességről, amit én a súly miatt kissé kétlek, bár tény hogy a repülőgép hordozók is nehezek és úsznak )

zord 2020.09.11. 13:12:26

@Kelepisti: én azt írtam, hogy az is kell, nem azt, hogy mivel.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 13:16:13

@zord: Akkor marad a pontonhíd.... más nincs. A PTSZ-nek is nehéz..

Beat it! 2020.09.11. 13:37:57

@Kelepisti:
Pontonhíd elemeken szoktak átúsztatni T-72-est, tehát a Hiúzzal is menne a mutatvány. De Leopárddal már kétséges ez is.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 15:08:12

@Beat it!: Nagy okosság volt a szovjet PMP szalaghíd tervezőktől, hogy ha megsérül a híd akkor önálló pontokként lehet használni. Persze a szalaghíd áteresztő képessége sokkal nagyobb. Sajnos kevés hídkészletünk van, de hát a másik probléma, hogy a Nagymacskáink már túlesnek a híd teherbíró képességén egy ponton 20 tonnát bír el.
összekapcsolva pld. 4 db 150 t terhelhetőségű komp/platform 7 pontonból és egy parti elemből 3 db T-72 szállítható egyszerre...egymás melletti elemekkel 60 tonnát képes a hadihid is, de a Leo ezen is túlmegy. Nem véletlenül a nálunk lévő gyakorlatokon is Strikerek gurulták át nem M1-esek...
A nehéz IFV-k tehát még beleesnek a hadihid /ponton terhelhetőségébe..

Beat it! 2020.09.11. 21:10:50

@Kelepisti:
"összekapcsolva pld. 4 db 150 t terhelhetőségű komp/platform 7 pontonból és egy parti elemből 3 db T-72 szállítható egyszerre..."

- ez nem világos számomra, mert 3 db T-72-es az 120 tonna körül van.

A németeknek is van gondolom megfelelő pontonhídjuk, vagy meg tudják oldani az átszállítást. Vagy esetleg a folyam alatti átkelést használják kizárólag?
Olvastam valahol, hogy anno a Néphadsereg speciálisan felkészített T-55-ösökkel gyakoroltatta a víz alatti átkelést. A "mezei" hk alakulatoknál nem reckírozták a gépekkel. Ennek az lehetett az oka, hogy a gumitömítések idővel nem zárnak megfelelően. Vajon a Leopárdoknál is ez a helyzet?

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 21:21:15

@Beat it!: Bevallom én ezt úgy gondolom, hogy két összekapcsolt ponton áll a harckocsi, egy-egy lánctalp mindegyik pontonon, illetve hídként pedig egymás mellett két pontonhíd összekapcsolva..

az adatokat bár nem authentikus de gyorsan innen vettem:

https://hu.wikipedia.org/wiki/PMP_pontonhíd

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 21:23:00

itt két eltérő szélességű hidat említ a készletből kialakítva. A szélesebb hídhoz szerintem dupla pontonok vannak csatolva.

382 m hosszú, 3,29 m széles 20 t terhelhetőségű híd.
227 m hosszú 6,5 m széles 60 t terhelhetőségű híd

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.09.11. 21:26:46

A német megoldás. Ez már leo kompatibilis.. Bár a A4-es és az A7 között némi tömegnövekedés tapasztalható..

www.youtube.com/watch?v=z3SCycWcE2E

Beat it! 2020.09.11. 22:08:04

@Kelepisti:
Úgy látom valóban 150 tonna teherbírású, tehát 2 Leopárd átmehetne rajta.

A német ponton biztosan nem olcsó, mert önjáró és úszóképes minden eleme. Ha a fent említett módon (PMP) átúsztatható a Leopárd, akkor egyelőre nem létkérdés ilyen M3-ast venni.

Most elment gyakorlatozni a teljes T-72-es zászlóalj. Szerintem ez nagyon helyes, had szokják a nagyobb létszámban mozgást. Aztán gondolom megy majd az állomány jelentős része az osztrák átképzésre. Mire onnan visszatérnek, már szinte az összes a4-es itt lesz. Továbbra sem látok hírt róla, hogy Leo alkatrészekkel, lőszerekkel mikor töltik fel majd a raktárakat. De ez már biztosan minősített infó, és nem is fog elmaradni. Bíznék benne azért, hogy év végéig legkésőbb komplettírozzák a nagymacskákat.

zord 2020.09.11. 23:07:42

Ruszki cikk, fotók korrekt forrásmegjelölésével :-)

bmpd.livejournal.com/4136229.html

Zord

árpika 2020.09.11. 23:48:05

@Beat it!: @Kelepisti: Ezt nem ismertem, de tényleg nem gyenge.

Itt egy érdekes cikk egy gyakorlatról, ahol használták.
Mivel még ott is két ország adta össze (UK, D), nem hiszem, hogy ez az a kategória, amiből mi nagyon be tudnánk vásárolni.

www.businessinsider.com/longest-bridge-made-from-amphibious-military-vehicles-2016-6