zord:
@zord: vs 300k eur/darab AASM Hammer ukrán Szu-25-ről:
m.youtube.com/watch?v=dZA4oO40Gx4&pp=y... (2025.01.01. 14:16)AirPowerNews 141. (2024.dec.)
zord:
Első olasz Lynx átadás, persze úgy ahigy kell, előszőr tesztelésre a tesztegységnek: Centro Polifu... (2025.01.01. 12:07)Előugrott a magyar Hiúz
zord:
A Gettysbug által lelőtt SH pilótàjának beszámolója:
m.youtube.com/watch?v=jqiZiIKAnnw
(a rész, ... (2024.12.31. 00:52)Somogyban csapott le Neptun
zord:
Al-Arabija interjú Dzsolánival. Az orosz relációról:
- While Russia is expected to withdraw from ... (2024.12.29. 20:42)Marad-e Hmeimim és Tartúsz orosz bázis?
zord:
@exi__: viszont! Nem hivatalosan ez az M-MMR (Monster Multi Mission Radar :-)
Komolyra fordítva a... (2024.12.29. 19:59)Boldog karácsonyt és új esztendőt!
zord:
Ha.mi den igaz, a yard AW169-esével próbálkoznak:
www.policija.si/eng/areas-of-work/activity-of-t... (2024.12.23. 17:19)Vakrepülés Afganisztánba
Levente B.:
C-5B 85-0004 arrived at Aviano on 13-12-2024 with new HH-60Ws
....
87-26007, 89-26205, 92-26471, 9... (2024.12.23. 15:15)Jolly (good) Pave Hawkok a Körös-hegyen
@zord:
Érdekes cikk volt. A Kornet-M rakéta amit kb "game changer"-ként magasztal fel az író: en.wikipedia.org/wiki/Kornet-Den.wikipedia.org/wiki/9M133M_Kornet-M
Igen, jó kis eszköznek tűnik, elnézegetném az Ejder-re szerelve. De mint orosz eszköz, embargós tétel egyelőre.
Említettem korábban más témában, hogy nagy hatótávolságú (4 km - nálunk már ez is nagy a kategóriájában) IPTR nincs, vagy kihaló félben van a Honvédségnél. Ideje (lenne ?) gondolkozni a hiány orvoslásán.
Rövid elemzés az osztrák és a svájci katonai beszerzésekről:
Switzerland will decide on the purchase of new fighter jets on September 27. Austria is also in the process of renewing air defense. But nobody is willing to invest so much there.
Austria plans to renew its airspace defense. Cost point: a maximum of one billion euros. That is a fraction of what Switzerland wants to spend on new combat aircraft.
This is no coincidence, because in Austria it is unthinkable to spend as much money as Switzerland on it, explains Georg Mader, a military aviation journalist: “They would lose all choices in Austria. You would be crucified. »
Vigh Tibor közel tízezer órát repült polgári utasszállító repülőgépekkel, nemrég viszont úgy döntött, hogy a honvédségnél folytatja pályafutását, természetesen pilótaként. Zolnai Lea nagypapája példáját követve vágyott a magasba, és egy amerikai ösztöndíj után ő lett hazánk első női szállítórepülőgép-vezetője, Koller Kinga pedig ugyancsak első magyar nőként végezte el a NATO kanadai pilótaképző programját. Három érdekes és izgalmas pilótaportré a kecskeméti bázisról.
The first flight of the fully equipped prototype of the M-346FA - Fighter Attack is an important milestone in the development program of the M-346 family .
FMS szerződés a Boeingnek a pápai C-17-es személyzetek képzésére, jön egy Weapons System Trainer, ami "includes an air vehicle station and loadmaster station, both with instructor operator stations; a core integrated processor task trainer; and computer-based training and courseware. Two years of initial spares to support the training device are also included."
@zord: Ez kb. megmutatja a harci helikopter túlélő képességét LOS fegyver alkalmazása esetén.
Csak ezzel a "bibi" az, hogy lényegében feleslegessé teszi a dedikált harci helikoptert, ami ráadásul irgalmatlan drága. Lényegében csak egy repülő fegyverplatformmá válik a hálózatban. Egy H145M is pont úgy elviszi, min egy AH-64E akár. Töredék áron.
Vucic Szerbiában bejelentett pár beszerzést...plusz:
"President Vučić and emphasized that it is important for us at the same time, because we cannot follow the gifts and donations that some NATO countries receive from Germany , The United States and other countries and "then we must fight alone, keep our own peace and our own future."
@molnibalage: jó meglátás. De ez mobilitási kérdés is. Mondjuk Magyarország területére bárhová mennyi idő alatt ér ki, szemben azzal a 9P148-assal, a nehéz láncos tüzéreszközökről nem is beszélve.
Persze itt tegyük hozzá, már szélesebb a repertoár is, mint az ATGM (De kell az infó is mélységből, leginkább drónnal).
Szóval én ezt látom útnak.
@molnibalage: @zord: A repülő fegyverplatform alkalmatlan sajnos CSAR feladatokra. Ott be kell repülni a indiánok közép és nem nagytávolságból lődöztem a tankokat és pszh-kat, lérakot stb.. és valakinek kísérni kell a mentőcsapatot szállító helikoptert.. A dedikált harci helikopternek van még jelentősége... Persze szokásos téma ez a vértelen (mármint saját vér nélküli háború) különösen az USA-ban.. (ezért is vadászzsokék vannak még mindig hatalom) megeszem a fánkom, iszom a kávém, beöltözök, felszállok távolról meg lopakodva lelövöm a rosszfiukat, (levegőben,földön stb.) hazarepülök, elmesélem, letöltem az adatokat, aztán cola-sőr hambi és megyek aludni.. (persze direkt kisarkítva..
@Kelepisti: de fent nem is CSAR-ról volt szó. Egy felderítő-csapásmérő komplexumról, melynek az effektorait a helikopter viszi az alkalmazás drónok által megfigyelt körzetébe.
Mint mindennek, ennek is megvannak a korlátai, és ott lehet, hogy elkerülhetetlen egy kemény bőrű (harci) helikopter.
Igen láttam. Azért írtam csak le, mert mindenhol az folyik, hogy a csatakopterek, repülőgépek a múlt.. és a dronok, a távolharctüzérség, flefegyverzett többfeladatú helikopterek, és persze a überdrága vadászbombázók kiváltják őket.. .. és talán igen, de ott van egy rakás konfliktus amelyben azt látja az ember, hogy egyrészt indokolatlanul drága, nagy intenzítású harcra kifejlesztett gyilkoloószközökkel abszolút nem "rentálibisan" harcolnak félig-meddig felfegverzett, és kiképzett irreguláris osztagokkal, másrészt ezekkel karosszék háborút akarnak viselni a tábornokok és katonák természetesen saját veszteség nélkül. Egyetlen háborút sem nyertek meg így, még az Iraki-USA/NATO stb. háborúkat sem, mert a hadjáratban tényleg alacsony veszteséggel nyert a koaliíció/USA de nem sikerült az országok pacifikálni.. ez a felderítő csapásmérő komplexumos megoldás is ennek egy mozaikkockája.. A HUMINT felderítést ez sem váltja ki...és nagyon új nincs is benne..
@Kelepisti: Ennek semmi köze a vértelen háború elvárásaihoz.
Azt nem igazán értem, hogy az ATGM fegyverplatformot miért mosod össze a CSAR-ral. Szezon és fazon...
A harci heli túlélőképességét jelzi, hogy az US Army a minden jóval felszerelt AH-64E előtt is drónokat zavara.
Kérdem én, akkor mi a búbánat értelme van a LOS fegyvernek a helin, ha a drón lesz úgyis LOS-ban? Bakker már a 25 éves AH-64D koncepciója is az volt, hogy a kilátszó radardóm legyen csak LOS-ban.
Komolyan mondom, hogy néha vakarom a fejem rajtad...
@Kelepisti: A repülőgépek nem, mert igaz, hogy a csapból is a drón folyik, de az olcsó és tömeges drónok kb. a földön, szabad téren álló harci gépet tudnák csak agyoncsapni, ha eljut olyan közel egyáltalán az ellen, hogy indítsa azokat.
De ez hol negálja azt, hogy a mai légvédelem mellett egy harci helikopter túlélőképessége gyakorlatilag 0 felé tendál csinálj bármit is?
30+ mm-es gépágyúk vadásznak rá, AHEAD és airburst lőszerrel. Bakker, ma ott tartunk, hogy lassan az IFV-k egy fajtája már nagyobb tűzerőt mutat fel majd a helik ellen, mint 40 éve a ZsSzU-23 Silka. Csak ebből nem 4 db van ezredenként...
Meg kettős érzékelős IR MANPAD, amit 35 éves. Az Igla. Meg Tor-M2 és mindenféle csúnyaság.
Ez ellen repüljön az, akinek 9 élete és 9 gépe van...
A repülőgépeknél nem tűnik fel, hogy az SDB II miért lett kitalálva...? Mert MANPAD/SHORAD zónán kívül indítható és végfázisban rávezeti magát. Még az is lehetséges az SDB-vel, hogy low levelből a gép gyorsít M1.0 tájára és elhajítja a bombát, ami a pályacsúcson nyit és onnan siklik tovább. Terepkövető alacsonyrepülésből 20 km-re lazán el lehet hajítani.
Egy F-22-es ezt 130 km-re tette meg nagy magasságban... Ekkora távolságból nem CAS-ol senki, de csak mint a képesség demója. i.imgur.com/kvfz5Zw.jpg
Az összes példa csak arról szólt, hogy kurva drága felszereléssel bombázgatnak mindenféle filléres földi célokat (lehet akár CAS, akár más csapás).. Kivéve mondjuk a Szír Pantsir rakétakomplexumok..
A F35, F-22 CAS repült órában és célta irányított fegyverzettel olyan drága, hogy normálisan nem is mérhető, különösen az elpusztított célok értékét nézzük. (most csúnyán szólva, egy kalasnyikovos felkelő "értéke" nem releváns, mert katonai kiképzése, fegyerzete alapján komolyabb harctevékenységre alkalmatlan)..
A USAF szokás szerint elkaszálta, az olcsó Low coast légcsavaros támadógépeket (a SOCOM beszerez néhányat, de az más kérdés).. Az AH-64 változatokat komolyan nem fenyegeti szinte semmivel sem több a bevetési körzetekben, mint a hidegháború idején, amikor minden fa mögött MANPADS volt, és mindenfelé önjáró gépágyúk, vagy SHORAD komplexumok.
Ma ezek a számok mások, mennyiségben sokkal kevesebb, de minőségibb a lérak (márha van a környéken, mert a sűrűség nem azonos).
A kérdés inkább az, hogy amikor a totális háborúra készültek akkor megérte pld. 1 Tornado lelövése, hogy elpusztit napokra pld. aknaszóróval egy repülőteret, de az öbölháborúban már ugyanez nem érte meg. Most meg ott tartunk a drága fegyverzet (és a demokráciák fosása a humán veszteség miatt) hogy minde 500 dolláros célra, inkább több 10ezer dolláros bevetéseket terveznek..
@Kelepisti: @molnibalage: az egész kérdésnek van egy költséghatékonysági aspektusa is. Ezeknek az okos precíziós effektoroknak, amiket az emlegetett rendszerben alkalmaznánk, az ára. Mennyit tudsz vanni belőle? Mennyi az élettartama? Amikor elindul a dolog, nemzetközi szankciós/embargós, vagy csak logisztikailag elnehezült közegben hogy pótolod a készletet?
Nem mondom, hogy nem kell egyszerűbb, direktebb eszközrendszert is fenntartani, de hogy az általam felvázolt, amerikainál, orosznál és európainál is kirajzolódó trendnek meggyőződésem, hogy létre kell hozni a hazai analógiáját. Főleg annak fényében, hogy multifunknciós, vékonybőrű platformok irányába indultunk el. És ez faktum, kilenc gép itt van, és jön a többi, 23-tól pedig a HForce-os 225M-ek is jönnek.
(hozzáteszem, azért is jó szó ide az effektor, mert nem feltétlenül ATGM-ről, de nem is feltétlenül csak szó szerinti harci résszel ellátott rakétáról beszélhetünk. A US Army "air launched effects"-ről beszél. Mi van, ha egyszer használatos felderítő drónról, kamikaze drónról, EW payload-os decoy drónról, swarm-ról, akármiről beszélünk? A határ a csillagos ég)
Így nézve soha senki ne háborúzzon. A háborúkat egy kijelölt célért vívják és senki nem azt nézi, hogy X USD-s fegyverrel mit lőtt szét. Ha a politika cél elérhető, akkor senkit nem érdekel ez az egész, mert a politikai cél teljes hozadékához úgysem mérhető ez az egész.
Ne feledd a gép békeidőben is repült X órát, csak nem dob annyi éles fegyvert...
Az, hogy az USA 20 éve csak COIN "bohóckodik" az nem determinálja azt, hogy mire kell képesnek lennie, hogy magával a létezésével legyen ez elrettentő eszköz, egy lóbálható furkósbot.
@molnibalage: @Kelepisti: az izraeli film szépen bemutatja az ilyen rakéták lehetőségeit. Az adatátviteli antenna a sötét az Apache jobb szárnycsonkján:
Fontos megbízás nyert el a KÉSZ Csoport generálkivitelező cége, a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. a kecskeméti Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison – derül ki a holding közleményéből. A KÉSZ egy 22.500 m2 területű, bazaltbeton burkolatú átfegyverző zóna, illetve egy jégtelenítő állóhely kivitelezét is elvállalta.
Emellett elvégzik a gurulóút burkolatszélesítését 3000 méter hosszan, illetve az egyik gurulóút kopórétegét is lecserélik még.
Sor kerül
új fénytechnikai és térvilágítási rendszer kiépítésére,
az északi jégtelenítő állóhely szennyvíz elvezetésére,
valamint az északi és déli jégtelenítőknél egy-egy monitorozó és automatizált vízelvezető rendszer megépítésére.
Kapcsándi ezredes úr emlékeztet: Huszonöt évvel ezelőtt, 1995. július 28-án szüntették meg a harmincnégy éven át tartó, megszakítás nélküli állandó légvédelmi rakétakészültségi szolgálat ellátását Magyarországon.
Németországi csapatcsökkentés részletei. Spangdahlem, azaz 480FS/52FW megy Avianóba. A 2CAV 4500 katonája megy haza az USA-ba, helyettük Stryker rotációk jönnek Kelet-Európába. Mildenhall ARW és SOF a tervekkel ellentétben marad, nem megy át Németországba.
@molnibalage: :-) lassan de biztosan Ivánról mindenki áttér a technikára. Maguk Ivánék is elég jól állnak vele.
A nagy kérdés bennem a sáv, és persze a válasz a több, csak mennyiért, milyen nehezen?
"Az újonnan létrejött MH Légi Vezetési és Irányítási Központtal kapcsolatban elhangzott, hogy az eddig egy szervezetben tömörült hadműveleti és harcászati elemek az MH LVIK létrejöttével különválnak a logisztikai, a híradó, az informatikai, a támogató és a radar elemektől. A korábban az MH Összhaderőnemi Parancsnokság keretein belül működő Légierő Hadműveleti Központ is átkerül az új központ szervezetébe. A központ feladata a légvédelmi és repülőerők tevékenységének hadműveleti-harcászati tervezése és irányítása lesz. A tevékenységhez szükséges támogatást a légtérellenőrző ezred fogja biztosítani. Ez az új szervezeti struktúra egyébként nem egyedülálló a NATO-ban. Tipikus példa erre egy többnemzeti légi hadműveleti központ, ahol a hadműveleti elemek külön egységbe szerveződnek; ezek kiszolgálása, támogatása pedig egy másik szervezet feladata."
2020: egyesül az LVIK és az MH 54. mint Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ (LMVIK)
„A haderő, és ezen belül a légi vezetési és irányítási rendszer most érett meg arra, hogy változtassunk, újítsunk, hogy még szervezettebbek, még hatékonyabbak legyünk. Senki ne féljen a küszöbön álló változásoktól, mert továbbra is számítunk az állomány nélkülözhetetlen munkájára”
Supported by Sweden, Saab has submitted its proposal for the Future Fighter Capability Project (FFCP) to Canada. The proposal comprises 88 Gripen E fighter aircraft, with a comprehensive support and training package and an industrial and technological benefits programme.
Some new pics have emerged of the South African Air Force C-130BZ, serial 403, being dismantled for transport. It was heavily damaged after veering off the runway at Goma, DRC in bad weather in January, and will almost certainly never fly again.
"the U.S. is going to face two peer-capable nuclear competitors," Richard said, adding that Russia is the other peer. "We have never faced that situation before."
The current US_EUCOM plan will reposition approximately 12,000 military personnel from Germany Németország zászlaja, from roughly 36,000 down to 24,000.
5,600 service members will be repositioned within
NATO countries, and approximately 6,400 will return to the United States Az Egyesült Államok zászlaja.
On thursday, july 30th, the first BeAirForce#A400M Atlas has executed its maiden flight at the AirbusDefence facility in Seville. The aircraft performed a full Production Aircraft Test Manual (PATM) flight test profile in the late afternoon. CU soon 15WAirTransport!
"Launch of new initiatives in defense programs that can summarized in the following:
- Transformation of three A330 aircraft into MRTT (multipurpose aircraft of resupply).
- Acquisition of 4 C295 aircraft for Maritime Patrol.
- Launch of a joint program between the Ministry of Defense and the Ministry of the Interior for the acquisition of 36 H135 helicopters in a first phase of six years, expandable to 59 in a second phase. And a program from the Ministry of the Interior to acquire 4 H160 in the next six years.
- Start of Phase II of development of the NGWS / FCAS program (Future System of Air Combat), continuing its development in the coming years.
- Facilitate the financing of the current NH90 helicopter contract and anticipate payments associated with Spanish participation in the A400M program. All of it in support of the balance of the company's cash flow.
- Analyze the possibility of launching a concept and feasibility study for the development of an advanced trainer aircraft, as a strategic program open to other allied countries, France and Germany, to strengthen capacities of the Spanish industry to design, certify, produce and maintain a complete, future-oriented coach for the NGWS.
- Spain, in order to increase the capabilities of Defense Europe and promote a Technological and Industrial Defense Base in Europe, recognizes the importance of successfully completing the international TIGRE programs MK-III and E-MALE (EURODRONE)."
Jaja, radaron követtem is őket...két tanker és egy (valószínűleg több gép) F-16 látszódott. Pécs felett mentek keleti irányba, Temesvár környékén tűnt el a jelük.
The United Aircraft Corporation (UAC) will begin supplying the latest attack drone "Okhotnik" to the Russian Aerospace Forces from 2024. This was announced on Monday, August 3, by the head of the corporation, Yuri Slyusar.
World’s largest cargo plane, the Antonov AN-225 has landed in Israel carrying US military Osh Kosh trucks set to be fitted with Iron Dome missile systems
A combined developmental and operational test team successfully tested a new F-16 radar capability during a four-ship formation of F-16s here July 2.
The mission was the first of its kind to test the APG-83 Active Electronically Scanned Array radar on four fighter aircraft at the same time. The Operational Flight Program Combined Test Force, 40th Flight Test Squadron and the 85th Test and Evaluation Squadron were responsible for fielding the radar for the Air Force’s F-16 fleet.
On 31 July 2020, the Ministry of Defense of Ukraine received all documents from the Israeli company Elbit Systems for the implementation of a thorough modernization programme for a part of the fleet of Ukraine Air Force (VVS Ukraine) MiG-29s.
The United States will establish a permanent military presence in Poland as it deploys around 1,000 additional U.S. troops there, Poland’s Defence Ministry said on Friday.
Legyen bármi, vagy nevezzük bárminek, idegen csapatok állomásoztatása nem természetes egy úgynevezett országban. A legtöbb német támogatja az amerikai csapatkivonást:
Az utolsó 100 komment: