Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

AirPowerNews 86. (2020. máj.)

2020.05.07. 11:17 | zord | 208 komment

Politikai gesztusokkal kísérve adták át hivatalosan a nemrég Oroszországból megérkezett Pancir-Sz2 kombinált légvédelmi komplexumokat a Szerb Légierő és Légvédelem csapatainak. A rendezvényen főszerepet játszott az államelnök; visszakapta történelmi számozását a jakovói helyszínt biztosító "lopakodólövő" 250/3 rakétaosztály; a dandárparancsnok pedig, aki anno rávezetőtisztként tevőlegesen részt vett a jelenlegi amerikai légierő vezérkari főnök F-16-osának lelövésében, az F-117-es darabját tartalmazó emléktárgyat adott át a díszvendégnek. Végül, de nem utolsó sorban a ceremóniára éppen az utóbbi harci tett 21. évfordulóján, május 2-án került sor. Függetlenül a Szerbia különleges geopolitikai helyzetéből adódó tartalomtól, arra nézve mindenképpen követendő példával szolgál mindez, hogy milyen valós és szimbolikus jelentőséget illik tulajdonítani a légvédelemnek egy szuverenitása megtartására törekvő állam részéről.

200507_airpowernews86.jpg

Fotó: Szerb Védelmi Minisztérium

Zord

Címkék: hírek légvédelem Szerbia 250 rbr légvédelmi rakéta 250/3 AirPowerNews Jugoszlávia Pancir Jakovo

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr8915667754

zord 2020.05.07. 11:24:12

Hát, szerintem senkinek nem okoz meglepetést a LégierőBlogger azzal, hogy a szerb Pancir befogadási ceremóniának dedikálja a májusi hírbejegyzést :-)

Zord

zord 2020.05.08. 13:57:13

@Levente B.: RIP.

A védelmi miniszter lemondott.

Zord

zord 2020.05.08. 14:24:57

M345 certifikáció:

"with great satisfaction Leonardo is issuing today the press release announcing Certification of our new basic-advanced jet trainer M-345.
M-345 will then proceed to delivery to our first customer, Italian Air force, where it will represent also the future aircraft of Frecce Tricolori, the world renown Italian Air Force National Aerobatic Team.
Certification marks a fundamental milestone that introduces on the market a really innovative concept in its segment: M-345 is conceived to be a jet trainer at acquisition an operational costs of a high-performance turboprop.
in terms of Simulation and Virtual domains, M-345 benefits of the experience of the M-346 AJT, up to the fully operational Live Virtual Constructive capability, already working in Lecce-Galatina Italian Airforce Training Base."

Zord

zord 2020.05.08. 17:42:39

Az új, könnyebb avionikai egységek miatt elmászik az F-16-osok tömegközéppontja, tungszten ballasztot vesznek a probléma orvoslására:

beta.sam.gov/opp/db2cb09512804d8aaa5be3edfb52e436/view?keywords=fighter&sort=-modifiedDate&index=&is_active=true&page=11

Zord

zord 2020.05.08. 18:07:50

Amerikai jótanács arra nézve, hogy ha már Sz-400-ast vesz az ember, azt rendszerbe ágyazza, mert különösen így válsághelyzetben, felelőséggel tartozik az adófillérek hatékony elköltéséért. Megosztja velünk, hogy mivel van radarhorizont, kell toronyba, ballonba radar, AWACS, stb.

Köszönjük.

www.rand.org/blog/2020/05/russian-s-400-surface-to-air-missile-system-is-it-worth.html

Zord

zord 2020.05.08. 18:21:04

Ez a kemény. Ha a Huawei fejleszti az 5G-t nálad, nem telepítünk hozzád F-35-öst. Jelen esetben kútba eshet a 48FW(LN) fejlesztése?

www.janes.com/article/96004/uk-parliament-questions-us-threat-to-cancel-f-35-deployments

(persze, ez inkább a britek zsarolása a kínaiak kirúgása érdekében, nem hinném, hogy olyan gyenge lenne az F-35-ös rendszer elektronikai védelme, hogy bármilyen mobiltechnológiával "kiolvasnád" - ha viszont az, akkor az ultragáz)

Zord

zord 2020.05.08. 18:37:28

MH pkh a győrieknél:

"valamint a folyamatban lévő honvédelmi és haderőfejlesztési program által a katonai szervezetet érintő fejlesztések előkészítésének helyzetéről."

;-)

raketaezred.hu/index.php/hirek/friss-hirek/1232-vezetoi-latogatas-a-legvedelmi-raketasoknal

Zord

zord 2020.05.08. 21:49:03

Levente videója a tegnapi szolnoki üzemről. Szép felvételek, szép fények:

www.youtube.com/channel/UCVpDueG9KZc7p5rlRVzVmAw

Zord

zord 2020.05.09. 08:10:11

Auf Wiedersehen, für immer - a brit COMINT által nyugaton elfogott utolsó német adás.

mobile.twitter.com/GCHQ/status/1258661160892747776

75 éve tört ki a béke Európában, jó lenne folytatni.

Zord

zord 2020.05.09. 09:22:05

Máris feladták a 80 százalékos hadrafoghatósági célt az USAF vadászainál. Jó hír, hogy a 35-ös emelkedni tudott, FY19 átlagában 62 százalékra:

www.defensenews.com/air/2020/05/07/the-air-force-bails-on-mattis-era-fighter-jet-readiness-goal/

Zord

stonefort2 2020.05.09. 12:59:08

Most akkor AIM-120C-7/C-8, vagy AMRAAM-ER???? Nagyon nem ugyanaz

Gábor Lippai 2020.05.09. 13:33:52

honvedelem.hu/fooldal-kiemelesek/magyar-es-kulfoldi-allampolgarok-hazaszallitasaban-segitett-a-honvedseg/

Vajon miért nem a Falcon-nal repültek?
Pedig ez tökéletes “bizonyíték” lehetett volna, hogy a vádakkal ellentétben nem kormánygép, hanem csapatszállító.
Vagy talán az üzemeltetö cég külföldi pilótái nem repülhetnek müveleti területre?

zord 2020.05.09. 14:03:59

Pár szép felvételt ma is csináltak a ruszkik a 75.évfordulón:

www.rt.com/russia/488222-moscow-flyovers-victory-day/

Zord

Gábor Lippai 2020.05.09. 17:29:12

@Levente B.: nagyszerü. Ök mind katonák?

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.09. 17:52:48

@Gábor Lippai:

Mi a kérdés/izgalom tárgya a részedről? Mire keresel választ?

Gábor Lippai 2020.05.09. 17:58:42

@Levente B.: hogy hol a bizonyíték, hogy a Falcon csapatszállító, és, hogy egy ilyen lehetöséget a bizonyításra, mint a GABS troop rotation miért nem használtak ki erre.
Mellesleg, az A319-est használni annyi ember szállítására, ami a FA7X-ben is elfért volna, nem tünik gazdaságosnak. (Egy újabb magas labda, amit lecsaphattak volna, nem?)

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.09. 18:08:49

@Gábor Lippai:

Fotel huszárként kicsit szélesítsd a látókört, a részletekre való odafigyelést. Egy dolog a létszám amit el kell hozni, de a + csomagok (akár személyes holmi, akár egyéb plusz) eltudja hozni a Falcon? Mert lehet ez is szabta a feladatot. Ha az Airbus személyzete repülte már a múltban (nem is egyszer) és fogja is a Mali útvonalat, miért küldjünk más gépet/személyzetet? Illetve az általad említett cikkben le van írva konkrétan hány embert is hoztak haza?

Gábor Lippai 2020.05.09. 18:16:49

@Levente B.: nem, nem írták le a teljes utaslétszámot (miért nem vajon? Lehet, hogy többen voltak a külföldi utasok, mint a magyarok, és ez kellemetlenül nézne ki?). Amúgy, kösz a lefotelhuszározást, nem esett jól. Én teljes névvel vállalom a hozzászólásaimat, a névhez tartozó közösségi profiljaim pubilusak, ellenörizheted, ha érdekel, hogy milyen fotelekböl ”osztom az eszet” 22 éve.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.09. 18:56:31

@Gábor Lippai:

Miért kéne leírniuk a teljes létszámot? Törvény írja elő? Miért lenne kellemetlen ez bárkinek is? Miért gond, hogy Airbussal mentek ki? Miért gond hogy nem azzal?

Igen, fotelhuszár...de egy kommunikációnak két oldala van...ahogy egy asztali beszélgetésnek is. Az internet ilyen, hogy amit leírunk ott nincsen az arcmimika a gesztikuláció, ami segít sok mindenben. ha totál sértve érzed magadat, mea culpa, oké. De az embert érik az inputok amik alapján beazonosít valakit, ehhez persze csak annyit kap amennyit, ahogy leírva lát.

De ott van az is, hogy a kiadó fél részéről is kell egy lenyomat, hogy elérje, ne mást gondoljanak róla, mint amit szeretne.

Továbbra is azt mondom szűken nézed a dolgokat

De ha gondolod...van a blog.hu motornak lehetősége hogy privát üzenetek történjenek. Írd meg privátban a telefonszámodat, és saját költségen felhívlak. Lesz lehetőséged elmondani, immár korrektebb kommunikációs csatornán elmondani a gondolatodat, vagy simán elküldesz a kurva anyámba.

Mind a kettőt meghallgatom szívesen.

Gábor Lippai 2020.05.09. 19:11:25

@Levente B.: a létszámmal kapcsolatban: valószínüleg nem írja elö törvény, hogy az adófizetök pénzén finanszírozott állami légijármüvet (STS/STATE) milyen célra vették igénybe. Csak demokratikus országokban szokás ilyen adatokkal transzparens módon elszámolni. Az Airbus-szal kimenéssel csak akkor van probléma, ha a nem publikált számú utasok a Falcon-ban is elfértek volna (gazdaságosság).

A privát üzenetröl meg annyit, hogy vannak barátaim, ha csacsogni van kedvem, ezen a blogon “szakmai” kérdésekre szeretnék válaszokat kapni, látszólag többé-kevésbé tájékozott résztvevöktöl. Lehet, hogy trollkodásnak tünik néhány kérdésem-felvetésem, de hidd el, nem annak szánom, csak nem elégszem meg a sablon válaszokkal, amikkel sokszor hasba akasztani próbálnak.
A telefonszámom pedig megtalálható a LinkedIn profilomon. :)

zord 2020.05.10. 10:36:29

@molnibalage: az AMRAAM-ER-nek nincs valós anerikai dezignációja, mivel nincs otthoni beszerzési programja. Ráadásul nincs hivatalos jele, hogy terveznék az A-A változatát, szóval ennek igazából RIM-nek kellene lennie minden logika szerint.
De a jogi papírba bele kell írni valamit, ami a technológiai osztályozáshoz kell. A lényeg ebből a szemponból pedig a C-7/8 fej. Az ESSM "vehicle" másodlagos.

Zord

zord 2020.05.10. 12:35:37

@molnibalage: a C-8 ugyébként egy az egyben ugyanaz a képesség, mint a C-7, csak frissitett alkatrészbázison.

Zord

stonefort2 2020.05.10. 15:19:54

@zord: Ez a 60 darab a 180-on felül, vagy ennyi lesz összesen?

zord 2020.05.10. 15:40:46

A két értesítés, ahogy az a DSCA-ban lenni szokott, a majdani esetleges megkötendő szerződés szélső, lehetséges kereteit rögzíti.
Ha az ember bármilyen komoly térségi szcenáriót néz, a valószínű hatékonyságot, a kiképzési célú lövészeti felhasználást, az elvárható nagyságrend százas, ezt jól mutatja a két értesítés is.

Zord

árpika 2020.05.10. 15:56:43

@stonefort2: Bár a lengyel cikk azt sugallja, hogy a 180-on felül lesz, én ezt úgy értelmezem, hogy annak egy része.

A 180 darabra ha jól tudom, nem lett szerződés kötve, csak engedélyt kaptunk a megvásárlására.
Ennek lehet talán ez az első lehívása.

zord 2020.05.10. 21:14:48

@árpika: Ez két eljárás, két engedély, amit a potenciális vevő kért. Mondjuk, mert az ER-re akkor még nem lehetett kérni, amikor a C-7-esünk lement. Ezek hosszadalmas folyamatok a tengerentúlon.
Értem, hogy mindenki izgatott, különösen most hírekre éhes, de nem kell túlkombinálni, remélhetőleg szépen mennek előre a dolgaink.
32 éve volt utoljára, hogy jelentős radaros lérakbeszerzésről tárgyaltunk - sajnos akkor hiába - és most itt van, full élesben! Örüljünk, izguljunk, szurkoljunk! És az ER kapcsán arra is rámutatnék, hogy végre "előretartással" zajlik a folyamat. És ez jó jel!

Zord

árpika 2020.05.10. 21:36:54

@zord: OK, köszi a pontosítást.

Világos, nem kell túlkombinálni; én már annak is örülök, hogy itt tartunk.
Remélem, a (szvsz) másik legsürgősebb beszerzésből, a szállítógépből is lesz idővel valami; arról sajnos nem hallani sokat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.10. 22:14:05

@zord: Akkor értelmezési segítséget kérek, mert én már azt sem tudom, hogy mit szerzünk be. Ez még a tavalyi mendemonda megerősítése?

Meg akkor a mennyiséget én sem értem, hogy akkor melyikből mennyit. De tényleg jó, hogy végre előrelátás is van. ER nélkül szerintem a NASAMS értelmetlen lenne. Azzal csak az igazi. Még, ha csak a rakéták töredéke is annyi, aki jön nem tudja, hogy azokból hol és mennyi van. ---> Mindenhol számolnia kell vele...

zord 2020.05.11. 11:33:41

@árpika: @molnibalage: a honvédelmi és haderőfejlesztési programnak természetesen vannak légvédelmi képességcéljai is. Ennek az egyike az a tervezett fejlesztés, melynek a DSCA-dokumentumokban említett AMRAAM illetve AMRAAM-ER rakéták a részét képezhetik. Az amerikai eljárásrend sajátosságai, az eljárásban érintett amerikai állami szervekre vonatkozó törvényi előírások miatt nyilvánosak ezek az amerikai jóváhagyások és értesítések ebben a fázisban.

Felhívnám ugyanakkor a figyelmet a közlemény érdemi részének utolsó mondatára is: "This notice of a potential sale is required by law and does not mean the sale has been concluded".

A hazai eljárásrend, törvényi előírások szerint - ahogy más programoknál láthattuk - az esetleges szerződések megkötését követően kerül sor a fejlesztés hivatalos bejelentésére.

Ami a szakmai részt illeti, tudjuk, hogy a megsemmisítési zóna és az oltamazandó objektumok/terület viszonya fontos jellemzője egy IAMDS-nek. Egy NASAMS-féle SHORAD/MRAD alsó szegmens rendszer arra alkalmas, hogy a hagyományos légi támadó ellenség direct attack lehetőségeit rendkívül megnehezítse, de talán nem tévedek abban sem, hogy ~ a meghajtás nélküli stand off fegyverek egy jelentős részének az indítását is. Ez nagyon megdrágít egy bombázókampányt, illetve a légierők jelentős részének a reális lehetőségein kívül helyez.
Az IAMDS-nek ugyanakkor másik fontos jellemzője a rétegzettsége is. A leaker és pop-up típusú célok, a muníciók elkerülhetetlenek, a kérdés az, hogy van-e valami ami ezt lereagálja. Én azt gondolom éppezért, hogy a következő lépésként befelé kellene menni. Kifelé, fölfelé nem vagyok benne biztos hogy az erőforrásokat hatékonyan el lehet költeni. Ezért is tartom a mai piacon erre a legjobb megoldásnak a Pancirt és a Tort és remélem, hogy rövidesen valami elfogadható, sokoldalú nyugati termék is lesz ebben a szegmensben, amit meg is lehet venni egy NATO-tagországnak.
Ez persze a védekezés és a támadás ár-érték viszonyára is igaz. Amikor tízezer-százezer dolláros muníciókat kezel az ember több milliós rakétákkal, az esetileg indokolt lehet, de nem fenntartható.

Ja és még egy dolog, amit szeretnék kihangsúlyozni. Minden dealnél, de a légvédelemnél különösen a maximális műveleti szuverenitásra kell törekedni.

Zord

zord 2020.05.11. 13:03:07

Kissé sok a téves azonosításos eset Iránban:

www.bbc.com/news/world-middle-east-52612511

Zord

zord 2020.05.11. 13:53:16

Lehet hogy ismeritek, nekem újdonság volt. Orosz Mi-24P-k Szíriában (ezek közül a gépek közül többet átadtak azóta a szíreknek):

youtu.be/EYGItbNQPPQ

Zord

zord 2020.05.11. 14:01:06

Húz vazze. Mi-24 és Il-76 "kötelék". 1:04-től:

youtu.be/ZUvclsQUilY

Zord

Beat it! 2020.05.11. 14:17:11

@zord:
"Én azt gondolom éppezért, hogy a következő lépésként befelé kellene menni."
- és vajon a hazai stratégiai tervezők mit gondolnak? VSHORAD-nak elég a Misztrál? Vajon figyelembe veszik-e, hogy nem csak repülőgép és helikopter ellen kell bevethetőséget produkálni?
Remélem azért, hogy a "potential sale" valós eladás lesz, és a darabszám sem megy a kínálati lehetőség alá.

zord 2020.05.11. 14:48:07

@Beat it!: a Mistral, ha vezérelt fegyvertoronyba raknák, jobb radart kapna (kiemelhetőt!!!) nagy képességnövekedést tudna felmutatni bizonyos célok ellen (különösen CM, ami ellen most sem rossz már).
Muníciók ellen (akár légibombák, akár RAM) nem.
Oda más cucc kell.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.11. 21:29:50

Történelmi ismeretterjesztő emléktáblát állítottak Jutaspusztán, a településrészhez közeli egykori legendás, második világháborús magyar katonai repülőtér és az ott szolgálók emlékére.

www.veol.hu/kultura/helyi-kultura/ismeretterjeszto-emlektabla-a-legendas-jutasi-repternek-3763612/?fbclid=IwAR2xLEsCOqzzhFQtaannrpDUIa0YVXjmf-Hl0ar1GYqjkb2QkbrF3hZFAqA

árpika 2020.05.11. 23:34:08

@zord: A Zsiráfot már akkor kérdeztem az eszköz üzemeltéséhez nálam közelebb állóktól, amikor megvettük a rendszert...

zord 2020.05.12. 14:21:37

Az orosz katonáknál szolgálatban mostantól nem lehet mobil. Nagyon helyes.

thebarentsobserver.com/en/security/2020/05/no-more-mobile-devices-russian-soldiers

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.12. 17:42:27

The National Security Strategy of the Republic of Poland
was approved on 12 May 2020 by the President of the Republic of Poland
upon request of the President of the Council of Ministers.
The approval of this Strategy by the President of the Republic of Poland
renders null and void the National Security Strategy
of the Republic of Poland issued in 2014.

www.bbn.gov.pl/ftp/dokumenty/National_Security_Strategy_of_the_Republic_of_Poland_2020.pdf

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.12. 17:43:46

The training of the Air Force personnel at the Pilot Training Center (PTC) of Luke Air Force Base in Arizona (USA), where the Italian F-35A aircraft used for the training of pilots and flight instructors crossed the finish line of the 2000 flight hours.

www.aeronautica.difesa.it/comunicazione/notizie/Pagine/F-35-2000-ore-di-volo-per-i-velivoli-italiani-della-base-aerea-di-Luke.aspx

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.12. 17:48:48

How to keep NATO North Atlantic Treaty Organization fit for purpose in years to come

www.bmvg.de/de/aktuelles/akk-how-to-keep-nato-fit-for-purpose-in-years-to-come-256146

Beat it! 2020.05.12. 19:02:20

@Levente B.:
"inally, note that Germany orders four types of aircraft (Super Hornet, Growler, EF-2000 Tranche 3 and 4, or even five) for a non-permanent nuclear mission (deployed in the event that the United States decides), there where France needs to align only one model to guarantee in all circumstances the sustainability of an entirely national deterrent"

- szerintem ez tipikus ballib csúsztatás. A 4 típus az valójában kettő, a Hornet és a Eurofighter. A Growler a Hornet módosítása, az EF Trache 3 és 4 pedig mégiscsak EF. Valószínű, hogy a németeknek elege lett a 30-40 százalék körüli hadrafoghatóságból amit a Wunderwaffe produkál. Már csak azt nem értem, hogy miért jobb nekik Super Hornetet venni, mint F-35-öst? A múltkorában abból is felháborodás volt, amikor a vkf belengette náluk az F-35-öst. Most azt hitték, hogy ebből kisebb botrány lesz?

zord 2020.05.12. 19:48:30

Nehéz az amerikai szerzők élete (is). David Axe esete a képlopó, nem fizető médiummal:

mobile.twitter.com/daxe/status/1258809255186108416

Zord

zord 2020.05.12. 20:03:01

@Beat it!: Németország, mint vesztes, biztonsági szuverenitását vissza nem kapott állam szűk mezsgyén egyensúlyozik. A máig kapun belül lévő amerikaiaknak megfelelni, az oroszokkal újabb haborút elkerülni, saját gazdaságot futtatni. A 18+EF pontosan ez a realpolitik.

Zord

zord 2020.05.13. 07:50:35

Őszinte amerikai beszéd Szíriáról:

"My job is to make it a quagmire for the Russians."

www.rt.com/news/488491-us-syria-russia-quagmire/

És ahogy Friedmann Gyuri bácsi megírta, ez igaz egész Eurázsiára is.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.13. 18:07:55

SAAF Gripen hírmorzsa:

The South African Air Force now has a dozen active or reserve pilots for its fleet of 17 single seat Gripen Cs and nine two seat Gripen D jets, although nearly half the fleet is in rotational storage.

Training to be a Gripen pilot, from recruitment to first solo flight on the fighter, takes about six-and-a-half years. This includes basic military training (three months), officers forming course (a further three months), the Military Academy (one year) and basic pilot training (one year). The latter includes 180 hours on the PC-7. Next follows some 390 hours on the BAE Systems Mk 120 Hawk at 85 Combat Flying School before posting to 2 Squadron where conversion to the Gripen takes place, starting with six weeks in the classroom followed by 70 hours on the Squadron Level Mission Trainer (a flight simulator) and a further 70 hours on the aircraft. Both periods include 30 hours of conversion training, 20 hours of air warfare training and 20 hours of surface warfare training. It then takes a further six sorties to solo.

www.defenceweb.co.za/aerospace/aerospace-aerospace/two-more-gripen-pilots-for-the-saaf/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.13. 18:09:37

After careful assessment and planning between U.S. Army Europe and the Polish Ministry of Defense, exercise Allied Spirit, a DEFENDER-Europe 20 linked exercise, originally scheduled for May, will take place at Drawsko Pomorskie Training Area, Poland, June 5-19.

www.eur.army.mil/Article-View/Article/2183888/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.13. 18:13:43

Magyar Gripen hírmorzsa:

The world is a very unfamiliar place right now. We are all affected by the Covid-19 pandemic in one way or another. Due to this, we are figuring out various alternative solutions for things that cannot be done in the usual way. An example of such a solution is last week’s special delivery of two Gripen aircraft to the Hungarian Air Force.
Every ten weeks, the Hungarians come here to drop off aircraft for inspection or collect them following an inspection. Just before travel restrictions were implemented in Hungary, two aircraft had been dropped off in Linköping. An inspection takes between ten and twelve weeks and, last week, the Gripen aircraft were ready.

- “Since they are prohibited from travelling, we came up with a solution to take the aircraft to them instead,” says Thomas Holmstedt, Contract Manager for Forward Maintenance of Gripen C/D. “It’s important to safeguard capacity and availability in the Hungarian Air Force, despite the current circumstances.”

In normal times, the Hungarians come to Sweden for meetings and inspection flights during a so-called handover week, after which they fly the aircraft home themselves. This time, however, the handover was done in Hungary. For this to be carried out successfully – or at all – a great deal of planning was required.

saab.com/stories/2020-05/difficult-times-call-for-alternative-solutions/

A fotók alapján a 35-ös és a 44-es gép volt

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.13. 18:15:24

@Levente B.:

“A few of us flew down in our Saab 2000, while our Saab pilots flew the Gripen aircraft down,”

Akkor ezért volt itt a gyári gép.

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.13. 18:21:21

Cseh Gripen hírmorzsa:

The Czech Army has four new Gripen pilots

The four pilots returned from Sweden a few days ago, where they completed a three-month basic conversion training for JAS-39 Gripen supersonic aircraft. Now they are waiting for a theoretical course and training focused on air operations, then the newcomers will start guarding the airspace of the Czech Republic and NATO countries.

During retraining in Sweden, Czech pilots flew about 30 flight hours on a simulator and 15 flight hours on two-seat type D gripen and then on a single-seat variant C.

According to the commander of the Čáslav base, all four pilots already have experience with the L-159 ALCA aircraft, and their transition to a supersonic aircraft is thus much easier. "Our pilots fly hundreds of flight hours on the alks, and some of them also have experience from foreign exercises," added Petr Tománek.

www.acr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/ceska-armada-ma-ctyri-nove-piloty-gripenu-221185/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.13. 18:26:16

German Chancellor Angela Merkel voiced frustration Wednesday that Russia was targeting her in hacking attacks, saying she had concrete proof of the "outrageous" spying attempts.

"I can honestly say that it pains me. Every day I try to build a better relationship with Russia and on the other hand there is such hard evidence that Russian forces are doing this," she told parliament.

www.afp.com/en/news/15/merkel-cites-hard-evidence-russian-hackers-targeted-her-doc-1rh8yb4

zord 2020.05.14. 07:37:12

@Levente B.: nekünk ez lehet érdekes.

"The 173rd Airborne Brigade is also planning airborne operations in the Balkans and Black Sea region."

www.defensenews.com/global/europe/2020/05/13/pentagons-european-exercise-campaign-resumes-with-us-polish-drill/

Zord

zord 2020.05.14. 08:11:26

Volt tengerészpilóta, volt Raytheonos nyert Kaliforniában képviselői helyet republikánus színekben:

www.bbc.com/news/world-us-canada-52656958

en.m.wikipedia.org/wiki/Mike_Garcia_(politician)

Zord

zord 2020.05.14. 11:06:20

A COVID miatt kirúgott civil pilótákat kölcsönözne a RAF:

news.sky.com/story/coronavirus-british-airways-pilots-facing-the-sack-could-join-the-raf-on-secondment-11986803

Zord

zord 2020.05.14. 15:02:31

Történelmi F-16-os századot számol fel Izrael.

"According to the military, one of the reasons to close the F-16 squadron was to free up resources for new fifth-generation planes, namely the F-35 stealth fighter jet"

www.timesofisrael.com/idf-to-shutter-f-16-fighter-jet-squadron-making-room-for-new-aircraft/

Zord

zord 2020.05.14. 15:56:53

@zord:

"Media interested in receiving updates on potential coverage opportunities should email USArmyEurope.MediaDesk@mail.mil."

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.14. 21:09:34

@zord:

Szerintem 1 hónap múlva se nagyon lehet majd utazni

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.14. 21:31:39

Egy bizonyos Giovanni Lucia (@giolucia) engedély nélkül drónozott Detroit városa felet pont amikor a Blue Angels repült....majdnem telibe is találták a drónját. A marha ráadásul fel is rakta a netre, de hamar rájött a hibájára és törölte mindenhonnan...volt aki persze leszedte a netről és visszarakta, majd a felvételt elküldte az FAA-nek:

www.youtube.com/watch?v=sJbGkpo0uEA&feature=youtu.be

zord 2020.05.15. 08:09:49

Még az a jó, hogy demokratikus példaképeink, leckéztetőink, a moral high ground oszlopai nem korruptak.
Insider trading by senate intel watchdog:

www.bbc.com/news/world-us-canada-52668126

Zord

zord 2020.05.15. 08:15:19

@Levente B.: hát igen. A szellem kint van a palackból. De az emberiség mindig ilyen volt. Technológiajával előrerohant a katasztrófába, aztán kéztördelve regulált.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.15. 08:53:53

@zord:

Állítólag a srác le is lépet a netről, minden közösségi oldalát törölte úgy megijedt.

zord 2020.05.15. 11:35:43

@Levente B.: hiába. Ez simán sitt.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.15. 12:06:12

Kreativitás a köbön?

"Iran Equipped Its F-14s With Modified Hawk SAMs That Had Bombs Attached To Their Noses"

www.thedrive.com/the-war-zone/33456/iran-equipped-its-f-14s-with-modified-hawk-sams-that-had-bombs-attached-to-their-noses

zord 2020.05.15. 12:14:52

@molnibalage: a cégek mindig úgy forgatják, ahogy a marketing kívánja. Nehéz a veszélyes esetek számának megítélése is, ha az objektív kontroll fejlődése az objektivitás irányába is mozdította el a jelentéseket.
Ott vannak a nagyon lapos szögű CFIT veszélyes helyzetek (terepkövetés). Kevésbé kockazatosak, mint minimálról történő leborítások, megüléssel, stb? Bekerül a statisztikába, vagy csak az, amikor remegő térddel szállsz ki, és hátramész gallyat szedni a pótvezérsíkról?

Zord

zord 2020.05.15. 14:08:08

@molnibalage: hát, az általa mindenképpen tudatosan elkövetett szabálysértés, ha nem is irányult károkozásra, de a városi helyszín miatt tömegkatasztrófához vezethetett volna. (Sok minden módosító tényező közrejátszhat, benne a drón súlya, előélet, stb persze).

~ "tömeges veszélyeztetésre" rákeresve (nálunk!) egy évig terjedő szabadságvesztést találtam

Zord

zord 2020.05.15. 16:18:27

H145M típusátképzésről Pápán:

"A megbeszélést követően a program a bázisrepülőtér NATO-hangárában folytatódott, ahol Berek főtörzszászlós a Repülést Biztosító Század parancsnokával, Mészáros Zoltán főhadnaggyal és vezénylőzászlósával, Fodor Barnabás zászlóssal találkozott. Szó esett arról, hogy a Magyar Honvédség által beszerzett, Airbus H145M típusú új helikopterek kezeléséhez a repülőműszaki állomány átképzése szükséges. Az MHP légierő haderőnemi vezénylőzászlósa egyúttal tájékozódott azokról a tapaszalatokról is, amelyek a típusátképzés kapcsán eddig felmerültek."

honvedelem.hu/cikk/eloljaroi-latogatas-a-papai-katonaknal/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.15. 18:15:17

@Levente B.:

An F-22 assigned to the 43rd Fighter Squadron, part of the 325th Fighter Wing currently based at Eglin AFB, crashed at approximately 9:15 a.m. this morning. The location of the accident was 12 miles northeast of Eglin main base on the test and training range.

www.eglin.af.mil/News/Article-Display/Article/2188314/f-22-crashes-on-eglin-range/

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.15. 21:26:57

Németországot szépen pellengére állítják

Today, Germany sits at the center of a unified Europe, but the threats to Europe’s peace are no “anachronism” as some might have us believe. Russia’s invasion of Ukraine, Russia’s buildup of new nuclear-capable missiles on Europe’s periphery, and new capabilities from China, North Korea, and others make clear the threat is all too present.

Allies expect Germany to remain a “power for peace,” as Foreign Minister Maas recently said. Rather than eroding the solidarity that undergirds NATO’s nuclear deterrent, now is the time for Germany to maintain its commitments to its allies through continued investments in NATO’s nuclear share.

Now is the time for Germany’s political leaders, especially in the SPD, to make clear Germany stands by that commitment and stands by its allies.

Those who seek a stronger voice for Europe on security policy should support a multilateral security umbrella through NATO – and active European investments to shore up its vital deterrence measures.

de.usembassy.gov/a-credible-nuclear-deterrent-remains-needed/

Georgette Mosbacher az amerikai nagykövet Lengyelországban is eléggé érdekesen fogalmazott

If Germany wants to diminish nuclear capability and weaken NATO, perhaps Poland - which pays its fair share, understands the risks, and is on NATO's eastern flank - could house the capabilities here:

twitter.com/USAmbPoland/status/1261322198008111104

Hpasp 2020.05.16. 13:29:44

@Levente B.: Pápán mégiscsak meg kellett volna építeni a "16"-os Gránitot.
A jövőben úgy látom még nekünk is szükségünk lehet rá...

zord 2020.05.16. 20:16:37

@Levente B.: na ezért kell az SH Németországnak, hogy a polyákok ne szálljanak be a nukleáris megosztásba hordozóként. Egy amerikai nuki előrevonás a mai helyzet további veszélyes eszkalációját vonná maga után.
Kevesen tudják, hogy egy 2000-es V3 gentlemen's agreement az "egységes" Gripen beszerzésről annak technikai deklarálása is lett volna, hogy az új NATO tagországok nem adnak helyet és nem vesznek hordozóként részt a nuclear sharingben, területükről, erőik részéről nem irányul stratégiai fenyegetés Oroszország ellen (összhangban a NATO-orosz Alapokmánnyal).
A csehek majd mi betartottuk, de a Buzek-kormány 2001-ben megbukott, és a posztkommunista Millerék 2003-ben aláírták az F-16-ost, megteremtve a gyakorlati lehetőségét, hogy POL egyszer, ha úgy adódik beszálljon. Na ezért gondolom, hogy amikor az SPD odahaza nyomja az antinukleáris demagógiát, a "lengyel atomnak" és vele együtt az új hidegháború veszélyes eszkalációjának ágyaz meg vele.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.05.18. 07:16:32

@zord: demagógia.. A román és a bulesz F-16-osok is atomhordozók.. Amikor átadják a nemzeti bázisaikat a népek akkor kurvára mindegy, hogy mit deklerálnak A polákok F-16-sai függetlenül atomhordozók és akármikor át tudják vinni a nukikat akár német, akár olaszországból az amcsik. Ki lát bele egy C130 vagy C-17 gyomrába, amit pld. Avianoba rakodnak? senki.. Ki ellenőrzi az amcsikat, ha pld MK-re nukikat szállítnának? senki..
A getlaman agrement olyan dolog!!! amit számonkérni nme lehet. Emlékezzünk csak a Jelcin féle szóbeli megállapdásra. A NATO KELET FELÉ NEM TERJESZKEDIK... mindenre van kifogás pld. a népek önrendelkezése joga stb... Az amcsi nagykövet régi gitáron régi dallamokat játszik...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2020.05.18. 07:20:06

lezhunat a Snowbirds egyik gépe Kanadában. Egy ősöreg Tutor. Az egyik hajózó egy nagyon szép hölgy Jenny Mcdougall sajnos életét vesztette.

cfjctoday.com/2020/05/17/plane-crash-in-brocklehurst/?fbclid=IwAR19o8c4c2nNxzQFyIulZMinK4bJ8TlxhehbP4K1wCDLdgR-0fAo-jHIDpo

zord 2020.05.18. 07:40:39

Nagyon jó k8s cikk a NATO szállító-tanker MMF programjáról:

www.nspa.nato.int/en/news/news-20200514-6.htm

Zord

árpika 2020.05.18. 11:14:40

@Kelepisti: Ez volt a katapultülése. Bár állítólag valamit modernizáltak rajta.

www.ejectionsite.com/frame_safe2002.htm

árpika 2020.05.18. 11:15:57

Valamiért nem jól ment át a link; a CL-41-re kell kattintani.

sualsidal 2020.05.18. 23:07:26

@Kelepisti: pontosabban: Jennifer Casey százados, a Snowbirds közönségkapcsolati tisztje halt meg (nyugodjék békében), és Richard MacDougall pilóta-százados sérülésekkel élte túl a katapultálást.

zord 2020.05.19. 07:48:24

Maguk az amerikaiak is hajszolják a szenzorintegrációt a lopakodók ellen. Szokatlan bevetésen a rejtélyes F-117 maradék:

www.thedrive.com/the-war-zone/33535/f-117-nighthawk-stealth-jets-just-flew-a-mission-off-the-southern-california-coast

Zord

zord 2020.05.19. 14:25:50

Vajon sejtsünk-e információs műveletet, amikor az AW&ST az B-21-es leendő műveleti magasságáról elmélkedik és 50-70 kft-t sugall? (ezt már 2015-ben megtették, de most megint előkerült)

aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/whats-your-guess-about-operating-altitude-b-21?utm_rid=CPEN1000011445799&utm_campaign=24123&utm_medium=email&elq2=0726d501ba8f45cbb4bab4282feb9585

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.19. 17:20:38

The Covid-19 coronavirus has created extraordinary challenges. In the past weeks, these challenges have confirmed EATC's commitment to the seven member nations, the professionalism of the team "EATC" and the acknowledgment of EATC's concept. Read our factsheet for facts and figures!

eatc-mil.com/post/covid-19-a-common-fleet-against-the-virus-through-a-responsive-and-proactive-support-

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.19. 17:31:00

Legalább valamiben az elsők között vannak a németek? :)

The jury of this year's Art Directors Club (ADC) competitions awarded the Bundeswehr's new website a bronze “nail” at the ADC Festival last Friday. The award is considered one of the most important creative awards in German-speaking countries.

www.bwi.de/news-blog/news/artikel/bundeswehrde-gewinnt-bronze-nagel-bei-den-adc-wettbewerben-2020

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.19. 17:43:32

Valaki leadott egy 1.5 millás svéd korona rendelést a SAAB-nál a Saab 2000 Erieye gépre:

www.verkstaderna.se/article/view/719484/saab_far_ny_stororder_pa_15_miljarder_kronor

zord 2020.05.20. 09:54:25

@Levente B.: zsoké itt is kijött.

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.21. 08:18:05

PHILIPPINE SEA (NNS) -- USS Theodore Roosevelt (CVN 71) is underway for the first time since arriving in Guam March 27.

The ship left Naval Base Guam and entered the Philippine Sea May 21 to conduct carrier qualification flights for the embarked Carrier Air Wing (CVW) 11.

www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=113028

Levente B. · combatant.blog.hu 2020.05.21. 11:42:59

Úgy tűnik még a 21-ek adnak keszit Keleten:

On Tuesday, 19 May NATO Air Policing jets from Romania, Bulgaria and Turkey were launched due to Russian air activity close to NATO airspace. First two Forţele Aeriene Române MiG-21 jets took off as two Russian Tu-22 bombers, escorted by two Su-27 fighters were heading towards Romanian airspace. The MiG-21s did not approach the Russian aircraft, but shadowed them heading south several miles off the coastline. As they continued their flight close to NATO airspace, MiG-29 fighter jets of the Bulgarian Air Force also took off, patrolling in several miles distance from the Russian planes. Later the Russian aircraft turned east, now heading towards Turkish airspace. Turkish Air Force - TUAF F-16 fighters were scrambled twice to shadow their way along the southern Black Sea coast before turning north.

NATO stands determined to safeguard its airspace and sent a clear signal of its capability to react. Across the Alliance Quick Reaction Alert fighter jets are on 24/7 standby for take-off, in case of unclear situations in or close to its airspace.

www.facebook.com/NATO.AIRCOM/posts/3163108817081257

zord 2020.05.21. 14:32:11

@Levente B.: a ruszkik ugyanerről. Jó közel lehettek a parthoz, ha a román 21-es és a bolgár 29-es QRA el sem érte őket...(mondjuk szegény 21-esnek ehhez tényleg nem kell sok, függően persze attól, honnan indultak)

sputniknews.com/military/202005201079360135-russian-tu-22-long-range-bombers-flying-over-black-sea--video/

tass.com/defense/1121939

www.ruaviation.com/news/2020/5/19/15062/?h

Zord

zord 2020.05.21. 14:38:04

@Levente B.: a fekete-tengeri orosz Tu-22-es repülés videójában (gondolom összeollózott) azonosítható lokáció oroszországi partszakaszt mutat Anapa és a Kercsi-szoros között.

A videón 0:56-tól.

youtu.be/fwb6CTfGdHI

https://www.google.com/maps/@45.0964406,36.9595857,12131m/data=!3m1!1e3

Zord

zord 2020.05.21. 16:07:05

@Levente B.: bocs, télllllllleg.

Zord

zord 2020.05.21. 16:11:08

Ha már bombázók, amerikai B-1-esek először repültek tegnap a semleges Svédország, így Vidsel lőtere felett is. Hogy dobtak-e valamit, nem tudni, de dolgoztak a svéd JTAC-kel is:

www.usafe.af.mil/News/Press-Releases/Article/2192276/b-1s-integrate-with-allies-and-partners-fly-over-sweden-for-first-time/

Zord

zord 2020.05.21. 16:23:34

@zord: valszeg dobtak. A május 5-i észtországi (Tapa lőtér) B-1 kanyaron eszerint a videó szerint igen. A bomba elkenődik, ha az ember kikockázza a videón, így típust nehéz mondani. Az biztos, hogy súlyra hozott gyakorló, nem robban, de a földet szépen feltúrja és fehér füstöt nyom. Tippre Inert Mk 82/BDU-45 illetve ezek PGM kittel szerelt változatai:

www.dvidshub.net/video/751486/estonian-jtacs-participate-bomber-task-force-europe

Zord

zord 2020.05.22. 11:58:30

@Hpasp: igen, India vagy Chile.

Zord

zord 2020.05.22. 12:37:31

Mi-26-os emelte ki a minap katasztrófát szenvedett Mi-8AMTS roncsát Moszkva mellett:

twitter.com/RALee85/status/1263214877432217600

zord 2020.05.22. 12:59:39

És akkor itt a sok kitűnő fotózási lehetőségből ki sem látva (:-) egy valóban jó fotó:

pbs.twimg.com/media/EYJ7DXNWoAALl0t?format=jpg&name=medium

Zord

zord 2020.05.22. 16:10:11

Németország ellenáll az Open Skies amerikai részről történő felrúgásának

www.rt.com/news/489429-germany-open-skies-us-pullout/

Zord

Hpasp 2020.05.22. 19:38:38

Tatai dandár parancsnok papájának visszaemlékezése:
youtu.be/6YjH4XDMgJk

Harrdder 2020.05.25. 14:07:11

Nem ír senki a Líbiában szétlőtt Pancírokról, és a kissé megégett, de mégis egyben maradt zsákmány példányról? Már Tripoliba szállították, a dokumentációjával egyetemben. Na vajon kik vizsgálgatják azóta?
www.reuters.com/article/us-libya-security/libyan-forces-aligned-with-tripoli-govt-capture-key-air-base-idUSKBN22U151

MiG-29-esek megjelenése a másik oldalon.
www.thedrive.com/the-war-zone/33618/mysterious-mig-29-fighter-appears-at-libyan-air-base-held-by-russian-backed-forces

Beat it! 2020.05.26. 00:05:33

@Harrdder:
Ráadásul MAN alvázas Pancir volt.

zord 2020.05.26. 04:18:24

@Harrdder: @Beat it!: szokásos arab vircsaft az egész, javarészt emirátusi kocsikat égetnek, fognak el (MAN alváz). Jót röhögtem az óriásbetűs fotós fénymásolt manuálon. Ordított róla, hogy rendes szakképzést nem kapott ágyútöltelékeknek készült, akiket innen-onnan összelapátolnak Haftár külföldi támogatói - akár délies wagneres fazonoknat is.
És ezeket most megtalálta a végre talpára állt török intervenció, profik, talán némi asztal alatt odacsúsztatott amerikai adattal megtámogatva.
A Pancir marketingjét kétségtelenül rontja, de ezek az esetek szerintem nagyon nem a Pancirt minősítik, hanem az embereket, a szervezetet, akik és amik "működtetik" (jellemző, hogy a legtöbbet persze továbbra sem működés közben kapják el). Továbbra is a legjobb rendszer a mai világ új kihívásaira, Nyugaton nincs párja.
Az egésznek, az elmúlt jó évnek a dinamikája alapján egyébként az se kizárt, hogy a kezdő hozzáértő panciros oktató/ zsoldoscsapat szerződése lejárt/kivonták/kinyírták és ott maradtak a kocsik emberek, "rendszer" nélkül.

(Ja, és ezt megfogadtam, hogy lehetőleg mindenhez odaírom, ami Líbia: amit most látunk, a NATO által elpusztított ország helyén zajló törzsi/proxi harc. Az Európa megvédésére hivatott szervezet "sikeres" destabilizációs műveletének öröksége, mellyel saját védencének okozott azóta sem szűnő biztonsági fenyegetést)

Zord

zord 2020.05.26. 04:44:30

Hát, a szíriai M4-es út menti őrjáratokon lenne mit fotózni:

twitter.com/i/status/1264900643342487553

Zord

zord 2020.05.26. 10:14:36

Ezt szeretem az amerikaiakban. Nagyon részletesen, hihetően tudják magyarázni a bizonyítványt. Az különösen érdekes, amit egy-egy Pax River-i 35-ös tesztbevetés profiljáról mondanak, a többszöri szuperszonikus gyorsításokkal, persze utántöltésekkel szabdalva:

www.defensenews.com/smr/hidden-troubles-f35/2020/05/22/the-inside-story-of-two-supersonic-flights-that-changed-how-america-operates-the-f-35/

Zord

Harrdder 2020.05.26. 10:30:02

@zord: A Pancir hírt csak azért tettem be, mert pont az a lényeg, hogy a zsákmányolt technika így egészében kiértékelhető szakemberek által.
Nem becsülöm le egyáltalán hatékonyságát. De most kissé gonosz leszek. Amit írtál a kezelőszemélyzetre, az szinte szó szerint megegyezik azokkal az indokokkal, amelyeket az arab országokra írtak pár évtizede idehaza a szakirodalomban, amikor a légvédelem sikertelenségére keresték a magyarázatot. :-)

A MiG-29-es hír viszont ennél sokkal aggasztóbb. A líbiai háborúban résztvevő országok számának összeszámolásra lassan már nem elég a két kezem összes ujja. Ahogy most kinéz, a harcok egyre több lakott területetet érintenek majd. Ez pedig Európára nézve egyértelműen a migrációs nyomás növekedését jelenti. Nem tudom, eleve ez a motiváció az egész mögött, kinek az érdeke ez, de azt tudom, kinek rossz.

zord 2020.05.26. 10:30:35

Ajaj, újabb orosz Mi-8AMTS katasztrófa. 4 halott. RIP.

www.rt.com/russia/489739-russian-mi-8-crash-chukotka/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.26. 10:48:37

@zord: Hol lehet megtekinteni azt képet a manualról?

zord 2020.05.26. 13:31:16

@molnibalage: nyilván ez csak egy kép, de valahol videón lapozgatták is, azt most nem lelem. Volt pár lérak manuál már a kezemben, ez nagyon amatőr-szájbarágósnak ("objects in the mirror appear closer than they are"szintűnek) tűnik nekem azokhoz képest:

libya.liveuamap.com/en/2020/18-may-a-guide-on-how-to-use-the-pantsir-translated-in-arabic

Persze lehet hogy bennem van a hiba és nem veszem figyelembe az új korok új embereinek igényeit...

Zord

zord 2020.05.26. 14:15:52

@Harrdder: na végig is néztem a közelmúltbeli líbiaiakat még egyszer. A legfontosabb megállapítás, hogy olyan, amin forog az antenna, vélhetően tűzkész, nincs találat. Egy olyan találtam, hogy éppen megáll a kocsi, és éppen elkezd forogni az antenna, amikor be is kapja a találatot (a videózó drón vélhetően a felderítő radar holtkúpjában van). Volt még olyan videó, amin két Pancir, egymástól néhány méterre (!!!! :-) pörgeti a felderítő radarját (valami kiképzési célú szűkített harcrendnek is veszélyesen szűk, a kirepülő hüvelyek átrepülnének a másik kocsi tetejére, a rakétaláng megsütné a szomszédot), de ezen a snitten nincs találat.
Az összes többi találatos videón tréleren viszik vagy fedél alatt (könnyűszerkezetes, vagy beton) állnak, "hidegek".

Eddig az emlékeimben két-három olyan videó van Szíriából, amikor definitíve harcoló Pancirt kapnak el, az izraeliek stand-off fegyverekkel, illetve a törökök UAV-al (illetve UAV-val megvilágítva).

Persze a háborút az dönti el, ha kinyírod, akár a gépet, akár az embert (az izraeliek állítólag célzott csapással kivégezték az F-16-ost lelövő szíriai Vega harci váltást hetekkel később, amikor azok autóztak), teljesen mindegy, hogyan. De ettől még nem szar az adott (orosz) technika. A mostani információs harcnak viszont ennek a bizonyítása is a célja.

Továbbra is irigylem a szerbeket a Pancir miatt. Piszkosul.

Zord

zord 2020.05.26. 14:25:04

162 milliárddal 778 milliárdra tervezik emelni a jövő évi HM-büdzsét, GDP szerint ez 1,66 százalék lenne:

demokrata.hu/magyarorszag/joval-tobb-jutna-honvedelmi-kiadasokra-2021-ben-248289/

Zord

zord 2020.05.26. 15:51:47

És akkor itt az orosz harci gépek Líbiai településének leleplezése az AFRICOM (!) által. Érdekes, hogy a katonákra tolják az amerikaiak ezt a kommunikációt, bár az utóbbi évek alapján nem meglepő (pl. Hodges politikai nyilatkozatai):

www.africom.mil/media-room/pressrelease/32789/russia-deploys-military-fighter-aircraft-to-libya

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.26. 16:25:06

@zord: Akkor is, ha lesz itthon NASAMS2 AMRAAM-ER-rel?

Hpasp 2020.05.26. 19:01:47

@zord: Egen, ajánlom figyelmedbe a dél amerikába szállított Szu-27SK spanyol nyelvű manuálját...

stonefort2 2020.05.26. 21:36:21

@Hpasp: Szu-30MKV-re gondolsz Venezuelában?

Harrdder 2020.05.26. 21:59:30

@zord: Van ott KamAz Pancir is. www.defenseworld.net/news/27054/Haftar___s_Pantsir_System_Shoots_Down_Libyan_Army___s_Bayraktar_TB2_Drone#.Xs1zR2gzY2w

Amúgy a MiG-29-esekről most találtam egy elég meglepő hírt, amit azért még próbálok alátámasztani máshonnét is. Az orosz légierőben már csak két bázison állnak szolgálatban a 29-esek, összesen három században. Többségük 9.12 és 9.13 változat. Az újabb SzMT-k többségét lekonzerválták!!!

Hpasp 2020.05.26. 22:03:32

@molnibalage:

Erre keressetek rá:
"Manual de Operaciones de Vuelo SU27-SK"

zord 2020.05.26. 22:05:38

@molnibalage: nem ugyanaz a kategória. Nekünk, írtam itt nemrég, egyébként pont a muníció elkapással kellene majd folytatnunk.

Zord

zord 2020.05.26. 22:09:36

@Harrdder: hú, ezt még nem láttam.

Zord

zord 2020.05.27. 07:02:23

Új karbantartási technológia bevezetése a láthatáron: hajtómű vizsgálat repülés közben. Az amerikai haditengerészet kontraktort választott Poseidonjai CFM56-osai számára:

mobile.twitter.com/200_zoka/status/1265406573054132224

Zord

zord 2020.05.27. 08:04:15

@zord: kissé balanszírozottabb líbiai helyzetértékekés:

"Over the weekend, roughly 1,200 mercenaries employed by private Russian contractor Wagner Group pulled back from parts of the country where they had been fighting alongside forces loyal to renegade General Khalifa Haftar, sources told CNN on Tuesday.
Russian contractors have been flying out of the town of Bani Walid over the last 3 days and there have been 6 to 7 flights out per day, Salem al-Nuwairy, the mayor of Bani Walid, told CNN by phone. There are still some Russian fighters in the town, he said.
Russia sent two MiG-29 fighter-bombers from Syria to Libya to protect and secure the retreat of the forces, according to a Western diplomatic source who spoke to CNN.
A source also told CNN that a Russian flying hospital known as "the scalpel" had arrived earlier in Libya to treat wounded Wagner contractors. A detailed look at flight data by CNN shows Russian Air Force IL76 'hospital aircraft' flying into and leaving Benghazi last week."

edition.cnn.com/2020/05/26/politics/russia-fighter-aircraft-libya/index.html

Zord

zord 2020.05.28. 07:43:02

Kicsit késik a légvédelmi Stryker tesztelése, de a rendszeresítés az USAEUR-nál állítólag nem:

www.defensenews.com/land/2020/05/27/im-shorad-delayed-by-pandemic-but-first-unit-equip-date-remains-in-place/

Zord

zord 2020.05.28. 11:19:45

Egész véletlenül nincs meg valakinek ez a szovjet csapatkivonási grafikon, amit Bíró József, a vezérkari főnök helyettese mutat fel 900307-én?

kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3280/32808/328082/32808210_ba9ebcf916091bc527a52a4ed5b527ab_wm.jpg

Zord

zord 2020.05.28. 12:39:38

@zord: ez talán részletesebben, és érthetőbben írja le, hogy mi történik az FCAS fejlesztésével, bár még így is homályos nekem:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/211471/chiefs-of-staff-agree-criteria-for-fcas-assessment-of-options.html

Zord

zord 2020.05.28. 15:57:41

A helyszín ismét a Paszuljanszke livade lőtér, ezúttal a PASZARSZ-járműről indították a R-13-as alapú RLN-IC légvédelmi rakétájukat a szerbek:

www.mod.gov.rs/cir/16053/izvedeno-opitno-gadjanje-raketama-rln-ic-fm-2-16053

Zord

árpika 2020.05.28. 16:47:07

@zord: Laikus kérdések következnek:

A szerbek ugye a közelmúltban megvették a Pancirt, továbbá rendelkezésükre állt a pont általad említett Pasars-16 típusú rendszer; eredetileg a tárgyalt RLN-IC FM-2 rakétával, illetve időközben a Mistral-3-al is.

Kérdés 1: Kell nekik ennyi rendszer,ha nem is ugyanolyan, de némileg hasonló feladatkörre?

Kérdés 2: Ez a bizonyos RLN-IC FM-2 rakéta gyaníthatóan nem csillagászati árú; nem érné meg ezt drónok ellen bevetni (természetesen megfelelő tűzvezetést feltételezve), drágább társai ellenében?

zord 2020.05.28. 21:47:53

@árpika: én ebből azt látom, hogy a kevés pénzükből próbálnak hatékonyan, saját ipart életben tartva, támogatva képességet fejleszteni és exportterméket létrehozni. Nem álmodoznak dolgokról amire csilliárdokat lehet elkölteni, hogy a végén ne legyen belőle semmi.

Zord

zord 2020.05.29. 07:47:59

@Hpasp: köszönöm szépen!

Zord

zord 2020.05.29. 12:04:52

Csak hogy tudjuk :-)

"the F-22 has — at a minimum — an order of magnitude greater effect than any other fighter in the world"

www.defensenews.com/opinion/commentary/2020/05/28/the-f-22-imperative/

Zord

zord 2020.05.29. 13:34:45

Lérak mindenütt :-) A nagykanizsai Kub-ezrednél kezdte polgári alkalmazottként a honvédség első női tábornoka, a HM VGH vezetője, Ballainé Krikker Zsuzsanna:

honvedelem.hu/cikk/az-elso-noi-tabornok/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.29. 13:36:10

@zord: Nem értem a mosolygás okát.

youtu.be/6pivtRMOf8s?t=2161

"They’re running away at Mach 1 I have Mach one of closure”

"One of my favorite 4 v 12's was where we got cocky and arrogant, and just decided, "Let's see how fast we can just kill 'em all. We went right up to Mach 2 and just ran 'em down hard. From something like 80nm separation, it took us 2 minutes and 22 seconds to kill all 12, they never saw us or took a shot."

Még gyakorlaton is demoralizáló lehet egy olyan gép ellen repülni, ami ellen gyakorlatilag semmi esélyed nincs, legfeljebb véletlenül.

Hpasp 2020.05.29. 13:56:54

@molnibalage: Mint "tudjuk" a lopakodás igazából nem is működik.
:)
tass.com/defense/1160253

zord 2020.05.29. 16:06:55

@molnibalage: tudom, az amerikai technika fölényéről csak vigyázzban, komoly arccal, kinyilatkoztató üzemmódban szabad pozitívan nyilatkozni (hozzá teszem, volt már részünk ilyen elvárásrendszerben, ez volt a kommunizmus, a szovjet dolgokkal kapcsolatban).

Én csak emiatt a "legalább egy nagyságrenddel nagyobb hatás" miatt tettem be, ami nyilvánvalóan teljes ostobaság. Semmilyen számítás, forgatókönyv nem létezik, ami miatt egy F-22-es "többet érhetne" mint tíz másik mai (értelemszerűen 4. generációs) vadászgép. Az ilyen nagypofájú nyilatkozatok ott elvéreznek, hogy egy repülőgép továbbra is egy helyen lehet egyszerre, ha jobb is, ha gyorsabb is.

(Mivel a kommunikáció a szakterületem, azt is hozzá kell hogy tegyem, hogy az ilyen megnyilvánulások tipikusan hozzájárulnak ahhoz, hogy hova jutott az USA megítélése a mai világban. Nemcsak az ellenségek között - az nem is baj. A szövetségesek között - az már nagyobb!)

Zord

zord 2020.05.29. 16:17:51

@Hpasp: én nem lennék meggyőződve ennek a hirtelen PAK DA kommunikációnak az "őszinteségéről". Azt majdnem kizártnak tartom, hogy az oroszok penetrációs bombázóban gondolkodnának. Ugyanúgy, mint eddig inkább stand off "rakétahordozóban".

Nem mintha a saját véleményemet ebben a témában különösebben befolyásolná az, hogy bárki milliárdokat tapsol el amerikai módra, úgy hogy velük szemben erre nincs is pénze.

De ha már foglalkozunk vele, akkor hadd idézzek egy fontos mondatot az RT által megkérdezett nyilatkozótól:

“Low radar-location visibility is gradually no longer the main factor protecting a plane in the air. Nowadays, the planes are fitted with electronic warfare systems that distort the data received by radars trying to track it,” Leonkov said."

www.rt.com/russia/489931-russia-strategic-stealth-bomber/

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.29. 16:37:53

@zord: Akkor nem ment át az üzenet. A nagyságrend lehet, hogy erős, de a lényege az, hogy

A mai szemmel elmondható, hogy a gép gyártásának leállítása hiba volt. Az USAF dominanciájának megőrzéséhez fájdalmasan kevés gép van.

Mivel a kb. 180 gépből kb. 40 csak kiképzése alkalmas és a hadrafoghatóság még 70% sincs így lényegében 100 db F-22-es sem elérhető stabilan.

Ha ebből egy elveszik akkor annak hatása nagyobb, mint első látásra látszik.

Erről szólt az egész. Semmi többről.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.29. 16:39:14

@zord: Csodás, akkor meg most ismertbe be, hogy akkor az AD SAM, nem AD sem.

Fogalmazzunk úgy, hogy meg a cherry picking az érvelés rendszerben. Ez főleg az orosztól muris...

zord 2020.05.29. 18:18:39

@molnibalage: "Csodás, akkor meg most ismertbe be, hogy akkor az AD SAM, nem AD sem.

Fogalmazzunk úgy, hogy meg a cherry picking az érvelés rendszerben. Ez főleg az orosztól muris..."

Bocs, ezt most nem értem.

Zord

zord 2020.05.29. 18:28:42

@zord: pontosan ez a kivételességtudat, ez a zsigeri felsőbbrendűség volt jelen bennük akkor is, amikor a 75-ös leverte az U-2-est. Érdemes elolvasni, hogy egyszerűen nem akarták elhinni, hogy egy 70 ezer lábon repülő gépet le tudnak lőni a szovjetek:

aviationweek.com/defense-space/seven-artifacts-surrounding-1960-u-2-shootdown?utm_rid=CPEN1000011445799&utm_campaign=24223&utm_medium=email&elq2=3f9a7e9252034f139dc472460772fced

Minden eszköz, minden jellemzőjére, az abból fakadó előnyre igaz, hogy időleges.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.30. 11:10:09

@zord: Ez a komment is úgy tévedés, ahogy van.

Konkrétan az U-2 tervezése és felszállása idején azt saccolták, hogy úgy 5 évig tud tevékenykedni és aztán bezárul a rés a szovjet légvédelmi rakéták fejlődése miatt. Piszok pontos jóslat volt.

Az, hogy egyes kőhülyék így gondolták, abból nem kéne általánosítani. A gép tervezői és a mérnökök,ők a lényegesek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.05.30. 11:13:44

@zord: Hogy hol az orosz duma, hogy a stealth nem is fontos, te is követed ezt...

...majd terveznek egy stealth bombázót és vadászt...

Majd benyögik, hogy az ECM adja a stealth-et...
...de akkor hogyan is állunk a tényleg csodás, de akkor is agyon hypolt lévédelemmel?

Össze vissza nyilatkoznak ellentmondó baromságokat.

A stealth PASSZÍV módon működik. Pont. És ez olyan előny, amit az ECM SOHA nem fog tudni. Soha nem lehet biztos abban, hogy keresel egy irányba radarral, akkor ott mi van.

Az ECM lehet, hogy el lehetetleníti a célkövetést egy bizonyos szintig, csak egy bibi van vele. Tudod, hogy kb. merre kell keresni az ellent, az általad annyira szajkózotot IR/EO rendszerekkel.

Ez a bajom. Attól függően, hogy mi a téma két totálisan eltérő propi dumát nyomnak.

Engem meg elfog a röhögés.

árpika 2020.05.30. 11:58:42

@zord: Ez amúgy mind rendben van, a felhasználás marad nálam a kérdés, főleg a Pancir mellett.

Sokat olvastam a(z ex-)jugoszláv hadiiparról, megdöbbentő, hogy mennyi mindent gyártottak saját maguk (páncélozott járművek, repülőeszközök, tengeralattjáró, stb.), ráadásul még profitáltak is belőle bőven. Valamit máshogy csináltak, mint mi.

zord 2020.05.31. 09:30:37

@molnibalage: dokumentumok a linkben.

Zord

zord 2020.05.31. 09:40:03

@molnibalage: a véleményemet tartom, függetlenül attól, hogy ki, milyen gépet épít önmaga propagandájával ellentmondásba keveredve stb. Az EW ugyanúgy fejlődésképes marad, mint a szenzortechnika. A "lopakodás" ami tulajdonképpen nincs is, csak nehéz feledni a gyerekkori olvasmány- és filmélményeket, viszont nem. Egy bizonyos méretű tárgy passzív szignatúracsökkentésének igenis kemény limitje van. Talán valami fizikai áttörés egész hibrid struktúrák ( ez ugyebár egy repülőeszköz) dielektrikus jellemzőinek dinamikus változtatására - de ez már inkább Ew lenne.

Zord

zord 2020.05.31. 09:41:44

Közben kínai-indiai meccs készül?

www.bbc.com/news/world-asia-52852509

Zord

zord 2020.05.31. 22:53:14

@árpika: ezt írta egy elég bennfentesnek tűnő szerb srác:

"Currently in production.
PASARS 16 air defense system on FAP 2228 armored truck.
Three divisions will be armed with Bofors 40mm + 2 rockets RLN-IC FM-2 Serbian made and three with French Mistral 3 + Bofors 40mm.A total of 6 divisions. It will have radar Giraffe M 85."

Zord

árpika 2020.05.31. 23:33:37

@zord: Na, ez érdekes infó, köszi.

A szerbeket innentől kezdve nem igazán lesz érdemes helikopterrel meg drónnal támadnia senkinek, jól csinálják. A Pancir gondolom megy a legfontosabb cél mellé (Belgrád/Obrenovac/Batajnica?), a többihez meg a Pasars.
A Giraffe még a délszláv válság előtt ment gyártásba, azóta modernizálták.

Bár korábban nem igazán rajongtam a NASAMS-ért (legalábbis nem önmagában); de most azt mondom, hogy ER rakétákkal (és ki tudja, milyen lesz a következő generáció) elmegy az, viszont drónok ellen totál védtelenek vagyunk. Márpedig ebbe az irányba megy a világ, ahogy nézem.

árpika 2020.06.01. 11:28:28

Még korábban volt tárgyalva egy cikk a Beszélőből a MiG-29 beszerzésünk kontra szlovák Sz-300 vétel kapcsán.
Némileg megkésve, de sikerült előtúrnom egy összegzést a Honvédség 1992-es eszközkészletéről; ha valakit még érdekel, megosztanám az adatokat (az említett cikkben ugyanis vannak eltérések, melyek még akkor sem tekinthetőek pontosnak, ha ők 1989-es adatokra hivatkoznak):

-harckocsi 1345 db (T-54/55 1135 db, T-72 138 db, T-34/85 72 db);
-APC 1764 db (FUG 40 db, BTR-80 148 db, PSZH 1045 db, MT-LB 30 db);
-IFV 494 db (BMP/BRM), + 7 db PT-76;
-100 mm feletti tüzérségi eszköz 1047 db (ezt nem részletezem nagyon, aknavető 254 db, sorozatvető 56 db, ágyú/tarack 737 db, ebből 160 db önjáró);
-helikopter 122 db (Mi-24 39 db, Mi-8/17 48 db, Mi-2 35 db);
-harci repülőgép 111 db (MiG-21 85 db, MiG-23 12 db, Szu-22 14 db).

Hpasp 2020.06.01. 20:27:40

@árpika: Ez a lista gondolom a Top Gun 1992/07-es számából volt...

i.ibb.co/NSZCN9Y/Top-Gun-1992-07-002.jpg

Beat it! 2020.06.02. 00:25:00

@árpika: @Hpasp:
Erre a listára én is emlékszem. Érdemes lenne pár akkori katonát megkérdezni, hogy valóban használták-e még akkor a T-34-est. 72 darab volt belőle szolgálatban. Hol voltak, mely alakulatnál? Vagy csak papíron voltak állományban? Utóbbi valószínűbbnek tűnik, de ezt pillanatok alatt megcáfolhatná bármely katona, aki 1992-ben rajta szolgált. Inkább úgy tudom elképzelni, mint ahogy Tatáról selejtezték a hetekben a nem használt technikát - papíron ott volt. Papíron, mint egy stratégiai játékban... A PT-76-ról hallottam, hogy 1982 körül lett kivonva, mégis itt van a listán. FUG-ot sem igen használtak már ekkor. Az MT-LB pedig fényre érzékeny képződmény lehetett, mert sosem láttam róla fotót. Bár a SZNAR-10-es ilyen alvázon volt. A T-55-ösről nyilatkoztak nemrég egy filmben. A tapolcaiak használták őket rendesen. A rendszerváltás után kaptak jópár példányt raktárról, majdnem rózsaszínűre volt fakulva a festése, vagy valami ilyesmit mondtak. De műszakilag szinte gyári új volt. Tehát ebből is több volt a lajstromban, mint a bevethető alakulatok gépállománya.
Továbbá mindig is furcsának találtam, hogy összesen 5 darab 2Sz3-as önjáró tarackunk volt?

árpika 2020.06.02. 00:32:09

@Hpasp:

..., továbbá abból a táblázatból, amin a cikk vélhetően alapult...

A Honvédségi Szemlében (jelen esetben 1992/7. szám) annak idején nyilvánosságra hozták ezt, lett is botrány, amikor az is megjelent, aminek nem kellett volna.

De egyébként a tipp helyes.

árpika 2020.06.02. 00:45:00

@Beat it!: Az egy "érdekes" időszak volt, ahogy hallom, a döntéshozók/adminisztrátorok nem mindig gondolkodtak.

Ment zsír új technika a kohóba úgy, hogy a csapatoknál ami volt, majd' szétesett, de olyan is volt, hogy sikerült kiimádkozni a leharcolt T-55 cseréjét a selejtezésre váró új állapotú T-54-re.

Amiket írtál, azokat én is kb. úgy olvastam/hallottam; a PT-76-nál meg modernebb technika is rohadt szét M-zárban, szóval az, hogy papíron még rendszerben volt, nem jelent semmit.

Hpasp 2020.06.02. 07:14:51

@Beat it!: Kincsestáborban hadsereg tartalékként volt "M" zárolt T-34-es (meg csomó minden más is), amelyek a balhé esetén megalakuló 27. gépkocsizó lövészhadosztályhoz tartoztak.

2Sz3M Akáciából 18db Szovjet gyártású és 2db Bulgár kiképző változat volt.

árpika 2020.06.02. 13:15:36

@zord: Ha jól számolom, ez lesz sorrendben a hatodik 4. generációs típusuk. Olyanok lesznek, mint a karácsonyfa.
De még így is ők lesznek az egyik legütőképesebb haderő a térségben.

Az egyik ismerősöm ott nőtt fel, az elmondása alapján bizonyos adónemek bevételei automatikusan a hadsereget illetik. Így politikai széltől függetlenül nagyjából stabil bevételük van, és nem maradnak el fejlesztések.
Jó, mondjuk ott a társadalmi ill. külpolitikai viszonyok is mások.

zord 2020.06.02. 16:46:36

@árpika: @molnibalage: + az egyiptomi katonai fejlesztési programok nem kis részét a szaúdiak, az UAE és Kuvait finanszírozzák.

Zord

zord 2020.06.02. 17:01:39

Az ökölszabály a svájci esetben is igaz. 30 év vadászgépüzem kétszer annyi, mint a bekerülési költség:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/211573/new-swiss-fighters-will-cost-chf6-bn-to-buy%2C-chf12-bn-to-operate.html

Zord

zord 2020.06.02. 17:05:45

Strukturális módosítás kell az F-35-öshöz a teljesértékű DEAD-képességhez:

"to develop and certify a retrofit solution to support the structural requirements for full-up destruction and suppression of enemy air defenses capabilities for Lot 14 and Lot 15 F-35A Lightning II combat aircraft "

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/211559/lockheed-to-develop-sead-retrofit-for-f_35a.html

Mire gondolhatnak itt? AGM-88G AARGM-ER?

Zord

zord 2020.06.02. 17:19:18

Az orosz határokhoz közeli NATO/USA tevékenység orosz szemmel:

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12295316@egNews

Érdekes ábrán a május 29-i B-1-es repülés a Fekete-tenger felett, a krími, novorosszijszki és szocsi 300/400-as zónákkal összevetve:

function.mil.ru/images/upload/2019/Rudskoy.01.06.2020-550_1.jpg

A május eleji barents-tengeri manőverek:

function.mil.ru/images/upload/2019/Rudskoy.01.06.2020-550_4.jpg

Zord

Hpasp 2020.06.02. 17:51:38

@zord: Pfff...
... még mindig nincs ezek szerint 40N6 380km-es hatótávolságú rakétájuk rendszerben.
A berajzolt (az ellen megtévesztésére szolgáló) HMZ-k egyértelműen a 250km-es hatótávolságú 48N6DM-eket jeleznek.

zord 2020.06.02. 20:18:18

@Hpasp: persze, ez nyilvános anyag, de azért érdekes, ritkán látni ilyen kompozíciót.
A kérdés azért is érdekes, mert az ALQ-161 nem volt sikertörténet. Fel kellett rakni 99-ben az ALE-50-est, hogy be lehessen küldeni a gépeket Jugó fölé Mk82-est szórni. Mást akkor még nem tudot...

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.06.02. 22:17:28

@zord: 1+ éves hír az AARGM integráció az F-35-re.

zord 2020.06.03. 08:28:07

@molnibalage: hát persze, hiszen itt is volt linkelve. De ez most egy szerződés egy strukturális munkára, amiben explicite nincs megemlítve a 88G. A tavalyi egy marketing húzás volt, kiállításon. Ez most a valós munka startja, nagy valószínűséggel azé.
A puzzle-t össze is kell rakni.

Zord

zord 2020.06.04. 06:28:01

Vége a menetrendszerű használata az MDD tervezte gépeknek az USA-ban:

edition.cnn.com/travel/article/delta-air-lines-md-80-last-flight/index.html

Zord

Hpasp 2020.06.04. 09:48:44

@zord: A cikk végén:
“It turns out that this was never an actual capability in any operational form whatsoever, but it was experimented with over the years in unique and intriguing ways, something we are detailing in a soon to be released special feature.”

1992-es februári kiadású F-117A Flight Manual minden esetre nem említi a képességet, pedig elég részletesen tárgyalja a HUD üzemmódokat.

Amúgy egy AMRAAM beloftolásának több értelmét látom AWACS ellen, azok pályája eléggé jól kiszámítható, így tán MCG nélkül is lehetne némi esély a találatra távolabbról is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.06.04. 10:13:48

@zord: @Hpasp:
A Quorán belinkelte nekem egy tag és hosszasan bizonygatta, hogy "de hát egy pilóta mondta".

Én erre lazán kértem tőle, hogy fejtse már ki, hogy

1. Hogyan is lockol az AIM-9M? Mert ahhoz ki kéne tolni a gépből a rakétát, mert LoAL az nincs. Ilyen eszközt soha senki nem mutatott be eddig.

2. Hogy a búbánatba találná meg a célt a gép? Az említett FLIR simán alkalmatlan arra. Az F-14 TCS képességeivel mutattam be, hogy egy automatizált céleszköz egy kisebb terüeltet pásztázott végig, mint az AN/APG-68 radar NYALÁBSZÉLESSÉGE... Valami 14 sec alatt. A HTÖ-ben ott van a leírása.

3. Rádió nuku stealth módban, tehát más sem tudja rávezetni, hacsak nem csinálja azt, hogy hol be, és hol kitolja, de mivel ő stealth a sajátjai se nagyon látnák a támadó F-117-est, ergo kb. azt mondanák meg neki, hogy milyen város közelében vagy vagy földrajz kooridánát.

4. RWR sincs a gépen.

Na így kéne megtalálni a célt éjszaka, amikor akár felhő is blokkolhatja a látást.

Nekem kb. az jött le az egészből, hogy esetleg kipróbálhatták nappal vagy akár éjszaka, hogy a feltételezett célt egyáltalán meg tudja-e közelíteni a gép. Az én tippen az, hogy rohadul nem. A II. vh-s éjszakai vadászokra is kellett radar, hogy látótávolságba kerüljenek. Akkor F-117 esetén hogy is lenne ez másként...?

Persze csak személyeskedéssel tudtak válaszolni a hívek a műszaki alapú megközelítés helyett.

Ez kb. egy ötlet lehetett. Semmi több..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.06.04. 10:40:44

@zord: Hónapokkal ezelőtt meghallgattam már azt a linkelt interjút. Ott egy elejtett kis valami alapján extrapolált kb. mindenki a végtelenbe. Ordas hiba.

Hpasp 2020.06.04. 13:16:52

@molnibalage: Amúgy külsőleg hordozva egy gyakorló sidewindert, bőven lenne értelme...
... jól tudhatná szimulálni az ellen (lopakodó) képességeit gyakorló légiharcban a Red Flag-en.
;-)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.06.04. 14:27:34

@Hpasp: A gép -30 dBsm környéki RCS értékét azonnal a -10 dBsm tájára zúzná le.

Hpasp 2020.06.04. 14:39:19

@molnibalage: Pont így tudná realisztikusan szimulálni a Szu-57-est.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.06.04. 14:53:42

@Hpasp: A Szu-57 RCS-ét csak találgatni lehet. Semmiféle forrás nincs rá.

A Szu-57-es, ha valaha HVA-ra rontana, akkor azt M1.5 sebességgel tenné alsó hangon.

Szóval ez elég gyenge modellezés...

Hpasp 2020.06.04. 14:56:46

@molnibalage: Indiaiak mintha -10dBsm körüli értéket emlegettek volna amikor kiszálltak...
... persze lehet hogy rosszul emlékszem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.06.04. 15:24:07

@Hpasp: Én csak annyit tudok, hogy elégedetlenek voltak és a kétüléses változatot is törölték az oroszok.

Kiszálltak, de ilyen direkt indoklást sehol nem olvastam.

zord 2020.06.04. 18:38:34

Számomra az jön le az egészből, hogy jelentős információhiányos helyzetből megy sokszor az extrapoláció a nyilvános világban.
"Biztos". "Nem lehet". Stb.
Aztán a teljes félreértések, hogy mi mire van teszik még valótlanabbá a közképet.
Nem mondom, dezinfózal is védik ezt a sok minősített adatot, ami idővel itt-ott előmászik.

Zord
süti beállítások módosítása