zord:
A Splitben horgonyzó, oda szerdán érkezett USS Ford megszakítja a 6.flotta AOR-ben zajló körútját,... (2025.10.24. 23:14)Forddal Triesztben
zord:
9 évvel a protó bemutatása után megkapta az első Gripen Echot (39.6011) a Svéd Légierő F7-es tanez... (2025.10.23. 09:04)Fedőneve Echo: az új Gripen
zord:
Kedves többségi szavazóim véleménye a katasztrófális szíriai orosz bukásról, úgy tűnik, erősen tùl... (2025.10.15. 19:49)Marad-e Hmeimim és Tartúsz orosz bázis?
zord:
Még pár PMP vonatkozású kép.
Zord (2025.10.06. 17:09)Hiúzhíd a Tiszán
zord:
Az ADHU-n is dolgozik a 9P135M és a 9M113 Konkursz.
honvedelem.hu/hirek/adhu-25-tuzero.html
Sos... (2025.10.06. 16:12)Három újdonság a "0"-ponton
"Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter látogatott el kedden Kecskemétre, a megyeházán a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderő-fejlesztési programról tartott másfél órás előadást polgármestereknek, országgyűlési és önkormányzati képviselőknek, a kormányhivatal és a honvédség munkatársainak, önkéntes tartalékosoknak. Az előadás után a miniszternél érdeklődtünk a kecskeméti repülőbázis kettős, katonai és polgári hasznosításáról, amely már régóta beszédtéma a megyeszékhelyen. Mint megírtuk korábban, a polgári zóna kialakítását eredetileg a város hajtotta volna végre a minisztériummal kötött megállapodás alapján, ám ezek a feladatok végül a tárcához kerültek, főleg a beruházás nemzetbiztonsági és tulajdonviszonyokat érintő sajátosságai miatt. A kettős hasznosításra biztosított 5,5 milliárd forintos állami forrás kedvezményezettje is a minisztérium lett, a tárca készíti el a polgári zóna működésének üzleti tervét. Megkérdeztük dr. Benkő Tibort, az üzleti tervben milyen forgalommal számolnak."
During a training flight in the Lipetsk region, two Su-34 fighter-bomber planes collided; fortunately, the pilots managed to land both planes, the Russian news media outlet REN-TV reported.
According to reports, the warplanes made contact with one another in the air due to a loss of visual contact.
“The leader hit the wingman with the end of the wing by the cockpit; while trying to turn their jets away, they collided again. At the same time, debris got into the engine of one of the planes,” an unnamed source told REN-TV media outlet.
"Poland could receive its first four F-35As in 2024 as part of Lockheed Martin's 16th production lot, according to Greg Ulmer, the company's vice-president and general manager for the programme."
At MSPO 2019 in Kielce, a number of companies presented their helicopter proposals to Poland, which has been trying to modernise its fleet of both multirole and assault helicopters......As an aside, the Italian company is also offering the C-27J SPARTAN as a replacement for the ageing C-130E fleet (though earlier in the week Warsaw announced an intention to procure five ex-USAF C-130H), the Eurofighter TYPHOON and the M-346FA as a replacement for the Su-22s. In 2022, Leonardo will begin deliveries of four AW101s for the Polish Navy.
Boeing presented two helicopters at Kielce: the CH-47F CHINOOK and AH-64D APACHE. The Polish Army has been seeking new assault helicopters (in the KRUK programme) and will also need to procure new transport helicopters. In order to promote its offer, Boeing also brought a full-scale simulator for the AH-64E......In the KRUK programme Poland wants to find a replacement for its aging Mi-24D/V helicopters, and PGZ, in cooperation with ITWL from Warsaw and Rafael Advanced Defense Systems, presented a concept for a deep modernisation of the type. It is anticipated that Poland will still upgrade its Mi-24s and keep them in service before a new assault helicopter is fully deployed. In late February 2019 the Armament Inspectorate announced that 15 entities are interested in this modernisation program.
A joint Polish-Israeli proposal includes a cabin upgrade for pilot and weapon system operator, integration with Rafael’s SPIKE ATGM family, and the PIORUN MANPADs and 70 mm unguided rockets from Mesko. Other potential weapon systems include 57mm/80mm unguided rocket launchers, 12.7mm (up to four) or 23mm (up to two) cannon pods, the PLATAN scatterable anti-tank mine dispensers or 70mm guided missiles. Upgraded Mi-24s would receive more digital equipment, including advanced self-defense systems, new communications, INS/GPS navigation, night-vision goggles as well as multi-functional screens and Rafael’s opto-electronic head with day/night observation sensor and laser target designator. Former Soviet YakB-12.7mm machine guns would be replaced by the WLKM 12.7mm from ZM Tarnów. Most of the required work would be carried out by WZL-1 (Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 1) from Bydgoszcz.
"On the subject of helicopters, Romania has also taken some steps towards the USA, paying attention to the H-1 machines. Talking about launching the assembly of AH-1Z Viper and UH-1Y Venom helicopters in this country since 2017, which Bucharest plans to order at least 45. Impact AH-1Z, which will probably receive the Dracula designation, are particularly important here. Under the same name, it was planned to mount his ancestor AH-1W in Romania almost 20 years ago, but the project was buried by finances.
Today, the concept of creating a Bell helicopter assembly line in this country and the involvement of local industry in the supply chain is again valid. It is cost effective, with planned production of at least 24 shock AH-1Z Viper and 21 multi-task UH-1Y Venom for Romania alone, and 85% of common components simplify this process. It is not excluded that there would also be machines for other customers, which could be more."
Egy kérdésem lenne az uraktól: két évvel ezelőtt meglebegtették, hogy esélyes egy második Gripen század felállítása. Tud valaki valamit arról, hogy ez tervben van-e még (akár ezen, akár másik típusból)?
Unauthorized overhaul on Afghan Air Force helicopters
On 9 September 2019, Russian Helicopters issued an official statement regarding the unauthorized overhaul by Letecké opravovne Trenčín, a.s. (LOTN, Aircraft Repair Company Trencin) of Afghan Air Force Mi-17V-5 helicopters.
LOTN, a Slovakian aircraft repair company, carried out the overhaul without the participation and supervision of the designer, Mil helicopters, and the manufacturer, Kazan. Both companies thus decline all responsibility for the safety of the overhauled helicopters. Russian Helicopters also states that updated revision and design documents for the Mi-17V-5 military transport helicopter, spare parts and kits for overhaul have never been provided to LOTN. In addition, Russian Helicopters indicates that it will probably refuse to provide support for the operations of this helicopter.
According to the aircraft repair company, the overhaul was conducted according to MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) documentation developed by LOTN themselves.
If the Afghan military will be excluded from future support operations including the delivery of spare parts is not clear at this moment. But this might accelerate the delivery of UH60A Black Hawks to Afghanistan.
Airbus Helicopters is confident that it has identified the root cause of the main gearbox (MGB) failure behind the fatal 2016 crash of an H225 in Norway.....
"The investigation has shown that the combination of material properties, surface treatment, design, operational loading environment and debris gave rise to a failure mode which was not previously anticipated or assessed," the report says.
But the airframer has continued its own analysis of the event, says H225 programme director Michel Macia, leading to identification of the root cause and a successful replication of the failure in testing. That work has been externally validated, he says.
@Hpasp: érdekes felvetés. Mondjuk az megtévesztő, hogy csak kettő konténer van fenn a 4 helyett, illetve az is, hogy a 40-es valószínűleg 48-as befoglaló méretekkel bír. Ennyit mentek előre hajtóanyagban, és rávezetés- optimalizációban is. Állítólag, de vannak ezzel ellentétes infók, dezinfók is.
Hogy a szerb vizitnél hozták ezt elő, aligha véletlen. pl.kapnak korszerüsített használt PM-et, csak 9M96-al?
Vagy totál dezinfó. Ne feledjük, a "jugó 300-as" mappába közel harminc éve gyűlnek az infók, de rendszer máig nincs...
@zord: Ez szerintem csak sima marketing. Megmutatták a vendégeknek a csúcstechnikát, mint nekünk a 88-as lövészeten az Sz-300-ast.
Ráadásul simán lehet hogy csak üres 40N6/9M96 tubusok voltak az egyszem bemutató SzPU-n, ha megnézed a videón az ezred vezetési pontjának a képét 0:51-nél, látszik hogy a négy vezetett osztály HMZ-je 200km, vagyis 48N6D-vel lőttek. (persze az is lehet hogy Sz-300 osztályokat vezetett az Sz-400 SzU-ja)
@zord: Már a Szlovákok 5V55R rakétája is 2km/s sebességgel indul, az meg ballisztikus pályán 500km feletti távolság.
A nehézség az önrávezető fej kifejlesztése volt, pont mint az amcsiknak az AMRAAM esetében a 80-as években. Nem véletlen hogy a 9M96 és a 40N6 rendszeresítése ennyire egyszerre történik.
"A norvégiai fegyvervásárlással kapcsolatban viszont Orbán egyelőre nem tud lépni, ugyanis az amerikai légvédelmi rakéták földi használatához az egyik norvég gyár rendszerére lenne szükség. Információink szerint egyelőre a norvégok e fegyverek eladását ahhoz kötik, hogy Magyarországon a Norvég Alap pénzeinek egy részét független civil szervezetek oszthassák szét."
Elindult a Bolgár Szu-25 nagyjavítás, az első gépet augusztus végén vitték a Fehéroroszokhoz.
A Rubystar cég egyik Il-76-os gépe vitte az első Szuhojt:
Ремонт на Су-25
Водеща новина за Българските Военновъздушни сили е заминаването на първия от общо осем самолета Су-25, с регистрационен знак 002 на 28 август 2019 г. за ремонт в „558-ми авиоремонтен завод“ в град Барановичи, Беларус. Там на машините ще се извърши основен ремонт, увеличаване на ресурса и преоборудване. Самолетът беше разглобен и натоварен на самолет Ил-76, след което успешно транспортиран до ремонтния завод.
Meg még mást is: Houthis apparently also used their Quds-1 Cruise missile on the attack on Aramco oil facilities at Abqaiq KSA, replica of the Iranian "Sumar". The tail part can be seen without the booster which was jettisoned after launch.
Azért ez tényleg megdöbbentő, hogy egy harmadik világbeli ország 2019-ben már erre képes, ráadásul jelentős károkat okozva.
Egy korábbi bejegyzésemben kb. erre utaltam (bár nem tudom, mennyire voltam érthető; és ott kb. repülőgép fedélzeti fegyverekről volt szó), hogy pl. Kelet-Európában csak idő kérdése, hogy egymás legtávolabbi pontját is elérjék, anélkül, hogy be kéne repülni egy pilótának a másik légterébe.
"NGAD program will adopt a rapid approach to developing small batches of fighters with multiple companies, much like the Century Series of aircraft built in the 1950s"
Megvan a T-X neve: Red Hawk - tisztelegve a Tuskegee pilóták előtt. Egyébként ez megint a kétarcú USA, mivel a feka pilcsik nem voltak semmivel sem jobbak rosszabbak, átlagos teljesítményt nyújtottak. - más kérdés, hogy honnan indultak. Mindenesetre tehát T7A - RedHawk..
Ez kész. Victor Papa a Koránnal árulja az orosz lérakot:
"Putin cited the Koran to admonish the Saudi coalition’s war on Yemen, saying that the Muslim holy book said the only legitimate form of violence was self-defense and, in that context, spoke of the Russian-made missile systems as a possible solution."
"The Air Force likely needs at least 225 bombers, and that means it should probably hang onto the B-1 fleet—if studies show the hard-used aircraft can hold up, Global Strike Command chief Gen. Timothy Ray said at AFA's 2019 Air, Space & Cyber Conference."
The ‘material evidence’ which the Saudi government says they collected from the sites of the weekend attacks (and the attack on Afif oil facility in May) and which they say proves that Iran was responsible for the attacks.
@Hpasp: értem én, hogy a Patriot mennyire korlátozott, egyszerűen csak hihetetlen számomra, hogy miközben folyamatosan,évek óta retteg mindenki Irántól, a szaúdiak legfontosabb termelő eszközeik 360 fokos oltalmazását nem tudják megoldani. A CM és a drónok persze nem könnyű célok, és a beállítással szemben jöhetnek bárhonnan, sőt.
Ennek a támadásnak a látványos sikere az, hogy tudtunkkal mégcsak nem is folyt légvedelmi harc, akárhogy is nézzük, éles kontrasztban áll a gigászi ráfordítással. Azzal, hogy a szaúdiak az USA legnagyobb, a világ harmadik legnagyobb fegyvervásárlói.
Engem ez azért megdöbbent. És továbbra is azt mondom, "büdös".
@zord: Mert kvázi egy de facto háborús cselekedet hajtott végre Irán, amit eddig senki nem tudott elképzelni...? Ez semmiben sem különbözik attól, mintha az USA vagy Oo. indított volna egy CM salvo-t egymás ellen. (Ok, nem atomhatalom egyik fél sem, de most jogilag.)
Egyébként meg..
Éppen Hpasp vagy te tetted be 1-2 éve, hogy a jenki felső vezetés erőteljesen nyomta, hogy 360 fokos radart kell adni a Patriotnak. Én nem értettem miért, mert akkor úgy tudtam, hogy csak SAGG rakéta és a kis PAC-3 ABM rakéta van hozzá. Viszont most már tudom, hogy a SAGG vezérlés kihalásra van ítélve és minden rakétája ARH lesz, a nagyobbak is, ami eddig elkerülte a figyelmem.
A dolog miért érdekes? Anno a Nike Ajaxból csináltak egy Nike Herculest. Kis túlzással egy Dvina/Volhovot átépítette Vegává. Na, most a Patriotból új radarral és rakétával gyak egy széttelepíthető Sz-350 Vityáz lesz. Hoppá.
Mindenki oda és vissza van az orosz SAM-től, ezt meg szépen csendben megcsinálták, mindenféle felhajtás nélkül. Egy SAGG-os 270 fokos rendszerből lassan széttelepíthető 360 fokos tűzívű rendszer lesz (?).
@molnibalage: Szaúd-Arábia legnagyobb ellenfele Irán, nem tegnap óta, jemeni kalandorkodás ide vagy oda. És a légvedelmi rendszere harc nélkül végignézte az ország GDP-termelő kapacitása 50 százalékának kiütését? Miután sok-sok dollármilliárdot beletoltak amerikai és más cuccban? Ez gigászi kudarc, akár mit is tud, vagy fog tudni a Patriot. A szírek egy sokkal magasabb szintű légi támadó ellenséggel, direkt elnyomással szemben sokban hasonló célokkal szembesülve a legtöbb alkalommal legalább felvették a harcot és felmutattak valamennyi eredményt.
@zord: A kreténségnek nincsenek határai. Ez van. Lehet, hogy sokaknak nem tetszik ez, de úgy tűnik ez a helyzet.
Európai mentalitással más nemzetek gondolkodását nehéz megérteni. Az is lehet, hogy arra gondoltak, hogy nagy péniszméret növelő és hatalmas haderő is elég arra, hogy Irán de facto ne hajtson végre háborús cselekedetet. Úgy néz ki tévedtek...
Hivatalos belga közlés:
Le F16 FB18 a été mis en service en 1983. Il a été complètement modernisé selon les normes MLU. L'avion a été entretenu méticuleusement selon les schémas du constructeur. L'enquête sur la cause vient de commencer.
According to the latest figures we have obtained, as of May 2015 Belgium’s F-16s had flown, on average, about 5,500 flight hours, with the lowest-time aircraft having logged 4,184 hours and the highest-time aircraft having logged 5,886 hours.
As each aircraft averages about 220 flight hours per year, their airframes still have a useful life of at least ten years, even before a hypothetical service life extension program which Vandeput has said is technically not feasible.
Ebből vonható egy azért 10% pontosságon belüli szumma repóra. Kb. 5000 órát repült minden gép. 160 gépből 35 lejön, de ez sávosan, ha lineáris a vesztés, akkor az olyan, mintha 30 év alatt átlagosan 18 gép nem repült volna 220 órát.
A gépek 1979-1989 között érkeztek, átlagosan tehát legyenek 30 évesek.
"Iran Foreign Affairs Minister Mohammad Javad Zarif tells CNN's Nick Paton Walsh that a US or Saudi strike on its territory would trigger an "all out war." Zarif added that Iran hopes to avoid a military confrontation."
@molnibalage: nekem kettő-három között rémlettek a típus éves számai, ezert lőttem háromra a belgát, amivel a 35-öt összevetve kijön az ~1M. Mondjuk elég beteg innen közelíteni.
RUSI-vélemény a szaúdi történésekről: ""Ideally, the Saudis need layered defenses, including short-range point defense systems like the German Skyshield or Russian Pantsir to allow rapid engagements of small threats with cheaper systems than the massively expensive Patriot,"
@zord: Várható volt. Érdekes módon akkor kevésbé támadt kedvük trollkodni, amikor a több célcsatornás Pancír tűzívében levő erősen szubszonikus eszközre a Pancír nem indított semmit...
Ha igazak az adatok, akkor Irán simán csak a 270 fokon bezavart néhány eszközt és ennyi. Ha valaki hülyén védi a létesítményét, akkor ez a vége.
Az külön vicc, hogy az indítók számával azonosítja az osztályok számát.
A magyar trollbarlangból is előbújtak már a trollok..
@molnibalage: azért van egy nagy különbség. A szírek harcoltak a legtöbb esetben. A szaúdiak ebben az esetben (márpedig igencsak kritikus infráról volt szó), nem.
A blamázs óriási, akárhogy forgatjuk. Pár NASAMS megemelt szenzorral sokat segíthetett volna, annyi költséggel, melyet akármelyik koronaherceg mellényzsebből kifizethetett volna - a Patriotokhoz képest legalábbis.
(Na persze, akármilyük is lett volna, ha az ügy "büdösségét" tekintjük, nem feltétlenül működött volna.)
@ljuka71: elolvastam, szerintem korrekt cikk, szépen összeszedett sok dolgot, és a Lényegre rávilágít. A legnagyobb amerikai fegyvervásarló hadserege erősen diszfunkcionális.
Soldiers with the 2nd Armored Brigade Combat Team, 1st Cavalry Division, and 3rd Combat Aviation Brigade, 3rd Infantry Division, are slated to deploy to Europe in mid-October in support of Atlantic Resolve.
The armored brigade will deploy with more than 3,500 Soldiers and approximately 85 Abrams tanks; 135 Bradley fighting and fire support vehicles; 15 Paladins; and other support equipment.
The aviation brigade's approximately 1,700 Soldiers will deploy with approximately 50 UH-60 and HH-60 Black Hawks; 10 CH-47 Chinooks; 20 AH-64 Apaches; and 2,000 pieces of support equipment.
Amiről viszont nem nagyon esik szó a sajtóban, ama bizonyos moduláris harcjármű (az IFV.vel párhbuzamosan), amit már megpendítettek, de nem sok részletet tettek közzé.
Gondolom, a török fegyverbiznisznek igazából ehhez van köze, az Ejder Yalcin csak aprópénz. Szerintem ez valami 8x8 lesz, különböző felépítményekkel, esetleg a magyar ipar bevonásával. Aztán ki tudja.
Nem oszt nem szorozna,de a Lynxnek (41) nem tudnák lecsapni kicsit jobban a farát - mint egy egy hatcback'nak ? Úgyis még proto ..
Tudom nem akkora szám ,a nyugati térfélen..de a RUAG hirdet pótpáncélozást kerekeseknek (14.5mm-ig) , tetöpáncélozás etc.. feltételesen azért érdekes lehet kitudja hogy alakul a felhozatal.. mármint felötlöttek bennem kezdetlegesebb pl."azeri" tákolmányok..s egyebek . De nyilván ami újabb az náluk is fejlödik.
@ropy: A lánctalpas IFV-k esetében mindenesetre nem lepődnék meg, ha cseh üzemből gördülnének ki (persze erről nincs konkrétum, csak kombinálok). Ők, ha jól tudom, helyi gyártáshoz kötötték a szerződést; ebben az esetben máris megvalósulna egy jelentős V4 hadiipari együttműködés, akár Lynx, akár Puma.
A csehek kb. 50 mrd CZK-val számolnak; mivel a volumen hasonló, ez Forintra átszámolva kb. 600-700 mrd lenne a mi esetünkben. (Feltéve persze, ha a szerződési feltételek hasonlóak.)
Sejteni lehetett előre, hogy ez lesz az egyik legnagyobb kiadás; olcsóbb lett volna nem kidobni a BMP-ket, és felújítani Turra 30 toronnyal...
@árpika:
Mivel marad Tata a "nehéz dandár", és Debrecen / Vásárhely a "közepes / könnyű", ezért valószínű a többféle jármű beszerzése. Bár ha 200 darab IFV kerülne megvételre, abból juthatna mind a három helyőrségbe. Ez mindenképp minőségi ugrás lenne a jelenlegi felálláshoz képest. IFV a BTR-ek helyett (vagy esetleg más pszh kategóriát kiegészítve) szerintem fajsúlyosabbá tenné a Bocskai dandárt.
Ebből a felvetésből az is látszik, hogy IFV mellett bizonyosan lesz beszerezve pszh-nak megfelelő jármű is. A kérdés a leosztás és az arányok tagolása. Valamint az is, hogy Ejder Yalcin felépítésű jármű lesz BTR kiváltására, vagy Piranha jellegű. Talán a Yalcin is megfelelne a célra, de akkor az IFV támogatást ugyanabba a dandárba én fontosnak látnám.
Tata: Leo-2 + Puma (?), Debrecen: Puma (?) + Yalcin (?).
Felmerült bennem további kérdésként, hogy mind a 24 Pzh-2000 Tatára kerül-e. Logisztikailag ez jó, viszont egy 18 db Tata - 6 db Debrecen leosztás hasznos lenne a közepes dandárnak.
Ezt a törékeny jószágot nézve annyira nehéz elhinni, hogy közel 1000 kilométeres sugáron még át tud adni közel hét tonna kerót...
"The Navy's goal for the aircraft is to be able to deliver 15,000 lb (6,800 kg) of fuel total to 4 to 6 airplanes at a range of 500 nmi (580 mi; 930 km)."
MIndig lenyűgöző a magabiztosság, ahogy amerikai tábornokok politikai súlyú kijelentéseket tesznek. Itt például arról, hogy "meg tudnák csinálni" a kalinyingrádi IADS-t:
@molnibalage: ne az oroszhoz hasonlítsuk. Őket ismerjük.
A demokratikus világ vezetője esetében, ahol állítólag civil kontroll alatt van a haderő, és politikamentes, az ilyen kijelentéseket az ember a politikusoktól várná, nem a katonáktól.
Persze, ahány ház, annyi szokás - én ezt is elfogadom, de akkor mondjuk ki, hogy a fenti nyugati demokratikus rendszerelméleti feltevések nem igazak, tehát az "katonai-ipari komplexum" (Copyright Eisenhower) igen is politikacsináló. Ennyi.
NEW DELHI: Shrugging off the controversy around the previous deal, the Narendra Modi government has finalized a deal for another 36 Rafale fighter jets, according to media reports.
Even the F-21 isn't something India is keen to procure, irrespective of the pressure from US. But the Boeing F-18, which has both a carrier as well as an Air force variant, is under consideration of the IAF along with Rafale, say sources.
SAAB's Gripen-E is out of the race, while the Russian Mig-35 and Sukhoi-Su-35 are not expected to give a tough fight to Rafale.
@molnibalage: hát, ha így van, tényleg. Meg a csalik. Itt jönnek be a képbe a nehezen számosítható dolgok, mint a légvédelmi célú zavarás, megtévesztés, álcázás.
Ilyet CSAK a harcrendben helyet foglaló fotós tud készíteni. Következtetés: a jó képekért be kell engedni a profikat oda, a megfelelő biztonsági/jogi keretek biztosításával.
Egyre kevesebben zabálják be szó nélkül az eléjük hányt ocsút. A defence-aerospace szekesztőjének megjegyzése:
"(EDITOR’S NOTE: Accusing Iran of having attacked Saudi oil installations because “there is no other plausible explanation” denotes a very low level of confidence that normally precludes leveling such serious accusations against a country.
It also would have been more logical to issue such a statement after, and not before, “the ongoing investigations to establish further details,” which the three European leaders said they support.
It is also somewhat implausible that the four most advanced countries in the world, which operate some of the most sophisticated intelligence operations, are all unable to provide any evidence of Iran as the origin of the attacks.
Like the Patriot air-defense missiles that failed to defend Saudi air space, it raises the question of why those governments spend billions of dollars on intelligence services which cannot provide actionable intelligence when it is required.)
@Hpasp: az nem kérdés, hogy a "legacy Hornet" (A-D) kvalifikálva lett. Az viszont, hogy a 2001-ben rendszeresített, most gyártásban lévő Super Hornet, na az már kérdéses. Állítólag nem. A Boeing azt nyilatkozta, hogy a Block III-asokra megteremthetik, 2025-re (ez mondjuk jó lenne a németeknek, a Tornado állítólag 2030-ig is kihúzhatja).
"As the Block III Super HORNET (and incidentally the E/A-18 GROWLER) will be offered to Germany to replace its fleet of aging TORNADOs, Boeing states during the Media tour that, "by 2025 we will have nuclear capability.""
@zord: Gondolom azért ez nem nagyobb kihívás, mint egy tetszőleges AAM-t integrálni...
... nyilván végig kell próbálni a többi fegyver variációval, mert a Hornetnél egy adott függesztmény DI (Drag Index-e) erősen függ a mellé függesztettől.
@Levente B.: ugye erre mondja az ember, hogy "a fél karomat odaadnám érte, ha egyszer lefotózhatnám".
Az biztos, hogy magukhoz képest az oroszok rengeteget mentek előre a háttérdolgokban, legyen az a logisztika, vagy csak a körítés, hogy az elesettekről a táborban helyeket neveznek el, és azt kulturáltan meg is jelenítik. Ha az egyénnek egy kicsivel több megbecsülést, teret adnak, iszonyú nagy a haszon a rezsim számára.
Hogy mire mennek vele, meddig lesz ez fenntartható, jó kérdés...
@zord:
Valóban jó hír. Nem fanyalgásként mondom, de eretdeileg mintha évente 1 milliárdot terveztek volna a célra, és most ez az egész összesen 3,5 fél M körül van (Mi-24 esetében). Továbbá éves lebontás sincs benne. Sebaj, legalább van szerződés.
IPTR beszerzés terén van valami fejlemény? Ha jól tudom, eltörölték az oroszokkal szembeni embargót, most már lehetne vásárolni.
Volt itt téma, hogy vajon az IPTR bevetési képessége megmaradt-e a nagyjavított gépeknek. Szerintem igen, ránézésre. Ugyanis ha nem maradt volna, akkor nem hagyják a kabinban a bevetéséhez szükséges optikai eszközt, és a függesztő konzol sem maradt volna a félszárnyakon. Tehát jöhetne első körben 300 körüli darabszámmal Sturm / ATAKA.
oddly considering that this sale "will not change the basic military balance in the region". On the other hand, explained the State Department, it will provide Poland with "a credible defense capability to deter aggression in the region and ensure interoperability with US forces ."
szvsz kicsit drága az üzemeltetése ilyen feladatra, de a szélsdéges időjárási körülmények és a kitelepülés maga is gyakorlás és teszt is számukra szerintem..
Horvát beszerzés: érdekes, hogy újra szereplő izrael amely ismét használt A/B-val.Ott hogy lenne 5 új és 8 használt?? Az amcsik adnak 5-öt (fene tudja milyent) és akkor vehetnek 8-at a zsidó államtól?
A franciák komolyan gondolják a k.drága üzemeltetésű deux-Mille-ket?? A rafi mégdrágább.. A svéd a sok csalodás után labdába rúghat még?? Ha megy az E sorozatgyártás, a legyártott C/D törzsek felhasználásával hol a fenébe rakánk össze az új gépeket.. Akadályoznák talán az E-k ütemtervét.. érdekes kérdések szerintem..
@Kelepisti: szerintem félreértetted. A 5 ajánlatot kaptak új gépre és 8-at használtra.
Az izraeliek nem F-16A/B-t (Netz), hanem korszerűsített C/D-t (Barak 2020) ajánlottak múltkor, és valszeg most is.
A svédek esetében szerintem a meglévő C/D, illetve EBS gépekről van szó, nem új építésrűekről.
Az hogy mi a drága és mi az olcsó, relatív. Az olcsó szerintem arra, amire a horvátoknak (és más térségi országnak) kéne, a JF-17-es, esetleg az FA-50 enne.
"A testület végére ért a helyi építési szabályzat – az Airbus és a magyar kormány beruházásához kapcsolódó – módosításának. A kijelölt területet így jogilag is teljes mértékben alkalmassá tették a gyárépítéshez. Kérdésünkre dr. Görgényi Ernő elmondta, következő lépésként a kormány várhatóan rövid időn belül nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházássá nyilváníthatja a fejlesztést, ami a hatósági eljárások szempontjából rendkívül lényeges. Az események onnantól még inkább felgyorsulhatnak a beruházással kapcsolatban."
@Levente B.: Gary Schroen CIA-ügynök 2001. szeptember 26-án kezdett missziójának prózai, kevésbé fennkölt része, ahogy azt Bob Woodward (Watergate) megírta már 2002-ben:
"Between his legs, there was a metal bag with 30,000 100-dollar bills that were not sequenced in serial numbers.
The Anti-Taliban Northern Allied Army greeted them, who were landed 110km north from Kabul. That night, he gave 500,000 dollars to the intelligence and security director of the Northern Alliance and said, "You can use this any way you want to reinforce the army." Mr. Gary also gave a million dollars to the Commander of the Northern Allied Army, Mohamed Pahim.
Other than that, most of the 70 million-dollar operation funds were used to buy off the Taliban warriors. They were rated from 50,000-dollars-worth to 10,000-dollars-worth according to the size of the commanding unit."
@stonefort2: A sárkányokról tudok, csak gondolom a "belét" is a gyártósoron rakják bele, hajtómű, elektronika stb, bár lehet, hogy a nagyjavításra használt helyen is lehet építeni.. még meg kéne nyerniük..
Egy szlovák 29-es mínusz, a pilóta kattintott végül.
HAVAROVALA STÍHAČKA MiG-29 OZBROJENÝCH SÍL SR
Podľa prvotných informácií môže za nehodu, ktorá sa stala v Nitrianskom kraji, nedostatok paliva - finálna príčina bude vyšetrovaná, ide zatiaľ o predbežnú informáciu.
Pilot sa stihol katapultovať a je v poriadku. Záchranné zložky pátrajú po stíhačke. Nehoda sa stala o 21:30.
Na miesto smeruje minister obrany. Podľa rezortu išlo o cvičný vzlet a druhý pilot druhého lietadla bezpečne pristál.
Viac informácií bude komunikovať ministersvo obrany.
De akkor előtte a másiknak, hogy sikerült? Vagy az ennyivel korábban ment haza?
Tudom ősz van, a sűrű köd pikk-pakk kialakulhat. De pont az ilyen esetekre van olyan magas Bingo-érték megadva. Bőven elég kell legyen a kijelölt kitérő reptérre és ott még legalább 2 megközelítésre.
Nekem ez gyanús... :S
Hmeimim-Latakia PVO idén eddig 58, az elmúlt két évben 118 drónt vett le, ezen kívül idén 27 rakétatüzérségi lövedéket (ez utóbbiakat 31 Pancir/Tor rakéta felhasználásával):
@Levente B.: úgy néz ki, hogy az avianóiak inert 82-est dobtak; a horvát Kiowákon még mindig nyista ASE; némelyik anyagban feltűnik az új 6h/150km Orbiter 3b drónjuk is