Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Címkék

Airbus Helicopters (24) AirPowerNews (107) éleslövészet (23) f 16 (20) Gripen (73) gripen (76) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (48) hírek (56) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) kecskemét (45) Kecskemét (65) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (21) Szolnok (52)

HTML

Air Power News 68. (2018. nov.)

2018.11.05. 23:59 | zord | 190 komment

A  kisebb, olcsóbb, hatékonyabb címszavakba burkolt, szövetségesi bátorítással folytatott önpusztítás évtizedei után a nehéz technika talán újra elfoglalhatja méltó -- persze a 21. században illő és üdvös -- helyét a Magyar Honvédségben. Ez azt hiszem van annyira kivételes ok, hogy a csizma felkerüljön az asztalra, akarom mondani a lánctalp a LégierőBlog ehavi hírbejegyzésének címlapjára.

181105_airpowernews_68.jpg

Viharban, hóban, napsütésben, hőségben, jéghideg éjjelen, poros arccal. De vidáman :-)

Zord

Címkék: AirPowerNews

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr9214355403

árpika 2018.11.06. 14:58:00

A kép, ha jól látom, Leopardról készült.

Ezek szerint nem a törököktől veszünk valamit?
Vagy ez csak illusztráció?

zord 2018.11.06. 16:52:47

@árpika: kellett egy illusztráció, ez volt kéznél a kielcei mappából. Az Armiján sok láncot fotóztam, de azt mégse rakhatom be :-)

Zord

zord 2018.11.06. 17:08:28

Ma lényegében egyszerre két katari C-17-es érkezett Pápára.

Zord

zord 2018.11.06. 17:15:08

"Dr. Vezekényi Csaba helyettes államtitkár arra is rávilágított, hogy a NATO által támasztott elvárás – miszerint nagyobb reagálóerőt kell biztosítani a szövetség számára – igencsak megterhelő egy olyan kis ország számára, mint Magyarország. Éppen ezért a jövőre vonatkozó képességfejlesztő projekteket úgy kellett kidolgozni, hogy azok a nemzetközi elvárást is és egyben hazánk gazdaságát és védelmi stratégiáját is szolgálják."

honvedelem.hu/cikk/113256_a_nato_jovobeni_muveleteirol_tanacskoznak_budapesten

Zord

Flankerr 2018.11.06. 18:47:45

Tudni bármi konkrétumot, pletykát a páncélos "képesség" helyreállításáról?

árpika 2018.11.06. 19:37:56

Én csak tippelek.

Ezek a török tárgyalások elég gyanúsak.

Nem lepődnék meg egy otokar beszerzésen, vagy esetleg gyártáson.

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.06. 21:54:50

Scramble-ról:

"Namest, CZ 20x helicopter various exercise Dark Blade 2019 (B, D, H, I, SLO)"

zord 2018.11.06. 22:46:06

@Levente B.: Akik nagyon rossz néven vették, hogy idén az amerikaiak északra fókuszáltak, jövőre megint dél, a Fekete-tenger lesz a központban rajtunk keresztül (Saber Guardian). Ugyan Lengyelországban lesz, de ebbe lesz bekötve a TOLY19 is. És a hadszíntér egészét átfogó Astral Knight 19 teljes spektrumú (értsd: BMD is) IAMD gyakorlat...

Zord

zord 2018.11.07. 10:23:35

Az amcsi Patriot-modernizációból ki akarják dobni a 360-as szenzort, hogy időt nyerjenek. A szakma háborog:

www.defensenews.com/opinion/commentary/2018/11/06/dont-dumb-down-this-us-army-radar/

www.defensenews.com/land/2018/10/31/armys-missile-defense-radar-sense-off-attempts-to-hit-reset-button/

"Without omnidirectional surveillance, tracking, fire control and fires, “the enemy will just kill you in your blind spots,” Karako added. "

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.08. 09:37:46

Helikopteres kavalkád a szerdai pipishegyi napról:

youtu.be/Pi8cCv9PTjI

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.08. 10:40:36

Pénteken lesz a Belgárdi disszemle gyakorlása és vasárnap a diszszemle, amelyre Putyin is érkezik. Sajnos pontos program nincs.. Akit érdekel az simán ki tud menni autóval..

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.08. 10:54:36

A norvég KNM Helge Ingstad fregatt tegnap egy tankerrel ütközött, erősen oldalra dőlt,

www.tu.no/artikler/alle-ombord-blir-evakuert-fra-knm-helge-ingstad-etter-kollisjon-med-tankbat/450626

Itt van egy videó, jelenleg is élő közvetítés van itt, de a korábbi felvételeket az időcsúszkával lehet megnézni:

www.youtube.com/watch?v=z8P2x8617m8

zord 2018.11.08. 11:24:30

@Kelepisti: még itt nyugaton is hallottuk :-) Huaf 503

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.08. 11:41:22

@Levente B.: Komoly veszteség a norvégoknak. Súlyos pénzbe fog kerülni a javítás - ha meg tudják menteni.

no.wikipedia.org/wiki/Fridtjof_Nansen-klassen
gyorstalpalo Wikipedia modon..

zord 2018.11.09. 09:36:11

Újabb időutazás a fedélzeti RF berendezések hőskorába. A német éjszakai vadászok egyik radartípusa, a Lichtenstein FuG 220-as (~90MHz) elemei:

www.ha5kdr.hu/2018/11/a-lichtenstein-fug-220-radar-lelke

Zord

zord 2018.11.09. 15:29:59

Amiről nemrég írtam. Francia megrendelés 567 MICA NG-re, és 300 MICA "pirotechnikai modernizálására" (szállítás 2026-tól).

"The reduced volume of electronic components within MICA NG will allow it to carry a larger quantity of propellant, thereby significantly extending the range of the missile. Utilising a new double-pulse rocket motor will also provide additional energy to the missile at the end of its flight to improve manoeuvrability and the ability to intercept long-range targets."

www.defense-aerospace.com/article-view/release/197429/france-orders-mica-new_gen-air_to_air-missiles.html

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.09. 15:49:24

"Czech Air Force inducting Rafael LITENING 4I advanced targeting pod on JAS 39 Gripen. Pod will enhance the capability to identify targets day and night. 4I is fitted with upgraded infrared cameras."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.12. 08:09:46

A Brit Eurovadász (Typoon)flotta elérte a félmillió repült órát. A 623 repülőgép 12 század állományában van (a 12-ik a Lossimouthi lesz, amely Tonkákból üll át az európai csodára.
Egyébként RAF most fejezte be az Izlandi misszióját, Ők is évente vállalják. nekik viszonylag közel van, és a II.vh óta gyakorolják...

stonefort2 2018.11.12. 08:58:34

@Kelepisti: A teljes flotta, nem a brit

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.12. 09:20:26

Jogos! Az egész Eurovadász flotta:
A félmillió repült óra eredményezett néhány festett svancú repülőgépet:

Spanish Air Force Typhoon, s/n C.16-54, of Ala 11 (coded 11-24)
a German Air Force EF2000, s/n 30+73, of TLG 73 “Steinhoff”;
Italian Air Force F-2000A, s/n M.M.7352, of 36º Stormo (coded 36-55)
Brit???

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.12. 09:21:46

Akkor nem svánc, hanem törzsközéprész...
éljen a jereváni rádió..

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.12. 11:08:09

@Kelepisti: @stonefort2:
Éppen szólni akartam.

Viszont azért a szám sokkoló és nem pozitív értelemben.

Ennyi gép, ennyi év és csak 500k óra...? Eddig kb. 600 db gépet adtak át kb, és a gépek átlagéletkora talán 10 év. Tehát 6000 év szolgálati idő.

Évi 83 órát repült akkor egy EF eddig átlagban? Ha a gépek átlagéletkora a fele lenne afenti értéknek - amit erősen kétlek - akkor is csak gépenként 166 óra lenne.

Akárhogyan akarom számolni, a végeredmény elég siralmasnak tűnik.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.12. 11:19:35

@molnibalage: A németeknél azt tudom, hogy Laage-ben, amely a kiképzőbázis 6-8 géppel repülnek a 30-ból. Mindegyik megfotózhattuk, de azt mondták hogy rotálják az állományt a gazdaságos, költségtakarékos üzemeltetéssel. Valószínásítem, hogy az átvett állomány talán 1/3-a a németeknél, spanyoloknál, olaszonál a hangárokban áll "bár nincsenek konzerválva."

Ehhet még annyit, hogy ismerősök néztek utána a Brit Tonkák közül Marhamban kb 6-al repülnek rendszeresen oldalszámok (logok) alapján..OK azokat kivonják elméletileg jövő év márciusban, de szerintem az Typnook-ok üzemeltetésénél is az állomány kisebb részével repülnek.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.12. 11:21:18

A Britek festett gépe:
Eurofighter Typhoon FGR4
s/n ZK434

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.13. 08:26:32

Angliában megkeződött nemrégiben az RB396 lajstromú Hawker Tempest II repülőképessé tétele. A tervek szerint 2024-ben a D-day 80 évfordulójára repülnének vele először a nagyközönség előtt.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.13. 08:27:42

Az Oberschleissheimi Deutsxhes Múzeumba megérkezett a Luftwaffe 50+64 oldalszámú C-160D-je jelezve, hogy hamarosan egy korszak vége ér..

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.13. 08:33:21

A Messerschmitt Stiftung (Airbus) három Bf-109G-je ebben az évben nem repült (a vörös 7-es kényszerleszállás utáni újjáépítése folyik), addig a Hangár 10 D-FMGS oldalszámú Bf-109 G-6 a D-FMGV oldalszámú G-14 és a jelenleg még Merlin motorral repülő D-FMGZ G-12 repülőgépei szeptember 27-30 között több ízben repültek Németország felett.

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.13. 20:58:19

Ez kuka akkor?

"Norwegian frigate HELGE INGSTAD F313 snapped its holding wires and slipped into deeper water early Tuesday morning. She's now almost completely submerged, with just her radar tower and a corner of the hangar showing. The ship, however, appears stable on the bottom."

pbs.twimg.com/media/Dr5AaYRV4AATDDd.jpg

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.13. 21:13:57

@Levente B.: Szerintem igen. Az összes szenzitív elektronika és hi tech elektronika eszköznek sanszosan annyi.

zord 2018.11.13. 22:23:06

@molnibalage: asszem ezen egy kisebb, "könnyíített" SPY-1 van. Csak hogy a drága cuccokat említsük. Komolyan mondom, rájár a rúd a tengerészekre. A két amerikai AEGIS, a ruszkiknál tavaly a Limán, idén a szárazdokk....az argentin tengeralattjáróról nem is beszélve.

Zord

zord 2018.11.13. 23:05:44

NASAMS/SLAMRAAM zónák különböző forrásokból:

Wiki: 15-25km

en.wikipedia.org/wiki/NASAMS

Globalsecurity: 33km

www.globalsecurity.org/military/world/europe/nasams.htm

defenseindustrydaily.com: up to 25km

www.defenseindustrydaily.com/finland-updating-its-air-defense-systems-05398/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.14. 09:33:29

"One pilot is dead, and one was transferred to Val Verde Regional Medical Center when an Air Force T-38C Talon assigned here at Laughlin Air Force Base, Texas, crashed at approximately 7:40 p.m. today on base."

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.14. 09:36:12

"Merkel told EU lawmakers that "we have to work on the vision of one day creating a real European army."

"Germany's Merkel Calls for Creation of an EU Army"

www.nytimes.com/aponline/2018/11/13/world/europe/ap-eu-europe-germany-army.html

zord 2018.11.14. 12:39:14

Sokan, főleg a fiatalok azt hiszik, hogy a GPS olyan természetes adottság, magától értetődő, mint a gravitáció. Hát nem:

www.c4isrnet.com/electronic-warfare/2018/11/13/norway-says-russia-jammed-gps-signal-during-nato-drill/

Zord

Batkaa 2018.11.14. 22:07:44

Ma két Zlin repült Szolnoktól északra, sajnos nem igazán tudtam nyomon követni őket, főleg csak a hangjukat, de most vagy kötelékben műrepültek vagy dogfight ment...

zord 2018.11.14. 22:35:06

@Batkaa: kérdés, hogy ha 2x80kN esetén dogfight a kifejezés, akkor 2x200LE esetén is az-e, esetleg más négylábú nevét kell kölcsönvenni. Mondjuk catfight. Ennek magyar változata sárkányrepülőre pedig lehetne cicaharc :-)

Zord

zord 2018.11.14. 23:57:48

Szép fotó a minapi első Gripen-E fedélzeti Meteor-repülésről:

alert5.com/wp-content/uploads/2018/11/20181112-en-3115716-1.jpg

Zord

Beat it! 2018.11.15. 10:15:09

@Levente B.:
Érdekes, hogy egy "szimpla" ütközés következtében gyakorlatilag elsüllyedt. Egy hadihajónak illene jobban bírnia a gyűrődést. Nem ismerem a részleteket, de szerintem a gerince nem roppant meg, hanem keletkezett rajta egy jó nagy rés. Azt gondolnám, hogy a Titanic óta minden hajó vízzáró rekeszekre van osztva, amit ha lezárnak, nem lepi el az egészet a víz. Tehát a felszínen maradhat, sérülten, de úszóképesen. Nyilván más komplikációk is szóba jöhet, amiről nem tudok, de végzetes a hajó számára.

zord 2018.11.15. 10:38:20

@Beat it!: a kérdés, hogy hány rekesz sérült meg a balesetnél. Nemcsak arról van szó, hogy mennyi lett közvetlenül meglékelve, hanem a hajótest torzulásai közepette a belső struktúrában keletkezett elváltozások mennyire degradálták a rekeszelhetőséget. Aztán milyen volt a készültségi fok, ami befolyásolja, hogy mi volt zárva, nyitva a balesetkor. Ha nyitva voltak rekeszajtók, gyorsan mehetett a lékeken át beáramlott víz oda is, ahol nem volt lék.
Ez egyébként egy spanyol Navantia gyártmányú hajóosztály.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.15. 11:58:55

@zord: Nem vagyok tengerész, de...
Ha az ütközés miatt az egész hajó deformálódott, akkor a rekeszek között akkora illesztési hibák lehettek, hogy a vízzáról ajtók mellett szépen elöntötte a hajót a víz. Ezért süllyedt el lassan.

Tehát zárva van az összes vízzáró ajtó, csak pl. a hajótestnél a válaszfal és a test közötti illesztési vonalon esett szét a hajó. Ott szépen lassan, de átcsorgott a víz.

De ez csak tipp, ehhez nem értek.

zord 2018.11.15. 13:02:47

@molnibalage: én is erre gondolok. Ezek az ütközések nem olyanok, mintha valaki szépen gondosan kívülről pár rekeszre fúrna egy-egy lyukat.
Inkább jön egy nagy ütés, aminek a rezgéshullámai végigfutnak a szerkezeten. Nemcsak ott okozhatnak törést, torzulást, károsodást, ahol effektív megtörténik az ütközés, hanem máshol is. És amikor a lékeken betör a víz, végül mindenhova el tud jutni (ha lassabban is).

Zord

zord 2018.11.15. 16:02:58

"Rangkórság" az amerikai haditengerészetnél:

"“In 1944 there were 256 flags for 6,084 ships; today there are 359 flag officers for 280 ships.”

taskandpurpose.com/navy-admiral-ship-ratio/

www.usni.org/magazines/proceedings/2018-11/charting-course-stop-erosion-command

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.15. 16:15:48

@zord: Nem tudom értelmezni azt, hogy mi az a "flag officer".

Az összehasonlítás vastagbőrős, mert a több ezer hajó nagy része mai szemmel kb. egy nagyobb csónak vagy ladik. Aknadszedők, stb. Ma ezekből nem kell ennyi.

Miért nem a hidegháborút veszi alapul? Akkor 600 hajós flotta lett volna a cél, de az is teli volt azért igencsak másodvonalas hajókkal a '80-as évek közepén.

zord 2018.11.15. 16:19:52

@molnibalage: igazad van, nem korrekt a dolog, de hogy a tengerentúlon is elszaladt a tábornokok/tengernagyok aránya, az biztos. Erre próbált rámutatni az eredeti Proceedings cikk (sajnos előfizetős).

Zord

zord 2018.11.16. 16:03:17

Kedves szíriai elvtársak! Így működik a légvédelmi rakétakomplexum fázisvezérelt antennarácsa :-)

pbs.twimg.com/media/Dq2fKd2XQAE_yEt.jpg

Zord

zord 2018.11.16. 16:09:41

F-22-esek Szíria felett. Októberi, de nekem új:

"The 94th EFS flew more combat sorties and hours on a per aircraft basis than any deployed F-22 squadron ever. All told, the squadron logged over 590 sorties and more than 4,600 flight hours, dropping 4,250 pounds of ordnance and deterring 587 enemy aircraft. The squadron also accomplished the first-ever F-22 Raptor combat surge, which maximized combat sorties over a 3-day period."

www.dvidshub.net/news/295894/jble-airmen-return-frontline

Zord

zord 2018.11.16. 16:15:55

Szíriai Szu-22M3 ruszki Szu-30SzM-el:

pbs.twimg.com/media/DpOeKNDXgAAVtC_.jpg

Zord

zord 2018.11.16. 16:22:01

Elég érdekes Twitter-fiók Szíriáról:

twitter.com/warsmonitoring

Zord

zord 2018.11.17. 14:57:32

Ha azt hisszük, tisztában vagyunk a jövő követelményrendszerével...Cigarettacsempész drón az ukrán határon:

index.hu/kulfold/2018/11/17/cigarettat_csempeszo_dront_fogtak_az_ukranok_a_magyar_hatarnal/

Zord

zord 2018.11.17. 19:08:23

Prowler-Growler-csere a Közel-Keleten, érdekes feladat leírással: "providing electronic attack, jamming, satellite communication and communication countermeasures to aerial operations in the area"

"“If there is a situation where there may not be 100-percent certainty whether to drop a weapon or not, there are capabilities with the Growler that you can use,” said Shauberger. “It enables [allies] to either egress or gain the advantage, and incite confusion into the enemy. It can buy time for forces to figure out what they might need.”

www.dvidshub.net/news/299631/vaq-135-arrives-al-udeid

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.19. 11:21:22

2023-ban Mindelhall bezár (US AFB-ként és a személyzet megy át Fairfordba?!

www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-46237845

zord 2018.11.19. 14:22:48

@Kelepisti: ez kifejezetten az RC-135-támogatásra vonatkozik. Más egységek (SOW), ha jól tudom, Németországba (Spang) mennek innen. A tankerek (100 ARW) Ramsteinbe telepítése két évvel eltolódott, 2024-re valósul meg a jelenlegi tervek szerint.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.19. 14:45:38

A SOW-ról emlegették anno LH-t is. Meglátjuk, az biztos, hogy Spangihoz közelebb vannak az esetleges hadszinterek, ráadásul ott van elég hely, LH-n nincs..

zord 2018.11.19. 17:38:38

Az 1969. november 19-i hajagi MiG-19-es katasztrófára emlékeztek:

honvedelem.hu/galeria/113473_kulonleges_emlektura_a_hajag_hegyen

Zord

zord 2018.11.19. 17:50:43

2022-23-ban érkezhetnek az első szlovák F-16-osok. Mikorra lesz ebből IOC? 2025?
Ők nem vesznek új harckocsit, helyette a T-72-est modernizálják.

www.defensenews.com/global/europe/2018/11/18/with-f-16-buy-slovakia-cutting-off-russian-hardware/

Szó van az amerikai bázisfejlesztésekről is.

Zord

stonefort2 2018.11.19. 19:47:55

It was recently revealed that the Royal Saudi Air Force (RSAF) logged some air-to-air kills. F-15s of the RSAF shot down Iranian made Unmanned Aerial Systems approaching the southern border of the Kingdom (in other words, the UAS flew in from Yemen airspace). If confirmed, these kills are the first ones for the RSAF since the Gulf War of 1991.

28 October 2018 - F-15S/AIM-120
02 November 2018 - F-15S/AIM-120
07 November 2018 - F-15S/AIM-120
16 November 2018 - F-15C/AIM-120

zord 2018.11.19. 20:58:28

@stonefort2: érdekes, hogy csak most, amikor a húszik az egész háború alatt drónhegyeket vetettek be. Talán valami eljárásbeli változás, vagy egyszerűen most "összeértek a műveletek".
Kár, hogy sok dolgot csak sejthetünk erről a háborúról is.

Zord

zord 2018.11.19. 22:07:39

Orosz katonai terminológiai szótár:

dictionary.mil.ru/dictionary

Zord

zord 2018.11.20. 17:16:11

árpika 2018.11.20. 17:13:17
A törököktől szerinted mit tervezünk venni? Moduláris harcjárművet? Esetleg helikoptert?

zord 2018.11.20. 17:19:18

@árpika: eddig az hangzott el, hivatalosan:

"A harcjárművek kapcsán török fejlesztésű eszközök is szóba jöhetnek, amiről szándéknyilatkozatot is aláírt a két ország, de tényleges szerződés csak akkor várható, ha a magyar nemzetgazdaság érdekeit is szem előtt tartva, minél nagyobb arányban vehetünk részt a gyártásban."

magyaridok.hu/belfold/fejlesztes-elott-a-szarazfoldi-hadero-is-3583043/

Zord

árpika 2018.11.20. 17:29:43

@zord: Ezt konkrétan olvastam... :-)
Csak gondoltam, hátha van egyéb infó.

zord 2018.11.20. 17:32:51

@árpika: egyelőre csak ennyi.

Zord

zord 2018.11.20. 17:44:53

Az amerikai külügy jóváhagyta a NATO közös PGM-beszerzési programját 320,5 millió dollár értékben 4365 kitre, (benne a magyar igényeket). Többféle kit van a tranzakcióban, az átlagár 73310 dollár:

dsca.mil/major-arms-sales/nato-support-and-procurement-agency-precision-guided-munitions-0

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.21. 13:23:58

Amig a britek kivonják a Tonkákat márciusban, addig a Luftwaffe a ASST A 4/41 modernizációs programban a törzsközéponti függsztőkön négy JDAM-os felfegyerezve tuningolja a Tornado-t a Manchingi WTD-61 kisérleti alakulatnál. Az eddigi BOZ pod helyett MIDS (Multifunkcional Information Distributin Sysem pod volt a lefényképezett Tonkán (AFM 2018/12)

zord 2018.11.21. 13:43:49

@Kelepisti: azt a képet megnézném. A MIDS egy Link16 terminál, egy doboz szokott lenni az avionikai rekeszben.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.21. 13:51:46

@zord: rosszul fogalmaztam. A képre volt írva..

zord 2018.11.21. 13:58:04

Itt a frissített PESCO-projektlista.

Ebből a magyar részvételek (tehát nem megfigyelői státusz):

"Integrated Unmanned Ground System (UGS)
Estonia, Belgium, Czechia, Spain, France, Latvia, Hungary, Netherlands, Poland, Finland
Adopted on 19 November 2018
The objective is to develop a Modular Unmanned Ground System with the following capabilities: • Multi-mission capable platform to carry different payloads (transport, ISR, tethered UAV etc.) and sensors,
• Cyber secure autonomous navigation capability for route and mission planning with different options for manned-unmanned teaming
• EW resilient Command & Control interface capable of swarming and interoperable with existing C4 systems"

"Cyber Threats and Incident Response Information Sharing Platform
Greece, Spain, Italy, Cyprus, Hungary, Austria, Portugal
Adopted on 6 March 2018
Cyber Threats and Incident Response Information Sharing Platform will develop more active defence measures, potentially moving from firewalls to more active measures.
This project aims to help mitigate these risks by focusing on the sharing of cyber threat intelligence through a networked Member State platform, with the aim of strengthening nations' cyber defence capabilities."

"Network of logistic Hubs in Europe and support to Operations
Germany, Belgium, Bulgaria, Greece, Spain, France, Croatia, Italy, Cyprus, Hungary, Netherlands, Poland, Slovenia, Slovakia
Adopted on 6 March 2018
The Network of logistic Hubs in Europe and support to Operations will improve strategic logistic support and force projection in EU Missions and Operations.
It aims at establishing cross-border solutions for more efficient, seamless military transport/logistics and connection of existing European initiatives under one logistic umbrella.
It is expected to enhance logistic planning and movement as well as to deliver common standards and procedures, that will greatly improve the EU’s and NATO’s capability to conduct even the most demanding missions."

"Military Mobility
Netherlands, Belgium, Bulgaria, Czechia, Germany, Estonia, Greece, Spain, France, Croatia, Italy, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Hungary, Austria, Poland, Portugal, Romania, Slovenia, Slovakia, Finland, Sweden
Adopted on 6 March 2018
This project will support Member States' commitment to simplify and standardize cross-border military transport procedures. It aims to enhance the speed of movement of military forces across Europe.
It aims to guarantee the unhindered movement of military personnel and assets within the borders of the EU. This entails avoiding long bureaucratic procedures to move through or over EU Member States, be it via rail, road, air or sea.
The project should help to reduce barriers such as legal hurdles to cross-border movement, lingering bureaucratic requirements (such as passport checks at some border crossings) and infrastructure problems, like roads and bridges that cannot accommodate large military vehicles."

"Chemical, Biological, Radiological and Nuclear (CBRN) Surveillance as a Service (CBRN SaaS)
Austria, France, Croatia, Hungary, Slovenia
Adopted on 19 November 2018
The CBRN Surveillance as a Service (CBRN SaaS) will establish a persistent and distributed manned-unmanned sensor network consisting of Unmanned Aerial System (UAS) and Unmanned Ground Systems (UGS) that will be interoperable with legacy systems to provide a Recognized CBRN Picture to augment existing Common Operational Pictures used for EU missions and operations."

www.consilium.europa.eu/media/37028/table-pesco-projects.pdf

Zord

zord 2018.11.21. 14:06:01

@Kelepisti: és hol a kép, amiről szó van?

Ami a németeket és a BOZ-t illeti, ez volt a legutóbbi jelentős hír. További konténereket alakítanak át Saab MAWS-os és infracsapdás BOZ-EC változatra:

saabgroup.com/media/news-press/news/2017-04/saab-receives-order-for-airborne-self-protection-systems-to-equip-the-german-air-force/

saabgroup.com/globalassets/cision/images/20170411-en-2519738-1.jpg

Ezt a podot nem fotózta körbe valaki?

Zord

zord 2018.11.21. 14:38:41

Amerikai nyomás ellenére Izrael F-15IA gépeket vesz, az elsők 2023-ban érkeznek; a cikk szerint azért meglesz mind a három F-35-ös század is (összesen 75 darab):

www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5409130,00.html

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.21. 15:39:48

A BOZ-EC ről olvastam, de ahol voltam ott nem mutatták be a németek.
A képek ki nem vágom, de ott van az AFM 12/2018 13. oldalán, de nem látszik semmilyen verziójú BOZ, a bombák vannak "kiemelve"

A képaláírás viszont:
TORNADO IDS
98+60 (GS062) of
the Wehrtechnische
Dienststelle 61 (WTD 61) –
the German military flight
test centre – at Manching
air base with a new,
increased weapons load.
Seen on October 10, it
was carrying a load of four
Laser Joint Direct Attack
Munitions (LJDAMs) and
a Litening targeting pod.
This is the first evidence
of flight trials for the
Luftwaffe Tornado’s
latest ASSTA 4/4.1
configuration. As well as
LJDAM integration, this
standard is introducing a
Future Dispenser System
(replacing the old BOZ
pod) and enhanced
Multifunctional Information
Distribution System MIDS) capability

zord 2018.11.22. 09:28:35

Sokakban sokszor felmerült a MiG-29-es visszaállítása. (Egészen a legeslegutóbbi időkig!) A típus 25 évvel ezelőtti érkezéséről Tőrös István visszaemlékezése:

honvedelem.hu/cikk/113482_a_vagyak_es_a_realitas

Zord

Beat it! 2018.11.22. 10:14:38

@zord:
A típus történetét övező hazai balfogások sorában óriási hibának tartom, hogy nem volt éleslövészet R-27-el és R-73-al. Tapasztalatszerzésre, és következtetések levonására pótolhatatlan lehetőség lett volna.

zord 2018.11.22. 11:06:50

@Beat it!: R-27-essel valóban nem volt (én anno "lobbiztam" egy vidseli tesztlövészetért).
De R-73-assal volt egy, ha jól emlékszem az utolsó MiG-29-es lövészet Minsk Mazowieckin/Ustkán. (A többi R-60-assal)

Zord

zord 2018.11.22. 11:30:53

"Hosszú, súlyos betegség után" elhunyt a GRU főnöke, Igor Korobov tábornok. A jelek szerint vadászpilótaként indult, ha minden igaz, az 518. IAP-nál repült Tu-128-assal:

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12205082@egNews

www.bbc.com/news/world-europe-46298959

Zord

zord 2018.11.22. 11:40:15

Ne hagyjuk ki a Pentagon történetének első auditját, amin el is bukott:

www.defensenews.com/opinion/2018/11/20/so-were-celebrating-the-pentagons-failed-audit/

Zord

zord 2018.11.23. 13:26:51

VMAQ-2 utolsó Prowler-deployment vége:

www.youtube.com/watch?v=Y5waYDSN_xI

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.23. 21:10:32

"Commander of Thunderbirds flight demonstration team was FIRED after grabbing neck of another pilot in bar argument"

www.dailymail.co.uk/news/article-6415749/Commander-Thunderbirds-flight-demonstration-team-fired-grabbing-neck-pilot.html

zord 2018.11.25. 22:56:27

Érdekes oldal egy másik nagyon vegyes helikopterflottáról, a nigériairól. Nagyon érdekes a felfegyverzett Puma:

defensenigeria.blog/2017/11/02/on-the-spotlight-nigerias-helicopter-gunships/

Zord

Greg36 2018.11.26. 11:45:29

Török UH-1 zuhant le Isztambulban, a város közepén. A fedélzeten 4 halott.
www.rt.com/news/444870-turkey-military-crash-istanbul/

zord 2018.11.26. 12:07:17

@Greg36: RIP. Szárazföldi erők gépe volt, látszik a faroktartón a Kara Kuvvetleri felirat.

twitter.com/turkiye_ser/status/1066976637693120512/photo/1

Zord

Greg36 2018.11.26. 12:38:40

@zord: Hatalmas mázli, hogy nem egy lakóház tetejére zuhant.

zord 2018.11.26. 12:55:32

Nagy sebességű gurulási teszteknél tart Novoszibirszkben a Szuhoj Ohotnyik-B 20 tonnás UCAV-ja:

tass.com/defense/1032118

Zord

zord 2018.11.26. 12:58:28

Az amerikai INF-sértés orosz szemmel:

tass.com/politics/1032585

Zord

zord 2018.11.26. 13:12:22

Közben a kercsi incidensről se feledkezzünk meg. Vélhetően az ukrán választási kampánytól nem független esemény ez sem:

www.bbc.com/news/world-europe-46340283

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.26. 13:40:58

@zord:

Elfelejtettem oda írni hogy a bolgár ajánlat slideja:

ljuka71 2018.11.26. 18:14:43

@zord:
"Már Obama elnöksége idején is többször figyelmeztette az Egyesült Államok Moszkvát arra, hogy tartsa magát a szerződésben foglaltakhoz. Washington egyfelől azt nehezményezi, hogy orosz részről nemcsak kísérletek történtek a rövid hatótávolság alatti, úgynevezett harcászati – vagy orosz terminológiával: taktikai-operatív – rakéták, az Iszkanderek hatótávolságának növelésére, hanem többet hadrendbe is állítottak. Másfelől Oroszország számos alkalommal hajtott végre szárazföldről történő kísérleti indítást azokkal az eredetileg hajókra telepített, nagy hatótávolságú szárnyas rakétákkal (Kalibr), amelyeket Moszkva szíriai katonai műveletei során a Kaszpi-tengerről többször is bevetett."

Sz. Bíró Zoltán cikke az ÉS-ből,történelmi adalékokkal.

Beat it! 2018.11.26. 20:47:00

@ljuka71:
Ezek többsége speciális jármű, de vajon milyen lesz a 34 ponyvás gépkocsi a Porschétól?
Remélem nem kezdődik el az az őrület, hogy "minél olcsóbb, annál jobb" alapon ötvenféle platós teherautó lesz a Rába H14, H18 sorozat mellett.

szasa30 2018.11.26. 21:02:26

@Beat it!: crafter lesz es szinten spec felhasznalasra....

árpika 2018.11.26. 23:45:20

Én is azt számoltam. Itt 12 milla egy darab, a H14 meg anno volt 40.

Volvo viszont nem tiszta.

zord 2018.11.27. 01:19:07

@ljuka71: ugyanannyi bizonyíték és verifikáció van arra nézve, hogy az Iszkander-K nukleáris és >500km, mint amennyi arra, hogy az AEGIS Ashore Mk41-eseiben nincs TLAM (hanem csak SM-3-asok). Ami ráadásul nem állítólagosan, hanem ténylegesen bírt nuki változattal. Az én logikám szerint AEGIS Ashore-t Európában felépíteni olyan húzás volt, mintha visszahozták volna a GLCM-indítókat.
Teljesen függetlenül attól, hogy mi van bennük, van-e bennük egyáltalán valami, ellentétes az INF-el.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.27. 09:55:28

@zord: egyetértek. Az USA-ban lejárt a terrorizmus nevű ellenségkép, és helyette ismét a gonosz Oroszország került. Gyakorlatilag az átlag amerikai aki talán még államából sem utazott távolabba, képzeletében Oroszországon még a komcsik vannak hatalomon, céljuk leigázni az USA-t és majus 1-ejéket énekeltetni, és beszántani a magántulajdont, szabadságot stb.. - nos ezért provokálni kellett őket ami sikerült Ukrajnával, ami elvezetett a Krímhez.. és most itt tartunk..
....

zord 2018.11.27. 12:29:50

@Kelepisti: semmi baj, ha kell, minket is simán bevágnak a darálóba megint. Az Egyesült Államok a csúcson van, csak arra kell vigyáznia, hogy senki ne emelkedjen ki túlzottan, illetve nehogy összefogjanak (ellene). Ez mindenekelőtt Eurázsia konfliktusokkal terhes állapotban tartását jelenti, Európa/Oroszország/Közel-Kelet/India/Kína/Japán/DK törésvonalak mentén.
Ne várjunk stabilitást attól, aki nem abban érdekelt.

Zord

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.27. 14:44:33

@Kelepisti: Azért kicsit olyan érzésem van, mintha a Pravdát olvasnám...

@zord: Ez meglalol annak fényében, hogy az oroszok és szovjetek az egész világon felforgató politikát toltak. Régen direkt fegyveres beavatkozással, ma csak simán a közösség oldalon fake news és trollhadsereggel. Az eszközök változtak, a mentalitás egy jottányit sem. Persze Oo a szent és az egész világ az ellenség, aki csak utálja szegény orosz anyácskát.

Elnézést, de azért néha hányhatnékom van már.

ui. Az USA külpolitikától is okádhatnékom van úgy 15 éve.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.27. 14:52:44

@molnibalage: Nem politizálásképpen, meg orosznyalás, mert jó az EU, a NATO tagság, és mi még mindig ide tartozunk, történelmileg, kultúrálisan stb - a kormányzatunktül függetlenül. Ugyanakkor ez az USA már nem a "szabad világ védelmezője és amióta megszünt az ellenpolus a NATO-nak is leírák a paradigmaváltást,
"A NATO célját tekintve tisztán védelmi jellegű: fegyvereit mindenkor csupán önvédelmére fogja felhasználni, és nem tekinti magát senki ellenségének. "
Ezzel együtt Oroszországot ellenségképként kezelik.

zord 2018.11.27. 16:41:17

@molnibalage: senki nem írta, hogy az oroszok szentek. Csak itt most nem arról van szó.
Az orosz egy nagy medve, ha tetszik, ha nem. Ha jó, ha rossz. Lehet vele baszakodni, de azt valaki előbb vagy utóbb megszívja. Lehet, hogy nem az, aki baszakszik, hanem aki a medve mancsának, pofájának hatósugarában van (ugye egy szf. hatalomról beszélünk hagyományos értelemben). Én most úgy látom, hogy az amerikaiak, pozíciójuk tartása érdekében konfliktusokat generálnak és tartanak fenn Eurázsiában. Nem akarnak világháborút, de a fent vázolt dolgokat igen. Ezekben a proxi konfliktusokban pedig mi is szívóágra kerülhetünk. Én ezért támogatom, hogy legyen a dolgoknak kicsit őszintébb, kiegyensúlyozottabb tárgyalása. Az ortodox szemellenzős atlanticizmusnál szerintem többet érdemel a publikum manapság. Pont amiatt a "15 év" miatt, ami miatt "okádhatnékod van" az amerikai külpolitikától is (én ezt inkább a "hidegháborús győzelmi hübrisztől", kb. 1991-től datálom).

Zord

zord 2018.11.27. 18:00:31

Korai, még zöld dielektrikumos (orrkúp, antennaburkolatok) Szu-27-es külső függesztményként történő szállítása Mi-26-ossal Péterváron. A piros 20-as oldalszámú, Alekszej Mareszjev II.vh ászról elnevezett gép a ZVO haditechnikai parkjába kerül, Kronstadtba:

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12205849@egNews

Videó:

topspb.tv/news/2018/11/27/unikalnyj-perelet-letchiki-zvo-perevezli-na-vneshnej-podveske-vertoleta-mi-26-istrebitel-su-27/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.28. 10:24:59

"Javaslatot tett a korábban beharangozott veszprémi harcihelikopteres emlékmű felállítására a veszprémi önkormányzat köztéri műalkotások munkacsoportja. A Veszprémi 7NAP városi közéleti hetilap a bizottsági ülések beszámolóiról készített összefoglalójában megírta: a köztéri műalkotások munkacsoport tevékenységéről szóló tájékoztató is szerepelt a Városstratégiai és Városmarketing Bizottság ülésén. Mint írják - tavaly a munkacsoport négy alkalommal ülésezett, foglalkoztak az új körforgalmakba tervezett köztéri alkotásokkal, az Aradi vértanúk emlékművének 2019-es felállításával, javaslatot tettek a harcihelikopter-emlékmű felállításának helyére.
A cikkben a helyszínről nincs szó, de egy korábbi városi tájékoztatás szerint: a munkacsoport 2018. július 16.-i ülésén megvizsgálta és 3/2018. (VII.16.) számú határozatával a 8-as sz. főút külterületi szakasza melletti területet javasolta az emlékmű elhelyezésére. Arról sincs információ, hogy mikorra valósulhat meg az emlékmű, az viszont már egészen biztos, hogy az először tervezett idén decemberi átadó sajnos már nem valósul meg. (Képünk illusztráció)"

www.facebook.com/lhsn.hu/photos/rpp.181494445209018/2655680914457013/?type=3&theater

zord 2018.11.28. 13:34:53

Szurion után LAH, a KAI könnyű helikopterének jövő héten lesz a kigurítása:

en.yna.co.kr/view/AEN20181125003451315

Zord

wape 2018.11.28. 13:41:16

@zord: Ha így is van az Aegis SM-3/TLAM csere és ezt az orosz tudják/hiszik, már régen előjöhettek volna azzal, hogy az USA sérti meg a INF szerződést. Nem tették? Nem emlékszem. Ha tényleg nem tették, akkor talán ugyanazt hisszük, hogy miért nem tették.

De nem ezért akartam hozzászólni, hanem, hogy megosszam egy magyar kutató rövid elemzését a témában:

The decision to withdraw from the INF Treaty gives Russia a free pass to deploy its GLCM capability, and put the blame on the US for the demise of the agreement. Meanwhile, it would take Washington at least 7-9 years to develop, test, and deploy a new ground-based intermediate range missile system. In addition, the new system would cost the kind of money that the US does not currently possess given their ongoing and planned nuclear modernisation programmes. Moreover, it is almost impossible to conceive that NATO could come to a consensus about the re-deployment of these weapons in Europe, back in the 1980s, the Pershing deployment almost “broke” the Alliance, and it is highly unlikely to pass easily today.
www.europeanleadershipnetwork.org/commentary/what-the-death-of-the-inf-treaty-means-for-europe/?fbclid=IwAR2oSPsYCLrF6tn-1OmRIliN0HfPXQh76R6NuI1F53eT9h70O15d6rF20us

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.28. 14:11:55

@wape: Az oroszok direktben nem az INF megsértésvel vádolták meg az USA-t, viszont Königsbergbe utána telepítettek Szkanderbéget..
Egyébként a lengyel és román land-AEGIS-t folyamatosan támadták egyrészről a védelm képességei, másrészt pedig azért, mert TLAM is lehet benne..
Egyértelműen provokáció a két építmény, kb. olyan, mintha az oroszok kubába vagy mexikóba telepítenének olyan rendszert ami rakétavédelmi + csapásmérő képességet is tartalmaz(hat).

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.28. 14:28:57

@Kelepisti: Leszámítva, hogy Kuba és Oo. nem tömörülnek egy katonai szövetségbe...

zord 2018.11.28. 21:47:32

@wape: hát ezt sajnos nem tudom komolyan venni. Pont az a lényege a kiegyensúlyozott, magas szintű analízisnek, hogy az ember ne legyen játékszere a politikai kommunikációnak, melynek a kutatható papírok 99,9 százaléka a részét képezi. Más inputokra is nyitottnak kell lenni, persze ha ezekre rendelkezik képességgel (pl. technikai ismeretek) az ember. Ha nem, már bocsánat, bukta a partit (hangsúlyosan nem firtatom az analízisre esetlegesen ható egyéb, nem szakmai tényezőket).

Az Egyesült Államok Deveseluban és Redzikowóban egy INF non-compliant fegyverrendszer elemeit telepítette, miközben a hiányzó elemek (helyreállítása) számításom szerint kéznyújtásnyira van. Olyan közel, hogy azt a nukleáris paritás talaján állva, Moszkvából nézve nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az Mk41-es indítók ott vannak, a szárazföldön. A TLAM hordozóeszköz aktív gyártósorral adott. A W80-as nukleáris harci rész rendszerben van. Nem kell új fegyverrendszert fejleszteni, csak összetenni, ami van - azaz hibás a kutató kiindulási alapja.

Egyébként pedig ahogy megyünk előre, számomra egyre inkább hihetetlen, hogy létezik ember a földön (pláne kutató!), aki ezt az egész iráni rakétafenyegetés dolgot valaha bevette.

Úgy az EPAA (potenciális TLAM-indító), mint az elődje, a kétfokozatú "európai" GBI (a tényeknél maradva: silóból indítható, Minuteman-bázisú rakétafegyver - mi van a tetején? EKV vagy MIRV? - ki mondja meg?) egy óriási provokáció az oroszokkal szemben, a mainstream által felerősített "valódi" rakétavédelmi fedősztorival.

Az oroszoknak a posztszovjet ipari és erőforrás-realitások közepette egyébként arányosan sokkalta nagyobb erőfeszítésébe telt az úgynevezett "9M729"-el a válaszadás. Egyébként ők is a lehető legegyszerűbb utat választották, visszanyúltak az 1987 után "feldarabolt" Novator dizájnhoz (Reljef), illetve a hajófedélzeti hordozóeszköz-családjukhoz (Granat/Kalibr/Klub).

Zord

zord 2018.11.28. 22:35:44

Legion konténer. Csodás dolog az AESA, de koncepcionálisan mégiscsak most fogadták vissza alternatív célcsatornának az infrát:

news.lockheedmartin.com/2018-11-27-Lockheed-Martins-Legion-Pod-Receives-Development-and-Production-Contracts

Zord

zord 2018.11.28. 23:14:37

Meglehetősen józan elemzés a kercsi helyzetről amerikai forrásból. Érdemes a feszültség fázisait figyelmesen végigolvasni:

www.defensenews.com/global/europe/2018/11/28/the-sea-of-azov-wont-become-the-new-south-china-sea-and-russia-knows-it/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.29. 08:19:02

Amerikai kitüntetést kapott a svédországi amerikai nagykövetségen az a 4 Viggen pilóta akik 1987-ben elfogtak is kísértek egy technikai problémákkal küzdő SR-71-es gépet:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP9laA/viggenpiloter-hedrade-for-kalla-kriget-insats

www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2018/11/svenskt-stridsflyg-identifierade-hemligt-amerikanskt-spaningsflygplan/

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.29. 09:42:29

"According to MaxDefence Philippines, Phillipine Air Forces selected Turkey's T129 ATAK helicopters as its future attack helicopter."

zord 2018.11.29. 17:33:25

@Levente B.: az idő megszépíti a dolgokat. Egy semleges ország szárazföldjének és szigetének tizenkét-tizenkét mérföldes felségvize közötti keskeny folyosóban 2,9M-el eldzsalni a Baltic Express-el, akkoriban nem fakasztott őszinte mosolyt. Konkrétan elfogásokat gyakoroltak rá, minden alkalommal. A Habu egyik hajtóműve azonban egyszer beszart, lecsúsztak a magas lóról, megsértették a légteret, és ekkor sikerült a svédeknek a huzamosabb idejű kísérés.

Zord

zord 2018.11.29. 17:42:40

@Levente B.: Jevpatoria, Feodoszia és Szevasztopol után itt a negyedik Sz-400-as osztály a Krímben:

www.defense-aerospace.com/article-view/release/197979/fourth-s_400-battalion-now-operational-in-crimea.html

Zord

wape 2018.11.30. 09:27:24

@zord: Köszi, értettem, minusz a személyeskedő részt. Még egy kérdés. Azt írod: "Az Egyesült Államok Deveseluban és Redzikowóban egy INF non-compliant fegyverrendszer elemeit telepítette, miközben a hiányzó elemek (helyreállítása) számításom szerint kéznyújtásnyira van. Olyan közel, hogy azt a nukleáris paritás talaján állva, Moszkvából nézve nem lehet figyelmen kívül hagyni.

Az hogy a két telepítés INF non-compliant volt, ezt hivatalosan jelezték az orosz hivatalos szervek Washington? Én arra emlékszem, hogy a tiltakozásuk alapja az volt, hogy ez a valójában az orosz rakéták elfogására szolgáló rendszer. Ez pedig ugye teljesen más mint az INF non compliancy. Szóval kifejezetten az érdekel, hogy a Kreml, hadügymin, külügymin stb tiltakoztak e anno ezzel az érvvel.

Mert ha nem tiltakoztak, és ez ennyire egyértelmű, akkor furcsa, hogy miért nem lőtték le ezt a magas labdát, amit írsz.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.30. 12:56:20

@wape: ??? nem mindegy? Nemzetközi ellenőrzés nincs ezeknél a létesítményeknél. Az amcsik kvázi azt mondhatnak amit akarnak..
Amit az oroszok megkifogásoltak, azt viszont az amerikaiak hivatalosan állították. A másikat nem lehet bizonyítani.

wape 2018.11.30. 13:24:15

Persze, hogy nem mindegy. A mi beszélgetésünk szempontjából azért, mert olyan érveket sorakoztattok fel, amelyeket az orosz hatóságok, Putyin, Kreml nem tettek még meg (vagy én nem láttam, ami könnyen lehet, mert nem követem a témát). En neked nem furcsa?

Ha nem tették meg, akkor erre két lehetséges magyarázat van: Vagy Putyin/Kreml/Védelmi minisztérium nem vett észre valamit, vagy azt vették észre, hogy az INF egyezmény egyébként sem vonatkozik ABM létesítményekre még akkor sem ha középhatótávolságú rakétákat, vagy robotrepülőgépeket telepítenek bele.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.11.30. 14:14:06

@wape: Én a harmadik lehetőséget látom: észrevették, minden józan gondolkodású a haditechnikát viszonylag ismerő ember észrevette. De mivel nincs ellenőrzés, nem lehetett vádaskodni, hogy milyen csapásmérésre képes az egyébként ABM rendszernek nevezett létesítmény. Amit tehettek, az, hogy megkifogászolták, hogy a rendszer Oroszország ellen (is) van. (ami egyébként érthető, mert az Iráni, Koreai fenyegetés európa felé egyrészt nevetséges, másrészt az ABM rendszert kezelők "kávzi" nem tesznek különbséget, hogy ez a rakéta Iráni, ez meg orosz...

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.11.30. 15:23:20

"Többen is szemtanúi voltak annak, amikor a Sárváron ismert repülőgép villanyoszlopnak ütközött, majd a gép szikrázva eltűnt egy bokros rész mögött."

112press.hu/hirek/reszletek/halalos_repulogep_baleset_sarvar_kozeleben/?fbclid=IwAR3z1AxRZlWNwzU-yFRO8ebKD8OXg7m82hQbXI0amtgOwNCDFN2fY9rvQZw

zord 2018.11.30. 17:53:29

@wape: @Kelepisti: abszolúte jogos a kérdés. Az orosz nyilvános tiltakozás egészen tavalyig azzal operált, hogy az európai ellenrakéta rendszer az orosz ICBM-ek semlegesítésével a stratégiai paritás felborítására irányul (ami ugyebár nonszensz, mert innen nem érnék el az elindított orosz rakétákat). Tavaly volt először egy Minoboroni vezetői értekezleten, hogy az AEGIS Ashore Mk41/Tomahawk potenciáljára mint INF sértésre hivatkoztak az oroszok.
Nem tudom, hogy 2009, az EPAA bejelentése után miért vártak ennyit a kommunikáció váltásával, hiszen ez magas labda volt (persze ahogy ők nem csapták le, nem tudnék példát rá, hogy ez akkoriban feltűnt volna valakinek a nagy "rakétavédelmi" fókusz közepette - beleértve magamat is). Azt tudom elképzelni, hogy vártak a deveselui IOC bejelentéséig (2016 július), illetve amíg a a 9M729 szolgálatba nem állt (állítólag 2016 vége, 2017 eleje). Így de facto "az amerikaiak sértették meg először" az INF-et, de rögvest ott volt az "orosz válasz". (tudom, hogy ezt nehéz megérteni, de ha Putyin úgy kezd el sikítozni, hogy nincs a kezében semmi ellenlépés, odahaza gyengének tűnhet).

De hangsúlyozom, hogy ahogy az amerikai sértést az oroszok kommunikálják, az oroszt az amerikaiak - a legutóbbi időkig nem volt szövetségesi támogatásuk sem az ügyben. "Hivatalos tényszerűségről" tehát nem lehet beszélni egyik esetben sem, hiszen az ellenérdekelt felek számára nincs ellenőrzési rezsim. amivel ezt igazolhatnák.
Érdekes elegye ez a dolog a valós és potenciális katonai képességeknek, valamint a bizonytalansággal operáló politikai kommunikációnak (mindkét oldalról).

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.01. 09:32:34

@zord: Ugyanakkor ez szerintem jogi és politkai kérdés, biztonságpolitikai szakemberek szépen vitatkozhatnak róla a médiában, de gyakorlatilag a XXI századi Zbigniew Brzezinski által kitalált amerikai Ororszország doktrína, egyik eleme,amely szerint Ukrajnát amerikai befolyás alá kell vonni, kvázi meg kell fosztani az ütközőállamok lehetőségétől.
Minden lépés, a VSZ felbomlása után, ennek lett alárándelve - szerintem teljesen tévesen - Oroszországot téve meg fő ellenségképnek. (az USA-t Kína, Közel-kelet jóval nagyobb mértékben fenyegeti, mint egy EU-Orosz gazdasági együttműködésű térség..

árpika 2018.12.02. 12:56:32

Lengyel barátaink is HIMARS-ot vesznek:

www.armyrecognition.com/december_2018_global_defense_security_army_news_industry/poland_to_purchase_20_m142_himars_rocket_launcher_systems_from_u.s.html

Én egyelőre annak is örülnék, ha a már említett szlovák csodából egy valamirevaló mennyiséget látnék megrendelve...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.02. 21:37:47

Sziasztok!
Végignéztem a tegnapi Romániai díszszemlét. Nos a románokon kívül felvonult USA Patriot üteg egyik eleme, és klf. diszelgő alegységekel az alábbi országok:
USA, UK, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Lengyelország, Csehország, Horvátország, Albánia,Kanada, Görögország, Törökország. Volt még olyan amelyet nem ismertem fel.. Nos azért ez a demonstráció akik politikai elemzők számára gondolom jelent valamit, különösen tekintettel Magyarország helyzetét az említett országokban.

árpika 2018.12.02. 22:56:37

@Kelepisti: Nem egészen.

Ők pozitív eseményként kezelik a 100 éve történteket, de nem hiszem, hogy ez nekünk fenyegetés lenne.

Sok mindent meg már úgysem tudunk változtatni.

Viszont pont tegnap olvastam egy cikket egy, amúgy elég korrekt román történésztől, aki azt elemzi, hogy bizony elég nagy szerencséjük volt, hogy így alakultak a dolgok...

zord 2018.12.03. 11:23:15

@Kelepisti: @árpika:

A lényeg az, hogy sok minden jóra nem számíthatunk. A Z2026 hatékonyságával kapcsolatos elvárások már csak ezért se lehetnek megengedőek.
Ebben semmi új sincs persze, csak érdemes leszögezni.

Zord

Batkaa 2018.12.03. 11:38:24

@Kelepisti: a térkép maradt... az AEÁ legfontosabb célja továbbra is a kontinentális egység megakadályozása. A "Heartland" elszigetelése. Ezért éket kell verni Európa és Oroszország közé. Európát meg kell gyengíteni. Eurázsiát politikailag földarabolni, ha már földrajzilag lehetetlen.
Európa és India helyzete ebből a szempontból érdekes párhuzamokat mutat.
Kínának sem véletlenül irányul a legfontosabb programja a szárazföld felé.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.03. 12:24:35

Én úgy gondolom, hogy a katonai diplomácia egyik területe, hogy milyen esemnyen, mivel képviseltetem magam. Nos a volt "kisantant" országoknak + UK, Franciák nem igazán volt választásuk. A németek nem voltak ott katonai alegységgel. A Kanadaiak, Spanyolok, Olaszok közül utóbbival is emlegetnek a románok történelmi örökséget. Ami engem meglepett, hogy Lengyel lobogo alatt masirozó alegység. A törökök, görögök és bolgárok is egységesen ott voltak, ok utobbival vannak közös határok. A horvátokkal mostani kormányzat rosszban van, mert nem akarja kiadni az interpol körözött MOL oligarcházt (Serge Dassaultot sem adta ki élve Párizs).. Szóval a NATO szinte egyésegesen vonult a zászlók alatt, kivéve Németek, holland-belga és skadináv térségét... Ez jelent valamit a katonai diplomácia nyelvén, hiszen az ünneplés arról szó, hogy mai kontextusban egyik NATO ország területe egy részét átadták bizonyos nagyhatalmak egy másiknak. (hozzátéve segberugva a tisztességes amerikai WIlson elnök rendezéstervét, és hozzájárulva ezzel is, a II.vh-hoz (Németország megnyomorítása, O-M monarchia két fő országának erős megnyirbálása..

zord 2018.12.03. 13:43:06

@Batkaa: @Kelepisti:

Köszönöm tanult kollégáim geopolitikai hozzászólását!

:-)

Zord

zord 2018.12.03. 14:16:37

1B75 Penicillin "termoakusztikus" (akusztikus és EO szenzorokat használó) tűzfelderítő rendszer:

www.rt.com/russia/445429-russia-counter-artillery-system/

Zord

Batkaa 2018.12.03. 14:16:39

@Kelepisti: az előbb ugyan a megelőző hozzászólásra írtam, de kedvet kaptam utánanézni...
thearmoredpatrol.com/2018/12/01/1st-december-2018-romanian-military-parade/
Itt a parádé videója, a légierő 25 perc után valamivel kezdődik, nagysebességű géppár 34-nél jön.
Külföldiek: a NATO zászlóval együtt vitték,
albán, bolgár, NATO, kanadai, francia
német, görög, lengyel, portugál, román
szlovák, spanyol, török, brit, amerikai,
de német és szlovák díszegység nem vonult föl, viszont fölvonult még horvát, cseh, olasz, liván, moldovai, ukrán.
Több ország csak zászlóvivőkkel (bolgár, horvát, cseh, litván) képviseltette magát a felvonuláson, a britek meg egy zenekarral.
Ebből mondjuk katonapolitikai következtetéseket levonni... haruspexeknek való kecskebél jóslás... :))

Batkaa 2018.12.03. 14:24:47

@zord:
:))
Ideológiailag képzettek... XXI. századi szeminárium pár sorban...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.03. 14:40:07

Én ezt a közetítést is ajánlom:

youtu.be/pjncHqWCvEE

koppitva több kamerállás az orosz diszszemlékről, de
Leni Riefenstahl emléke is kísértett...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.03. 14:53:45

A Belga Királyság is védte a szabad vizeket a Balti tengeren amikor gaz orosz Szu-24-esek húztak el felettük..

www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/25/escalatie-van-confrontatie-tussen-rusland-en-het-westen-gewapen/

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.03. 14:59:20

A TLP 2018-4 kurzusa nem Albacete-ben, hanem Amendolában zajlik. Kértünk, de nem kaptunk bebocsajtási engedélyt.

www.scramble.nl/scramble/uncategorised/tlp-2018-4

zord 2018.12.03. 15:25:23

@Kelepisti: keményen le kellene menni szpottingolni. Potom 1400 kilométer, lényegében végig pályán :-)

Zord

zord 2018.12.03. 18:20:27

@Batkaa: @Kelepisti: Bukarestben a beton jegesedése miatt nem, de a nap folyamán később Gyulafehérváron áthúzott a román F-16-raj:

www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/198078/romanian-f_16-miss-national-parade-due-to-frozen-runway.html

Zord

zord 2018.12.03. 18:45:49

Azért igazi poros helyekre igazi sivatagi országok extra porszűrőt tesznek a Black Hawkra is:

www.defense-aerospace.com/base/util/198070_1.jpg

(Tunézia)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.03. 19:32:49

@zord: Amendola-ban nem szokás spottingolni. Van ha jól láttam két pont is, amelyre azt írtták, hogy félig-meddig takar a carabienerik elöl. Spotterképet sem sok van a Neten. sajnos. Pedig terveztünk rá..

Batkaa 2018.12.03. 19:41:11

@zord: Bukarest fölött két kanadai Hornet képviselte a nagysebességű osztályt Kogălniceanuról.

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.04. 08:19:37

Felgyorsítják a Harpia programot. A Szu-22, MiG-29 váltototípusnak az F-16/18/35-on kvül a Eurofighter és a GripenE versenyzik. (szvsz: F16 vagy 35 lesz)

www.flightglobal.com/news/articles/poland-accelerates-fighter-replacement-plans-454094/

zord 2018.12.04. 09:30:54

Civil F-16-os szimulátorkomplexum Izraelben:

"“This center will encourage youth to again love and experience the aerospace environment, to love flying planes...everyone goes to cyber and computers today and I believe that this center will encourage will engage more with aerospace,” Regev said of the youth programs."

www.jpost.com/Israel-News/First-ever-civilian-F-16-simulator-opens-up-in-Cinema-City-Glilot-573428

Zord

zord 2018.12.04. 09:45:20

Kontejner horizonton túli radar (radiolokacionnaja sztancija zagorizontnogo obnaruzsenija):

function.mil.ru/news_page/country/more.htm?id=12206465@egNews

Zord

zord 2018.12.04. 10:25:09

Érdekes videó Üzbegisztánból, 2:26-nál kínai FD-2000 (HQ-9, Sz-300 ekvivalens) lérakkal:

youtu.be/YsL-R5oPztA

Zord

zord 2018.12.04. 11:40:02

A napokban zajlik az első egyiptomi védelmi ipari kiállítás Kairóban, az EDEX 2018:

www.egyptdefenceexpo.com/

Zord

zord 2018.12.04. 12:00:57

Januártól fizetnie kell annak aki miatt riasztják a Gripeneket:

airportal.hu/januartol-meg-kell-teriteni-a-gripenek-felszallasanak-koltseget/

Zord

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.12.04. 13:17:07

Két An-124-est béreltek, hogy Taylor Swift koncerthez szükséges cuccait szállítsák az Ausztrál-Új-Zéland-Japán turnén.

meantimecomms.com/news/antonov-airlines-transports-taylor-swift-concert-equipment-across-australia-new-zealand-japan/

635 tonnányi felszerelésről van szó.

Levente B. · combatant.blog.hu 2018.12.04. 13:19:36

"Armenian MOD: Su-25 national AF crashed at Maralika mountain region this morning. Both pilots were lost."

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.12.04. 15:11:42

@zord: A meghatározott eljárásrend szerint, a légiközlekedési hatóság megállapítja a szabályszegés tényét, ezt követően pedig a katonai légügyi hatóság dönti el, hogy valóban emiatt került-e sor a légvédelmi készenléti szolgálat riasztására.

Ez egy f*ság. PIAR.. A légitársaságok lepapírozzák, hogy ilyen-olyan meghibásodás volt, amelyet a személyzet a checklist alapján elhárított..
süti beállítások módosítása