Légierő Blog

Légierő, légvédelem, Air Power. Elsősorban Magyarországgal kapcsolatos hírek, kommentek.

zord.gabor@gmail.com

Friss topikok

Kalendárium

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Címkék

Airbus Helicopters (23) AirPowerNews (106) éleslövészet (23) f 16 (20) gripen (76) Gripen (73) Győr (18) H145M (35) Hajmáskér (34) helikopter (47) hírek (55) honvédség (23) hungarian (29) hungary (63) JTAC (15) Kecskemét (65) kecskemét (45) Körös-hegy (25) Kub (20) légvédelmi rakéta (25) lövészet (17) magyar (44) Magyar Honvédség (18) Mi-17 (25) Mi-24 (30) mig 29 (38) mi 17 (19) nato (20) Pápa (23) radar (20) Szolnok (52)

HTML

Pünkösdhétfőn is repültek a NATO nagymacskái Poznan-Krzesinyben

2018.05.21. 23:53 | zord | 19 komment

Bár a színes gépekért nincs nagyon oda, a LégierőBlogger a legnagyobb európai NATO légierő gyakorlat címét hordozó Tiger Meet (NTM) idei kiadását a poznani 31. légibázis kerítésétől fotózza. Talán az ilyen, évente egyszer megrendezett gyakorlatokon összevont jelentős erőknek, illetve az új hidegháborús helyzetnek köszönhetően a mélyen katolikus Lengyelországban nem tartottak szünnapot pünkösdhétfőn sem...köszönet azoknak, akik szpottertúránk megszervezéséhez ezt az információt rendelkezésünkre bocsátották.

180521_poznan_ntm_blog_7.jpg

Olasz EF-2000 a 11-es fájnelen.

180521_poznan_ntm_blog_14.jpg

Fiaink raja visszatérőben a napi első feladatról.

180521_poznan_ntm_blog_15.jpg

A 38-as szélvédőjénél kirakott plüsstigris biztosította a "szimbológiai kompatibilitást" a gyakorlattal...

180521_poznan_ntm_blog_19.jpg

...amíg a reggel hazatért 35-ös helyére ki nem repülték a tigristalálkozóra való díszfestett 40-est.

180521_poznan_ntm_blog_20.jpg

A délutáni második sorban részt vett szóló Gripenünk, a 37-es visszatérésekor a fotósok bánatára pont felhőárnyékban siklott be.

180521_poznan_ntm_blog_4.jpg

A holland F-16-osok egyikének mai felszállása kissé tüzesre sikeredett. Baj nem lett belőle, a gép párjával együtt, a terveknek megfelelően tér vissza.

180521_poznan_ntm_blog_6.jpg

A meiringeni Hornetek egyike illő és üdvös öltözékben.

180521_poznan_ntm_blog_18.jpg

S ha "semlegesek", akkor a NATO gyakorlatán megjelentek az osztrákok is, ősi Saab 105Ö gépeikkel.

180521_poznan_ntm_blog_5.jpg

Cseh C-295-ös indul, az indításjelzők természetesen hiányoznak az előbeépítésekből.

180521_poznan_ntm_blog_12.jpg

A svájci légierő Citation futárgépe többször is felbukkant Poznanban.

180521_poznan_ntm_blog_16.jpg

Eredeti PZL-10S hajtóművekkel (tehát nem PT6-ossal) felszerelt M-28B is felbukkant.

180521_poznan_ntm_blog_10.jpg

Fecske szállt be number two-nak a francia tengerészeti Rafale-ok kötelékébe.

180521_poznan_ntm_blog_17.jpg

Csúcsforgalom a gurulón. Lengyel Viperek és svájci Hornetek várakoznak a sorukra, hogy felszálhassanak a 11-es pályáról.

180521_poznan_ntm_blog_1.jpg

EW-érdekességek 1: a GFD Learjetje a jobb szárnya alatt ma egy ALQ-119/184-hez hasonló taktikai (tehát nem kiképzési célú) zavarókonténert hordozott.

180521_poznan_ntm_blog_8.jpg

EW-érdekességek 2: Luftwaffe Tornado ECR tér vissza, hasa alatt gyakorló HARM rakétával.


180521_poznan_ntm_blog_9.jpg

EW-érdekességek 3: a vendéglátók egyik kétüléses Block 52+ gépe leszállóban. A fékernyőház oldalán jól megfigyelhetőek az ALQ-211 EH-rendszer hátsó antennái. Az egyébként példás lengyel F-16-os képességnek a hírek szerint ez az achilles ína.

180521_poznan_lawicza_md11_blog_11.jpg

Poznan civil repterének, Lawiczának az egyik esti felszállója is figyelmet érdemlő típus, egy cago MD-11-es (N542KG) volt.

Második nap

 

Kedd délelőtt egy szpotterszemmel szokatlan, távoli pozícióból, kényelmesen sasolgattam, fotózgattam a forgalmat szállásunk udvaráról, miközben az Aero júniusi számába írtam cikket :-)

180522_poznan_ntm_blog_21.jpg

A rövid fájnelre forduló gépek - így ez a spanyol C.16-os - a hátukat mutatták a leszállóirány jobbján elhelyezkedőknek.

180522_poznan_ntm_blog_23.jpg

Az olasz EF-2000-es raj kis magasságú, szoros kötelékben húzott át...

180522_poznan_ntm_blog_23plus.jpg

...melyet ilyen vagány, hosszúfalra húzott fordulóval kiemelkedő oszoljjal bontottak.

180522_poznan_ntm_blog_24.jpg

Az olasz spéci festésű gép (lásd még a nyitóképet) fordulója végén, már pályatengelyben.

180522_poznan_ntm_blog_26.jpg

A német "Ghost Tiger".

180522_poznan_ntm_blog_28.jpg

Az eurokacsák legkisebb képviselői, a Magyar Honvédség színeiben. Odahaza sátoros ünnepkor láthatunk ilyen szép rajköteléket. 

180522_poznan_ntm_blog_30.jpg

A Marine National Rafale-M gépei szuperszonikus (hegyesorrú) póttartályaikkal repültek.

 180522_poznan_ntm_blog_25.jpg

A díszfestett ECR-Tornado.

180522_poznan_ntm_blog_22.jpg

A svájci Hornet-raj korán kezdte meg az oszoljt, a fotós nagy örömére.

180522_poznan_ntm_blog_29.jpg

Az ilyen "hátas" fotók, mivel a földi fotós számára jóval ritkábbak, mint "hasas" társaik, általában nagyobb megbecsülésnek is örvendenek. Legalábbis a LégierőBloggernek mindenképpen.

180522_poznan_ntm_blog_31.jpg

A kedd délelőtti sorra a NATO AWACS alacsony áthúzása...

180522_poznan_ntm_blog_32.jpg

...majd leszállása tette fel a koronát.

180522_poznan_ntm_blog_27.jpg

A madárvilág egyes egyedei megirigyelték a színes kavalkádot...vagy fordítva?


Zord

Címkék: 2018 NTM Poznan-Krzesiny NATO Tiger Meet

A bejegyzés trackback címe:

https://legiero.blog.hu/api/trackback/id/tr6113991512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zord 2018.05.22. 08:49:03

Helyszíni jelentés a poznan-krzesiny kerítéstől!

Zord

zord 2018.05.22. 10:24:41

@Kelepisti: kösz, nagyon frankó! Az igazság az, hogy sok újdonság nincs, de azért hogy csordultig fotózhatja magát az ember dögökből, az k. jó a kecskeméti "csendéletek" után...azért ha felpörög az Airbus, jön igazi szállító, netán egyszer LIFT (L-39NG), akkor egész jó kis forgalom és változatosság lesz újra odahaza is :-)

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.05.22. 10:52:44

:-).. Az NTM2018 légterének gyakorlatilag két Bakony mértékű légteret jelöltek ki a bazi nagy polákhonban, szóval nem igazán tudni, milyen bevetéseket gyakoroltak. Ahogy néztem viszonylag elnyujtott hullámok voltak, szerda este, csütörtökön. Volt egy AWCS touch and go-t is, ez a gép volt másnap a Lawicza-i repülőnapon.

Az NTM szervezők és a lengyelek között némi összeveszés volt, így az NTM gyakorlatilag nem vett részt a szervezésben, tehát pld a honlapján sem rakot ki híreket. A standukon sem voltak újdonságok (új patch-ek, könyvek, pólok. A többi század se nagyon készült.). A spotterek eljöttek az első hullám után, az ellenfényes helyről és inkább kívülről fotóztak (mi is).

zord 2018.05.22. 12:08:38

@Kelepisti: én remélem, hogy a NATO-nak (és a tagállamoknak) lesz annyi kommunikációs talentumuk, hogy ezeket a dolgokat meghagyja nagy láthatóságú PR-nak, miközben a lényegi kérdések szépen a háttérben meghúzódnak, és nem úgy jár el, hogy mindent beszigorít. A kommunikációt és az átláthatóság érzetének megteremtését keményen, agresszíven kell nyomni.

Zord

zord 2018.05.22. 23:40:26

@Levente B.: ez valami új oldal. Ma délelőtt még láttuk őket, négy gép fenn volt. Rendületlenül cipelték az OCA-hoz a Liteninget :-) (legalábbis három, a 40-es nem)

Zord

zord 2018.05.23. 00:51:03

Beszámoló az NTM keddi napjáról, fotókkal nem tipikus szpotter szemszögből...

Zord

Open Skies 2018.05.23. 01:19:10

@zord: Kerítésen kívülről az mindenhonnan "szpotter szemszög". Be nem engednek?

zord 2018.05.23. 08:59:16

@Open Skies: azért a tipikus szpotter szemszög a tengelytől oldalirányban nem több mint pár száz méter, a fotózandó gépek típusától, teleobjektívtól függően. Én itt kívül voltam ezen a zónán, azért írtam, hogy nem tipikus. De árnyékban egy padon, asztalnál ülve kényelmes, kellemes dolog volt, mondhatom, és ide még a képek is elmennek szódával.
Múlt héten volt a beengedős szpotternap, annak a regisztrációjáról lekéstem. De aki benn volt (lásd fenn) abban nem volt köszönet. Bebaszták őket nappal szembe fotózni, felénél a banda jelentős része ki is jött, mert a külső pozíciókkal jobban jártak.
Akárhogy is nézem, földönfutó szpotter/újságíró pozícióból ennél többet nem nagyon lehet csípni. Ami meg az infót illeti, sok jóra nincs mit számítani.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.05.23. 09:25:33

@zord: Az NTM-re sajnos nincs médiaregisztrációs lehetőség. Régebben sem volt, pedig ez nekem a negyedik...

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.05.23. 10:43:01

@Levente B.: A mostani nem, de a régebbiek jó találkozók. Viszonylag közeli jó pozicióból repülőüzem, díszfestett repülőgépek, tigrisnek öltözött katonák, nők mindenfelé. sok-sok nagymacskákra utaló dolog, - egy részük megvehető, és maga az érezhető team-spirit...
Persze ez nem normális dolog valahol, de egy különleges dolog, érdemes kipróbálni...

zord 2018.05.24. 10:51:37

@Kelepisti: Nekem ez az egész soha nem volt szimpatikus, olyan mint zárdában berendezni egy kuplerájt. De van, hagyomány, és ezt tisztelni kell, meg hát a megszokás hatalma. A NATO központi kommunikációnak meg - ahogy már fenn írtam - ez pont jó lenne parasztvakításra, elhitetni a repülős bolondokkal és a prolikkal, hogy "ez a légierő".

Egyébként meg, ha realitást akarnak, menjenek Nevadába vagy Alaszkába, illetve alakítsanak ki Európában az azokhoz leginkább hasonlatos feltételrendszert. Ez leginkább valahol Északon, részben tenger fölött lenne adott (Norvégia, Svédo, Izland). Nagy légterek, alacsony népsűrűség.
Na ja, a mélyzöldekkel ágyba bújni és közben Medvét szelídíteni nem lehet.

Zord

Kelepisti · https://military-technology.blog.hu/ 2018.05.24. 11:19:08

@zord: .. amin mindig vidulok, hogy éjszaka nincs gyakorlat.. A gonosz oroszok/turbánosok és persze az urbánusok :) este mindig lefekszenek és nem is repülnek... Az északi tenger / balti tenger felett is vannak légterek, a gyakorlat helyszínének kijelölése mindig akarat kérdése.

Egyébként a 2019-es NTM viszonylag távol a pireneusok francia oldalánál lesz... Oda a fene fog elmenni...

Ami számomra félig meddig meglepetés volt, hogy a szlovák 1.letka "Tgiris század a Nagyvasakból még egy géppárt sem tudott küldeni a határ túloldalára... Szarul állnak, de ennyire...

zord 2018.05.24. 12:28:35

@Kelepisti: beszéltük is tegnap este hazafelé a kocsiban Beszterce és Zólyom között, hogy egy szlovák MiG-29-es éjjeli repülésbe belefutni random ottjártában az embernek vajon kisebb, vagy nagyobb valószínűségű-e egy lottó ötösnél?

Zord

sualsidal 2018.05.24. 14:28:14

@zord: hát ha van olyan pilóta-ismerősöd a Wizz-nél akit sikerül rábeszélni hogy arra repülve némuljon el a rádiója, Te meg lesbe állsz a szliacsi kerítésnél, akkor van rá esély, egyébként szerintem a lottó ötösre inkább lehet pályázni ... :-)

zord 2018.05.24. 14:50:25

@sualsidal: inkább az Aeroflot-ossal játszom el :-) Biztosra kell menni.

Zord
süti beállítások módosítása